Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:45

Ik denk dat het ook aan de bouw van de pony ligt.
als ik met mijn 1,72 op een sportpony van 1,48 ga zitten ziet het er echt niet netjes uit.
maar als ik op mijn haflinger zit dan ziet het er nog gewoon netjes uit en past het precies.

bij sportpony's ben je ook sneller te zwaar dan bij een haflinger/fjord/tinker/fries. dat soort types.

Mijn mening hoor maar dat lijkt me wel logisch.
want wij hebben een meisje in de les die is ook 1,72 alleen heeft zij een super slank en fijn gebouwde sportpony en ik een haflinger. bij haar lijkt het alsof ze en al te groot voor is en bij mij past het gewoon nog goed. terwijl de pony's even groot zijn.
ik denk dat het puur aan de bouw van een pony ligt

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:53

diedepol14 schreef:
Ik denk dat het ook aan de bouw van de pony ligt.
als ik met mijn 1,72 op een sportpony van 1,48 ga zitten ziet het er echt niet netjes uit.
maar als ik op mijn haflinger zit dan ziet het er nog gewoon netjes uit en past het precies.

bij sportpony's ben je ook sneller te zwaar dan bij een haflinger/fjord/tinker/fries. dat soort types.

Mijn mening hoor maar dat lijkt me wel logisch.
want wij hebben een meisje in de les die is ook 1,72 alleen heeft zij een super slank en fijn gebouwde sportpony en ik een haflinger. bij haar lijkt het alsof ze en al te groot voor is en bij mij past het gewoon nog goed. terwijl de pony's even groot zijn.
ik denk dat het puur aan de bouw van een pony ligt


Ja hartstikke leuk. Maar ik zou geen mensen van boven de 90kg op mijn fjord willen! Ongeacht dat ze sterker/steviger zijn, het is niet goed voor de rug van een paard whatever wat voorn ras. Ik zie toch best vaak nog mensen die echt ver boven de 90kg uitkomen op een paard(of fjorden/fries/haf etc). Ik vind dat je dan realistisch moet zijn, en gewoon niet moet paardrijden! maar goed, das weer een eindeloze discussie

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:00

Ik ben 176 en mijn paarden zijn tussen de 158 en 162. Ik ben er van overtuigd dat kleinere paarden sterker en minder blessuregevoellig zijn als die reuzen, van daaruit kies ik voor het kleinere type paard.

Ik heb op wedstrijd ook nog nooit commentaar gehad dat mijn paard te klein zou zijn voor mij, wel van mensen die in ene naast mijn paard stonden en hadden verwacht dat zij groter zou zijn.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:01

@amigo dan kan menig man niet rijden? er zijn zat mannen die echt wel boven 90 kg komen, en dan niet eens "dik" zijn ;)

maralyn

Berichten: 10430
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 11:41

Ik vind met 1,76 op KWPN paarden van 158 en 162 helemaal niet gek hoor.

Of reuzen slapper zijn dan kleine korte paarden, durf ik geen uitspraak over te doen.
Dit is niet wetenschappelijk bewezen.

Elk paard kan een blessure krijgen. Alles is afhankelijk van veulen tot volwassenheid, training, voeding en mogelijkheid tot zelfbeweging (ofwel, stal of weiland).

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:47

Ik denk dat het ook nog aan de discipline ligt.

Ik ben 1.80 en mijn paard 1.61 (KWPN breder type zie onderschrift) in het springen en crossen maakt dit echt niks uit maar voor de dressuur voor het "mooie" had een groter paard beter gestaan.

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:17

Het kan zijn dat het er "niet netjes uit ziet", maar wie zegt dat dat dan al nadelig is voor de pony. Waarschijnlijk ligt die grens heel erg anders. Dus niet alles wat er niet meer mooi uit ziet volgens velen zal ook echt te lang zijn. Dat ligt maar net aan wat je mooi vindt en in NL is dat dressuurplaatje een referentiekader van veel mensen. In de western is het alweer anders. Ik ben 1.78 en mijn paard groeit waarschijnlijk uit naar 1.50-1.52 en dat vind ik prima

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:24

Mioux schreef:
@amigo dan kan menig man niet rijden? er zijn zat mannen die echt wel boven 90 kg komen, en dan niet eens "dik" zijn ;)


Nee maar goed, het moet niet de wereld in gepraat worden (wat wel vaak gedaan word) Dat een fjord/halfinger/fries whatever eeuwig gewicht kan dragen. :D

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:28


Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:29

Amigo_stan schreef:
Mioux schreef:
@amigo dan kan menig man niet rijden? er zijn zat mannen die echt wel boven 90 kg komen, en dan niet eens "dik" zijn ;)


Nee maar goed, het moet niet de wereld in gepraat worden (wat wel vaak gedaan word) Dat een fjord/halfinger/fries whatever eeuwig gewicht kan dragen. :D



Dat klopt, maar een man van 95 kg bij wijze van kan ook prima paardrijden :P Er zijn ook paarden die dit wel kunnen dragen. Zou hem niet op een hafje zetten nee dat weer niet :P

maralyn

Berichten: 10430
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 12:33

Qua gewicht, tja... wat is veilig.
Het ene paard heeft een zwakkere rug dan de ander.
De ene zal maar 15% van zijn gewicht kunnen dragen zonder schade, de ander 20%.

En wanneer neem je dan een 15% en een 20%?
Voor een fjord, 17,5% nemen is dan 87,5 kilo.
Een ijslander van 400 kg is 17,5% 70 kilo.

Maar een kWPN 17,5% geven van 600 kilo, is 105.. Of dat dan eerlijk is....

Een shetlander 20% geven op 150 kilo is maar 30 kg...
Tja...
Tot wanneer ga je dan nog op een shet - welsh - ijslander- new forrest zitten (nf van 350 kg)?

Als je beiden mee neemt, en ik kijk vooral naar shetlanders en welshes waarbij gezegt wordt: Je weegt ja niks! Kan geen kwaad joh... Denk ik...

Ja, maar ze is wel 40 kilo (of zelfs meer.) En dat is excl. het tuigage.
Is het dan eerlijk om met een lengte van 1,50 op een shet van 1,00 te gaan zitten met een gezonde 40 kg?

Of met een iele andalusier, van 550 kilo, met een schoft hoogte van 1,50?
Met 1,80 op gaan zitten met 70 kilo?

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:16

Ik rijd ook een Arabier die heel iel is, 1,55 m hoog. Zelf ben ik 1,76 en ongeveer 65 kg.
Ik schat mijn Arabier op zo'n 450 kg op het moment, tja, net aan zou je dan zeggen. Maar dan komt er nog een westernzadel rn pad bij, die gaan samen al gauw richting de 20 kg.

Tuurlijk ziet het er ten eerste heel anders uit dan wanneer ik op mijn Fjord rijd, maar sinds ik ben begonnen met rijden op die Arabier is zijn rug en balans aanzienlijk verbeterd vergeleken toen ik hem net had. En nu spreek ik niet over een proces van jaren lang, maar van zo'n twee maanden..

Het blijft altijd moeilijk om in te schatten en ik denk ook niet dat je bij standaard ieder paard een bepaalde richtlijn moet houden. Ik denk dat je met een goede training ver kan komen en moet kijken naar de capaciteit van het individuele paard. Uiteraard zal ik niet iemand van 120 kg op mijn Arabier zetten, maar dit kan hij heel goed aan.

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:19

maralyn schreef:
Waarom niet BOVEN je schouder?
Onderbouw dat eens.

Toch vind ik hier en daar dat jij jezelf tegenspreekt.
Spoorgebruik tijdens rijde? Als jij met je voet bij zn knie zit? Dan moet je dus je been optrekken... en dan zit je dus niet meer correct?
Daarbij haal jj jezelf en je paard uit balans door deze verstoringen.

Ik vraag mij dan ook af welk type paard je pakt. Want lengte bovenlichaam wordt weldegelijk n struikelpunt bij bochten. Door zowel je eigen als de balans van het paard. Waardoor je hem behoorlijk kan storen en in de weg kan komen te zitten.

Dus eigenlijk kan ik me helemaal niet vinden in je post.

Ja... gewicht. En de bipsgrootte.

