[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:17

de les is niet doorgegaan....... komende woensdag nieuwe ronde nieuwe kansen. zodra ik wat heb zal ik het plaatsen.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 17:38

Hee hoi!
Zoals ik laatst al schreef zou ik misschien een nieuwe uitdaging gevonden hebben in een dame van 5.5 jaar oud.

Het is een pittig ding uit een KWPN moeder en NRPS vader, goede gangen en er zit nog veel werk in.
Inmiddels ben ik 2x bij haar geweest. Wegens een verkeerd opgevuld zadel kon er niet gereden worden maar heb ik haar met dubbele lijnen gelongeerd.
Haar eigenaresse is echt een toppertje en neemt uitgebreid de tijd mij daar goed in te begeleiden.
Afgelopen dinsdag heb ik haar na het longeren aan de lange lijnen flink wat figuren laten lopen, gewoon puur om te voelen hoe ik nu om moet gaan met die dubbele lijnen.
Woensdag is de zadelmaker nog eens geweest, en komende zondag mag ik er dan voor het eerst op!
Ik ben heel benieuwd hoe dit zou gaan, maar ik vind haar karakter geweldig en vind haar erg leuk!

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:28

Ben benieuwd Melissa. Binnenkort een paar foto's plaatsen.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 18:33

Ik neem zelf mijn camera mee om haar nog even op de foto te zetten, hoop dat de eigenaresse ook een filmpje en wat foto's wil maken tijdens ons eerste ritje. Ga ik in elk geval wel vragen!

Ze begeleid mij in elk geval heel fijn, en het is denk ik een paard waar ik veel van kan leren. Bedoeling is om haar wanneer ze er klaar voor is te gaan starten. Ik hoop dat die mogelijkheid er voor mij ook is, daarnaast is er de mogelijkheid om ons lekker te verplaatsen aangezien eigenaresse een trailer heeft en hier ook mee kan rijden dus ben heeeeeel blij met deze kans!

Afbeelding

Afbeelding

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:03

Wat een leuke bonte!!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 22:28

Ja zeker! Ze heeft ook echt ronde vlekken, al haar vlekken zijn heel mooi rond, is op onderste foto denk ik wel goed te zien. Ben heel benieuwd zondag!

brittms
Berichten: 66
Geregistreerd: 26-10-16
Woonplaats: Tussen Utrecht/Amsterdam

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:48

Wauw wat een leuke bonte. Heel veel succes met haar maar dat gaat vast goed komen!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 16:33

De eerste keer erop is een feit!

Er valt nog een hoop te doen voor je het echt rijden kunt noemen.. 2x gelijk behoorlijke sprongen dus lag er bijna naast haha. Enkel gestapt en aan elkaar wennen!
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:18

Wat een leuk dier Melissa!
Zeker geen gemakkelijke rug voor een zadel. Ik kan me zo voorstellen dat het naar voren schuift.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 18:29

Ze heeft het me verteld, maar weet het niet meer precies:
Volgens mij zat het zo, korte rechte rug, rond geribd en heel ruim in de beweging.
De laatste 2 weet ik echt 100% zeker :=

Zadel ligt in principe stabiel, schuift niet, maar het is gewoon heel moeilijk geweest een fijn passend zadel te vinden voor dit paard. En er is nu een goed zadel aanwezig hoor! Alleen deze was verkeerd opgevoeld waardoor de schouder/schoft (net naast de schoft, boven de schouder) is gaan iriteren en ze dit als het ware gewoon gekneusd had. Ja dan is het niet gek als ene paard gek gaat doen, en al helemaal niet als ze daar zo nu en dan al een handje van heeft.

Morgen gaan ze naar een stal waar ze 'probleem paarden' repareren. Mensen hebben blijkbaar erg veel ervaring en durven er ook op te stappen. Er gaan 3 mensen naar haar kijken, 1 erop en 2 kijken toe om haar te beoordelen in alles wat ze doet. Ze vermoeden dat zij een 'alfa merrie' is en alles tollereerd zolang je er naast staat, maar er niet van gediend is als je erop zit.

Maargoed, we gaan het allemaal merken komende dagen.
Ik ga er in elk geval zaterdag weer op, en er gaat zeker voor de zekerheid en veiligheid een riempje omhaar hals om deze vast te pakken wanneer ze zo lekker te keer gaat. Want ze bokt lelijk, hoog, en beweegt enorm groot! :=

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:10

LoveUggs schreef:
Zadel ligt in principe stabiel, schuift niet, maar het is gewoon heel moeilijk geweest een fijn passend zadel te vinden voor dit paard. En er is nu een goed zadel aanwezig hoor! Alleen deze was verkeerd opgevoeld waardoor de schouder/schoft (net naast de schoft, boven de schouder) is gaan iriteren en ze dit als het ware gewoon gekneusd had. Ja dan is het niet gek als ene paard gek gaat doen, en al helemaal niet als ze daar zo nu en dan al een handje van heeft.


Het paard is iets naar voren gebouwd, heeft een rechte rug en weinig schoft.
Een zadel hoort achter de schouder te liggen, maar ik kan me voorstellen dat het bij dit paard niet goed bleef liggen en tegen/op de schouder is gaan drukken.
Ik heb hetzelfde bij de onze. Is echt heel moeilijk op te lossen. Wij kruisen nog steeds de singelstoten en hebben gewoon een neopreen singel zonder elastiek.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:38

LoveUggs schreef:
Zadel ligt in principe stabiel, schuift niet, maar het is gewoon heel moeilijk geweest een fijn passend zadel te vinden voor dit paard. En er is nu een goed zadel aanwezig hoor! Alleen deze was verkeerd opgevoeld waardoor de schouder/schoft (net naast de schoft, boven de schouder) is gaan iriteren en ze dit als het ware gewoon gekneusd had. Ja dan is het niet gek als ene paard gek gaat doen, en al helemaal niet als ze daar zo nu en dan al een handje van heeft.

Morgen gaan ze naar een stal waar ze 'probleem paarden' repareren. Mensen hebben blijkbaar erg veel ervaring en durven er ook op te stappen. Er gaan 3 mensen naar haar kijken, 1 erop en 2 kijken toe om haar te beoordelen in alles wat ze doet. Ze vermoeden dat zij een 'alfa merrie' is en alles tollereerd zolang je er naast staat, maar er niet van gediend is als je erop zit.


Dit is echt een niet-bestaand fenomeen, sorry. Een alfa merrie die alles tolereert als je ernaast staan, maar niet als je erop zit? Dat klinkt als een braaf paard, die pijn heeft (gehad) als je op de rug zit. Precies wat je erboven schrijft eigenlijk..

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 22:28

Dat zou heel goed kunnen hoor!
(Ik zeg ook maar wat ik hoor := )
Het punt is dat eigenaresse het eigenlijk niet meer zo goed weet (en ik kom net kijken). Zij wil gewoon alles uit de kast halen, en alles proberen om te ontdekken wat er met haar paard is. Of het idd iets lichamelijks blijkt te zijn, of iets in haar koppie. Lichamelijk is ze verder onderzocht en eigenlijk helemaal goed.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 00:50

Beter raadpleegt ze een gedragsdeskundige.

Iemand nog een mooie rijfoto?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 01:10

LoveUggs schreef:
Dat zou heel goed kunnen hoor!
(Ik zeg ook maar wat ik hoor := )
Het punt is dat eigenaresse het eigenlijk niet meer zo goed weet (en ik kom net kijken). Zij wil gewoon alles uit de kast halen, en alles proberen om te ontdekken wat er met haar paard is. Of het idd iets lichamelijks blijkt te zijn, of iets in haar koppie. Lichamelijk is ze verder onderzocht en eigenlijk helemaal goed.


Was ook niet persoonlijk bedoeld hoor :) Is ook zo, het is soms ook echt heel lastig om uit te sluiten of iets een mentaal of een lichamelijk probleem is.

Hopelijk is het gedrag benoemen als zijnde "alfa merrie", geen aanleiding om het met veel druk te proberen. Dat is het namelijk in de praktijk vaak wel en dat zou echt heel jammer zijn.

Als een paard al problemen geeft omdat ze een bepaalde persoonlijkheid heeft ("alfa merrie") die het lastig maakt om mee te werken, dan zie je dat in elk aspect van de omgang terug, zeker niet alleen onder het zadel.
Onder het zadel problemen is eerder angst, spanning, pijn of onbegrip.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:04

LoveUggs schreef:
Zadel ligt in principe stabiel, schuift niet, maar het is gewoon heel moeilijk geweest een fijn passend zadel te vinden voor dit paard. En er is nu een goed zadel aanwezig hoor! Alleen deze was verkeerd opgevoeld waardoor de schouder/schoft (net naast de schoft, boven de schouder) is gaan iriteren en ze dit als het ware gewoon gekneusd had. Ja dan is het niet gek als ene paard gek gaat doen, en al helemaal niet als ze daar zo nu en dan al een handje van heeft.

Morgen gaan ze naar een stal waar ze 'probleem paarden' repareren. Mensen hebben blijkbaar erg veel ervaring en durven er ook op te stappen. Er gaan 3 mensen naar haar kijken, 1 erop en 2 kijken toe om haar te beoordelen in alles wat ze doet. Ze vermoeden dat zij een 'alfa merrie' is en alles tollereerd zolang je er naast staat, maar er niet van gediend is als je erop zit.


sanne83 schreef:
Dit is echt een niet-bestaand fenomeen, sorry. Een alfa merrie die alles tolereert als je ernaast staan, maar niet als je erop zit? Dat klinkt als een braaf paard, die pijn heeft (gehad) als je op de rug zit. Precies wat je erboven schrijft eigenlijk..


Dat is inderdaad de meest waarschijnlijke conclusie. En om uit te sluiten of er een lichamelijk probleem is, kun je het beste naar een dierenarts gaan. Als lichamelijke problemen uitgesloten zijn, kun je altijd nog naar het gedrag kijken.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:06

Veulen84 schreef:
Beter raadpleegt ze een gedragsdeskundige.

Iemand nog een mooie rijfoto?

Durf ik het aan...
*Let op foto geen filmpje*
Afbeelding

Ik weet überhaupt niet eens of jullie wat met deze foto kunnen aangezien het een stil uit een filmpje is met bijbehorende playknop.
Verder nog wat info: Diego valt enorm op z'n linkerschouder dus waar we nu vooral mee bezig zijn is met de buitenteugel dat te begrenzen, of als het de binnenschouder is hem met stelling wat gewicht naar zijn rechterschouder te laten verplaatsen. Dit werkt over het algemeen heel goed (Oké afgelopen week een goede dip gehad) en merk ook echt verschil in zijn lopen, hij kan verruimen maar ook mooi sluiten. Ik ben wel benieuwd wat jullie van dit plaatje vinden, hou het lief :) heb les van een goede instructrice overigens.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 22:45

Ze is vandaag naar die mensen geweest wat ik vertelde.
Ze heeft momenteel een ruiter nodig die haar durft aan te pakken op momenten dat ze zo gek doet want ze loopt gewoon over ons heen. Ook iemand die haar kan uitzitten.
Ze gaat januari een maand in training en de eigenaresse en ik zullen in het weekeind samen naar haar toe gaan voor oa les, training te kijken en te rijden.
Ik heb een paar stills uit de filmpjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:03

Woo ben jij dat Melis? Die gaat heftig. Zeker dat er geen lichamelijke gebreken spelen?

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 23:18

Op deze foto's niet nee, was bij mij minder heftig hoor, maar zo kan ze dus wel zijn.
Lichamelijk goed, is nagekeken. Maar al 1.5 jaar aan t stoeien geweest met zadels, dus vlak na inrijden, gok dat ze ander gedrag bijna niet gewent is ofzo en dit daardoor doet. Maar ze kan zeker lopen! Zijn ook beelden van in t filmpje, maar je moet er doorheen durven rijden, en als ruiter zijnde enorm koel in je kop blijven.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 15:53

We zijn weer een paar maanden verder.

Ik ga er niet veel over uitwijken maar Rhea is verkocht, en inmiddels staat er een nieuw paard op stal.
Ik heb de eer deze knapperd ook weer bij te mogen rijden en wat een heerlijk paard! <3

Om het topic wat leven in te roepen ga ik hier dus een (misschien gewaagde of moeilijke) foto plaatsen :j

Even wat achtergrond info:
Udo is bijna 16 jaar, heeft M1 gelopen maar vooral in de krul gelopen.
Knopjes zitten er dus op maar ontspannen is een lastig iets. We proberen hem dus eerst wat uit te schuiven voordat we hem daar weer gaan oppakken. Een rondje halsstrekken is met hem eigenlijk niet te doen zonder dat je het contact verliest, dus wanneer hij fijn loopt pakken we dit mee en pakt hij dit goed op. Ik heb zelf een beetje een rij dip gehad, alles zat tegen, niks lukte.. Handen gingen alle kanten op, mijn voeten gingen alle kanten op, ik verloor mijn beugels, ik zat weer terug in stoelzit.. Het ging gewoon even niet. De eerste keer dat ik hem reed schaamde ik me dus best wel. Dan zit je op een waanzinnig gave knol, heel ruim in de bewegingen, kan al een hoop, en dan zit je erop als een hoopje ellende of hoe je het wilt noemen..

