Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:07

Een rug kan in die positie ook niet bol worden, dus dat zal niet het doel zijn.
Ik denk dat zo'n oefening vooral goed is voor de behendigheid en broek en kontspieren.
Het paard wat ik ooit gekend heb dat zo'n oefening moest doen sleepte met zijn achterbenen. Daar kan het waarschijnlijk wel bij helpen omdat hij hiervoor echt stappen moet nemen.

Bij zulke oefeningen moet je gewoon zelf observeren of het nuttig is voor je paard. 1 enkele waarheid bestaat niet.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:14

Knollentuin je formuleert het nu al heel anders dan eerder. Bedankt.
Het ging erom dat ie hem in iedergeval niet hol drukt.
En voor zijn doen boller dan hij anders doet.
Van de zijkant lukte niet omdat de straat te smal is en het dan niet te zien was.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:45

suikermeisje schreef:
Hij schuift dan juist z'n kont eronder. Z'n achterbenen komen veel meer onder de massa te staan met de oefening die ik beschrijf.

Een ding scheelt. Ik luister graag naar anderen. Pik m'n eigen dingen eruit maar ben ook enigszins eigenwijs. Je kunt het toch niet naar alle mensen hun wensen uitvoeren en doen.


Zou jij hier omschrijft wat je denkt te bereiken met deze oefening zie ik dus niet, op het moment dat een paard het bekken kanteld brengt hij de rug omhoog en brengt achterbenen onder de massa Dat zie ik in je filmpje niet gebeuren, je paard stapt er achterwaarts uit, of gaat wijd lopen, dan maakt ie dus enigszins wel z'n rug hol.

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:57

Hij stapt achter uit, dus kan zn rug niet bol worden (anatomisch gezien) Srry SM.
En dan zie ik de meerwaarde in zo'n oefening voor jouw paard niet.
Zou hem dus eerst op vlakke ondergrond correct achterwaarts (dus met kantelend bekken) laten gaan.
Als hij dat kan, kan je het zwaarder maken.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 23-04-17 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:04

Waarom sorry?

Zoals eerder werd ik ongeveer afgebrand. Paard voor m'n gevoel finaal afgezeken. Het zal nooit zo lopen als een dressuur goed gefokt paard. Is niet anders. We maken het beste er maar van.

Zag op dit filmpje ook dat die achter wijd uitstapt. Eerder ging hij liever scheef dus langzaamaan wel wat mee bezig. Hij wordt er sterker door en z'n billen gespierder dus zo'n twee x per week pak ik dit even mee. Dit was al wel de vierde x dat ik het deed. Heb het idee dat hij het op het bovenste filmpje minder doet. Heb nog een filmpje maar verder weg en dat was de eerste x. Daar doet ie het ook minder (voor het oog).

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:12

Dat is wel een heel flauwe reactie. Je kunt het zelf toch ook wel zien hoop ik?
Zn billen kunnen mss wel gespierder worden maar begrijp je dan niet dat het niet de goede spieren zijn dan?
Hij schuift niet onder zoals hij zou moeten doen. Je bent gewoon verkeerde spieren aan het kweken. Anders kan ik het niet maken.
Je paard wordt overigens echt niet afgezeken. Wederom jouw interpretatie.

Jouw paard heeft al moeite met correct achterwaarts gaan door zn bouw. Dat zie je al. Dat geeft niet, maar dan kun je toch ook wel snappen dat het zo alleen nog maar moeilijker is?

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:04

Ik heb geloof ik ook nergens je paard afgebrand?
Ik zeg het voor de laatste keer en dan ga ik me niet meer verontschuldigen na of voor ik een post begin. Ik post hier om mij visie te geven en als je er wat mee kan doe je er je voordeel mee en vind je het niks leg je het naast je neer, even Goede vrienden.
Het topic was toch om van elkaar te leren en hulp te vragen?
Geloof me, als ik iemand afzeik "klinken"mijn posts heel anders O:)

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:11

Babootje schreef:
Dat is wel een heel flauwe reactie. Je kunt het zelf toch ook wel zien hoop ik?
Zn billen kunnen mss wel gespierder worden maar begrijp je dan niet dat het niet de goede spieren zijn dan?
Hij schuift niet onder zoals hij zou moeten doen. Je bent gewoon verkeerde spieren aan het kweken. Anders kan ik het niet maken.
Je paard wordt overigens echt niet afgezeken. Wederom jouw interpretatie.

