[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-13 11:15

We hebben zojuist deel 5 alweer bereikt!

interessant:
http://www.youtube.com/watch?v=QoH3YNu2 ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=lQt4ZXtl ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/v/OaMyU5uJ3H4

Ook hebben we wat filmpjes van Anne_mieke88 gekregen:

http://www.youtube.com/v/OaMyU5uJ3H4
http://www.youtube.com/watch?v=6WfEjdk0gKs
http://www.youtube.com/watch?v=Fbbm_U9MdPc

Dit topic verdiend natuurlijk een uitgebreide samenvatting van wat er hier zoal besproken word!
Een korte samenvatting uit het vorige topic:
18-11-11
Bokker Suzanne_k opende een topic waarvan nooit gedacht zou worden dat er zo'n lang staartje aan zou gaan groeien. Ze wou graag een fotoverzameling waarin niet alleen foto's geplaatst werden, maar ook hulp aangeboden werd aan elkaar. Het werd een eerste topic met vele volgers waar iedereen van elkaar leerde.

20-02-12
De betrouwbare lijn door het eerste deel, S_en_Z opende terecht deel 2, zij gaf ons een paar mooie quotes uit het eerste deel:
Citaat:
Ik vergeet soms ook om plezier in het rijden te houden, het moet leuk zijn!

Door dit topic ben ik weer met beide benen op de grond gezet je moet plezier houden en het anders gewoon niet doen.

Door ... en ... en alle andere die tips hebben gegeven. Ben ik langzaam uit het dipje die ik had omhoog aan het klimmen en kan ik jullie niet genoeg bedanken, soms heb je gewoon een vreemde nodig die je flink de waarheid kan zeggen :Y) .

Dus ga ik binnenkort weer een foto of filmpje laten maken om te kijken of jullie de vooruitgang ook zien die ik voel!


Citaat:
Citaat:
Ik vind het ook positief dat je hem beloond..

Moraal van het filmpje: gewoon rijden, ontspannen en als het misgaat zijn er nog veeeeel meer proeven. Komt goed :j


Citaat:
Het valt me zo vaak op dat mensen kennelijk het gevoel hebben dat ze iets uit moeten leggen, zich moeten verantwoorden. >;)
Mensen hoeven helemaal niets uit te leggen. Niemand hoeft zich te 'verantwoorden'.
Het is gewoon zoals het is. *\o/*
We doen allemaal stinkend ons best, en niets is FOUT. _/-\o_
'Fout' zou zijn als je beter zou weten, en tóch doorgaat. |o
Paardrijden IS niet simpel. En wij zijn gewoon niet perfect. Laten we dat vooral begrijpen, en er over kunnen lachen. :)

Pas als we er over kunnen lachen kunnen we loslaten. En dan kan paardrijden ineens zomaar LEUK worden! *\o/*


Citaat:
Citaat:
Ik geniet er ook elke dag van helemaal nu het zo goed gaat. Het zakken doet hij niet continu maar in kleine stukjes en het gebeurt ook niet nog niet elke dag, maar ik werk er wel naartoe dmv oefeningen.

En het is inderdaad NU NU NU genieten en dat doe ik NU ook zeker elke dag weer :D

*\o/* *\o/* Precies! *\o/* *\o/*
Weet je wat zo grappig is? Dit topic gaat over 'aan de teugel'.
Het heeft ALLES te maken met BLIJ rijden! :j :j

BLIJ rijden .. FIJN rijden .. hoe kun je 'aan de teugel' eigenlijk beter omschrijven? :):) :):)


Een speciale dank aan S_en_Z, bertie en de zovele andere die vorige topics zo boeiend maakte, voor iedereen. :+:

10-08-12
Silkaay opende alweer het 3e deel, nog geen jaar na het eerste deel!

In alle 3 delen werd er meermaals gewezen op de prettige sfeer die er hing, uiteraard willen wij deze houden. :+: Het is de bedoeling dat je leert uit dit en de vorige delen. Dat je kan zeggen van "hé, is het echt gewoon zo simpel?" en dat je plezier hebt in je rijden, deel je ervaringen, deel je kennis. Maak het topic rijk!

Kijk niet eventjes en zeg van oh laat ik eventjes een fotootje posten en zien wat zij ervan zeggen, nee, BLIJF! Iedereen is welkom en vrij om te blijven, ik garandeer jullie dat jullie je niet gaan vervelen, integendeel. <3

Het laatste van het vorige topic:

En dan uiteraard, het laatste topic, deel IV.
Anne_mieke88 had al een hele mooie samenvatting gemaakt waar we met zijn allen weer veel aan hebben.

_iDj_ schreef:
Giolli schreef:
Ik weet niet precies waarom ik zo streng ben, maar ik dénk omdat ik nogal moeite heb met constante nagevelijkheid.
Ik kan hem hooguit 1 volte lekker aan het lopen hebben, dan voel ik ook echt dat hij zijn rug fijn gebruikt
en dat hij me "tilt"
Alleen gaat daarna weer het koppie in de lucht waardoor ik misschien gefrustreerd raak en probeer om hem weer in die houding te krijgen?
1 ding is wel duidelijk, als er iemand in de bak staat die mij helpt en mij continu toespreekt over mijn rij-kunsten, dan gaat het echt heel erg goed. Dan heb ik hem de hele tijd lekker aan het lopen, maar op 1 of andere manier raak ik erg onzeker als ik alleen ben en weet ik niet zo goed wat ik moet doen en raak ik mijn doel kwijt.
Olivier is juist héél erg gevoelig op zithulpen. Soms ben ik niet helemaal in balans en daar raakt hij van in de war.
Ik kan bijvoorbeeld niet goed doorzitten, en als ik dan in de hoek probeer door te zitten om aan te springen in galop raakt hij nogal gefrustreerd en paniekerig omdat mijn hulpen te streng zijn (denk ik)
het moet allemaal heel erg zacht bij hem. Hij is echt extreem gevoelig op been en zit.
Voordat we gaan lessen gaat hij eerst (nog een keer) naar de osteo. Ik denk namelijk dat hij een beetje vast zit. Maar dat weet ik ook weer niet zeker...

Ik heb ook erg veel moeite om mijn benen naar achter te leggen. Voor mij gevoel is dat écht onmogelijk en ik kan ze ook niet langer dan een aantal seconden naar achter te leggen.
Filmen is voor mij altijd wel een optie, dan zie ik wat ik doe en hoe ik dat kan verbeteren. Helaas ben ik eigenlijk altijd alleen als ik ga rijden.

Oja, Olivier is bijna 17 jaar en heeft bij zijn fokkers in de M gelopen. Hij kent alles heel goed, echter heb ik zelfs de basis nog niet onder de knie. Tenminste, zo hopeloos voel ik me soms.

Conclusie, ik moet nodig weer lessen. Maar het leek me toch interessant om deze foto's hier te plaatsen. :)

Wauw, wat goed dat je dit allemaal zo weet te zeggen! Dat betekent dat je al heel bewust bezig bent! *\o/*
Een tip voor je beenhouding: Ga stilstaan, voeten uit te beugels naar beneden laten hangen, voorin je zadel zitten en handen op de boom van je zadel. Vervolgens ga je je benen over het zadel heen leggen naar voren (daardoor ga je meer op je zitbeenknobbels zitten). Daarna laat je je benen weer naar beneden zakken. Vervolgens ga je je enkels omhoog trekken, terwijl je je knieën naar beneden houdt (achterlangs via de buik dus; denk er om dat je paard er niet van schrikt). Hou deze houding ook een aantal secondes vol en laat dan je onderbeen weer naar beneden zakken (niet je bovenbeen omhoog laten komen). Nu voel je dat je echt op de binnenkant van je bovenbeen zit, probeer dat gevoel ook steeds op te zoeken als je stap/draaft/galoppeert. Probeer verder zo vaak mogelijk en zo overwacht mogelijk te gaan staan (enigszins verlichte zit) in je beugels. In draf kan je tevens oefenen met sta-zit-sta-sta-zit, of sta-zit-zit-sta-zit-zit-sta, of 3 keer staan en 2 keer zitten. Verzin het maar. Hoe meer en makkelijker je dat kan afwisselen, hoe meer je in evenwicht zit, hoe minder stoelzit ;)

Dat het doorzitten zo moeilijk gaat, kan ook komen doordat hij traag in zijn achterbenen is: probeer daarom veel overgangen te gaan rijden en hem niet te veel aan de voorkant of binnenkant tegen te houden. Als je binnenteugel aantrekt, blokkeer je enigszins het binnenachterbeen, terwijl het binnenachterbeen er juist onder moet komen in een wending. Dat lukt dus niet als je je binnenteugel aantrekt.

Als je doorzitten niet zo goed gaat, heb je ook kans dat je teugelhulpen op dat moment veel strenger worden en dat hij daarom paniekerig wordt.



Giolli schreef:
Saintelette schreef:
Maar je kunt je paard toch wel gewoon naar beneden vragen tijdens het halthouden? Verzameling of niet..
Ik bedoel dan niet een jong paard, maar een opgeleid paard..



Als je je paard naar beneden vraagt vanuit stilstand is dat toch gewoon wijken voor de druk in zijn mond?
Dont shoot me if i'm wrong...

Dat kan inderdaad. Maar je wil niet dat je paard altijd de druk van je hand gaat ontwijken, omdat hij dan nooit AAN je teugel kan lopen (dan zal hij altijd ACHTER de teugel gaan lopen). Je hebt er dus weinig aan om dat te gaan oefenen

Dus niet zo: Afbeelding maar zo gaat lopen/stilstaan: Afbeelding

Je krijgt dan niet de juiste buiging in de wervels zoals bij plaatje hieronder nummer I, maar je krijgt buiging zoals II.
Afbeelding
Dat wil je in het rijden niet en heeft daarom ook niet zoveel zin om tijdens het halthouden te oefenen. Je paard moet juist de teugel een beetje mee willen nemen naar voren in plaats van je hand te willen ontwijken. Snap je dat?

Giolli schreef:
Air schreef:
Uuuh.... verzameling is horizontaal, Wat bedoel je hier precies mee? het vierkante komt bij het verticale evenwicht weg. Ook dit begrijp ik niet helemaal.. Voor vierkant halthouden hoeft een paard geen hoge verzameling te kunnen. Wel op het moment dat er echt correct haltgehouden moet worden met behoud van de nageeflijkheid.
Nageeflijkheid tijdens halthouden kan wel, tijdens stilstand niet. (Ook in het halthouden moet het paard voorwaarts blijven denken en dus ook zo weer door kunnen gaan, is dus wat anders dan echt stil staan).


En wat is het verschil tussen halthouden en stilstaan?!


Verticaal in evenwicht wil zeggen dat paard loodrecht boven de grond loopt en niet als een schaatser/motorrijder door de bocht hangt:
Afbeelding << dit paard is verticaal uit evenwicht
Als je paard verticaal niet in evenwicht is, zal het geneigd zijn in het halthouden de benen meer uit elkaar te houden.

Horizontaal evenwicht is in hoeverre je paard het gewicht over zijn voor- en achterbenen verdeelt (dat is afhankelijk van hoeveel de achterhand "hoekt"; hoeveel de achterbenen onder de buik worden gezet):
Afbeelding
Hoe meer het paard verzamelt, hoe meer de achterbenen onder de buik worden gezet, dus hoe meer het paard in horizontaal evenwicht komt (een paard heeft van nature meer gewicht op de voorbenen en door training proberen we dat dus meer te verdelen). Een paard dat zijn achterbenen enigszins onder zijn buik wil zeggen, kan zijn voor- en achterbenen tijdens het halthouden beter naast elkaar zetten (dus voorbenen naast elkaar en achterbenen naast elkaar: dan staat je paard vierkant).

Ik denk dat Air wil zeggen dat je paard nog niet zo verzamelt als in de hoge dressuur hoeft te lopen om vierkant te kunnen halthouden. Toch is het niet vierkant halthouden vaak wel een teken dat het paard niet goed in horizontaal evenwicht is. Een paard dat niet verticaal in evenwicht is, zal niet zo makkelijk stil willen staan, omdat het het gevoel het om te vallen (en dat is voor een prooidier uiteraard zeer gevaarlijk).

Het verschil tussen halthouden en stilstaan bedoelt Air denk ik vooral in het wel of niet naar voren denken. Als je paard echt staat alsof hij geen pas meer wil verzetten de rest van de dag (noemt Air denk ik dus stilstand?), zal het niet na kunnen geven. Het gevoel dat je paard geen stap meer wil verzetten, komt namelijk voort uit traagheid en dat het achterbeen áchter de buik staat in plaats van er onder >> paard denkt niet meer vooruit en drukt dus ook niet meer tegen de hand aan. Je kan dan alleen nog maar het hoofd voor druk laten wijken, maar je krijgt niet een gesloten brug van achter naar voor.



[pien_2010] schreef:
_iDj_ schreef:
.
Als je je paard naar beneden vraagt vanuit stilstand is dat toch gewoon wijken voor de druk in zijn mond?
Dont shoot me if i'm wrong...


Dat kan inderdaad. Maar je wil niet dat je paard altijd de druk van je hand gaat ontwijken, omdat hij dan nooit AAN je teugel kan lopen (dan zal hij altijd ACHTER de teugel gaan lopen). Je hebt er dus weinig aan om dat te gaan oefenen
:Z


Zo iDj jij hebt goed je best gedaan met al die foto's en plaatjes. Knap (ben zelf niet zo'n internet muis) en fijn alle plaatjes eens op een rijtje. Wat je hier schrijft door de nek vanuit stilstand dat dit niet werkt daar ben ik het niet mee eens en ik leg je uit waarom.

