Talent voor paard(rijden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:07

Monmaster schreef:
In een onderzoek van Nederland paardenland van de knhs, staat 70% niet verder komt dan de L.....

Ik ben zo benieuwd waarom. Staat dat ook in het onderzoek?

Kunnen veel ruiters toch de moeilijkheidsgraad van M niet aan?

Of is het simpelweg geen tijd, zin, geld of energie meer om nog wedstrijden te blijven rijden nadat je de B en L door bent gekomen?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:11

Ik denk dat talent hebben, ruitergevoel is. Ik denk dat de ene dat gewoon van nature meer heeft dan de ander. Je kan dat wél meer ontwikkelen met de juiste begeleiding en paard, maar zal nooit zover komen als iemand die van nature dat gevoel/talent heeft. Helaas heb ik het niet, en dat is best frustrerend haha.

Monmaster
Berichten: 748
Geregistreerd: 23-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:25

Sommige haken af, sommige hebben niet het juiste/ geschikte paard, kosten die lessen en het wedstrijdrijden met zich meebrengt. Sommige hebben op een gegeven moment genoeg van de sfeer die er hangt, sommige komen gewoon niet verder omdat ze zelf niet meer in huis hebben, onvoldoende inzet of doorzettingsvermogen.... er zijn allerlei redenen waarom mensen niet verder komen.

Weet dat ook maar slechts 30% van alle ruiters wedstrijd rijdt en van die 30% is er maar 30% die tm de Z komt slechts 10 % is in staat om nog hoger te presteren.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:30

lindas84 schreef:
KNIP
Moet de ruiter die in de B aan het klungelen is de ambitie hebben om een M proef te springen? Of de amazone's waarbij ieder paard maar over de amazone heen blijft lopen, een eigen paard willen kopen met veel bloed?
Hoe oordeel jij over het rijden van de ruiters/amazones om je heen? En waarom?


Ik snap niet heel goed wat bovenstaande met talent te maken heeft. Ambitie is iets heel anders.
En misschien treft de amazone een hoog in het bloed staand paard dat super lief is. Dat vind ik namelijk compleet los van elkaar staan.

Ruiters moeten elkaar eens niet zo beoordelen. Laat die B ruiter lekker klungelen. Zolang het paard er niet onder lijdt zie ik geen probleem.

lindas84

Berichten: 63
Geregistreerd: 09-10-11
Woonplaats: Midden nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 20:22

Selka schreef:
Ik snap niet heel goed wat bovenstaande met talent te maken heeft. Ambitie is iets heel anders.
En misschien treft de amazone een hoog in het bloed staand paard dat super lief is. Dat vind ik namelijk compleet los van elkaar staan.

Ruiters moeten elkaar eens niet zo beoordelen. Laat die B ruiter lekker klungelen. Zolang het paard er niet onder lijdt zie ik geen probleem.


Nou je hebt denk ik wel talent nodig om hoger op te komen in de ruitersport. (vertaald naar wedstrijd rijden) En Soms gaat ambitie verder dan het talent. Ik heb wel mensen gezien met meer ambitie dan talent.
Ook paarden die te gevoelig zijn en daardoor probleem gedrag ontwikkelen, door gebrek aan de ruiter. (talent dan wel ervaring) Ook paarden die stuk gaan.. lekker klungelen, is niet altijd goed voor een dier.
Het beoordelen daarop is een gevoelig onderwerp, en moet je zeker ook niet te hard doen omdat het nogal persoonlijk kan liggen.

