Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:30

Onze oude kwpnr kon het ook nouwelijks, elke keer als we dachten ja ze gaat trok ze haar kop weer de lucht in, net alsof het haar pijn deed om netjes nagefelijk te lopen.

Me zus heeft veel getraind met haar instructrice. Uiteindelijk is het nooit echt gelukt maar me zus gaf niet op en had er ook wel verstand van.

Uitendelijk wilde instructrice nog wel proberen maar ook haar niet gelukt.

Ik denk wel dat elk paard het moet kunnen maar niet ieder paard kan het zo gemakkelijk als de ander.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:35

Aan te teugel lopen kan elk paard. Een instructeur die anders zegt heeft niet goed opgelet op school.

Het in oprichting afgebogen lopen kunnen sommige paarden meer moeite mee hebben(meer moeite,...de meeste kunnen het wel). Halsvorm, lengte van de nek en bouw en stand van het achterbeen bepalen hoe makkelijk het zal gaan.

Een paard met een meer vertikale(hoge) hals en een lichte hoofd hals verbinding en een goed onder de massa staand achterbeen zal makkelijker het gewenste beeld vertonen dan een paard met een korte zware nek, horizontaal aangezette hals en een achter de massa staand achterbeen.

Vergeet ook niet de invloed van de lendenen. Een paard wat een beetje strak is op de lendenen kan makkelijk de kracht van het achterbeen gebruiken om zich zelf te laten rijzen in de voorhand....alleen maakt het het ook weer lastiger om de rug net achter het zadel mooi los te laten.

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:42

in de krul lopen is vaak niet zo lastig zeker niet met hulpteugels. Alleen of het op de juiste manier is en lekker door het lijft heen is een tweede.
Ik ben van mening dat geen een paard hetzelfde is en dat de bouw van een paard/pony wel degelijk er mee te maken heeft of dat dier makkelijk door het lijf heen te krijgen is. Voor de een zal het makkelijker gaan dan voor de ander als niet onmogelijk. Hangt heel veel af hoe het dier gebouwd is.

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:02

Citaat:
Onze oude kwpnr kon het ook nouwelijks, elke keer als we dachten ja ze gaat trok ze haar kop weer de lucht in, net alsof het haar pijn deed om netjes nagefelijk te lopen.

.....ja, dat is een reeele mogelijkheid.
"Kop niet de lucht in" is een gevolg van ontspanning, spieren aanspannen vanuit ontspanning en goed "rug"gebruik.
Het gaat hier niet alleen om die rugspieren waar wij op zitten, maar om het kantelen van het bekken, kort maken van de onderlijn ( =gespannen buikspieren, daar zijn ze voor) en een lange bovenlijn - zodat de achterbenen onder de massa komen en het dier kan spelen met haar eigen zwaartepunt en dat van haarzelf plus ruiter.

Pijn zorgt volautomatisch voor spieren die niet meer vanuit ontspanning aanspannen.
Als je dit als mens in je eigen lichaam opmerkt, kun je gedurende de tijd dat je er op let en met wilskracht dit proces keren. Makkelijk is anders.

Citaat:
Uiteindelijk is het nooit echt gelukt maar me zus gaf niet op en had er ook wel verstand van.

Uitendelijk wilde instructrice nog wel proberen maar ook haar niet gelukt.

Ik denk wel dat elk paard het moet kunnen maar niet ieder paard kan het zo gemakkelijk als de ander.


Veel mensen in de paardensport kennen alleen de trucjes en ik vermoed dat dit dier pijn had en in handen van dit soort "deskundige knoeiers" terecht is gekomen.
Die -O- waarschijnlijk -O- ;( naar eer en geweten dachten dat 'tegen de pijn in dat hoofd naar beneden sleuren' wel goed voor het dier zou zijn.
Geen enkel dier is onder deze droeve omstandigheden in staat om de pijn opzij te zetten en te ontspannen.


Mijn definitie van 'aan de teugel' is het recept voor een lang en gelukkig leven onder het zadel, als een dier dat niet kan is dat een ernstige kwestie.

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:15

Niet ieder paard kan aan de teugel lopen, wel kan ieder paard nageven. Mijn Arabier kan ook niet aan de teugel lopen zoals dat graag gezien word op wedstrijden, hij is iets overbouwd en heeft een hele grove kaak, waardoor dat allemaal niet zo comfortabel gaat. Wel kan hij keurig nageven, lang en laag lopen en in een goeie bui blijft hij bovenin ook een leuk plaatje vormen.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:22

ALLE paarden kunnen nageeflijk lopen met de juiste aanleuning (even aangenomen dat het paard geen pijn heeft), dat het beeld dan niet past in "het perfecte plaatje" is een tekortkoming van desbetreffende instructeur of van wie dan ook die zegt dat het niet mogelijk is.

Je moet denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden. Of in oplossingen in plaats van problemen. Zo werkt dat ook bij een paard die niet de "ideale" bouw heeft.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:49

Janinevv schreef:
Onze oude kwpnr kon het ook nouwelijks, elke keer als we dachten ja ze gaat trok ze haar kop weer de lucht in, net alsof het haar pijn deed om netjes nagefelijk te lopen.

Me zus heeft veel getraind met haar instructrice. Uiteindelijk is het nooit echt gelukt maar me zus gaf niet op en had er ook wel verstand van.

Uitendelijk wilde instructrice nog wel proberen maar ook haar niet gelukt.

Ik denk wel dat elk paard het moet kunnen maar niet ieder paard kan het zo gemakkelijk als de ander.


Nee, jullie konden hem niet nageeflijk rijden. Dat is wat anders.

Sommige paarden hebben inderdaad gewoon een mee ervaren ruiter nodig om nageeflijk te gaan lopen.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:50

Geryon schreef:
Janinevv schreef:
Onze oude kwpnr kon het ook nouwelijks, elke keer als we dachten ja ze gaat trok ze haar kop weer de lucht in, net alsof het haar pijn deed om netjes nagefelijk te lopen.

Me zus heeft veel getraind met haar instructrice. Uiteindelijk is het nooit echt gelukt maar me zus gaf niet op en had er ook wel verstand van.

Uitendelijk wilde instructrice nog wel proberen maar ook haar niet gelukt.

Ik denk wel dat elk paard het moet kunnen maar niet ieder paard kan het zo gemakkelijk als de ander.


Nee, jullie konden hem niet nageeflijk rijden. Dat is wat anders.

Sommige paarden hebben inderdaad gewoon een mee ervaren ruiter nodig om nageeflijk te gaan lopen.


Sorry had het niet zo duidelijk verwoord.

Het was niet dat we haar in de krul reden .

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:56

Quir schreef:
ALLE paarden kunnen nageeflijk lopen met de juiste aanleuning (even aangenomen dat het paard geen pijn heeft), dat het beeld dan niet past in "het perfecte plaatje" is een tekortkoming van desbetreffende instructeur of van wie dan ook die zegt dat het niet mogelijk is.

Je moet denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden. Of in oplossingen in plaats van problemen. Zo werkt dat ook bij een paard die niet de "ideale" bouw heeft.


Dan denk ik dat jij iets anders verstaat onder nageeflijk dan ik. Ik zie namelijk om mij heen en hier op bokt meer dan zat paarden die niet nageeflijk zijn, maar wel in het krulletje lopen (en daar nog punten meer scoren ook). Dat zijn voor mij 2 totaal andere dingen.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:42

Princesj schreef:
Quir schreef:
ALLE paarden kunnen nageeflijk lopen met de juiste aanleuning (even aangenomen dat het paard geen pijn heeft), dat het beeld dan niet past in "het perfecte plaatje" is een tekortkoming van desbetreffende instructeur of van wie dan ook die zegt dat het niet mogelijk is.

Je moet denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden. Of in oplossingen in plaats van problemen. Zo werkt dat ook bij een paard die niet de "ideale" bouw heeft.


Dan denk ik dat jij iets anders verstaat onder nageeflijk dan ik. Ik zie namelijk om mij heen en hier op bokt meer dan zat paarden die niet nageeflijk zijn, maar wel in het krulletje lopen (en daar nog punten meer scoren ook). Dat zijn voor mij 2 totaal andere dingen.


En dat is precies wat ik zeg. In de krul getrokken paarden zijn niet nageeflijk, maar niet alle paarden die nageeflijk zijn lopen "in een krul". Dus passen niet in het "ideale plaatje" wat iedereen wil zien (dus in de krul getrokken worden), terwijl ze wel degelijk nageeflijk met de juiste aanleuning lopen. Echter wordt dat gemist, omdat ze niet in de krul lopen en dát is een grote tekortkoming bij instructeurs en ruiters. 80% weet niet eens wat nageeflijk is, alleen wat in de krul getrokken worden is en helaas rijden ze daar inderdaad ook nog punten mee...

lailapri

Berichten: 22133
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:29

dat klopt wel, mijn oudje met waarschijnlijk artrose in de hals kan ook niet aan de teugel zoals mensen dat willen zien. Echter is zij van pony die altijd met hoofd hoog in de lucht liep naar pony die lekker ontspannen aan een lang teugeltje loopt getransformeerd.

ik leer de kinderen hier altijd te kijken naar hoe de hals deint als het paard stapt. het paard kan het hoofd elke pas omhoog trekken en weer laten zakken of de hals laten vallen en weer terug brengen naar omhoog. Dezelfde beweging maar zo anders in de rug. Of het trekt de rug samen of het wil juist te rug verlengen.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:53

Check het scala der ausbildung maar ts. Niet elk paard heeft de perfecte bouw waardoor soms meer geduld wordt gevraagd maar elk gezond! paard dat volgens het scala in takt en ontspanning wordt getraind kan nageeflijk lopen en de verzameling bereiken dus ook aan de teugel komen.. Je moet alleen geen stappen willen overslaan en helaas wordt dat soms wel gedaan en het 'spectakel' zelfs door juryleden beloond.

Fantasias
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:27

Een gezond paard die geen mankementen in het skelet heeft moet nagevelijk kunnen lopen. Bouw van het paard kan invloed hebben of het nou makkelijk gaat of dat het meer moeite kost. Maar ik ben er van overtuig dat wen gezond paard gewoon nagevelijk te rijden moet zijn!

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:30

Ik ben inderdaad van mening dat elk (gezonde) paard kan nageven. Misschien dat een ouder paard nooit echt opgericht zal kunnen lopen, oid, maar over de rug zal een normaal paard (dik of dun) echt wel moeten kunnen!
Verschilt wel per paard hoe lang je hier aan moet werken.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:47

Naar mijn mening is 'aan de teugel' niet gelijk aan een vastgelegde houding, maar meer een teken is van een geestelijke gesteldheid van een paard; de bereidheid om de teugelhulpen te aanvaarden. bijvoorbeeld kan een paard in een cross country even goed aan de teugel zijn als een paard dat piaffeert, terwijl de respectievelijke hoofd-hals houdingen totaal verschillen.
Het is dus fundamenteel fout om alleen de houding van hoofd en hals houding te zien als bepalend of een paard aan de teugel. Op z'n best geven ze slechts een indicatie. Echt fundamenteel is namelijk alleen de ontspanning van kaak- en netgewricht, of anders gezegd; de bewegelijkheid van kaak- en nekgewricht die zodanig is dat mond/teugel niet hard en stug aanvoelt, maar eerder min of meer zacht en meegaand waarbij het paard ook vrijwel onmiddellijk reageert op de gegeven hulp.
Aangezien volgens mij houding dus niet alles bepalend is bij de vraag of een paard aan de teugel is, blijft er veel ruimte om nagenoeg elk zo te rijden dat het 'aan de teugel gaat'.

In de meer dan 30 jaren dat ik paarden [semi-] professioneel africht, ben ik niet één dier tegengekomen dat niet aan de teugel te krijgen was. Slechts één enkele keer dacht ik dat de aanleuning van een paard [mijn Nimble] altijd moeilijk zou blijven. MAAR ook daarin heb ik mij vergist. Een grondige verandering van mijn teugelvoering was alles wat nodig was om hem tot een héél fijn en mooi dressuurpaard te maken.
Misschien geeft dat hoop aan uw vriendin.

Roodvos

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:14

Ik vraag mij af of iedereen hier wel dezelfde namen/definities hanteert. Het dressuurmatige “aan de teugel” is een veelgebruikte term, die je in het boekje niet tegenkomt. Ik omschrijf daarom “aan de teugel” als de combinatie van aanleuning en nageeflijkheid.

Aanleuning: het constante contact tussen de mond van het paard en de ruiterhand. Het paard heeft vertrouwen in de hand en zoekt het op.
Nageven: het paard laat los in de kaak en gaat tevreden op zijn bit kauwen.
Het begint allemaal met aanleuning. Van daaruit ontstaat uit vertrouwen en ontspanning uiteindelijk nageeflijkheid. Dit is met elk gezond paard mogelijk.

De vraag is echter of TS (en haar vriendin?) de instructeur correct begrepen hebben. Mede gezien de opmerking dat het paard wat vreemd gebouwd is, passen mogelijk de bouw en natuurlijke aanleg van het paard niet bij het talent/de ambitie van de vriendin. Ik vind dat een goede trainer een leerling er ook op moet wijzen dat ambitie en aanleg paard niet bij elkaar passen. Het is dan aan de leerling te besluiten hoe verder: ambitie aanpassen of een ander paard aanschaffen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:21

Elk gezond paard kan 'aan de teugel lopen' (omschrijving zie boven). Het paard hoeft dus niet te leren aan de teugel te lopen. De ruiter moet leren rijden.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:33

Ieder gezond paard kan nageefelijk lopen. Zo niet dan zit het dier óf vast in het lijf (/kan niet ontspannen) of het is onkunde en kennis gebrek van de ruiter.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:40

Bralindy schreef:
Ieder gezond paard kan nageefelijk lopen. Zo niet dan zit het dier óf vast in het lijf (/kan niet ontspannen) of het is onkunde en kennis gebrek van de ruiter.


U bedoeld met "vast in het lijf" dus niet zomaar een stijfheid, maar een serieus probleem? In dat geval ben ik het geheel met u eens.

Josefien1979

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-09-16

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:46

Het paard van een vriendin van mij heeft lichte artrose in de hals. Hij lijkt beslist geen pijn te hebben. Hij kan wel een beetje nageven, maar ècht aan de teugel lopen gaat niet. Ze rijd er alleen buitenritten mee. Dit gaat prima.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:03

Kadankovitch schreef:
Bralindy schreef:
Ieder gezond paard kan nageefelijk lopen. Zo niet dan zit het dier óf vast in het lijf (/kan niet ontspannen) of het is onkunde en kennis gebrek van de ruiter.


U bedoeld met "vast in het lijf" dus niet zomaar een stijfheid, maar een serieus probleem? In dat geval ben ik het geheel met u eens.


Dat bedoel ik ja :)

SharifxG
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:25

Mijn paard (Arabier) vindt het lastig om aan de teugel te lopen, dit doet hij alleen snel als je aan zijn mond trekt en dat is natuurlijk niet hoe ik het wil doen.
Hij is gefokt als renpaard, dus zijn instinct is ook hoofd naar voren en gaan.
Ik heb geaccepteerd dat hij moeilijk aan de teugel loopt en ben gewoon blij als hij ontspannen loopt, waardoor hij zijn rug ook meer ontspant, daar gaat het immers om.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:41

Ik heb zelf een gelderse ruin met erg veel front en mijn instructeur zei ook dat ik er nooit zou komen en dat hij nooit mooi laag zou kunnen lopen of uberhaupt nagevelijk.

Maar met veel geduld en veel uren in het zadel loopt hij nu lekker ontspannen, op eigen benen en nagevelijk!

Elk paard kan het wel maar met sommige paarden heb je meer tijd nodig dan andere paarden. Heb vooral geduld :j

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:52

als het met mijn belgisch trekpaard lukt dan lijkt me vrijwel ieder ras nageeflijk te rijden.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:52

Nagevelijk is nog wel iets anders dan 'aan de teugel' ... nagevelijkheid is zeker een voorwaarde voor 'aan de teugel' maar dan ben je er nog niet.
Al denk ik wel dat het overgrote deel van de paarden 'aan de teugel' kunnen.