Mijn paardje wordt al een tijd correct getraind en zij en ik hebben nog een lange weg te gaan. Altijd als we beginnen dan stap ik op en moet ze stilstaan. Hierdoor scheurt ze niet meer weg maar blijft ze steeds beter wachten op mij en de hulp. Als ze stilstaat dan zit ik heel rustig op mijn beenzit knobbels teugels zachtjes in de handen, benen aan het paard en handen als sponsjes. Soms moet ik wel paar minuten wachten maar dan gaat ze door de nek en begint te knabbelen op het bit (meestal komt er ook een zucht van loslaten erbij). Dan stappen we rustig weg.
Je moet twee dingen niet door elkaar halen. Paardje geeft dan na door de nek en kaak maar is natuurlijk nog niet nageeflijk. Dat laatste dat komt pas door het correct rijden en losmakende oefeningen. Met nageeflijk bedoel ik dat paardje los is vanaf de staart tot en met van voren toe (nek, kaak , rug alles is los en ontspannen en dat zit en werkt zo fijn!).
Maar ik zet dus gelijk van het begin af aan de toon. Er wordt niet gedrukt, geduwd, getrokken of wat dan ook. Ik wacht heel rustig en ontspannen totdat paardje uitademt, door de nek gaat en kaak los laat. Zodra ze kaak los laat geef ik na en doe weer halve ophouding en laat haar dan heel rustig onder mij weg schrijden. althans zo willen we het graag en natuurlijk lukt dat niet altijd. Maar door daar heel consequent in te zijn weet het paard ook niet beter. Mocht het niet lukken dan stap ik toch rustig weg na paar minuten, zet haar weer stil na paar passen en doe wending om de voorhand links en rechts totdat ze wel nek en kaak los laat.
Zo doe ik dat ook in het bos. Als paardje te heet wordt (wil ze altijd rennen en stuwen). Zet ik haar stil op de zelfde manier. Totdat ze weer bij me is, door de nek en kaak en we weer contact hebben. Lukt dat niet dan wending om de voorhand en daarna wijk oefeningen.


[pien_2010] schreef:
Voor de tweede keer mijn verhaal getypt verdorie. Tekst viel weg.

De valse knik komt niet enkel door gebrek aan activiteit. Dat heeft veelal te maken met het feit dat paarden niet correct losgewerkt worden en niet nageeflijk zijn door nek en kaak. Teveel met druk gereden worden van voor naar achteren in plaats van achteren naar voren.
Dus stilzetten, wachten tot aandacht bij de ruiter is, rustig wegstappen terwijl paard door de nek is en kaak, dan dus goed gaan loswerken in stap middels de loswerkende oefeningen. Impuls verlies kan altijd opgeheven worden door klein galopje tussendoor (paar galopsprongen) en dan weer verder met loswerken. Is paard los na 20 tot 25 minuten dan kan verder in de draf gewerkt worden, maar waarom draven als paard in stap nog niet los is gewerkt, als er geen goede warming up is geweest? Tijdens het loswerken regelmatig even tempo wisselling in de stap er bij pakken, even pasje verruimen zodat activiteit aanwezig blijft.
Je ziet zoveel paarden in een te hoog tempo gereden worden. Hoe kun je een paard bewerken als het gelijk al overijld weg stapt? Dan tempo terug brengen met zit, kuit eraan en zitten op de zitknobbels totdat er iets te drijven valt. Ben maar niet bang om je paard onder het tempo te rijden. Een paard dat overijld stapt kan nooit correct gaan want je kunt dan niet eens gebruik maken van de drijvende kuithulp. Je ziet zoveel ruiters via de teugels paard terug rijden, dus paard gaat dan gelijk achter de teugel. Je ziet zoveel weggedrukte ruggen, strakke ruggen, onderhalsen enz.

Zoveel ruiters die niet kunnen doorzitten. Dat is zo zonde. Je moet gewoon rustig uren kunnen doorzitten op een swingende paarden rug en daarin je oefeningen kunnen doen. Dat kunnen maar veels te weinig mensen. Daar in tegen zie je mensen in een hoog tempo allerlei overgangen rijden en arme paarden kunnen die beweging gewoon helemaal niet verwerken in hun lijf. Paarden worden voortdurend overvallen met de hulpen.Dus hoppa paarden duiken achter de teugel, gat in de lucht neus in de grond (boren). Ze kunnen niet anders.

Het nageven zo belangrijk onderdeel bij het geven van de halve ophouding is natuurlijk heel belangrijk om een paard correct van achteren naar voren te rijden. Als een paard correct in de hand is gesteld dan kan pas het echte werk beginnen, maar daar moet je wel de tijd voor nemen en die basis training ontbreekt veel te vaak.

Begrijp me goed ik ben ook niet zo'n ster als het om paardrijden gaat en bij ons moet en kan het ook nog veel beter, maar paardje is blij en heeft een los soepel lijf. Ik kan er uren op doorzitten met mijn versleten rug en dat is zo gaaf. Ik rijd nooit licht.


Interessant artikel: http://www.horses-healthy-balance.be/1_ ... paard.html

Als ik de auteur was geweest had ik de foto van de ruiter die "lang laag" rijd (1e voorbeeld) niet gebruikt. Hij loopt wat achter de ll, de ruiterhand leunt op zijn mond.. ze geeft hem te weinig lucht om de lengte ook echt op te zoeken en laat naar mijn idee wat spanning zien daardoor ook in de rug. Ook is zijn gewicht niet helemaal over 4 benen verdeeld...
Ook die van het "opgerichte" paard is niet helemaal 100% De 1e halswervel is hier niet het hoogste punt. Ze laat hem iets (te) lang worden in haar uitgestrekte draf. Wat hij ook in zijn passen laat zien. Wel vind ik hem ontspannen ogen, een vriendelijke amazone er op en ik vind het moment wel mooi genomen, VLAK voor het zweefmoment (en die heeft dit paard wel)
Zonde eigenlijk dat ze hem net een fractie teveel uitschuift!

S_en_Z schreef:
Snackie schreef:
Maar dan is je been altijd aanwezig.
Krijg je dan niet het * ik val om * effect bij je paard als je dan je been los laat?



Hoezo zou je je benen willen afsteken dan? En waarom zou je een "ik val om"-effect krijgen?

Als ik achter je sta en m'n handen op je armen hou/leg zonder iets te doen val je toch ook niet om als ik m'n hand weg haal? WEL als ik je toesta tegen mijn hand aan te leunen als ik wil dat je opzij gaat door je zachtjes te duwen(begrenzen)(als in: tegen been aanlopen) en dan ineens m'n hand weg haal. Door mijn hand DAN even weg te halen wijs ik je er op dat je op eigen benen moet blijven staan en op moet letten. Of ik geef je een korte por om je de andere richting uit te wijzen :+

Nee lieverd.. Als ik m'n handen op je armen leg hebben wij contact. Wanneer ik je dan een kneepje geef weet je dat ik iets van je wil.

Als ik zonder contact telkens plots in je armen knijp schrik je een paar keer en daarna ga je eigenlijk al telkens (zonder ontspanning) wachten op de volgende kneep. Je concentreert je dan op de kneep. Niet op de oefening die ik met die kneep van je verwacht.

Vanuit je contact wil je dat een paard zich ontspant en je hand opzoekt. Om vervolgens je hulpen te kunnen doorgeven Als je iets vraagt en die afvloeien.

En het grappige is.. Dat je je nu waarschijnlijk bedenkt dat jij al contact hebt voor je een hulp geeft.

Evelijn schreef:
Het is een verschil tussen constant knijpen/pompen met de benen en ze aanleggen waardoor je contact houdt. Als je je paard geleerd hebt om alleen te lopen met zware duwende druk... tja geef hem dan eens ongelijk om dan uit balans te raken als je je been afsteekt. Terwijl als je dit paard een wakend been geeft die dus rustig is aangelegd hij waarschijnlijk ook sneller door heeft wat de bedoeling is.

Omgekeerde zie ik trouwens vaker. Ruiters, m.n. op paarden die wat vluchtiger/zenuwachtig zijn, die hun been afsteken (en dan meestal naar voren zodat ze zelf in de stoelzit zitten). Elke keer als ruiter dan hulp geeft schiet het dier weg... waardoor ruiter weer bevestigd wordt dat het paard te snel loopt en dus nog meer zijn been gaat afsteken. De remedie is om het been juist aan te leggen zodat paard niet elke keer overvallen wordt door de hulpen.

Snackie schreef:
Ja als je eenmaal "schreeuwd" is het moeilijk weer te gaan fluisteren


S_en_Z schreef:
Doe dit eens in je stoel. Benen aan de buitenkanten van je stoel. Handen voor je uit gestoken met je ellebogen in een klein boogje, alsof je op je paard zit. Schouders mooi rechtop. Hoofd mooi recht naar voren. Waarschijnlijk trek je je rug automatisch al hol als je je schouders rechtop zet (heb je jezelf aangeleerd)

Span je buikspieren eens aan (bovenste, vlak onder je ribben) terwijl je uitademt(zucht) door je mond.

Als je het goed doet, voel je dat je rug rechter wordt.. minder hol (dus bol!) en dan voel je dat je billen als het ware in je stoel zakken. Je komt op het achterste van je billen te zitten (op je zitbeenknobbels) Terwijl jouw schouders en hoofd nog mooi recht zijn! (dus niet voorover!)

Als je je rug heel hol trekt.. dan voel je dat jouw billen "omhoog naar achter" gaan.. sommige paarden zijn heel gevoelig op zithulpen en kunnen hier op terugkomen. Je geeft dan zelf dus een tegenstrijdige hulp.. je vraagt namelijk onbewust om terug te komen.. en dan krijgt hij vervolgens been om voorwaarts te gaan.. en daar willen ze weleens wat "loom" van worden.

Hij ziet er niet uit als een flegmatiek paardje. Denk dat je al snel verschil voelt als je het "te pakken" hebt. En idd.. consequent zijn.. dat is altijd belangrijk. Niet als in "straffen".. maar als in "attenderen" :)


S_en_Z schreef:
Snackie schreef:

Maar dan is je been altijd aanwezig.
Krijg je dan niet het * ik val om * effect bij je paard als je dan je been los laat?

Hoezo zou je je benen willen afsteken dan? En waarom zou je een "ik val om"-effect krijgen?

Als ik achter je sta en m'n handen op je armen hou/leg zonder iets te doen val je toch ook niet om als ik m'n hand weg haal? WEL als ik je toesta tegen mijn hand aan te leunen als ik wil dat je opzij gaat door je zachtjes te duwen(begrenzen)(als in: tegen been aanlopen) en dan ineens m'n hand weg haal. Door mijn hand DAN even weg te halen wijs ik je er op dat je op eigen benen moet blijven staan en op moet letten. Of ik geef je een korte por om je de andere richting uit te wijzen

Nee lieverd.. Als ik m'n handen op je armen leg hebben wij contact. Wanneer ik je dan een kneepje geef weet je dat ik iets van je wil.

Als ik zonder contact telkens plots in je armen knijp schrik je een paar keer en daarna ga je eigenlijk al telkens (zonder ontspanning) wachten op de volgende kneep. Je concentreert je dan op de kneep. Niet op de oefening die ik met die kneep van je verwacht.

Vanuit je contact wil je dat een paard zich ontspant en je hand opzoekt. Om vervolgens je hulpen te kunnen doorgeven Als je iets vraagt en die afvloeien.

En het grappige is.. Dat je je nu waarschijnlijk bedenkt dat jij al contact hebt voor je een hulp geeft.


Grappig, een soort gelijke post als deze, hebben we ook in de OP van het vorige topic staan!
bertie schreef:
Citaat:
Ik schaam mij er diep voor maar ...

Schamen is een afschuwelijk gevoel.
NIEMAND hoeft zich te schamen voor iets dat voortkomt uit onwetendheid.
Niet weten - dat is niet erg.
Wél weten, en niet willen .. dát is verwijtbaar.


Wie wat dat nou die een kantelend paard had met longeren? Ik las iets van een bijzet? Wat voor bijzet? Als je een bijzetteugel gebruikt is het paard niet vrij en het opzoeken van de lengte van de hals, enkel van de hoofdhouding. De bijzetteugel kan immers niks meegeven naar voren. Als een paard daar moeite mee heeft zal hij bijv gaan kantelen, of er tegenin gaan. Als je met touwtjes werkt, dus vastzetten op de bovenste zijring van je longeersingel, door het bit en vastmaken tussen de benen is je paard veel vrijer in het opzoeken van een fijne lengte en hoofdhalshouding. Om het helemaal aangenaam te maken kun je een enkele lijn gebruiken die ik al eerder in het topic heb gevonden. Dan daag je het paard uit de hals te laten vallen en kan hij zelf een prettige maar goede houding aannemen.

verzameling; http://home.kpn.nl/cvengelenhoven/Danie ... meling.htm

En dan, iets dat zeker niet mag missen!
Ons motto: Blij rijden, is fijn rijden.

Ook mag zeker niet ontbreken dat er een paar bokkers onder ons zijn, die een boekje bijhouden, dat volledig gaat over de term 'aan de teugel', en alles wat er bij komt kijken!

Marinke:
Ympi schreef:
S_en_Z schreef:
Mooi geschreven [pien_2010] :j


Ympi, ja doen!


Dit is HET schriftje!
https://lh3.googleusercontent.com/-B9yE ... 040764.JPG

Stukje met foto's en stukje over salsa dansen :)
https://lh6.googleusercontent.com/-KQOU ... 040773.JPG

En er zijn ook stukjes zelf geschreven
https://lh4.googleusercontent.com/-YMoT ... 040766.JPG


Gevonden! Naar aanleiding van dit boekje van Ympi dus! :D

Inmiddels, word dit schriftje digitaal bijgehouden, door een paar bokkers, en dit word later samengevoegd.
SheeNegro schreef:
Nee, er zijn meerdere die stukjes bijhouden, die later worden samen gebonden ;)

Gaan we het boekje een naam geven? "DE BLIJE RUITER RIJKUNST?"
Kunnen we er geld uitkloppen, zoals alle andere commerciele dingen. :+

Oh en damens niet vergeten, iemand moet al een het volgende deel beginnen! Iemand was al bezig zeker met quotes te verzamelen?
Wat gaat het snel *\%/* :oo


We hopen natuurlijk met zijn allen, dat je niet alleen je foto plaats zovan, wat vind je ervan, maar dat je gezellig blijft hangen en met ons mee doet!

Veel plezier in dit nieuwe topic! Ik ben waarschijnlijk heel enthousiast geweest, (wat ook voor een groot deel te danken is aan Anne_mieke88!!!) met het maken van dit topic, maar dat is het waard! *\o/*

Voorgaande topic's:
[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)
[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II
[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III
[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV
Laatst bijgewerkt door LoveUggs op 22-03-13 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!


Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:17

eerste en nu lezen :)

Spoiler:
Als je dit leest ben je een clown :D
We are all traveling through time together, Every day of are lives. All we can do is our best, To relish this remarkable ride.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:17

Yeah!! :D
Zag wel een klein foutje, heb je al gepb't misschien kan je het nog veranderen? Anders even een mod pb'en! :)
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 22-03-13 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

>> DISCOVERY OF GOLD US <<
    Vivaldi x Zichem x Elegant | Volg ons op youtube: Equifun!
Dreams come true...

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-13 11:19

Haha, succes met lezen, t is een hele lap tekst, waarvan een groot deel herhaling, en afkomstig van jou.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:21

Pffff ff tijd voor nemen hoor :')

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:23

beetje zelfde als opening van deel 4... alleen met de informatie erbij de k had verzameld... :P

Heel veel topic plezier dames... dat we nog veel mogen leren *\o/*

Spoiler:
Als je dit leest ben je een clown :D
We are all traveling through time together, Every day of are lives. All we can do is our best, To relish this remarkable ride.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-13 11:25

Je bent nooit uitgeleerd toch.
Ik heb wel wat dingen weggelaten uit het vorige topic hoor :+ anders werd het helemaal zo veel..!

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:26

Leuk! Ik volg!
Ik had ook een vraagje. Van de meeste mensen hoor ik dat je pony vanzelf met de goede hulpen, aan de teugel gaat. Nu heb ik een 3jarige merrie, die het gewoon niet doet. Andere mensen hebben het ook geprobeerd, maar het wil niet.
Het is een kwestie van geduld, dat weet ik. Maar ik ben er nu zeker 2 maand mee bezig, maar ze is nog maar 1x echt naar beneden gegaan.

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

marjo_elise

Berichten: 199
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:27

Ik ga ook eerst even de begin pagina lezen! Hopelijk weer leerzame 100 pagina's *\o/*

Paardengebitsverzorgster provincie Groningen Friesland Drenthe!
http://www.paarden-gebit.nl

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-13 11:28

lienus_dandy schreef:
Leuk! Ik volg!
Ik had ook een vraagje. Van de meeste mensen hoor ik dat je pony vanzelf met de goede hulpen, aan de teugel gaat. Nu heb ik een 3jarige merrie, die het gewoon niet doet. Andere mensen hebben het ook geprobeerd, maar het wil niet.
Het is een kwestie van geduld, dat weet ik. Maar ik ben er nu zeker 2 maand mee bezig, maar ze is nog maar 1x echt naar beneden gegaan.


Je geeft het antwoord zelf al. Geduld is een schone zaak. Een 3 jarige is dus nog maar net ohz, en dat is al heel wat. Ga lekker rustig aan de slag. Doe ervaring op. Leer elkaar beter kennen onder het zadel. 2 maanden is echt nog niet zo lang. :) Als je paard meer ervaring heeft onder het zadel, dan kan je haar goed van achter naar voor gaan rijden.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:30

LoveUggs schreef:
lienus_dandy schreef:
Leuk! Ik volg!
Ik had ook een vraagje. Van de meeste mensen hoor ik dat je pony vanzelf met de goede hulpen, aan de teugel gaat. Nu heb ik een 3jarige merrie, die het gewoon niet doet. Andere mensen hebben het ook geprobeerd, maar het wil niet.
Het is een kwestie van geduld, dat weet ik. Maar ik ben er nu zeker 2 maand mee bezig, maar ze is nog maar 1x echt naar beneden gegaan.


Je geeft het antwoord zelf al. Geduld is een schone zaak. Een 3 jarige is dus nog maar net ohz, en dat is al heel wat. Ga lekker rustig aan de slag. Doe ervaring op. Leer elkaar beter kennen onder het zadel. 2 maanden is echt nog niet zo lang. :) Als je paard meer ervaring heeft onder het zadel, dan kan je haar goed van achter naar voor gaan rijden.

Oké. Bedankt. Ik ben zelf wel iemand met geduld, maar nooit gedacht dat het zo lang zou duren!

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:31

Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.. ;)

>> DISCOVERY OF GOLD US <<
    Vivaldi x Zichem x Elegant | Volg ons op youtube: Equifun!
Dreams come true...

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:32

Hihi

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Marleen_vA

Berichten: 1252
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Almere

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:33

ik ga ook deze 'aan de teugel' weer volgen! ;)

Never forget about the past, but live for the present and future...

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:39

ok laat ik maar weer eens een foto plaatsen:
Afbeelding

Wat ik zelf vind:
- NAAR VOREN KIJKEN!!! doordat ik naar beneden kijk rij ik mn paard de grond in.
- Benen stil, hakken uitdrukken, teen naar binnen kuit naar achteren
- Paard mag haar achterhand meer ondertreden
- binnenhand meer loslaten en naar voren.
- ze mag haar rug meer loslaten. In principe loopt ze al meer met een bolle rug dan voorheen en ik zie wel duidelijk verbetering van wat het was...
- Paard mag nog iets meer haar hals laten vallen.

Have fun..brand maar los :)

Spoiler:
Als je dit leest ben je een clown :D
We are all traveling through time together, Every day of are lives. All we can do is our best, To relish this remarkable ride.

Sem_
Berichten: 7754
Geregistreerd: 17-02-06

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:15

Wat een handig filmpje in de OP over de correcte teugelvoering! Daar heb ik zeker wat aan.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:20

Annemieke.. WAAROM rijd je je paard de grond in als je je bovenlichaam naar voren helt?

Waar denk je dat de meeste druk komt op het zadel?

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-13 12:26

S_en_Z, ik neem aan dat je je gewicht dan naar voren verplaatst.
Paard dat zo lang is waar ik regelmatig op rijd. (Van dat filmpje) In galop doet ze IETS waardoor jij voorover valt, en je gewicht op haar schoft komt. Zo kan zij weer makkelijker gaan rennen, en dat vind zij fijner. Voor mijn gevoel moet ik op haar heel erg achterover gaan zitten, maar juist dan zit ik goed.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

_iDj_
Berichten: 588
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Opende (=Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:33

Jaaa, leuk! Een nieuw deel! Wat snel al weer hè :D

Wat een informatieve OP, goed gemaakt LoveUggs! *\o/*
Klein puntje: Er zijn wat kapotte quotes in de OP en er staat een quote dubbel.
Enne, het doel van dit topic is wellicht niet helemaal duidelijk genoemd :=


lienus_dandy schreef:
Leuk! Ik volg!
Ik had ook een vraagje. Van de meeste mensen hoor ik dat je pony vanzelf met de goede hulpen, aan de teugel gaat. Nu heb ik een 3jarige merrie, die het gewoon niet doet. Andere mensen hebben het ook geprobeerd, maar het wil niet.
Het is een kwestie van geduld, dat weet ik. Maar ik ben er nu zeker 2 maand mee bezig, maar ze is nog maar 1x echt naar beneden gegaan.

Is je paard wel goed aan de teugelhulpen? Of blokkeert je paard op je hand? Of gaat hij "terugtrekken" op je hand?
Wellicht kan je eens wat foto's / een filmpje laten zien van jullie?

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-13 12:37

@idj, bedankt. Ik zou er vanmiddag nog eens naar kijken! Zit nu op mijn mobiel tijdens de rekenles namelijk.. Snap er geen hol van :+. Ik ga er nog naar kijken!

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:50

S_en_Z Ik kijk naar beneden dus verplaats in sowieso mijn lichaamsgewicht iets naar voren. Waardoor er meer gewicht op de voorhand valt. Onze balans samen is dan verstoord.

Spoiler:
Als je dit leest ben je een clown :D
We are all traveling through time together, Every day of are lives. All we can do is our best, To relish this remarkable ride.

Zanshiro

Berichten: 400
Geregistreerd: 30-04-08
Woonplaats: groningen

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:21

Mijn instructeur zegt altijd: Daar waar je kijkt kan je niet meer voelen.

Albert D. (Olof x Ygram) 26-04-2000 +19-03-2012
Zanshiro (Houston x Gribaldi) 15-04-2004 L2 + 11 In 12 concoursen M1+4

ankehoix
Berichten: 716
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:37

Ik volg dit leerzame topic weer en zal het begin even doorlezen :+

pien_2010

Berichten: 42797
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:37

Zo deel vijf alweer. Als ik in Frankrijk ben zal ik wat stukjes verzamelen voor het boekje. Ik heb ondertussen op vraag namelijk ook per PB info naar mensen verstuurd en ik zal daar eens iets van gaan kopiéren.
Morgen gaan we naar Frankrijk dus ben weer even wat rustiger binnen dit topic.
Succes meiden en duimen voor ons dat we goede reis hebben morgen met de paarden naar douce france.

cyclo86
Berichten: 683
Geregistreerd: 01-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:39

nuttige op :D ga weer volgen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers