Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:30

xyzutu2 schreef:
Na 3 maanden rust is een paard zelfs zover verzwakt dat je weer helemaal overnieuw moet beginnen alsof het om een groen paard gaat. dus je hoort het schema aan te passen aan je paard, en niet niet andersom. :)

Goed schema! Ik zou willen dat meer mensen zich zo bewust zouden zijn van het hele bewegingsstelsel *

Ik zit zelf nu met een blessure waardoor mijn onderbeen 6 weken in het gips heeft gezeten. En helaas kan het bewegingsstelsel dus zelfs sneller verzwakt zijn. Er is maar 1 spier die niet functioneert naar behoeven, maar de rest eromheen is evengoed nauwelijks tot actie in staat. Kortom terug naar verder dan af -O-

Je moet er dus rekening mee houden dat de door jou beschreven 3 maanden een periode is dat er nog enigzins bewogen kan worden, alleen niet op sportieve manier.

* en niet zoals de meesten, nu ik 4 weken uit het gips ben, verwachten dat ik binnen een paar weken wel weer kan gaan buitensporten _-:(

pol013

Berichten: 8991
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:13

Interessante gedachtegang. En inderdaad goed om mensen er bewust van te maken dat naast spieren ook pezen en botten de tijd moeten krijgen om zich aan te passen. Een bot vernieuwd zich volgens mij normal gezien binnen aan half jaar dus als je in die tijd goed traint en voert gaat dat best snel.

Citaat:
Met paarden inrijden stormen de meeste ruiters zo snel mogelijk door naar de draf aangezien dat als 'de meest gymnasticerende gang' wordt gezien. De gymnastisch meest waardevolle gang volgens de osteopathie is echter de halt: de halt is namelijk de enige 'gang' waarbij het paard zijn benen op slot kan zetten en dus zijn bil- en rugspieren volledig kan ontspannen. In elke andere gang zijn deze aangespannen. Hoe meer en langer je halthoudt tijdens een training, hoe beter het dus is voor de rugspieren. Blijf je bij de 2e week van het net traditioneel ingereden paard het volledige kwartier in stap/draf dan zit je dus op vermoeide spieren vol melkzuur. Door het melkzuur verstijft de spier en kan deze niet meer ontspannen, en dus ook geen schokdempende werking meer vervullen. Het resultaat van doorrijden op verstijfde spieren is dat gaat het paard de verkorte spieren als het ware uitschakelt en gaat hangen in zijn banden/pezen, wat voor een extra belasting van de ongetrainde pezen en het skelet zorgt, en spierschade in de vorm van scheurtjes/verlate spierpijn die de herstelfase van de spier zelf vertragen.


Hier ga ze er wel van uit dat een spier al zo hard gewerkt heeft dat hij verzuurt. Hoe weet je of dat zo is? Dan moet je al met een hartslag meter/lactaat meting werken.
Ik vermoed zomaar (n=1) dat je bij een normale trainingsopbouw bij een jong paard helemaal niet zo snel aan de verzuring zit. Mijn jonge paard gaat wel vrij snel naar hartslagen van 130-140 (met wat omghevingsstress) maar komt daar niet snel overheen. In combinatie met de duur van de training kom ik dus niet op verzuring uit. (en dat wil ik ook niet)

Daarnaast gaat het schema een beetje voorbij aan de 'training' die een jong paard zichzelf geeft. Hij belast zichzelf vaak veel meer zonder mij (sprinten, door de bocht scheuren, steigeren, bokken, naar elkaars benen happen in een gebukte houding) etc etc op verschillende ondergronden). Dat is misschien niet specifiek gericht op dragen maar hij traint er toch wel allerlei spriergroepen mee. Net zoals ik bij ruiterfit niet op een paard zit maar wel mijn core stability train.

Daarbij worden spieren juist bij iedere beweging aangespannen en ontspannen. Juist bij een statische oefening blijven ze aangespannen. Dus juist eerder bij halthouden dan bij beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:48

pol013 schreef:
Daarbij worden spieren juist bij iedere beweging aangespannen en ontspannen. Juist bij een statische oefening blijven ze aangespannen. Dus juist eerder bij halthouden dan bij beweging.