Hij loopt graag over zijn tempo, komt op deze manier makkelijk onder het werk uit dus we rijden hem veel terug, maar vergeten de tempowisselingen niet hoor! :) Eerst terug rijden naar een tempo waarin hij kan ontspannen en daarna gaan we wisselen in tempo. Een pasje naar voren heeft dan in het begin heel wat been nodig dus dan moeten we echt eerst een paar flinke overgangen rijden, maar ook weer een pasje terug vanuit het pasje naar voren moeten we consequent in zijn. Een pasje onder zijn tempo is ook goed te doen met hem. Tot bijna in stap en dat een lange zijde lang (bak is niet zo heel groot). Daarnaast ook de zijgangen mee nemen, pasje wijken, sb.. Hij doet het met 2 hoeven in zijn neus, nu ik nog. Maar na een paar keer rijden wordt ik er al wat handiger in met hem.

Inmiddels heb ik hem een stuk of 4/5 x gereden, en 2 lessen met hem gehad en is dat al verbeterd.

Goed: tijd voor de foto.

Afbeelding

Wat ik zie: ik draag mijn handen mooi dus daar wordt ik wel blij van. Hak mag nog meer naar achter onder mijn kont. Paard laat hier meer los en begint te ontspnnen, oortjes ontspannen en hij loopt gewoon horizontaal. Misschien wat te veel op de voorhand maar dit pakken we later wel op, eerst maar leren ontspannen en los te laten. Hij loopt hier niet zo gek boven in de krul maar laat echt meer los. Verder zie ik dat hij mooi gebogen is op de volte.

Wat zijn we aan het doen: dit is een stukje waarin hij wat makkelijker los kan laten. Op de volte, en vooral wat meer stelling vragen naar binnen. Niet iedereen zou het op deze manier aanraden, daar ben ik me bewust van maar op deze manier krijgen we nu les en het werkt met hem. In eerste instantie starten we op met de buiten teugel aan nemen. Op beide kanten. Vervolgens komen er veel, heel veel voltes in het spel. Waar hij eerst nog niet echt in wil buigen. We rijden hem hier nog steeds op de buiten teugel en binnen been om hem op die volte te houden. Wat de bedoeling is is dat ik hem eigenlijk overdreven binnenstelling vraag. Waar we naartoe werken is dat ik hem dus op die volte kan zetten, binnenstelling kan vragen en vervolgens gewoon los kan laten en hij daar blijft lopen. Ik rijd mijn volte dan dus op mijn buitenteugel en binnenbeen. In het begin gaat dit nog lastig maar naarmate we wat langer aan het rijden zijn wordt hij hier steeds makkelijker in. Op het punt op bovenstaande foto zou ik hem dus los moeten kunnen laten maar wel gebogen om mijn been. Wat bij mijn vorige les in het begin gebeurde was dat als hij hier op de ene hand lekker liep, en ik draaide een 8'je was ik hem meteen weer kwijt. Nu zijn we al op een punt dat ik hem recht kan maken, stelling om kan zetten en hij weer daar bij me blijft. :j
Uiteraard rijden we niet alleen voltes. Wanneer hij fijn loopt gaan we rustig weer rechtuit en maak ik hem recht, om hem in de hoek weer om mijn been te zetten. Verlies ik hem weer, dan pakken we weer een paar voltes. Zo zijn we rustig een uur flink aan de bak en sluiten we super fijn af. *\o/*

Ik ben helemaal happy met zo'n geweldig fijn paard onder mijn kont. Ik kan hem wat leren door hem te laten durven ontspannen, en hij kan mij wat leren door anders te reageren wanneer ik mijn hulpen niet goed geef. :j

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:58

*kruipt onder leessteen vandaan* ik wil me ook even melden vermits er geen reacties meer zijn in dit toch wel zeer interessante topic.

loveUggs, je zegt tevreden te zijn over je handen maar ik heb toch het gevoel dat ze vrij terug werkend zijn? verder valt het me op zoals jezelf al aanhaalde dat je nog wat problemen hebt met je zit. je benen zitten vrij ver naar voor zodat je je balans verliest en naar achter "valt" als het ware.

Maar werk er aan verder met je instructrice en je komt er wel ;) veel succes met je nieuwe knol!