Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:50

Babootje schreef:
knollentuin schreef:
Dat had ik ook!!! bij het eens - - - - oneens stuk


Ik ook!! Ik kon me in sommige opties niet in de keuzes vinden en heb dan maar het midden gekozen, maar dat was het ook niet helemaal :D :D :D


Ik heb daar werkelijk alles in 't midden ingevuld, ik had daar alles uit willen schrijven!!!!

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:26

Haha, dat ben ik met jullie eens!

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:40

Bepaalde vragen waren gewoon onjuist gesteld. We zouden het hier stuk voor stuk kunnen bespreken. Jammer genoeg heb ik mijn antwoorden niet meer bij de hand. Er wordt ook van uitgegaan alsof er een 'unité de doctrine' bestaat.

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:22

Voor mij gold bij die eens-oneens vragen echt dat niet alles zo absoluut gesteld kan worden, alles is zo afhankelijk van de situatie, ik kan hier zo even geen vraag letterlijk terughalen om een voorbeeld te geven.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:12

knollentuin schreef:
Voor mij gold bij die eens-oneens vragen echt dat niet alles zo absoluut gesteld kan worden, alles is zo afhankelijk van de situatie, ik kan hier zo even geen vraag letterlijk terughalen om een voorbeeld te geven.


Ik lepel m zomaar weer op. :D :D


Afbeelding

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:33

Ja daar kan je toch in alle vragen Meerdere kanten op?

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:03

ja, nou ja bijna alle. De eerste is gewoon fout. Je been houdt een paard echt niet tegen als ie naar binnen valt. Je moet gewoon goed sturen.

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:16

Nou nee, ik kan m'n paard op m'n binnenbeen opvangen, maar ik houd 'm er niet standaard aan, ik gebruik 'm als het nodig is, maar niet als 't niet nodig is

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:37

Klopt, als men zich ietwat bezig houdt, dan zijn die vragen op die manier niet te beantwoorden.

Zou het niet grappig zijn indien we onze antwoorden terug zouden krijgen om ze te vergelijken. Dan zouden we over elk punt wel iets zinnigs te zeggen hebben.

Zo deel ik de mening van u beiden Babootje en Knollentuin. Indien ik goed 'stuur'; juiste stelling die overgaat in buiging, dan valt mijn paard niet naar binnen. Maar mocht er iets gebeuren waardoor mijn rijdier toch naar binnen valt, dan en ook alleen maar dan, vang ik op met mijn binnenbeen.
Maar goed dat is wat ik doe.

Wat ik vreemd vond was de vraag: "Een wending inzetten doe je vanuit je buitenbeen............ hebt gereden)." Dit lijkt meer op een tango pas van een erg dronken chachacha-danser.
Ben benieuwd naar uw mening.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 06:41

Ik stuur ze niet met mijn buitenbeen maar ken wel personen die dit doen. En dat rijdt erg vervelend als je op zo'n paard gaat zitten die dat gewend is. Die loopt idd dan mega te zwalken als een dronken man. En geen juiste stelling en buiging te verkrijgen.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 07:43

Idd, zonder nadere toelichting kun je niets van de antwoorden op deze vragen zeggen. Neem bv de vraag over rechtrichten, wat wordt hiermee bedoeld? De term rechtrichten zoals het vaak gebruikt wordt voor het links en rechts loslaten en laten sporen van je paard wat helemaal aan het begin van je africhting aan bod komt (en altijd daarna), of rechtrichten zoals de term benoemd staat in het skala, nl het links en rechts even krachtig maken, wat het meer tot verzameling gaat leiden en dus pas veel later in de opleiding aan bod komt.
Ik ben wel benieuwd wat het doel is van dit onderzoek en wat er mee gedaan gaat worden. Zoals bij veel enquetes is ook bij deze de vraagstelling dusdanig voor meedere interpretaties vatbaar, dat de kans dat de juiste conclusies hieruit getrokken kunnen worden me erg klein lijkt. Er zijn al zoveel onderzoeken gedaan naar wijze van rijden waarbij de resultaten alle kanten op kunnen en het soms zgn aangetoond wordt dat iets slecht is voor een paard, terwijl met hetzelfde gemak de conclusie wordt getrokken dat iets prima is voor een paard.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:55

Babootje schreef:
ja, nou ja bijna alle. De eerste is gewoon fout. Je been houdt een paard echt niet tegen als ie naar binnen valt. Je moet gewoon goed sturen.

