Inrijden paard/gym en turnen kind

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Inrijden paard/gym en turnen kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 10:46

Sorry ik wist even geen titet.
Weet niet of het wel goed staat.

Woord vooraf:
Deze vraag kwam gewoon in me op. Natuurlijk kun je een paard en een mens niet volledig vergelijken met elkaar. Mensen kiezen er voor en paarden kunnen dat niet maar ze weten niet beter.
Maar toch wel iets.

De vraag:

Ik kom op bokt best vaak mensen tegen die zeggen je moet je paard inrijden op zijn 5de dan heeft hij de tijd om uit te groeien.
Nou zie ik hele kleine kinderen al op turnen, zware oefeningen doen.
Dus waarom worden jonge kinderen die OOK nog niet uitgegroeid zijn dan wel op turnen gezet en is het zielig als je je paard inrijd op 3 jarige leeftijd?

(ik kies geen kant, dit is een vraag)
Als de discussie start, houd het vriendelijk tegen elkaar!

Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd mocht er iets onduidelijk zijn, laat het me maar weten!

mohica

Re: Inrijden paard/gym en turnen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:57

ja eigelijk :p daar heb je wel een punt ;-)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 12:01

Ik dacht er overna en vond het eigenlijk best wel raar.
Maar misschien ben ik wel raar dat ik er zo overdenk.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:02

Daarom vind ik ook dat jonge kinderen niet zulke zware oefeningen moeten doen.
Natuurlijk wel simpele turnoefeningen, maar dat vergelijk ik meer met kleine vd trucjes zoals jambette ofzo.
En dat vind ik ook geen probleem bij een drie jarig paard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:03

Ik heb nog geen bewijs gevonden dat inrijden op driejarige leeftijd slecht is bij recreatiepaarden en zelf ook goede ervaringen mee :j

Mens en dier kun je niet vergelijken, andere bouw en ander doeleinde. Kinderen zijn geen vervoersmiddel waar wij op gaan zitten. Kinderen hebben geen belasting van iemand die tijdens het turnen op hun rug gaat zitten.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:07

vuurneon schreef:
Mens en dier kun je niet vergelijken, andere bouw en ander doeleinde. Kinderen zijn geen vervoersmiddel waar wij op gaan zitten. Kinderen hebben geen belasting van iemand die tijdens het turnen op hun rug gaat zitten.

Hoe vaak heb jij "paardje" gespeeld op bijv. school? Ik denk dat er niks mis is met lichte belasting op jonge leeftijd, zowel paard, als mens.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:13

Ik denk dat het verschil is dat kinderen alles 'zelf' doen en dat een paard van de ruiter afhankelijk is. Als de ruiter niet helemaal perfect zit (en dat zit hij nooit) dan moet het paard gaan compenseren, terwijl zo'n jong dier zelf nog niet in balans is. En dan heb ik het nog niet over het bonken op een paardenrug of op verkeerde momenten straffen of belonen. Ik denk dat je een jong paard best al snel kunt longeren, ook al wel met pessoa (mits goed afgesteld, zoals bij elk ander paard), omdat er dan geen ruiter is die dingen kan verknallen.

Puur mijn gedachten hoor, niks wetenschappelijks. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:17

Kinderen die op jonge leeftijd turnen krijgen vergroeiingen in hun lichaam en zijn ontzettend blessure gevoelig, dus het is echt hartstikke slecht...

En over het zelf beslissen van kinderen, in heel veel landen hebben kinderen geen keuze en moeten ze turnen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:19

Je hebt gelijk hoor.
Ik ben ook lichamelijk redelijk verpest door het intensieve turnen (en acrogym) op jonge leeftijd.
Maar aan de andere kant, ik had zóveel energie en heb er geen moment spijt van dat ik ben gaan turnen.
Echt vergelijken kan je inderdaad niet, omdat de bouw, groei en bewegingen gewoon heel anders zijn.

Het ligt het er natuurlijk ook aan op wat voor niveau het gebeurt. Je hebt recreatieturnen en je hebt hard trainen. Je hebt voorzichtig aan beleren of mensen die het paard overvragen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:21

Joolien schreef:
Kinderen die op jonge leeftijd turnen krijgen vergroeiingen in hun lichaam en zijn ontzettend blessure gevoelig, dus het is echt hartstikke slecht...

.

Nee hoor, ligt puur aan hoe je moet turnen.

Ik heb geen vergroeien en veel niet. Spelenderwijs kun je turnen ook leren en dat doen de meeste clubs ook :j mijn hoogtepunt was als 5 jarige een koprol op een balk die op de grond lag met allemaal matten haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:25

vuurneon schreef:
Joolien schreef:

.

