Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:17

Kadankovitch schreef:
Op de vorige pagina had een tekst geplaatst, die enigszins gelijkluidend is. Echter ik had per abuis de verkeerde tekst geplaast. Die was deels onjuist en onvolledig; hieronder de tekst die ik eigenlijk wilde plaatsten:

Nergens maar ook nergens blijkt dat in art. 401 van het FEI reglement, zoals het hier te pas en te onpas op het cyber-papier wordt geslingerd, het begrip aanleuning wordt bedoeld. Hier wordt "het onvoorwaardelijke aannemen van het bit", gedreven door een overduidelijk wensdenken geïnterpreteerd als 'aanleuning'. Dat blijkt nergens uit. Een paard dat strikt volgens de principes van Légèreté worden afgericht, nemen het bit evengoed aan. Alleen ontbreekt hier een constante spanning [niet negatief bedoeld]. Zodra de ruiter even een contact maakt om een arrêt te geven, reageert het paard gewoon, zonder enig teken van spanning of verzet. Omdat men dat nooit ervaren heeft, wil het niet betekenen dat dit niet bestaat.
Het is waarlijk onaangenaam dat hier steeds een wedstrijd reglement, verkeerd wordt geïnterpreteerd, met als enige doel het eigen gelijk te bevestigen. het reglement was een mooi compromis tussen de twee heersende stijlen.

Het is trouwens echt lachwekkend vanuit historisch oogpunt dat militairen van twee elkaar duidelijk vijandig tegenover elkaar staande naties, Na de eerste wereldoorlog, een reglement ondertekend zouden hebben waar de Fransen hun rij-systeem zouden opgeven. Het omgekeerde zou eerder het geval zijn, want zo blijkt o.a. uit geschriften van de beroemde Gustav Rau hadden de Duitsers een immens respect voor Fransen met betrekking tot paardrijden. Niet voor niets heet de Duitse federatie tot op de dag van vandaag FN = Federation Nationale.
Maar wat blijkt: Onder de oprichtende Staten wordt Duitsland niets genoemd. Logisch, dat land was gebrandmerkt als de grote schuldige van de Eerste Wereldoorlog. :+ Maar dat land heeft dus zeker wel via 'telepathie' ervoor gezorgd dat het FEI -reglement speciaal doelde op het Duitse begrip "Anlehnung". Ja ja en de Paus is joods. :D
Neen er werd een zeer uitgebalanceerde, neutrale tekst geformuleerd. Met andere woorden, om het nog maar weer eens duidelijk te stellen: 'het bit aannemen' betekend niets anders dan hoe het paard het bit in de mond en de via de teugel gegeven hulpen accepteert . niet meer en minder. Hoe die ideaal toestand is verkregen, wordt daar niet mee uitgedrukt.

En waarom werd bij eventueel een geschil over de interpretatie van het in andere talen vertaalde FEI reglement, de Franse tekst voorgeschreven en later werd daar de Engelse aan toegevoegd??? Tout court, zou ik willen zeggen; lachwekkend.

Even een vraag over het dikgedrukte: is dit nou niet precies de essentie van paardrijden? Het gaat er toch juist om om die ideale toestand te verkrijgen tijdens het rijden? Het lijkt mij juist heel belangrijk hoe die ideale toestand tot stand komt, daar gaat het nou net om. Een paard moet leren dat bit aan te nemen zodat die hulpen allemaal netjes doorkomen, de weg er naartoe is in mijn ogen dus juist waar paardrijden om draait. Dat is hier nou net de discussie.
Waar begin je volgens jullie? Even terugkomend op Enrico, want dat verhaal is voor iedereen terug te lezen: wat zou hij nu als eerste moeten doen om zijn paard naar die ideale toestand te begeleiden? Gaat hij lang en laag rijden en vandaaruit verder, beetje ala Will Feaber? Of juist iets heel anders?

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:52

IpilyaNL schreef:
Maar op aanleuning terug te komen.. zijn er meer invloeden dan alleen teugel contact. Daarom is het ook een discussie die eeuwig zal blijven omdat ook niemand kan zeggen wat er eerder was . het kip of het ei? Aanleunig zal bij elke oefening een terugkerend probleem geven, omdat er meerdere factoren zijn die invloed uitoefenen.

Maar ja theoretisch gezien kan er aanleuning zijn bij een gelijke scheefheid van paard en ruiter. Of dat 1 van de twee zo goed kan compenseren dat de scheefheid geen invloed heeft op de aanleuning. (kijk maar naar de para ruiters).


Mooie post IpiyaNL. Leuk dat je hier komt bijdragen want je ondersteunt vanuit een andere achtergrond goed wat veel van ons vanuit ons gevoel ervaren. Sorry dat ik er nu maar een dingetje uitpik, er staan meer interessante bijdragen in jouw post.