Je hand op zich ook niet. De reactie die je ze leert geven op het been/de hand kan het wel voorkomen. Je kan met goed sturen alleen dus niet meer of minder voorkomen dat hij naar binnen valt dan met je been. Als je naar de reactie die je aan leert gaat kijken hebben ze meer aan het been op dat moment dan aan sturen alleen.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:02

Kadankovitch schreef:
Zo deel ik de mening van u beiden Babootje en Knollentuin. Indien ik goed 'stuur'; juiste stelling die overgaat in buiging, dan valt mijn paard niet naar binnen. Maar mocht er iets gebeuren waardoor mijn rijdier toch naar binnen valt, dan en ook alleen maar dan, vang ik op met mijn binnenbeen.
Maar goed dat is wat ik doe.


Wat ik vreemd vond was de vraag: "Een wending inzetten doe je vanuit je buitenbeen............ hebt gereden)." Dit lijkt meer op een tango pas van een erg dronken chachacha-danser.
Ben benieuwd naar uw mening.


Inderdaad. Maar dus niet om te voorkomen dat een paard in de wending of op de volte naar binnen valt.
Voorkomen doe je door goed sturen en de wending goed voorbereiden, zodat het paard al spoort voordat je de wending in rijdt. Daarom stuur ik het paard ook nooit op de buitenteugel de wending in. Dat vind ik al een te grote hulp. Ik stuur gewoon op twee teugels en gebruik de binnenteugel om de stelling aan te geven en door zit (dus goed te kijken waar je heen gaat). Bijsturen/begrenzen op de buitenteugel doe ik pas als het paard wil uitzwaaien of van zn lijntje af wil.
Bij veel die op deze manier les krijgen (sturen op de buitenteugel) zie ik het fout gaan. Doordat vaak te vroeg wordt gestuurd op de buitenteugel valt het paard juist naar binnen en het binnenbeen kan dat dan niet oplossen. Zo zie je vaak scheefgetrokken paarden door de baan gaan die niet of nauwelijks om t binnenbeen buigen.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:06

Ayasha schreef:
Je hand op zich ook niet. De reactie die je ze leert geven op het been/de hand kan het wel voorkomen. Je kan met goed sturen alleen dus niet meer of minder voorkomen dat hij naar binnen valt dan met je been. Als je naar de reactie die je aan leert gaat kijken hebben ze meer aan het been op dat moment dan aan sturen alleen.


Je houdt je paard op 2 teugels en tussen 2 benen. Als het paard links of rechts wil uitzwaaien dan krijgt het een kleine beenhulpcorrectie. Klein, want hoe groter de hulp hoe groter de reactie die je dan ook weer moet corrigeren. Daarvoor moet je goed opletten want je wil weer niet te laat zijn.
Door de wending goed voor te breiden, zodat je paard goed spoort, kunt je zeker voorkomen dat je paard naar binnen valt. Bij paarden die erg scheef zijn moet je ze eerst leren recht gesteld te lopen (te sporen). Als het paard dat niet kan, kun je geen enkele wending goed rijden.
Als je paard goed spoort heb je eigenlijk je been niet nodig bij het rijden van een volte of wending, behalve als je eens extra wil inbuigen of de volte wil openen of sluiten of meer impuls wil.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 21-08-17 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:14

oji schreef:
Idd, zonder nadere toelichting kun je niets van de antwoorden op deze vragen zeggen. Neem bv de vraag over rechtrichten, wat wordt hiermee bedoeld? De term rechtrichten zoals het vaak gebruikt wordt voor het links en rechts loslaten en laten sporen van je paard wat helemaal aan het begin van je africhting aan bod komt (en altijd daarna), of rechtrichten zoals de term benoemd staat in het skala, nl het links en rechts even krachtig maken, wat het meer tot verzameling gaat leiden en dus pas veel later in de opleiding aan bod komt.
Ik ben wel benieuwd wat het doel is van dit onderzoek en wat er mee gedaan gaat worden. Zoals bij veel enquetes is ook bij deze de vraagstelling dusdanig voor meedere interpretaties vatbaar, dat de kans dat de juiste conclusies hieruit getrokken kunnen worden me erg klein lijkt. Er zijn al zoveel onderzoeken gedaan naar wijze van rijden waarbij de resultaten alle kanten op kunnen en het soms zgn aangetoond wordt dat iets slecht is voor een paard, terwijl met hetzelfde gemak de conclusie wordt getrokken dat iets prima is voor een paard.


Voor wat betreft het recht richten helemaal eens. Eigenlijk zou je de fase van laten sporen recht stellen moeten noemen, dan is het wat duidelijker.
Dat er paarden in het Z lopen die nog niet eens recht gesteld zijn geeft wel aan hoe moeilijk (en belangrijk) die fase al is.

Verder ook eens. Dat we hier al een discussie over krijgen geeft al aan dat het moeilijk zal zijn een duidelijke conclusie te trekken. Ben ook benieuwd naar het doel van het onderzoek en straks naar de conclusies. Ik hoop dat we die ook te zien krijgen.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:25

Babootje schreef:
Je houdt je paard op 2 teugels en tussen 2 benen. Als het paard links of rechts wil uitzwaaien dan krijgt het een kleine beenhulpcorrectie. Klein, want hoe groter de hulp hoe groter de reactie die je dan ook weer moet corrigeren. Daarvoor moet je goed opletten want je wil weer niet te laat zijn.
Door de wending goed voor te breiden, zodat je paard goed spoort, kunt je zeker voorkomen dat je paard naar binnen valt. Bij paarden die erg scheef zijn moet je ze eerst leren recht gesteld te lopen (te sporen). Als het paard dat niet kan, kun je geen enkele wending goed rijden.
Als je paard goed spoort heb je eigenlijk je been niet nodig bij het rijden van een volte of wending, behalve als je eens extra wil inbuigen of de volte wil openen of sluiten of meer impuls wil.

Dit geldt idd voor een paard dat al netjes op 2 teugels en tussen 2 benen loopt. Ook om te sporen...ja zonder dat ze sporen kom je niet goed de wending door, maar om ze te laten sporen moet je ze links en rechts goed los krijgen en daarvoor moet je juist wel veel wendingen rijden. En ja dan rijd ik bv wel eens een wending waarbij mijn paard naar buiten gesteld is, om dat binnenachterbeen onder de massa te krijgen. Alles is zo afhankelijk van het stadium van de africhting en het paard onder de bibs, dat je het volgens mij allemaal niet zo eenduidig kan stellen als in enquete gevraagd wordt.

Wat betreft correcties, ook dat is zo paard afhankelijk. Ik geef wel eens een grote correctie. Als mijn paard daarop een grote reactie geeft corrigeer ik die niet want dan wordt het onduidelijk...ik wou toch reactie. Dus als mijn paard bv plakt aan mijn rechterbeen en ik geef hem daarmee een keer een schop, dan mag ie daarop vliegen en als die reactie klaar is dan rijdt ik de oefening opnieuw maar dan hopelijk subtiel :D Maar ook dat is zo paard afhankelijk. Sommige paarden zijn brutaal en moet je dus ook brutaal rijden, andere paarden zijn zo sensitief dat als je een keer een te grote correctie doet dat ze daarna staan te trillen als een riet en niet meer tot ontspanning te krijgen zijn. Ik heb momenteel een brutale extroverte...nou die kan af en toe een brutale bek terug krijgen zeg maar.

Volgens mij is goed paardrijden en de enige juiste wijze van rijden dus voelen wat er onder je gebeurt, voelen wat dit specifieke paard op dit specifieke moment nodig heeft om te verbeteren.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:31

Ook dingen als "sturen doe je vanuit je ellenbogen, niet vanit je polsen" Tja als ik een jong paard stelling wil bijbrengen, dan breng ik idd vanuit mijn ellenboog mijn binnenhand wat naar binnen om het duidelijk te maken...maar met een paard verder in de africhting is dat natuurlijk way over the top....en is een klein knikje vanuit de pols genoeg om wat stelling door te vragen. Dus tja...wat moet je daar nou op antwoorden???

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:15

Babootje schreef:
Je houdt je paard op 2 teugels en tussen 2 benen. Als het paard links of rechts wil uitzwaaien dan krijgt het een kleine beenhulpcorrectie. Klein, want hoe groter de hulp hoe groter de reactie die je dan ook weer moet corrigeren. Daarvoor moet je goed opletten want je wil weer niet te laat zijn.
Door de wending goed voor te breiden, zodat je paard goed spoort, kunt je zeker voorkomen dat je paard naar binnen valt. Bij paarden die erg scheef zijn moet je ze eerst leren recht gesteld te lopen (te sporen). Als het paard dat niet kan, kun je geen enkele wending goed rijden.
Als je paard goed spoort heb je eigenlijk je been niet nodig bij het rijden van een volte of wending, behalve als je eens extra wil inbuigen of de volte wil openen of sluiten of meer impuls wil.


oji schreef:
Dit geldt idd voor een paard dat al netjes op 2 teugels en tussen 2 benen loopt. Ook om te sporen...ja zonder dat ze sporen kom je niet goed de wending door, maar om ze te laten sporen moet je ze links en rechts goed los krijgen en daarvoor moet je juist wel veel wendingen rijden. En ja dan rijd ik bv wel eens een wending waarbij mijn paard naar buiten gesteld is, om dat binnenachterbeen onder de massa te krijgen. Alles is zo afhankelijk van het stadium van de africhting en het paard onder de bibs, dat je het volgens mij allemaal niet zo eenduidig kan stellen als in enquete gevraagd wordt.

