bitloos rijden ook negatieve effecten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 01:15

Ik denk dat de hele bit/bitloos discussie er gewoon op neerkomt dat sommige paarden fijner te rijden zijn mét bit en anderen zonder.
Met mijn paard bijvoorbeeld heb ik zelf proberen te rijden met kaakgekruist, kingekruisd, sidepull, touwhalster en bosal. Op geen enkele van deze was hij ontspannen te rijden, vanaf het moment dat ik hem met bit weer oppakte ontspande hij. Hoewel ik op buitenrit ook wel eens graag de bosal meeneem, maar voor hem mee te werken? Neen, niet zijn ding.
Bij die van mijn moeder is het net omgekeerd.

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:38

Snollygoster schreef:
Ik denk dat de hele bit/bitloos discussie er gewoon op neerkomt dat sommige paarden fijner te rijden zijn mét bit en anderen zonder.
Met mijn paard bijvoorbeeld heb ik zelf proberen te rijden met kaakgekruist, kingekruisd, sidepull, touwhalster en bosal. Op geen enkele van deze was hij ontspannen te rijden, vanaf het moment dat ik hem met bit weer oppakte ontspande hij. Hoewel ik op buitenrit ook wel eens graag de bosal meeneem, maar voor hem mee te werken? Neen, niet zijn ding.
Bij die van mijn moeder is het net omgekeerd.

_/-\o_

LisaDiesel

Berichten: 44
Geregistreerd: 23-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:45

Het is gewoon een hele moeilijke discussie. Ik weet ook niet of ik elk paard bitloos zou rijden.

Mijn paard is veel meer ontspannen nu ik hem bitloos rijdt, maar ook niet met elk bitloos hoofdstel. Kaakgekruist deed hem onwijs zeer achter zijn oren, omdat daar behoorlijk veel druk opkomt als je een keer je teugels oppakt. Daarom ben ik overgestapt naar side pull en dat gaat super!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:03

Snollygoster schreef:
Ik denk dat de hele bit/bitloos discussie er gewoon op neerkomt dat sommige paarden fijner te rijden zijn mét bit en anderen zonder.
Met mijn paard bijvoorbeeld heb ik zelf proberen te rijden met kaakgekruist, kingekruisd, sidepull, touwhalster en bosal. Op geen enkele van deze was hij ontspannen te rijden, vanaf het moment dat ik hem met bit weer oppakte ontspande hij. Hoewel ik op buitenrit ook wel eens graag de bosal meeneem, maar voor hem mee te werken? Neen, niet zijn ding.
Bij die van mijn moeder is het net omgekeerd.


Ik ben het hier zo goed als helemaal mee eens. Ik zou hetzelf altijd eerst bitloos proberen, maar lukt dat niet dan heb ik ook echt geeb enkel probleem met een bit (terwijl het soms lijkt alsof ik dat wel heb volgens mij)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:23

Mee eens :j

Mijn trekpaardkruising (met zo'n dikke nek die je doet denken, hang daar maar wat scherps in) word juist paniekeriger naarmate de optoming strenger word. Op een neckrope is ze op haar braafst.

Mijn kleine welshje daar gaat dus mooi een bit in, die gluiperd gaat anders met alles en iedereen aan de haal. >;) In de bak soms ook wel zonder bit, maar buiten dus niet. Misschien komt dat ooit nog.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:26

Snollygoster schreef:
Ik denk dat de hele bit/bitloos discussie er gewoon op neerkomt dat sommige paarden fijner te rijden zijn mét bit en anderen zonder.
Met mijn paard bijvoorbeeld heb ik zelf proberen te rijden met kaakgekruist, kingekruisd, sidepull, touwhalster en bosal. Op geen enkele van deze was hij ontspannen te rijden, vanaf het moment dat ik hem met bit weer oppakte ontspande hij. Hoewel ik op buitenrit ook wel eens graag de bosal meeneem, maar voor hem mee te werken? Neen, niet zijn ding.
Bij die van mijn moeder is het net omgekeerd.


Dit is eigenlijk de conclusie bij elke soort optoming, zowel met bit als bitloos. Een bit per definitie afschilderen als martelwerktuig vind ik wel heel kort door de bocht (gebeurt in dit topic niet hoor). Zijn de paarden die daar het prettigst op lopen dan SM liefhebbers? _O-

Gewoon gebruiken wat tot de prettigste onderlinge communicatie leidt. :) Principes van het baasje (absoluut wel/geen bit) zijn daarbij ondergeschikt. :))

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:52

Kahawa schreef:
Snollygoster schreef:
Ik denk dat de hele bit/bitloos discussie er gewoon op neerkomt dat sommige paarden fijner te rijden zijn mét bit en anderen zonder.
Met mijn paard bijvoorbeeld heb ik zelf proberen te rijden met kaakgekruist, kingekruisd, sidepull, touwhalster en bosal. Op geen enkele van deze was hij ontspannen te rijden, vanaf het moment dat ik hem met bit weer oppakte ontspande hij. Hoewel ik op buitenrit ook wel eens graag de bosal meeneem, maar voor hem mee te werken? Neen, niet zijn ding.
Bij die van mijn moeder is het net omgekeerd.


Dit is eigenlijk de conclusie bij elke soort optoming, zowel met bit als bitloos. Een bit per definitie afschilderen als martelwerktuig vind ik wel heel kort door de bocht (gebeurt in dit topic niet hoor). Zijn de paarden die daar het prettigst op lopen dan SM liefhebbers? _O-

Gewoon gebruiken wat tot de prettigste onderlinge communicatie leidt. :) Principes van het baasje (absoluut wel/geen bit) zijn daarbij ondergeschikt. :))



Nou ja, beetje offtopic en onpersoonlijk, maar het is niet perse zo dat als het dier ok lijkt dat de behandeling ook ok is.
Dit staat even compleet los van wel/geen bit, is echt heel erg offtopic, maar stiekem ook weer niet.

Ik ben gebeten door een hond omdat ik, voor het eerst in zijn leven, niet grof deed. Hond wist niet wat hij daarmee aan moest. Daarom beet hij, het is wat simpel neergezet, maar daar kwam het wel op neer.
Vele andere dieren gezien die, totdat ze bekend waren gemaakt met iets anders, amper reageerde op een goede behandeling en bij de bekende, doch slechte, behandeling (relatief) goed reageerde.

Conditionering heeft ook 'gevaarlijke' kanten, geld ook bij slechte behandeling. Een dier dat iets goeds niet kent kan daar in eerste instantie apart op reageren, of amper op reageren.
Als je geluk hebt kom je alleen de eigen mening tegen die geuit wordt, dan is de normale behandeling niet echt heel slecht geweest. Is de normale behandeling wel slecht geweest krijg je een dier die geen idee heeft wat hij met de nieuwe behandeling aanmoet, die zelfs heftig kan reageren.

Voor zowel bitloos als bit introduceren zou ik dus willen stellen dat als je een heftige reactie krijgt of een compleet gebrek aan begrip dat er iets fout zit in je verdere behandeling van het paard, je fundament niet goed zit.
Ik lees soms mijn paard gaat niet goed met/zonder bit, maat zolang er geen medische reden achter zit is dit niet waar, zit dit in het fundament en heb je daar op andere gebieden ook last van.
Elk gezond(!) paard kan met bit of zonder gereden worden. Als jouw paard dit niet kan en je weet zeker dat dit niet aan jou ligt, er geen gaten in je fundament zitten(trauma uit het verleden is een gat in het fundament, soms is dat erg lastig om op te lossen, maar dan ken je wel de reden. Voor het gemak, plaats dit onder niet gezond) is het hoog tijd om te kijken naar wat er lichamelijk aan de hand is.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:08

Goed punt Bowen.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:31

Ik heb een ex springpaard dat erg geleden heeft onder strakke neusriemen en kinkettingen en heeft daar ook gewoon littekens van. Hoewel hij makkelijk zonder bit te rijden is, kies ik liever voor een neusriemloos hoofdstel mét bit dan een bitlooshoofdstel dat vast om zijn neus zit. Gewoon om de herinnering aan of angst voor pijn weg te nemen. In het begin raakte hij al gespannen bij het opzadelen, nu weet hij dat er niks ergs gaat gebeuren, maar het laat wel raden hoe hij gereden is.
Ik ga nu gewoon hoofdstelloos met hem proberen trouwens.

Ik heb niks tegen bit en niks tegen bitloos en gebruik dan ook gewoon het hele scala van stang-en trenshoofdstel tot hoofdstelloos. Ook op 1 paard. Het moet niets uitmaken eigenlijk, maar als dat het wel doet zoek ik wat het prettigst is voor het paard.
Bij "moeilijke" paarden begin ik vaak met een halster met teugels.

Er kunnen net zoveel nadelige effecten aan bitloos zitten als aan met bit, als willen de anti bitters daar niet echt aan en vergelijken die graag slecht bitgebruik met goed bitloos rijden. Dat is natuurlijk geen vergelijking. De pseudowetenschappelijke schrijfsels kloppen niet of niet helemaal, maar worden toch graag gebruikt om zogenaamd aan te tonen dat bitten op zich slecht zijn.
Ik zou hetzelfde verhaal op kunnen zetten over bitloos en het slecht afschilderen....

Je moet gewoon met gevoel rijden en correct communiceren met het paard en het middel is irrelevant.
Hier in Portugal worden ezels al eeuwen gewoon met een stokje op de hals bestuurd ...

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 08:55

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik heb een aantal keren gereden met een touwhalster met teugels aan. Hoewel dat met mijn pony ook goed gaat, was dat het niet helemaal. Hij luistert er wel mee, maar echt ontspannen is hij niet. Heb nu een sidepull en dat vind ik echt een verademing. Hiermee is hij echt gemakkelijk ontspannen te krijgen en lijkt voor ons beide wel een goede optie te zijn.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:13

Ja wat ik als nadelig heb ervaren is dat ik zelf rommelig werd met mijn handen bij bitloos. Ik vond het lastig om een constante aanleuning te krijgen. Paard werd daardoor ook onrustig met het hoofd. Voor buitenritten en helemaal losse teugel was het positief. Voor de les vond ik het niet handig.
Nu rij ik weer met bit en heb niet de indruk dat het paard het vervelender vindt.

Lovas
Berichten: 212
Geregistreerd: 22-11-15

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:26

Ik rijd mijn ene vaak bitloos en de ander eigenlijk nooit. En die ene die ik bitloos rijd is een ontzettend heet hoofdje, en die ik met bit rijd ontzettend braaf maar wel sterk. Imo zegt dat niet zo veel. Je rijd een paard op je zit, voorkant vooral met rust laten. Maar mijn merrie wilt wel is eigenwijs het beenhulp negeren en dan is toch een bit fijn vind ik. Ze vind het zelf ook wel het prettigst heb ik het idee! Ik wil graag bitloos oefenen met haar, maar geen haast en het hoeft van mij niet perse. Mijn ruin, hoe vel hij kan zijn is wel heel gevoelig en zou niet mijn been stuur hulp zomaar negeren, en als hij heet word helpt dat bit echt niet. Dat maakt hem juist paniekeriger. Het is voor elk paard even aanvoelen, mijn paard is mishandeld en heb ik nu ander half jaar en soms gebeuren er dingen waarbij hij ontzettend paniekeerd. Maar na een maand onder het zadel kon ik al oefenen met bitloos omdat hij wel heel fijn te sturen was en zijn problemen zouden niet beter worden met het bit. En ik heb het idee dat hij bitloos ook wel het prettigst vind, hij was gevoelig in de mond. Ik ben dus echt niet een voorstander van een bepaald iets maar een voorstander van wat werkt het beste. :)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:31

Ik zou het zo willen zeggen. Met een bit kan je een paard sneller pijn doen. Met bitloos is dit ook mogelijk, zeker als je naar hefboomsystemen gaat, maar met een bit is dit gewoon sneller het geval. Als je moeite doet om een passend bit te zoeken en echt bijna geen druk gebruikt, is het zeker mogelijk om pijnloos te rijden zonder bit. En passend bit vinden is echter zeer moeilijk. En veel ruiters rijden met tientallen of honderden keren te veel druk. Ik ben van mening dat iedereen sowieso bitloos moet beginnen. Als de persoon goed kan rijden en het paard is goed opgeleerd, kan er als je dit wel overgestapt worden op rijden met zeer lichte druk op een passend bit.

Ik heb hier regelmatig gelezen dat iemand zei dat het paard vervelend ging doen bij bitloos. De vraag die ik hier bij heb is hoelang je het geprobeerd hebt, of dat iedereen de tijd terug beter werd of eerder verslechterde en of je de moeite hebt genomen het paard wat extra uitleg te geven.
Ik wil even benadrukken dat een paard lastig kan gaan doen bij bitloos om verschillende redenen. En reden kan onbegrip zijn, of misschien de nieuwe druk nog gewoon moeten worden. Misschien kan je paard minder goed tegen druk op de neus, maar er zijn meerdere optomingen. En dan nog de belangrijkste. Bij bitloos zal het paard zich eerder uiten omdat de pijn (in vele gevallen) dan niet meer aanwezig is. Het paard gaat minder bezig zijn met het bit ontwijken en pijn vermijden. Bovendien is het vaak zo dat als het paard lastig werkt gaan doen met bit in een zin hoofd wat vervelend wil gaan bewegen, dit tot een behoorlijke verhoging in druk op de lagen leidt. Als het paard dat effect niet heeft haar hij misschien tijdelijk wat lastiger doen omdat hij zich nu kan uiten zonder pijn.

Kortom, het is volgens mij mogelijk om met bit pijnloos te rijden, al vergt dit meer moeite. Het is makkelijker met bitloos maar ook bitloos kan pijnlijk zijn.

Het gezegde dat bit of bitloos even hard of zacht is als de ruiterhand klopt in zijn basis volkomen. Het verschil is gewoon dat de opgelegde druk er veel meer toe doet bij bit dan bij bitloos. Maar beiden kunnen hard of zacht als de ruiterhand maar hard of zacht genoeg is.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:42

Het blijft het verschil tussen een goede ruiter en een slechte ruiter, ongeacht het middel dat hij gebruikt vpor communicatie. Een slechte ruiter rijdt ook bitloos zijn paard naar de knoppen.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:28

Mee eens, maar dan sowieso minder pijnlijk bij bitloos. Daarom dat ik ook vindt dat een bit enkel gebruikt zou mogen worden door gevorderde ruiter op een gevorderd paard.

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:33

Mijn paard rijd ik met touwhalster, maar buiten voor de zekerheid met bit.
Eigenlijk heb ik altijd met bit gereden, tussendoor soms voor de lol met touwhalster, aangezien ik altijd dressuurwedstrijden wilde rijden. Ik merk wel dat je, wanneer je bitloos rijdt en zeker met touwhalster en een leadrope, veel minder makkelijker 'even' een teugel kan gebruiken om je eigen rijfouten te corrigeren. Je moet het echt met je lichaam en je zit doen, waardoor ik vind dat je op deze manier vriendelijker en bewuster gaat rijden. Je hebt immers niet je bit om even je paard mee naar rechts te trekken als jij scheef zit, of in te knijpen als je paard niet wilt stoppen.
Nu rijd ik nooit met een andere bitloze optoming dan een touwhalster en vind ik de kaakgekruiste en de kingekruiste hoofdstellen verre van vriendelijk, wanneer hier constante druk op wordt uitgeoefend. Net als met het bit.
Mijn paard loopt in ieder geval een stuk fijner bitloos en ik ga er beter van rijden :)

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:30

jensvl schreef:
Mee eens, maar dan sowieso minder pijnlijk bij bitloos. Daarom dat ik ook vindt dat een bit enkel gebruikt zou mogen worden door gevorderde ruiter op een gevorderd paard.

Waarom is bitloos dan minder pijnlijk? En bitloos mag wel bij iedereen? ;)
Waren ze anders op minimaal 5 maneges in het land wel mee bezig als het echt zo was.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:16

jensvl schreef:
Mee eens, maar dan sowieso minder pijnlijk bij bitloos. Daarom dat ik ook vindt dat een bit enkel gebruikt zou mogen worden door gevorderde ruiter op een gevorderd paard.

Nee, bitloos is echt niet per defintitie minder pijnlijk.
Je kunt een paard zelfs met een halster bloedende wonden op laten lopen als je gaat zagen en trekken.
Met een strakke neusriem, meestal wel gewenst bij bitloos, druk je de wangen tussen de kiezen.

Ik vind zelf dat je pas teugels in handen mag krijgen op het moment dat je een onafhankelijke zit in drie gangen hebt gekregen zonder, aan de longe.
Maar als je dan teugels in handen krijgt, mag daar best een bit aan zitten, en het liefst in en paard dat onmiddelijk protesteert als je iets verkeerd doet. Dán krijg je het gevoel dat je nodig hebt, niet als je zonder consequenties aan de teugels kunt hangen.

Kinderen onder de 12 missen de fijne motoriek en zouden helemaal niet moeten paardrijden, maar als zij en hun moeders het dan zo leuk vinden, geef die dan maar een bitloos hoofdstel, maar hoe krijg je dan in hemelsnaam het hangen aan de teugels, als ze zich dat aanwennen, dan weer afgeleerd?
Hangen aan de tegels voorkom je ook alleen met een zeer goed afgericht paard...

Ik zie liever iemand die voorzichtig is met hulpen omdat hij of zij zich heel erg bewust is van iets dat zeer zo kunnen gaan doen dan iemand die maar wat doet omdat het in zijn /haar ogen toch niet zeer doet.

Lesgevers hebben daarin een grote verantwoording, maar helaas zijn er genoeg die zagen etc normaal vinden en zelfs aanleren.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:38

Ik zal het even herhalen. Stel je zet en halve kilo aan kracht. Dit komt hoe dan ook vele malen krachtiger door met een bit dan op een halster. Dit is echt basis natuurkunde omdat het oppervlakte waarop het bit contact maakt met de mond echt tientallen keren kleiner is dan het oppervlakte waarop bvb de neusriem contact maakt met de neus van het paard. Als je beweert dat dit niet het geval is en dat beiden bij eenzelfde kracht even krachtig inwerken, dan wil ik jou onderbouwde uitleg wel eens horen.

Niet tegenstaande dat, kan je een paard met bitloze optomingen heel veel pijn doen.

Wat het deel onder lesgevers betreft heb je ook zeker gelijk. Wat je zegt over de strakke neusriem vindt ik zelf lariekoek. Niet dat het niet klopt wat je zegt, maar wel het deel dat dit aan te raden is. Ik rijdt het liefst als ik het ooit vindt met een stalhalster zonder metalen delen. Op zodanige manier gemaakt dat het nergens pijn doet. Dus voorlopig rijdt ik met een stalhalster dat zo weinig mogelijk metaal heeft. Liever nog zonder halster, maar daar krijg je soms nogal last mee als mensen in de buurt dit zien.

Maar tenzij een stalhalster ook constant de wangen tussen de kiezen duwt, denk ik dat dit geen probleem zal zijn. Nu we het toch over het effect hebben. Veel optomingen met bit hebben in mijn ogen ook veel te strakke halsterriemen. Vaak strakker dan bitloos door toevoeging van sperriemen en dergelijke.

En bij geen enkele optoming kan je zonder consequenties aan de teugels hangen.
Hangen aan de teugels moet altijd door degene die les geeft afgeleerd worden. Met bit of bitloos, maakt niet uit. Hangen doen ze toch. Ze corrigeren moet je toch. Het lijkt me gewoon leuker voor het paard dat die er minder last van heeft. Hier wil ik de nadruk leggen op het woord minder. Want last blijft het paard er van hebben.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:55

xniieeenke schreef:
jensvl schreef:
Mee eens, maar dan sowieso minder pijnlijk bij bitloos. Daarom dat ik ook vindt dat een bit enkel gebruikt zou mogen worden door gevorderde ruiter op een gevorderd paard.

Waarom is bitloos dan minder pijnlijk? En bitloos mag wel bij iedereen? ;)
Waren ze anders op minimaal 5 maneges in het land wel mee bezig als het echt zo was.


Niet perse minder pijnlijk denk ik. Maar zonder bit kan je minder snel pijn doen. Waarom? Omdat de zenuweindes in de mond zitten en deze zijn veel gevoeliger dan de rest van de zenuw. Daarnaast nog stukje ijzeren stang vs stukje (zacht) leer )hoewel dat laatste per optoming natuurlijk kan verchillen)

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:32

jensvl schreef:
Wat het deel onder lesgevers betreft heb je ook zeker gelijk. Wat je zegt over de strakke neusriem vindt ik zelf lariekoek. Niet dat het niet klopt wat je zegt, maar wel het deel dat dit aan te raden is.

Dit heb je verkeerd begrepen omdat ik eerlijk gezegd niet volledig was. Wat ik bedoel is dat bij een aantal bitloze hoofdstellen de neusriem strak moet zitten omdat de boel anders gaat schuiven of niet de bedoelde inwerking heeft. In die zin is het gewensd bij die vorm van bitloos.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:39

Ah oké. Dat volg ik wel.

brendy29
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:56

Ik weet niet of dit klopt, maar als ik mensen bitloos zie rijden heb ik vaak het idee dat het paard meer ruimte krijgt om zelf positie van hoofd etc. te kiezen. Vooral met een neckrope valt me dat op.. Klopt mijn idee?

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:44

Dat is zeker een feit. En gezien het hoofd gebruikt wordt als evenwicht orgaan is dat zeker iets goed.

Anoniem

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:47

Bitloos of met bit, het gaat om de handen die de teugels vast hebben of het prettig voor een paard is of niet. Bitloos met een harde hand is net zo schadelijk.