Voltige is mishandeling!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shetbelike
Berichten: 124
Geregistreerd: 14-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:38

nu ik er over nadenk.. tja, dan is het wel zo ongeveer het zelfde als zonder zadel.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:46

Zullen we dan maar gewoon elke paarden aktivteit betitelen als mishandeling ? D'r is altijd wel wat op iets of iemand aan te merken. Vaak zijn degene die een dergelijke uitspraak doen onvoldoende op de hoogte van een bepaalde paarden discipline en doen dus vaak een uitspraak uit onkunde. Vervolgens valt "heel" Bokt daar weer over en heb je meteen 10 pagina's discussie.... over niks.

Meer on topic.... ik ben betrokken bij een paardencircus in Frankrijk ( kijk op http://cirque.pagnozoo.free.fr/albumphoto/index.html voor een indruk).

Ik denk dat het feit dat er daar paarden meelopen (en die laten blijken dat ze zin hebben in het werk) van ruim 20 jaar oud toch wat wil zeggen denk ik. In de dressuur zie je dat zelden !

Ze beginnen ook op latere leeftijd met het "gebruik"van de paarden, ergens tussen hun 6e en 8e jaar. Het kost dan zo'n anderhalf jaar om de paarden te trainen, en dan nog, afhankelijk van het paard, een half tot een heel jaar om dat voor publiek te kunnen doen. De paarden worden niet dressurmatig gereden, en maar af toe toe onder de man voor een buitenritje....

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:07

HAR -> RT-D

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:14

moyra schreef:
Waar is de tijd gebleven dat paarden paarden waren ipv porseleinenpoppetjes?

Heb toevallig van Star Trek de afleveringen "Menagerie" zitten kijken.
Zag een paar ramshoofden langskomen die er nu groot en vooral lomp uitzien.
Jouw opmerking is niet ver naast de "waarheid".

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 21:41

Grappig dat hier voornamelijk wordt gezegd dat er niks erg aan is... terwijl dat in andere topics toch anders gaat ;)

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:55

Ik vind vooral dat tegenwoordig alles mishandeling is.
Een onweersbui ? Paard naar binnen.
Is het paard eens flink in het zweet gewerkt ? Word het afgemat.
Krijgt het paard een keertje op z'n donder ? Dierenmishandeling van de hoogste plank.
Een paard die geen dekentje op heeft in de winter ? Hoe durf je.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

EmeseS
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Klein dorpje;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:02

Zoals al eerder gezegd verdeeld zo'n pad de druk goed. En over dat met z'n 3en op de rug van een paard zitten? Dat paard is echt wel goed getraind en ik denk dat er ook wel naar het gewicht word gekeken van de ruiters ;)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:04

aisie schreef:
Tja als je de topics bekijkt over wat zwaardere ruiters dan valt het me nog mee dat hier inderdaad geen discussies over gehouden worden. Er zitten soms wel 3 tot 5 personen op de rug van zo een voltige paard allerlei kunstjes uit te oefenen. Al zouden ze allemaal maar 50 kg wegen dan zit er toch nog heel wat gewicht op de rug.



inderdaad....ben je te zwaar en zit je op een paard krijg je heel bokt over je heen....maar 3x 50 kilo mag wel :j

Babbelientje

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-04-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:09

Ik denk dat het net als met heel erg veel andere dingen waar discussie over gaande is, belangrijk is HOE het gedaan wordt. Wordt zonder zadel gereden / gevoltigeerd door ervaren ruiters, die weten wat ze doen, dan kan dat volgens mij prima. Ik denk echter dat het ook heel veel gedaan wordt door ruiters die maar wat aanklooien. Dat wordt gezien en vervolgens is het hele begrip voltige / zonder zadel rijden / gebruik van bit / hulpteugel / sporen etc dierenmishandeling.

y12345
Berichten: 364
Geregistreerd: 27-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:11

bij voltige ligt er een hele dikke pad op de rug en als je zonder zadel rijdt druk je op een wervel en zo'n pad verdeelt het gewicht net als een zadel of barebackpad

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:13

geerke schreef:
aisie schreef:
Tja als je de topics bekijkt over wat zwaardere ruiters dan valt het me nog mee dat hier inderdaad geen discussies over gehouden worden. Er zitten soms wel 3 tot 5 personen op de rug van zo een voltige paard allerlei kunstjes uit te oefenen. Al zouden ze allemaal maar 50 kg wegen dan zit er toch nog heel wat gewicht op de rug.



inderdaad....ben je te zwaar en zit je op een paard krijg je heel bokt over je heen....maar 3x 50 kilo mag wel :j


Mee eens :j
Ik vind vooral dat een paard geen turntoestel is (behalve de neppe natuurlijk :D), maar met mishandeling noemen gaat ver.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:25

Sterretje90 schreef:
Ik denk dat het net als met heel erg veel andere dingen waar discussie over gaande is, belangrijk is HOE het gedaan wordt. Wordt zonder zadel gereden / gevoltigeerd door ervaren ruiters, die weten wat ze doen, dan kan dat volgens mij prima. Ik denk echter dat het ook heel veel gedaan wordt door ruiters die maar wat aanklooien. Dat wordt gezien en vervolgens is het hele begrip voltige / zonder zadel rijden / gebruik van bit / hulpteugel / sporen etc dierenmishandeling.



maar voordat je goed kunt voltigeren klooj je toch redelijk wat aan?

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:29

moyra schreef:
Waar is de tijd gebleven dat paarden paarden waren ipv porseleinenpoppetjes?


Echt he-le-maal mee eens!! :')

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:34

_Evelien schreef:
moyra schreef:
Waar is de tijd gebleven dat paarden paarden waren ipv porseleinenpoppetjes?


Echt he-le-maal mee eens!! :')



ik heb een 28 jarig porselein poppetje...staat nu op stal,word met onweer binnen gehaald,heeft als het kouder word dekentje op :')

G_entle
Berichten: 209
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:34

http://s414.photobucket.com/user/Nienn- ... 9996985048

deze zijn heel handig om wat aan te klooien! hierop leer je vaak de techniek om het goed voor te bereiden voor op het paard. Voltige staat trouwens bekend als een van de minst stresvolle sport voor paarden. Als ze het allemaal accepteren wat er op hun rug gebeurd word er eigenlijk vrij weinig van ze verwacht. Voor veel paarden is dat erg fijn. Paarden die het niet leuk vinden, laten dit merken. Ik denk dat ieder paarde mens van een paard kan aflezen of ie het leuk vind of niet. Het is dan natuurlijk nog steeds zwaar, maar als het paard het aankan en er niet onder lijdt kan dat geen kwaad:)

WorthTheWait

Berichten: 369
Geregistreerd: 08-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:43

moyra schreef:
Waar is de tijd gebleven dat paarden paarden waren ipv porseleinenpoppetjes?


Mee eens! :j

Mishandeling zou ik het zeker niet noemen. Mensen vinden heel veel zielig tegenwoordig. Het lijkt mij dat op voltige paarden niet zeven dagen per week getraind wordt. Er wordt afgewisseld met paarden en ze trainen naast het paard. 1.60 springen is ook niet goed voor een paard, soms vraag ik me af of sommige dressuur oefeningen ook wel fijn zijn, maar de paardensport is tegenwoordig een ding. Aan elke discipline zitten nadelen maar als je op elk klein puntje de stempel mishandeling zet kun je alles afschaffen.

Renee

Berichten: 3124
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:22

G_entle schreef:
http://s414.photobucket.com/user/Nienn- ... 9996985048

deze zijn heel handig om wat aan te klooien! hierop leer je vaak de techniek om het goed voor te bereiden voor op het paard. Voltige staat trouwens bekend als een van de minst stresvolle sport voor paarden. Als ze het allemaal accepteren wat er op hun rug gebeurd word er eigenlijk vrij weinig van ze verwacht. Voor veel paarden is dat erg fijn. Paarden die het niet leuk vinden, laten dit merken. Ik denk dat ieder paarde mens van een paard kan aflezen of ie het leuk vind of niet. Het is dan natuurlijk nog steeds zwaar, maar als het paard het aankan en er niet onder lijdt kan dat geen kwaad:)


Met zo'n bok krijg je toch alleen de techniek om handen? Het volledige kunstje op een paard uitvoeren lijkt mij in ieder geval niet het zelfde?

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:35

Ik lees veel reacties over of de rug van een voltige paard niet te zwaar belast wordt.
Maar hoe zit het met het eindeloos bijgezet rondjes galopperen dezelfde kant op (of wordt dat afgewisseld?). Het ligt er dan erg aan wat het paard verder nog doet, want anders kan ik me slijtage voorstellen, spieren die vast gaan zitten en dan heb ik het nog niet over de geestelijke toestand van het paard.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:48

Ik ga regelmatig kijken naar voltigewedstrijden (vindt mijn nichtje leuk :-)) en het vast me wel op dat 9 van de 10 paarden niet helemaal lekker loopt. Is ook redelijk zwaar natuurlijk, alleen maar dezelfde kant op galopperen. Maar voor de rest heb ik er geen moeite mee.

Zonder zadel doe je met een barebackpad, meer comfort voor je paard, dus waarom niet? Harry's Horse heeft hele mooie die ook de "singeldruk" evenrededig verdeelt over de rug (V-systeem).

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:57

Dierenleed? Ach welnee, paarden kunnen echt wel wat meer hebben dan menig Bokker denk'/zegt.

Het is alleen niet mijn "ding", maar dat is puur vanuit mijn opzicht hoor. Het lijkt mij namelijk verschrikkelijk saai voor een paard, alleen maar rondjes lopen. Des te meer respect voor de paarden die zo braaf en oplettend blijven en super op de hulpen zijn. Ik denk wel écht dat er weinig paarden geschikt voor deze tact zijn, de mijne zou zich na een kwartier gaan misdragen in galop op de zelfde kant.. Gok ik zo.

Maar dat zelfde geld voor bijvoorbeeld manege paarden, daar heb ik ook ontzettend veel lof voor.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:10

Als de voltige in dit land al als dierenleed wordt beschouwd door sommigen hier, laat ik jullie maar niet het voltige filmpje uit Turkmenistan zien met Akhal-Teke paarden.. :=

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:24

Ik vind het niet zielig, ze hebben er een goed dik dek onder dus zie geen probleem :)

Ook zonder zadel, voor een keer vibd ik het echt niet erg.
Elke dag zonder is dan weer een ander verhaal ;)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:31

WorthTheWait schreef:
moyra schreef:
Waar is de tijd gebleven dat paarden paarden waren ipv porseleinenpoppetjes?


Mee eens! :j

Mishandeling zou ik het zeker niet noemen. Mensen vinden heel veel zielig tegenwoordig. Het lijkt mij dat op voltige paarden niet zeven dagen per week getraind wordt. Er wordt afgewisseld met paarden en ze trainen naast het paard. 1.60 springen is ook niet goed voor een paard, soms vraag ik me af of sommige dressuur oefeningen ook wel fijn zijn, maar de paardensport is tegenwoordig een ding. Aan elke discipline zitten nadelen maar als je op elk klein puntje de stempel mishandeling zet kun je alles afschaffen.




ik denk dat je alleen als je een paard in de wei zet...je niet aan het mishandelen bent.
Moet de wei niet te vet zijn natuurlijk :+

Zodra je op een paard gaat zitten,hem over hekjes laat springen of dansjes laat maken voor ONS plezier,kun je je eigelijk al afvragen of het uberhaupt diervriendelijk is...

Gaby89

Berichten: 61
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:26

aisie schreef:
Al zijn het er 3, stel dat ze 50-60 kilo wegen dan zit er op dat moment toch een gewicht van minimaal 150 tot 180 kg op de rug van dat paard. Is best zwaar toch?

Ik zie het overigens niet als mishandeling maar gezien een zwaardere ruiter niet geaccepteerd wordt door de meesten vraag ik me af waarom niemand hier tegen protesteerd?

Hier sluit ik mij helemaal bij aan.

Gordy18

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:28

Citaat:
Zodra je op een paard gaat zitten,hem over hekjes laat springen of dansjes laat maken voor ONS plezier,kun je je eigelijk al afvragen of het uberhaupt diervriendelijk is...


Inderdaad , hier ben ik het nou eens mee eens !