Wat betreft correcties, ook dat is zo paard afhankelijk. Ik geef wel eens een grote correctie. Als mijn paard daarop een grote reactie geeft corrigeer ik die niet want dan wordt het onduidelijk...ik wou toch reactie. Dus als mijn paard bv plakt aan mijn rechterbeen en ik geef hem daarmee een keer een schop, dan mag ie daarop vliegen en als die reactie klaar is dan rijdt ik de oefening opnieuw maar dan hopelijk subtiel :D Maar ook dat is zo paard afhankelijk. Sommige paarden zijn brutaal en moet je dus ook brutaal rijden, andere paarden zijn zo sensitief dat als je een keer een te grote correctie doet dat ze daarna staan te trillen als een riet en niet meer tot ontspanning te krijgen zijn. Ik heb momenteel een brutale extroverte...nou die kan af en toe een brutale bek terug krijgen zeg maar.

Volgens mij is goed paardrijden en de enige juiste wijze van rijden dus voelen wat er onder je gebeurt, voelen wat dit specifieke paard op dit specifieke moment nodig heeft om te verbeteren.


Klopt, ik omschreef ook wel een beetje de ideale situatie. Natuurlijk als een paard bijvoorbeeld nog scheef is kom je daar wat minder makkelijk mee weg. Toch ook bij een scheef paard kun je met een goede voorbereiding toch een wending door zonder dat hij op de binnenkant valt. Dat heb ik wel gezien (en gevoeld) bij AdB. Je rijdt de wending in, als ie op de schouder valt, blijf je daarin niet doorrijden, maar draai je hem er gelijk weer uit (niet helemaal door de andere kant op, maar je geeft dan feitelijk contrastelling en een beetje gas; dan trekt ie zich weer recht), pas als het paard weer recht is, zet je de wending weer in. Dat ziet eruit als het van AdB bekende slingeren. Net zo lang tot het goed blijft sporen en dan kun je door wenden en eens meer buiging vragen.
In het begin is dat sturen echt uitvergroot, maar later niet meer nodig. (Sommige AdB klanten blijven eeuwig zo rond rijden :D :D )
Je zult je erover verbazen hoe weinig been je nodig hebt, zelfs bij scheve paarden. Het gebeurt vrijwel alleen maar met sturen.
Dat vind ik dan wel weer goed bij de methode AdB dat ze die basis duidelijk uitvergroot.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:56


S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:02

Wat een prijs voor een boek!

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:32

Ik ben er ook achter dat je binnen een op de volte alleen nodig is als correctie of bij een kleinere volte, als het paard wat rechter is buigt hij zelf al op de lijn mee met Babootje eens dus. Wel moet ik linksom nog met contrastelling werken voordat ze zich recht wil maken.
Rechtsom insturen gebruik ik juist wel binnenteugel om het gewicht van de linker schouder te halen. Maar dit is nog de fase van het in balans brengen.

Over een paar maanden komt ze trouwens aan huis te staan en mag ik er nog een paard bij. :D
Nu ga ik wel voor een beleerde, want je weet van tevoren niet hoe het klikt onder het zadel.
Nu is mijn pony super lief, maar kan helemaal van slag zijn bij een kleine verandering rond de bak en stopt gerust vanuit rengalop om een stukje zeewier te bekijken. Het is wel echt een bangepoeperd. :') en er ontgaat haar niks.
2e paardje mag dus wel wat stoerder zijn.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dikke prima dat we buiten de prijzen rijden als er op deze manier losgereden moet worden...Waar worden die stewards eigenlijk voor betaald...middagdutje doen????

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:11

Zo hebben ze ook in de prijzen gereden hoor. :)

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:13

Ouch. Is dit Edward Gal?

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:15

Yep heer Gal. En ik weet het Ayasha....triest genoeg....en het zou tegenwoordig toch verboden zijn op het losrijterrein maar dat zijn mooie praatjes....