Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:57

De regel dat je te lang bent wanneer je benen voorbij de achterknie gaan, vind ik niet altijd opgaan. Ik rijd zelf een fjord van 1.43 en ik ben zelf 1.68 en mijn benen komen voorbij de achterknie, maar ik ben ècht niet te groot :D

Ik vind de pony hierboven trouwens wel een beetje dik, misschien dat dat hem ook uit balans brengt? Hij lijkt inderdaad ook wat stijf, maar daar is dit topic niet voor :D

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:00

gerpiegorp schreef:
De regel dat je te lang bent wanneer je benen voorbij de achterknie gaan, vind ik niet altijd opgaan. Ik rijd zelf een fjord van 1.43 en ik ben zelf 1.68 en mijn benen komen voorbij de achterknie, maar ik ben ècht niet te groot :D

Ik vind de pony hierboven trouwens wel een beetje dik, misschien dat dat hem ook uit balans brengt? Hij lijkt inderdaad ook wat stijf, maar daar is dit topic niet voor :D

Dit topic is er sowieso niet voor om je foto's te plaatsen :D

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 22:03

Inderdaad sindykaya, daar is een speciaal topic voor. Om aan te vragen.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:25

Ik heb toch ook geen foto's geplaatst? Ik geef alleen mijn mening over die knieregel die eerder is aangehaald :)

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:28

Dat zeg ik ook niet? ;)

Jij zegt 'Hij lijkt inderdaad ook wat stijf, maar daar is dit topic niet voor' daar wil ik even gewoon even bijvoegen dat dit topic sowieso niet bedoelt is voor foto's

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:33

Oh op die fiets... Ik heb niks gezegd :+

Laten we dan maar weer ontopic gaan :D

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:43

Ik vind dat je je met je hakken (waar je sporen zouden zitten) nog makkelijk bij de buik van je paard moet komen. Als je je hakken moet gaan optrekken om been te geven zit je niet meer in de ideale houding en ben je te groot. Vooral voor lange jonge kinderen die nog op een pony zitten waar de benen echt een eindje onder uit steken is dit echt funest. Ze gaan dan ook vanboven (schouders/bovenrug) krom zitten en de hakken optrekken. Omdat ze nog in de groei zijn is dit geen fijne houding. Ik ben van mening dat ze dan beter rond een jaar of 12/13 al naar een paard over kunnen gaan omdat ze anders altijd in die slechte houding blijven rijden. Als ze dan ouder zijn is het ook super moeilijk om die houding er weer uit te krijgen.

Verder vind ik als je de wedstrijdsport even buiten beschouwing laat, dat het veel belangrijker is dat je niet te zwaar bent voor je paard of pony. Als jij geen wedstrijd ambities hebt, en je rijd op een fjord die toch iets aan de kleine kant is voor je, maar je bent niet te zwaar moet dit gewoon kunnen. (15 tot 20% van het gewicht van je paard mag je als ruiter wegen dacht ik)
Voor wedstrijden is het een ander verhaal. Dan ben je je paard daadwerkelijk aan het trainen, en zit je je zelf en je paard echt in de weg met een te lang lijf.

Sannedavito
Berichten: 23
Geregistreerd: 04-02-15

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:39

Dit ligt ook aan de bouw van een pony. Een ijslander kan weer meer dragen dan een welsh.. Vaak staat het alleen minder mooi als een ruiter wat lang is voor een pony!

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 07:56

Sanne.
Bij dezen vraag ik om nogmaals goed te lezen.
Het gaat hier niet om gewicht. Maar om lengte.

_Susan94
Berichten: 68
Geregistreerd: 09-02-16

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:13

Ik zou zeggen als je voeten een stuk onder de buik van het paard uitkomen, dat je te lang bent. Zoals zelmago4it zegt, als jij je hakken moet optrekken om been te geven, werkt dat niet optimaal meer. Lijkt me überhaupt ook niet comfortabel voor de ruiter. Daarnaast ziet het er vaak ook niet mooi uit als iemand te lang is (maar gezondheid en comfort van het paard is natuurlijk belangrijker dan uiterlijk).

Kimmie1995
Berichten: 95
Geregistreerd: 25-02-16

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:10

Wat is een stuk onder de buik uitkomen? Iedereen geeft daar een andere betekenis aan. Maar ik vind mensen te groot, als je tot aan de knieen van je paard komt. Dan ben je veel te groot

Deleted123
Berichten: 27
Geregistreerd: 02-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:55

Ik denk dat het lastig is om daar echt een standaardbepaling voor te noemen.. omdat het van veel dingen afhangt, van jezelf, maar ook van de bouw van het paard bijvoorbeeld.. Denk wel dat je het merkt als je het paard inderdaad niet meer voldoende kan ondersteunen

_Susan94
Berichten: 68
Geregistreerd: 09-02-16

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:21

Met een stuk onder het paard uitkomen zou ik zeggen de volledige voet met enkel onder de buik uit stekend, maar zoals je al zegt is dit ook voor iedereen verschillend.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:24

Als ik mijn been op moet trekken, voor het aansporen van mijn paard, betekend dat, dat er ruis in de lijn zit, om correct hulpen te kunnen geven.
Ja, dan ben je te lang.

Loretteeee

Berichten: 766
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:47

Maar been geven wordt dan denk ik ook verschillend gedaan.. Ik heb bv lange benen waardoor mijn voet er onder uit steekt.. Als je je been moet gaan optrekken betekent dat in mijn ogen dat je drijft met je hak/hiel? Je (onder)been iets verleggen om aan te drijven vind ik overigens niet heel vreemd.. Of ik begrijp het even verkeerd? :o?

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:50

Aansporen, niet aandrijven ;)

Loretteeee

Berichten: 766
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:04

Ah kijk. Daar zit mijn fout. :o

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 23:00

Dan nog
Als je voet te ver onder uit komt. Kun je ook niet meer drijven met je kuit.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:26

Als mijn voet en enkel onder de buik uit steken, kan ik nog prima drijven met mijn kuit zonder mijn been op te trekken of te knijpen met mijn knieën..

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 10:34

Dan ben ik benieuwd hoe lang jouw beugels zijn....
Of beeld matheriaal via pb.

Ik heb zélf vernomen op n pony waarbij mijn been nog bóven de voorknie uitkwam. Mijn kuit niet prettig en allert doorkwam. Ikmoest mijn voet en been oomhoog brengen om mijn kuit te laten raken aan debuik.

Daardoor verstoorde ik het rijproces.
Iemand van 10 cm kleiner had zijn kuit wél correct kunnen gebruiken.

justmexx

Berichten: 135
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: De Wijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:15

Met schouder erboven uit komen vind ik ook een twijfel! want sommige fjordjes en tinkers kunnen het dan alsnog prima hebben!
Maar ik zie ook vaak genoeg kinderen op die kleine shetjes rijden en dan zeg ik er wat van, nou dan moet je ze horen! Heel jammer.

Anoniem

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:22

Kijk eens naar die relatief lange kerels op de Lipizzaners, lijkt veel te lang en toch zitten ze nagenoeg perfect in balans.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 12:27

Picasso schreef:
Kijk eens naar die relatief lange kerels op de Lipizzaners, lijkt veel te lang en toch zitten ze nagenoeg perfect in balans.


Maar die -lange kerels- op lippizaners hebben een iets andere opleidingsniveau dan een gemiddelde ruiter van 14 op een shetlander? Toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:35

maralyn schreef:
Picasso schreef:
Kijk eens naar die relatief lange kerels op de Lipizzaners, lijkt veel te lang en toch zitten ze nagenoeg perfect in balans.


Maar die -lange kerels- op lippizaners hebben een iets andere opleidingsniveau dan een gemiddelde ruiter van 14 op een shetlander? Toch?



:D
Daarom: iedereen zou moeten beginnen met serieuze zitlessen alvorens 'echt' te gaan rijden. Ik ben echt van mening dat je een hoop balansproblemen (en daarmee andere problemen) kan voorkomen. Investeren in eigen kunnen. En inderdaad, het gros van de 14 jarigen zou niet op een shetlander moeten gaan zitten :D

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 12:38

Dan zijn wij het eens!!! *\o/*

Dit vind ik ook met dames (En heren!) , die met hun bovenlichaam zo ver uit komen, op een hele smalle pony (Denk aan NRPS)

En ik ben het er mee eens, dat voor iedereen vanuit de zit moet leren rijden.
Gewoon, om élk paard niet in de weg te zitten.