Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:40

Dat is idd wat ik doe bij de paarden waar veel spanning in zit in het begin, breed, laag, wat ruimte geven aan de voorkant om te zakken, en wanneer ze dan zakken rustig aan oppakken. Probleem is dat ik al heel erg de neiging heb mijn handen laag vast te zetten.. Ben bang dat dit dan weer een gewoonte gaat worden, een voorbeeld is al bovenstaande foto :+

Ik heb het wel al geprobeerd met hem, volte inzetten zodat in elk geval stelling en buiging al goed is, tempo onder controle hebben en daar dan proberen flink mee te geven met mijn hand zodat hij deze kan volgen. Eigenlijk een kleine poging tot hals strekken om eens te kijken wat hij doet, maar het resultaat is minimaal, tot bijna niets. En ik snap dat het moeilijk voor hem zou zijn als hij jaren in een houding gereden is en vervolgens zo veel verschillende ruiters op zijn rug heeft gehad, dus verwacht niet meteen dat hij het gelijk goed doet haha.

Ik heb hem nu 2x gereden, 2e keer was met les, en dit ging al zo veel beter qua mijn zit en houding, dat ik me daar nog niet zo'n zorgen om maak, maar vind het wel leuk om te kijken wat wel en niet werkt. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden dus kom maar op met de ideeën, tips en info! :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:47

IMO moet je overal je handen kunnen zetten zonder ze vast te zetten. Dus dat is dan een mooie oefening. :)
Kan je samen met hem leren om daar los te laten. :P
Nee serieus, een paard dat zo boven in heeft leren lopen al je toch op een of andere manier naar beneden moeten vragen en je handen boven het zadel houden zal vooral resulteren in ronder/dieper komen en niet zozeer in lager gezien ie simpelweg niet weet dat dat een optie is met wat pech.
Wat doet hij als je helemaal los gooit?

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:49

Haha dat is het zeker! Ik zou het nog eens een aantal keer proberen, maar wel met zo veel mogelijk afwisseling zodat ik me bewust blijf van waar ik mijn handen plaats haha.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:50

Zo zou het moeten idd, maar dat red ik ook niet hoor... ben regelmatig uit balans :roll:

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:32

Zo moeilijk is dat niet !
En 2 x rijden is eigenlijk 'GEEN' keer. Waarschijnlijk zal gewoon rustig volhouden en iedere keer belonen indien u merkt dat het paard de neiging vertoond [hoe licht ook] aan de hand 'te trekken'.

Indien ikzelf een paard rij, zal ik eerst controleren of het dier in kaar en nek inderdaad helemaal los laat. Als dat het geval is zal ik met mijn hand proberen deze te volgen. Iedere keer millimeters naar voren.
Mocht ik merken dat het dier echt helemaal niet beweegt in een positieve richting [anders blijf ik gewoon doorgaan en oefen ik geduld], Dan vraag ik in stilstand met de binnenhand een stelling en buiging die langzaam steeds verder gaat, meestal gaat dan een paard wel op zoek naar een lagere hoofd-hals-houding. Op de seconde dat ik voel dat het paard reageert, laat ik los.
Let wel: soms zijn het zo'n slimmerrikken dat ze op het moment dat ik los laat, ophouden te dalen. Dan ben ik genoodzaakt iets langer met die binnenhand te blijven vragen. meestal als dit in halt werkt,, dat lukt het ook in stap. En van daaruit ben ik vertrokken

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:40

Tsjaa.. zo moeilijk is dat niet.. ik denk dat daar wel meningen over verschillen. Als dit paard altijd zo gereden is, hij is inmiddels 16, dan zit zo'n houding er behoorlijk in. Het levert het paard wss niet alleen spierpijn maar ook verwarring op. Want nu wordt er eigenlijk het tegenovergestelde van hem verwacht dan dat hij altijd heeft moeten doen, en moet hij spieren anders leren gebruiken. Tuurlijk moeten we geduld hebben, dat komt ook wel goed. Ik ben vooral benieuwd naar andere manieren om dit aan te pakken dan wat ik zelf weet. :)

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:48

Prima, dan ben ik een kneus waarbij het niet altijd lukt. :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:04

Als ik KDV ken bedoelt hij dat het in theorie niet moeilijk is. :)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:07

Kadankovitch schreef:
Zo moeilijk is dat niet !
En 2 x rijden is eigenlijk 'GEEN' keer. Waarschijnlijk zal gewoon rustig volhouden en iedere keer belonen indien u merkt dat het paard de neiging vertoond [hoe licht ook] aan de hand 'te trekken'.

Indien ikzelf een paard rij, zal ik eerst controleren of het dier in kaar en nek inderdaad helemaal los laat. Als dat het geval is zal ik met mijn hand proberen deze te volgen. Iedere keer millimeters naar voren.
Mocht ik merken dat het dier echt helemaal niet beweegt in een positieve richting [anders blijf ik gewoon doorgaan en oefen ik geduld], Dan vraag ik in stilstand met de binnenhand een stelling en buiging die langzaam steeds verder gaat, meestal gaat dan een paard wel op zoek naar een lagere hoofd-hals-houding. Op de seconde dat ik voel dat het paard reageert, laat ik los.
Let wel: soms zijn het zo'n slimmerrikken dat ze op het moment dat ik los laat, ophouden te dalen. Dan ben ik genoodzaakt iets langer met die binnenhand te blijven vragen. meestal als dit in halt werkt,, dat lukt het ook in stap. En van daaruit ben ik vertrokken


Ik doe het min of meer ook zo, echt belangrijk om kaak en nek los te krijgen en de binnenzijde goed hol te krijgen! En te begrenzen indien het paard over de buitenschouder wegloopt ( bij extreem weglopen over de schouder kun je ook een fractie 2 handen naar binnen zetten en zodra deze weer op jou lijn is lossen. Ik gebruik hierbij juist een wat hogere hand.. Ik zet mezelf +paard vast met lagere brede handen. Mijn paard heeft ook extreem veel moeite met zakken ohz ( aan de longe adh geen enkel probleem!)

@love uggs: weet je toevallig of je paard links of rechtsgebogen is? Dit geeft je ook al info welke kant je vaker zult moeten trainen.
Mijn paard is rechtsgebogen ik doe veel oefeningen linksom ( buiging, los in de kaak en nek, zorgen dat je de linkerkant hol krijgt. Alles om die rechterkant meer op lengte te krijgen. Rechtsom rij ik eerst vaak contra stelling ook weer om die rechterkant soepeler en minder stug te krijgen.
Als je eenmaal in de vwn tendens komt kun je uitbreiden qua oefeningen: bijvoorbeeld wijken ( met de juiste stelling en dan aangekomen op de hoefslag halsstrekken of bijvoorbeeld sb een lange zijde en dan ook weer een zijde naar het halsstrekken toe.
Het kan een heuse puzzel zijn om uit te vinden wat bij je paard werkt ( weet er alles van).
Je kunt het ook eerst oefenen aan de hand, kijken of het paard het zonder ruitergewicht eerst kan!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:07

Even uit mijn hoofd is linksom zijn makkelijke kant. We hebben met de les inderdaad veel gewerkt aan het inbuigen, stelling aannemen etc. Gewoon echt het stukje dat hij om mijn been heen buigt. Ook sb en wijken mee genomen. Gaat heel makkelijk met hem, maar hij reageert niet goed op het been daar dus daar moeten we hem wel scherper voor maken. We hebben genoeg om mee te oefenen in elk geval! Hij kan me heel veel leren want de knopjes zitten er wel op, hij moet alleen leren ontspannen en lekker in vorm komen. :j

