Centered riding, meer mensen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:06

Ik heb vandaag de eerste les centered riding gehad.
Was flink confronterend....ik zit écht scheef.
Dat wist ik wel, maar heb in al die jaren nog niemand gehad die me echt kon laten voelen wat ik doe, hoe het wel moet, en hoe ik dat kan oefenen.
Vandaag dus wel! *\o/*

We hebben maar een paar rondjes gestapt, voor de rest veel op de grond gevoeld.
Erg leerzaam en ik denk zeer zeker dat ik hier veel aan zal gaan hebben.

Meer mensen die volgens deze manier lessen?

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:19

Wat goed dat dingen duidelijker worden en dat het je helpt.
Houding en zit is zo belangrijk, het bepaalt voor een groot deel hoe je paard loopt.

Ja ik werk ook veel met centered riding, heb ook de opleiding gedaan en ben er ook erg enthousiast over. Ook het feit dat je bewust wordt gemaakt wat jouw invloed is op je paard vind ik erg prettig.

Anoniem

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:24

Ja absoluut. Ik heb nogal wat vervelende blessures gehad, waaronder een gebroken stuitje, kapotte enkel en beschadiging in de onderrug.
Mijn zit is in al die jaren verslechter door compensatie.

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:24

Ja ik heb een tijdje lessen gevolgd op een bijrijdpaardje een jaar geleden. Zijn eigenaresse geeft er les in, dus zo doende haha.
Ik heb er enorm veel van geleerd! :)

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:29

Ik was na een weekend als Student rider "om" en ben inmiddels ook Centered Riding Instructeur :)
Er is sindsdien ook een hoop veranderd aan mijn zit en we blijven bezig.
En inderdaad, zoals jaji ook zegt, met je eigen houding en zit kun je zoveel positieve, maar ook negatieve, invloed uitoefenen op hoe een paard loopt.

Ik vind het mooi hoe er ook gekeken wordt hoe een mens het beste leert en dat je daar rekening mee kunt houden bij het lesgeven. En het verschil laten voelen tussen "goed en fout", "voor en na".

Persoonlijk vind ik de boeken en DVD's van Wendy Murdoch een hele mooie aanvulling op Centered Riding. Ik hoop dit jaar ook een clinic van haar te kunnen volgen.

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:18

Anoniem schreef:
Ja absoluut. Ik heb nogal wat vervelende blessures gehad, waaronder een gebroken stuitje, kapotte enkel en beschadiging in de onderrug.
Mijn zit is in al die jaren verslechter door compensatie.


Wat vervelend, maar kan me voorstellen dat je gaat compenseren inderdaad.

Het leuke van centered riding is dat er goede oefeningen zijn om je houding te verbeteren, waardoor verbeteringen vaak veel makkelijker gaan. Je kan wel tegen iemand zeggen wat hij moet doen, maar als dat niet goed lukt en hij weet niet hoe hij het moet doen en vooral moet volhouden dan houdt het op.

Zoiets als bijvoorbeeld "draai je tenen naar binnen (geen kapstokken)". Zolang de ligging van de benen niet goed is zal dat niet lukken. Zodra de houding is verbeterd en het lukt de ruiter zijn benen zo te houden treedt er vanzelf verbetering op.

Anoniem

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:21

Zo dacht ik dus , hoe langer de beugels hoe langer mijn been hoe beter mijn zit.
Mooi niet dus, ik ging juist mijn benen afsteken en zat niet meer goed op mijn zitbeenknobbels..

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:31

Mijn beugels zijn sinds ik met CR begonnen ben ook 2 gaten korter geworden, zodat je beter kunt veren in de gewrichten.

Die grondoefeningen werken echt heel goed en daardoor begrijp je het ook vaak beter.
Ook het uit het zadel kunnen trekken of niet geeft mensen vaak een heel nieuw gevoel van stabiliteit.

Leuk om te lezen TS hoe het jou zo goed geholpen heeft. Wordt ik als CR-enthousiasteling weer helemaal blij van :)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:33

Jazeker!
Sterker nog, ik ga aankomende vrijdag starten met het eerste deel van de Centered riding opleiding.
Ik ben zo anders gaan zitten na de CR lessen, echt enorm blij dat, dat op mijn pad gekomen is.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:38

Ja ik! Ik rij onder toeziend oog van Laura van Poeijer (herhalen @bokt). Ze is mijn instructrice en tevens de eigenaresse van Armani en Guess. ik ben echt vooruit gegaan zal zo eens het eerste topic van mij en Maan plaatsen.


Edit: Lillian__ @ [RIJ-ITP] Nieuw bijrijdpaard in spe! Armani van bokker herhalen


Dit was een jaar geleden. inmiddels is het rijden ontzettend veranderd. We hebben onze ups maar ook onze downs. Inmiddels zijn we 2 keer van bit en één keer van neusriem veranderd en ik merk verbetering.
Maan heeft nogal een karakter en hij laat op zijn manier merken dat 'ie het er niet mee eens is.

ik ben trouwens een gaatje omlaag gegaan t.o.z van vorig jaar :')

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:45

Ik ga in april en mei de instructeurstraining volgen, heel veel zin in! Ik gebruik al elementen uit cr in mijn lessen, maar wil me er graag grondiger in verdiepen. Afgelopen winter heb ik bij ons op het erf een workshop CR georganiseerd met Margreet Bouwmeester en dat was een zeer leuke, leerzame opstap in die richting. Qua rijtechniek heb ik elders al de nodige bagage opgedaan, maar de zit van de ruiter is en blijft de bepalende factor in het hele rijden. En veel instructeurs richten zich toch vooral op het paard, terwijl er vaak veel meer verbetering mogelijk is als de ruiter echt goed leert zitten en voelen.
Dat is ook een kwestie van rust en geduld, in een ontspannen setting werken aan het verbeteren van je lichaamsbewustzijn en je intentie als ruiter. CR vormt daarvoor naar mijn idee een fijne benadering. Ik denk dat veel ruiters baat zouden hebben bij een combinatie van CR lessen en meer rijtechnisch/trainingsgerichte lessen.

IJssnuiver, waar ga jij je opleiding cr volgen, ook bij Alona?
Laatst bijgewerkt door Askja op 19-03-15 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:47

Ja, ik heb ook lang dressuurlessen gehad waarin Centered Riding een belangrijke rol speelde. Ik merk dat het voor mij echt zoveel helpt om beter te zitten en beter te rijden.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:51

Hier ook een CR-instructeur. :) Het is echt onzettend fijn om mensen met kleine aanpassingen in hun houding heel anders op hun paard te kunnen laten zitten. :j

Anoniem

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:51

Wat leuk!!!

Hebben jullie nog boeken tips of site tips misschien???

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:55

Oefenen voor een spiegel. :j Op een krukje of een bal de oefeningen doen die je van je instructeur hebt gekregen en dan in de spiegel controleren of je recht zit. Spiegel aan de voorkant, maar daarna ook van opzij.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:58

Ik ben me er sinds kort in aan het verdiepen (en het is nodig := ). Zodra mijn tijdschema het enigszins toelaat wil ik ook op zoek naar goede instructie in die richting :D

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:05

Mijn instructrice geeft CR-lessen. Heb er nu 4 gehad, denk ik. Vind het erg fijn dat er nu eens echt gelet wordt op m'n houding, werd bij andere instructrices altijd overgeslagen.

Belmera

Berichten: 280
Geregistreerd: 27-01-09

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:39

Ook ik heb n tijd CR lessen gereden. Was best n omschakeling maar zo fijn dat paardlief ook laat merken dat als ik beter zit,zij beter kan lopen! Helaas mogen er op de huidige stal geen instructeurs van buiten af komen. Dus wil nu gaan proberen of ik ook wat aan een cursus of clinic heb zonder paard.
Hebben jullie ook dat nu jezelf zo met je houding bezig bent het opvalt hoe anders andere ruiters soms zitten?

Licor

Berichten: 2948
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:46

Hier ook centered riding lessen en ik ben helemaal om!
Wil in de toekomst ook graag mijn instructeursdiploma halen maar moet daar nog even voor sparen haha.. heb teveel plannen en te weinig geld haha

In November ga ik ook weer een weekend als student rider meerijden.. super leerzaam!

Mijn instructrice doet naast centered riding ook connected riding.. ook dat is heel leerzaam.. hoewel ik connected riding zelf wat minder vind.. vind ik connected groundwork super!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:34

:D Belmera, om op jouw vraag in te gaan: als je erop gaat letten, zijn er ongelooflijk veel ruiters die slecht zitten! Gesspannen, niet mee in de bewegingen, geblokkeerde heupen en daardoor opgetrokken benen, holle rug, betonnen schouders, onrustige handen. Uiteraard veel 'gewone' ruiters, maar ook bij zgn topruiters zie je rare dingen. Waar ik me erg aan kan storen, is dat veel dressuurruiters naar achteren hangen in hun bovenlichaam. Die zitten dus niet met hun balans boven hun voeten; denk het paard weg en ze zullen op hun achterste vallen. Ik begrijp niet wat daar functioneel aan is. Niet dat ik zelf perfect zit O:) maar als ik zo ga zitten als die ruiters, voel ik dat ik direct achter de beweging kom.

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:49

Ik heb ook een lange tijd les gehad op deze manier en ook mijn dochter heeft leren rijden op de Centered Riding manier (Roosenheuvel in Dongen).

Ik vind het een hele fijne manier van rijden (wel erg confronterend in het begin ;) )

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:59

Ik ben me net aan het verdiepen in centered riding, geen instructeur nog hier gevonden, maar in het boek van sally swift staan veel oefeningen waar ik wel een begin mee kan maken, en die door mijn instructeur kunnen worden gecontroleerd en/of zij me mee kan helpen.

Anoniem

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:01

Det boek zou ik ook graag hebben, originele kan ik niet meer vinden helaas.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:11

@askja: bij Alona inderdaad.
Ik heb tijdens mijn opleiding bij dressuurnatuurlijk veel cr lessen gehad van Angele van Tilburg en wil me er nu veel meer in verdiepen.
Ik heb er zoveel aan gehad en gebruik ook al delen in mijn eigen lessen, maar ik wil meer:).

Anoniem

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:50

Wel erg eigenlijk....vorige lente kreeg ik ischias, heb sowieso snel last van linkerkant onderrug.
Massage, chiro, fysio, niks helpt echt goed...

Zegt mijn instructrice doodleuk:maar het probleem zit ook rechts. Voel maar.
En jawel....hele bil super gespannen, hele pijnlijke triggerpoints ook....