Demi09
Berichten: 1
Geregistreerd: 27-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:26

je kan het altijd leren maar ik denk een stukje aanleg wel fijn is.
ik persoonlijk heb geen moeite gehadt om naar het M2 te komen daar was ik zo, en dit zonder instructeur dit alleen door naast de kant staan tekijken.hier na heb ik pas les genomen [1X in de 2 weken] ik ben gestopt met dresuuren toen ik in het Z2 zat, nu spring ik thuis zo hoog als ik maar wil en op wetstrijden in het ZZ. dit alleen met kijken luisteren en aanleg/talent

Souvlaki

Berichten: 54
Geregistreerd: 05-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:53

Ik heb het talent om paarden feilloos aan te voelen, zo wel met grondwerk, rijden en gedrag. Daarentegen ben ik weer rete-slecht in het onthouden van een springproef, of het aantal galopsprongen tellen maar vind ik springen wel erg leuk!
Ik rij altijd paarden voor andere mensen en ik krijg heel vaak te horen dat ik o.h.z. dingen voor elkaar krijg die anderen niet lukken, dat vind ik dan wel leuk om te horen. Ik durf wel te zeggen dat ik talent heb voor paardrijden / paarden aanvoelen :o

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:01

Ik denk dat met springen natuurlijk aanleg toch wel al bij het M komt kijken.
Dan moet je de afstanden in kunnen schatten. Kun je dat niet kom je een M parcours niet meer fijn rond.

Bij dressuur ligt dat toch anders lijkt me.
Als het daar fout gaat heb je hoogstens een slecht punt voor dat onderdeel, maar lig je niet midden in de driesprong samen met je paard :D

Ook vind ik het talent van de paarden anders bij dressuur en springen.
Ik denk dat er genoeg paarden, ondanks een fijne ruiter, niet goed een B parcours rond kunnen komen.
Bij dressuur moet een gezond normaal gebouwd paard Z kunnen.
Hoger zal moeilijker worden omdat er dan ook talent van het paard mee gaat spelen.

Anoniem

Re: Talent voor paard(rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:23

Bij ons op de manege noemen ze het geen talent maar gevoel. Je hebt gevoel voor het paardrijden; je voelt het paard sneller aan dan anderen en voelt beter wanneer het paard goed of slecht op jou reageert waardoor je jezelf aan kan passen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Talent voor paard(rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:33

Talent/gevoel/aanleg, ken mensen die daar echt niets van hebben en ook met les van de beste instructeurs en op het beste paard nog een gevaar zijn voor zichzelf en anderen in de bak, dus beetje van dattum is wel handig.
Heb je niet veel talent/gevoel/aanleg, maar wel giga dosis doorzettings vermogen en zijn alle andere voorwaarden optimaal (Denk goed les, fijn paard etc.) dan kan je best ver komen.
Doorzettings vermogen, niet aanwezig? Dan kan je best hoop talent hebben, maar gaat het hem ook niet echt worden.
Omgevings factoren, noem het geld? Want daarvan is vaak goed les hebben en een goed paard hebben en een goede bak en de mogelijkheid om wedstrijden te rijden wel afhankelijk, kunnen ook een grote rol spelen.

Heb ik talent nee, gevoel ja beetje, kan ik op ieder paard rijden? Nee, ik kan met mijn paarden overweg, die ken ik, die snap ik (nou ja, ben bezig in het proces met ze gaan snappen) en kan ik mee uit de voeten. Ik leer nog iedere dag van ze en zij hopelijk van mij. Hebben zij talent, noop.. ook niet echt zijn volgens velen geen echte wedstrijdpaarden (iedereen probeert me nog steeds een "echt" paard aan te praten). Maar het plezier dat we samen hebben is meer waard dan meer succes op wedstrijd, dus mijn prioriteiten liggen daar allicht niet op koers met wedstrijd ruiter zijn, wat ik ook ben...

Dressuur of springen, goed paard, desnoods super doorgereden leermeesterpaard dat flink vergevings gezind is met misschien niet meest getalenteerde ruiter, maar wel een die doorzettings vermogen heeft en serieus traint kan denk ik in de gewone basissport best leuk meekomen.
Het je meer van de positief beïnvloedende factoren zal het allicht iets makkelijker gaan en het uiteindelijke niveau hoger zijn, maar dan is de vraag of dat iedereens doel is.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Talent voor paard(rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:20

Paardrijden en de omgang met paarden vereist zoveel verschillende kwaliteiten, dat er volgens mij geen mens is die op al deze vlakken zoveel talent heeft dat alles vanzelf gaat. Voor iedereen is dus werk aan de winkel.

