Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:56

FCSA schreef:
Geheel terecht ;)

Grrrrrr, tandengeknars -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-
Waarom u wel en ik niet ??? Alleen omdat ik klein en zwart ben |( |( |( |( |( |(

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:58

Mooi verhaal ayasha, leuk dat kadankovich je zo kan helpen, je legt hier wel precies de uitleg waar 't 'm vaak om draait, iemand kan heel goed zijn, maar er moet een klik zijn, de manier van uitleg, verwoording, moet binnen komen en begrijpbaar zijn, en communicatie is een moeilijk iets.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:00

Kadankovitch schreef:
FCSA schreef:
Geheel terecht ;)

Grrrrrr, tandengeknars -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-
Waarom u wel en ik niet ??? Alleen omdat ik klein en zwart ben |( |( |( |( |( |(



Je hebt wel ook een schimmeltje...
:))

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:44

knollentuin schreef:
Mooi verhaal ayasha, leuk dat kadankovich je zo kan helpen, je legt hier wel precies de uitleg waar 't 'm vaak om draait, iemand kan heel goed zijn, maar er moet een klik zijn, de manier van uitleg, verwoording, moet binnen komen en begrijpbaar zijn, en communicatie is een moeilijk iets.

Ik vrees dat veel lesgevers wel weten wat ze doen en wat ze willen bereiken maar dat ze vaak simpelweg niet weten waarom hetgeen ze doen dat resultaat geeft. En als je dat niet weet kan je het ook nier uit leggen. Voor veel ruiters is 'als je dit doet is dat het resultaat' waarschijnlijk voldoende... Ik heb graag meer uitleg. Ik wil weten waarom dat resultaat volgt op die handeling. :) sterker nog. Ik heb dat nodig om het echt te kunnen toepassen. Ik wil kunnen meedenken en mee redeneren.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:52

knollentuin schreef:
Je hebt wel ook een schimmeltje...
:))

Maar de kleur van mijn paard heeft er niets mee te maken.
Deze meneer is waarschijnlijk een van de laatsten waar ik nog iets van zou willen opsteken.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:01

Dank Ayasha voor het compliment, ik ben blij dat u tevreden bent.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:41

Kadankovitch schreef:
knollentuin schreef:
Je hebt wel ook een schimmeltje...
:))

Maar de kleur van mijn paard heeft er niets mee te maken.
Deze meneer is waarschijnlijk een van de laatsten waar ik nog iets van zou willen opsteken.


Het is inderdaad heel bijzonder om hem aan het werk te zien!

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:01

FCSA schreef:
Het is inderdaad heel bijzonder om hem aan het werk te zien!

Geachte dame, zou het teveel gevraagd zijn om voor ons uiteen te zetten waar het bijzondere van deze heer in zit? Waarin verschilt hij in zijn benadering van de africhting van het paard ?
U zou mij er een groot plezier mee doen.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Bij voorbaat dank

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:27

Wat mij vooral opviel is dat hij nooit iets oplegt; hij vraagt, stuurt en nodigt uit, maar het is het paard dat besluit om het uiteindelijk te doen. Dat betekent ook dat hij werkt met de situatie en met wat het paard op dat moment aanbiedt. Ook gaat hij erg uit van het karakter van het specifieke dier: het ene paard zal hij vooral geruststellen, het ander uitdagen om te spelen, etc. Verder heb ik nog nooit iemand met zoveel rust zien werken; de kalmte en het vertrouwen staan steeds voorop.

Daarnaast natuurlijk het feit dat hij feilloos kan sturen en beïnvloeden met zijn houding, intentie, de hulpen met de zwepen, etc.

Als u specifieke vragen heeft: stel ze gerust!

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 19:00

Hebt u hem zien rijden ?
En zo ja, waar zitten daar de verschillen ?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:21

Niet tijdens deze lessen, maar wel tijdens eerdere bezoeken en shows. Hij is als ruiter hetzelfde (het uitnodigen, het geduld). Verder rijdt hij (voor zover ik het kan beoordelen) volgens de Franse school, ze hebben ook vrijwel uitsluitend barokke paarden. Frederic werkt overigens vooral vanaf de grond; zijn vrouw Magali rijdt meer.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:59

Waarin onderscheidt zich die school volgens u ?

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 08:59

Oh FCSA...wordt wel jaloers van zulke plaatjes hoor...heerlijk door Frankrijk rijden met je eigen paard.
S_en_Z: Wat een mooie verbetering al weer!
Ayasha: Wat super dat KDV je weer uit zo'n dood punt heeft weten te trekken en dat je weer stappen vooruit kan maken. Soms moet je even vastlopen om daarna weer enorme sprongen te maken. Leuk om te lezen!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 08:52


Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:42

:D Ohhhh da's valsspelen :D
Ik had zo graag uw mening geweten.
Aangezien ik mijn werkwijze/rijstijl in 2008 omgeschakeld heb van conventioneel naar meer Frans georiënteerd, denk ik wel dat ik weet waar het verschil in zit. Voor mij is interessant op te weten hoe anderen dat zien.

Carlos Andrade is een bekende ruiter en auteur, Ik heb zijn werk al gelezen. Maar toch bedankt.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:26

Met het risico iets te zeggen dat de plank misslaat:

Naar mijn idee zit het hem bv. in het tempo > Duitse school is meer voorwaarts naar de hand toe gereden, de Franse school meer vanuit een lager tempo eerst balans zoeken. Daarnaast gaat de Franse school m.i. nog meer uit van zijgangen (tijdens de training soms geen enkele pas rechtuit) en werkt al sneller toe naar een zeer licht contact. Ik denk ook dat technieken van Baucher (bv. overbuigen in stilstand) vaker worden toegepast door ruiters die volgens de Franse principes rijden.

Komt dat overeen met uw ideeën/ervaringen?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:03

FCSA schreef:
Met het risico iets te zeggen dat de plank misslaat:

Naar mijn idee zit het hem bv. in het tempo > Duitse school is meer voorwaarts naar de hand toe gereden, de Franse school meer vanuit een lager tempo eerst balans zoeken. Daarnaast gaat de Franse school m.i. nog meer uit van zijgangen (tijdens de training soms geen enkele pas rechtuit) en werkt al sneller toe naar een zeer licht contact. Ik denk ook dat technieken van Baucher (bv. overbuigen in stilstand) vaker worden toegepast door ruiters die volgens de Franse principes rijden.

Komt dat overeen met uw ideeën/ervaringen?

Ik denk dat u het inderdaad perfect hebt samengevat. Maar ik ben een zeurpiet. Vergeeft u mijn drammen. Welke handelingen verricht Frederic Pignon precies die tonen dat hij de 'Franse School' aanhangt ? Ik ben vreselijk nieuwsgierig. Het is ook ingegeven door de onmogelijkheid voor mij om er zelf naar toe te gaan. Ik klaag niet, maar ben al blij als ik dagelijks naar mijn 'beest' kan gaan.
Aangezien ik aanvankelijk rijkunstig ben opgevoed in de meer conventionele rij-opvatting en pas later een verandering heb doorgemaakt naar de 'Franse methode'. Zou ik nu willen weten hoever ik daar in sta.
Het gaat mij er niet om zo veel mogelijk 'Frans' te rijden, omdat het 'Frans' moet zijn. Dat zou ik gewoon dom van mezelf vinden. Nee, ofschoon ik veel nadenk over het rijden en zeer planmatig te werk probeer te gaan, merk ik toch dat ik vaak gevoelsmatig te werk ga en dat kies voor of een Duitse aanpak of een Franse, om het simplistisch te stellen. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar welke kant de weegschaal door slaat. Maar waar ik ook, in deze, zou staan, het zou niets aan mijn huidige aanpak veranderen.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 21:34

Excuses voor de late reactie. Ik heb Frederic en Magali deze keer niet zien rijden, dus het is al even geleden (Frederic overigens alleen op shows). Het geheel doet 'Frans' aan door het lagere tempo, de lichte verbinding, snel toevoegen van een paar stapjes paiffe/passage, ook bij de wat jongere paarden. Veel zijgangen, korte training, etc. En natuurlijk doordat ze uit Frankrijk komen :+
Veel specifieker dan dit kan ik het helaas niet omschrijven..