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:27

Zo, ben weer bijgelezen na vakantie. Er zijn weer een hoop leerzame dingen voorbij gekomen, dus ik heb even de tijd genomen om een en ander op m'n gemak na te lezen.
Voor LoveUggs heb ik - in aanvulling op wat al gezegd is - misschien nog een bruikbare tip. Bij een clinic heb ik ooit begrepen dat de (keert)wending om de voorhand een beweging is waarbij het paard van nature neigt naar zakken (ook naar op de voorhand vallen, maar dat lijkt me niet zo'n punt hier omdat het er om gaat het paard duidelijk te maken dat je graag wilt dat hij z'n hoofd en hals laat zakken). Wenden om de achterhand stimuleert het paard juist om aan de voorkant lichter te worden en hoger te komen. Dus als het vragen in stilstand niet lukt zou je het kunnen uitbouwen door de achterhand opzij te vragen, in eerste instantie dan dus naar rechts als het paard een voorkeur voor linksom heeft.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:50

Idd de wending om de voorhand stimuleert zakken ook!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:43


Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:01

Dank je voor het plaatsen,
het klinkt zo simpel, maar in de praktijk zo lastig.

'Mijn' veulen is PSSM vrij *\o/*
Eigenaar is nu op vakantie maar daarna nog een normale hart-long keuring en ik wil graag van de springgewrichten foto's omdat ze niet helemaal mooi droog waren. De kans dat er wat te zien is op die leeftijd is niet erg groot maar ik ga niet dat hele kleine risico op veulenspat nemen wat heel af en toe voorkomt.

Zodra dat gedaan is ga ik een opfokadres regelen (waarschijnlijk bij een klant van mij).

Afbeelding

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:01

Yay! Gefeliciteerd!

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:09

Oh wat goed Sizzle! Nog een paar spannende testen en dan een veultje.ik snap wel dat je alles zo goed uitzoekt. Een veilen is toch al zoveel risico.
Hier groot fan van rien, maar dat was al bekend

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:05

Ah wat een leukerd! Gefeliciteerd!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:17

Wat een aparte sizzle! Leuk!

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:25

Er zit heel weinig 'vreemd' bloed in dus zal ze vrij klein blijven, maar ze komt uit een sterke merrie lijn. Haar oma van 28 stond aan het hek te bedelen voor een 'opdracht'. Erg mensgericht en nieuwsgierig en dat was me vooral in een verkoopfilmpje opgevallen van een ander veulen.
Iedere keer als ze een poging deden om het andere verkoop veulen op te jagen kwam deze meteen aangehuppeld en begon spontaan voor de kamera te hupsen. Dat is precies wat ik zoek :D

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:38

FCSA schreef:
Fijn interview met Rien vd Schaft over het belang vd contactteugel: http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... rget-about

Gepikt uit dit topic :) [ED] Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix


He, dank voor het delen.
Heb meteen wat stipjes gezet bij aantal topics, weer veel leer materiaal om te gaan bekijken komende tijd.
Wordt er wel sip van dat in dit soort topics op het giga grote bokt, zo weinig reactie komt..
Teken aan de wand, dat het betere rijden en je paard heel houden, nog lang geen normale zaak is, zelfs niet in de pure basis.

Sizzle: wat een blij paardje heb je bijna in handen, leuke uitdaging

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:39

Sizzle, wat een geinig ding!

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:46


oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:55

Ha ha...Picasso...zou er wat voor geven om dat ooit weer te kunnen...zo gaaf!!!!!

Leuk en apart veulen Sizzle...hopelijk komt ie door alle keuringen.

Mag ook enorm graag naar beeldmateriaal van Rien vd Schaft kijken. Had dat topic overigens nog helemaal niet gezien. Bedankt voor de link!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:27

Als Terror ooit rijdbaar wordt, dan wil ik dit met haar proberen. :D
Als Terror onder het zadel gaat zijn zoals ze nu is, ga ik daar een heerlijk veelzijdig paard aan hebben. Wel eentje met een handleiding maar da's niet erg. :))

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:31

Natuurlijk wordt Terror rijdtbaar, sterker nog, waarschijnlijk kan ze niet wachten tot het zover is.
Zulke clowns gaan graag aan het werk.