Met je eerste alinea ben ik het zeker eens al denk ik dat teugelcontact samen met gewicht en de voorwaartse aandrijving de eerste factoren zijn om te komen tot een aanleuning. Daar begin je met een jong paard tenslotte mee. Die worden vervolgens verfijnd en gaan meer factoren een rol spelen.

Van het tweede deel ben ik niet zo overtuigd. Een scheef paard kan niet tot een goede aanleuning komen omdat het links of rechts zal (blijven) vasthouden. Zo op het oog kan het best zijn dat zo gecompenseerd wordt dat je het vrijwel niet ziet, maar voelen zul je het zeker wel.
Voor wat betreft de para ruiters. Die krijgen volledig opgeleerde paarden tot hun beschikking waar alle knoppen opzitten. Die beginnen niet op een jong of scheef paard. Vervolgens leren die paarden zich aanpassen aan de ruiter, maar worden ze nog wel gereden/getraind door iemand die ze bijhoudt, afhankelijk van hoe gehandicapt de ruiter of amazone is.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:54

maikeltje schreef:
Kadankovitch schreef:
Op de vorige pagina had een tekst geplaatst, die enigszins gelijkluidend is. Echter ik had per abuis de verkeerde tekst geplaast. Die was deels onjuist en onvolledig; hieronder de tekst die ik eigenlijk wilde plaatsten:

Nergens maar ook nergens blijkt dat in art. 401 van het FEI reglement, zoals het hier te pas en te onpas op het cyber-papier wordt geslingerd, het begrip aanleuning wordt bedoeld. Hier wordt "het onvoorwaardelijke aannemen van het bit", gedreven door een overduidelijk wensdenken geïnterpreteerd als 'aanleuning'. Dat blijkt nergens uit. Een paard dat strikt volgens de principes van Légèreté worden afgericht, nemen het bit evengoed aan. Alleen ontbreekt hier een constante spanning [niet negatief bedoeld]. Zodra de ruiter even een contact maakt om een arrêt te geven, reageert het paard gewoon, zonder enig teken van spanning of verzet. Omdat men dat nooit ervaren heeft, wil het niet betekenen dat dit niet bestaat.
Het is waarlijk onaangenaam dat hier steeds een wedstrijd reglement, verkeerd wordt geïnterpreteerd, met als enige doel het eigen gelijk te bevestigen. het reglement was een mooi compromis tussen de twee heersende stijlen.

Het is trouwens echt lachwekkend vanuit historisch oogpunt dat militairen van twee elkaar duidelijk vijandig tegenover elkaar staande naties, Na de eerste wereldoorlog, een reglement ondertekend zouden hebben waar de Fransen hun rij-systeem zouden opgeven. Het omgekeerde zou eerder het geval zijn, want zo blijkt o.a. uit geschriften van de beroemde Gustav Rau hadden de Duitsers een immens respect voor Fransen met betrekking tot paardrijden. Niet voor niets heet de Duitse federatie tot op de dag van vandaag FN = Federation Nationale.
Maar wat blijkt: Onder de oprichtende Staten wordt Duitsland niets genoemd. Logisch, dat land was gebrandmerkt als de grote schuldige van de Eerste Wereldoorlog. :+ Maar dat land heeft dus zeker wel via 'telepathie' ervoor gezorgd dat het FEI -reglement speciaal doelde op het Duitse begrip "Anlehnung". Ja ja en de Paus is joods. :D
Neen er werd een zeer uitgebalanceerde, neutrale tekst geformuleerd. Met andere woorden, om het nog maar weer eens duidelijk te stellen: 'het bit aannemen' betekend niets anders dan hoe het paard het bit in de mond en de via de teugel gegeven hulpen accepteert . niet meer en minder. Hoe die ideaal toestand is verkregen, wordt daar niet mee uitgedrukt.

En waarom werd bij eventueel een geschil over de interpretatie van het in andere talen vertaalde FEI reglement, de Franse tekst voorgeschreven en later werd daar de Engelse aan toegevoegd??? Tout court, zou ik willen zeggen; lachwekkend.

Even een vraag over het dikgedrukte: is dit nou niet precies de essentie van paardrijden? Het gaat er toch juist om om die ideale toestand te verkrijgen tijdens het rijden? Het lijkt mij juist heel belangrijk hoe die ideale toestand tot stand komt, daar gaat het nou net om. Een paard moet leren dat bit aan te nemen zodat die hulpen allemaal netjes doorkomen, de weg er naartoe is in mijn ogen dus juist waar paardrijden om draait. Dat is hier nou net de discussie.
Waar begin je volgens jullie? Even terugkomend op Enrico, want dat verhaal is voor iedereen terug te lezen: wat zou hij nu als eerste moeten doen om zijn paard naar die ideale toestand te begeleiden? Gaat hij lang en laag rijden en vandaar uit verder, beetje ala Will Feaber? Of juist iets heel anders?

U hebt deels gelijk volgens mij. Maar mijn stuk ws bedoeld om duidelijk te maken wat de functie is/was [want het is, jammer genoeg, de vervangen versie van dat artikel]. Het beschrijft een stadium van africhting, een voorwaarde waar idealiter aan moet worden voldaan, wil de ruiter de hoogste waardering kunnen krijgen. Dat is de functie van dat artikel. Het FEI heeft nooit getracht een bepaald rij-systeem op te leggen. Hooguit dat het een fatsoenlijk systeem diende te zijn waarin het wezen van het paard gerespecteerd moest worden. En deze 'ideale toestand kan zowel op een Franse, Duitse of 'middelding'-manier worden verkregen. Het woord aannemen zoals het in de Nederlandse vertaling, staat niet gelijk aan 'aanleuning'.

Wat het paard van Enrico betreft, weet ik eigenlijk teveel, omdat ik de video gezien heb. Hij tut er teveel mee rond. Het dier is meer dan volwassen. Het sloft aan de longe en onder het zadel. Bovendien is het dier echt onvoldoende nageeflijk. Ik persoonlijk zou geen lange bijzetteugels gebruiken die nauwelijks inwerken, maar een gogue [aan de longe]. En onder het zadel, het paard niet hoger instellen dan de mond ter hoogte van het boeggewricht. En in algemeen, na de correcte inrijperiode, eens ;n keer duidelijk steviger laten doorwerken. Niet zozeer in een veel hoger tempo, maar met meer impuls.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:08

IpilyaNL wat een interessante post! Dank je.
Het rijden met ogen dicht doe ik ook regelmatig, ook als ik buiten rijd. Vind ik een hele fijne voel oefening. Moest wel lachen om je verhaal "kijken of de knotten nog wel goed zitten" :+ Tussen de oortjes kijken is belangrijk en natuurlijk altijd kijken naar het punt waar je uit wil komen. Dan geef je eigenlijk al vanzelf haast de goede hulpen met je lichaam. Scheelt een hoop denkwerk ;) .
Jullie gaan wel heel hard.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:02

Ik stoor me aan de berichten van KD mbt Enrico. Ik vind het geen pas hebben om zonder zijn medeweten en goedkeuring zijn casus hier te bespreken.
Verder denk ik dat de wijsheden die hier worden verkondigd over de Fei en het bewuste artikel, eigen wijsheden zijn, maar hier worden verkondigd worden als feiten. Ik heb daar ook mijn vraagtekens bij. Misschien kan er aan bronvermelding worden gedaan? Daarnaast denk ik dat bit aannemen wel meer inhoudt dan alleen het bit en de teugelhulpen accepteren. Ik mis hier de zit- en beenhulpen. Als een paard door deze hulpen weerstand geeft in de hand, dan neemt het paard voor mijn idee het bit niet onvoorwaardelijk aan. En ja, dan kom je dus bij bij eigenlijk uit bij aanleuning.

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:16

Babootje schreef:
Van het tweede deel ben ik niet zo overtuigd. Een scheef paard kan niet tot een goede aanleuning komen omdat het links of rechts zal (blijven) vasthouden. Zo op het oog kan het best zijn dat zo gecompenseerd wordt dat je het vrijwel niet ziet, maar voelen zul je het zeker wel.
Voor wat betreft de para ruiters. Die krijgen volledig opgeleerde paarden tot hun beschikking waar alle knoppen opzitten. Die beginnen niet op een jong of scheef paard. Vervolgens leren die paarden zich aanpassen aan de ruiter, maar worden ze nog wel gereden/getraind door iemand die ze bijhoudt, afhankelijk van hoe gehandicapt de ruiter of amazone is.


* %) ik vind het best lastig om het op papier goed uit te leggen. Voor mij is het normale gegeven.. Maar als je het zo ziet dan, klopt dat. Op het oog zal je idd bij een gelijke scheefheid van paard en ruiter een aanleuning crieeren.

Eigenlijk omschrijf je dus correct wat ik bedoel, bij een para-ruiter is het paard die meest compenseert en zich makkelijk kan aanpast. En natuurlijk het onbedrukte heb je ook gelijk in. Op zo'n moment heb je op het oog gezien " aanleuning" de ruiter voelt de beperking (bij zichzelf of bij het paard).

Bij een para ruiter is het eenvoudig te zien, die beperking is Pathologisch (blijvend of verergerd) maar dat houd niet meer in, dat je met compensatie het gewenste "beeld" resultaat kan behalen. (plezier in sport staat altijd voorop)

Goddank heb je instructeurs _/-\o_ die kunnen je super helpen met oefeningen die het paard helpen te ontwikkelen en sommige instructeurs geven zelfs nog zit les. Maar niemand behoud een constante aanleuning. Zelfs niet een topruiter, omdat iedereen wel iets heeft dat zich in de beweging beperkt (Paard & Ruiter).

Voorbeeld van mijn (dingetje)
als ik naar rechts kijk voor een appuyementen, dan draai ik alleen mijn hoofd in die richting en niet de schouders en heupen. (in draf compenseer ik zelf, maar de galop geeft het een groter probleem). Dus mijn beenhulpen zullen nooit correct en tijdig doorkomen. En dan heb je nog de giller om straks een wissel te gaan rijden.

Omdat we dit weten, hebben we bedacht om mijn paard de oefening aan te leren op teugelhulp ipv beenhulpen. We doen dit vanuit de hoefslag (traver en ranver) Zodat ik mij kan wennen aan de beweging en mijn balans kan vinden. Van nature blijf ik rechtop mijn paard zitten en vooruit te kijken (of met mijn ogen dicht), de muur helpt mij immers de richting op te gaan waar ik heen wil. Nu komt i..op het moment dat ik mijn ogen dicht had, kon ik mijn heup de beweging wel maken en kwamen mijn beenhulpen wel correct door. In beide situatie's behaal ik niet de optimale aanleuning (ik onbalans, paard onbalans), maar mijn paard is zo getalenteerd, dat hij zich compenseert en dus "op het oog" wel de gewenste aanleuning zal laten zien. Ik neem daar als ruiter genoegen mee, want ik weet ook dat ik als ruiter aan mijn probleem kan werken. Voor de wedstrijden heb ik "op het oog"een oplossing gevonden, dat ook zal helpen bij het behalen van sportprestaties. Naar maten ik en mijn paard gewend raken met de oefeningen zal de skala van africhting ook beter worden. Tot we straks de wissels gaan krijgen :=
Laatst bijgewerkt door IpilyaNL op 07-01-17 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:18

pien_2010 schreef:
Moest wel lachen om je verhaal "kijken of de knotten nog wel goed zitten" :+


En dan nog bevestigen met een JA beweging _O-

JA JA JA JA JA ze zitten er nog JA JA JA JA

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:27

IpilyaNL schreef:
Eigenlijk omschrijf je dus correct wat ik bedoel, bij een para-ruiter is het paard de getalenteerde, dat zich makkelijk kan aanpassen. En natuurlijk het onbedrukte heb je ook gelijk in. Op zo'n moment heb je op het oog gezien " aanleuning" de ruiter voelt de beperking (bij zichzelf of bij het paard).



Sorry dat ik maar 1 deel quote, maar ik zie dat dus helemaal omgekeerd:

para-ruiters zijn getalenteerd (al vind ik dat een verkeerd woord, maar goed) omdat ze het paard aan hun noden en beperkingen kunnen aanpassen. Daar waar gewone ruiters hun paard op 'kracht' kunnen rijden, moeten para-ruiters het echt hebben van hun africhting.

Sorry dat zie ik echt anders en vind het bijna een kwalijke uitspraak al weet ik zeker dat je het zo niet bedoelt ;)
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 07-01-17 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:28

:= Ipilya, met je JAJAJA.

Rijd je zelf met een echte beperking Ipilya zoals para ruiters/ amazone, of spreek je over beperkingen die we allemaal wel ergens hebben (zoals ik b.v. scoliose hetgeen ook een lastige is met paardrijden en waarvoor ik dus ook geleerd heb om regelmatig even mijn ogen dicht te doen zodat ik beter kan voelen hoe ik zit).
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 07-01-17 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:30

SinneJ schreef:
IpilyaNL schreef:
Eigenlijk omschrijf je dus correct wat ik bedoel, bij een para-ruiter is het paard de getalenteerde, dat zich makkelijk kan aanpassen. En natuurlijk het onbedrukte heb je ook gelijk in. Op zo'n moment heb je op het oog gezien " aanleuning" de ruiter voelt de beperking (bij zichzelf of bij het paard).



Sorry dat ik maar 1 deel quote, maar ik zie dat dus helemaal omgekeerd:

para-ruiters zijn getalenteerd (al vind ik dat een verkeerd woord, maar goed) omdat ze het paard aan hun noden en beperkingen kunnen aanpassen. Daar waar gewone ruiters hun paard op 'kracht' kunnen rijden, moeten para-ruiters het echt hebben van hun africhting.

Sorry dat zie ik echt anders en vind het bijna een kwalijke uitspraak al weet ik zeker dat je het zo niet bedoelt ;)



Stom stom stom.... heb het aangepast.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:32

Beter zo :j het moet natuurlijk wel gelezen worden in het licht van heel je tekst.

Alleen vind ik dit nog steeds uitgaan van een zeer mechanische benadering, waar ik niet zo in geloof, zeker niet voor para-ruiters, ik denk dat zij het vaker hebben van absolute gehoorzaamheid dan van juiste timing, kracht of richting, maar goed dat is gewoon de benadering van het africhten die verschilt.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:00

vur schreef:
Ik stoor me aan de berichten van KD mbt Enrico. Ik vind het geen pas hebben om zonder zijn medeweten en goedkeuring zijn casus hier te bespreken.
Verder denk ik dat de wijsheden die hier worden verkondigd over de Fei en het bewuste artikel, eigen wijsheden zijn, maar hier worden verkondigd worden als feiten. Ik heb daar ook mijn vraagtekens bij. Misschien kan er aan bronvermelding worden gedaan? Daarnaast denk ik dat bit aannemen wel meer inhoudt dan alleen het bit en de teugelhulpen accepteren. Ik mis hier de zit- en beenhulpen. Als een paard door deze hulpen weerstand geeft in de hand, dan neemt het paard voor mijn idee het bit niet onvoorwaardelijk aan. En ja, dan kom je dus bij bij eigenlijk uit bij aanleuning.

Dit laatste bedoelde ik ook te zeggen.
En om te stellen dat het niet uitmaakt wat er voorafgaat aan africhting, vind ik ook wat vaag. Men moet toch harmonisch, met respect voor het paard en zijn natuurlijke bewegingen, daar naartoe kunnen werken? En of men dat nou Duits, Frans of Russisch noemt dat boeit me niet zo.

Het gaat om de opleiding van je paard, hoe je tot een samenwerking kunt komen die het ultieme, het onvoorwaardelijk aannemen van het bit, bewerkstelligt. Met zit-, gewichts- en beenhulpen.

Dat FEI reglement geeft toch ook aan dat eea in harmonie tot stand komt in plaats van dat het paard maar doet wat de ruiter verlangt omdat er anders consequenties aan verbonden zijn? Wat heeft dat reglement nog voor betekenis wanneer iemand zijn paard (hypothetisch) naar het bit toe schopt? Want dat lees ik uit het stuk van K, de weg er naartoe maakt niet uit, als het beoogde resultaat er maar komt. Ik geloof niet dat het zo bedoeld is.

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:03

pien_2010 schreef:
:= Ipilya.

Rijd je zelf met een echte beperking Ipilya zoals para ruiters/ amazone, of spreek je over beperkingen die we allemaal wel ergens hebben (zoals ik b.v. scoliose hetgeen ook een lastige is met paardrijden en waarvoor ik dus ook geleerd heb om regelmatig even mijn ogen dicht te doen zodat ik beter kan voelen hoe ik zit).


Geef het beestje een naam.

Zal effe WALHALLA doen.. iig een poging :+ .

Elke beweging heeft een vervolg beweging of een reactie daarop (reflex)
Je kan dus zeggen een reflex is gelijk aan een specifieke beweging. Verder heeft elke reflex een omschrijving van respons met reflexen die met elkaar verbonden zijn (vrienden). (in de kroeg is dat ook altijd zo ;-) )

Ok.. pffff ons lichaam kent een flink aantal reflexen. Een aantal die vanuit de hersenstam worden geleverd en een aantal houdingsreflexen vanuit de hoge hersenhelften. De reflexen hebben een vaste ontwikkelingspatroon, die vanaf de ontwikkeling in de baarmoeder begint. Een mens kan (ongewenst) reflexen overslaan in zijn/haar ontwikkeling. Door compensatie's kunnen die geen of nauwelijks invloed hebben in het geen wat je doet.

Tot dat je (klote woord:) beperkt voelt tijdens je dagelijkse bezigheden. School, sport werk. Ik ben geen Para ruiter ;-) het geeft ook direct aan, dat ik niet eens weet of ik para-ruiters kan helpen... nog nooit geprobeerd. Ik zou ook niet weten waar zij zich eigenlijk in beperkt voelen als ruiter (buiten de pathologie om ) ??? Das wel een goeie vraag voor hier op het forum ;-)

maar ik weet gewoon van mezelf welke beweging/reflex, mij belemmerd en welke reflex hierop reageert. De ene keer leken ze weg te zijn, en dit jaar moest ik zo nodig van mijn paard vallen en mijn pols breken. Hoppa zijn ze er weer .... heerlijk (NOT).... ben je Therapeut, kan je bij jezelf weer helemaal opnieuw beginnen en dat kan dan niet aangezien ik zwanger ben 8)7 .

Er zijn therapeuten die beweren dat ze je 100% kunnen, helpen. Ik geloof daar niet in. Het reflex systeem van een mens is zo gecompliceerd, dat je nooit het exacte therapie kan aanbevelen. Mijn doel is om sportprestaties te verbeteren. Dan is mijn taak verricht.

