Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:11

oji schreef:
Dat je wel lichtheid kunt bewerkstelligen zonder de motor aan, bewjst het filmpje van marjans denk ik wel. Het is gewoon een andere benadering, die mij minder ligt en aanspreekt, maar er zijn meer wegen die naar Rome en lichtheid leiden.


Ja, maar vind je het paard nu echt nageeflijk?

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:18

Voor mijn smaak te weinig. Niet echt rond vanaf de schoft, maar daar heb je dus mijn inziens meer activiteit voor nodig. Ik snap wel dat je met een paard dat zich van nature graag opkrult en achter de hulpen kruipt, dat je die probeert minder rond in te stellen en dat dat dus tot minder nageeflijkheid leidt. Het is immers work in progress...Allen zou ik in die fase wel activiteit als uitgangpunt stellen.

marjans
Berichten: 52
Geregistreerd: 29-03-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:01

Ayasha schreef:
Marjan: dat had ik na drie keer inmiddels begrepen. Ik dacht het omdat het gequote werd met de omschrijving die ik link aan het 'boogje'. :) de 'ook ik' sloeg op de reactie van askja voor me die zei dat aanleuning kon op het gewicht van de teugel. Niet op jou. :)
Excuus voor het misverstand :)

Gelukkige verjaardag Askja!! :)


Sorry voor de 3 keer Ayasha, ik ben nog niet thuis in hoe te reageren op Bokt.Dacht dit per persoon te "moeten" doen
Laatst bijgewerkt door marjans op 18-01-17 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

marjans
Berichten: 52
Geregistreerd: 29-03-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:09

DarkoFoitzik schreef:
Ayasha schreef:
Ook ik sta achter het ide dat gewicht van de teugel genoeg is voor aanleuning laar das inmiddels geweten. :D

Maar iets dat ik me af vraag. Corrigeer me waar ik een fout in de redenering maak maar: aanleuning is nodig om tot dragen te komen en dragen is nodig om heel te blijven. Maar een westernpaard loopt liefst ook op een losse teugel. En dat zijn heus niet uitgezonderd 'Western rassen' die op die manier werken. Geen aanleuning dus geen correct dragen (want aanleuning is de eerste vereiste ?). Welke theorie zit daar achter? Ligt het verschil in het type werk? Of zou het aanleuning verhaal minder 'feitelijk' zijn als gedacht/beweerd ? (En dit is oprecht geen sneer. Ik vraag me echt af hoe degenen die 'staan' op contact hierover denken)

Quarters hebben natuurlijk een andere bouw maar er lopen ook WPN'ers in de western. Heb wel eens een Amor-nazaat op bokt gezien die western liep.
De oefeningen zijn anders maar niet minder zwaar. De draaglast is zwaarder (gemiddeld westernzadel is wat zwaarder dan gemiddeld dressuurzadel om te beginnen) dus waarom kan het daar wel gewenst zijn maar in de Engelse dressuur in de meerderheid niet?


ik gebruik zelf ook delen uit de franse school. zoals ik het begrijp rijdt de franse school met een lichte hand en een hoge hals. het idee is dat met een losse kaak (aanleuning) in combinatie met een hoge hals, het paard meer op de achterhand gaat. door de hals hoog te rijden zou het paard meer gewciht verplaatsen naar achter zonder de schoft te sluiten. het paard zou zo meer tot draagkracht komen.

persoonlijk herhaal ik de "afsrpaken" die ik met mijn paard heb bij het instappen mat een hoge hals. zodra hij goed antwoord beginnen we lang laag. daarna wisselen we vele in hoofd hals houding. ik merk dat darko het heel zwaar vind om ene hoge halshouding vol te houden. zeer zware arbeid richting verzameling.


