Is rijden wreed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Els66Ram
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-11-15
Woonplaats: Enschede

Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-16 12:18

Ik ben me sinds kort meer aan het verdiepen in dierenleed. Ik ben al jaren vegetariër en nu kom ik dit filmpje van een etische veganistische tegen. Ik wist al dat rijden met een bit schadelijk is en ik rijd dan ook liever bitloos. Maar is rijden zo wreed en schadelijk? Ik ben in de war.
https://m.youtube.com/watch?v=b4GxhmqCqQA
Is het waar?


Qimm

Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:19

probeer zelf ook even na te denken en niet alleen een filmpje als waarheid nemen

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

assie

Berichten: 9476
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:22

Goed forum ook om zo'n vraag te stellen. Een forum waar toch minstens 75% van de gebruikers paarden berijdt/inspant etc.

Wij van wc-eend raden wc-eend aan ;)
.

En om antwoord te geven: nee. Ik vind er niets wreeds aan om op een paard te zitten.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:22

Natuurlijk is rijden schadelijk voor het lichaam. Je belast een dier dat daar niet voor gemaakt is, paarden in de natuur krijgen geen doorgezakte ruggen immers.

Maar is het wreed, dat denk ik niet. Tenminste als je het in samenwerking met je paard doet.

Als je het echt diervriendelijk wilt doen dan 'gebruik' je je paard alleen als weideversiering. Maar wij paardeneigenaren zijn egoistisch, we willen rijden/mennen etc daar hebben een paard voor.

Tis een verdraaid dure cavia immers..

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:25

Zolang jij rekening houdt met je paard (en hem dus niet over zn toeren pushed omdat je graag wil rijden), ervoor zorgt dat een paard goed in zijn vel zit en voor goed passend tuigage zorgt zie ik niet in hoe je een paard mishandelt als je er op gaat zitten.

(✿◠‿◠)

darkadia

Berichten: 5231
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:30

Te vroeg inrijden, en verkeerd gebruik of slecht passende optoming (En dat geldt voor boomloos, bitloos, met bit en boomzadels etc) veroorzaakt ongemak. Dus ja ik denk dat je in dat geval kunt spreken van wreedheid danwel onkunde/onwetendheid. Maar rijden met bit is niet per defenitie schadelijk, en er zijn ook paarden die bitloos niet verdragen.

Dit soort filmpjes zijn sowieso altijd gekleurd, om de mening van de plaatser extra kracht bij te zetten.
Gebeuren er dan geen dingen die slecht zijn? Ja helaas gebeuren die wel. En als je het echt zielig vindt, moet je inderdaad niet op een paard gaan zitten, maar er dan ook geen een houden in een box. Want dat is ook tegen natuurlijk. En onze weilanden zijn doorgaans niet groot genoeg om een paard gezond te houden. Plus de bodem is vaak niet afwisselend genoeg.

Belangrijkste is voor jezelf te bepalen wat jij acceptabel vindt.

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:31

Wreed: nee.

Bewust stilstaan bij wat je op welk moment van je paard vraagt lijkt me wel een voorwaarde.

Maar ik ken echt oprecht een hoop paarden die lol lijken te beleven aan werken met hun baas.

De mijne bijvoorbeeld lijkt altijd erg te genieten van aangespannen lopen. Lekker lange stukken rechtuit op zijn eigen (vlotte) tempo draven.
En ook onder het zadel lijkt hij echt wel lol te hebben in het werk.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:39

Ik ben ook niet gemaakt om te werken en mag dadelijk ook weer.
Is dat wreed, ja heel erg.
Want mijn paarden staan ondertussen lekker in de wei en hoeven heel wat minder uurtjes aan de bak.

Even zonder dollen. ;)
Als je eerlijk naar je paard kijkt is het niet wreed.
Luister naar de signalen die hij geeft.
Mijn ervaring is dat paarden de aandacht van rijden ook prettig vinden.
Een paard wil graag werken voor een mens en dan de positieve beloning als hij het goed doet laat ze groeien.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:50

interessant wat je stelt.

punt 1, een bit hoeft niet schadelijker te zijn dan bitloos. de ruiterhand bepaald de hardhead/ scherpte van het hulp middel. aanvullend, de dressuur is ontworpen om een paard zijn lichaam te leren gebruiken om een ruiter gewicht te dragen. door middel van correct gymnastiseren wordt het paard er beter van en zal het een rijker en langer leven hebben. is een beetje het zelfde als sporten bij mensen. sport je niet is dat niet goed voor je. sport je regelmatig en met mate is dat goed voor het lichaam. doe je aan topsport dan is dat uiteindelijk schadelijk. de (klassieke) dressuur is dus alles behalve wreed of schadelijk.

Els66Ram
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-11-15
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-16 12:52

Heel erg bedankt voor de reacties. Ik was bang dat ik iets heel erg had gemist :)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:20

Zolang je luistert naar je paard, zal je het zien als het paard pijn krijgt van iets.
Zolang je niet onmiddellijk in geval van problemen, de schuld bij het paard legt, maar de echte oorzaken gaat zoeken, denk ik dat er niet veel mis mee is.
Als je paard het duidelijk niet erg vind om iets te doen, dan moeten wij dit ook niet erg vinden.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:28

Grappig dat ze alexander nevzorov quote, terwijl die volgens mij ook zijn kont op een paard zet ...

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:32

Duhelo schreef:
Grappig dat ze alexander nevzorov quote, terwijl die volgens mij ook zijn kont op een paard zet ...

Dat viel mij ook al op..

magda_90
Berichten: 32269
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:44

SindyKaya schreef:
Duhelo schreef:
Grappig dat ze alexander nevzorov quote, terwijl die volgens mij ook zijn kont op een paard zet ...

Dat viel mij ook al op..


Alleen al daarom kan ik dit soort kul niet serieus nemen. :')

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:49

en die foto's dat harnachement alles afknijpen (passeert in het begin wel een mooi zadel) met dan de foto's waar de paarden enorme wonden onder de singel en het zadel hebben. dat is idd wreed. Maar ik mag hopen dat er hier niemand op een dergelijke manier op zijn paard zit ...

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:14

Maar ts vraagt 2 dingen, doet het het paard schade EN is het wreed.

Het stuk in het filmpje over dat het skelet van een paard beschadigd raakt door rijden lijkt me volkomen correct eigenlijk. Paarden zijn nu eenmaal niet gemaakt om te rijden en hun ruggen slijten toch echt flink harder met een ruiter erop dan zonder (ooit wel eens een wild paard met doorgezakte rug gezien?). Onze goed doordachte trainingsmethodes, bijvoorbeeld verzamelen zodat het paard draagt met de spieren en niet met het skelet, zijn hoogstens beperking van de schade die we doen en bepaald geen oplossing.

Met onze hobby beschadigen we het lijf van onze vrienden, dat mag je best eerlijk toegeven lijkt me.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:16

Troi, en hoe zit dat dan bij mennen? Dan ga ik immers niet op mijn paard/pony zitten.

(✿◠‿◠)

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:38

Felicxa schreef:
Troi, en hoe zit dat dan bij mennen? Dan ga ik immers niet op mijn paard/pony zitten.


Ook denk ik.

Wellicht niet zo snel de rug maar wel de benen. Even ervan uitgaande dat het dier dan oo alleen voor de wagen staat.
Deze paarden staan doorgaans op ijzers en lopen heel wat km af op asfalt.
Daarnaast kun je ze wel degelijk in de borst regio stuk rijden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Gladijs
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:38

Uhhhh en ik dan? Hoe schadelijk is het voor mij om op mijn paard te rijden? De spierpijn is serieus banketstaaf en zweten dat ik doe :=

_O- nee even zonder gekheid, alles en iedereen is onderhevig aan slijtage bij gebruik, maar zoals voor bijna alles geldt wat leuk is, met mate ;) als je bij het paardrijden denkt vanuit het het paard en daar je best voor doet om het welzijn van het dier te maximaliseren, dan hoeft het echt niet per definitie wreed te zijn.

liedje89
Berichten: 7154
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:40

@Troi: Ik ken geen wilde paarden met een doorgezakte rug, maar genoeg fokmerries waar niet of nauwelijks opgezeten is die toch een behoorlijk doorgezakte rug hebben. Misschien is dat gedeeltelijk fokbeleid of behalen die wilde paarden de leeftijd niet waarop de hele boel uit begint te zakken maar rijden is imo zeker niet de enige factor.
Ze heeft dat aangehaalde onderzoek trouwens ook niet in de bronnen gezet dus je kan het niet echt terug vinden. Als de paarden gezond overkwamen is het natuurlijk de vraag of ze er last van hebben dat ze afwijkingen hebben, ik ken ook een mens met een scheve wervel die nooit ergens last van heeft en een boel mensen met een op de foto mooie ruggengraad die wel vergaan van de pijn. Foto's alleen zeggen wat dat betreft ook niet alles.

Ik denk dat je bij iedere vorm van sport toch altijd iets vraagt van je lijf (of dat van je dier) wat zwaar is, natuurlijk kan je daarbij slijtage hebben of blessures oplopen, en dat is de enige kant die in dit filmpje wordt belicht, maar het brengt je ook veel voordelen. Of je er dan perce op moet zitten is natuurlijk de vraag maar ik denk dat dat in grote lijnen toch ook voor een paard geld, dat sporten ook bepaalde slijtage kan geven maakt het niet direct slecht.
EDIT: Ik ken in mijn omgeving trouwens verschillende paarden die bij blessure of pensioen duidelijk in het algemeen achteruit gingen toen ze niet meer bereden of gemend werden, men zegt niet voor niets dat rust roest. Als een paard goed gereden wordt dan wegen de voordelen imo in de meeste gevallen op tegen de nadelen wat betreft welzijn.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 26-04-16 15:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Ironically common sense is not common...

onpaard

Berichten: 2953
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:45

troi schreef:
Natuurlijk is rijden schadelijk voor het lichaam. Je belast een dier dat daar niet voor gemaakt is, paarden in de natuur krijgen geen doorgezakte ruggen immers.

Maar is het wreed, dat denk ik niet. Tenminste als je het in samenwerking met je paard doet.

Als je het echt diervriendelijk wilt doen dan 'gebruik' je je paard alleen als weideversiering. Maar wij paardeneigenaren zijn egoistisch, we willen rijden/mennen etc daar hebben een paard voor.

Tis een verdraaid dure cavia immers..


Grappig. Ik rijd al 15 jaar twee paarden voor mensen die deze hebben aangeschaft als wei opvulling. Echter daar werden de paarden helemaal niet gelukkig van. De paarden vinden het erg leuk als ze mee mogen voor een ritje. En nog steeds. Ze zijn inmiddels 25 en 27 jaar oud maar zo enthousiast als ze mee mogen oortjes erop en dribbelend de oprijlaan af. En beide hebben geen doorgezakte rug.

*****

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:46

Nee joh! Lichaamsbeweging,sport dus, is juist gezond voor mens en dier. Als jij je paard liefdevol behandelt wil hij best voor je werken. Alleen maar op de wei staan kan juist tot welvaartsziekten zoals overgewicht en hoefbevangenheid leiden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:29

Troi
En de oudere sportpaarden dan zonder doorgezakte rug?
Alsof elk paard dat krijgt. :)

Het is wel de kunst een paard over de rug te rijden.
Sloffend op de voorhand met de kop in de lucht onder het mom van: zo vraag ik niets van hem, is vaak meer belastend dan hem wel op een correcte manier nageeflijk te laten lopen en recht te rijden.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:43

Als we de paarden niet als " hobby" zouden gebruiken hadden ze momenteel uitgestorven geweest.

Je moet als eigenaar natuurlijk wel zo goed mogelijk met je dier omgaan en hem of haar de zo goed mogelijke zorg bieden.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:07

Als je nog een stap verder zou denken kom je tot de vraag 'wie zijn wij dat we dieren tot ons eigendom maken en in afgesloten weides, stallen en hokken laten wonen?'

Want hoe mooi kooi, wei, tuig etc. ook zijn, hoe veel we onze dierenarts ook betalen en hoe goed we ook met onze dieren omgaan, ze kunnen nooit echt zijn wat ze van nature zouden zijn.

Maar in hun natuurlijke omgeving maken ze ook wrede dingen mee, want er zijn altijd andere dieren die ook moeten overleven.

Ik denk dat we altijd kritisch moeten blijven naar onszelf en hoe we met dieren omgaan. Altijd moeten proberen om ze zoveel mogelijk in hun waarde te laten en ook wanneer het om veel geld gaat, toch voor het dier blijven kiezen en niet voor ons ego en onze portemonnee.

'Als het regent in mei, is april voorbij'


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers