Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:21

Ayasha schreef:
Nu kan je wel gaan af geven op Sjef Janssen en mooi vind ik het ook niet. Maar laten we wel eerlijk zijn. Bonfire en Salinero hebben verdacht lang gezond GP gelopen met zo'n "schadelijke methode."
Er zijn er die gehuldigd en op een troon gezet worden wiens paarden zelden aan de 15 geraken.
Hoe komt het dat de praktijk bewijzen zo ver af wijken van de theorie?


Zover ik weet heeft recent niemand het gehad over de nadelige gevolgen voor de gezondheid van paarden mbt de toepassing van de methode Janssen. Ik zeker niet. Ik vind het niet mooi, en vooral niet eerlijk ten opzichte van het paard, als het langdurig gekneveld wordt in een veel te enge halshouding. Een paard krijgt zo geen kans meer om onbehagen, pijn of onbegrip te tonen. Datzelfde trouwens geldt ook voor de iets te hard aangetrokken neusriem; een paard kan niet meer tonen dat het eigenlijk moet sperren omdat de ruiter teveel spanning op de teugels zet. Dat resulteert in een schijn-aanleuning. En dit laatste bezwaar is van toepassing op veel ruiters verdeeld over de verschillende rijstijlen.

Ik zal ook nooit die successen aandragen om het te verdedigen want dan zou men de stelling aanhangen; 'het doel heiligt de middelen'.

U hebt zeker gelijk dat er een enorm verschil is tussen de theorie veel mooier is om te lezen, dan dat de dagelijkse praktijk er uit ziet bij velen van die 'mooischrijvers'.
Ik denk dat het een mooi onderwerp zou kunnen zijn voor een promotie onderzoek.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:28

Kadankovitch schreef:
Indien u alle analyses bestudeert van mensen die baucher 'volgen', dan blijkt dat het gebruik van het 'effet d'ensemble' juist helemaal op de achtergrond is geraakt.


Dat klopt. Het tegelijk drijven en begrenzen is iets waarvan we nu zeggen dat het paard dat niet snapt. En alles moet vanuit het voorwaarts opgelost. Aan de andere kant kan het wel zijn meerwaarde hebben bijvoorbeeld bij paarden die wat minder ideaal gebouwd zijn. Vanuit het halt houden, laten aansluiten/aantreden, laten nageven en van daaruit weg stappen, etc en steeds verder uitbouwen.
Heeft misschien ook wel te maken met wat voor kwaliteit paarden Baucher onder de billen had? Het hedendaagse dressuurpaard is natuurlijk ook verder ontwikkeld.

Kadankovitch schreef:
Ik vind het woord 'flexen' in verband met hetgeen Baucher voorstond, niet echt juist gekozen. Naar mijn gevoel is dat toch eerder het ruw heen en weer trekken van het hoofd. Dat is ook niet wat u bedoeld. Dat is het rustig stelling en buiging vragen in een hoge mate, om zodoende RUSTIG een paard bij te brengen dat men wil dat het ontspant in die gewrichten, spieren en banden.


Klopt. Ik bedoel het flexen zoals u nu omschrijft.

Kadankovitch schreef:
U stelling dat er een overmatig gebruik was van de zweep is mij nieuw. Ik ontken het niet, maar ik heb het nooit gelezen. Maar dat argument vind ik toch niet steekhoudend. Evengoed zou ik kunnen stellen dat rijden met aanleuning ertoe leidt dat paarden op de hand gaan hangen. En dat gebeurt ook. Maar net zoals het overmatig zweepgebruik, alleen omdat men het niet juist toepast.
Ik persoonlijk heb trouwens nog nooit een positief effect ervaren door de toepassing van een effet d'ensemble. Maar misschien heb ik het ook niet goed gedaan. Een man die toch echt serieus neem, Philippe Karl, past het wel toe.


Dat heb ik ook maar uit de Wiki hoor :D :D .
This posed a problem, as the horse had been taught in the effet d'ensemble that immobility was the correct response to leg aids. Baucher's horses often became dull to the spur, making "impulsion difficult to obtain." Baucher therefore employed the whip, using taps to get movement from the horse. According to Seeger, who watched Baucher ride in Berlin: The whip seems to be a necessary instrument for Mr. Baucher. One never sees him without it, nor riding without using it ... Mr. Baucher uses it with extraordinary severity.'

Seeger was natuurlijk geen fan van Baucher dus hoe gekleurd dit is weet ik natuurlijk niet.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:14

Men moet bij het typisch Duitse afkeuren van Baucher zeker rekening houden dat er een enorme opwelling was van nationalistische gevoelens in Europa. Duitsland streefde naar eenheid, zoals ook Italië. Polen Servië en andere Balkanlanden streefden naar onafhankelijkheid van hun overheersende Staten Rusland en Oostenrijk. Dat wat van eigen bodem kwam was altijd het beste. De Britten hebben daar nu nog een handje van. Frankrijk was alles wat een echte Duitser nooit wilde zijn.

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:27

Ik ben er ook nog en lees geboeid mee, maar weet niks van de 'oude meesters' dus ook niks bij te dragen.
Wil wel even kwijt dat deze opmerking:

Babootje schreef:
Ik denk overigens wanneer we Baucher nu zouden zien rijden, we het geen beste ruiter zouden vinden.


Een soort aha-erlebnis bij mij triggerde. Weet je dat ik daar echt helemaal nog nooit over heb nagedacht? Ik heb me gewoon echt nooit bewust een voorstelling gemaakt hoe de dressuur, die Rijkunst met een hoofdletter, er in werkelijkheid zou hebben uitgezien. Het was meer een concept, iets waarvan ik weet dat het bestaat, dat het eeuwen geleden al werd beoefend en iets dat voor mij gewoon niet haalbaar is wegens gebrek aan talent en tijd en investeringen (waarbij ik overigens prima tevreden ben met mijn paardje en het recreatief en ontspannen rondrijden op 'we blijven lekker ons best doen'-niveau).

Kadankovitch schreef:
U hebt zeker gelijk dat er een enorm verschil is tussen de theorie veel mooier is om te lezen, dan dat de dagelijkse praktijk er uit ziet bij velen van die 'mooischrijvers'.
Ik denk dat het een mooi onderwerp zou kunnen zijn voor een promotie onderzoek.

Niet alleen de boekentheorie geloof ik. Het gebeurt mij regelmatig dat iemand vertelt hoe zijn/haar rijden voelt, dat het paard 'op de pinken te sturen is', dat men zich werkelijk 1 voelt met het paard en als ik daar dan later beelden van zie of ik zie diegene live rijden, dan klopt wat ik zie niet met wat ik gehoord heb. Datzelfde gebeurt ook andersom, dat iemand een paard bijvoorbeeld stug vindt op links of rechts en dan zie ik diegene rijden en dan ziet het er voor mij naar beide kanten prima ontspannen, actief en vloeiend uit. In het eerste geval roep ik dan altijd maar dat iemand toch zo'n mooi paard heeft en in het tweede geval zeg ik eerlijk dat ik het rijden er prima uit vind zien.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:08

Nee, dat zie je verkeerd Maura. Die paarden zijn echt wel op de pinken te rijden (afgezien van die paar corrigerende 'ophoudingen' die nodig zijn om het paard zo veel respect voor het bit bij te brengen dat het zich wel twee keer bedenkt om zich naar het bit toe te strekken)

Ruiters (en trainers/instructeurs), van welk niveau ook, die zich laten voorstaan op hun eigen meesterschap en daarmee weigeren nog langer leerling te zijn, moet je m.i. altijd wantrouwen. Waar de zelfgenoegzaamheid begint, stopt de ontwikkeling.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:38

Babootje schreef:
Ik denk overigens wanneer we Baucher nu zouden zien rijden, we het geen beste ruiter zouden vinden.


Helemaal juist. Maar datzelfde geldt evenzeer voor zijn felste tegenstander Louis Seeger. U hebt ongetwijfeld de afbeelding gezien van hem zelf op de omslag van zijn boek. Net zoals Steinbrecht. Het is gelukkig zo dat er in grote lijnen vooruitgang wordt geboekt.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:55

maura schreef:
Kadankovitch schreef:
U hebt zeker gelijk dat er een enorm verschil is tussen de theorie veel mooier is om te lezen, dan dat de dagelijkse praktijk er uit ziet bij velen van die 'mooischrijvers'.
Ik denk dat het een mooi onderwerp zou kunnen zijn voor een promotie onderzoek.

Niet alleen de boekentheorie geloof ik. Het gebeurt mij regelmatig dat iemand vertelt hoe zijn/haar rijden voelt, dat het paard 'op de pinken te sturen is', dat men zich werkelijk 1 voelt met het paard en als ik daar dan later beelden van zie of ik zie diegene live rijden, dan klopt wat ik zie niet met wat ik gehoord heb. Datzelfde gebeurt ook andersom, dat iemand een paard bijvoorbeeld stug vindt op links of rechts en dan zie ik diegene rijden en dan ziet het er voor mij naar beide kanten prima ontspannen, actief en vloeiend uit. In het eerste geval roep ik dan altijd maar dat iemand toch zo'n mooi paard heeft en in het tweede geval zeg ik eerlijk dat ik het rijden er prima uit vind zien.


Dat is ook een ervaring die ik heb gemaakt. Daarom vind ik het ook absoluut noodzakelijk om de paarden van de ruiters die ik begeleid regelmatig zelf aan te voelen. Dat geeft mij de meest volledige informatie over wat voor de ontwikkeling van paard en ruiter noodzakelijk is.
Maar met betrekking tot boekwerken vind ik het kwalijk: Er wordt door een geïdealiseerde beschrijving van de werkelijkheid een verwachting opgewekt die onrealistisch is. En dat alleen maar om zich mooier voor te doen dan ze zijn.


Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:57

Ik had t gelezen ja. Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ze er in haar leven nooit 1 heeft gebruikt, al is het alleen maar bij het inrijden.
Ik vind wel dat de slof vaker "te onpas" dan "te pas" wordt gebruikt en vaker in onkundige handen ligt dan in kundige handen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57973
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:17

waarom zou je bij het inrijden van een paard een slof gebruiken?

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:23

Ayasha schreef:
waarom zou je bij het inrijden van een paard een slof gebruiken?


Als extra rem. Niet om m rond te rijden :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57973
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:44

Dat heb ik nooit begrepen. Hoe je een slof als rem kan gebruiken.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:00

Mevr. Klimke vaart wel op het principe 'over de doden niets dan goeds'. Ik heb haar vader in Aken, in de rijhal met tribune, drie paarden zien aftuigen. Op een andere manier is het rijden van die drie arme dieren niet te beschrijven. [naast mijzelf was er nog een dierenarts en een andere vriend bij]. Een van die paarden was de fameuze Alherich. Maar hij was 'fair'; hij mishandelde zonder slofteugel. Dat maakt natuurlijk een hemelbreed verschil }> . [noteer sarcastische ondertoon] .
Voor mij stortte toen een wereld in. Ik had tot die dag een immense bewondering voor meneer Klimke gehad. Hij liet zich er zo op voorstaan dat hij zooooo klassiek reed. Als dat klassiek zou moeten zijn; Nein danke.
Hier is ooit een foto geplaatst van dame Klimke door de heer Simpelman als voorbeeld van zoals het zou moeten. Ik heb toen gevraagd of iemand er enige kritiek over zou kunnen uiten. Alleen Hermelientje kwam tot dezelfde conclusie als ik. een ferm hard aangesnoerde neusriem. Maar wel gereden zonder slofteugel. Dat maakt natuurlijk een hemelsbreed verschil }> .

Moraal van het verhaal:1] Met kwaad opzet kan men een paard nog martelen met 'blote handen'.
2] Hoedt u voor het 'heilig' verklaren van mensen, dat komt alleen op papier voor.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:13

Ayasha schreef:
waarom zou je bij het inrijden van een paard een slof gebruiken?

Nou zou ik het inderdaad niet gebruiken bij het inrijden. Ik kan helemaal niet overweg met een slofteugel, waarschijnlijk omdat ik zulke korte armen heb.
Maar bij een jong paard zou het kunnen helpen indien het dier moeite heeft een constant contact met de hand aan te nemen. Door de glijdende werking van teugel door de bitring worden de eventuele oneffenheden in de verbinding tussen hand en bit weggewerkt. Dat kan vertrouwen opwekken. Een slof hoeft toch niet persé gebruikt worden om een paard in de krul te dwingen?

Zoals hierboven al aangegeven, gebruik ik geen slof. Ik kan er niet mee overweg. Maar ik heb andere ruiters er goede dingen mee zien doen.
Ik vind de uitspraak van mevr. Klimke erg kort door de bocht.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:58

Kadankovitch schreef:
[
Ik vind de uitspraak van mevr. Klimke erg kort door de bocht.


Die is echt ingegeven door de publieke opinie....

suikermeisje

Berichten: 8350
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:54

Babootje, ben het met je eens voor het als noodrem gebruiken. Mijn grote KWPN wil langs de weg z'n neus over de grond steken en dan kei hard gaan rennen. Dus dan of een pelham of slof erom.

Bij m'n jonge paard laatst even 10 min erom gehad omdat ie zich al 3 weken aan het aanstellen was bij 1 hoek omdat ie daar 6 maanden geleden een x is geschrokken, sindsdien doet ie weer normaal.

Slof is niks mee, tenzij je er idioot mee omgaat.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:46

Babootje schreef:
Kadankovitch schreef:
[
Ik vind de uitspraak van mevr. Klimke erg kort door de bocht.


Die is echt ingegeven door de publieke opinie....

Inderdaad en dus ook erg goedkoop.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:01

Ik ben van mening dat een slof niet nodig is. Als je ermee kunt omgaan heb je hem niet nodig. Kadankovitch, u stelt dat een slof vertrouwen kan geven in een on gelijkmatige verbinding. In mijn optiek is het paarden dan niet sterk genoeg om die verbinding, die gevraagd wordt, aan te kunnen. Dan zul je dat probleem moeten oplossen. Dat is naar mijn inziens niet een slof teugel.

Heel interessant onderwerp wat in voorgaande pagina's is besproken. Persoonlijk neig ik meer naar de Duitse school omdat ik me meer kan vinden in het beweging voor balans. Dit werkt het beste met mijn paard en de paarden die ik gereden heb.

Ik ben ondertussen verhuist naar Arizona in de VS. Paard lief maakt het goed. We hadden wat opstart problemen met het weer en zijn zout behoefte maar dat is nu opgelost. Je leert weer veel bij zodra er andere omgevingsfactoren zijn waar je rekening mee dient te houden. Ik had geen idee dat paarden zo veel zout nodig hadden, zelfs niet naar mijn uitvoerige onderzoeken naar paard en voeding. Fijn om weer terug te zijn

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:27

Heb je je paard nu toch meegenomen DF of heb je een andere?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:40

Fijn dat u gesetteld bent in Arizona. Dat is mooi.

DarkoFoitzik schreef:
Ik ben van mening dat een slof niet nodig is. Als je ermee kunt omgaan heb je hem niet nodig. Kadankovitch, u stelt dat een slof vertrouwen kan geven in een on gelijkmatige verbinding. In mijn optiek is het paarden dan niet sterk genoeg om die verbinding, die gevraagd wordt, aan te kunnen. Dan zul je dat probleem moeten oplossen. Dat is naar mijn inziens niet een slof teugel.

Heel interessant onderwerp wat in voorgaande pagina's is besproken. Persoonlijk neig ik meer naar de Duitse school omdat ik me meer kan vinden in het beweging voor balans. Dit werkt het beste met mijn paard en de paarden die ik gereden heb.

Ik ben ondertussen verhuist naar Arizona in de VS. Paard lief maakt het goed. We hadden wat opstart problemen met het weer en zijn zout behoefte maar dat is nu opgelost. Je leert weer veel bij zodra er andere omgevingsfactoren zijn waar je rekening mee dient te houden. Ik had geen idee dat paarden zo veel zout nodig hadden, zelfs niet naar mijn uitvoerige onderzoeken naar paard en voeding. Fijn om weer terug te zijn

Het is uw mening, daar hebt u natuurlijk recht op.
Maar mag ik u vragen hoeveel ervaring u hebt in africhting van paarden?
Ik laat terzijde wat mijn evaring is, maar als ik andere gerespecteerde trainers zie die met het vriendelijk gebruik gebruik van een slofteugel een goed resultaat bereiken, wie ben ik dan omdan alsnog te stellen "In mijn optiek is het paard dan niet sterk genoeg om die verbinding, die gevraagd wordt, aan te kunnen. Dan zul je dat probleem moeten oplossen. Dat is naar mijn inziens niet een slof teugel. " Hoeveel meer ervaring als die andere africhters moet ik hebben om zo'n mening te uiten ?
U stelt met een absolute zekerheid dat "paarden dan niet sterk genoeg om die verbinding, die gevraagd wordt, aan te kunnen. " waar haalt u die absolute zekerheid vandaan dat het inderdaad zo is? Ik zelf heb de ervaring opgedaan na de africhting van paarden in de afgelopen 40 jaar. Ik weet dat ik echt niet alles weet over het hoe en waarom van het gedrag van paarden, dus in deze zou het voor mij best kunnen dat een paard om een heel andere reden het bit niet durft aan te nemen. Maar ik begrijp heel goed dat u wellicht die ervaring nog niet hebt opgedaan.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:53

DarkoFoitzik schreef:
Ik ben van mening dat een slof niet nodig is. Als je ermee kunt omgaan heb je hem niet nodig.


Dat is me wat te kort door de bocht. Ik ben van mening dat de slof op bepaalde momenten een heel legitiem hulpmiddel kan zijn. Het probleem van de slof ligt hem nu juist bij degenen die er niet goed mee om kunnen gaan. Waarom zou een slof meer kwaad kunnen dan bijvoorbeeld een paard bijzetten tijdens longeren? Voor beide geldt dat je moet weten wat je aan het doen bent.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:00

Pfoe DarkoFoitzik, zo'n grote verhuis is niet niks, zeker niet voor een paard als je idd die koudbloed hebt meegenomen. Uiteraard kost dat wat tijd en moeite om alles uit te zoeken.

Over het technische en de slofteugel: ik ben van mening dat als een paard fysiek niet klaar is om een zekere verbinding met de ruiter aan te gaan, het paard gewoon niet klaar is om gereden te worden. Ik vind dat een erg gek onderscheid. Sterker nog, veel paarden steunen juist op de hand (al dan niet enkel mentaal).

Daarbij lijkt het me ook wel logisch dat KDV pas een slofteugel zou overwegen, al schreef hij net dat hij hem zelf niet gebruikt, als hij de oorzaak van het wantrouwen voor de hand achterhaald heeft en dus alle fysieke redenen heeft uitgesloten (zoals ook te weinig kracht, ook al vind ik dat moeilijk te geloven).


Ook het volgende is gewoon een hersenspinsel zoals dat bij jou, Darko, ook het geval is, want ik denk dat we qua aantal paarden dat we afgericht hebben, niet veel verschillen; Ik zou zelf een jong of onervaren dier pas bestijgen als het aan de longe (!) toont dat het een stabiele verbinding kan houden in beweging. Ik besef natuurlijk dat dat niet betekent dat dat ook lukt met ruitergewicht, maar die situatie waarin een paard echt fysiek totaal niet naar de hand kan rijken, ook niet op een onstabiele manier, hoor je er naar mijn mening nog niet op te zitten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57973
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:12

hoe makkelijk ze aan de longe ook lopen, de eerste periode er op is de kans reëel dat ze onstabiel in de hand zijn. Met ruiter is een heel groot verschil. Het mormel dat hier momenteel beleerd wordt gebruikt haar hals momenteel om haar balans te houden en loopt dus niet stabiel "in de hand". Maar dat is oké. Ze komt vanzelf wel in de hand als ze er vertrouwen in heeft dat het met een ruiter ook lukt. De Rooie heeft de eerste periode ook onstabiel in de hand gelopen zodra je er op ging. Je kan iets dat pas gebeurt wanneer je er op gaat niet oplossen vanaf de grond als het zich daar niet voor doet. Dus de stelling dat je er pas op moet gaan als het paard fysiek naar de hand kan rijken vind ik erg romantisch... Zolang je begrijpt van waar het onvermogen vandaan komt en je het op een rustige manier probeert op te lossen zie ik het probleem niet van er toch op te gaan zitten.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:20

Ayasha schreef:
hoe makkelijk ze aan de longe ook lopen, de eerste periode er op is de kans reëel dat ze onstabiel in de hand zijn. Met ruiter is een heel groot verschil. Het mormel dat hier momenteel beleerd wordt gebruikt haar hals momenteel om haar balans te houden en loopt dus niet stabiel "in de hand". Maar dat is oké. Ze komt vanzelf wel in de hand als ze er vertrouwen in heeft dat het met een ruiter ook lukt. De Rooie heeft de eerste periode ook onstabiel in de hand gelopen zodra je er op ging. Je kan iets dat pas gebeurt wanneer je er op gaat niet oplossen vanaf de grond als het zich daar niet voor doet. Dus de stelling dat je er pas op moet gaan als het paard fysiek naar de hand kan rijken vind ik erg romantisch... Zolang je begrijpt van waar het onvermogen vandaan komt en je het op een rustige manier probeert op te lossen zie ik het probleem niet van er toch op te gaan zitten.


Goed maar ten eerste: ik ging ervan uit dat we het niet meer hadden over de eerste periode, want in de eerste paar weken/maanden ga je er sowieso nooit een slof aanhangen (puur hypothetisch, want ik doe het niet).

Ten tweede heb ik duidelijk vermeld dat ik het ENKEL heb over die gevallen waar het enige bezwaar de fysieke onmacht is van het dier. Het mentale aspect laat ik nu daar, want dat is waar KDV op doelde en ik wilde juist op Darko zijn bericht ingaan.
Trouwens onstabiel in de hand en absoluut van de hand wegblijven zijn twee andere dingen. Onstabiel is absoluut te verwachten en dat op verschillende manieren; hangerig of aarzelend.

Het gaat mij dus om de situatie waarin het paard na voldoende tijd nog steeds mentaal geen verbinding met de hand wil maken en dat dat dus opgelost kan worden door de verbinding zo evenwichtig en egaal mogelijk te maken. Tenminste zo heb ik de post van KDV geïnterpreteerd.

Maar zoals jij het noteert ben ik het volledig met je eens, het is gewoon niet correct als je dat als tegenreactie geeft op mij, want je hebt de voorwaarden verandert ;)
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 03-08-17 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:20

SinneJ schreef:
Ik zou zelf een jong of onervaren dier pas bestijgen als het aan de longe (!) toont dat het een stabiele verbinding kan houden in beweging. Ik besef natuurlijk dat dat niet betekent dat dat ook lukt met ruitergewicht, maar die situatie waarin een paard echt fysiek totaal niet naar de hand kan rijken, ook niet op een onstabiele manier, hoor je er naar mijn mening nog niet op te zitten.


Dat ben ik met je eens SinneJ. Daarom laten longeren we een jong paard ook even bijgezet, zodat ze een beetje weten wat het bit in de mond doet op het moment dat je aanleuning vraagt.
Doet ie het allemaal goed, dan kun je erop. Vervolgens moet gas, stuur en rem gaan bevestigen. Gas was bij die van ons echt geen probleem, maar stuur en rem was nog wel een wat ander verhaal. Hij ging rustig de andere kant op in de 20x60 bak met nog een beetje extra gas. Dan is een slofje als extra hulpmiddel wel zo veilig. Balans is nog wel een ander verhaal; dat duurt nog wel even. Je wil met een jong paard ook niet te lang longeren, dat is ook niet goed voor de balans en de benen.
Toen die fase bevestigd was kon het slofje er dus weer af. Verder geen slof meer nodig gehad/gebruikt Maar ik sluit niet uit dat het ooit nodig zal zijn in weer een andere fase van africhting. Ik vind het wel bij uitstek een hulpmiddel voor korte duur. Ik kom ook echt bij trainingsstallen waar paarden alleen op wedstrijd niet op slof worden gereden. Daar ben ik absoluut tegen.