[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:06

Ik ben stiekem wel erg benieuwd wat jullie van deze foto vinden. Ik rijd bitloos, en dit gaat enorm goed. Dit keer ook even zonder zadel, maar ik vind het zelf wel een fijn beeld. Hij wil zo graag zijn best doen zonder dat ik veel van hem vraag.


Afbeelding

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:48

Veulen84 schreef:
LisaFaded schreef:
Op dit moment ben ik veel aan het oefenen en heb natuurlijk les!

Met lessen gaat het super goed. Ik probeer nu in te rijden met losse teugel en heel veel overgangen te maken zodat ie goed aan het been is. Hij moet reageren op de kleinste hulpen. Wanneer die voorwaarts is en goed reageert pak ik de teugels op. Dan komt het, wanneer hij echt ontspannen loopt gaat ie swingen maar ook zachter lopen. Als ik been geef reageert ie ineens niet meer en een tik ook niet. Wel laat ie zijn kaak helemaal los en houd niet vast.

Iemand tips?


Even een snelle reactie. Heb niet super veel tijd, dus eventuele vragen moeten tot laat vanavond wachten.

Ik denk dat je je paard lang-laag rijd. Wanneer je dan voorwaarts vraagt, vraag je je paard z'n achterbeen er een tikkeltje stuwend onder te zetten. Simpelweg rijd je je paard een beetje van z'n achterbeen af. Jonge paarden hebben dit nodig om los te komen en ontspannen in de rug te gaan lopen.
Maar... Dan ga je hem oppakken. Dan rij je hem niet meer laag en lang. Maar (waarschijnlijk) boeghoog en korter... Dat vraagt van het achterbeen een hele andere beweging. Het been komt minder ver van achter de massa, maar meer van onder het lichaam. Dat is een loodzware beweging voor jonge paarden.
Natuurlijk kan je hem activeren met tikken en been. Maar dat is geen heel fijne manier. Hij is gehoorzaam, maar moet een zwaardere beweging maken.
Vraag hem veel in stelling, schoudervoor en schouderbinnenwaarts. Zo train je 1 been per keer met veel hogere effectiviteit. Heus dat ie terug komt in z'n tempo. Dat is niet erg, zolang de juiste beweging er maar in komt. Paar pasjes is in het begin genoeg. Wordt vanzelf beter en dan wordt de rest ook makkelijker.


Bedankt! Het ging gisteren al veel beter. Ik doe inderdaad voorwaarts neerwaarts zodat hij zijn rug kan ontspannen en veel overgangen. Als ik dat doe kan hij ook helemaal los laten. Ik pak hem dan inderdaad korte op maar niet overdreven kort. Als hij het goed doet, stop ik direct. In de galop had ie mooi stelling en dat vind ie heel moeilijk dus heb hem flink beloond. Ik werk ook heel veel aan me zit. Knieƫn los, schouders los en teugels niet te strak maar er mag geen boogje in komen.

_Sapphire

Berichten: 186
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:21

Ben toch benieuwd wat jullie hier van vinden:
Ik sta open voor kritiek maar houd het wel netjes :) ;)
Afbeelding

Afbeelding

ik weet dat mijn teugels echt veelste lang zijn :+

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:49

wat me vooral opvalt dat veel mensen een terugwerkende hand hebben. ze je arm eens wat hoger en meer naar voor. houd je elleboog gebogen en vraag de nageeflijkheid met je handen. rijd je paard in je hand van achter naar voor en biedt een kader.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:07

Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoeld maar even een vraag want je bericht leest niet lekker weg.

Als je aan de voorkant nageeflijkheid vraagt werk je toch van voor naar achter?

Het leest wat misleidend.

Je bedoeld denk ik.. werk aan de motor (activiteit van je paard aan het been. Dus van achteren naar voren) en door je armen ontspannen langs je lichaam te laten hangen, je ellebogen in een boogje te houden en je handen iets hoger en wat meer naar voren te plaatsen bied je makkelijker een licht weerstandbiedende hand/heb je zelf ook meer balans in het zadel zodat het paard zelf zachtjes ontspannen de hand op moet zoeken en dus nageeflijkheid aanbied ipv dat je hem dwingt zijn hoofd af te knikken.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:16

sorry voor de onduidelijkheid.

het hele verhaal begint natuurlijk bij de achterhand. je verhaal klopt, ik zou alleen je armen niet perse lang je lichaam laten afhangen. je mag ze dragen. je teugel en arm lengte geven het kader aan waarin het paard kan varieren in hoofd hals houding. je handen vangen de impuls op die vanuit achter doorvloeit in je handen. hierdoor vraag je een paar dom na te geven. een paard antwoord met ontspanning en aanleuning.

in het voorgaande plaatje zie ik een terug werkende hand/arm. de amazon vangt de impuls op met haar arm. ze geeft dan ook de hulpen met haar arm. terwijl de arm alleen het contact verzorgd maar niet de hulp van halve ophouding en ophouding.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:30

Dragen... klinkt een beetje als liften... en dat je niet de rechte lijn van mond tot elleboog in stand houdt.. net als dat een naar beneden duwende hand met gestrekte arm niet die rechte lijn in stand houdt.

ik streef naar ontspannen schouders, afhangende bovenarmen die naast het bovenlichaam zijn, een knik in de ellebogen waardoor er een rechte lijn ontstaat naar het bit (dus afhankelijk van de hoofd/halshouding) een licht gebogen pols, vingers gesloten om de teugels en de duim lichtgebogen erop.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:32

Onderarm dragen (ietsje tillen) kan ik me voorstellen, anders kun je geen boogje behouden in je ellebogen.

Maar je gehele arm "dragen" (vanuit schouders optillen) vind ik zelf de goden verzoeken om je bovenlichaam vast te zetten/geforceerde houding.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 30-11-16 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:33

Evelijn schreef:
Dragen... klinkt een beetje als liften... en dat je niet de rechte lijn van mond tot elleboog in stand houdt.. net als dat een naar beneden duwende hand met gestrekte arm niet die rechte lijn in stand houdt.

ik streef naar ontspannen schouders, afhangende bovenarmen die naast het bovenlichaam zijn, een knik in de ellebogen waardoor er een rechte lijn ontstaat naar het bit (dus afhankelijk van de hoofd/halshouding) een licht gebogen pols, vingers gesloten om de teugels en de duim lichtgebogen erop.


Precies Evelijn. Volgens mij bedoelen we allemaal wel hetzelfde trouwens :)

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:38

afhankelijk hoever de arm naar voor gaat drag je wel degelijk je arm. je houd het zaakje wel soepel en onspannen om in te spelen op de veranderingen van het paard zodat je het contact kunt houden.

in lijn met de mond ben ik het niet mee eens. je heb dan altijd een lage hand en zelfs dan is het vaak niet mogelijk. een hoge hand heeft een zachtere inwerking op de paarden mond.

ik streef naar een arm die de lengte van de hals en het contact bepaald en de hand die de hulpen geeft. Afbeelding

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:39

zo de uitleg over drawer and lemon

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:40

Het duidelijk in woorden omzetten is soms lastig zeker als je het kort wil houden... dan is er al snel een misverstand.

Maar goed iemand heeft een paar maand geleden een foto geplaatst en denk dat DarkoFoitz daar op wilde reageren.

Als ik naar de foto van Saphire kijk zie ik vooral veel spanning in het lichaam van de ruiter. Opgetrokken been,ronde rug, handen wat naar beneden duwend en teugels niet ontspannen vasthouden. Paard is hier eerder "op de teugel" er is nog niet voldoende horizontaal evenwicht bereikt om aan de teugel te zijn. Het mag allemaal nog wat frisser en vlotter... dat je paard echt tegen de hand aanrijdt. (al begrijp ik best dat het op wedstrijd allemaal nog stukje lastiger is)


Hoezo heb je bij een rechte lijn van bit naar elleboog dan altijd een lage hand? Een paard wat een horizontaal evenwicht heeft en zijn hoofd voor de loodlijn... zal je iets grotere hoek hebben dan 90 graden maar als hij gaat verzamelen en zakken dan ga je richting 90 graden... en dat kan je in mijn ogen niet versnellen door maar je hand omhoog te doen... daarvoor moet hij echt gewoon sterk genoeg zijn van achteren om dat gezond te kunnen doen.

edit:... een beetje theorie uit een boek zonder context is wel erg lastig te begrijpen DarkoFoitz...
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 30-11-16 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:47

zeker niet versnellen maar het draagt wel bij aan je Eigen houding en de zelfhouding van je paard.

wat uiteindelijk bijdraagt aan de ontwikkeling van je paard en je prestatie samen.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:51

Tja.. ik kan daar gewoon niks mee... dat plaatje waar je je dan aan vasthoudt terwijl het paard onder je totaal andere dingen nodig heeft... die heeft het meeste aan een flexibele ruiter die hem aanvoelt... en ja soms zit je bij dat aanvoelen er als rare pudding (geen zoutzak!) op het paard ... maar als je dan samen met evenwicht hebt gevonden en kan gaan rijden... kan je ook gaan zitten. (en ondertussen moet je die eigen houding maar in de sportschool/yogales etc. onderhouden)

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:00

Heb je een voorbeeld van wat jij bedoeld met een hoge hand?

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:17

ik zal foto's en een filmpje van mijn les laten maken vanavond. dan kan ik jullie alten zienw at ik bedoel.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:21

Dat is goed, ben benieuwd :)

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 14:11

Leuk om te lezen dat er weer wat leven is in dit topic!

Ik begin binnenkort waarschijnlijk aan een nieuwe uitdaging, jong ding, 5.5 jaar oud en flink aan werken, maar ik heb er zin in.

Ik ben momenteel echt veel bezig met het naar de hand toe rijden, voelen dat wanneer je dit correct doet je paard vanzelf de hand op zoekt. Daar hoef je dan eigenlijk niks voor te doen als je je paard eenmaal daar hebt. Je moet hem alleen daar houden, maar het voelt heerlijk! En bovenal; ontspannen!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:07

DarkoFoitzik, welk boek is dit?

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:09

Ik vind het ene interessant boek. er staat heel veel in waar ik het niet mee eens ben. dit vond ik echter een hele mooie uitleg. Afbeelding

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:12

Ik vond het ook een mooie uitleg en voor mij erg herkenbaar. Dus vandaar dat ik wel benieuwd was naar het boek.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:15

ik heb dit overigens vanuit mijn instructrice gekregen om te lezen. ze heeft me nog ene hele boekenlijst gegeven. ik krijg regelmatig lees huiswerk ter voorbereiding en oefening voor de les.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:35

Dat is ook wel handig om te doen. Ik doe het nu andersom. Les eerst en lees dan pas iets en dan heb ik echt dat herkenningsmomentje.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:39

dat had ik laatst dus met mijn armen en handen. echt mijn doorbraak in mijn persoonlijke kunnen in de dressuur. mijn paard loopt nu zoooooo veel beter.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:54

Ik wacht nog op je fotos/filmpjes Darko :D