Alleen in halt kunnen de bilspieren ontspannen. Dat betekent niet dat in halt álle spieren ontspannen zijn, maar dat stond er ook niet. Als je paard tijdens het halthouden op zijn bit kauwt dan zijn de kaakspieren ook gewoon gespannen. ;) Als je echter met overgangen bezig bent om kracht vanuit de achterhand te ontwikkelen, dan kun je daarvoor het beste een soort intervalschema voor maken waarbij je de bilspieren aanspant (bijvoorbeeld door overgangen) en weer laat ontspannen (haltpauzes).

Het idee dat het paard zichzelf spiertechnisch ook al behoorlijk belast in zijn eigen tijd is ook gewoon zo? Dat heeft verder niets met dit schema te maken. Dit schema gaat uit van een paard dat zichzelf in zijn eigen tijd al gezond en fit houdt en wat vervolgens moet wennen aan het dragen van ruitergewicht (ik vermoed dat als je paard 23 uur per dag op stal staat dat dit schema misschien zelfs ook al te snel is).
Het maakt niet uit of je paard 1 of 2 speeluurtjes per dag houdt met zijn vrienden, hij blijft tijdens het spelen net zo zwaar als anders. Tijdens het inrijschema leren zijn spieren, botten en pezen echter om diezelfde dingen met 60-80 kilo extra gewicht midden op zijn ruggengraat te doen zonder een van die structuren door overbelasting kapot te maken.
Ik laat [***] ook wekelijks door de bak crossen met zijn vriendje om zo de rug- en bilspieren aan het werk te zetten en te stretchen in beweging, maar dat betekent niet dat we daarmee het inrijschema kunnen versnellen. Zijn lichaam op een veilige manier leren om mijn extra gewicht te dragen staat daar namelijk los van.

pol013

Berichten: 8991
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:43

Gevoelsmatig zeg ik eerder dat men in de volgende fase eerder te snel gaat. De eerste weken verwachten we misschien nog niet zoveel van een paard en zijn de spieren nog de limiterende factor. Maar na die eerste weken lijkt er een hele bink te staan (spieren) en gaan we te fanatiek trainen voor de rest van zijn lichaam (pezen en botten)

Die minuut stilstaan lijkt mij juist een wel erg minimale belasting. Ik ben ook niet gemaakt om te dragen maar kan best 5 minuten met zakken voer sjouwen zonder de volgende dag spierpijn (of schade) te hebben. En als kind was dat met een rugzak ook zo.

Overigens was er enkele Jaren gelden ene aqua*nogwat* op bokt die hetzelfde principe verkondigde. Maar dan voor de hele training van het paard. Is er een overeenkomst?

Anoniem

Re: Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:10

Ik ken geen aqua*nogwat, dus ik weet ook niet of zijn/haar systeem daarmee overeenkomt? Was die persoon ook een osteopaat of gewoon iemand die wat riep?

Die 3x 1 minuut zitten in stilstand is ook geen inrijden, maar in feite gewoon wennen aan het ruitergewicht. Dat gaat jou te langzaam en dat kan. Dat je na 5 minuten voerzakken dragen de volgende dag geen spierpijn hebt betekent echter niet dat jij jouw lichaam niet getraind hebt: doe je dat elke dag, dan zul je elke dag sterker worden. Het wordt echter problematisch als jij, aangezien je voelt dat je steeds meer spierkracht krijgt, vervolgens elke keer 10 minuten langer 10 kilo extra gaat versjouwen. Je spieren groeien namelijk wel, maar je pezen en botten groeien niet in hetzelfde tempo mee dus je loopt dan het risico dat je je lichaam beschadigt.
Als je dit schema per se wilt vergelijken met voerzakken sjouwen, dan bestaat de eerste week inderdaad uit 3x 5 minuten voerzakken sjouwen, en dat bouw je over een maand tijd langzaam uit zodat je aan het eind van de maand bv 30 minuten voerzakken kunt sjouwen zonder dat je pezen overbelast raken.

Misschien is het ook niet helemaal duidelijk uit het schema, maar die fase van 1 minuut in stilstand erop zitten duurt maar 1 week in totaal. Dat kun je te subtiel/onbelastend/langzaam vinden, maar hoe veel te langzaam kan een trainingsfase duren die in totaal maar 1 week duurt? Hoe erg is het dat je met 1 minuut zitten in stilstand begint voordat je overgaat naar 1 minuut in stap?
Ik heb die eerste keren alleen zitten in stilstand net met [***] afgerond. Grappig is dat ik zijn rug zelfs door deze ultrakorte belasting met ruitergewicht al echt kan zien veranderen in bespiering, vooral rond de schoft en de ruggengraat is de bespiering echt toegenomen. Het is misschien maar een laagje van 1 cm extra, maar ik vind dat vrij veel verschil voor zo'n minimale training, dus snap ineens ook waarom je niet méér wilt doen dan dat, wil je een wildgroei aan spieren voorkomen.