Het is inderdaad zwaar voor het paard, afhankelijk van de bouw bijvoorbeeld. Maar wij stellen onze paarden niet hoger in om ze "op de achterhand te zetten" maar om het paard te helpen zijn balans te herstellen cq verbeteren. En dat hoog wisselen we af met "laag" (boeghoogte ongeveer) maar ook dat is allemaal afhankelijk van wat het paard nodig heeft

Wel interessant dat ook jij bewust gebruik maakt van de positie van het hoofd

marjans
Berichten: 52
Geregistreerd: 29-03-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:25

oji schreef:
Spierballen werk is gewoon slecht rijden, heeft niets met een stijl te maken, vind je in elke stijl terug. Vind het zelf bij aanleuning idd wel fijn als ik de paardenmond voel. Daar komt totaal geen spierballenwerk bij kijken, licht contact, maar wel duidelijk contact. Loodlijn vind ik zelf niet zo interessant in de training, veel belangrijker vind ik dat een paard los door zijn lijf beweegt en actief is. Als ie daarbij iets achter de loodlijn komt, so be it zolang het maar niet erachter kruipen is om zich te onttrekken aan contact, of dat het erachter verkregen is op druk. Ik ben ook wel aanhanger van het Skala en ik kan mij meer vinden in Ipilya schrijft. Ik streef altijd naar het gevoel dat mijn paard mij meeneemt, ik er zo stil mogelijk achter kan blijven zitten (nee niet in de surfhouding, maar niet voor mij paard uit). Het niet actief lopen (wat ik het cruisen noem) zie je vaak wanneer er zo gefocussed wordt op hoofd voor de loodlijn, nek hoogste punt. ik geloof best dat het werken is voor paard en ruiter, maar het is niet de manier van werken die ik nastreef en die in mijn ogen lekker sjouwende paarden oplevert. Het neigt voor mij een beetje richting academisch, te weinig impuls. Voor mij werkt het gewoon andersom. Eerst de motor en totaal geen focus op de positie van het hoofd. Pas als de motor aan is, je paard enigzins horizontaal komt, dan pas heb je iets om aan de voorkant mee te werken.


Bij "ons" zie je dus geen spierballenwerk, is een no-go

Wat me opvalt is dat velen het achter de looplijn lopen niet zo belangrijk vinden terwijl toch duidelijk in de regels van de FEI staat dat het paard voor óf op de looplijn moet lopen. Wat is dan de reden dat dit niet belangrijk gevonden wordt? Just asking

Ik begrijp wat je zegt en ook ben ik het met je eens dat een paard impuls moet hebben, en zeker niet dat wat binnen de AR te zien is. De impuls is ook 1 van de 3 punten waar wij mee beginnen. Maar op dit filmpje train ik met een paard wat tevéél aan motor heeft en zich door zijn stuwkracht totaal uit balans brengt aan de voorkant. Hij laat zijn schoft zakken en rent achter zijn neus aan met panische toestanden als gevolg. Dit paard is dus niet geholpen met een hoger tempo maar net met een langzamer om hem niet "over de kling te jagen". Om vanuit deze beheersing van stuwkracht weer meer voorwaarts te gaan mét behoudt van de schoft lift en balans. (Waarom zijn tempo zo laag ligt is ook in het filmpje aangegeven.)

marjans
Berichten: 52
Geregistreerd: 29-03-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:30

oji schreef:
Dat je wel lichtheid kunt bewerkstelligen zonder de motor aan, bewjst het filmpje van marjans denk ik wel. Het is gewoon een andere benadering, die mij minder ligt en aanspreekt, maar er zijn meer wegen die naar Rome en lichtheid leiden.


