Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:24

Ik heb zelf een 2,5 jarige hengst. En ik vind het leuk om hem uit te dagen met gekkigheid. Hij is zo goed als bomproof, nu al. Dit ik zoek soms zijn grenzen op. Zo was ik benieuwd wat ie zou doen als hij druk op zijn rug zou voelen. Overigens, mijn knol is echt een tank qua bouw maar hij wordt niet voor zijn 3,5 ingereden. Gaat eerst nog lekker mee de zomerweide op.

Anyway. Een aantal weken geleden zei ik tegen mijn vriend dat hij me eens een voetje moet geven. Toen ben ik op paardlief gaan hangen, net als dat je normaal doet als je gaat inrijden alleen dan met zadel. Hij gaf geen kik. Echter voelde ik me daarna wel echt schuldig. Het stelde niet veel voor en hij keek niet op of om en hij is sterk zat, maar ik voelde me schuldig. Ik ben zo bang dat er door mij dan wellicht iets verschiet in zijn ruggenwervel of weet ik wat. Ik zie hem wel heftigere bewegingen maken met zn hengstenmaten, maar goed...
Ik voel me er niet lekker bij.

Ik vond het leuk om even te testen maar verder ga ik niet vaker probeer ik het ook niet.
Van de winter eerst maar eens een beetje grondwerk.

Dus echt ervaring heb ik niet, alleen dat ik me schuldig voel als ik alleen al over hem heen ga hangen dwars.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:19

Dat een 2,5 jarige vlugger leert dat klopt niet. Het zal wel nog de ingesteldheid zijn: zadelmak vooraleer ze uitgegroeid zijn want anders zijn ze te sterk. Zo denken er hier ook nog veel...

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:30

maximuss schreef:
Dat een 2,5 jarige vlugger leert dat klopt niet.

Wat ik veel hoor van mensen die hele dagen paarden inrijden, is dat 3 jaar wel de fijnste leeftijd is om zadelmak te maken. Ouder hebben ze liever niet, omdat ze dan al veel meer een eigen karakter hebben en daardoor dus ook een eigen mening. Dit kan het wat lastiger maken omdat je eventueel discussie kan krijgen. Natuurlijk is dat een heel globale uitspraak en zullen er ontzettend veel uitzonderingen zijn.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:46

@ dorine92: dat is dus wat ik bedoel. Als het vlug moet gaan dan ziet men dat (imo onterecht) als iets negatiefs. Hier worden ze beleerd op 5 jaar en ja dan ga je idd met een volledig ontwikkeld paard aan de gang en idd in bepaalde gevallen gaat het dan wat trager maar dat is niet negatief.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:10

Ik heb verschillende keren geholpen met een training van een 2,5 jarige (zelfs al 1,5 -2 jaar) Dit betreft allemaal hengsten die qua bouw en hersenen er aan toe waren om uitgedaagd te worden en aan het werk gezet te worden.

Eerst lekker los in de baan, dan longeren. Een beetje vrijspringen. En dat maximaal 15 tot 20 minuten (natuurlijk wel opgebouwd) en maximaal 2 dagen per week. Gewoon vrijblijvend, maar wel op commando. Natuurlijk daarnaast veel naar buiten in de hengstengroep en later toen de ballen eraf waren in een ruinen/merrie groep als dat ging.

Ten tijde dat ze 3 waren hadden ze al heel veel gezien en al lekker in de spieren. Wat in mijn ogen alleen maar mooi is op het moment dat je wilt dat ze mensen gaan dragen. Oke, soms hebben ze iets te veel hun eigen willetje, maar dan ben je ook gewoon te laat begonnen met opvoeden en het paard veel dingen te laten zien. Het is niet een kwestie van je paard tot 5 jaar op het land laten staan.

Als voorbeeld, deze hengst was ten tijde van de foto nog maar net 2,5 jaar. Toen werd er al gelongeerd en vrijgesprongen met dit paard. Wederom, nooit heel lang, nooit heel zwaar en nooit elke dag!
Verder kwam deze hengst veel in de hand.
Afbeelding

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:27

Ayasha schreef:
Ik denk dat TS gewoon wil horen dat ze haar paard niet stuk maakt dat ze nu stilletjes aan aan't beleren is (iig al aan't longeren.)

Ts, je weet toch wel dat men je berichten terug kan lezen he?


Ik heb ze terug gelezen, ben wel nieuwsgierig wat er achter zit als dit soort vragen gesteld worden.

Maar jemig... koop dan gewoon een ingereden paard als je geen geduld hebt. Is inderdaad wat duurder maar gok dat TS straks het veelvoud aan dierenarts kosten kwijt is.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:36

Maiske schreef:
Ayasha schreef:
Ik denk dat TS gewoon wil horen dat ze haar paard niet stuk maakt dat ze nu stilletjes aan aan't beleren is (iig al aan't longeren.)

Ts, je weet toch wel dat men je berichten terug kan lezen he?


Ik heb ze terug gelezen, ben wel nieuwsgierig wat er achter zit als dit soort vragen gesteld worden.

Maar jemig... koop dan gewoon een ingereden paard als je geen geduld hebt. Is inderdaad wat duurder maar gok dat TS straks het veelvoud aan dierenarts kosten kwijt is.


Ik ga hierin mee... Snap dat iedereen eerlijk antwoord wil geven, maar lees hier ook een meisje wat zo snel mogelijk op haar paard wil zitten.

TS, ik hoop dat je snapt dat het onverstandig is, en dat je rustig moet afwachten. Ga lekker in de wei zitten om je jonge paard aan jou te laten wennen, maar stap er niet te vroeg op.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:20

Gezien het hier niet om kreupelheid gaat maar over de discussie rondom inrijden van 2,5 jarigen verplaats ik dit topic van BEH naar RT-D.

ZKD

Berichten: 109
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:37

chamion schreef:
Ik heb verschillende keren geholpen met een training van een 2,5 jarige (zelfs al 1,5 -2 jaar) Dit betreft allemaal hengsten die qua bouw en hersenen er aan toe waren om uitgedaagd te worden en aan het werk gezet te worden.

Eerst lekker los in de baan, dan longeren. Een beetje vrijspringen. En dat maximaal 15 tot 20 minuten (natuurlijk wel opgebouwd) en maximaal 2 dagen per week. Gewoon vrijblijvend, maar wel op commando. Natuurlijk daarnaast veel naar buiten in de hengstengroep en later toen de ballen eraf waren in een ruinen/merrie groep als dat ging.

Ten tijde dat ze 3 waren hadden ze al heel veel gezien en al lekker in de spieren.


Werken met een 1,5 tot 2,5 jarig paard is nooit vrijblijvend, spieren trekken aan een lijf wat niet volgroeid is. Als deze hengsten toe waren aan uitdaging, dan stonden ze blijkbaar niet op de plek en in de kudde waar ze eigenlijk zouden moeten staan.

michaz81
Berichten: 39
Geregistreerd: 25-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:57

En volgens mij is zelfs zo dat, als je ze te jong al mooi flink in de spieren hebt zitten, je juist veel meer kapot kunt maken dan dat je je ooit gerealiseerd hebt. Als spieren al flink getraind en dus sterk zijn, kunnen ze meer schade aanrichten dan met t blote oog waar te nemen is. Ik heb altijd begrepen dat de spieren dan gemakkelijk schade aanbrengen en de nog lang niet volgroeide(niet volledig uitgeharde) botten en aan de weke delen. Denk bv. aan pezen of groeischijven.

En nee, niet elk paard gaat er aan onderdoor, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat t goed te praten is. Een onvolgroeid en dus relatief zwak paard belasten is uiteraard veel makkelijker, maar in het belang van t dier is t nooit. Kinderarbeid is toch ook verboden vanwege zowel de fysieke als de mentale schade die ze ervan kunnen krijgen

Mutskke
Berichten: 151
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:11

Ik denk dat er niet echt een leeftijd aan verbonden zit, en daar bedoel ik natuurlijk niet mee dat je op een 2 jarige moet gaan zitten. Ik denk dat je moet kijken naar je paard, is hij er klaar voor of niet. Ken genoeg paarden die er met 3 jaar niet klaar voor waren (grote lange slungels). Wij hebben er zelf wel met de 2,5 zadelmak gemaakt. En daar bedoel ik mee 2 a 3 keer longeren met zadel en deden ze dat goed dan 3 keer ofzo erop gaan zitten. Dan natuurlijk geen uur rijden maar gewoon rondje stap en draf. Wij deden dit in het voorjaar en na die 2 weekjes dat je er dan mee bezig bent weer lekker de hele zomer op de wei. Om er in de winter rustig aan echt mee aan de slag te gaan. Dit was dan wel in het jaar dat ze 3 werden en wij vonden dat ze er klaar voor waren. Maar we hebben er ook wel is laten staan tot ze bijna 4 waren. Bij ons is dit altijd goed gegaan. Wij vonden het fijn om het zo te doen omdat ze als ze iets jonger zijn vaak ook iets minder praatjes hebben en het in de winter als ze naar binnen komen dus iets makkelijker was. Maar even voor de duidelijkheid voor dat ik heel bokt over me heen krijg. Ik ben absoluut geen voorstander van een 2.5 jarige meteen helemaal door te rijden!!pas wanneer het paard daar klaar voor is!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:24

Wanneer een paard er klaar voor is???
Is een paard er überhaupt ooit klaar voor voor het meest onnatuurlijke wat wij hebben bedacht?
Er op te gaan zitten?
Als je het dan persee niet laten kunt laat hem dan wel even uitgroeien,dan gaat het ruggetje ,wat er nog steeds niet voor gemaakt is om er een mens op te zetten...het langste mee.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:27

Ik heb toch voor de middenweg gekozen op basis van wanneer een paard uitgegroeid is en de onderzoeken die zeggen dat geen training op jonge leeftijd voor een achterstand zorgt. Daarnaast het principe dat een lichaam door belasting sterker wordt.
Met 3 (echte 3, niet op basis van het geboortejaar) een zadel er op en maximaal 2 keer per week maximaal 20 minuten er op. Veel 'vakanties' tussendoor en vaak aan de hand mee naar buiten ipv er op. Dit volgehouden tot hij 4 was. Toen pas 3 keer per week maximaal 35 minuten.
Hij loopt dus een jaar achter op het 'normale' schema met 3 jaar 3 x 30 minuten en 4 jaar 4 x 40 minuten. Longeren hebben we zo veel mogelijk vermeden. Heb helemaal niets met rondjes lopen qua belasting.

En dat is voor dit paard echt vroeg zat. Hij hoeft geen jonge paarden competities te lopen dus waarom haast maken? Daarbij kan hij mentaal ook nu pas de concentratie opbrengen om iets zinnigs te doen. Toegegeven, er zijn paarden die al veel meer kunnen. Prima toch? Wij doen het op deze manier.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:40

Mijn oude ruin zijn we met 2,5* jaar rustigjes aan mee begonnen met beleren. Hij werd echt zo lastig en vervelend op stal en in de omgang, dat het tijd werd om hem een beetje discipline bij te gaan brengen en ervoor te zorgen dat hij de energie een beetje nuttig ging gebruiken.

Het is rustig begonnen met 2-3x in de week 15 minuten longeren (max). Daarna singeltje, bijzetje en na een 2-3 maanden voor de eerste keer erop. Daarna gedurende ca. een maand 1x in de week 15-20 minuten rijden, en dat rustig opbouwen.

Toen hij 3 jaar en 3 mnd* oud was liep hij zijn eerste wedstrijd in de B. Hij ging 1x in de maand mee op concours (1 proef). Deed het allemaal met zijn hoeven in zijn neus, en toen hij 5,5 jaar* oud was zijn eerste Z1 proef.
*Echte leeftijd, gerekend met de geboortedatum.

Hij heeft tot zijn 16e jaar succesvol in de sport gelopen, en is daarna nog 11 jaar recreatief gebruikt. Hij is nu 28 jaar en sinds een jaar echt volledig met pensioen. Vooral omdat hij PPID heeft en ik het niet eerlijk voor hem vindt. Hij is nog kurkdroog op de benen en loepzuiver in beweging.

DDDara
Berichten: 969
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:24

Het is helemaal niet zo verschrikkelijk als de meeste hier doen vermoeden.......
Uiteraard kijk je eerst naar je paard een heel schraal en onzeker beestje ga je niet met 2,5 starten (overigens ook niet bij 3 als je het goed wil doen ) Maar als je een stevig / dik paardje hebt, een hengst (in sommige gevallen) of een zeer intelligent paard, dan kan het goed zijn om met 2,5 al te beginnen.
Uiteraard slechts enkele keren per week en echt kort (minuutjes)

Maar als je het met de juiste reden doet hoeft het absoluut niet slecht te zijn.

Daarentegen zijn erg veelste veel mensen die 3 jarige gaan beleren omdat hij 3 is zonder kritisch te kijken naar het paard..........DAT IS IN MIJN OGEN VEEEEEL SLECHTER -O-

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 08:57

Inderdaad. Kijk naar het paard. Er zijn paarden die al behoorlijk "af" zijn als ze 3 zijn en er zijn paarden die dat pas zijn als ze 5 zijn. Een hele grote volop in de groei...laat staan.

Mijn merrie is ingereden op 3 jarige leeftijd(en toen was het mei en was ze echt 3)

Ik ben voor die tijd niet als een malle gaan longeren overigens....je wil niet weten hoe slecht dat op jonge leeftijd is. Gewoon leren aan een longeerlijn te lopen en thats it.

Ik ben daarna ook niet iedere dag een uur gaan rijden. Gewoon 3 x in de week 15 tot 30 minuten(van erop tot er weer af) en na een jaar gedekt en een jaar niks gedaan.
Tot op heden geen problemen gehad. Maar of het voldoende was....dat weten we als ze 20+ is.

Ruin had problemen met de tanden als jaarling en veulen. Groeiachterstand. Die heb ik als 2,5 jarige laten castreren en nog een jaar helemaal niks mee gedaan. Groeispurt van heb ik jou daar. Pas in laten rijden met ruim 3,5. Eerst alleen tuigmak en daarna erop. En ook nu weer niet iedere dag een uur. Maar gewoon langzaam op bouwen. Nu nog niet iedere dag.
Ook geen tijd om iedere dag 2 paarden te rijden...scheelt ook. :')

Overigens....er wordt vaak over de 2,5 jarige hengsten gesproken. Daar is meestal voor de 1e bezichtiging nog niemand op geweest. Ze worden echt wel gelongeerd. Maar niet iedere dag een uur. Het is vaak maar kort. Veel van het mooi maken gebeurt doordat ze naar binnen gaan en onder lampen en dekens gezet worden.

In december van het jaar dat ze 2 zijn is de 1ste bezichtiging en de 2e en 3e eind januari begin februari van het jaar dat ze 3 worden..
Als de hengsten inderdaad aangewezen worden is het verrichtingsonderzoek of in het voorjaar of in het najaar.
Pas kort van te voren zijn de meeste pas onder het zadel(of voor de wagen.) Veel van die paarden zijn dan al echt 3.

Bij aanlevering van het verrichtingsonderzoek worden de paarden voorgereden. Paarden die er niet klaar voor zijn worden verwezen naar het najaarsonderzoek. Eigenaren kunnen ook zelf kiezen om ze voor het najaarsonderzoek aan te melden. Ze kunnen in het najaar zelfs nog naar het VO verwezen worden in het voorjaar daarop.(dus als ze 4 zijn)

Is het keuringstraject zwaar. Ja dat is het. Maar het is niet zo dat er massaal op net 2 jarige hengsten gereden wordt.

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:14

Tja, op mijn stal zijn ze van plan om de nu 1,5 jarige paint op haar 2,5/3 langzaam te gaan beginnen met zadeltje erop, een keertje opstappen, ronde lopen etc. Maar ik ben het er zelf niet mee eens en zou liever een jaartje(of 2) wachten en er wat langer plezier achterplakken: de rug is dan toch sterker en beter volgroeid en je hebt later minder kans op problemen zoals blessures.

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:33

Inderdaad vind ik het ook heel belangrijk om naar het paard zelf te kijken. Een aantal jaar geleden kocht ik een verwaarloosde d/e pony van 3. Intentie was het land op aan laten komen en daarna beginnen met poetsen, longeren etc etc, Mevrouw had echter andere plannen en begon te groeien. Ik ben uiteindelijk pas met haar begonnen toen ze 4.5 was. Inmiddels is het een paard van 1.65!! Iedereen is er verbaasd over. Dus kijk naar je paard, conditie, spieren en leeftijd. Jonger dan 3 begin ik niet aan.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:37

het is van paard tot paard anders, maar hoe dan ook het blijft altijd heel erg belangrijk om geduldig te blijven, alleen omdat het pad vooruit vrij is betekent niet dat je er maar gelijk naar toe moet rennen, sorry dat ik het zo slecht uitleg ik weet gewoon even niet hoe ik het moet schrijven.. maar ik hoop dat je me begrijpt

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:09

Een tinker is later uitgegroeid dan veel andere rassen. Het is beter om ze pas in te rijden na hun 4e levensjaar. Koudbloeden groeien langzamer en zijn langer 'jong' in hun gedrag. Bij een groot zwaar paard speelt het in je voordeel als je langzaam begint met trainen. Longeren is heel erg belastend voor de gewrichten.. Ik zou een tinker van onder de 5 nooit longeren. Natuurlijk moet je in de gaten houden hoe ver hij lichamelijk ontwikkeld is. Het kan zijn dat ze iets eerder of nog veel later pas uitgegroeid zijn.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:01

Marloez schreef:
Een tinker is later uitgegroeid dan veel andere rassen. Het is beter om ze pas in te rijden na hun 4e levensjaar. Koudbloeden groeien langzamer en zijn langer 'jong' in hun gedrag. Bij een groot zwaar paard speelt het in je voordeel als je langzaam begint met trainen. Longeren is heel erg belastend voor de gewrichten.. Ik zou een tinker van onder de 5 nooit longeren. Natuurlijk moet je in de gaten houden hoe ver hij lichamelijk ontwikkeld is. Het kan zijn dat ze iets eerder of nog veel later pas uitgegroeid zijn.



Een paard is een paard hoor aan de binnenkant.

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:34

Cowgirl schreef:
Marloez schreef:
Een tinker is later uitgegroeid dan veel andere rassen. Het is beter om ze pas in te rijden na hun 4e levensjaar. Koudbloeden groeien langzamer en zijn langer 'jong' in hun gedrag. Bij een groot zwaar paard speelt het in je voordeel als je langzaam begint met trainen. Longeren is heel erg belastend voor de gewrichten.. Ik zou een tinker van onder de 5 nooit longeren. Natuurlijk moet je in de gaten houden hoe ver hij lichamelijk ontwikkeld is. Het kan zijn dat ze iets eerder of nog veel later pas uitgegroeid zijn.



Een paard is een paard hoor aan de binnenkant.

Niet ieder paard is even snel uitgegroeid. Zijn verschillende rassen namelijk.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:24

Wij laten onze jonge paarden altijd scannen op de groeischijven. Zijn de groeischijven niet dicht, dan wordt er gewacht, anders worden ze gestart. Meten is weten.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:35

sevke schreef:
Wij laten onze jonge paarden altijd scannen op de groeischijven. Zijn de groeischijven niet dicht, dan wordt er gewacht, anders worden ze gestart. Meten is weten.

Wat gaaf dat dat zo kan, welke groeischijven bekijk je dan?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:05

Die van de benen. Paarden worden dan meteen ook gecontroleerd op de aanwezigheid van HKO, spat en OCD. Als we ze dan later te koop aanbieden, weet je al zeker dat ze röntgenologisch OK zijn.
We hebben al verschillende keren jonge paarden terug op de weide moeten steken omdat de groeischijven niet dicht waren. Bij andere is het dan wel OK. Het hangt echt enorm af van paard tot paard. Bij hengsten gaat het sneller dan bij merries of ruinen, vreemd genoeg.
Edit : dit is een foto van het been van een 2,5 jarig paard met onvoldoende gesloten groeischijven.

Afbeelding

Misschien is er een DA onder de bokkers die er wat uitleg kan bij geven?