Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:16

Mag ik ook twee filmpjes plaatsen?

12 jarige Sandrohit x rohdiamant
Z1 dressuur en nu na een half jaar weinig dressuurmatig te hebben gedaan sinds ongeveer 1,5 mnd weer aan het werk. Ik longeer momenteel voornamelijk om haar weer sterker te krijgen en rijd ongeveer 1/2 keer in de week. Ze stond een tijdje te koop maar toch besloten om haar te houden. Deze filmpjes zijn gemaakt nadat er weer kopers waren komen kijken en ik had besloten dat ze bleef. Niet heel spannend werk maar gewoon wat losrijden en rechtrichten.
Trainen altijd aan de gallop, reactie snelheid, correct rug en buikspieren gebruik. Paard is heel kort dus lastig in de LB.

http://youtu.be/N2Zw8XuQZrM

https://youtu.be/NWLzHGA14AA

Ik plaats nooit filmpjes oid dus vind het best spannend.. Maar here goed nothing!

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:43

Fijn dat u besloten hebt uw paard aan te houden. Had u een "hippische depressie" ?
Op alles valt wel iets aan te merken, maar het ziet er leuk uit [ik kon wel alleen het silhouette zien vanwege de afstand]. De sfeer trof mij als aangenaam en zo hoort het ook. Ik hoop dat de wodka gesmaakt heeft }>

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:44

Oei, KDV... Ik ga twijfelen door jouw reactie maar ik ben iets minder positief eigenlijk... :o
Ik vind het moeilijke filmpjes om te zien maar onder voorbehoud dat het erg onduidelijke fimpjes zijn:
In filmpje 1 zie ik een enorm over zijn tempo gereden paard waar veel meer van gevraagd wordt dan ie al aan kan met als gevolg:
-onregelmatige passen in draf
-taktfouten in galop en erg weinig sprong (het ene veroorzaakt het andere wsl.)
-telgang-stap
In filmpje twee zie ik hem die achterbenen vaker naast elkaar zetten dan in filmpje 1. Steeds als hij wat terug gereden wordt wat me doet vermoeden dat ie dat doet omdat hij geblokkeerd wordt met de hand. Het lange en lage doet zijn gangen wel veel goed, zowel in galop als draf zie ik veel minder taktfouten maar wederom vind ik het tempo veel en veel te hoog.

Waarom het paard niet eerst terug opbouwen in spieren en lenigheid?
Waarom zo'n hoog tempo?
Zodra je simpeler gaat rijden ziet het er IMO 100x fijner uit... Denk dat als je van daar uit terug op bouwt naar de moeilijkere dingen je veel fijner gaat kunnen rijden.

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:54

Kadankovich soort van, maar de persoon van wie ik mijn paard gekregen heb is pas overleden dus de emotionele waarde is ook nog onwijs toegenomen.

De gallop is idd nog erg moeilijk, zeker op dit filmpje is dat duidelijk te zien.

Telgang stap zie ik nergens en aangezien dit dier altijd heeft gestapt voor een 9 (zelfs op het WK in Frankrijk had ze een 9 voor de stap) ga ik er maar even van uit dat ik dit naast me neer kan leggen. Het verbeteren van de gallop vind ik nog erg laatig en we doen dit voornamelijk aan de longe.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:00

Het is niet constant. Ik denk dat het ook deels te maken heeft met de galop. Kijk even naar het moment dat je van galop naar stap terug rijdt. Het is niet helemaal telgang maar correct stappen doet ie ook niet. :)
Er is ook een moment dat je een "korte" overgang maakt naar stap en terug naar draf, daar stapt ie ook iets afwijkend. :) Zoals ik al zei; het is een erg onduidelijk filmpje. Dus het kán zijn dat ik het mis zie. Dat sluit ik zeker niet uit. Maar ICM de onregelmatigheid in draf en de achterbenen in galop wilde ik het wel benoemen. :)
Wat je er mee doet is verder geheel aan jou. Van mijn part leg je het gehele bericht naast je neer. :) Daar word ik niet armer of rijker van.

Edit; even ter verduidelijking omdat dit veel bruter over kan komen dan bedoelt. Ik bedoel bovenstaande dus echt niet gemeen. Puur om duidelijk te maken dat mijn opmerkingen niets meer of minder zijn dan observaties en dat jij daar mee doet wat je wil (aan nemen of afwijzen). Even goede vrienden als je zegt "mens je ziet zo scheel als een otter als je dat denkt te zien". :D

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:25

Nou, ik vind de videobeelden niet duidelijk. Maar dar heb ik snel last van. En ja ik wil positief zijn. Bewust. Uit het verhaal van Doerakje maakte ik op dat er iets van een 'crisis' is geweest. Als ik dan merk dat het plezier in paardrijden weer toeneemt, vind ik dat het belangrijkste.
Ik neem aan dat Doerakje zelf ook wel weet dat het tempo in het geheel tamelijk hoog ligt.
Een foutenkijker zoals ik, ziet altijd wel tactfouten. Zijn dat de eerste punten die mij zouden storen? Neen ! Persoonlijk zou ik het tempo iets rustiger wensen. Maar gaat het hier om een fout? Wellicht zijn er goede redenen om dat tempo aan te houden. Maar goed, nu we toch daarop zijn gekomen. Dan ook maar mijn vraag aan Doerakje: "U houdt een hoog tempo aan, hebt u daarvoor een specifieke reden?"

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:36

Evelijn schreef:
En DarkoFoitzik.... blijven rijden of iets anders gezocht? Paard is super lief maar echt niet de makkelijkste verliest zeer makkelijk haar takt, zocht tot paar maanden geleden nauwelijks zelf contact met het bit... en kon toen ik er opstapte niet halsstrekken. Het was meer een soort giraffe ... en nu zeggen anderen (hoefsmid, instructeur etc.) allemaal dat ze haar zou opgeknapt vinden... maar eigenaren zien dat anders is mij gisteren medegedeeld.


Jammer is dat toch. Enig idee wat ze dan wel willen zien?

Gefeliciteerd Melissa met je leuke bijrijdpaard. Nu kun je weer lekker aan de slag.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:46

Bedankt Bea! Binnenkort waarschijnlijk zelfs al starten op een onderlinge wedstrijd dus dat is weer een stapje dichterbij wat ik altijd al gewild heb. := Verder is het een onwijs fijn, lief en vriendelijk paard. Heel eerlijk en koel in zijn kop. Springt hooguit een keertje opzij omdat hij schrikt en is daarna weer heel makkelijk op te pakken en door te rijden. Echt een paard dat je vertrouwen een beetje omhoog haalt. :j

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:50

@Doerakje: Loperig paard, vandaar het tempo waarschijnlijk. Ik vind haar wat stijf in de achterhand en de beweging wat "stekerig". In galop af en toe "kortsluiting" (beide benen tegelijk). Heeft ze last van haar rug gehad?

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:51

LoveUggs schreef:
Bedankt Bea! Binnenkort waarschijnlijk zelfs al starten op een onderlinge wedstrijd dus dat is weer een stapje dichterbij wat ik altijd al gewild heb. := Verder is het een onwijs fijn, lief en vriendelijk paard. Heel eerlijk en koel in zijn kop. Springt hooguit een keertje opzij omdat hij schrikt en is daarna weer heel makkelijk op te pakken en door te rijden. Echt een paard dat je vertrouwen een beetje omhoog haalt. :j

Leuk joh! Veel plezier ermee. Staat ze in de buurt?

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:06

Babootje schreef:
LoveUggs schreef:
Bedankt Bea! Binnenkort waarschijnlijk zelfs al starten op een onderlinge wedstrijd dus dat is weer een stapje dichterbij wat ik altijd al gewild heb. := Verder is het een onwijs fijn, lief en vriendelijk paard. Heel eerlijk en koel in zijn kop. Springt hooguit een keertje opzij omdat hij schrikt en is daarna weer heel makkelijk op te pakken en door te rijden. Echt een paard dat je vertrouwen een beetje omhoog haalt. :j

Leuk joh! Veel plezier ermee. Staat ze in de buurt?


Hij staat in Waddinxveen. Iets verder dan ik had gewild maar ik heb het er voor over. Het is een beestje waar ik heel veel van kan leren en als we hem eenmaal voor elkaar hebben denk ik dat er ook nog wel veel meer in zit. :j

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:17

Veel succes gewenst

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:03

Babootje schreef:
Jammer is dat toch. Enig idee wat ze dan wel willen zien?
.


Teugels korter... niet meer lang en laag... en als ik dan uitleg dat ik niet voor mijn lol zolang met lange teugels rijd maar dat ze bij minste of geringste oppakken haar takt verliest, rug wegdrukt en mij buiten spel zet... dan wordt er wel ja geknikt... maar het voelt nog beetje als een mes in mijn rug... heb de teugels al zoveel korter en meer contact met het paard maar het gaat hun nog niet snel genoeg ofzo.. of ze zien niet dat paard snel takt verliest en rug wegdrukt.
Ze willen een perfect lopend paard zien... en ja daar zijn we nog niet... dat duurt gewoon ze moet sterker worden en ik nog handiger... het is paard van 1.80 met een karperruggetje en weinig basis dus dat heb je als fanatieke recreatieruiter niet 123 voor elkaar.... en ik was juist zo blij met de vooruitgang van de laatste maand. Heb super CR les gehad ... en balans en contact wordt zoveel beter en nu ipv een complimentje krijg je dit -O-

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:53

Evelijn schreef:
Babootje schreef:
Jammer is dat toch. Enig idee wat ze dan wel willen zien?
.


Teugels korter... niet meer lang en laag... en als ik dan uitleg dat ik niet voor mijn lol zolang met lange teugels rijd maar dat ze bij minste of geringste oppakken haar takt verliest, rug wegdrukt en mij buiten spel zet... dan wordt er wel ja geknikt... maar het voelt nog beetje als een mes in mijn rug... heb de teugels al zoveel korter en meer contact met het paard maar het gaat hun nog niet snel genoeg ofzo.. of ze zien niet dat paard snel takt verliest en rug wegdrukt.
Ze willen een perfect lopend paard zien... en ja daar zijn we nog niet... dat duurt gewoon ze moet sterker worden en ik nog handiger... het is paard van 1.80 met een karperruggetje en weinig basis dus dat heb je als fanatieke recreatieruiter niet 123 voor elkaar.... en ik was juist zo blij met de vooruitgang van de laatste maand. Heb super CR les gehad ... en balans en contact wordt zoveel beter en nu ipv een complimentje krijg je dit -O-

Evelijn: als eigenaar de simpele basis dingen die jij hier omschrijft zelf niet eens kunnen zien , laat staan zelf voelen als ze rijden ?, mag je jezelf serieus achter de oren krabben waarom je kostbare tijd en energie erin steekt.
Neem aan dat je er niet voor betaald krijgt, en het ook niet strookt met jou manier van trainen en rijden.
Het is volkomen "normaal" dat voor een los gelaten paard wat in eigen werkhouding gaat lopen je maanden verder bent, zoniet veel langer.
Dat krijg je later allemaal terug in een gezond blijvend paard dat met plezier voor je wilt werken.

Bij mij zou je met jou opbouw kwa training welkom zijn als bijrijder.
Ruiters die volop de tijd nemen met respect voor paard zijn zeldzaam.
Veel wijsheid gewenst.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:40

Ayasha schreef:
Oei, KDV... Ik ga twijfelen door jouw reactie maar ik ben iets minder positief eigenlijk... :o
Ik vind het moeilijke filmpjes om te zien maar onder voorbehoud dat het erg onduidelijke fimpjes zijn:
In filmpje 1 zie ik een enorm over zijn tempo gereden paard waar veel meer van gevraagd wordt dan ie al aan kan met als gevolg:
-onregelmatige passen in draf
-taktfouten in galop en erg weinig sprong (het ene veroorzaakt het andere wsl.)
-telgang-stap
In filmpje twee zie ik hem die achterbenen vaker naast elkaar zetten dan in filmpje 1. Steeds als hij wat terug gereden wordt wat me doet vermoeden dat ie dat doet omdat hij geblokkeerd wordt met de hand. Het lange en lage doet zijn gangen wel veel goed, zowel in galop als draf zie ik veel minder taktfouten maar wederom vind ik het tempo veel en veel te hoog.

Waarom het paard niet eerst terug opbouwen in spieren en lenigheid?
Waarom zo'n hoog tempo?
Zodra je simpeler gaat rijden ziet het er IMO 100x fijner uit... Denk dat als je van daar uit terug op bouwt naar de moeilijkere dingen je veel fijner gaat kunnen rijden.


Ik ga met ayasha mee.

In het begin viel dat tempo mee, ik hou wel van lekker voorwaarts. maar verderop in het filmpje loopt ze constant middendraf en zie ik een heel strenge hand omdat ze zich eruit trekt ofzo.
Taktfouten in galop vielen mij erg op. Ze heeft zeer weinig sprong in de galop, ook als ze lager wordt gereden.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:53

@Evelijn, ik sluit me bij Peetstap aan. het is een mooie kans om jezelf te ontwikkelen. Je leert hier veel van. je zult dat zo moeten gaan zien om toch de keuze maken om je tijd anders te spenderen. de basis duurt bij ene geoefende ruiter minimal 1 jaar. laat staan bij een paard dat fout gereden is en dat gecorrigeerd moet worden. de eigenaren begrijpen het niet en dat is jammer. misschien toch eieren voor je geld kiezen?

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:15

DarkoFoitzik schreef:
@Evelijn, ik sluit me bij Peetstap aan. het is een mooie kans om jezelf te ontwikkelen. Je leert hier veel van. je zult dat zo moeten gaan zien om toch de keuze maken om je tijd anders te spenderen. de basis duurt bij ene geoefende ruiter minimal 1 jaar. laat staan bij een paard dat fout gereden is en dat gecorrigeerd moet worden. de eigenaren begrijpen het niet en dat is jammer. misschien toch eieren voor je geld kiezen?



helemaal mee eens,
Als zij er niet van overtuigd zijn dat jij op de juiste weg zit. is dat trekken aan een dood paard.
Word je alleen maar ongelukkiger van op den duur.
Blijf bij jezelf en je gevoel.

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 10:46

Evelijn schreef:
Is dan echt de ruiter in dat geval de beperkende factor? Is het niet de bouw van het paard?
Bij een dichte kaak is het naar mijn inzien de ruiterhand die beperkt... en dat heeft dan invloed op heel veel dingen...
maar bij achter de loodlijn met open kaak... denk ik eerder aan te weinig kracht van het paard... en dus ja je wil iets uitschuiven maar dat kan niet meteen een heel rondje dat zou je dan opbouwen.

(Heeft iemand ervaring met een paard bijrijden voor iemand die dit soort dingen helemaal niet ziet... en dan toch roept dat paard minder flexibel is? ... ik heb hier een baalmomentje)


Bouw van het paard en hoe sterk dat het paard is, zijn niet dezelfde factoren, ik lees dat je beide onder dezelfde noemer schrijft. Maar ik denk dat je zelf weet dat het 2 aparte factoren zijn?

Een overbouwd paard met lange hals, een lang paard met korte hals,... Als ze sterk genoeg zijn vanachter is het altijd mogelijk om hen voor de loodlijn te rijden.
Maar zelfs een perfect gebouwd paard kan als die niet sterk genoeg is achter de loodlijn gaan.
Maar ik denk nog steeds dat wanneer een paard, eender welke bouw, naar de hand toe rijkt met open kaak, maar nog steeds achter de loodlijn is, in meer of mindere mate beperkt wordt door de hand van de ruiter. Wanneer de ruiter dan wel de hand zou geven, zou de neus er wel voor komen.

Over je bijrijdpaard, zolang de eigenaren mij niet zouden zeggen 'jij hoeft niet meer te komen', zou ik koppig verder blijven rijden. Als ze iets zeggen ja-knikken en gewoon rustig verder rijden. Die laat ik graag in hun wijsheid en zie ik graag zelf tegen de lamp lopen. Maar ik heb makkelijk zeggen natuurlijk ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:50

Of hij gaat nog dieper omdat ie daar de kracht nog niet voor heeft/verliest zijn balans want een paard zoekt niet zomaar daar steun.
Ik knijp dan liever een oogje toe en probeer hem er uit te rijden dan dat ik hem op zijn plaat laat gaan.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:09

Evelijn schreef:
Babootje schreef:
Jammer is dat toch. Enig idee wat ze dan wel willen zien?


Teugels korter... niet meer lang en laag... en als ik dan uitleg dat ik niet voor mijn lol zolang met lange teugels rijd maar dat ze bij minste of geringste oppakken haar takt verliest, rug wegdrukt en mij buiten spel zet... dan wordt er wel ja geknikt... maar het voelt nog beetje als een mes in mijn rug... heb de teugels al zoveel korter en meer contact met het paard maar het gaat hun nog niet snel genoeg ofzo.. of ze zien niet dat paard snel takt verliest en rug wegdrukt.
Ze willen een perfect lopend paard zien... en ja daar zijn we nog niet... dat duurt gewoon ze moet sterker worden en ik nog handiger... het is paard van 1.80 met een karperruggetje en weinig basis dus dat heb je als fanatieke recreatieruiter niet 123 voor elkaar.... en ik was juist zo blij met de vooruitgang van de laatste maand. Heb super CR les gehad ... en balans en contact wordt zoveel beter en nu ipv een complimentje krijg je dit -O-


Ik vind het moeilijk om hier wat over te zeggen omdat ik je niet zie rijden natuurlijk.
Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van het eindeloos lang en laag rijden en vooral met lange teugel. Leuk voor ontspanning maar je maakt hem daar verder niet sterker mee.
Maar ik weet natuurlijk ook niet waar jullie als combinatie "vandaan" komen.
Taktverlies als je je paard oppakt is vrij normaal en heeft allemaal te maken met kracht en balans maar als je er nooit "aan" komt, zul je ook niet verder komen. Dat stukje kom je altijd tegen op het moment dat iets moeilijker wordt voor het paard.
Misschien is dat het dat de eigenaren je proberen te vertellen.
Ik zou zeggen: wissel het af. Begin met lang laag losrijden; pak hem dan een stukje op en eindig weer met lang en laag.
Als echt de aanpak en doel van jou en de eigenaren van het paard extreem uiteen lopen dan zou ik er ook niet mee doorgaan, want dan doe je je eigen gevoel teveel geweld aan.

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 11:44

Ayasha schreef:
Of hij gaat nog dieper omdat ie daar de kracht nog niet voor heeft/verliest zijn balans want een paard zoekt niet zomaar daar steun.
Ik knijp dan liever een oogje toe en probeer hem er uit te rijden dan dat ik hem op zijn plaat laat gaan.


Maar ik neem aan dat je eerst voelt wat hij doet bij het geven van je hand, dan zomaar aan te nemen dat hij steun zoekt?
Balans herstellen zou met een halve ophouding voldoende moeten zijn, denk ik kijkend naar mijn paard.

Maar ik vraag me af wat jij dan precies bedoelt met er uit rijden, want dan spreken we volgens mij over hetzelfde, alleen ik vermeld alleen dat ik hand geef. (Ondersteund door been zeg ik er niet bij)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:11

Met er uit rijden bedoel ik dat ik mijn tijd neem om hem kracht te laten opbouwen en zodra ik voel dat hij die heeft, dan pas te gaan "vragen" om die neus er uit te houden. Zo lang ik voel dat hij er "nood" aan heeft iets te rond te komen mag hij dat van mij zo lang hij maar los blijft in zijn lijf. Liever dat, dan hem die neus naar voren "doen" schuiven en dat ie gaat compenseren door uit balans te gaan lopen of strak te worden.
En ja, dat kan in houden dat ze hier een aantal trainingen of zelfs een periode te rond zijn. :)
Ik ben gewoon niet zo extreem angstig voor dat ronde als sommigen hier. :)

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:23

Ayasha schreef:
En ja, dat kan in houden dat ze hier een aantal trainingen of zelfs een periode te rond zijn. :)
Ik ben gewoon niet zo extreem angstig voor dat ronde als sommigen hier. :)


Ben ik met je eens; sterker nog, ik denk zelfs dat je er soms niet aan ontkomt.

Stacey82
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:44

Heel leuk geschreven. Blog je ook ?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:51

Ik denk dat je in het verkeerde topic zit stacey? :)