Maar hoezo staat de motor niet aan? Dat mijn paard op een rustiger tempo loopt wilt toch niet zeggen dat hij zijn motor heeft uitstaan/geen impuls heeft? Een paard wat bv piaffeert heeft zijn motor toch ook écht wel lopen want anders kom je überhaupt niet tot een piaffe

Ik respecteer een andere mening overigens maar ik begrijp deze beredenering gewoon niet

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:38

Marjans: fijn dat je tekst en uitleg hier komt geven en daarvoor je tijd vrijmaakt.
Begreep al dat dit paard een wel heel aparte achtergrond heeft, vandaar dat ik de vrijheid heb genomen jou stukje training met eindeloos geduld hier te laten zien.
Heb al eerder gezegd dat men (ik dus ook..) te vaak traint in aangeleerd patroon en systeem wat niet op elk paard toepasbaar is.
Voor mij persoonlijk zeer leerzame case, en wordt ook tikkie blijer van binnen dat er merendeel positief op wordt gereageerd in dit topic, en met de nodige waardevolle vragen en opmerkingen.

marjans
Berichten: 52
Geregistreerd: 29-03-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:42

Babootje schreef:
oji schreef:
Dat je wel lichtheid kunt bewerkstelligen zonder de motor aan, bewjst het filmpje van marjans denk ik wel. Het is gewoon een andere benadering, die mij minder ligt en aanspreekt, maar er zijn meer wegen die naar Rome en lichtheid leiden.


Ja, maar vind je het paard nu echt nageeflijk?


Ik ben oprecht positief ingesteld nieuwsgierig waar jij aan ziet of mijn paard al dan niet nageeflijk is Babootje. Zou je me dat willen uitleggen?

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:51

De regels van de FEI zijn nogmaals, een wedstrijdreglement, dus hoe het paard in een optimale situatie voorgesteld dient te worden voor een jury, als het resultaat van een training.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:56

Ik begrijp dat het regalement van de FEI een wedstrijd regalement is. ik vind het jammer dat er zo makkelijk aan voorbij gegaan word. het is namelijk ergens op gebaseerd en het komt niet uit de luchtvallen. voor mij heeft dat regalement meer waarde dan alleen een wedstrijd regalement. het is ene manier om met paarden om te gaan met een doel en werkwijze.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:06

marjans schreef:
Ayasha schreef:
Marjan: dat had ik na drie keer inmiddels begrepen. Ik dacht het omdat het gequote werd met de omschrijving die ik link aan het 'boogje'. :) de 'ook ik' sloeg op de reactie van askja voor me die zei dat aanleuning kon op het gewicht van de teugel. Niet op jou. :)
Excuus voor het misverstand :)

Gelukkige verjaardag Askja!! :)


Sorry voor de 3 keer Ayasha, ik ben nog niet thuis in hoe te reageren op Bokt.Dacht dit per persoon te "moeten" doen

:D
Geen probleem! Als je gewoon de naam typt dan leest men het vaak wel! ;)
Dan kan je ook alles in 1 reactie plaatsen!

Darko; Mag ik daaruit concluderen dat jouw doel is om te rijden zoals pak 'm beet, Edward Gal?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:12

@Marjans
Ik wil beginnen met opmerken dat ik het bewonderenswaardig vind dat je zo out of the box bent gaan denken om een aangepaste methode te zoeken voor jouw paard. Wij kunnen alleen maar gissen naar wat beter kan en ik vind ook dat we vaak meer vertrouwen moeten hebben in wat de ruiter zegt, dat is immers het enige waarop we ons kunnen baseren naast een kort filmpje. Veel is dat niet, dus ik ben echt voorstander van gewoon geloven wat de ruiter zegt.

Dat gezegd zijnde is dit wel een discussietopic en zeker als je komt met zo’n controversieel filmpje (waarvan ik de inhoud ongelooflijk interessant vind, want het sluit erg aan bij wat ik nu doe) ga je discussie krijgen. Neem het niet persoonlijk, vergelijkingen gaan er altijd gemaakt worden.

Over het filmpje zelf: Er is maar zoveel dat een ruiter kan opvangen, wij moeten ook onze eigen grenzen kennen en vaak helpt dat lagere tempo enorm om het toch overzichtelijk te houden en die problematiek aan te pakken die op dat moment speelt. Het ging er in dit filmpje niet enkel om het gymnastische, maar vooral om het mentale als ik je goed begrepen heb en dan doet het tempo er nog weinig toe. Dat staat los van de discussie of ‚de motor aan is’.

