bitloos rijden ook negatieve effecten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 17:18

Ik heb eigenlijk al vanaf het begin dat ik rijd (16 jaar gelden dus) geprobeerd om niet "zomaar" te rijden, maar te rijden met mijn gevoel, mijn paard te begrijpen en hierop in te spelen. Toch ben ik al die tijd met bit blijven rijden (owv verschillende redenen).
Ik ben al een paar jaar aan het twijfelen om over te schakelen naar bitloos als dit nog mogelijk is met mijn pony, want hij is immers niet meer van de jongste. Er is vanalles te vinden over de nadelige effecten van het bit en bitloos rijden wordt dan ook vaak aangeprezen als veel beter. Echter stel ik me de vraag of bitloos wel zo onschadelijk is als vaak wordt gezegd / verondersteld? Ik weet wel dat er verschillende soorten bitloze opsommingen zijn die verschillend inwerken op het paard.
Maar neem nu bijvoorbeeld een bitloos hoofdstel dat inwerkt op nek, neus en wangen. Ik stel mij hierbij echt de vraag of het wel zo gezond is voor een paard om druk uit te gaan oefenen op nek en neus. Kan dit ook geen schadelijke effecten hebben voor het paard?
Wat zijn eventuele nadelige effecten van bitloos rijden?

Ja, ik ben eerder een leek op dit vlak dus sorry als ik een erg domme vraag stel, maar ik vraag me dit dus echt wel af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:21

Wat over het bit altijd gezegd wordt: "Een bit is zo streng (/schadelijk) als de ruiterhand hem maakt"
Ik ben van mening dat dat bij bitloos net zo is. (Wanneer je bijvoorbeeld de neusriem even strak aantrekt of continue druk uitoefent oid.)

Verder heb ik er geen verstand van en lees ik even mee, ben ook wel benieuwd!

xjessiesl
Berichten: 414
Geregistreerd: 26-11-14
Woonplaats: Angeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:26

http://www.bitloospaardrijden.info/hoofdstellen.php

Hier kun je veel informatie van halen, weet er zelf ook niet zo veel van. Mij lijkt dat je bij bitloos de druk heel erg op de neus hebt. (ligt ook aan welke je hebt). Je moet hier ook heel erg goed opletten hoe en waar die ligt. Ik heb er verder ook vrij weinig verstand van. Maar er zijn wel veel verschillende soorten bij bitloze hoofdstellen.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:07

[RT-D] Bit of bitloos opleren

Hier kun je al een discussie lezen over het met bit of bitloos beleren.

Verder ga ik je topic verplaatsen van VNA naar RT-D, aangezien bitloos niet per se NH is (en vise versa).

Anoniem

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:13

Ik reed mijn paard al jaren bitloos, vorig jaar heb ik kort een ruiter gehad die van mij ook bitloos moest rijden. Stom van me, binnen de korste keren had mijn paard een schaafwonde op zijn neus. Dus heb ik voor haar mijn hoofdstel met bit van onder het stof gehaald.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:32

Het ligt er heel erg aan welk hoofdstel je neemt. Er zijn bijvoorbeeld hoofdstellen met een ijzeren neusriem, sommige neusriemen hebben zelfs onder het leer 'stekels' (zoals een serreta, een Spaanse kaptoom). Er zijn bijvoorbeeld ook hackamores met ijzer in de neusriem. Deze hackamores hebben al een hefboomwerking van zichzelf (sommige mildere dan anderen) en ijzer in de neusriem is imo niet goed.
Dat zijn wat mij betreft 'foute' bitloze hoofdstellen. Hoe zacht je ook met je handen bent, als je paard schrikt en je doet per ongeluk iets meer dan normaal met de teugels is het behoorlijk pijnlijk.

Een andere fout die je kan maken waar een bitloos hoofdstel niet goed van wordt, is hem (veel) te laag plaatsen. Dit zie ik helaas heel erg vaak bij dr. Cook bitloze hoofdstellen. De goede plaats van een bitoze neusriem is twee vingers onder het jukbeen, maar de dr. Cooks hangen heel erg vaak bovenop het zwevende neusbot. Dat is een gevoelig botje die je eigenlijk moet mijden met een neusriem. Ook worden hackamores vaak laag geplaatst, omdat ze vaak met gewone bakstukken (van een bit-hoofdstel) gebruikt worden. Een relatief 'scherp' hoofdstel als een hackamore (al dan niet met ijzer in de neusriem) werkt wel héél erg pittig in op het zwevende neusbotje als je hem zo laag hangt. Met zo'n hoofdstel zou je het botje zelfs kunnen breken. (Dit is trouwens onmogelijk als je hem op de goede hoogte hangt, dan zit de neusriem op een dik stuk bot, die een stuk minder gevoelig is en niet te breken).


Verder, een bit/bitlooshoofdstel is zo hard als je eigen hand? Tsja. Als jij een goed passend, vriendelijk hoofdstel hebt misschien. Maar als je een hoofdstel hebt wat te laag hangt of gewoon uit zichzelf heel hard inwerkt doet het gewoon pijn, ook als je de teugels laat hangen. Teugels hebben namelijk zelf al veel gewicht en met een (meganische) hackamore met een kinketting en ijzer in de neusriem kan het al irriteren als je de teugels minimaal aanneemt.
Dit is natuurlijk precies hetzelfde met bit. Echter vind ik dat een (ijzeren) bit op zichzelf al meer 'klettert' in de mond tijdens bijvoorbeeld de galop. Dan hoef je nog niks met de teugels te doen, het geeft toch al meer druk in de mond dan een stilliggende neusriem van leer.


Met een goed passend, leren hoofdstel (dus ook met een goed passende leren hackamore) is het moeilijk om een paard goed pijn te doen. Ik vind dus dat er minder nadelen aan bitloos zitten dan met bit rijden.

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 22:36

Dank je voor je uitgebreide uitleg Mariett!

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:35

Ik rijd met een western sidepull en in principe heb je de teugels dan altijd in boogjes hangen. Ik ben sinds ruim een maand overgestapt en sindsdien is het allemaal zoveel beter gegaan. Veel meer vertrouwen van beide kanten en geen irritaties meer van kwijlmonden bij het paard. Het sturen gaat wonderbaarlijk goed op zit en teugel tegen de hals leggen. Ze snapte het meteen. Halthouden op zit, echt super! Ik zou als ik jou was het gewoon proberen. Wat heb je te verliezen? Je kunt altijd weer terug gaan naar de oude manier.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:08

Ik ben van mening dat de hand, en daarmee dus de zit, van de ruiter de grootste (evt schadelijke) inwerking heeft. Als je (nog) geen onafhankelijke zit hebt kun je ook niet stil, t.o.v. het paardenhoofd, met je hand zijn.

Daarnaast zijn er idd bitloze hoofdstellen op de markt die van zichzelf vrij scherp inwerken. Naast wat Mariett al noemt vind ik daar ook sommige touwhalsters en/of bosals bij horen. Als je daar met druk rijdt werken ze m.i. vrij scherp in.

Naar mijn idee moet je niet op de teugels, waar die dan ook aan vastzitten, sturen en stoppen maar op je houding, zit, intentie en ademhaling.

Over het algemeen denk ik dat bitloos vriendelijker is voor het paard dan met bit, maar dit hangt dus ook heel erg af van de hand van de ruiter en de bitloze optoming waar voor gekozen is.

Daarom rijd ik zelf bitloos en heb ook een bitloos uitprobeer service. Een sidepull of rijkaptoom zonder ijzer is dan vaak een "veilige optie".

Leuk dat je je er in wilt verdiepen en leeftijd van het paard zou niet uit moeten maken.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:11

jetm schreef:
Ik ben van mening dat de hand, en daarmee dus de zit, van de ruiter de grootste (evt schadelijke) inwerking heeft. Als je (nog) geen onafhankelijke zit hebt kun je ook niet stil, t.o.v. het paardenhoofd, met je hand zijn.

Daarnaast zijn er idd bitloze hoofdstellen op de markt die van zichzelf vrij scherp inwerken. Naast wat Mariett al noemt vind ik daar ook sommige touwhalsters en/of bosals bij horen. Als je daar met druk rijdt werken ze m.i. vrij scherp in.

Naar mijn idee moet je niet op de teugels, waar die dan ook aan vastzitten, sturen en stoppen maar op je houding, zit, intentie en ademhaling.

Over het algemeen denk ik dat bitloos vriendelijker is voor het paard dan met bit, maar dit hangt dus ook heel erg af van de hand van de ruiter en de bitloze optoming waar voor gekozen is.

Daarom rijd ik zelf bitloos en heb ook een bitloos uitprobeer service. Een sidepull of rijkaptoom zonder ijzer is dan vaak een "veilige optie".

Leuk dat je je er in wilt verdiepen en leeftijd van het paard zou niet uit moeten maken.

Iedereen zegt dit altijd wel over bitloze hoofdstellen, maar imo gaat dit ook (en misschien wel nog meer) op voor hoofdstellen mét bit. Weet niet of dat je intentie van het bericht was hoor, wilde het alleen even zeggen :)

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:13

SandraVerl schreef:
Ik reed mijn paard al jaren bitloos, vorig jaar heb ik kort een ruiter gehad die van mij ook bitloos moest rijden. Stom van me, binnen de korste keren had mijn paard een schaafwonde op zijn neus. Dus heb ik voor haar mijn hoofdstel met bit van onder het stof gehaald.


Deze snap ik niet. Als ze een harde hand heeft, is dat met bit toch niet minder? Alleen zijn de wonden dan niet meteen zichtbaar...

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:19

Mariett schreef:
jetm schreef:

Naar mijn idee moet je niet op de teugels, waar die dan ook aan vastzitten, sturen en stoppen maar op je houding, zit, intentie en ademhaling.

Iedereen zegt dit altijd wel over bitloze hoofdstellen, maar imo gaat dit ook (en misschien wel nog meer) op voor hoofdstellen mét bit. Weet niet of dat je intentie van het bericht was hoor, wilde het alleen even zeggen :)


Inderdaad geldt dat m.i. voor bit en bitloos :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:30

" Ik stel mij hierbij echt de vraag of het wel zo gezond is voor een paard om druk uit te gaan oefenen op nek en neus. Kan dit ook geen schadelijke effecten hebben voor het paard? "

Ik vraag me af of het wel zo gezond is voor een paard om druk uit te oefenen op het tandvlees en de tong. Dat lijkt me ook een veel logischere vraag eigenlijk :')

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:33

Appelmoes_11 schreef:
SandraVerl schreef:
Ik reed mijn paard al jaren bitloos, vorig jaar heb ik kort een ruiter gehad die van mij ook bitloos moest rijden. Stom van me, binnen de korste keren had mijn paard een schaafwonde op zijn neus. Dus heb ik voor haar mijn hoofdstel met bit van onder het stof gehaald.


Deze snap ik niet. Als ze een harde hand heeft, is dat met bit toch niet minder? Alleen zijn de wonden dan niet meteen zichtbaar...


Maar het excuus 'het bit/optoming zo scherp als de hand van de ruiter' bekt zo lekker en daarmee is alles meteen van tafel. :roll:

Hetzelfde vind ik inderdaad van de uitspraak van de KNHS dat een hackemore te scherp is bevonden voor bitloos dressuur vanwege de hefboomwerking. Nee joh een stangenbit met scharen is lekker. _-:( maar dan zit de hefboomwerking in de mond en is het geen probleem meer? 8)7

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:36

WildWings schreef:
" Ik stel mij hierbij echt de vraag of het wel zo gezond is voor een paard om druk uit te gaan oefenen op nek en neus. Kan dit ook geen schadelijke effecten hebben voor het paard? "

Ik vraag me af of het wel zo gezond is voor een paard om druk uit te oefenen op het tandvlees en de tong. Dat lijkt me ook een veel logischere vraag eigenlijk :')

Ik vond het ook een beetje een gekke zin. Normaal haal je je paard toch ook uit de wei met een halster? Dan oefen je ook druk uit op het hoofd.


Arabesk schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Deze snap ik niet. Als ze een harde hand heeft, is dat met bit toch niet minder? Alleen zijn de wonden dan niet meteen zichtbaar...


Maar het excuus 'het bit/optoming zo scherp als de hand van de ruiter' bekt zo lekker en daarmee is alles meteen van tafel. :roll:

Hetzelfde vind ik inderdaad van de uitspraak van de KNHS dat een hackemore te scherp is bevonden voor bitloos dressuur vanwege de hefboomwerking. Nee joh een stangenbit met scharen is lekker. _-:( maar dan zit de hefboomwerking in de mond en is het geen probleem meer? 8)7


Dit is zeker waar, ik vind eigenlijk dat je paardrijden niet zou moeten doen met iets van ijzer (ringetjes, gespjes etc. natuurlijk uitgelaten), ijzer buigt niet mee, vormt niet en is keihard. Of het nou een neusriem of een bit is, eigenlijk vind ik ijzer te hard.
En hefboom.. een lichte hefboom kan misschien wel, zonder kinketting maar met een leren 'kettinkje'. Als het goed werkt dan kan het imo. Een hack zou best moeten kunnen bij dressuur vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:39

Mariett schreef:
Dit is zeker waar, ik vind eigenlijk dat je paardrijden niet zou moeten doen met iets van ijzer (ringetjes, gespjes etc. natuurlijk uitgelaten), ijzer buigt niet mee, vormt niet en is keihard. Of het nou een neusriem of een bit is, eigenlijk vind ik ijzer te hard.


Bij een hackamore zijn de stangen die de hefboomwerking veroorzaken van metaal, maar het deel dat contact maakt met het hoofd (dus het neusdeel/neusriem) en druk uitoefent doorgaans niet- dat is juist van leer. Een bit daarintegen is doorgaans juist altijd van metaal (uitzonderingen daar gelaten). Alsnog vind ik een hackamore een vrij strenge bitloze optoming hoor, maar wilde toch even dit toevoegen, omdat het nu lijkt alsof je bedoelt te zeggen dat een hackamore een ijzeren neusriem heeft.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:42

Nee hoor, had zelfs nog iets toegevoegd aan mijn post omdat ik het ook zo vond lijken :)
Klopt dat het een beetje zo leek, maar dit bedoel ik dus niet inderdaad. Ik zal zelf denk ik nooit een hack gebruiken, maar er zijn mensen die er goed mee om kunnen gaan en sommige paarden vinden het systeem misschien wel prettig/duidelijk aanvoelen.

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 17:25

WildWings schreef:
" Ik stel mij hierbij echt de vraag of het wel zo gezond is voor een paard om druk uit te gaan oefenen op nek en neus. Kan dit ook geen schadelijke effecten hebben voor het paard? "

Ik vraag me af of het wel zo gezond is voor een paard om druk uit te oefenen op het tandvlees en de tong. Dat lijkt me ook een veel logischere vraag eigenlijk :')


Ik weet, zoals in mijn beginpost ook aangehaald, wel degelijk dat een bit nadelen heeft en schadelijke effecten kan hebben in de mond van het paard. Daarover vind je ook redelijk wat info. Bitloos wordt dan aangeprezen als veel beter, maar ik kan me voorstellen dat ook dit wel minder prettige effecten heeft. En daar is veel minder over terug te vinden.

Mariett schreef:
Een relatief 'scherp' hoofdstel als een hackamore (al dan niet met ijzer in de neusriem) werkt wel héél erg pittig in op het zwevende neusbotje als je hem zo laag hangt. Met zo'n hoofdstel zou je het botje zelfs kunnen breken.


En zoiets bedoelde ik dus als nadelige effecten van bitloze optoming.

Vooraleer ik hieraan zou beginnen wil ik me er gewoon graag wat meer in verdiepen om een bewuste keuze te kunnen maken en zeker te zijn dat ik bv geen fouten maak zoals de neusriem te laag hangen. Ik wil niet holderdebolder overstappen naar bitloos om dan te ontdekken dat ik dingen fout heb gedaan of zo. Ik wil weten waar ik aan toe ben en het niet zonder kennis van zaken doen. Vandaar dus ook dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:27

Appelmoes_11 schreef:
SandraVerl schreef:
Ik reed mijn paard al jaren bitloos, vorig jaar heb ik kort een ruiter gehad die van mij ook bitloos moest rijden. Stom van me, binnen de korste keren had mijn paard een schaafwonde op zijn neus. Dus heb ik voor haar mijn hoofdstel met bit van onder het stof gehaald.


Deze snap ik niet. Als ze een harde hand heeft, is dat met bit toch niet minder? Alleen zijn de wonden dan niet meteen zichtbaar...


Ze had nog nooit bitloos gereden en mijn paard is een redelijk fel paard, ze had dan ook het gevoel dat zij geen controle over hem had, waardoor ze de teugels erg strak op nam. Met bit zat ze amper in zijn mond omdat ze zich dan zekerder voelde. Ik kon op dat moment zelf niet met hem rijden en bijrijders zijn echt niet zo gemakkelijk te vinden.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:52

Het wordt tijd dat men accepteert dat paarden individuen zijn met hun eigen voorkeuren. Ik ken paarden die op de kletterende gaan met wat voor een bit dan ook, en met bitloos opknapten. Én ik ken paarden die niets van de bitloze druk moesten hebben en met bit weer heerlijk soepel liepen.

Er zijn bepaalde bokkers met oogkleppen op die stug wat anders blijven beweren ( ;) ) maar zolang jij met een goede beargumentatie je harnachement kiest én er vriendelijk/met respect om gaat, kun jij puur de voordelen eruit halen. Anders zul je alleen de nadelen ervaren.

Nog een tip, gebruik de zoekfunctie gezien we straks een ouderwetse discussie gaan krijgen.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:02

magda_90 schreef:
Het wordt tijd dat men accepteert dat paarden individuen zijn met hun eigen voorkeuren. Ik ken paarden die op de kletterende gaan met wat voor een bit dan ook, en met bitloos opknapten. Én ik ken paarden die niets van de bitloze druk moesten hebben en met bit weer heerlijk soepel liepen.

Er zijn bepaalde bokkers met oogkleppen op die stug wat anders blijven beweren ( ;) ) maar zolang jij met een goede beargumentatie je harnachement kiest én er vriendelijk/met respect om gaat, kun jij puur de voordelen eruit halen. Anders zul je alleen de nadelen ervaren.


Hier ben ik het zoooo mee eens! _/-\o_

Met mijn oude merrie op een gegeven moment overgestapt op bitloos, omdat ze zonder (medische) reden het bit niet meer accepteerde. Ze was al 19, maar dat ging prima.
Mijn huidige heren rijd ik beiden met bit. De ene zou niet eens bitloos kunnen, omdat hij niets op z'n neus verdraagt (rijd dus ook zonder neusriem)

Voor beide optomingen zijn voor- en nadelen te bedenken. Kijk gewoon per paard wat je en je paard fijn vinden, en ga daar verstandig mee om.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:08

Arabesk schreef:
Maar het excuus 'het bit/optoming zo scherp als de hand van de ruiter' bekt zo lekker en daarmee is alles meteen van tafel. :roll:

Hetzelfde vind ik inderdaad van de uitspraak van de KNHS dat een hackemore te scherp is bevonden voor bitloos dressuur vanwege de hefboomwerking. Nee joh een stangenbit met scharen is lekker. _-:( maar dan zit de hefboomwerking in de mond en is het geen probleem meer? 8)7


Met stang en trens mag je ook niet in de B, L en M rijden.
En aangezien bitloos voorlopig nog maar t/m L2 mag, lijkt me de discussie om wel een Hackemore tijdens de wedstrijd te mogen gebruiken wat zinloos.
Overigens heb ik voorlopig maar 2 ruiters bitloos in de ring gezien als jury en ik ben blij, dat deze mensen niet met Hackemore mogen rijden, want de vriendelijkheid was ver te zoeken.
Dat geldt net zo goed voor sommige Bit ruiters waarbij ik blij ben dat ze geen stang en trens mogen.

Ik ben ervan overtuigd, dat het niet uitmaakt of je bitloos of met bit rijdt, zo lang je maar vriendelijk rijdt.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:12

Nog ter aanvulling, een bitloos hoofdstel met alleen druk op de neus kan voor paard A heel positief uitpakken, maar voor paard B een ramp betekenen. Bekijk dus per optoming heel secuur hoe het inwerkt en bedenk of je paard daar wel bij past. Ik vind het erg nadelig (understatement) als een ruiter koste wat kost met een optoming wil rijden waarbij het paard protesteert. Alleen maar omdat dat zo paardvriendelijk zou zijn.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:14

Als je je afvraagt of het wel goed is al die druk op de neus, moet je je gaan afvragen of je uberhaupt wel op de juiste manier rijdt. Zowel met bit als bitloos, moet je maar een fractie gewicht in je handen hebben.

Bitloos vind ik fijn, maar de aanleuning is toch ietsje anders, wat ik voor lage houdingen en b/l niveau juist fijn vindt, maar voor m/z totaal niet. Misschien hefboomwerking wel, maar geen ervaring mee.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:14

Tendance schreef:
Arabesk schreef:
Maar het excuus 'het bit/optoming zo scherp als de hand van de ruiter' bekt zo lekker en daarmee is alles meteen van tafel. :roll:

Hetzelfde vind ik inderdaad van de uitspraak van de KNHS dat een hackemore te scherp is bevonden voor bitloos dressuur vanwege de hefboomwerking. Nee joh een stangenbit met scharen is lekker. _-:( maar dan zit de hefboomwerking in de mond en is het geen probleem meer? 8)7


Met stang en trens mag je ook niet in de B, L en M rijden.
En aangezien bitloos voorlopig nog maar t/m L2 mag, lijkt me de discussie om wel een Hackemore tijdens de wedstrijd te mogen gebruiken wat zinloos.
Overigens heb ik voorlopig maar 2 ruiters bitloos in de ring gezien als jury en ik ben blij, dat deze mensen niet met Hackemore mogen rijden, want de vriendelijkheid was ver te zoeken.
Dat geldt net zo goed voor sommige Bit ruiters waarbij ik blij ben dat ze geen stang en trens mogen.

Ik ben ervan overtuigd, dat het niet uitmaakt of je bitloos of met bit rijdt, zo lang je maar vriendelijk rijdt.


Dan moet de KNHS het gelijk trekken, hogere klassen hackemore toegestaan daar waar de S en T ook mag. Als je de ene optoming afkeurt vanwege hefboomwerking moet je ook de andere afkeuren.