Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:28

Tja, het probleem was toch opgelost?
Daar heeft hij echt geen trauma van opgelopen hoor.
Wellicht had clickeren ook geholpen er zullen vast meer wegen naar Rome gaan maar het was effectief en paard was er niet bepaald gestressed van of zo.
Je kunt ook een veulen waarschijnlijk bij het schrikdraad wegclickeren, of je laat hem er 1x tegenaanlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:36

Sizzle schreef:
Tja, het probleem was toch opgelost?
Daar heeft hij echt geen trauma van opgelopen hoor.
Wellicht had clickeren ook geholpen er zullen vast meer wegen naar Rome gaan maar het was effectief en paard was er niet bepaald gestressed van of zo.
Je kunt ook een veulen waarschijnlijk bij het schrikdraad wegclickeren, of je laat hem er 1x tegenaanlopen.


1x er tegenaan is een betere denk ik

er zijn vele wegen die naar Rome gaan, alleen als we er zijn wil ik nog wel - als het kan in goede gezondheid - genieten

oji

Berichten: 4289
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:16

Ik doe bij een jong paard met buitenrijden er wel altijd een martingaaltje aan en ook als paarden af moeten leren om met het hoofd te slaan.

Verder ben ik zelf eigenlijk nooit zo bezig met wat er allemaal mis kan gaan, vandaar dat ik ook geen "just in case" maatregelen tref. Het geldt voor iedereen denk ik ook wat heb je meegemaakt. Ik heb voor mijn neus een paard zijn nek zien breken omdat ie zich in 1 beweging achterover kon gooien doordat ie klom in de slof...tja dat vergeet je niet meer en krijg je accuut een hekel aan die dingen en zie je dus dat ze ook juist heel averechts kunnen werken ipv veilig. Ik weet van mijzelf niet of ik snel genoeg ben om los te laten, dus ik waag mij er zeker niet aan. Zeker niet omdat ik een paard heb dat er zeker weten in zou klimmen als ik een keer teveel zou inwerken met de slof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:27

oji schreef:
Ik doe bij een jong paard met buitenrijden er wel altijd een martingaaltje aan en ook als paarden af moeten leren om met het hoofd te slaan.

Verder ben ik zelf eigenlijk nooit zo bezig met wat er allemaal mis kan gaan, vandaar dat ik ook geen "just in case" maatregelen tref. Het geldt voor iedereen denk ik ook wat heb je meegemaakt. Ik heb voor mijn neus een paard zijn nek zien breken omdat ie zich in 1 beweging achterover kon gooien doordat ie klom in de slof...tja dat vergeet je niet meer en krijg je accuut een hekel aan die dingen en zie je dus dat ze ook juist heel averechts kunnen werken ipv veilig. Ik weet van mijzelf niet of ik snel genoeg ben om los te laten, dus ik waag mij er zeker niet aan. Zeker niet omdat ik een paard heb dat er zeker weten in zou klimmen als ik een keer teveel zou inwerken met de slof.



elk paard heeft ook een andere aanpak nodig,

maar voor mij is altijd het paard het uitgangspunt, wat heeft hij/zij nodig om goed te kunnen ontwikkelen tot een gezonde en happy atleet

daar hangt altijd een ander tijdspad en trainingsprogramma aan

ligt er ook wel aan op welke leeftijd ik er mee kan/mag beginnen
en wat is - tot dan toe - hun ervaring

er is voor mij niet een standaard methode, dus bij elk paard moet ik iets anders doen

Babootje

Berichten: 26472
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:39

oji schreef:
Ik doe bij een jong paard met buitenrijden er wel altijd een martingaaltje aan en ook als paarden af moeten leren om met het hoofd te slaan.

Verder ben ik zelf eigenlijk nooit zo bezig met wat er allemaal mis kan gaan, vandaar dat ik ook geen "just in case" maatregelen tref. Het geldt voor iedereen denk ik ook wat heb je meegemaakt. Ik heb voor mijn neus een paard zijn nek zien breken omdat ie zich in 1 beweging achterover kon gooien doordat ie klom in de slof...tja dat vergeet je niet meer en krijg je accuut een hekel aan die dingen en zie je dus dat ze ook juist heel averechts kunnen werken ipv veilig. Ik weet van mijzelf niet of ik snel genoeg ben om los te laten, dus ik waag mij er zeker niet aan. Zeker niet omdat ik een paard heb dat er zeker weten in zou klimmen als ik een keer teveel zou inwerken met de slof.


Zo heeft iedereen zn negatieve en positieve ervaringen met een slof. Persoonlijk ben ik van mening dat het een goed hulpmiddel kan zijn, maar wel kortdurend moet zijn. Ik ken de valkuilen van de slof ook en ik zie er geregeld ook fout gebruik ervan.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:30

Ik heb ook springpaarden met een onzichtbare slof door de ring zien galopperen. Totaal niet meer in staat om zelf te bepalen waar het hoofd zou moeten zijn, heel triest.

Ik beleer alle paarden aan de lange teugel en test in die fase ook hoe ze met druk omgaan. Mijn huidige paard is geen paard waar je het hoofd bij vast kan zetten, die gaat dan omhoog.
Mijn eerste paard was het beste te kalmeren door de beweging te beperken, daar was een slof een goede 'handrem'. Bij stress kon je die ook het beste in een trailer of box zetten dan voelde ze zich veilig.
Bij mijn stip heb ik nooit een slof overwogen, die was rete intelligent en deed gewoon geen domme koploze dingen.