Ik vind het wel erg jammer dat er zo huiverig gedaan wordt over doorhangende teugels. Het is een keuze dat is waar, maar wat je daar zegt over Philippe Karl die niet volgens de Franse stijl africht, klopt niet helemaal. Eigen filosofie ja, maar zijn 'Ecole de Légèreté’ is toch écht wel gebaseerd op de Franse principes. Dat is niet iets wat hij uit de lucht geplukt heeft. Ik zie niet wat daar mis mee is. Je kan simpelweg die dingen combineren uit verschillende scholen die jou het beste liggen.

Ook vind ik het jammer dat het FEI reglement weer te pas en te onpas gebruikt wordt. Het is een einddoel, geen methode. Dat is iets wat Philippe Karl ook toepast: maak de problemen overzichtelijk en los ze stukje per stukje op. Dat betekent dus ook dat het paard doorheen de training niet steeds getoetst moet worden aan het einddoel en dat is volgens mij ook wat Oji bedoelt met de LL-discussie die er weinig toe doet en ik ga hierin mee.

En als ik dan ook even kritisch mag zijn, voor zover ik dat kan op een filmpje ;) dan zeg ik niet meer impuls, maar naarmate het paard meer naar het bit reikt (dat proces kan geloof ik wel versneld worden op een andere manier, maar dat durf ik zo niet zeggen) moet het paard scherper worden op ALLE hulpen. Ik denk dat dit een ideaal paard is om aan te leren enkel op zit te vertragen (zoals ik doe met bügeltritt) om zo van het bit af te kunnen blijven.

Op dat vlak ben ik het met Babootje eens en mis ik dat laatste beetje nageeflijkheid in kaak en nek, waardoor het paard op alle hulpen scherper zou staan en ik denk dat daar een hoop mogelijkheden liggen voor jullie. Maar nogmaals: ik kan de plank ook volledig misslaan, jij hebt er meer zicht op en zo te zien ben je heel doelgericht en overwogen bezig!
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 18-01-17 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:13

zeker niet,mijn doel is het harmonieus ontwikkelen van mijn paard in zijn natuurlijke wezen.

marjans
Berichten: 52
Geregistreerd: 29-03-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:16

Peetstap schreef:
Marjans: fijn dat je tekst en uitleg hier komt geven en daarvoor je tijd vrijmaakt.
Begreep al dat dit paard een wel heel aparte achtergrond heeft, vandaar dat ik de vrijheid heb genomen jou stukje training met eindeloos geduld hier te laten zien.
Heb al eerder gezegd dat men (ik dus ook..) te vaak traint in aangeleerd patroon en systeem wat niet op elk paard toepasbaar is.
Voor mij persoonlijk zeer leerzame case, en wordt ook tikkie blijer van binnen dat er merendeel positief op wordt gereageerd in dit topic, en met de nodige waardevolle vragen en opmerkingen.


Dag Peetstap. Graag gedaan, ik zit momenteel met een gebroken teen en moet rust nemen dus heb nu tijd om hier eens voor te gaan zitten (letterlijk en figuurlijk).
Ik was verrast mijn filmpje hier op Bokt aan te treffen en ik moet zeggen dat ik blij verrast ben met de reacties (tot nu toe :P ) Ik begrijp ook wat als kritiek word aangestipt maar ik probeer inderdaad duidelijk te maken dat dit betreffende paard iets nodig heeft wat ik bij een ander paard bijvoorbeeld niet zou inzetten. Dat vind ik persoonlijk ook het mooie van onze trainingsmethode (ecole de Légèreté): er word gekeken naar het specifieke paard en wat deze nodig heeft.

Ook alles wat je verwacht te (moeten) zien kan per paard verschillen. Het ene paard heeft meer afdruk als het andere, de ene heeft een rondere bovenlijn als het andere, het ene heeft meer tempo nodig als het andere etc etc. Mijn paardje is geen kwpn-er van 1.70, het is een pony van 1,53 en daarbij dus een kruising met een Fries, een erg korte en verzonken rug, een korte dikke hals en heeft daarbij een introvert karakter. (Hij gaat écht niet lopen showen omdat hij daar het karakter helemaal niet toe heeft.) Hij is niet bepaald handig voor dressuurmatige training en toch kun je ook met zo'n paard veel bereiken. De dressuur is er immers voor het paard ;-)
Álle zaken zullen bij de beoordeling van een filmpje meegenomen moeten worden, dat vind ik althans ;-) Is ook wel zo eerlijk ten opzichte van het paard en wat je van hem verwacht.

Verder ben ik wel van mening dat we zó ver verwijderd zijn van een in ontspanning maar aangespannen lopend paard dat dit er gauw "saai" uitziet, alsof het allemaal "peanuts" is. Maar is dit niet de harmonie waar we allemaal naar streven? We zijn zo gewend geraakt aan bombastische bewegingen en hoge tempo's dat we uit het oog verliezen dat dit niet in elk paard zit en niet elk paard dit trekt (zie de óngelooflijke hoeveelheid blessures). We kunnen wel vinden dat het er zo uit hoort te zien maar dan zul je een paard moeten kopen wat dit van nature al laat zien. En deze paarden zijn voor de meeste van ons niet betaalbaar.

Ik word heel blij als ik de vele "huis-tuin-en-keukenpaarden" binnen de ecole op een fijne, "lichte" en harmonieuze wijze hun oefeningen zie uitvoeren met hun ruiters. Dan maar wat minder afdruk bij die haflinger, of wat minder verzameld voor de tinker (of welk paard dan ook). De paarden laten zien wat ze kunnen en wat bij hen past en dat vind ik tof :j

marjans
Berichten: 52
Geregistreerd: 29-03-07
Woonplaats: Limburg

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:20

Maar begrijp ik goed uit je reactie Knollentuin dat je dus van mening bent dat je je paard achter de loodlijn traint en hem dan in de ring zijn neus eruit zet? Als dit zo is: waarom dan niet áltijd de neus eruit? ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:28

DarkoFoitzik schreef:
zeker niet,mijn doel is het harmonieus ontwikkelen van mijn paard in zijn natuurlijke wezen.

Hij scoorde met die zwarte nogthans over de 90% met het FEI reglement als basis voor die score dus dan spreek je jezelf wat tegen toch?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:31

Ayasha, dank je :)
Aanleuning op het gewicht van de teugel is voor jou (gelukkig) wellicht een open deur, voor velen beslist niet. Zo zonde dat het gangbare beeld in de dressuursport vaak dat is van een stevige aanleuning met weinig 'lucht' en met weinig tot geen mobiliteit in de halsspieren en -wervels. Paard kort in de hals, mond dichtgesnoerd met zo'n mooie aansnoerneusriem (het woord alleen al).
Overigens zie ik aanleuning zelf als iets breders dan alleen het teugelcontact. Aanleuning heb je naar mijn idee en ervaring ook via je zit.

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:46

marjans schreef:
Maar begrijp ik goed uit je reactie Knollentuin dat je dus van mening bent dat je je paard achter de loodlijn traint en hem dan in de ring zijn neus eruit zet? Als dit zo is: waarom dan niet áltijd de neus eruit? ;)



Nee dat begrijp je niet goed, maar wel dat het voor sommige paarden niet verkeerd is om in de training wel eens wat ronder te lopen dan in de proef en dat op fysiek en mentaal punt gezien.

marjans
Berichten: 52
Geregistreerd: 29-03-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:49

SinneJ schreef:
@Marjans
Ik wil beginnen met opmerken dat ik het bewonderenswaardig vind dat je zo out of the box bent gaan denken om een aangepaste methode te zoeken voor jouw paard. Wij kunnen alleen maar gissen naar wat beter kan en ik vind ook dat we vaak meer vertrouwen moeten hebben in wat de ruiter zegt, dat is immers het enige waarop we ons kunnen baseren naast een kort filmpje. Veel is dat niet, dus ik ben echt voorstander van gewoon geloven wat de ruiter zegt.