Maar ik lees hiero effe verder :-P Ik rij ook gewoon paard hihihi en ik leer steeds meer bij :-D

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:30

maikeltje schreef:
vur schreef:
Ik stoor me aan de berichten van KD mbt Enrico. Ik vind het geen pas hebben om zonder zijn medeweten en goedkeuring zijn casus hier te bespreken.
Verder denk ik dat de wijsheden die hier worden verkondigd over de Fei en het bewuste artikel, eigen wijsheden zijn, maar hier worden verkondigd worden als feiten. Ik heb daar ook mijn vraagtekens bij. Misschien kan er aan bronvermelding worden gedaan? Daarnaast denk ik dat bit aannemen wel meer inhoudt dan alleen het bit en de teugelhulpen accepteren. Ik mis hier de zit- en beenhulpen. Als een paard door deze hulpen weerstand geeft in de hand, dan neemt het paard voor mijn idee het bit niet onvoorwaardelijk aan. En ja, dan kom je dus bij bij eigenlijk uit bij aanleuning.

Dit laatste bedoelde ik ook te zeggen.
En om te stellen dat het niet uitmaakt wat er voorafgaat aan africhting, vind ik ook wat vaag. Men moet toch harmonisch, met respect voor het paard en zijn natuurlijke bewegingen, daar naartoe kunnen werken? En of men dat nou Duits, Frans of Russisch noemt dat boeit me niet zo.

Het gaat om de opleiding van je paard, hoe je tot een samenwerking kunt komen die het ultieme, het onvoorwaardelijk aannemen van het bit, bewerkstelligt. Met zit-, gewichts- en beenhulpen.

Dat FEI reglement geeft toch ook aan dat eea in harmonie tot stand komt in plaats van dat het paard maar doet wat de ruiter verlangt omdat er anders consequenties aan verbonden zijn? Wat heeft dat reglement nog voor betekenis wanneer iemand zijn paard (hypothetisch) naar het bit toe schopt? Want dat lees ik uit het stuk van K, de weg er naartoe maakt niet uit, als het beoogde resultaat er maar komt. Ik geloof niet dat het zo bedoeld is.

Volgens mij is het fei reglement een richtlijn waaraan men dient te voldoen als men onder regels van de FEI rijdt, dus hoe een ieder in z'n eigen bakje rijdt doet daar niet toe, maar ga je een wedstrijd starten onder de vlag van de FEI, wordt er gejureerd volgens die richtlijn, en als t er op dat moment op lijkt wat je laat zien wordt dat beloond. Niks meer niks minder
Daarbij genomen dat er in dit topic een verwaarloosbaar percentage ooit op fei nivo zal gaan starten, mooi om te weten wat er in staat, nog mooier om ernaar te streven in je rijden, maar bovenal, blijf met een brede blik kijken naar al het omliggende.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 07-01-17 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:32

maikeltje schreef:
Dat FEI reglement geeft toch ook aan dat eea in harmonie tot stand komt in plaats van dat het paard maar doet wat de ruiter verlangt omdat er anders consequenties aan verbonden zijn? Wat heeft dat reglement nog voor betekenis wanneer iemand zijn paard (hypothetisch) naar het bit toe schopt? Want dat lees ik uit het stuk van K, de weg er naartoe maakt niet uit, als het beoogde resultaat er maar komt. Ik geloof niet dat het zo bedoeld is.


Ook makkelijk om het geschrevene uit zn context te halen en daaraan dan je eigen draai geven.
Er zijn meer wegen naar Rome is wat K volgens mij wilde benadrukken. FEI is zoals Oji zei een wedstrijdreglement; daar wordt het resultaat van de bewandelde wegen beoordeeld.

Ik zou me daar - als niet wedstrijdruiter - maar niet al te druk over maken en eerst maar eens proberen een van beide wegen te bewandelen. Zo ver liggen ze nu ook weer niet uit elkaar is mijn ervaring. Ik denk dat je dan ook beter gaat begrijpen waar K op doelt.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:49

Babootje schreef:
maikeltje schreef:
Dat FEI reglement geeft toch ook aan dat eea in harmonie tot stand komt in plaats van dat het paard maar doet wat de ruiter verlangt omdat er anders consequenties aan verbonden zijn? Wat heeft dat reglement nog voor betekenis wanneer iemand zijn paard (hypothetisch) naar het bit toe schopt? Want dat lees ik uit het stuk van K, de weg er naartoe maakt niet uit, als het beoogde resultaat er maar komt. Ik geloof niet dat het zo bedoeld is.


Ook makkelijk om het geschrevene uit zn context te halen en daaraan dan je eigen draai geven.
Er zijn meer wegen naar Rome is wat K volgens mij wilde benadrukken. FEI is zoals Oji zei een wedstrijdreglement; daar wordt het resultaat van de bewandelde wegen beoordeeld.

Ik zou me daar - als niet wedstrijdruiter - maar niet al te druk over maken en eerst maar eens proberen een van beide wegen te bewandelen. Zo ver liggen ze nu ook weer niet uit elkaar is mijn ervaring. Ik denk dat je dan ook beter gaat begrijpen waar K op doelt.


