paardrijden en dierenwelziijn (dierenmishandeling)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:04

Heb het artikel gelezen van de NRC. En deel wel zijn punten, denk dat het goed is je daar van bewust te zijn en niet met oogkleppen op te lopen.
Ethiek is vaak een discussie en verschilt per land, streek, regio. Er zijn tal van dingen niet of minder ethisch. Denk idd aan veehouderij (er zijn niet voor niets vegetariërs) of aan walvisjacht (Noren en Japanners snappen niet waar mensen zich nou druk om maken...) of denk aan bijv vergoedingstructuur in de zorg. (Wie meer kan verdienen kan zich beter verzekeren en meer/betere zorg krijgen. Als je door je ziekte niet kan werken wat dan?) Etische discussies zijn goed om zaken aan de kaak te stellen en wie weet iéts te veranderen.

Kortom; wees écht goed voor je paard. Sociaal contact, 24/7 beentjes strekken en rij met verstand (niet zwaar, lang en let op je paard). Topsport met dieren zet ik ook vraagtekens bij... Idd geen reclame...

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 23:12

TS: je vraagt naar onderzoek maar dat kan pas als je weet wat je wilt onderzoeken. In dit geval noem je dieren mishandeling maar dat is een veel te breed begrip om te gebruiken voor een studie, zelfs te breed voor een discussie want immers wat de 1 mishandeling vindt (bijv een paard opsluiten op een oppervlakte kleiner dan 10vierkante meter zonder lichamelijk contact met andere paarden) vind de ander geen mishandeling ( hoeveel paarden staan 'snachts niet in een stal) .

Maw geef eens aan wat jij mishandeling vind en wat niet en dan pas kun je er een discussie over voeren en eventueel ondersteunende studies over vinden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 01:20

269_life schreef:
En ja, dat is inderdaad precies de logica. :-)

Okay, en leef jij je eigen leven consequent volgens die principes?
Op grond van je posts is het duidelijk dat je veganist bent, maar je hebt dus zelf ook geen huisdieren en al helemaal geen paarden(?)

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 02:31

Dat is een hele lastige.... Om te beginnen ben ik er van overtuigd dat paarden er niet voor gemaakt zijn om op te rijden, echter, paarden worden al zo verschrikkelijk lang bereden dat het dier op zich mee geëvolueerd moet zijn om mensen te kunnen (blijven) dragen.
Persoonlijk is mijn visie; ik rijdt op mijn paard, maar wél op een manier dat het ook plezierig is voor haar.
Mijn paard is nog niet beleerd, en daar wacht ik ook mee tot ze zeker vijf jaar is, dit om de groeischijven in haar lichaam de kans te geven zich te sluiten. Tot die tijd doen we alleen grondwerk, wandelen, en mag ze lekker met de rest van haar minikudde in de wei rondhuppelen.
Ik doe niet aan bitten, zwepen, sporen en andere hulpmiddelen, ik probeer mijn paard te benaderen met haar eigen lichaamstaal, zodat de dingen die ik haar vraag vanaf de grond duidelijk voor haar zijn, en ik daar stemcommando's aan kan hangen.
Daarnaast prop ik mijn paard niet uren per dag op stal, maar staat ze 24/7 op weide waar ze zelf kan beslissen wanneer ze binnen in de schuilstal staat, en de hele dag toegang heeft tot gras, hooi en vers water. Ze word niet geschoren, beslagen of behangen met winter, zomer, regen en fleecedekens (alleen vliegendekens, nood breekt wet)
Ik weet dat iedereen in de paardenwereld het beter weet, maar dit voelt goed voor mij.
Geen dwang door pijn of angst, maar samenwerken door leiderschap, en ontzettend veel lol hebben.

Persoonlijk zou ik je aanraden eens met een natural horsemanship trainer te praten, die kunnen je laten zien hoe veel lol je sámen met je paard kunt hebben :)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 08:08

269_life schreef:
Hoe bedoel je een echte titel? Als je gepromoveerd ethicus bent en je voornamelijk richt op dierenrechten, kan je dat dierenethicus noemen.


De man is niet gepromoveerd en 'gewoon' een docent milieuwetenschappen.
http://www.uu.nl/staff/WBVermaat/0

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: paardrijden en dierenwelziijn (dierenmishandeling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:00

Inderdaad een zelfaangemeten titel dus, verbaast me niet echt.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:12

Deze link geeft denk ik goed aan waar het probleem ligt; gebrek aan kennis en onvoldoende middelen/mogelijkheden om daar wat aan te doen:
http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws/64916.html
Ik denk dat hier een taak ligt voor KWPN, KNHS, FNRS en andere bonden. Die houden zich vaak afzijdig. Nu kan ik me voorstellen dat zij liever niet midden in deze oorlog terecht willen komen, maar een veenbrand is op termijn veel lastiger te bestrijden.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: paardrijden en dierenwelziijn (dierenmishandeling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:54

Als je je paard goed verzorgt is er sprake van symbiose: samenleven met wederzijds voordeel.Er zijn zelfs dieren die huisdieren hebben,bijv.mieren die er kuddes bladluizen op na houden om ze te "melken",en ze ook verzorgen en beschermen.Ik vind het juist goed om met anderssoortige levende wezens samen te leven.Ik ben streng vegetarier en lid van de Partij v.d.dieren.En ik rij d af en toe op mjn eigen paard ja,voor wie ik zelfs een testament heb gemaakt zodat hij van levenslange verzorging verzekerd is.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:03

link2thepast schreef:
klopt.... dat zegt hij ook : Willem Vermaat
Willem Vermaat schreef:
Als we dierenwelzijn serieus nemen, moeten we stoppen met de veehouderij.

Kahawa schreef:
Maar hoe bewerkstellig je ethisch uitsterven dan. Dat was waar ik op doelde iig.

Niet. Uitsterven van diersoorten is juist iets wat je wil voorkomen, alles wat er aan diersoorten rondloopt heeft ook met de beperkende factor van menselijk ingrijpen een verband met elkaar. Trek een connectie uit die constructie en het hele bouwwerk misvormt, doe dat nog een paar keer en de menselijke habitat stort mee in.

Ik zie in dit soort visies meer een totale disconnectie tussen de mens en de rest van de levende planeet waarvan ook de mens afhankelijk is voor zijn voortbestaan. Machines e.d. zijn niet de oplossing of vervanging voor alles.