Springen met paard zonder balans en goede basis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Springen met paard zonder balans en goede basis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 12:51

Voor of tegen?

Ik zie hier dat velen hier tegen zijn. Eerst moet de dressuur helemaal goed zijn en de basis moet helemaal goed zijn. Maar ik ben er juist voor.

Zodra de stuur, de rem en het gas er goed op zitten (en het paard is ontspannen genoeg), pak ik regelmatig wat sprongetjes mee, ookal hebben zij nog niet eens geleerd op eigen benen te lopen.
Hier krijgen zij juist meer balans van en het is goed voor de afwisseling. Heb het over paarden vanaf een leeftijd van 4.

Vooral mensen met dravers die telgangen raad ik aan om te gaan springen en balkjes te gaan lopen.

Heb een draver door gereden (van 14 jaar) die onder het zadel niet eens kon draven en geen bochten kon maken (dierenarts erbij, maar kwam toch door onbalans).
Naast rechte stukken in het bos rijden, ging ik in de bak over balkjes en er ook mee springen (gewoon vanuit telgang) toen ik eenmaal een stuur en een rem had.
Na een paar maanden zat zelfs de galop er goed in en hij heeft laatst zijn eerste winspunt in de B gehaald (eerste wedstrijd).

Ben nu weer een draver aan het inrijden (van 5 jaar) en heb haar snel kennis laten maken met balken en sprongen, gewoon aan de longe en los. Zij was zo braaf dat ik de zevende keer dat ik erop zat een paar sprongetjes gedaan heb en wil dat nu 1x per twee weken gaan doen.

Raar? Vind ik niet. Maar ik zie hier zelfs mensen die iemand af raden te gaan springen omdat de basis niet goed is (geef ze gelijk dat die basis inderdaad niet goed was) terwijl het paard al járen onder het zadel is.

Misschien ligt het ook aan de ervaring van de ruiter? Een beginner zou ik niet aanraden te gaan springen met een paard zonder goede basis nee.

Hoe denken jullie hier over?

Schoentje

Re: Springen met paard zonder balans en goede basis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:56

Ik ben het met je eens dat dit heel goed kan zijn voor de balans van een paard. Het is idd ook goed voor de afwisseling, bovendien leren ze het op deze manier normaal vinden als onderdeel van het rijden.
Maar dan idd wel onder een goede ruiter die het paard niet belemmerd op de sprong en hem goed bij de sprong kan brengen.
Niks zo erg als een paard waarbij de allereerste sprongen vanalles mis is gegaan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 16:43

Ben ik met je eens schoentje..

Niemand anders die zijn mening hier neer wilt zetten?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:51

ik vind afwisseling ook heel goed, alleen mijn paard kan echt niet springen :+ heb het wel al een paar keer geprobeert maar hij snapt gewoon niet dat hij zijn benen op moet tillen of zo. balkjes draven doe ik wel ooit dit snapt hij ook iets beter. verder doe ik hem als ik hem rij in en uit stappen in het bos en wil ik eigenlijk 1x in de week buitenrijden, maar met dit weer wordt je weg gejaagd in het bos.

als je echt op wedstrijd wil springen vind ik dat de basis wel goed moet zijn. maar gewoon thuis een hindernisje of als je paard beter kan springen een paar hindernissen zou ik echt niet erg vinden

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:57

Ik ben het ook met je eens. Echter vind ik dat je als ruiter wel eerst je dressuur voor elkaar meot hebben voor je gaat springen. Maar voor een paard is het wel goed denk ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:45

Ja en nee.
Enerzijds denk ik dat cavaletti en gymnastisch springen een paard wel handiger maken in zijn motoriek, en zo positief kunnen bijdragen aan de ontwikkeling.
Anderzijds.... als ik dan zie dat mijn merrie tot haar vijfde bij het losspringen echt als een kreupele koe over een sprong ging, met vier benen tegelijk, niet basculeren, en zelfs bij gewoon aan de hand stappen al regelmatig tegen haar eigen benen slaan, gewoon omdat haar motoriek zo slecht was, dan denk ik: onder de man springen was gewoon zelfmoord plegen PLUS paard kapot rijden. Grote merrie, was enorm slungelig en nog zo volop in de groei, stond om de haverklap geblesseerd omdat ze weer wat lomps deed. Zelfs de stal uit en dan een bocht maken was teveel, steeds maar kapotte flanken en heupen omdat ze geen idee had van haar eigen lijf. Is met rustig uit mogen groeien vanzelf goed gekomen en als je haar nu ziet springen herken je die lompigheid van toen niet meer terug. Dus nu gaan we als we weer gaan rijden ook zeker wel wat springwerk meepakken, ook al ben ik zelf echt geen springkonijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 09:56

Mee eens met Urielle, dit is echt zoiets dat je van paard tot paard moet bekijken. Je hebt namelijk op eigen benen lopen en op eigen benen lopen.
Zo heb ik ikzelf al het verschil mogen voelen tussen een jong paard dat van zichzelf min of meer stabiel is. Met zo een paard zijn balkjes en kleine huppeltjes alleen maar goed voor de mentale en fysieke groei. Maar zo heb ik ook een paard gereden dat alleen al bij het aandraven over haar eigen voeten struikelde. Een wending rijden was benen overal. Het was idd ook een grote, ranke merrie en ze wist niet zo goed blijf met haar stelten. Met zo een paard al gaan springen nog voordat ze in balans loopt draagt niks bij tot de opvoeding, alleen maar het risico om te verongelukken en met een onzeker paard zelfs tot het wantrouwen van hindernissen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:35

Ik ben van mening dat je niet te vroeg moet beginnen met springen maar balkjes lopen en een sprongetje kunnen zeer positief effect hebben, ook voordat een dier is ingereden. Daarnaast is het leuk voor de afwisseling en pak ik zelf ook de tteam oefeningen met balken er wel eens bij. Toch vind ik dat je onder zadel wel een soort basis moet hebben en de ruiter ook voldoende kan meezitten als het paard onverwacht anders springt, dit om voor het paard het springen niet te ontmoedigen. Maar wat ik vaak zie is springruiters die paard dresuurmatig rijden aan een slof hem dan lekker in een krulletje rond laten sukkelen maar wel al springwedstrijden starten...

MAD_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:48

Mijn ervaring is dat ze juist veel handiger met hun lijf worden als je eens een sprongetje mee pakt. Met mijn pony ging ineens het aangalopperen makkelijker, en werd hij veel sterker in de galop. De dressuur ging met sprongen vooruit nadat we waren begonnen met springles.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:12

Mijn 3jarige kende net gas, rem, en stuur toen we voor het eerst een paar sprongetjes hebben meegepakt. Hij doet het graag, wordt er sterker van en ik merk dat hij er ook verstandiger door wordt, alsof hij beter weet hoe en waar hij zijn benen moet neerzetten.
We gaan ongeveer 2x per week met hem aan de slag, en om de 2 weken wordt er eens een sprongetje gedaan.
Ik merk ook dat als je dit van jongsaf aan meepikt, ze het vanzelfsprekend vinden. Zo springt die van mij al eens een golfje, of iets met een bakje eronder. Hij heeft nooit iets anders gezien dus vindt het doodnormaal dat een sprong kleurtjes en vormpjes heeft.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:16

ik vind dat als je paard B punt rijdt, hij genoeg balans heeft om te mogen springen, maar met een 3-jarige zou ik heel voorzichting zijn met het oog op zo'n jong paardenlijf..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:49

Hangt er van af wat je onder springen verstaat. Kleine sprongetjes van 40 cm (ofzo) zeg ik ja doen, mits de ruiter genoeg ervaren is. Het echte werk zou ik mijn leven niet mee willen wagen. Er gaat door die onbalans vaak nog veel mis, zelfs bij het losspringen. Het hangt daarom ook samen met het talent van het paard.
Verder vind ik bij jonge paarden de afwisseling in het werk heel belangrijk en om de rij- en oefensessies niet te lang te laten duren.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:57

Ik ben het helemaal met ts eens, wij begonnen ook altijd te springen als er enigszins een stuur op zat en ze te rijden waren. Het gaat dan ook helemaal niet om de hoogte maar gewoon om de handigheid en de lossigheid.

Dat kun je wel alleen doen in mijn ogen met een ruiter die ervaren genoeg is.

De voorbeelden die genoemd zijn om eerst vooral de basis met dressuur erin te hebben dan zie je toch vooral een onervaren ruiter 'proberen' te springen op een niet zo handige manier die geen toegevoegde waarde heeft voor het paard. In dat soort gevallen zeg ik dan ook, zorg dat je eerst de basis erin hebt, maar eigenlijk bedoel je dan dat ze eerst eens wat beter moeten leren wegsturen met hun paard voordat ze überhaupt aan springen moeten denken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:59

Gewoon doen...maar inderdaad met een ervaren ruiter. Paarden krijgen balans, worden sterker, losser. Paard moet wel enige aanleg hebben natuurlijk.
Op concours vind ik trouwens een ander verhaal, daar wachten we liever wat langer mee. Maar af en toe een klein oefenparcours, zonder vlaggen, muziek en tijdsdruk vind ik wel weer ok. Alleen maar leuk.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:01

Haha ja met dressuurpaarden deden we dat ook niet, wel de springpaarden.
Concours namen we ze ook al redelijk vroeg mee, al is het om alleen maar wat tussen de paarden te rijden en eventueel een sprongetje op het losrijterrein te maken.

veravogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:15

Ik ben het eens maar het paard moet de basis van de dressuur wel kennen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:52

Huppelen worden ze alleen maar handig van en als je dat wekelijks meepakt ben ik ervan overtuigd dat ze heel snel veel sterker en handiger worden. En wat balkjes neerleggen heb ik bij alle paarden tot nu toe vanaf het begin dat ze los onder het zadel de bak door konden gedaan.

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:21

Tsja ik ben het ermee eens dat het goed is voor de balans maar ik denk toch dat het beter is om ermee te beginnen zodra het paard wat meer in evenwicht kan lopen. En dat evenwicht dan te verbeteren met balkjes lopen en een sprongetje (:

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:17

Eens en oneens.
Het hangt van de handigheid van de ruiter én het paard af.
Vooral met dravers kun je met dit soort oefeningen ook erg makkelijk je nek breken omdat ze soms erg onhandig hun benen neerzetten.
Vanuit telgang kunnen ze op twee manieren de balkjes overgaan, in draf en normaal of door blijven telgangen en door de balkjes heen denderen.

Voor jonge paarden daarentegen is het helemaal niet zo erg eens in de zoveel tijd een paar lage sprongetjes te maken voor stabiliteit en spieren.
Bij dravers zou ik toch eerst iets meer basis erin krijgen en zorgen dat ze hun benen optillen voordat ik cavaletti zou lopen of een sprongetje mee zou pakken (balkjes stappen daarentegen is wel een goed plan).

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:10

Ook ik ben het eens en oneens..

Ik denk dat het voor een jonger paard indd heel goed is om af en toe te springen, maar dit alleen met een kundig ruiter die zelf wel de balans heeft. Heb je een paard zonder balans en ruiter zonder balans, denk ik dat het toch belangrijk is eerst de basis van voornamelijk de ruiter op orde te krijgen alvorens te gaan springen, gezien je anders het paard alleen maar meer uit balans haalt (denk ik)

Pmall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:42

Ik ben ook voor, balans krijg je veel sneller als je wat gaat springen en daarbij, ook springen moet je leren en je leert pas dingen als je ze doet.

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:17

De linkergalop vond mijn paard erg moeilijk, sprong wel goed aan maar na twee galopsprongen sprong hij over. Ben toen balkjes gaan lopen en spongetjes gaan doen onbewust vaak op de linkerhand. Ik merkte na een aantal weken oefenen dan zijn linkergalop sterker werd. Nu springt hij zelden nog over! Denk dat de sprongetjes zeker wel hebben geholpen zijn achterhand sterker te maken en ook niet onbelangrijk een leuke afwisseling!

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:19

Zelf staat er bij mij standaard een cavaletti balkje in de bak, de ene keer draven we erover en dan andere keer in een vergrote galopssprong, dan zetten we een stuk eerder af en dan rijd ik hem er wat meer onder. Zo laat ik hem ook hoger springen en lager springen. Allemaal over hetzelfde balkje.

Ik ben toen met de dag steeds meer controle en balans gaan voelen en ben er erg tevreden over. Kan het iedereen aanraden!

Verder ben ik het hier mee eens, mits er inderdaad een stuur, rem en een ruiter op zit die het paard hier niet bij hinderd.