Nee hoor, ligt puur aan hoe je moet turnen.

Ik heb geen vergroeien en veel niet. Spelenderwijs kun je turnen ook leren en dat doen de meeste clubs ook :j mijn hoogtepunt was als 5 jarige een koprol op een balk die op de grond lag met allemaal matten haha

Ik heb het hier niet over NL maar over het buitenland ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:26

Buitenland is wel erg ruim :')

Want natuurlijk heb je ook wel in Nederland overijverige turnintructrices die vast ook wel thuis komen om even extra te werken aan een kind.
Maar ik vind het gewoon niet reëel om het te vergelijken met een paard. Mensen zijn geen paarden, wij hebben een ander doeleinde.
Een paard heeft niet door dat hij traint voor olympische spelen of regio kampioenschappen. Terwijl ik op mijn zesde toch wel heeeeel erg graag die medaille wou hebben van die glom zo mooi :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-08-12 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:29

alles waar TE voor staat is gewoon niet goed
wanneer je dingen in de hand hou, moet het gaan, niet overvragen
maar goed dan krijg je de vraag : wanneer over vraag je

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:31

Joolien schreef:

En over het zelf beslissen van kinderen, in heel veel landen hebben kinderen geen keuze en moeten ze turnen.

Inderdaad. In china is/was het zelfs zo dat kinderen geselecteerd werden voor de spelen over 12 of 8 jaar. Na die spelen is hun lichaam dan helemaal op en met hun 20e gaan ze met turnpensioen, niet meer fatsoenlijk kunnen lopen etc. Geen leven dat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:32

Tja..... ik heb bij mijn paard (inmiddels 8 jaar) de tijd genomen met inrijden, ben nu voornamelijk bezig met recht richten (methode Marijke de Jong) en mijn dochter heeft op jonge leeftijd echt geen zware oefeningen hoeven doen. Ze is inmiddels 7, zit op streetdance, is net officieel gaan paardrijden en zwemt voor B.

Kinderen in bepaalde landen die al jong aan topsport moesten doen (turnen), hebben enorme fysieke problemen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:34

ik vind het een goede vraag aan de ene kant heb je groot gelijk maar aan de andere kant kun je paard en mens niet vergelijken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:42

En dan heb je nog het verschil dat het kind kan vertellen dat het pijn heeft ergens, bij paarden ligt at wat anders.

Niet ieder kind is geschikt om te turnen op hog nivo, en dus zal niet ieder kind op jinge leeftijd zwaar getraind worden. Bij paarden ligt dat anders, daar is men van mening dat ieder paard op 3 jarige leeftijd onder het zadel moet.
Het is per paard verschillend, de ene is er met 3 aan toe de ander met 5 jaar. Weer een ander is met 3 zadelmak maar heeft meer tijd nodig voor je het dier door kunt rijden.

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:52

wyoming schreef:
vuurneon schreef:

Hoe vaak heb jij "paardje" gespeeld op bijv. school? Ik denk dat er niks mis is met lichte belasting op jonge leeftijd, zowel paard, als mens.

Mee eens, je kunt zowel een jong paard als een jong kind opbouwens belasten, zolang het maar met mate gebeurd. Een paard rijd je ook geen 10uur op een dag, een kind turnt ook niet 10 uur per dag.
En als zowel een kind als een paard op jongere leeftijd al wat word belast, went het eraan om de spieren te spannen en weer te ontspannen. Hoe ouder het paard/kind wordt, hoe langer het zal duren voor de spieren soepel zijn.

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:57

Alane schreef:
En dan heb je nog het verschil dat het kind kan vertellen dat het pijn heeft ergens, bij paarden ligt at wat anders.

Niet ieder kind is geschikt om te turnen op hog nivo, en dus zal niet ieder kind op jinge leeftijd zwaar getraind worden. Bij paarden ligt dat anders, daar is men van mening dat ieder paard op 3 jarige leeftijd onder het zadel moet.
Het is per paard verschillend, de ene is er met 3 aan toe de ander met 5 jaar. Weer een ander is met 3 zadelmak maar heeft meer tijd nodig voor je het dier door kunt rijden.

Dat laatste ben ik met je eens, en ook inderdaad niet ieder kind is geschikt om op hoog niveau te turnen maar een simpele oefening zoals een handstand kan voor een minder getalenteerd kind ook zwaar zijn. Dat is bij paarden hetzelfde. Kijk naar Apache, van Emmelie, dat paard is jong maardoet de zwaarste oefeningen met vrij veel gemak, daar heb ik geen moeite mee, ik denk niet dat dat slecht is. Zolang het mar niet te vaak gebeurt. Voor minder getalenteerde paarden kan een vrij eenvoudige oefening al zwaar zijn, ook dit kan je wel doen maar met mate, niet te vaak. Het paard moet tenslotte wel getraind worden, als je er uiteindelijk iets mee wilt bereiken, en dat lukt niet als ne nooit iets oefent wag moeilijker is dan hetgeen wat al geleerd is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:05

Leuke vergelijking!

Zelf heb ik ook op jonge leeftijd op turnen gezeten en net als mijn vader had ik er wel aanleg voor. Gevolg je gaat toch wel snel harder en harder trainen, helemaal wanneer het dan ook lukt. Uiteindelijk ben ik er relatief snel / jong mee gestopt, de groep was niet leuk. :+

Maar ik vind het wel een goede vergelijking overigens, paarden gymnatiseren we ook we willen ze los en soepel hebben. Dat is het doel bij turnen toch ook? En dan uiteindelijk ook nog eens zo mooi en perfect mogelijk! Volgens mij is het heel erg afhankelijk per paard en per mens wat goed is, je moet erg goed kijken wat het aan kan.

Echter heb ik er op mijn website (http://marinkeburggraaff.nl -> Updates -> Kinderen en veulens, net een tweeling) nog een erg leuk stukje over geschreven alleen maak ik daar een iets andere vergelijking. Maar ik denk dat op een juiste manier lichte belasting zeker niet verkeerd is, wat ik me nog kan herinneren uit m'n jeugd van het turnen moest je bijvoorbeeld ook een mooie nette rug hebben, je benen ook mooi netjes strak naast elkaar. Het leert je wel controle te krijgen over je spieren / lichaam en wat hierboven ook is gezegd het leert ontspannen door aanspanning. Denk dat het helemaal niet verkeerd is en wanneer het juist aangepakt word juist kan bij dragen bij het gezond en sterk opgroeien van het lichaam. Zowel bij het 3 jarige paard als het 5 jarige meisje dat op turnen zit. ;)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:59

Trainen op jonge leeftijd kan prima. Voorwaarde is dat je rekening houdt met de fysieke en mentale [on]mogelijkheden. Dat gaat op voor kinderen en paarden.

@Joolien, jij refereert aan het buitenland waar turnstertjes schade oplopen door te zware training. Zulke dingen kom je overal tegen waar mensen met weinig kennis van zaken aan de slag gaan. Gekukkig beschikken we in Nederland over de beste trainers die beschikken over heel veel kennis waardoor we heel veel inzicht hebben in goed trainen en risico op blessures. Daarom kunnen we als klein landje zulke grote prestaties neerzetten. Kijk maar naar Adelinde of Epke.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:24

http://www.youtube.com/watch?v=n11TJPFxjRo

Dit vind ik zielig en gewoon reinste mishandeling.

Daarnaast zit er wel even een verschil tussen gezond turnen en top turnen.
De ex vriendin van mijn broer was ook een top turnster en haar zus ook. Nu beide begin 30 en die kampen al jaren met lichamelijke klachten, hierdoor moesten ze ook met turnen stoppen. Daarbij heb ik verhalen gehoord (over eten) die gewoon niet gezond zijn en dat zijn dingen die wij niet zien en horen. Wij zien alleen maar de medailles die ze winnen.

Datzelfde geld voor het paardrijden. Er is verschil tussen gezond paardrijden en top paardrijden. Ik zou werkelijk waar niet willen ruilen met Parzival.

Dus een kind 1x in de week naar de turnles les zal best goed zijn net als het 3 jarige paard wat 2 a 3x per week een half uurtje word rondgestuurd door de bak of een buitenritje maakt.

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:01

goede vraag, ik denk dat je het beste rustig aan kunt doen, een paard rustig aan beleren, niet alles in een keer. een klein kind hoeft ook niet meteen een spagaat te kunnen, daar wordt hun lichaam ook op voorbreid en zo wordt het steeds een beetje uitgebreid.

maar nogmaals goede vraag haha :+

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:34

ik vind niet dat je een paard helemaal met een mens kan vergelijken.
wat die kindjes in china allemaal voor turnen moeten doen vind ik ook niet normaal hoor . (;

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 06:54

Heel interessant... is het niet zo dat racepaarden op veel vroegere tijd al ingereden worden en klaargestoomd voor 'het grote werk'? Zijn die paarden dan inderdaad ook op veel vroegere leeftijd 'op' (ook voor het 'gewonere' werk, dus niet het hoogste niveau racen), zijn ze dan inderdaad verpest?