Maar... Ik ben van mening dat een heleboel te leren is voor een talentloze ruiter. Als ik naar mezelf kijk... Ik heb mijn balans, motoriek/coordinatie en manier van denken (verstandsmatig ipv gevoelsmatig) van nature absoluut niet mee. Maar ik ben wel enorm aan het leren, aan het groeien, en ook die 'zwakkere' punten aan het verbeteren, en ik zie daarin echt heel veel verschil met een, twee of drie jaar geleden.

Ben ervan overtuigd dat niet opgeven, open staan voor je kritiek en jezelf continu proberen te verbeteren, gelijkstaat of zelfs belangrijker is dan talent.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:03

Klinkt allemaal leuk, ben inmiddels 50jaar, rijd mijn hele leven al paard maar helaas weinig talent wat betreft het echte rijden.
Paardenkennis genoeg, paarden trainen en opleren geen probleem en ook het aanvoelen kan ik goed, maar het echt goed rijden zal ik wel nooit leren.
Ergens mis ik het geheugen om te onthouden wat ik precies wanneer moet doen, het ruitergevoel en blijkbaar heb ik ook niet de motorriek om mijn lichaam zo te gebruiken als zou moeten om het paard vanuit heupen en zit te sturen.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Talent voor paard(rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:15

In het rijtje van talent/gevoel voor, hard werken en een talentvol paard speelt ook "intelligentie" een grote rol. Mij valt ook altijd wel op dat - in elke vorm van topsport - mensen met een hoger IQ het ook daadwerkelijk beter doen dan mensen met een minder IQ.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:38

Babootje schreef:
In het rijtje van talent/gevoel voor, hard werken en een talentvol paard speelt ook "intelligentie" een grote rol. Mij valt ook altijd wel op dat - in elke vorm van topsport - mensen met een hoger IQ het ook daadwerkelijk beter doen dan mensen met een minder IQ.


Euh...

Leontien van Moorsel
Inge de Bruijn
Yuri van Gelder
Wesley Sneijder..

Kweetnie :')

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:55

Ik denk dat intelligentie wel belangrijk is, zowel bij paard als ruiter. Paardrijden (dressuur) is ook een veel complexere sport dan wielrennen en zwemmen vind ik. :D
Als ik alleen al aan draven denk, gaat m'n pony al. Doorzettingsvermogen ontbreekt mij best wel, eigenlijk bij alles in het leven, niet alleen paardrijden. Eenmaal gevallen, is het net alsof ik weer bij het begin moet beginnen. Mijn probleem is vooral angst, maar wil dat zeggen dat ik geen talent heb, ik weet het niet... Vaak lees ik niet geschikt voor beginners of onzekere ruiters bij advertenties. In mijn ogen is er een heel verschil tussen een beginner en een onzekere ruiter die al heel lang rijdt.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 00:09

Geen talent en geen ambitie om dat afwezige talent te ontwikkelen. Nu ja, ik wil uiteraard wel steeds netter leren rijden, maar dat betekent in mijn ogen niet per definitie 5min in een witte broek je paard door een aantal vaste figuren sleuren.
Maar daar heb ik mijn paard ook op uitgekozen en loop ik er vaker naast/achter dan dat ik er op zit =) Bovendien is mijn 'leren rijden' plan ook eentje for the long run, beest komt de komende 20j nog niet van me af.
Voor elk potje een dekseltje, volgens mij ben ik wel een goede match mijn mijn uitverkorene <3

edit: typo's

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:58

Babootje schreef:
In het rijtje van talent/gevoel voor, hard werken en een talentvol paard speelt ook "intelligentie" een grote rol. Mij valt ook altijd wel op dat - in elke vorm van topsport - mensen met een hoger IQ het ook daadwerkelijk beter doen dan mensen met een minder IQ.