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:15

FCSA schreef:
Excuses voor de late reactie. Ik heb Frederic en Magali deze keer niet zien rijden, dus het is al even geleden (Frederic overigens alleen op shows). Het geheel doet 'Frans' aan door het lagere tempo, de lichte verbinding, snel toevoegen van een paar stapjes paiffe/passage, ook bij de wat jongere paarden. Veel zijgangen, korte training, etc. En natuurlijk doordat ze uit Frankrijk komen :+
Veel specifieker dan dit kan ik het helaas niet omschrijven..


Maar het is antwoord waar ik inderdaad naar vroeg. Dat zijn inderdaad o.a. de criteria waar men op kam letten om te bepalen welke methode een africhter aanhangt. En uw conclusie lijkt mij gerechtvaardigd. Ik had stiekem gehoopt dat u meer had gezien en kon vertellen. Bedankt in ieder geval voor de bevestiging.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:31


Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:03

Hier mede dankzij Kadankovitch de eerste winst kunnen optekenen. :D En er is nog heel veel ruimte voor verbetering. Dus een zeer tevreden ruiter hier. :D

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:14

Gefeliciteerd Ayasha! *\o/*

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:17

FCSA schreef:
Met het risico iets te zeggen dat de plank misslaat:

Naar mijn idee zit het hem bv. in het tempo > Duitse school is meer voorwaarts naar de hand toe gereden, de Franse school meer vanuit een lager tempo eerst balans zoeken. Daarnaast gaat de Franse school m.i. nog meer uit van zijgangen (tijdens de training soms geen enkele pas rechtuit) en werkt al sneller toe naar een zeer licht contact. Ik denk ook dat technieken van Baucher (bv. overbuigen in stilstand) vaker worden toegepast door ruiters die volgens de Franse principes rijden.

Komt dat overeen met uw ideeën/ervaringen?


FCSA schreef:
Excuses voor de late reactie. Ik heb Frederic en Magali deze keer niet zien rijden, dus het is al even geleden (Frederic overigens alleen op shows). Het geheel doet 'Frans' aan door het lagere tempo, de lichte verbinding, snel toevoegen van een paar stapjes paiffe/passage, ook bij de wat jongere paarden. Veel zijgangen, korte training, etc. En natuurlijk doordat ze uit Frankrijk komen :+
Veel specifieker dan dit kan ik het helaas niet omschrijven..


Ik weet niets van de Franse stijl en misschien sla ik de plank volledig mis...maar als ik dit soort dingen lees, klopt het dan dat de Franse stijl meer naar Academische rijkunst neigt? Dus datgene wat Brent Brandrup doet?

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:30

oji schreef:
Ik weet niets van de Franse stijl en misschien sla ik de plank volledig mis...maar als ik dit soort dingen lees, klopt het dan dat de Franse stijl meer naar Academische rijkunst neigt? Dus datgene wat Brent Brandrup doet?


Volgens mij zit het er tussen in. Ik voel mij meer tot het Franse aangetrokken. Ik geloof in buigen in de lengte en LDR om je paard losser te maken en te gymnastiseren. En ook dat vanuit stilstand en in stap veel problemen op te lossen zijn. Maar ik vind dat paarden altijd wel voorwaarts moeten zijn (ook al stappen ze) gewoon 'aan het been'. En dat mis ik in het Academische. Dat vind ik echt teveel terug.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 17-07-17 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:32

Pardon my french maar ik vind datgene wat Branderup doet niet veel met paardrijden te maken heeft :o
Meer met kunstjes.

(En ja ik heb hem meerdere keren les zien geven.)