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:19

Dat was aqua8horse, ik herinner me haar topic's nog wel. Er lijken inderdaad wat raakvlakken te zijn, hoe en wat is me niet helemaal helder daar het wel enige tijd geleden is dat ik haar berichten las. Zal eens wat terug gaan lezen.

Anoniem

Re: Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:51

Ik ben ook wel benieuwd naar zijn/haar trainingsschema, en dan vooral waar dat op gebaseerd is.
Mocht je het terugvinden dan hoor ik het graag! :)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:13

Die Aqua was redelijk wat gebakken lucht naar wat ik mij herinner. Mooie theorie maar weinig praktijk.

Bij elke theorie moet je enorm oppassen de praktijk niet te vergeten. Als de ruiter niet kundig is dan kun je zelfs met het langzaamste schema het paard kapot rijden.

pol013

Berichten: 8991
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:11

xyzutu2 Je komt iets gepikeerd over. Dat hoeft helemaal niet hoor. Alleen maar goed dat je op basis van kennis een andere weg uitprobeert. Er zit in ieder geval een onderbouwing onder.
Ik heb er alleen een paar kleine vraagtekens bij op basis van wat ik weet van trainingfysiologie en merk aan mijn Eigen lichaam bij training.
Kwaad kan het zeker niet op deze manier. En indirect denk ik dat je dit ook in meer traditionele training meeneemt. Eerst het gewicht van een zadel er op en dan een paar keer hangen is ook al gewicht waar een paard aan kan wennen. Jij doet het alleen wat bewuster.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:54

Dit is wel interessant in dit kader denk ik: http://www.hetsoepelepaard.nl/blog/een-paard-trainen/ . Ik lees sinds eergisteren mee en vind het heel interessant om de verschillende zienswijzen te lezen. Met mijn vorige paard heb ik ooit een clinic van Tonkie Collee gevolgd i.v.m. het starten van endurancewedstrijden en eigenlijk sluit dat hier wel bij aan. Duidelijk is dat veel mensen niet weten dat ook botten en pezen sterker moeten worden en niet alleen spieren. En dat je ook "rust" moet inbouwen om het paard in die tijd te laten herstellen.

De opbouw zoals Xyzutu beschrijft is naar mijn idee wel een hele mooie, maar ik ken tot nu toe geen enkel paard waarbij dat zo is toegepast. Mocht ik ooit een paard van echt jongs af aan mogen opleiden zal ik dit zeker in mijn opleiden meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:25

pol013 schreef:
xyzutu2 Je komt iets gepikeerd over. Dat hoeft helemaal niet hoor. Alleen maar goed dat je op basis van kennis een andere weg uitprobeert. Er zit in ieder geval een onderbouwing onder.
Ik heb er alleen een paar kleine vraagtekens bij op basis van wat ik weet van trainingfysiologie en merk aan mijn Eigen lichaam bij training.


Nee hoor, niet geirriteerd. 8-)
Ik ga ook niemand ervan overtuigen dat dit schema 'het beste' is. Dat weet ik zelf ook niet eens zeker. :+ Het enige wat ik weet is dat dit een van de weinige schema's is die enige onderbouwing heeft, en dat vind ik wel interessant.

Waar ik op reageerde waren gewoon een paar vergelijkingen die wat scheef liepen, want dat maakt de discussie wat lastig.
Natuurlijk mag je vinden dat een fase van in stilstand erop zitten geen zoden aan de dijk zet, of dat er in dat stilstaan ook spieren aangespannen worden. Met dat laatste heb je ook gewoon gelijk. Ik wijs er alleen maar op dat we het dan dus over een fase van 3 zitdagen in totaal hebben, en dat er inderdaad spieren aangespannen blijven maar dat er in halt ook spieren losgelaten worden die in beweging nooit 100% ontspannen zijn. Dus stilstaan heeft voordelen (net zoals beweging), maar dat is iets anders dan dat excessief doen. Een maand lang in stilstand op je paard zitten en uiteindelijk 20 minuten in stilstand per dag doorbrengen lijkt mij bijvoorbeeld ook vrij funest voor de paardenrug. Het enige wat ik wil aangeven is dat aangezien dat soort excessen niet in het schema voorkomen, het mij vreemd lijkt om excessen zoals te lang of te vaak stilstaan als nadeel van dit schema aan te voeren.
En natuurlijk traint een paard zichzelf in zijn eigen tijd ook, ook daar zal iedereen het mee eens zijn. Alleen is het gek als dat wordt opgeworpen als een lacune in het trainingsschema, als het trainingsschema alleen gaat over het botten, spieren en pezen laten wennen aan ruitergewicht, en het spelen door het paard iets is wat per definitie zonder ruitergewicht wordt gedaan. Dat soort scheve vergelijkingen maken de echte discussie over specifiek dit schema en zijn haken en ogen, voordelen en nadelen lastiger, vandaar dat ik erop reageerde

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:50

Die herinner ik me ook nog. Heb haar een keertje in actie gezien. Die beweerde dat het paard recht was terwijl ie op 4 sporen over de A-C lijn liep...
Die ging ook halthouden tot het paard in slaap viel. Dat had niets te maken met het aanspannen of ontspannen van de juiste spieren.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:53

Daar leerde het paard van dragen ...

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:40

BEH >> RT-D

SummerRemedy

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:27

Interessant om te lezen. Wordt er in dit schema ook nog rekening gehouden met verschillende ondergronden, of werkt dit ook als je alle training in de bak zou doen? En zou je het galopschema ook kunnen plaatsen? :)

Anoniem

Re: Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:01

Goede vraag! Voor zover ik weet wordt er niets specifiek gezegd over ondergronden. Het schema gaat echt over het inrijden zelf en dat gebeurt meestal voor de veiligheid toch in de bak. Maar als de rem en het stuur er eenmaal op zitten 8-) dan kun je de rest van het schema denk ik ook prima buiten de bak doen door tijdens het wandelen steeds een paar minuten erop te gaan zitten. Tussen de rijdagen door wordt ook wandelen (dus buiten) geadviseerd.

Aan de andere kant is voorbereiden op het harde niet per se 'beter' dan trainen op bakzand: je moet de pezen voorbereiden op dat wat ze het meeste gaan doen. Als je de toekomst van je paard toch vooral in de bak ziet dan zul je de pezen vooral moeten laten wennen aan het ruiter dragen op bakzand. Dat is namelijk een andere belasting dan lopen op het harde.
Ik ga even op zoek naar het galopschema en zal kijken of ik het hier over kan typen. :)

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:38

ruitje schreef:
Ik heb trouwens ooit dit gepost.

Is het stuk uit de OP wetenschappelijk onderbouwt of is het eigenlijk gewoon de mening van een osteo :o ?

Hier een onderzoek naar de effecten van training bij een jong paard op de pezen: "Should equine athletes commence training during skeletal development? (1999).

Stukje hieruit: "The tendons of mature horses have a limited ability to respond to training and over time, repeated trauma to the tendon likely predisposes tot injury. In contrast, the tendons of young horses (less than two years) strengthen in response to training. Thus, contrary to the common belief that exercise training of immature horses is detrimental, the results of the investigation raises the Changes in tendon matrix associated with development, aging, function, and exercise. R.K. Smith, H. Birch, J. Patterson-Kane et al. Published in the Equine Veterinary Journal, supp. 30possibility that early training might enhance development of the supporting structures of the limbs.".

Oftewel: de pezen van volwassen paarden reageren maar in zeer beperkte mate op training, en hebben bij herhaald trauma een vergrote kans op letsel. In contrast daarmee worden de pezen van jonge paarden (jonger dan twee jaar) sterker door training.
In tegenstelling tot de algemene overtuiging dat het trainen van jonge paarden schadelijk is, laat het onderzoeksresultaat zien dat training op jonge leeftijd de ontwikkeling van de ondersteunende structuren in de benen kan versterken.

En daarmee vraag ik mij dus af of de visie in de openingspost klopt?

Overigens vind ik dit soort topic enorm boeiend, lekker discussiëren over inhoud!


Dat herinnerde me aan een artikel dat ik had gelezen. Gaat in eerste instantie over het trainen van eventers, maar verschillende onderzoeken worden aangehaald:
minder is meer 1
minder is meer 2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:50

Super interessant, bedankt voor het posten! Ik moet het nog een keer grondiger doorlezen, maar het vervangen van al het drafwerk tijdens de dressuurtraining door de galop vind ik vrij briljant. :)*
Ik geloof dat de galop met ruiter sowieso rugtechnisch minder uitputtend voor een paard is dan draf aangezien de op- en neergaande beweging van de ruitermassa tijdens draf veel heftiger inwerkt dan tijdens de galop. Ik heb geen onderzoeksresultaten om dat te staven, maar ik kan me goed voorstellen dat dat nog een positieve factor is.

Hier trouwens een praktijkverslagje van [***] met wie ik nu het 'osteopatische' schema volg: door zadelproblemen zijn we eigenlijk een week of drie geleden pas echt begonnen met een paar minuten opbouwen in stap waarbij hij steeds 3 a 4 pauzedagen krijgt. [***]'s bespiering groeit met de dag, vooral de trapezius richting de rug wordt echt zichtbaar groter na elke training. Geen wonder dat je niet teveel mag trainen want ik kan me nu goed voorstellen dat als spieren inderdaad zo snel groeien ten opzichte van trager sterker wordende pezen en botten en het geheel behoorlijk uit balans kan raken.
Tegelijkertijd is ook duidelijk dat 5 minuten stap voor [***] al best zwaar is; toen we de laatste keer tegen het einde een halve minuut stilstonden, leek het weer op gang komen voor zijn achterhand best zwaar en probeerde hij dat te compenseren door zijn lendenwervels extra te krommen (zijn go-to slechte houding door zijn karperruggetje, volgens mij zusje liep hij een beetje zoals een Duitse herder). Dus zijn we meteen gestopt, houden de rijdagen de komende tijd ook gewoon zo kort en gaan tussendoor meer met balkjes doen om de achterhand te versterken.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 23:14

Zo op het eerste gezicht lijkt me dit een heel mooi schema.
Ik ben zelf ook heel erg van het rustig-aan-het-heeft-geen-haast, en ik ben zeker van plan dit (deels) op te nemen wanneer mijn paardje klaar is om ingereden te worden,
Zeer interessant! Bedankt voor het delen! +:)+

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Re: Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:11

Dit schema ziet er erg duidelijk uit! Waarschijnlijk ga ik het zelf gebruiken om een paard met een peesblessure weer op te bouwen. Ik hoop dat het werkt. Maar het ziet er wel logisch uit!

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:32

Het is ook heel belangrijk om de paarden vanaf veulen af aan zoveel mogelijk buiten te laten spelen en te ravotten op het land met voldoende ruimte om te gaan rennen en te sprinten etc.

En van wat ze te eten krijgen moet men ook niet gaan onderschatten.

En ze zo nu en dan mee uit wandelen te gaan nemen op een harde ondergrond, voor de botten en pezen en zo steeds beetje bij beetje opbouwen.

Is toch heel logisch, dat niet alleen de spieren sterk moeten zijn maar ook de botten en de pezen.
Dat wisten ze al heel lang in de draf en rensport en ook in de endurancesport.

Maar inderdaad veel mensen vergeten dat en kijken nog teveel naar de spieren.

Goed om het hier te gaan delen en de mensen hiervan bewust te maken.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:49

Een toevoeging over halthouden. ik gebruik halthouden om pony's te laten nadenken. Ik vraag iets en dan leren ze daarvan en dan regelmatig even stilstaan en helemaal niets, tot ze weer kunnen zuchten, kauwen, etc. Je hebt er dan dus gelijk een moment van verwerken en nadenken bij als je dan toch al wat langer wilt halthouden.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:53

Hoe gaat het met het inrijden ts?

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:47

Ik haak ook even aan,mijn paard is de afgelopen 2 jaar ziek geweest door verschillende dingen ook een blessure aan het checkligament hier door.
Hij is dus al zijn spieren kwijt,mijn vraag is dan ook of ik dit schema ook kan aanhouden voor een paard wat al ouder is.
Dit op oudere leeftijd spieren opbouwen is mij vrij onbekend.
Voor jonge paarden die ik ingereden heb klinkt dit mij bekend, maar niet voor oudere.
Wie kan mij helpen.?

Anoniem

Re: Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 17:35

Dit schema was niet alleen bedoeld om jonge paarden in te rijden, maar ook om paarden die langere tijd (langer dan 2 maanden) stil hadden gestaan, bijvoorbeeld door ziekte van het paard of de ruiter omdat zo'n paard dan al zijn ruiterdraagspieren weer opgegeten heeft. Die zal hij dus opnieuw en met beleid aan moeten kweken en dat kan met schema's als deze. :)