Paard bang voor wilde zwijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Paard bang voor wilde zwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 16:01

Maandag is mijn paard zich een kapot geschrokken omdat er een kudde wilde zwijnen door zijn weiland liepen. Wsl. 2 grote en een heel aantal biggetjes. Dinsdag waren ze er weer en is zijn buurpaard verongelukt voor zijn ogen. Probleem wat zich logischerwijs voordoet is dat hij buiten de stal zo gespannen is als een rietje. Ik heb hem dinsdagavond meegenomen naar vertrouwd terrein en heb een poging gedaan om te rijden. Paard is zo gespannen dat normaal werken ohz er niet in zat. Zelfs in galop waar hij normaal gesproken heel makkelijk de spanning laat afvloeien bleef hij alert op alles in zijn omgeving en strak in de bovenlijn. De jagers zijn al dagen bezig om het zwijnen probleem aan te pakken. Maar ik heb nu een overspannen paard. Zoals hij nu is kan ik er niet mee op buitenrit terwijl dat juist een van onze favoriete bezigheden is. Wat is wijsheid? Hebben jullie tips hoe hiermee om te gaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Paard bang voor wilde zwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 16:04

Zowiezo is jacht nu verboden omdat ze jongen hebben. Pas vanaf september of zo mogen ze weer jagen. Dus waar ze nu mee bezig zijn is niet eens toegestaan.

Maar nare situatie, enige dat ik me kan bedenken is paard in overleg met de dierenarts tijdelijk op kalmeringsspul zetten of tijdelijk een andere plek voor hem vinden tot de zwijn ellende over is.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 16:52

Deze zwijnen lopen tussen de bebouwing en vormen een gevaar voor mens en dier dus lijkt me wel dat ze daar iets aan mogen doen. 100 meter verder lopen ze de snelweg op. Dit paard is nu al dood en de hond van de buurman verwond op eigen terrein. Overal staan hekken maar ze verplaatsen zich via de beken.

Voorlopig blijft het paard op stal en ga ik rijden in een binnenbak vanavond. Kijken of dat een tijdelijke oplossing is. Paard verdoven lijkt me geen oplossing. Denk eerder dat hij daar nog banger van wordt.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Paard bang voor wilde zwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 17:08

Een varkentje geven als gezelschap zodat hij kan wennen?

Nee, even zonder flauwekul - ik denk dat het een heel gezonde reactie van je paard is dat hij er bang voor is. Dus verdoven zou ik niet doen; stel dat je paard toch een ontmoeting met een zwijn heeft en helemaal versuft is, die beesten kunnen flink agressief zijn als ze jonkies hebben dus dan breng je hem misschien juist in gevaar.

Ik ben het met Karuna eens dat (tijdelijk) naar een andere plek verhuizen misschien een oplossing kan zijn.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 17:10

Als er varkenshouders bij je in de buurt zitten, zou je eens kunnen vragen of je daar met je paard eens mag komen buurten. Alleen maar op het erf is al genoeg. Het is vooral de lucht van varkens waar paarden om één of andere reden instinctief bang voor zijn. Misschien kan je je paard op deze manier desensibiliseren. Gewoon dom rondjes over het erf wandelen tot je paard ontspant.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 18:03

Ibbel, goed idee. Ga ik doen. Was overigens nooit een probleem want ik reed regelmatig langs varkensboeren. Maar na dit voorval kan ik dat weleens proberen. Kennis van me heeft de bak naast varkensstallen. Daar kan ik mooi rustig klooien in een veilige setting.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard bang voor wilde zwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 13:52

Zaterdag samen met een ander paard het bos in geweest. Geen enkel probleem. Hij is weer zijn oude zelf. Denk dat hij gewoon een paar dagen nodig had om te wennen aan de nieuwe situatie zonder zijn maatje.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 00:47

Alleen het bos in is nog steeds een probleem. Hij staat de hele rit op scherp op alle plaatsen waar geen vrij zicht is. Op afstand lijken zwarte shetlanders volgens hem al op varkens en ook vossen zijn ernstig verdacht.

Rijden in een bak naast de varkensstallen was geen probleem.
Met een ander paard het bos in wil ook prima. Al volgt hij dan liever dan ernaast of ervoor te gaan lopen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paard bang voor wilde zwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 01:04

Misschien een paar keer nog samen het bos in, daarna proberen dat je partner een stukje af kan snijden/een stukje gescheiden zijn. Misschien helpt het wat oefeningen doen zoals een achtje om je been o.i.d. op stukken dat hij nog rustig is om wat meer zelfvertrouwen op te bouwen

PrutjeTootie

Berichten: 37
Geregistreerd: 01-05-16
Woonplaats: Naast mijn buuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 01:09

Ik denk dat hij rustig was toen er een andere ponny bij was omdat hij zich met een ander vijliger voeld. Het blijven natuurlijk wel kudde dieren.

Dus mischien kan je aan iemand vraagen of die met een varken ofzo langs kan komen maar dat er dan meer paarden bij zijn mischien vind hij het dan minder eng.het kan dan namelijk zijn dat als hij ziet dat een ander er niet bang voor is hij er ook niet bang voor is.

En het kan zijn dat als hij zoiets ziet dat op een zwijn hij zich alleen voelt en dat dat niet zo is met een ander er bij. Of bang dat met hem hetzelfde gebeurd als bij zijn buur paardje
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 22-07-16 09:32, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: 3 berichten in paar minuten geplaatst samen gevoegd

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 03:51

Samen rijden en af en toe splitsen of afstand tussen elkaar laten vallen kan goed werken. Eventueel ondersteunen met iets rustgevend (geen kalmeringsmiddel), bijv Strezz van Phytonics, of Rescue Remedy.

Edit: nog even teruggelezen; ik zou sowieso de Strezz gaan geven, helpt bij het verwerken van indrukken / trauma's. Voorlopig even met een ander paard rijden tot jouw paard weer voorop durft (aannemende dat hij dat pre-zwijn wel deed).
Wat doet hij als je er zelf naast / voor loopt?

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 06:25

Als ik ernaast loop of erop zit maakt geen verschil. Ik heb het idee dat hij als ik ernaast loop zelfs nog banger is omdat ik dan eigenlijk bevestig dat er echt iets niet in de haak is. Hij ging zeer regelmatig alleen het bos in en met andere paarden erbij liep hij net zo lief op kop als erachter. Maakte niet uit.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard bang voor wilde zwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:05

Dat wennen kun je proberen natuurlijk maar geen garantie voor succes. Mijn eerste pony was nergens bang voor maar een hangbuikzwijntje trapte ze de paddock uit. En dat bleef zo. Arme zwijn maar teruggegeven aan vorige eigenaar. Een ander paard is opgegroeid naast zwijnen, die had er geen probleem mee.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:39

Zijn de zwijntjes nou nog niet weg dan?

Mijn paard heeft op zijn vorige plek ook gestaan bij een hangbuikzwijn, vond ie in het begin dood eng en hij werd later wel rustiger maar als die opeens uit de bosjes kwam schrok die wel :=

Nu zaten er een paar jaar terug in het bos bij ons 6 kleintjes, op een dag was er een meisje mee die ging foto's maken en ja hoor, kwamen ze met zijn alle uit de bosjes zetten _O- Mijn paard bleef echt heel rustig! Kon de teugels in 1 hand nemen en met mijn zweep een beetje ze op afstand houden want ze kwamen aardig dicht erop :') Heb er wel een leuke foto aan over gehouden!

Afbeelding

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard bang voor wilde zwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:54

Dat is wel een unieke foto, heel erg leuk.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard bang voor wilde zwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 10:28

Ze zijn nog niet weer op het terrein geweest maar in de bossen zitten ze natuurlijk wel.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Paard bang voor wilde zwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:44

Mijn eerste paard was ook als de dood voor zwijnen, de eerste confrontatie 180 graden draaien en er vandoor. (Zelf kom ik in een gebied waar geen zwijnen zijn.) Hierdoor had ik zelf ook altijd wat angst als ik op buitenrit was en bleef de omgeving in de gaten houden wat zwijnen en runderen betrof. Echter sinds vorig jaar, welliswaar met een ander paard die niet bang is ben ik al heel veel zwijnen tegengekomen en vind ik het leuk. Maar goed dit is off topic.

Ik denk dat je die angst bij je paard niet weg kunt nemen en voor nu zou ik op eigen terrein blijven rijden. Pas als hij ontspannen is weer op buitenrit.

Anoniem

Re: Paard bang voor wilde zwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:14

Mijn paarden zijn compleet overstuur geweest omdat ze een vos een heleboel kippen hebben zien pakken. Had echt n paar dagen nodig voor ze weer de bak in durfden etc.
In jouw geval lijkt het me nog heftiger voor t paard, heeft tijd nodig denk..

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 15:39

Het is niet zo dat hij de hele rit gespannen is. Op plaatsen waar hij ruimte om zich heen heeft is hij prima te pas. Het is wel een gegronde angst die hij heeft. Het zijn geen boskabouters... zwijnen kunnen met hun scherpe hoektanden een paard ernstig verwonden.

Eigenlijk hoop ik dat ik ze wel een keertje tegen kom en door heel hard te schreeuwen die rotzakken op de loop gaan. Dan weet hij dat ik ook nog wat kan doen en hij er niet alleen voorstaat.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard bang voor wilde zwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:16

Mijn oude ruin is ook heel bang. Hij is echt cool, braaf en durft vrijwel alles. Maar varkens en zwijnen zijn echt een probleem.

We reden ooit in een buitenbak met hangbuikzwijntjes ernaast en dat was echt een groot probleem. Hij is een vreetzak, dus heb zelfs in die hoek hooi gelegd zodat hij op een positieve manier bij ze moest zijn, maar zelfs dat deed hij niet. Geheel vrij om zelf te kiezen.

We staan midden in het bos op de veluwe en hier is het een en al zwijntjes. De weilanden hebben aan de bosrand ook gaas, want ze komen anders idd het terrein op.

Er stond een jagersauto geparkeerd en ik kreeg meneer echt niet langs die auto. Normaal rijden we tussen auto's trekkers, vrachtwagens door, dus was voor mij heel raar. Later vertelde iemand me dat er waarschijnlijk dode zwijntjes in die auto lagen.

Bij waterpoelen en boomstronken schrikt hij soms uit het niets. Of de boomstronken lijken erop of ze ruiken ernaar, geen idee. Hij ruikt ze eerder dan wij ze zien. Er is weleens een hele kudde overgestoken voor onze neus, maar dan is hij minder bang op afstand.

Mijn man ging met de shet mennen. Toen stonden er 2 zwijnen op hun pad. Mijn man houdt halt en zowel de shet als de zwijnen keken elkaar alleen maar aan. Mijn man is daarop maar omgekeerd.

Hier op de veluwe zijn de meeste tuinen, weilanden en akkerbouw velden goed omheind tegen de zwijnen, anders maken ze alles stuk en eten ook alles op.

Het nadeel is dat er veel parkeerplaatsen zijn en mensen veel rotzooi uit de auto gooien. De zwijnen en reeetjes komen echt dichtbij en zijn vrijwel niet bang meer.
Op de grote hei hier liepen dagen achter elkaar kleine zwijntjes op de parkeerplaats. Het is daar best druk en mensen komen ook veel met honden. Ik zag moeders niet, maar ze zal wel in de buurt zijn, dus ik heb mn hondjes bij me gehouden. Maar normaal is het niet dat ze niet meer bang zijn.

OP fb las ik al dat 2 honden zijn aangevallen in de woonwijk, aangelijnd en wel.

vso1990
Berichten: 139
Geregistreerd: 01-01-16

Re: Paard bang voor wilde zwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:41

een zwijn met jongen wil je ook niet tegenkomen. vorig jaar op de veluwe kwam er ineens een zwijn met jongen mijn kant op. wist niet hoe snel ik weg moest komen. mijn paard had er overigens weinig erg in. hoop dat het zwijnenprobleem snel is opgelost

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard bang voor wilde zwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 00:08

Ze zijn niet bang meer en mensen gooien zoveel zooi weg in het bos en op de hei. Ze wroeten echt heel erg en vinden dichtbij de mens eten. Die jonkies volgen moeders en worden steeds minder bang als dat hun vb is.
Er zijn ook veel aanrijdingen met wild hier. Maar ook dan zitten ze gewoon te dicht bij de wegen, waar ook veel p plaatsen zijn met bergen rotzooi.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 06:03

Anne_GTI schreef:
Ibbel, goed idee. Ga ik doen. Was overigens nooit een probleem want ik reed regelmatig langs varkensboeren. Maar na dit voorval kan ik dat weleens proberen. Kennis van me heeft de bak naast varkensstallen. Daar kan ik mooi rustig klooien in een veilige setting.


Varkens ruiken heel anders dan zwijnen.
Zwijnen ruiken heel sterk naar Maggi planten. Je zou een Maggiplant in de stal kunnen hangen om hem aan de geur te laten wennen.
Ik was laatst in het Aardhuis wildpark en daar kan je wildzwijnen van dichtbij bewonderen. Ik had verwacht dat ze zouden stinken :o maar eigelijk roken ze heel lekker.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 06:53

Ik vind een gezonde angst voor varkens en zwijnen normaal bij een paard (en mens!). Ik denk dat je al heel goed bezig bent ts, je kan iig weer het bos in. Nu kun je verder uitbouwen, met tijd zal het vast snel beter gaan.

Ons vorige paard deed er niks op, die liep doodleuk op een paar meter afstand van moeder zwijn met kleintjes. Grote keiler (mannetjeszwijn) er naast die met priemende oogjes onze kant op keek. Mijn man vlak achter ons met de kleine (toen 2) op de fiets. Ik zeg tegen mijn man die ze niet kon zien, heel snel weg fietsen! Ik ben ook op een drafje weg gegaan om maar duidelijk te laten merken dat we zeker niet zouden blijven en dus geen bedreiging waren. Maar ik was best wel even bang.

Hier in de buurt wonen (als het goed is) geen zwijnen. Soms steken er een paar over van de Veluwe naar hier. Die worden als ze gespot zijn gelijk afgeschoten. Pas geleden nog 2 zwijntjes, die liepen gewoon op klaarlichte dag langs de openbare weg. Zo waren ze wel makkelijk te vinden voor de jagers.

Jetta_2015

Berichten: 224
Geregistreerd: 29-05-15

Re: Paard bang voor wilde zwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:32

Jeetje wat een verhaal.... kan me heel goed voorstellen dat je paard enorm geschrokken is van die wilde zwijnen. Zo te horen ben je al weer een heel eind op de goede weg. Mss dat je met wat grondwerk nog meer vertrouwen met je paard kunt gaan opbouwen zodat hij nog meer op jouw vertrouwd als je alleen het bos in gaat. Hele aparte en mooie foto inderdaad die hier bij geplaatst is. +:)+ heel veel succes