Kan je echt trainen met enkel stapwerk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
senna21

Berichten: 11748
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:50

Ik heb veel staptraining gedaan met (jonge) paarden. We gingen dan vooral buiten rijden op een stevige ondergrond. (Stevige zandpaden en deels verharde wegen) Daarin is ook genoeg variatie in aan te brengen. Dat is zeer gezond voor de opbouw van spieren, pezen etc. Je zag paarden zichtbaar ontwikkelen. Het is goed voor de doorbloeding etc.
Mijn overtuiging is dat daarmee de kans op blessures kleiner wordt.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kan je echt trainen met enkel stapwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:19

Persoonlijk ervaar ik wel dat paarden hun energie kwijt kunnen met stappen.

Zo heb ik wel paarden die op zgn rust stonden eerst gestapt vanuit stal voor ze naar buiten mochten. Door het eerst stappen aan de hand, explodeerden ze niet in de wei of paddock.

Onze jonge ruin wil weleens exploderen aan de longe. Laatst kon ik bijvoorbeeld nog niet longeren, dus ben ik vast gaan stappen. Ik heb zeker 20min gelopen en hij was heel rustig aan de longe.

Qua rijden, stap ik tegenwoordig veel langer. Mn oude ruin is 18 en geblesseerd geweest. Mn oude merrie is 23. Ik doe veel oefeningen in stap. Ze zijn daarna in draf en galop ook lekker los. Neemt niet weg, dat ik ook kan draven en galopperen met losrijden of om paarden los te maken.

In het bos stap ik best veel. Soms stappen we alleen maar en dat is prima. Tempo ligt vaak iets hoger en ze hebben iets meer adrenaline.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:06

Toevallig heb ik vandaag een stap training gedaan. De bak was erg nat, dus gelijk een aquatraining :+ .
Dan train ik vooral goed voorwaarts neerwaarts over de rug, tussendoor oppakken en weer verlengen, wijken, binnen en buiten stelling vragen op de lange zijde en voltes, schoudervoor/binnenwaarts, stap verruimen en verkleinen, halt en achterwaarts enz... Hierdoor wordt ze altijd lekker soepel en los door der lijf.
Laatst bijgewerkt door ninne1 op 21-11-16 12:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:07

Bedankt voor alle ervaringen :)

Heeft iemand toevallig ook weet van interessante websites of filmpjes met bv oefeningen die handig zijn en wat ze juist voor je paard doen ed?

Of voorbeelden van een training ofzo, hoelang werk je en welke oefeningen doe je (en waarom)?

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Re: Kan je echt trainen met enkel stapwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:43

Sinds kort heb ik les in het werken aan de lange teugel. Mijn oudje (23) is hier een stuk soepeler en gespierder van geworden. Mentaal is dit ook een uitdaging (wat ook weer energie kost) dus ik ben er zeker van overtuigd dat je met stappen in de bak veel kan trainen. Eigenlijk kan je alle oefeningen die je normaal onder de man doet ook op de grond oefenen, aan de hand, of de lange teugel. Google maar eens op Bastiaan de Recht bijvoorbeeld

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Kan je echt trainen met enkel stapwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:51

Op fb zijn er ook leuke filmpjes van horsephysio te vinden. Zij doen het veelal in draf, maar stap kan natuurlijk ook.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:03

Je kunt heel veel trainen in stap omdat dit bij uitstek de gang is om aan het lichaamsbewustzijn van je paard te werken. Aspecten als concentratie, coördinatie, rompstabiliteit en spierbeheersing kun je trainen door stapwerk in een slow-motion tempo. Je vangt het paard daarbij op met je zit en zo min mogelijk met je handen. Hij moet echt pas voor pas gaan lopen. Dat voelt aanvankelijk heel wiebelig, en je moet het paard goed stabiliseren (recht houden) met je zit, maar uiteindelijk gaan ze zich heel geconcentreerd en bewust bewegen en worden veel ontvankelijker voor kleine hulpen. Je kunt op deze manier ook voltes en zijgangen rijden, en hele geleidelijke overgangen naar het halthouden.
Ik wissel dit zelf af met voorwaarts-neerwaarts stappen me juist veel impuls en activiteit. Werkt goed. Ook voor jonge paarden en revaliderende paarden.
Voor het werken aan uithoudingsvermogen en het verder ontwikkelen van de gangen qua draagkracht en Schwung heb je uiteraard wel meer tempo nodig.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Anoniem

Re: Kan je echt trainen met enkel stapwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:33

Dank jullie wel.
Bastiaan de Recht en horsephysio ken ik wel :j Kan inderdaad eens zien om die oefeningen in stap te doen. De tips van Askja ga ik ook eens bekijken/proberen :)

damduns

Berichten: 49
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:42

[***] schreef:
Zowel in het zadel als op de grond.
Met echt trainen bedoel ik spieren soepel houden, spieren opbouwen en je paard zijn energie laten kwijtraken.

Zou dit kunnen met enkel stapwerk? En wat zou dan werken?
Of moet daar altijd een bepaald gedeelte draf/galopwerk bij zitten? Wat train je dan wat je in stap niet traint?

Jullie hebben vast meer ervaring dan ik dus ben benieuwd :)


Volmondig JA!!!
Stap is de lastigste gang voor het paard (en stiekem ook wel voor ons). Er zijn zo enorm veel mogelijkheden om je paard in stap te trainen. Denk aan:
- actief voorwaarts stappen (te vaak laten we ons paard in z'n eigen tempo lopen)
- in 1 tempo laten stappen (jaja, als je erop gaat letten is dat nog verrekte moeilijk)
- bewust schakelen in het tempo (naar mijn mening doet men dat echt te weinig)
- volte openen en sluiten (voor de lengte buigingen)
- schouder binnenwaarts
- op de middenlijn stelling links en rechtsvragen
- volte en gebroken lijn perfectioneren
- halstrekken (voorwaarts neerwaarts oefenen)
- nageeflijk maken
- wijken (kun je dat nog niet of het paard niet, probeer hem dan 'om te flippen' op de lange zijde met de neus naar buiten)
- wijken tussen pionnen door op de middenlijn

etc etc... Er is genoeg te bedenken dus!

darkadia

Berichten: 5230
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Kan je echt trainen met enkel stapwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:49

Dat, en afgelopen half jaar heeft mijn paard vooral veel buiten gestaan, ivm v
Blessure en afgelopen maand wat opgepakt met dubbele lijnen, zijgangen aan de hand en osteo vond hem laatste x mooi gelijk bespierd en goed ontwikkelen ondanks dat hij al een tijd eigenlijk niet echt in training is.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Kan je echt trainen met enkel stapwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:49

Je kunt heel veel trainen in stap. Uithoudingsvermogen train je iig niet. En ook echte krachttraining lukt niet als je alleen maar stapt. Dan heb je toch een gang nodig waarin een paard tot dragen komt zoals draf of galop. In het klassieke gebeuren zie je vaak dat ze vanuit stap overgaan naar het piafferen, juist voor dat extra stukje ontwikkeling van kracht en souplesse.
In stap kun je redelijk wat bereiken maar als je een paard echt all round wilt trainen lukt dat niet met enkel stap.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers