Instructeurs die boos worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:47

flappie28 schreef:
Als je er geen plezier meer in hebt zo zou ik er gewoon mee stoppen en bij een ander gaan lessen. Het is jouw hobby en jij betaalt voor je les en het moet ondanks dat je er natuurlijk wat van op wilt steken ook wel leuk zijn.


Inderdaad. :j Als niet alleen de communicatie/vorm van de lessen maar ook nog eens de inhoud van de les en de filosofie van training tegenvalt, zou ik een andere instructeur zoeken.

Pluspunt van dit verhaal: de volgende instructeur kun je nu misschien beter uitleggen wat je positief en minder prettig vond aan eerdere lessen - zowel qua inhoud (oefeningen/trainingsmethode) als vormgeving (communicatie met jou/vorm van de les/veiligheid en openheid waarin je alles kunt aangeven).

Edit: Bij iedere instructeur is trouwens heldere communicatie wel handig. Misschien niet handig om tijdens de les een groot gesprek aan te gaan over methodes e.d., maar vlak voor of na de les is dat misschien wel handig. "Je zei X maar ik heb het idee dat dat niet zo goed werkt voor mijn paard/ik doe dat liever niet want Y/ ik snapte niet zo goed wat je vroeg en ik vind het moeilijk om dat onder het rijden aan te geven." en dan een vraag of suggestie: "Kun je de volgende keer Y doen/Zal ik tijdens het rijden kijken of manier A verbetering geeft?/ Kan je de volgende keer niet schreeuwen als ik iets niet doe, maar vragen of ik het snap ?"
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 07-08-16 23:01, in het totaal 2 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:51

Ik ben misschien de enige die dit zo leest, maar als je al zoveel instructeurs versleten heb en opdrachten in de les niet wil uitvoeren omdat 'jij het beste weet wat er werkt voor je paard' , vraag ik mij af of je ooit een instructeur gaat vinden naar je zin :o

Indtructeurs zijn net mensen... En die zijn nou eenmaal niet perfect :p

Anoniem

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:54

Hahaha, ik heb vroeger ook wel van die oude instructeurs gehad die liepen te drillen. ~~}> Ben er niet minder van geworden, was er soms wel wat onzeker van, maar heb er wel veel van geleerd. En snap je iets niet, waarom vraag je het dan niet?

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:20

Boos worden zou ik echt niet accepteren. Fanatiek mag wel, maar je hoeft inderdaad ook niet tegen me te staan schreeuwen. :+

Het ligt een beetje aan de situatie. Soms moet je direct iets doen en dan duurt het sowieso al even voor het bij de instructeur uit de mond is, bij jou in je hoofd en dat je in je lijf doet wat er van je gevraagd wordt. Dus "Been!! Nu!!" is wel iets wat vaker geschreeuwd wordt. :')

Voor mij is het belangrijker hoe het daarna is. Ook als je te laat bent met je hulp of het niet hebt begrepen. Als een instructeur daar dan nog boos of geïrriteerd over is zou ik hem/haar niet geschikt vinden.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:30

ruitje schreef:
Ik ben misschien de enige die dit zo leest, maar als je al zoveel instructeurs versleten heb en opdrachten in de les niet wil uitvoeren omdat 'jij het beste weet wat er werkt voor je paard' , vraag ik mij af of je ooit een instructeur gaat vinden naar je zin :o

Instructeurs zijn net mensen... En die zijn nou eenmaal niet perfect :p


Nee, hoor. Ik denk precies hetzelfde

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:31

spatter schreef:
Waardeloze instructeur, kan jij TS ook niks aan doen. :(:)

Een instructeur is iemand die in staat is de ruiter uit te leggen wat hij precies moet doen zodat hij kan uitvoeren wat de bedoeling is.

Als jij het niet goed doet, legt hij het jou niet goed uit en dan moet hij niet gaan schreeuwen op jou maar gelijk beseffen dat hij het niet duidelijk genoeg heeft uitgelegd of dat de oefening nog te moeilijk is voor jou en /of het paard.

Er zijn mensen die geweldig kunnen rijden maar het een ander niet uit kunnen leggen , dat is dan een goede ruiter maar een hele slechte instructeur.

Waardeloze instructeur? Ik ben er zeker van dat sommige het prima met hem zouden vinden. Best een brutale uitspraak. Ik kan me voorstellen dat als hij niet TS niet ziet doen wat hij al de hele tijd vraagt maar zij ook niks zegt van het feit dat ze er geen knijt van snapt dat best frustrerend kan zijn. Dat weet ik uit ervaring, dus het enige probleem dat zich hier stelt is dat TS de dialoog niet aangaat en dat de instructeur voor haar misschien iets te hevig is. Dus een waardeloze instructeur zou ik zo snel niet zeggen, tenzij je er zelf al les van had natuurlijk ;)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:35

En ik wil nu niet banketstaaf doen, maar het feit dat jouw paard nu bekend staat als probleempaard ligt misschien ook aan jou. Als je al zo veel instructeurs gehad hebt kan het zomaar zijn dat het probleem bij jou ligt, denk je niet? Het is erg frustrerend om als insructeur een leerling te hebben die op alles een weerwoord heeft en steeds zegt 'ja, maar...' of 'nee dat gaat niet, ik ken mijn paard het beste...' Waarom neem je dan eigenlijk les? Als je het alleen op jouw manier wil doen ga je dan gewoon lekker bijscholen, lees veel boeken, volg wat cursussen over de anatomie en ga dan zelf aan de slag. Dan is je probleem zo opgelost.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 08-08-16 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Queen123
Berichten: 300
Geregistreerd: 31-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:36

Echt boos worden vind ik ook moet kunnen bij een instructeur. Je raakt dan wel voor een deel plezier in het rijden kwijt,wat natuurlijk niet de bedoeling is.. Ik zou het wel aangeven aan je instructeur, want ik weet niet of hij nu wel weet dat jij dit niet fijn vind.

Ik heb zelf nog nooit te maken gehad met een boze instructeur. Wel met echt duidelijke instructeurs, die soms wat boos overkomen, maar dan weet ik dat het komt omdat ze fanatiek zijn. Ik heb er zelf geen problemen mee, nog nooit last gehad van het feit dat ik dankzij zo'n instructeur mijn plezier verloor.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:44

die heb ik ooit 1 les gehad als kind , ik klapte totaal dicht...
later heb ik er nog eens een gehad, heb nooit meer een les afgesproken.
daar betaal ik niet voor, wat het ook is je mag alles zeggen uitleggen voordoen, vooral met de waarom uitleg er bij..... maar boos worden accepteer ik niet! -O-

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:53

ruitje schreef:
Ik ben misschien de enige die dit zo leest, maar als je al zoveel instructeurs versleten heb en opdrachten in de les niet wil uitvoeren omdat 'jij het beste weet wat er werkt voor je paard' , vraag ik mij af of je ooit een instructeur gaat vinden naar je zin :o
:p


Hier sluit ik mij bij aan.
En bedoel je boos of streng?
Misschien eens op een rijtje zetten, waarom het mis gaat met welke instructeur.

Roodvos

Berichten: 6664
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:53

Was je instructeur echt boos of probeerde hij je gewoon te motiveren om je grenzen te verleggen en zo een stapje verder te komen?

Als jij iedere keer om het 'probleemgedrag' van je paard heen werkt, krijg je het nooit opgelost. Dus ik denk dat instructeur probeert jou 'gewoon' te laten rijden. Zoals je dat zou door bij een paard zonder probleem. En dan kijkt hij of, wanneer en hoe het fout loopt. En daar kan je dan mee aan de slag gaan.
Als hij niet weet wat en hoe het paard doet kan hij je ook niet helpen.

Als dat niet is wat je wil, dan moet je op zoek naar een "pappen en nathouden" instructeur. Daar worden paard en jij niet beter van maar vermijd je wel de confrontatie met (en mogelijke oplossing van) het probleem.

Het is maar wat jij wil en waar jij je goed bij voelt.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:55

Instructeurs die boos worden laten alleen hun eigen frustraties zien en zijn mi geen goede instructeurs.
Ben er van overtuigd dat niet alle instructeurs de capaciteiten hebben die ze zouden moeten hebben, namelijk zich aanpassen aan de leerling. Dit is in een manegeles natuurlijk veel moeilijker dan een privéles.

Daarnaast vind ik ook dat je moet blijven communiceren met een instructeur, maar dan is een veilig gevoel natuurlijk wel belangrijk. Zeggen wat je wel en niet prettig vind en wat wel/niet voor je werkt.
Paardrijden moet gewoon leuk blijven ook een les. En de ene lest om op hoog niveau te komen en die zal fanatieker les nodig hebben dan iemand die als prioriteit stelt plezier in rijden te hebben.

Zelf hou ik meer van een soort coach die zegt wat hij/zij ziet en dan samen naar oplossingen zoeken die bij mij en mijn paard passen. Heb zelf verschillende instructeurs gehad. De ene had maar 1 oplossing voor een probleem en dat voelde soms niet goed en een andere (met met meer ervaring) toverde verschillende oplossingen uit zijn hoge hoed op zoek naar eentje die bij me paste.

Een instructeur moet daarnaast naar jou toe ook eerlijk zijn, als het niet werkt vanuit hun moeten ze het ook eerlijk zeggen. Als je het allemaal zelf beter weet, dan gewoon geen les meer nemen...
Laatst bijgewerkt door manubres op 08-08-16 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:57

Ik denk dat de TS gewoon echt een hele lieve meid is. Zacht met haar (probleem?)paard, maar waarschijnlijk in de omgang ook gewoon een heel aardig persoon. Als je dan ineens een instructeur hebt wat fanatieker is, en een beetje doorpakt, dan kan dat even schrikken zijn. En misschien past dat gewoon ook niet bij je. Praat er over met je instructeur, en kijk of het dan beter gaat. Zo niet, zoek iemand die op een manier met je omgaat waar je wel fijn bij kan rijden.

Maar misschien ook een mooie om over na te denken: "If you always do what you always did, you will always get what you always got."

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:01

Ik vind het weleens lastig bepalen of mijn instructrice fanatiek is of boos wordt.
Ze werkt bij de bereden politie en bij mij op stal zeggen ze het is een aardige meid maar als ze in de bak staat is het net een strenge agent.

Het is een goede vriendin van mij maar in mijn les is het altijd verstand op nul en gaan. Als het goed gaat hoor je dat meters verder ook maar als ze boos is ook haha.

Ik had er in het begin wel moeite mee maar ik weet nu dat ze gewoon fanatiek is en het niet boos bedoeld. Nu les ik super fijn bij haar.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:02

Lovas schreef:
ruitje schreef:
Je had het 'beter' verwacht, of weet jij het eigenlijk beter en zoek je een instructeur die het precies doet zoals jij doet?

Want dan snap ik niet waarom je les neemt :+


Ik heb al veel dressuur instructreurs gehad voor mijn paard, en Wat kwamen er sommige met vreemde technieken om mijn 'probleempaard' (zo werd hij genoemd') aan te pakken.
Ja ik weet wat goed is voor mijn paard, en een goede dressuur begeleider heb ik nog niet gevonden voor mijn paard, helaas. Sommige waren super fijn in les geven maar miste bijvoorbeeld kennis met probleem gedrag.
En nee ik hoef er absoluut geen die alles doet zoals ik het doe, maar ik wil wel dat ik het er mee eens ben en dat het paardvriendelijk is. Dat die mij dingen leert die werken voor mijn paard en ik.
Ik ken mijn paard het beste uiteindelijk.
En ik had veel beter verwacht. Zijn ervaring sprak mij aan met probleem paarden en dit waren echt dure lessen.
En ik heb hem zeker wel verteld over wat ik qua lessen al ben tegen gekomen en hij bracht het alsof hij het helemaal anders deed en dat vond ik in werkelijkheid tegen vallen.

ik denk dat jij zelf denkt dat je het allemaal wel weet en niet tegen een kritische blik kan. Je hebt al veel instructeurs gehad, misschien moet je het bij jezelf zoeken en dan weet je waarschijnlijk ook gelijk waarom je paard een "probleempaard" is.

JIJ hebt een probleem met je paard, die instructeurs niet hoor, die willen jou alleen maar helpen met JOUW probleem met JOUW paard. Het past alleen niet in JOUW straatje, misschien omdat de instructeur het probleem legt waar die hoort, en dat is bij jou, niet bij je paard, niet bij je instructeur.

Blabla1980

Berichten: 2054
Geregistreerd: 12-11-09

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:07

Tja als je iets niet snapt moet je dat ook aangeven. Ik kan me nl ook wel voorstellen dat als je iets probeerd uit te leggen en iemand blijft het consequent verkeerd doen je gefrustreerd raakt. (daarintegen zou de instructeur natuurlijk ook kunnen vragen , snap je me wel?)

Ik heb een instructrice die wel heel duidelijk kan zijn (ze heeft een hele harde stem :D)en wel bozig kan worden als je je best niet doet..en dat vindt ik meer dan terecht
Maar door de harde stem zou je kunnen denken dat ze boos is als je haar verder niet kent...mischien is het bij jou instucteur ook het geval?

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:08

Instructeurs blijven ook maar mensen. En de meeste willen je ook alleen maar wat leren. Ze zijn daar niet om je de grond in te stampen. Alleen blijft het gaan om de manier waarop als je gelijk het verschil weet tussen boos zijn en fanatiek bezig zijn dan hoef je niet bang te zijn. Ik heb ook wel eens een instructeur gehad die zich gevleid voelde door mijn woorden omdat ik het geweldig vond hoe die mij les gaf. Maar ook dat heeft een keerzijde. Elk voordeel heeft zijn nadeel. En dat blijft.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:11

Weet je, jullie klikken blijkbaar niet zo lekker op het moment. Spreek het uit, of beslis om met een andere instructeur verder te gaan.
Mijn instructrice kon ook flink haar stem verheffen als we bezig waren, we werden dan fanatiek, ze leefde mee, ging op het moment zitten. Voor een omstander kan dat best klinken alsof ze boos was misschien, maar we klikte goed samen en ik kon haar manier van les geven op waarde schatten.
Als het voor jou niet werkt, er zijn er genoeg die op een andere manier les geven.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:13

FriesWytske schreef:
ruitje schreef:
Ik ben misschien de enige die dit zo leest, maar als je al zoveel instructeurs versleten heb en opdrachten in de les niet wil uitvoeren omdat 'jij het beste weet wat er werkt voor je paard' , vraag ik mij af of je ooit een instructeur gaat vinden naar je zin :o

Instructeurs zijn net mensen... En die zijn nou eenmaal niet perfect :p


Nee, hoor. Ik denk precies hetzelfde


En ik.
TS je moet, zoals ik dat altijd zeg "wel tot het gaatje gaan" om een probleem paard te willen helpen. En als mijn instructeur dan zegt "ga er achterste voren op zitten" dan doe ik dat op dat moment. HIJ (of zij) is de instructeur, ik heb les. Ik doe wat hij of zij zegt. En ga daarna pas oordelen. Als achterstevoren zitten werkt, waarom (tijdelijk) niet?

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:19

Echt boos heb ik eigenlijk nog nooit een instructeur gezien. Wel zwaar fanatieke en strenge instructeurs. Waarvan er 1 regelmatig naar mij schreeuwde dat ik niks deed en niks kon :') maar nooit uit boosheid, de beste man was gewoon bloedfanatiek. Daarnaast heeft die mij ook regelmatig de hemel ingeprezen, fantastische instructeur! Andere instructeur kon ik rustig 2 uur op mijn paard zitten om een uur lang a-c afwenden te doen voordat die kaarsrecht en naar der zin was :') om vervolgens een half uur hals te strekken totdat ze vond dat die laag genoeg was. En weer een ander schreeuwt ook regelmatig. Volgens mij trek ik ze aan. Maar ik vind het prettig een fanatieke instructeur, ik ben fanatiek en verwacht het ook van mijn instructeurs.
Vaak schreeuwen ze niet voor niks en als je het niet snapt moet je het gewoon vragen, de meeste leggen het met liefde nog 10x uit, maar je moet wel inzet tonen

Lovas
Berichten: 212
Geregistreerd: 22-11-15

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 12:53

Ik doe echt heel erg mijn best, voor hem. Dat wil ik voorop gesteld hebben, dat ik echt het beste zoek voor hem! gedrags deskundige langs geweest etc.
En iemand die zei in dit topic dat ik in zijn gedrag blijf hangen, het gedrag is er. En ik vind daar ervaring in bij een instructeur best wel belangrijk.
Ik kan het niet negeren en BIJNA elke instructeur die ik heb gehad noemen hem een probleem paard. Dat is hij totaal niet hoor! Hij heeft wat problemen. Waar goeie hulp vereisd is vertelde de gedrags deskundige. Zij heeft mij dan ook wat les gevers toe gewezen. Sommige waren fijn, maar bijv. Te ver weg om steeds naar toe te gaan.
Het is niet dat het bij alle was dat ze onaardig deden.
Die instructeur was ook wel heel goed die van Zaterdag. Zo kan Sam wel is als we met bit rijden er heel erg door heen rennen en hij had echt super geholpen en hij werd gewoon weer heel fijn te rijden. Terwijl ooit iemand met iets kwam en toen raakte die zo in paniek dat hij bleef steigeren en ook heel hoog dat we bijna om klapte.
Ik heb een half jaar hele fijne dressuur lessen gehad. Werkte echt fijn. Dus ik geloof wel dat het er is.
Toen ben ik verhuisd helaas.. Ik heb nog wel een fijne instructrice in natural horsemanship.
Nu ben ik al een tijdje op zoek, en bij heel veel voel ik me niet fijn.. Vooral omdat ik dan iets moet doen waar ik niet het gevoel bij heb dat we voor uit gaan.
Misschien ben ik het probleem wel inderdaad. Misschien werkt het wel voor Sam.
Ik zoek gewoon iemand die vriendelijk is, en ook op die manier les geeft.
Misschien ben ik te moeilijk, maar ik heb wel alles uitgevoerd in de lessen. Sommige ideeën vond ik gewoon vreemd. Gewoon niet hoe ik wil rijden..
Ik ben sowieso dat als iemand iets bozer zegt of wat dan ook dat ik het me best aan trek, en ik voelde me zo rot in die les gewoon omdat ik het goed wilde doen en alles werkte door die spanning niet mee. Maar die man had in sommige opzichten wel super ideeën. En hij vond het ook leuk om met sam te werken, dat is ook altijd fijn.
Maar jullie hebben gelijk, ik moet out of the box denken en niet zo moeilijk doen.
Ik ga er echt aan werken! :) ik ga gewoon het aan kaarten met die man en ik denk wel dat hij er begrip voor heeft!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:08

Hij zal je vast verder willen helpen hoor. Maar de manier waarop jij wil rijden werkt dan blijkbaar niet voor je paard, anders zou je het toch allemaal zelf kunnen? Kan die vrouw die je NH les geeft je ook geen rijles geven?

Mayiva
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-08-13
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:14

Luz_ElenaE schreef:
Echt boos heb ik eigenlijk nog nooit een instructeur gezien. Wel zwaar fanatieke en strenge instructeurs. Waarvan er 1 regelmatig naar mij schreeuwde dat ik niks deed en niks kon :') maar nooit uit boosheid, de beste man was gewoon bloedfanatiek. Daarnaast heeft die mij ook regelmatig de hemel ingeprezen, fantastische instructeur! Andere instructeur kon ik rustig 2 uur op mijn paard zitten om een uur lang a-c afwenden te doen voordat die kaarsrecht en naar der zin was :') om vervolgens een half uur hals te strekken totdat ze vond dat die laag genoeg was. En weer een ander schreeuwt ook regelmatig. Volgens mij trek ik ze aan. Maar ik vind het prettig een fanatieke instructeur, ik ben fanatiek en verwacht het ook van mijn instructeurs.
Vaak schreeuwen ze niet voor niks en als je het niet snapt moet je het gewoon vragen, de meeste leggen het met liefde nog 10x uit, maar je moet wel inzet tonen


Ik kan het niet meer met je eens zijn. TS, ik zou het ook aankaarten en vooral zeggen dat je jezelf opgejaagd voelt als ze zo tegen je praat. Voor mij werkt het, maar misschien voor jou niet.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:23

Denk dat ik er snel klaar mee ben als een instructeur mij een rot gevoel over de les geeft. Ik zou dan geen vervolgafspraak meer maken. Gelukkig genoeg instructeurs en vast eentje waarmee het beter klikt.
Wat de een fijn vindt hoeft de andere niet prettig te vinden en je kan zoiets bespreken en als het een eenmalige actie is ligt het ook anders maar als het mijn eerste les zou zijn die zo tegenvalt zou ik geen zin om met een knoop in m'n maag aan de tweede les te beginnen. Dan ben ik gelijk klaar.
Het moet wel leuk blijven en er zijn echt wel mensen die gewoon vriendelijk blijven en niet zo nodig moeten schreeuwen. Streng zijn kan ook op een normale manier. Zou zelf niet zo blij worden van een te fanatieke instructeur. Ben zelf ook een rustig persoon dat scheelt wellicht ook.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:25

Top TS, open mind en weer verder gaan. Paardrijden is nu eenmaal een sport van de lange adem.