In het verkeer neem ik sneller wat meer hulpmiddelen mee of doe een spoor om, in het bos doorgaans niet.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:57

Babootje schreef:
oji schreef:
Ik doe bij een jong paard met buitenrijden er wel altijd een martingaaltje aan en ook als paarden af moeten leren om met het hoofd te slaan.

Verder ben ik zelf eigenlijk nooit zo bezig met wat er allemaal mis kan gaan, vandaar dat ik ook geen "just in case" maatregelen tref. Het geldt voor iedereen denk ik ook wat heb je meegemaakt. Ik heb voor mijn neus een paard zijn nek zien breken omdat ie zich in 1 beweging achterover kon gooien doordat ie klom in de slof...tja dat vergeet je niet meer en krijg je accuut een hekel aan die dingen en zie je dus dat ze ook juist heel averechts kunnen werken ipv veilig. Ik weet van mijzelf niet of ik snel genoeg ben om los te laten, dus ik waag mij er zeker niet aan. Zeker niet omdat ik een paard heb dat er zeker weten in zou klimmen als ik een keer teveel zou inwerken met de slof.


Zo heeft iedereen zn negatieve en positieve ervaringen met een slof. Persoonlijk ben ik van mening dat het een goed hulpmiddel kan zijn, maar wel kortdurend moet zijn. Ik ken de valkuilen van de slof ook en ik zie er geregeld ook fout gebruik ervan.

Dat is het inderdaad. En ik heb er feitelijk helemaal geen ervaring mee, met uitzondering van 1 rit. Ik heb nooit de noodzaak gevoeld een slof te proberen. Ik had andere hulpmiddelen.
Maar hetgeen ik hiervoor had beschreven, was het geval van een zeer moeilijk paard dat gecorrigeerd moest worden. Voor de ruiter heb ik groot respect gehad. Het gebruik van de slof was zeker in dat geval het aangewezen middel, want hoe stiller de hand zou zijn, des te sneller zou het paard vertrouwen er in krijgen. In die opzet is die africhter geslaagd.

scs1987
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:44

Hoi allemaal,
Voor mijn studie doe ik onderzoek naar hoe ruiters bepaalde rijtechnische begrippen interpreteren en tot uitvoer brengen. Dus kort gezegd, wat doen ruiters bijvoorbeeld wanneer ze hun paard nageeflijk rijden of hun paard rechtrichten. Mijn vraag is, zouden jullie bereid zijn om te helpen? Je maakt kans op hele toffe prijzen (al zeg ik het zelf ;) Dit topic gaat geloof ik over rijtechniek, dus ik hoop (denk) dat hier mensen zijn wiens interesse ligt bij dit onderwerp. De link is http://www.thesistools.com/web/?id=541056
Alvast onwijs bedankt!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:34

Ingevuld! Veel succes met het onderzoek. :)

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:49

Gedaan! Succes :)

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:51

Ik heb het ook ingevuld.

scs1987
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-08-17

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 15:24

Super, onwijs bedankt!!

knollentuin
Berichten: 10407
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 15:38

Ik zal 'm vanavond invullen voor je

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:41

Ingevuld !

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:25

Ik zal het deze nacht invullen. Veel succes met uw onderzoek. Zou het mogelijk zijn de resultaten hier te posten ?

Babootje

Berichten: 26472
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:27

Ik ga er ook even de tijd voor nemen :D

Babootje

Berichten: 26472
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:30

Leuke prijs. Een full body check-up bij Morgan Lashley (SHHP).
Aangezien we deze al hebben (gehad) en onder volle begeleiding van Morgan staan bij de opbouw van ons paard (dat ze overigens top doet) doe ik hem cadeau aan 1 van de deelnemers aan het topic (mochten wij m winnen :D :D ).

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:34

Dat is sympathiek Babootje!

Babootje

Berichten: 26472
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:37

Wij zijn inmiddels van SHHP waar History vanaf december 2016 in revalidatie stond verhuisd naar onze nieuwe stal in Delfgauw. Morgan begeleidt ons nog 1 x per week in de opbouw van ons paard en komt dan naar Delfgauw.
Morgan is DA, osteopaat en heeft zelf op hoog niveau gereden. Die combinatie in 1 pakket is heel erg fijn na zo'n lange revalidatie.

knollentuin
Berichten: 10407
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:42

Morgan is een superarts zij hoort bij de da praktijk waar ik vaste klant ben :j

Jet

Berichten: 12087
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:47

Ik lees nog steeds mee en heb de vragenlijst ook ingevuld hoor ;) .

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:14

Phoe phoe, dat viel niet mee om dat een juist, volgens mij dan, antwoord in te vullen.

knollentuin
Berichten: 10407
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:19

Dat had ik ook!!! bij het eens - - - - oneens stuk

Babootje

Berichten: 26472
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:53

knollentuin schreef:
Dat had ik ook!!! bij het eens - - - - oneens stuk


Ik ook!! Ik kon me in sommige opties niet in de keuzes vinden en heb dan maar het midden gekozen, maar dat was het ook niet helemaal :D :D :D

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:05

Herkenbaar wat betreft de opties.