Dat zeg ik ook zoals je hebt kunnen lezen., Frans of Duits, dat zal me worst wezen.
Ik begrijp waar K op doelt, ook hij heeft zijn eigen interpretatie.
En ik ben nieuwsgierig wie je nou bedoelt met niet-wedstrijdruiter? Verwijs je daarmee naar jezelf of wat is de toegevoegde waarde van die opmerking? Want dat ontgaat me eigenlijk een beetje.

Ik ga even de posten van ipilya verder lezen, super interessant.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:58

Helemaal eens met de posts van Knollentuin en Babootje :j

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:15

maikeltje schreef:
Wat heeft dat reglement nog voor betekenis wanneer iemand zijn paard (hypothetisch) naar het bit toe schopt? Want dat lees ik uit het stuk van K, de weg er naartoe maakt niet uit, als het beoogde resultaat er maar komt. Ik geloof niet dat het zo bedoeld is.


Babootje schreef:
Ook makkelijk om het geschrevene uit zn context te halen en daaraan dan je eigen draai geven.
Er zijn meer wegen naar Rome is wat K volgens mij wilde benadrukken. FEI is zoals Oji zei een wedstrijdreglement; daar wordt het resultaat van de bewandelde wegen beoordeeld.

Ik zou me daar - als niet wedstrijdruiter - maar niet al te druk over maken en eerst maar eens proberen een van beide wegen te bewandelen. Zo ver liggen ze nu ook weer niet uit elkaar is mijn ervaring. Ik denk dat je dan ook beter gaat begrijpen waar K op doelt.


maikeltje schreef:
Dat zeg ik ook zoals je hebt kunnen lezen., Frans of Duits, dat zal me worst wezen.
Ik begrijp waar K op doelt, ook hij heeft zijn eigen interpretatie.
En ik ben nieuwsgierig wie je nou bedoelt met niet-wedstrijdruiter? Verwijs je daarmee naar jezelf of wat is de toegevoegde waarde van die opmerking? Want dat ontgaat me eigenlijk een beetje.


Ik las het anders Maikeltje. Ik denk dat je wel blij bent dat ik je in de gelegenheid heb gesteld je post te nuanceren.

De toegevoegde waarde van het tweede deel is, dat als je geen wedstrijdruiter/-amazone bent je jezelf niet druk hoeft te maken over het FEI reglement. (Op internationaal niveau, maar dat zul je wel begrijpen), maar dat je meer hebt aan een goede instructeur/trice die je een en ander kan bijbrengen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:22

maikeltje schreef:
vur schreef:
Ik stoor me aan de berichten van KD mbt Enrico. Ik vind het geen pas hebben om zonder zijn medeweten en goedkeuring zijn casus hier te bespreken.
Verder denk ik dat de wijsheden die hier worden verkondigd over de Fei en het bewuste artikel, eigen wijsheden zijn, maar hier worden verkondigd worden als feiten. Ik heb daar ook mijn vraagtekens bij. Misschien kan er aan bronvermelding worden gedaan? Daarnaast denk ik dat bit aannemen wel meer inhoudt dan alleen het bit en de teugelhulpen accepteren. Ik mis hier de zit- en beenhulpen. Als een paard door deze hulpen weerstand geeft in de hand, dan neemt het paard voor mijn idee het bit niet onvoorwaardelijk aan. En ja, dan kom je dus bij bij eigenlijk uit bij aanleuning.

Dit laatste bedoelde ik ook te zeggen.
En om te stellen dat het niet uitmaakt wat er voorafgaat aan africhting, vind ik ook wat vaag. Men moet toch harmonisch, met respect voor het paard en zijn natuurlijke bewegingen, daar naartoe kunnen werken? En of men dat nou Duits, Frans of Russisch noemt dat boeit me niet zo.

Het gaat om de opleiding van je paard, hoe je tot een samenwerking kunt komen die het ultieme, het onvoorwaardelijk aannemen van het bit, bewerkstelligt. Met zit-, gewichts- en beenhulpen.

Dat FEI reglement geeft toch ook aan dat eea in harmonie tot stand komt in plaats van dat het paard maar doet wat de ruiter verlangt omdat er anders consequenties aan verbonden zijn? Wat heeft dat reglement nog voor betekenis wanneer iemand zijn paard (hypothetisch) naar het bit toe schopt? Want dat lees ik uit het stuk van K, de weg er naartoe maakt niet uit, als het beoogde resultaat er maar komt. Ik geloof niet dat het zo bedoeld is.



Ik begrijp wel echt niet wat je in dit topic doet als Duits/Frans en andere mensen hun interpretaties je een worst zullen wezen :') ... maar goed

FEI reglement is een wedstijdreglement en betreft dus wedstrijdruiters.
We kunnen gerust alle trainingen proberen meten aan die reglementen, maar dat heeft weinig zin. Je ken beter kijken naar dat deel van de training waar je op dat moment op focust en dat dan eventueel toetsen aan dat artikel als het per se moet.

Maar iemand die hier foto's plaats om dr eigen houding te laten zien, heeft even heel weinig aan opmerkingen over de achterbenen van het paard :+ geen mens kan op alles tegelijk werken.


En aangezien je graag bronnen ziet, hier even een kopietje van de doelen van de FEI:

------------------------------------
CHAPTER I PURPOSES AND PRINCIPLES
Article 1. Objectives
The objectives of the FEI are:
1.1 To be the sole authority for all International Events in Dressage, Jumping, Eventing, Driving, Endurance, Vaulting, Reining, Para-Equestrian and any other forms of Equestrian Sport approved by the General Assembly (the “Equestrian Disciplines”);
1.2 To establish Statutes, General Regulations and Sport Rules for the conduct of International Events in the FEI Equestrian Disciplines, and to co-ordinate and supervise their technical organisation;
1.3 To enable individual Athletes and teams from different nations to compete in International Events under fair and even conditions;
1.4 To preserve and protect the welfare of the Horse and the natural environment by establishing appropriate codes of conduct;
1.5 To promote the highest standards of organisation, judging, stewarding, course designing, veterinary and medication control and anti-doping controls of human Athletes and Horses at International Events;
1.6 To recognise the interests of all the constituencies of equestrianism including National Federations, Athletes, Owners, Organisers, Officials and sponsors, and to foster their harmonious collaboration;
1.7 To act as the international representative body for the National Federations and the FEI Equestrian Disciplines;
1.8 To promote equestrianism in all its forms and to encourage the development of the FEI Equestrian Disciplines throughout the world;
1.9 To promote understanding and co-operation between National Federations, to give them support and to strengthen their authority and prestige;
5
FEI Statutes, 23rd Edition, effective 29 April 2014
1.10 To encourage instruction in all FEI Equestrian Disciplines and in horsemanship for recreational purposes.
CHAPTER I PURPOSES AND PRINCIPLES Article 1. Objectives
The objectives of the FEI are:
1.1 To be the sole authority for all International Events in Dressage, Jumping, Eventing, Driving, Endurance, Vaulting, Reining, Para-Equestrian and any other forms of Equestrian Sport approved by the General Assembly (the “Equestrian Disciplines”);
1.2 To establish Statutes, General Regulations and Sport Rules for the conduct of International Events in the FEI Equestrian Disciplines, and to co-ordinate and supervise their technical organisation;
1.3 To enable individual Athletes and teams from different nations to compete in International Events under fair and even conditions;
1.4 To preserve and protect the welfare of the Horse and the natural environment by establishing appropriate codes of conduct;
1.5 To promote the highest standards of organisation, judging, stewarding, course designing, veterinary and medication control and anti-doping controls of human Athletes and Horses at International Events;
1.6 To recognise the interests of all the constituencies of equestrianism including National Federations, Athletes, Owners, Organisers, Officials and sponsors, and to foster their harmonious collaboration;
1.7 To act as the international representative body for the National Federations and the FEI Equestrian Disciplines;
1.8 To promote equestrianism in all its forms and to encourage the development of the FEI Equestrian Disciplines throughout the world;
1.9 To promote understanding and co-operation between National Federations, to give them support and to strengthen their authority and prestige;
5
FEI Statutes, 23rd Edition, effective 29 April 2014
1.10 To encourage instruction in all FEI Equestrian Disciplines and in horsemanship for recreational purposes.
-----------------------------------------------


Nergens staat er iets over het willen beïnvloeden van training, enkel over een uniforme jurering op EVENEMENTEN.

edit; en dat zowel ik, jij als de FEI paardonvriendelijk rijden zoals Rollkür en "naar het bit toeschoppen" afkeuren, hoeft toch niet iedere keer herhaald te worden he? Dat vind ik enorm vanzelfsprekend.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:02

Jammer dat je hier niet meer iets bespreekbaar kunt maken zonder meteen op denigrerende toon benaderd te worden terwijl er bovendien maar half gelezen wordt. Ik hou het weer voor gezien hier.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:06

Dat is wederom denk ik maikeltje, hoe je erin gaat als je een tekst leest, het is de toon die de muziek maakt, en met platte tekst maakt de lezer de toon. Draai het eens om?

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:27

Ik plaats hem nog maar een keer:
Afbeelding

Als deze grote ruiters gewoon normaal met elkaar een ritje kunnen maken, wat doen wij dan moeilijk over Frans vs Duits.
Barock vs Klassies vs Academisch vs de juf om de hoek.
Zolang het je maar daar brengt waar je heen wilt.

Een beetje van jezelf en een beetje van.... ;)

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 21:51

Precies Sizzle!!!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:00

Eens! Al vind ik het wel interessant en nuttig om de verschillende stromingen te begrijpen en te kunnen onderscheiden.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:03

Dat is ook juist enorm interessant, het is belangrijk om dat te delen.
Maar iedere keer wordt het een welles nietes in het topic en dan leer je dus niets.
Anders is niet slecht :)