Dat gezegd zijnde is dit wel een discussietopic en zeker als je komt met zo’n controversieel filmpje (waarvan ik de inhoud ongelooflijk interessant vind, want het sluit erg aan bij wat ik nu doe) ga je discussie krijgen. Neem het niet persoonlijk, vergelijkingen gaan er altijd gemaakt worden.

Over het filmpje zelf: Er is maar zoveel dat een ruiter kan opvangen, wij moeten ook onze eigen grenzen kennen en vaak helpt dat lagere tempo enorm om het toch overzichtelijk te houden en die problematiek aan te pakken die op dat moment speelt. Het ging er in dit filmpje niet enkel om het gymnastische, maar vooral om het mentale als ik je goed begrepen heb en dan doet het tempo er nog weinig toe. Dat staat los van de discussie of ‚de motor aan is’.

Ik vind het wel erg jammer dat er zo huiverig gedaan wordt over doorhangende teugels. Het is een keuze dat is waar, maar wat je daar zegt over Philippe Karl die niet volgens de Franse stijl africht, klopt niet helemaal. Eigen filosofie ja, maar zijn 'Ecole de Légèreté’ is toch écht wel gebaseerd op de Franse principes. Dat is niet iets wat hij uit de lucht geplukt heeft. Ik zie niet wat daar mis mee is. Je kan simpelweg die dingen combineren uit verschillende scholen die jou het beste liggen.

Ook vind ik het jammer dat het FEI reglement weer te pas en te onpas gebruikt wordt. Het is een einddoel, geen methode. Dat is iets wat Philippe Karl ook toepast: maak de problemen overzichtelijk en los ze stukje per stukje op. Dat betekent dus ook dat het paard doorheen de training niet steeds getoetst moet worden aan het einddoel en dat is volgens mij ook wat Oji bedoelt met de LL-discussie die er weinig toe doet en ik ga hierin mee.

En als ik dan ook even kritisch mag zijn, voor zover ik dat kan op een filmpje ;) dan zeg ik niet meer impuls, maar naarmate het paard meer naar het bit reikt (dat proces kan geloof ik wel versneld worden op een andere manier, maar dat durf ik zo niet zeggen) moet het paard scherper worden op ALLE hulpen. Ik denk dat dit een ideaal paard is om aan te leren enkel op zit te vertragen (zoals ik doe met bügeltritt) om zo van het bit af te kunnen blijven.

Op dat vlak ben ik het met Babootje eens en mis ik dat laatste beetje nageeflijkheid in kaak en nek, waardoor het paard op alle hulpen scherper zou staan en ik denk dat daar een hoop mogelijkheden liggen voor jullie. Maar nogmaals: ik kan de plank ook volledig misslaan, jij hebt er meer zicht op en zo te zien ben je heel doelgericht en overwogen bezig!


Interessant wat je allemaal aangeeft SinneJ en no affence taken van/bij iedereen. De woorden die ik overal schrijf zijn vanuit een positieve intentie bedoelt. Ik probeer uit te leggen hoe en wat omdat "mijn" trainingswijze nogal verschilt in sommige dingen en dat dit vragen oproept of een interpretatie die anders is als de heuse bedoeling. Ik heb dit filmpje overigens niet zelf gepost, dat had ik nooit gedaan ;-)

PK zijn filosofie is niet geheel op de Franse Rijkunst gebaseerd, dat is wat ik geschreven meen te hebben. Natuurlijk heeft hij als ecuyer aan het Cadre Noir zijn opleiding genoten en leren wij daar veel van maar hij staat open voor allerlei zaken en daar waar hij zich in kan vinden, dat gebruikt hij in zijn filosofie. Zo veranderd hij ook zaken waar hij weer op terugkomt maar ons trainingsplan (het skala maar dan anders) blijft vooralsnog gewoon gelijk. Het is dus niet "zuiver" Franse Rijkunst wat we binnen het edL beoefenen, dat was meer wat ik meende te zeggen ;-)

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt te zeggen met "dat is wat Philippe Karl ook toepast..."? De neus voor de loodlijn is in zijn trainingsmethode wel degelijk vanaf dag 1 een punt waar bewust aan gewerkt word, elke training weer, elke oefening weer. Het is geen eindresultaat en het wordt constant getoetst.
Ik benoem het FEI hierin omdat ik persoonlijk vind dat er te licht gedacht wordt over een paard achter de loodlijn lopend ;-)

We zijn inmiddels een half jaar verder als het filmpje en Finnan's aanleuning is weer meer verstevigd. Hij is nu beter op zit te rijden maar het banketstaaf is dat bij álles wat hij ook maar voelde hij als een schenkelganger ging lopen. Dus meteen hoofd de lucht in, schoft omlaag, zijn schouders in, vol in het stuwen en dan zo sterk makend dat je een stuk staal in de handen en onder je billen had. Dát is wederom het mentale stuk van hem wat uit in het fysieke.

Weetje, ik besef me dat ik dit filmpje wellicht nooit had moeten vrijgeven. Er zit zo een verhaal aan dit paard vast en het is zo complex allemaal ;-) Lijkt alsof ik me ergens uit zit te kletsen maar geloof me, dat is écht niet waar.

Dank voor je feedback: ik ga die bügeltritt eens opzoeken en nogmaals no-affence taken bij iedereen :-)
Laatst bijgewerkt door marjans op 18-01-17 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

marjans
Berichten: 52
Geregistreerd: 29-03-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:50

knollentuin schreef:
marjans schreef:
Maar begrijp ik goed uit je reactie Knollentuin dat je dus van mening bent dat je je paard achter de loodlijn traint en hem dan in de ring zijn neus eruit zet? Als dit zo is: waarom dan niet áltijd de neus eruit? ;)



Nee dat begrijp je niet goed, maar wel dat het voor sommige paarden niet verkeerd is om in de training wel eens wat ronder te lopen dan in de proef en dat op fysiek en mentaal punt gezien.


Hmmm, ik ben vooralsnog geen paard tegengekomen wat daar blijer en beter van werd ;-) Bij veel combinaties zie ik niet dat dit bewust word ingezet maar gewoon omdat men met een te zware hand rijdt, sperriem gebruik etc. ;-)

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:09

Ayasha schreef:
DarkoFoitzik schreef:
zeker niet,mijn doel is het harmonieus ontwikkelen van mijn paard in zijn natuurlijke wezen.

Hij scoorde met die zwarte nogthans over de 90% met het FEI reglement als basis voor die score dus dan spreek je jezelf wat tegen toch?


nu ga je er van uit dat interpretatie van het regelement correct wordt vertaald naar praktijk. terwijl we allemaal weten dat dit tegenwoordig niet het geval is. als je het regelement en de praktijk naast elkaar legt zie je twee compleet verschillende zaken. dat wil niet zeggen dat het regalement niet goed verwoord is en is gebaseerd op de klassieke dresuur.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:18

DarkoFoitzik schreef:
Ayasha schreef:
Hij scoorde met die zwarte nogthans over de 90% met het FEI reglement als basis voor die score dus dan spreek je jezelf wat tegen toch?


nu ga je er van uit dat interpretatie van het regelement correct wordt vertaald naar praktijk. terwijl we allemaal weten dat dit tegenwoordig niet het geval is. als je het regelement en de praktijk naast elkaar legt zie je twee compleet verschillende zaken. dat wil niet zeggen dat het regalement niet goed verwoord is en is gebaseerd op de klassieke dresuur.

Daarmee impliceer je dat jij dus iets kan wat al die mensen samen niet kunnen? Als er maar zo'n beperkt aantal mensen het begrijpen, dan durf ik te stellen dat er iets niet klopt aan de opstelling ja. :) Er is nl een hele grote groep die die ruiters aanbid (inclusief jury leden) dus kom je in een 'de rest van de wereld zit fout, niet ik' mentaliteit en die is nog nooit iemand ten goede gekomen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:21

DarkoFoitzik schreef:
Ayasha schreef:
Hij scoorde met die zwarte nogthans over de 90% met het FEI reglement als basis voor die score dus dan spreek je jezelf wat tegen toch?


nu ga je er van uit dat interpretatie van het regelement correct wordt vertaald naar praktijk. terwijl we allemaal weten dat dit tegenwoordig niet het geval is. als je het regelement en de praktijk naast elkaar legt zie je twee compleet verschillende zaken. dat wil niet zeggen dat het regalement niet goed verwoord is en is gebaseerd op de klassieke dresuur.


Maar Darkofoitzik, wat is correct? En wie ben jij om dat te zeggen? Sorry als ik bot overkom, maar ik zie het FEI-reglement niet als iets waar iedereen voor wegloopt op bokt, maar eerder iets waar ze naartoe lopen bij gebrek aan technisch inzicht. Een goed africhter splitst een case (paard) op in deelproblemen (dat is ook waar ik op doelde in het gesprek met jou marjans). Een goed africhter gaat zeggen: ja hij loopt een centimeter achter de LL, maar ik was op dat moment aan de bekkenkanteling aan het werken en die was opvallend beter. Gaat die dan ontkennen dat het doel een paard voor de LL is? NEEN, maar dat opmerken is hetzelfde zeggen als; "maar ik vind de kleur van je trui niet mooi, dus ik hou niet van je rijstijl!". Het doet er op dat moment soms gewoon niet toe. We zijn maar mensen. Het zijn juist die ruiters die alles tegelijk willen oplossen die altijd gaan blijven hangen.

En observeren is dan ook een kunst. Iets vergelijken met een ideaalbeeld en dan het totaal quoteren is gemakkelijk, maar dat is niet wat juryleden doen. Die kijken naar afzonderlijke onderdelen en MOETEN die los zien van elkaar, dat is nu eenmaal hun job. En daarom kan het zijn dat je niet met alles akkoord bent en die persoon toch hoog scoort, ja, maar hebben de trainingsmethoden van Gal dan absoluut niets te bieden? Met die stelling ontzeg je jezelf heel wat opties helaas.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 18-01-17 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:22

nee hoor. ik interpreter de tekst vrij letterlijk. dat er in de sport andere zaken worden beloont omdat ze meer geld opbrengen waardoor de tekst niet meer wordt bekeken nog nageleefd wil niet zeggend at ze de tekst fout interpreteren. het is niet voor niets dat ze weer terug willen naar het "klassieke" rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:30

Das ook het eerste wat ik daar van hoor. Belgie heeft koning der moderne dressuur nog een jaar langer als bondscoach in de hoop dat er een keer gepresteerd wordt tussen de grote jongens. Klinkt niet alsof ze dat van plan zijn met behulp van klassieke dressuur.

Ik begrijp niet dat iemand die klassiek ingesteld is en wedstrijd tijdelijk verafschuwt het FEI artikel gebruikt.... We zien elke wedstrijd opnieuw wat daaruit voort blijkt te komen. Mis geïnterpreteerd ? Misschien, maar als dat al zo lang gebeurt en enkel erger wordt dan ga ik me toch vragen stellen of dat artikel niet eens gereviseerd moet worden.