Echt? Nou die ervaring heb ik om mij heen niet hoor. Ik ken ook genoeg topsporters die beter niet al te veel moeten praten.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:41

Babootje schreef:
In het rijtje van talent/gevoel voor, hard werken en een talentvol paard speelt ook "intelligentie" een grote rol. Mij valt ook altijd wel op dat - in elke vorm van topsport - mensen met een hoger IQ het ook daadwerkelijk beter doen dan mensen met een minder IQ.


Majabeestje schreef:
Euh...

Leontien van Moorsel
Inge de Bruijn
Yuri van Gelder
Wesley Sneijder..

Kweetnie :')


Yuri van Gelder is in ieder geval een mooi voorbeeld van dom gedrag :D :D :D

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:59

Ik ken iemand zonder enig talent voor paardrijden, die puur op wil en doorzettingsvermogen, plus een goed plan voor ogen en de juiste hulp en paarden, toch voorbij de ZZ is gekomen, maar daar dan wel tig jaar over gedaan heeft. Ik heb daar veel bewondering voor, een dergelijk doorzettingsvermogen.

Het probleem met talent is dat je het niet echt kunt ontwikkelen. Je hebt het, of je hebt het niet. Het is een inzicht dat andere mensen missen.
Op het moment dat je talent hebt kun je zelfstandig problemen oplossen op het moment dat ze zich voordoen en hoef je daarvoor niet eerst de boekjes na te slaan.
Je kunt met gemak technieken combineren, toepassen wat op dat moment op dat paard in die omstandigheid handig is en resultaat geeft ipv van dat je altijd doet wat je geleerd hebt.

Ik denk niet dat het te maken heeft met IQ, imers je hoeft geen ander ingewikkelde problemen op te kunnen lossen om handig te zijn met dieren, maar daar kan het wel op lijken omdat er dingen met gemak gedaan worden waar anderen versteld van staan.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:24

Het combineren van bepaalde technieken vraagt toch een bepaald IQ maar ik ben het met je eens dat diegene die hoogstaand niveau hoeft te hebben.
En soms kunnen juist mensen met weinig IQ weer zo goed het paard aanvoelen dat ze het van nature kunnen.

LittleCastle
Berichten: 66
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:54

Talent komt vanpas maar je moet nogsteeds erg hard werken om aan te top te komen. Talent kan je helpen, maar het is zeker niet zo dat je als je talent hebt niets hoeft te doen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Talent voor paard(rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:18

Ik heb gevoel voor paardrijden, ik ben eigenlijk meer een africhter dan een wedstrijdruiter zeg maar. Maar als ik alleen op gevoel rij, dan is mijn houding soms niet optimaal zoals men volgens het plaatje wil zien. Ik ben ook een absolute autodidact, ik heb alleen wel een spiegel nodig om het ideale plaatje te linken aan het juiste gevoel. Met 1 les kan ik dus meer dan sommigen. Ik moet niet een stap voor stap handje vasthouden les hebben, ik verwacht dus niet een hakken laag, handen hoog aanwijzing, maar eerder een waarom.
Daarom zijn veel instructeurs slecht, die kijken naar een plaatje en vergeten het gevoel. Dat moet samenkomen.
Maar zonder geld kom je er niet. Een autodidact heeft vaak ook gewooon een trainer, maar dat is geen instructeur die het handje vasthoudt, maar alleen bevestigt wat goedvoelt en dus goed is en wat goedvoelt en niet goed is.
zonder talent, en met inzet kun je ook heel ver komen. Maar geld speelt in de paardensport een enorm belangrijke wol.

Talent of gevoel voor paardrijden wil niet zeggen dat je het met andere sporten ook hebt. Ik heb wel gevoel voor duiken, tot ergernis van sommige anderen omdat ik hierdoor snellere stappen kon maken dan gemiddeld, maar heb geen gevoel of talent voor golf of tennis. Die sporten vind ik daarom ook al niet leuk, haha. Je bent niet overal goed in, en uiteindelijk moet je doen wat je leuk vindt, dan kom je verder dan iets doen waar je talent voor hebt maar niet leuk is.