Maar een maat 40 past zelfs met n vlakke zit niet in n 16 inch zadel. Daar is de draag oppervlak van de lepel te klein voor.
Dus voor de meeste ponys. En dan vooral shets... zijn de zadels te lang.

Ik weet natuurlijk niet wat voor zadels jij rijdt.

Edit.

Dat er vroeger op kleinere paarden gereden werd betekent niet direct dat t goed was voor het paard dat er een langerr lengte op zat.

Echter zijn er te weinig studies voor opgezet voor de lengtes en schadelijkheid daarvan.
Niet iedereen die lang is is per direct n kundige kaarsrechte ruiter.


De spoor inzetten doe je eigenlijk klassiek op de buikspier, daar heeft ie ook zin, dus met een kleine enkelbeweging, ja

Hoger, over de ribben, ben je je paard alleen nog maar aan het straffen, niet meer nuttig kietelen.

Dit omdat relatieve oprichting uit de buik komt.

Leeftijdsverwachting en grootte van paarden is wèl onderzocht, en van de mooiste onserzoeken in Wenen (hofreitschule) waar de levensverwachting van de lippizaners consequent kelderde als ze boven 158 stokmaat kwamen. Dit is onafhankelijk van de toegekende ruiters, dit over een paar eeuwen data, dat zijn heel wat paarden in de sample.
Doorsnee ruiter was ook altijd nog ergens bij 180 (welgestelde mannen waren vroeger ook niet klein)

Ik weet niet hoe ik mezelf tegenspreek?
Kan je dat toelichten?

Ik rij zelf barokke of middeleeuwse zadels, maar reis veel en rij dus ook met enige regelmaat op:

-portugesen
-spaanse
-kozakken
-cavalerie
-bravante
-verhoogde zadels (a la brida)
-GP
-dressuur
-western
-california western ( heel anders)
-endurance
-stock
-cape fan
-huzarenzadel
-mexikaanse zadels
-dameszadel (ja ook ik)
-dwarszade
-camargue
-mc clellan
-en zelfs af en toe een springzadel

Dus betrekkelijk veel verschillende.

Het zitvlak voor de ruiter is gewoon niet zo groot, je hebt een betrekkelijk goit deel nodig om de bovenbenen kwijt te kunnen, dus dat heeft met femurpositionering te maken.

Overigens, die flexibiliteit waar ik het over had is de mogelijkheid van de heup om naar voren na te geven tov de beweging van het zadel tgv de beweging van de rug van het paard. Die wordt absoluut groter met lengte, en daar is een kleine verbetering heel relevant, de arm van een enigsinds rechtop zittende ruiter mbt het zwaartepunt is natuurlijk heel kort, dus zelfs al zou die twee maal zo hoog zijn, dan is het nog steeds twee keer niks.

Interessante experimenten waren wel de herbouw van het zgn Henry V zadel en het zadel uit 'renés book of love' die beide verhoogd waren mat meer dan 10 cm.

Daar kon je ook zonder problemen korte bochten mee rijden, beter zelfs.

maralyn

Berichten: 10430
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 13:42

Airnt, dat is maar nét hoe jij je hulp geeft, want een spoorhulp in de ribben kan wel degelijk zo subtiel gegeven worden, dat hij als verfijning van de kuit gebruikt kan worden, ipv als strafmiddel.

Als je eens goed terug leest, naar mijn post, snap je waar in je jezelf tegenspreekt.
En daar sta ik nog steeds achter.

Jij praat over lippizaners.
Dezen hebben uiteraard een heel andere bouw dan een New Forrest pony of een KWPN, of niet?
Vandaar dat jouw uitspraken over grotere paarden en langere levensduur, alleen gebasseerd op de lippizaners, niet voldoende gelden voor andere rassen.

Daarnaast, zou ik graag die documenten willen zien, dat langere ruiters, op lippizaners, geen invloed heeft op het rijden.
En wat daarbij het gemiddelde lengte is van de ruiters, de opleidings niveau van de gemiddelde ruiter, en daarbij de opleidingsniveau is van het paard, plus daarbij de bouw en schofthoogte.

Eigenlijk hoort het zo te zijn, dat je voor oprichting eigenlijk helemaal geen sporen nodig bent :) maar dat is een andere discussie die hier niet relevant voor is.

We praten hier dan ook niet over GP ruiters, op kleinere paarden.
Nee, we praten hier (En dat is wat mijn conclusie is) recreanten, tot aan het Z dressuur, waarbij de ruiter zo ver vergoot is, tegen over de pony, dat dit eigenlijk schadelijk zou kunnen zijn, tegenover het gedragen gewicht, waarbij de ruiter zich moet balanceren boven de pony, om de pony niet uit balans te kunnen brengen.
(Of hele grote ruiters, op erg smalle paarden)

En we praten hier ook niet over korte bochten, sterker nog, ik haal een beeld voor me, en corrigeer mij als ik het fout heb, dat waarover jij spreekt, ruiters al zo ver in hun rijden zijn, dat ze hun paard niet hinderen bij een dergelijke bocht, en jij spreekt uit verzameling.

De gemiddelde amateur ruiter, kan een paard nog niet zo verzamelen, dus weet het zicht niet vanuit de heupen, als de buik(spieren) als de rug(spieren) zo'n balans te vinden, om het paard/pony niet te hinderen, en dus zichzelf naar buiten, of naar binnenplaatsen bij een bocht, waarbij het paard dus uit balans wordt gebracht.

Dit is in mijn ogen, extra (over) belasting, wat niet nodig hoeft te zijn, wanneer er een ruiter op zit, die niet te groot is.

Daranaast heb je mijn vraag ook niet beantwoord over het : Ruiter MOET met schouder BOVEN paard uit komen.
Vind ik jammer, dat was namelijk het eerste wat ik eigenlijk vroeg.

Edit:

Mijn vraag is, wanneer ben je te lang voor je pony/ paard.
Gezien jij airnt, het paard wil kietelen zonder te storen door je houding vanuit je benen omhoog te moeten brengen, betekend dat, dat jou spoor dus net tegen de buik aan moet komen.
Dat gaat je dus niét lukken met je voeten bij zn voorknie.

En dan wordt het discutabel, wanneer is het bovenlichaam te lang.
Wanneer brengt de ruiter het paard uit balans?

En dat is het grote punt, dit verschilt per ras enorm, zelfs binnen een ras.
Tussen een fjord, en een fjord, zit een wereld van verschilt.
Al zijn lippizaners, vanuit zichzelf erg robuust gebouwd.

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:31

Dus, waarom die vuitregel van onder de schouder? Dat is natuurlijk slechts een vuistregel. Die heeft betrekking op die 158 grens.

Dat dat exacte punt van 158 betrekking heeft op lippizaners en bij elk ras net ff ergens anders ligt is duidelijk.
Maar bij de lippizaners lag die nou eenmaal bij 158.

Desalniettemin is de square cube law hier van toepassing, naar mate de vorm groter wordt worden de belastende krachten exponentieel groter, daar hat paard groter is dan de ruiter is de gootte van het paard in deze de doorslaggevende factor.

De vuistregel is waarschijnlijk daar ook op gebaseerd, maar ook op rittigkeit. Een kleiner paard is wendbaarder.

De sporen inzetten op de ribben kan natuurlijk betrekkelijk met mate gebeuren, maar de werking is nog steeds een handhaving van de beenreactie ( dat 'verfijnen van de hulpen') terwijl onder de buik een ander signaal kan geven.

Òf je het inzet en hoe veel enz, dat is een andere vraag. Maar de mogelijkheid bestaat.

Uiteindelijk mit alles uit je zit komen, en een lagere spoor is ook verder van je paard weg, dus des te beter.

Een kleiner paard maakt het ook gemakkelijker correct te zitten, doordat de femur een andere hoek kan aannemen, hierdoor wordt de heup vrijer en daardoor haast alles beter.

En het systeem waardoor de lèngte het paaard zou schaden vind ik nog niet zo inzichtelijk, het gewìcht, dat kunnen we allemaal wel begrijpen, waar die grens dan ook mot liggen.

Dus lengte help, en ik zou niet weten waar de lengte moet storen,
Enige is je kuiten eraan krijgen, maar dat krijg je a la jinetta nog wel voor elkaar als het mot.

Dus... Schouderhoogte is een anecdotische zaak van een vuistregel, maar ik heb daar ook goeie ervaringen mee, juist ook in het bereiken van hogere oefeningen.

Als het paard makkelijker in de verzameling komt, hoe stoort het dan zijn balans?

Dus een lange ruiter op een klein paard moet niet een probleem zijn.

maralyn

Berichten: 10430
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 14:46

We blijven om elkaar heen praten, en een duidelijk antwoord op mijn vraag, waarom een langere ruiter handiger is dan een kortere ruiter, zie ik nog steeds niet in.
Misschien een ander wel hoor, maar ik niet!

Mijn vuistregel, is inderdaad, míjn vuistregel, en wat voor een regel een ander voert, dáár ben ik benieuwd na.

Maar als je dan kijkt, vanuit de natuurkundige krachten, bij het scheefzitten, bij een kleine smalle pony, waarbij jij als ruiter al met je benen net boven de voorknie uit komt? Dan is de kracht, vele malen groter, wanneer jij scheef zit, dan een ruiter die met zijn voeten boven de elleboog uit komt.

Tenminste, áls je dit vanuit de balans zwaartpunt kijkt vanuit de ruiter, naar het paard. En dat is bij de navel.

Een recreant tiener van 15, met de lengte van 1,50, zou in wezen van jouw optiek het paardje dus niet storen?
Daar ben ik het toch niet mee eens, als ik kijk naar de natuurkundige verplaatsing van de druk met een scheve ruiter, dat hij het paardje niet in de weg zit, en daardoor niet schadelijk is voor het dier.

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:05

maralyn schreef:
We blijven om elkaar heen praten, en een duidelijk antwoord op mijn vraag, waarom een langere ruiter handiger is dan een kortere ruiter, zie ik nog steeds niet in.
Misschien een ander wel hoor, maar ik niet!


Interessante discussie :j Ik denk dat hij hiermee bedoeld dat een 'te kleine' ruiter niet met de hakken bij de buikspier komt, die port alleen bij de ribben. Voorbeeld: http://www.horsefarm.nl/images/Valperaiso.jpg

Een te lange ruiter zal dit ook niet kunnen, die zit met de kuiten op die hoogte, of moet de benen optrekken. Of klikt met de stijgbeugels tegen elkaar, onder de buik zoals hier....http://i48.tinypic.com/167mrli.jpg Maar dat is wel erg extreem.

Deze zit met de hak op de goede hoogte, lijkt mij
http://i50.tinypic.com/357kilf.jpg

maralyn

Berichten: 10430
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 15:13

Kesje,

Ik kan, helaas alleen de eerste twee zien.
De laatste sprint tinypic helaas over.....

Ja, de eerste is inderdaad te klein, maar ook dan kun je gebruik maken van een lange chambrere/ karwats op de juiste manier. (Liefst dan twee)
Wanneer deze ruiter opzij zakt, zal het paard hier minder hinder van ondervinden, dan de tweede ruiter.
Wanneer de tweede ruiter (die tevens te zwaar is voor dit arme ding) iets opzij gaat hangen, zal deze pony zich heftig moeten corrigeren om er voor te zorgen dat hijzelf en de ruiter niet valt.
Door dit te moeten doen, ontstaat er dus een hoge druk boven het zadel, door de onbalans van de ruiter, en de voorknie, waar het paard zich continu op moet verzetten, om er voor te zorgen dat de ruiter en pony niet vallen.

Daarom vind ik te lange ruiters, schadelijk voor pony's.
Neem een pony die 10 cm groter is, en grover is in zijn bouw, als een COB, dan is deze verplaatsing een stuk minder, en zal de pony veel minder nodig zijn om de ruiter in het zadel te houden, en zelf op vier benen te laten lopen.

Een te kleine ruiter, die net onder het zweetblad uit komt, heeft inderdaad ook moeite met het aansporen, evenals de grote ruiter, maar mits niet te zwaar, is de kleine ruiter, door het balanssysteem een minder schadelijk voor de pony.

Het mooiste is, is wanneer je, je benen lang hebt, dat je onderkant van je voet (wanneer je horizontaal kijkt) net iets, of net niet onder de buik van het paard uit komt.
Dus tussen de hoogte van de oksel, en de buik.

Daar kun je goed duwen met je kuit (wat aansporen door druk hoort te zijn en niet te pielen met je sporen aan je hak. Eigenlijk mogen deze enkel te verfijning van de "onzichtbare hulpen" zijn) en het paard hier van laten wijken.

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:19

Ik ben het helemaal met je eens :j Ik probeerde even te interpreteren wat Airnt bedoelde met het idee dat een wat kleiner paard zo slecht nog niet is, dat heeft dan weer te maken met de wat fijnere hulpen waarbij je je hak gebruikt. Dan heb ik het nog niet eens over sporen.

Citaat:
Het mooiste is, is wanneer je, je benen lang hebt, dat je onderkant van je voet (wanneer je horizontaal kijkt) net iets, of net niet onder de buik van het paard uit komt.
Dus tussen de hoogte van de oksel, en de buik.
--> daar zit die laatste foto ook.

maralyn

Berichten: 10430
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 15:23

Kijk, dan zijn we het er wel over eens... :D

Soms moeten mensen met andere inzichten de boel even anders uitleggen :D Dan is iemand die de ander begrijpt, en de ander het net even verfijnder uit kan leggen ideaal!!

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:27

vind het iets dat per combi bekeken moet worden.
Bij deze merrie kom ik met mijn schouder zeker boven haar schoft uit maar om nou te zeggen te groot nee denk het niet.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... 8064_o.jpg


vind wel als je bij de knie zit je voor mijn gevoel gewoon te groot bent

maralyn

Berichten: 10430
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 15:31

Dancertje...

Jouw beugels mogen nog een a twee langer.
En voor het mooie ben je te lang, voor het praktische bijna ook al.
Als ik naar jouw bovenlichaam kijk, is dit echt een gevalletje van.... net niet te groot.

10 cm langer in je bovenlichaam en dan vond ik het niet meer kunnen.

En daar bedoel ik dan mee, het mogelijke uit balans brengen, waardoor het paard 1 voorbeen extra veel moet belasten tegen over de ander.
Jap, dat kan nu ook, maar des te langer, des te sneller dit gebeurt.

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:33

Bij mijn paard zit haar schoft iets hoger dan mijn schouder (+/- 5 cm), daar heb ik gisteren even naar gekeken :+ maar haar bouw is dus wel zo dat mijn voeten ook ongeveer ter hoogte van haar buik hangen. Een langer persoon dan ik zelf zie ik er dan ook liever niet op zitten, en ik ben niet zo groot (1.64). Paardje zou rond de 1.48 moeten zijn.

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:34

Langer gaat niet dan heb ik geen beugels meer aan:P (op deze maat kom ik nog maar net mijn knie tegen het zadel)
het is een manegepaardje van net 160 denk ik ben zelf 178 dus veel groter zou ik niet willen zijn :)
Maar zie wat je bedoeld met voor het mooie net te groot.

maralyn

Berichten: 10430
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 15:41

dancertje schreef:
Langer gaat niet dan heb ik geen beugels meer aan:P (op deze maat kom ik nog maar net mijn knie tegen het zadel)
het is een manegepaardje van net 160 denk ik ben zelf 178 dus veel groter zou ik niet willen zijn :)
Maar zie wat je bedoeld met voor het mooie net te groot.


Niet alleen voor het mooie, maar ook voor het praktische.
Kijk waar jij je kuit moet leggen, en als jij hoger zou komen in de sport, en moet gaan verfijnen, hoe wil je dat doen met je spoor?
Dat ze niet langer kunnen? Jawel hoor!! Langere beugelriemen?? Of denk ik nu te simpel?
Nee, met deze beugelriemen niet, dat kan, maar er zijn wel langere beugelriemen.

Dit is ook geen breed paardje.
Een paard van dezelfde hoogte, met meer volheid in bouw (denk aan een grove PRE of een ((Ja ja, ze bestaan nog wel)) de grovere KWPN) Daar zou jij dan super op lijken en ook voor het praktische.
Kom je nét met je been er onder uit. Maar qua bovenlichaam zou het ook beter zijn.