Jouw paard heeft al moeite met correct achterwaarts gaan door zn bouw. Dat zie je al. Dat geeft niet, maar dan kun je toch ook wel snappen dat het zo alleen nog maar moeilijker is?



Hoezo is mijn oormerkend nou weer flauw? Je zegt zelf sorry voor iets waar geen sorry voor gezegd hoeft te worden. Wederom begrijp ik je hier niet.
En aangezien het mijn bezit is zal het anders voelen dan voor jullie omdat het geen betrekking heeft op jou persoonlijk.

Ik snap heel goed dat dit moeilijker is. Als ik merk dat hij hierdoor krachtiger wordt door 10 passen aw te doen, hij zal er niet zomaar dood door neer vallen.


knollentuin schreef:
Ik heb geloof ik ook nergens je paard afgebrand?
Ik zeg het voor de laatste keer en dan ga ik me niet meer verontschuldigen na of voor ik een post begin. Ik post hier om mij visie te geven en als je er wat mee kan doe je er je voordeel mee en vind je het niks leg je het naast je neer, even Goede vrienden.
Het topic was toch om van elkaar te leren en hulp te vragen?


Hoeft verder helemaal niet. Maar als iemand dan wat zegt en daarna gelijk srry SM, waarom. Het ging op de manier waarop het ging. Geen probleem verder toch? Dat mag toch ook gezegd worden?
En ik doe deels er zeker wat mee. We zijn niet over alles eens, geen probleem idd.
Ben nu tijdens het rijden wel weer gefocust dat hij tijdens het rijden voor m'n been weg moet ten allen tijden en niet te traag moet vertrekken. Naast een eigenwijze drol te zijn wil ik ook best wel dingen aannemen.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:50

En ik ben me dus niet bewust van de manier waarop 't ging, waar jij je dus aan stoort in mijn posts is me niet duidelijk. Heb alleen geprobeerd te helpen

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:00

knollentuin schreef:
En ik ben me dus niet bewust van de manier waarop 't ging, waar jij je dus aan stoort in mijn posts is me niet duidelijk. Heb alleen geprobeerd te helpen


Dat is de hele insteek..

hwn
Berichten: 4697
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:28

Sizzle schreef:
Een rug kan in die positie ook niet bol worden, dus dat zal niet het doel zijn.
Ik denk dat zo'n oefening vooral goed is voor de behendigheid en broek en kontspieren.
Het paard wat ik ooit gekend heb dat zo'n oefening moest doen sleepte met zijn achterbenen. Daar kan het waarschijnlijk wel bij helpen omdat hij hiervoor echt stappen moet nemen.

Bij zulke oefeningen moet je gewoon zelf observeren of het nuttig is voor je paard. 1 enkele waarheid bestaat niet.


Eens met Sizzle.

Op het filmpje van achteruit bekeken zie je duidelijk dat het paard het bekken verkeerd om kantelt. Ik zou dan de redenering omgekeerd maken: dit is veel te moeilijk voor het paard om correct uit te voeren. Waarom het niet in eerste instantie makkelijker maken voor het paard door bergaf achterwaarts te gaan? Zo creëer je meer beweeglijkheid in het bekken, en zal je makkelijker de rug ook meekrijgen. Later kan je dit ook op vlakke grond doen, eens het kwartje gevallen is hoe het hoort te zijn.

Ik denk dat je de bilspieren in eerste instantie niet te gespierd moet willen, anders gaat ie problemen oplossen door stuwkracht i.p.v. draagkracht, het zal hem nl. makkelijker vallen om te gaan stuwen doordat die spieren hiervoor sterk genoeg zijn. Puur een redenering van een stuurlid-aan-wal hoor, weet niet of anderen mijn mening delen?

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:37

Nou, hwn, ik vind 't eigenlijk heel knap bedacht! En ik geloof dat je op deze manier meer resultaat hebt wel in. De gaten houden. Dat ie niet te ver onderkomt en nog wel eruit kankomen

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:52

Ik heb vandaag heuvel op en af achteruit gestapt: mevrouw had geen zin om van huis weg te gaan _O-
Na een paar 100 meter was de boodschap duidelijk geloof ik en hoefde ik enkel nog maar te dreigen met mijn teugel dat we weer achteruit zouden gaan.
De rest van de weg geen kik meer gegeven :D

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 06:49

@sm: wat ook een fijne manier is is t achterwaarts eerst aan de hand te oefenen. Zorg eerst dat de lange rugspier goed los is en begin klein..paar pasjes. Voordeel is dat dit onbelast is! Zeker een paard dat overbouwd is kan het bekken kantelen lastig zijn..Helemaal met ruitergewicht erop!
Wat betreft op de berg: paard gaat erg wijd achter..Krijg er zo niet een heel goed beeld van!

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 07:24

Beter beeld kan ik er niet van maken.

Aw doet ie prima, nooit problemen mee gehad en kon die al ongeveer voordat ik 5,5 jaar geleden wedstrijden ging starten.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:09

Geloof ook zeker dat ie achterwaarts kan..Maar t wijd gaan is toch ook teken van onbelans en zou die dat ook nog uitvoeren met holle rug dan heb je 2x niks..

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:23

Suikermeisje, dank voor de filmpjes. Ik leer een hoop van dit topic en van dit specifieke onderwerp. Daarbij zie ik ook niet echt dat jij of je paard worden afgebrand, maar ik snap wel dat zo'n discussie heel anders voelt als je zelf het onderwerp bent dan wanneer je mee denkt en praat, dus echt top dat je blijft praten.

Wat ik zie aan de filmpjes: geen twee gelijke stappen. Ik vind het er heel erg zoekend uitzien, hij probeert het wel maar weet nog niet helemaal hoe hij in balans moet blijven en wat er precies moet gebeuren. Dat leid ik ook af aan de beweging van zijn hoofd, als hij op vier benen in balans zou zijn zou ik een stabielere hoofd-hals houding verwachten maar hij knikkebolt een beetje en ik denk dat hij dat doet om z'n evenwicht te bewaren. Nogmaals, ik ben zelf helemaal geen wedstrijdruiter en rij al helemaal niet op Z-niveau, maar ik vind het een leuke uitdaging om mee te kijken en te denken, dus als ik gekke dingen zeg hoor ik dat heel graag.

Eerder had ik al gevraagd welke kant op je de heuvel op gaat en ik denk net als Hwn dat het misschien makkelijker is voor je paard om correct te kantelen als ie met z'n neus aan de hoge kant achterwaarts moet. Want dan hoeft hij zijn benen niet hoger te tillen om die stap achteruit te kunnen maken en is het wellicht makkelijker voor 'm om de juiste beweging te kiezen (niet wijd). Alternatief is om kleinere stapjes te vragen en te beginnen met helemaal geen stapje maar alleen gewichtsverplaatsing, naar achteren 'wiegen' en dan weer naar voren. Ook al omdat ik op het filmpje van voren zie dat hij wel direct reageert op je hulp voor achterwaarts, maar die reactie bestaat uit gewicht verplaatsen naar achteren en tegelijk zijn hoofd omhoog gooien. Dat kan volgens mij alleen maar betekenen dat hij zijn rug juist laat zakken en hij moet leren om precies het tegenovergestelde te doen. Ik denk dat als je hem leert 'wiegen', de kans groter is dat hij ontdekt dat hij ook z'n gewicht kan verplaatsen zonder z'n hoofd omhoog te doen.

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:47

Ik volg deze ophef echt niet... Normaal ben ik een stille meelezer maar ga nu toch reageren.

Op de achterwaarts filmpjes zie ik een paard wat echt wel de bekken kantelt. En als een paard de bekken naar voren kantelt bolt het ook de rug op, daar is die kanteling voor nodig. Op de filmpjes zie je duidelijk het achterbeen ondertreden waardoor de heup duidelijk naar beneden komt. De combinatie maakt nog geen perfect achterwaarts dat is logisch want anders was de oefening niet nodig. Het idee van achterwaarts om het bekken gebied te trainen is om het paard net één pas verder te laten zetten dan hij kan. Waardoor hij echt die vezels in de spieren moet stretchen om de spieren vervolgens aan te passen.

Suikermeisje ik vind dit een heel goed begin, van voren zie je dat het paard al begint met "zitten".
Je rij film heb ik ook bekeken en sluit met deels aan bij de opmerkingen. Persoonlijk zou ik het paard veel lichter aan de hulpen willen en bij name op het been. Je behoord het paard en een bepaald tempo te zetten, waar het paard niet van afwijkt tot dat jij anders vraagt.
Ik zou dus beginnen met voorwaarts rijden maar niet over het tempo van het paard. Daarna oppakken en de juiste balans zoeken, om daarna hoger op te pakken vanuit activiteit en balans om die connectie te vinden. Dan nog veel zij-gangen rijden, travers, renvers, schouder binnen en buiten en wijken of verkapt wijken om het achterbeen er meer onder te krijgen. Dan komt het echt goed.
En hou het achterwaarts erbij ook gewoon in de bak. Een goede achterwaarts en daarna wegdraven zou je moeten zien dat het paard gaat "zitten" en zijn achterbeen hoger optilt.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:53

Schrirocco bedankt! Fijne post van je.

De dingen die je noemt laat m'n instructeur me ook heel veel doen. Die benoemt ook dat er kog veel te behalen valt maar dat we ook al veel behaald hebben sinds ruim een jaar.

Ik ga hard verder oefenen :)). Leuk om opbouwende feedback te ontvangen.

Ik probeer alles mee te nemen in training. Maar de ene x focus je meer op het ene en de andere x op het andere en dat is ook mijn zwakke punt. Ik ben een chaoot daarin :+

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:46

schirocco24 schreef:
Ik volg deze ophef echt niet... Normaal ben ik een stille meelezer maar ga nu toch reageren.

Ben ook heel lang stille meelezer geweest, dus ken de drempel. Tof dat je reageert. Maar ik snap niet zo goed wat je met ophef bedoelt? Ik zie namelijk echt geen ophef, lees ik dan zo anders nu?

schirocco24 schreef:
Op de achterwaarts filmpjes zie ik een paard wat echt wel de bekken kantelt. En als een paard de bekken naar voren kantelt bolt het ook de rug op, daar is die kanteling voor nodig. Op de filmpjes zie je duidelijk het achterbeen ondertreden waardoor de heup duidelijk naar beneden komt. De combinatie maakt nog geen perfect achterwaarts dat is logisch want anders was de oefening niet nodig. Het idee van achterwaarts om het bekken gebied te trainen is om het paard net één pas verder te laten zetten dan hij kan. Waardoor hij echt die vezels in de spieren moet stretchen om de spieren vervolgens aan te passen.

Als een paard het bekken naar voren (richting voorkant paard) kantelt, trekt de rug toch juist hol? Die rug kan toch alleen naar boven als het bekken naar achteren kantelt of heb ik nu voor en achter en boven en onder helemaal door elkaar gegooid? Vergelijk het met je eigen rug, als je op een stoel zit en je duwt je hepen naar voren (bekken kantelt naar voren), dan kun je toch onmogelijk je rug bollen?

schirocco24 schreef:
Suikermeisje ik vind dit een heel goed begin, van voren zie je dat het paard al begint met "zitten".

Okay, onder het motto 'domme vragen bestaan niet'... Hoe kun je van voren zien dat het paard begint met 'zitten'?

Suikermeisje, communicatie vanachter zo'n scherm is altijd lastig. Jij weet en voelt hoe ver je al gekomen bent, ik zie alleen de filmpjes van 'nu'. Die echt niet slecht zijn, maar wel ruimte voor verdere verbetering laten zien. En dat is logisch, want perfectie bestaat niet. Je zei trouwens dat je paard nooit zo zal lopen als een dressuur goed gefokt paard, maar dat is volgens mij ook niet per se wat hier gewaardeerd wordt. Niet om de hele 'happy athlete' discussie opnieuw te starten, maar om voor mezelf te spreken: ik vind het vooral mooi wanneer het er vloeiend en makkelijk uitziet. Ongeacht of ik naar een Shetlander of een dressuurkanon kijk. En jouw paard kan, net als ieder ander paard, (nog) vloeiend(er) en soepel(er) lopen, zonder dat de beweging ergens blokkeert. Dat is wat ik ook mooi vind aan bijvoorbeeld de springfoto's van FCSA. Natuurlijk zijn dat foto's en zie je meer op een filmpje, maar je ziet als het ware de hele beweging in dat plaatje, de oortjes erop, de ruiter in balans boven het paard. Wil je daar op de details in gaan dan kun je zeggen dat de ruiter op de tweede foto iets uit balans naar links lijkt te hangen, maar goed, dan krijg je de terechte vraag of dat uit zo'n momentopname valt op te maken of dat het misschien bewust is, om het paard al te sturen in de landing. Maar ja, daarvoor heb ik al helemaal niet genoeg verstand van crossen, die van mij wil al applaus als hij over 50 cm hupt.

Hoe dan ook, ik vind het echt erg leuk dat je filmpjes hebt geplaatst en ik hoop ook echt dat je dat over een poosje nog eens wilt doen. Al was het maar omdat ik heel zeker weet dat mensen hier echt de moeite nemen om nieuwe filmpjes te vergelijken met de huidige en dan ook zeker zullen zeggen wat er verbeterd is.

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:30

Maura ik weet niet zeker of je me goed hebt begrepen. Even een plaatje erbij ter verduidelijking.

Afbeelding
Links een paard wat zich hol maakt en waarbij de achterbenen achter de massa staan. Dit bedoel ik dus niet maar het rechterplaatje waarbij de achterbenen onder de massa staan en dus zijn ondergetreden. Bij het ondertreden kantelen de bekken naar voren. Hierbij gebruikt het paard de bil, rug, hals en buik spieren waarbij ook weer een aantal spieren ontspannen.
Op het filmpje van suikermeisje zie je niet alleen de linker of rechter heup in de beweging zakken, maar ook de gehele bekken zakken. Dit bedoel ik met zitten. Je ziet de achterhand van het paard omlaag gaan omdat hij ondertreed met zijn achterbenen. Als het paard in kwestie de rug hol zou maken komt het bekken eerder omhoog. Dit echter is eigenlijk onmogelijk achteruit op de helling zoals suikermeisje doet. En dat is ook de reden waarom achteruit de heling op zo'n goede oefening is...
Mocht het paard in deze oefening zijn hoofd omhoog doen dan zou hij zijn rug hol kunnen maken. Dit is alleen niet het geval want het paard is nagefelijk tijdens de oefening.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:45

Volgens mij hebben we hier met een spraakverwarring te maken. Als je je rug opbolt en de buikspieren aantrekt, kantelt je bekken naar achteren, niet naar voren. Je trekt je bekkenbodem naar voren waardoor het bekken zelf dus naar achteren kantelt.

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:00

Sorry dat ik me ermee bemoei, maar er zit een boven- en onderkant aan het bekken, denk dat het daarom niet goed begrepen wordt... Als je je buikspieren aantrekt gaat het onderste deel van bekken naar voren en het bovenste deel achter.
Wel een erg leuk topic trouwens.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:02

Desi_2409 schreef:
Sorry dat ik me ermee bemoei, maar er zit een boven- en onderkant aan het bekken, denk dat het daarom niet goed begrepen wordt... Als je je buikspieren aantrekt gaat het onderste deel van bekken naar voren en het bovenste deel achter.
Wel een erg leuk topic trouwens.


Precies.

En ermee bemoeien mag toch. Juist handig haha.

Maar als iedereen uiteindelijk maar het juiste beeld voor zich heeft is het prima toch.

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:59

Voor de geinteresseerden hier. Vandaag terug geweest met History bij de veearts. Het is 4 maanden na de operatie(s). Voor de botcysteoperatie staat 6 maanden tot een jaar (ook afhankelijk van hoe groot de cyste is).
Hij heeft stamcel gehad en ook een schroef in het bot. De stamcel maar ook de reactie op de schroef (die ook nodig was voor stabiliteit in het bot) zorgt voor botaanmaak.
Nu na 4 maanden was duidelijk de botaanmaak goed te zien en ook het kanaaltje naar het gewricht had zich mooi gesloten. Nu moet het bot allemaal nog dichter worden. Eigenlijk doet ie dat nog heel snel. Denk omdat hij nog jong is (en misschien ook wel omdat ik hem puur bot en acydum formicum bijvoer :D )
Echter omdat de schroef wat reactie geeft aan het botvlies op 1 kant vinden ze het toch beter om de schroef er weer uit te halen. Op zich vind ik dat eigenlijk ook wel fijn, want dan zie je er straks echt helemaal niks meer van. Veearts verwacht ook dat er straks niets mee van te zien (en voor hem van te voelen) is, dus totaal herstel.
Maar wel weer een operatie (en de portemonnee was al leeg). :( :(

De peesblessure (collatoraal bandje aan 1 kant linksvoor) is niets meer van te zien. En de chip hoeven we het ook niet over te hebben: die is natuurlijk weg.
Overigens was hij bij het klinisch onderzoek op de buigproeven nu ook helemaal goed.

Knap wat ze allemaal niet kunnen; vroeger bracht je je paard ervoor naar de slager.
Veearts vertelde nog dat ze laatst een paard met een gebroken pijpbeen (in de lengte) staand hebben "geschroefd" omdat die bij ontwaken uit algehele narcose het been het niet zou hebben gehouden.
Helemaal goed gekomen ook.