Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:15

*stille meelezer komt even iets vragen*

....soms gaat het om puntjes op de i en zijn nuances belangrijk - soms niet.
Citaat:
Stelling is zoals Vur al aangaf de buiging in het kaakgewricht (zijdelingse buiging van de schoft naar de neusm daarbij zie je wel het binnenoog van je paard en zn neus) terwijl het paard verder recht is. Met buiging bedoelen we lengtebuiging, dat is de buiging om je been heen van kop tot staart, zodat dat het paard zijn wervelkolom (lengteas) zijdelings inbuigt.


Naar mijn idee kan het kaakgewricht niet buigen.
De kaak kan open en dicht, en een paard kan de onder- en bovenkaak wat ten opzichte van elkaar bewegen zoals bij gapen.
Ik heb begrepen dat stelliñg de 'buiging' van uitsluitend het gewricht tussen schedel en eerste halswervel is.

Buiging 'hoort te voelen' als om je been heen, maar anatomisch kan dat niet. De ribkorf kan wat kantelen, de lendenen kunnen iets buigen, de ribkorf nauwelijks, het bekken niet. De staart doet voor het evenwicht mee.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:38

glenstorm schreef:
Hoi!
Ik kom even jullie topic binnenvallen met een vraag. Zijn hier misschien mensen die via pb mijn dressuurproef van afgelopen weekend willen beoordelen? Aangezien er in dit topic mensen zijn die er in mijn ogen wel verstand van hebben. Ik wil het filmpje liever niet openbaar hebben, daarom de vraag via pb


Sta open voor pb. Kom maar door :)

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:39

Janneke2 schreef:
*stille meelezer komt even iets vragen*

....soms gaat het om puntjes op de i en zijn nuances belangrijk - soms niet.
Citaat:
Stelling is zoals Vur al aangaf de buiging in het kaakgewricht (zijdelingse buiging van de schoft naar de neusm daarbij zie je wel het binnenoog van je paard en zn neus) terwijl het paard verder recht is. Met buiging bedoelen we lengtebuiging, dat is de buiging om je been heen van kop tot staart, zodat dat het paard zijn wervelkolom (lengteas) zijdelings inbuigt.


Naar mijn idee kan het kaakgewricht niet buigen.
De kaak kan open en dicht, en een paard kan de onder- en bovenkaak wat ten opzichte van elkaar bewegen zoals bij gapen.
Ik heb begrepen dat stelliñg de 'buiging' van uitsluitend het gewricht tussen schedel en eerste halswervel is.

Buiging 'hoort te voelen' als om je been heen, maar anatomisch kan dat niet. De ribkorf kan wat kantelen, de lendenen kunnen iets buigen, de ribkorf nauwelijks, het bekken niet. De staart doet voor het evenwicht mee.


Stelling is buiging in de hals achter de kaak. Buiging is wat mij betreft lengtebuiging met dus ook buiging en stelling in de hele hals..

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:19

Idd vur, stelling is de buiging in de halswervel net na de kaak.en hierdoor komt het hoofd wat naar binnen.
Lijkt me logisch dat er niet het kaakgewricht an sich bedoelen.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:25

glenstorm schreef:
Hoi!
Ik kom even jullie topic binnenvallen met een vraag. Zijn hier misschien mensen die via pb mijn dressuurproef van afgelopen weekend willen beoordelen? Aangezien er in dit topic mensen zijn die er in mijn ogen wel verstand van hebben. Ik wil het filmpje liever niet openbaar hebben, daarom de vraag via pb

Milkberry schreef:
Sta open voor pb. Kom maar door :)


Kom maar op :D

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:27

Janneke2 schreef:
*stille meelezer komt even iets vragen*

....soms gaat het om puntjes op de i en zijn nuances belangrijk - soms niet.
Citaat:
Stelling is zoals Vur al aangaf de buiging in het kaakgewricht (zijdelingse buiging van de schoft naar de neusm daarbij zie je wel het binnenoog van je paard en zn neus) terwijl het paard verder recht is. Met buiging bedoelen we lengtebuiging, dat is de buiging om je been heen van kop tot staart, zodat dat het paard zijn wervelkolom (lengteas) zijdelings inbuigt.


Naar mijn idee kan het kaakgewricht niet buigen.
De kaak kan open en dicht, en een paard kan de onder- en bovenkaak wat ten opzichte van elkaar bewegen zoals bij gapen.
Ik heb begrepen dat stelliñg de 'buiging' van uitsluitend het gewricht tussen schedel en eerste halswervel is.

Buiging 'hoort te voelen' als om je been heen, maar anatomisch kan dat niet. De ribkorf kan wat kantelen, de lendenen kunnen iets buigen, de ribkorf nauwelijks, het bekken niet. De staart doet voor het evenwicht mee.


vur schreef:
Stelling is buiging in de hals achter de kaak. Buiging is wat mij betreft lengtebuiging met dus ook buiging en stelling in de hele hals..


Zo is het door mij ook bedoeld.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:38

Even een stukje egopost. Kilian loopt weer als een trein. Geen last meer van zijn knie. Fijn aan het been. We zijn begonnen om weer wat meer vwnw op te pakken en dat gaat prima. Op de hoefslag en in de bochten laat hij zijn hals keurig zakken. Tijdens gebroken lijnen en voltes steekt hij zijn hals snel weer uit ipv dat hij zijn hals laat vallen. Dus daar gaan we de komende tijd aan werken.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:40

ik heb hele fijne filmpjes van Monique de rijk gevonden. zeker het kijken waard en die hlepn je ook met die problemen milkberry :)

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:02

Die heeft inderdaad hele fijne informatieve filmpjes! Heb een aantal weken geleden voor het eerst zelf les van haar gehad. Helaas zit ze hier een behoorlijk eind vandaan en komt ze maar eens per maand deze kant op, maar ik heb in een les echt genoeg dingen meegekregen om een aantal weken zelf mee vooruit te kunnen. Echt een aanrader! :j

Afbeelding

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:08

heerlijk die diepe stretch. ik zie dat je het omstellen gebruikt voor een losse rug. ze ziet er heelijk ontspannen uit :).

werkt echt perfect

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:19

Dankjewel! Het omstellen werkt inderdaad super. Eerder probeerde ik dat ook wel, maar in de les heb ik geleerd om meer verbinding te houden en de stelling net zo lang te vragen totdat ze zelf echt het contact overneemt en zichzelf zo uitstrekt. Dat is echt een kwartje dat even moet vallen, nu weet ik naar welk gevoel ik op zoek ben.

Overigens is dit nog niet echt een diepe stretch voor haar. Ze kan nog een heel stuk lager, maar daar laat ik haar uiteraard niet de hele tijd lopen.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:28

Zou je die filmpjes hier in het topic kunnen plaatsen Darko? Nu ben ik benieuwd

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:37


DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:06

op je foto's heeft het paard ook een mooi horizontaal evenwicht. :)

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:04

Aangezien het topic inmiddels 500 pagina's heeft bereikt, mogen jullie een nieuw topic openen. De link van dat topic zal ik hier toevoegen na het openen. Veel succes en plezier met deel II!

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:52