Alle rassen geaccepteerd houden ontwikkeling ruiter tegen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Alle rassen geaccepteerd houden ontwikkeling ruiter tegen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:57

Als titel een soort samen smelting van de 2 stelllingen.

Stelling 1.
Vrijwel alle rassen in de dressuur zijn geaccepteerd, echter dit is geen pluspunt voor de dressuur sport.

Deze stelling nalv van onderstaand stukje tekst, van wie het afkomstig is doet er niet toe.

Citaat:
Nadeel van het feit dat de dressuur nu ook een sport is geworden van jan modaal en jan-nog-minder-dan-modaal is dat een hoop mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Goed dressuur rijden blijft nu eenmaal een dure hobby. Wil je echt vooruitgang boeken kom je er niet met een prive-lesje van 15,- een zadeltje van de zadelmarkt en een doorsnee goedkoop rasloos huis-tuin en keukenpaardje (uitzonderingen daargelaten). Als je je als ruiter goed wilt ontwikkelen heb je nu eenmaal ook een paard met enige (dressuur)capaciteit nodig. Dat hoeft echt niet altijd een paard van 30.000,- te zijn. Maar het is niet reeel te denken dat je je als dressuurruiter optimaal kunt ontwikkelen op een paard dat geen aanleg heeft voor dressuur. Nu zijn vrijwel alle rassen best geaccepteerd in de dressuur. Of dat echt een pluspunt is kun je je afvragen.

En dan leek het mij intressant deze stelling niet alleen over de wedstrijd sport te laten gaan,
maar ook over de training die men volgt, ongeacht of men wedstrijd ambities heeft of niet.

Moge duidelijk zijn, dat ik van mening ben dat je je als ruiter kan ontwikkelen door goed les te nemen, ongeacht het ras, de kleur of het formaat van je rijdier.
Waarbij indien de ruiter bijleerd, het paard hier wel bij vaart, daar voor een ruiter die bereid is te investeren in zijn paard door zichzelf te (laten) verbeteren
het ras niet relevant hoeft te zijn.
De bedoeling van een wedstrijd is toch mede om het opleidings niveau van het paard te bepalen?
En niet zijn natuurlijke aanleg?
Het mooiste is natuurlijk een harmonieuze combinatie van opleidings niveau en natuurlijke aanleg, geef ik ook toe.
Echter zegt niet dat er geen plaats is voor de simpelere paarden.

Want heeft een trekpaard niet netzoveel baat bij correct gereden worden als een KWPN sportpaard van 30.000 euro of meer?
Beiden kunnen door foutief gereden worden lichamelijke problemen ontwikkelen.

Ik ben met mijn niet meteen alledaagse dressuur paarden (noem ze maar even zo, hoewel ik mezelf als recreatie ruiter zie),
volkomen kansloos in mijn ontwikkeling als ruiter, omdat mijn paard niet goed genoeg zou zijn.
MAAR, volgens mij zijn gewoon veel ruiters niet in staat om het maximale netjes uit hun paard te rijden.
Uiteraard zitten er aan sommige rassen dressuur plafonds, echter voor het gros van de ruiters,
zit het plaffond van de ruiter lager dan die van het paard.

Uiteraard ben ik mijn fjord eindeloos dankbaar ben voor het geduld en de ijver die ze aan heeft getoond en dat we samen zoveel hebben mogen leren
en nog steeds bij leren.
En dat ik in een zelfgemaakt rijjasje en rijbroek wedstrijden reed (pardon weer rijd, aangezien mijn nieuwe niet onder b.p. past)?
Ik vond het alleen maar top dat je niet meteen een dikke portomonee moest hebben om toch een boel plezier op wedstrijden te hebben.
En investeren in lessen? Ja, ook dat is nuttig! Ook als je geen dressuur topper hebt.

En deze wou ik er dus als 2e stelling bij doen.

Stelling 2.
Elk paard is het waard om jezelf als ruiter te laten verbeteren en daarmee kan je dan het paard weer verbeteren (danwel minder in de weg zitten).

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:34

Ik denk dat je met elk paard een doel kan bereiken, maar van een draver die in de drafsport heeft gelopen kan je niet verwachten dat hij ooit Z gaat lopen. ( geen persoonlijk iets voor mensen met dravers )
Daarentegen een goedgefokt KWPN paard met een beetje aanleg, zou dat makkelijk moeten kunnen, MITS de ruiter en training daartoe in staat is.

Ik vind niet dat je rassen moet beperken. Ik bedoel wil je de Grand Prix bereiken, tja, dan zou ik geen draver uitzoeken :o (bijv.)
Maar met een Fjord en een beetje ambitie is Z ook gewoon haalbaar. Als je goede training, beetje ambitie, werkwillig fjordje etc hebt. Toch?
--

Sorry, ik was nog wat vergeten..
Over een plus of minpunt voor de dressuursport..
Wie heeft daar last van? Ik bedoel, wanneer is iets een minpunt voor de dressuursport, als je toch niet verder kan komen al is je niveau er nog niet naar?

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:23

Op de tweede stelling ja! Natuurlijk heeft elk paard er baat bij om dressuurmatig en correct getraind te worden. En ik ben van mening dat je van elk paard kan leren. Elk paard geeft weer een nieuw gevoel en een ervaring erbij. Alleen de vraag is daarbij wel wat wil je als amateur leren en hoeveel tijd trek je daarvoor uit? Wat leer je voelen van verreden paarden of van paarden die lichamelijk zo gebouwd zijn dat het al voor een professional een hele klus is om deze in een horizontaal evenwicht te krijgen? Dan kan ik mij zo voorstellen wil je wel het goede gevoel ontwikkelen dat hier heel veel tijd, energie en goede instructie bij moet komen kijken. Ik zeg hierbij niet dat het onmogelijk is. Maar en daar gaat het denk ik mis, het kost nog meer tijd, geld en energie. Terwijl dit ook al op gaat voor ruiters die wel de beschikking hebben over een paard van van nature wel aanleg voor dressuur heeft.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:27

Wat ik vooral vreemd vind is dat de paarden die écht voor de dressuur gemaakt zijn - Lippizaners, Andalusiers etc. - vaak lager scoren op dressuurwedstrijden. Zijn warmbloeden van oorsprong niet eigenlijk cavalerie/jachtpaarden?

tamary

Re: Alle rassen geaccepteerd houden ontwikkeling ruiter tegen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:31

Hangt er vanaf of je het paard hebt voor de dressuur of de dressuur er voor het paard is.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:32

even losstaand van de stelling, waar komt die citaat vandaan als ik het vragen mag?
Ik denk dat je wel paarden richting dressuur kunt fokken ondanks ze daar in eerste instantie niet voor zijn bedoelt. Zie moderne fries/haflinger etc. Ik denk dat je het wel moeilijker krijgt. Maar het moet mogelijk zijn!

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:36

tamary schreef:
Hangt er vanaf of je het paard hebt voor de dressuur of de dressuur er voor het paard is.

Ik vind dit altijd zo'n losse fladder die er te pas en te onpas ingegooid wordt.
Wanneer je het paard hebt voor de dressuur dan vind je dressuur rijden leuk en koop je paard om deze tak van de sport te gaan beoefenen met als doel het paard te gymnastiseren en te verbeteren.
Wanneer de dressuur er is voor het paard dan heb je een paard gekocht omdat je het paardrijden leuk vind en je, je paard wilt gymnastiseren om hem te verbeteren.
Wat ik bedoel is: In beide gevallen heb je toch een paard gekocht omdat je het zo leuk vindt om erboven op te gaan zitten?!
Laatst bijgewerkt door Midnight16 op 06-06-12 19:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:38

De dressuursport kan sowieso niet paarden weigeren op basis van het ras. Natuurlijk heeft een draver minder aanleg voor dressuur dan een KWPN'er met degelijke stamboom, maar zoals jij al aangeeft in de OP, is het net zo belangrijk dat de draver ook correct gereden wordt. Sowieso zal het zoeken naar een grens, wat ras betreft onmogelijk worden. Wedstrijden zijn er om te niveau te peilen op wat vertoont wordt in de piste/proef. Dit gaat per individu, niet per ras.

In mijn geval: ik heb zelf een draver die ik nu dressuurmatig aan het doorrijden ben. Ik ben van plan om in de toekomst ook wedstrijden te rijden. Nee, ik verwacht echt niet dat we Z rijden, wellicht zitten we al vast in de L, punt is, ik ben zelf benieuwd tot waar ik kan komen met dit paard. In dit traject zullen ik en het paard nog veel waardevolle dingen leren en onszelf verbeteren en dat is mijn inziens waar de hele ruitersport om gaat.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:44

Vwb stelling 1: als je de ambitie hebt om binnen nu en twee jaar bij de internationale top te rijden, ja, dan maak je meer kans met een sportcrack.
Als je, gewoon ter lering ende vermaak, op een rustige manier wedstrijden wilt rijden maakt het geen bal uit met welk paard je dat doet, elk paard zal plus en min punten hebben. Elk paard dient op correcte wijze gereden te worden, en van elk paard kun je heel veel leren.
Pas als je echt op hogere niveaus gaat komen ga je verschil merken tussen sportgefokte (en dusdanig getrainde) paarden en h-t-k-paarden.
Dit geld in principe in elke tak van sport m.i.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 19:45

waikiki_6 schreef:
even losstaand van de stelling, waar komt die citaat vandaan als ik het vragen mag?
Ik denk dat je wel paarden richting dressuur kunt fokken ondanks ze daar in eerste instantie niet voor zijn bedoelt. Zie moderne fries/haflinger etc. Ik denk dat je het wel moeilijker krijgt. Maar het moet mogelijk zijn!

Quote komt uit ander topic, maar soortgelijke uitspraken kom je wel vaker tegen op bokt.
Doet er niet toe wie het geschreven heeft, diegene schrijft ook zat dingen waar ik me wel ik kan vinden.

Aangezien ik ahum de partij ben met minder bedeeld dressuur pony paardje vallen dat soort statements mij natuurlijk meer op,
dan diegenen die met een "echt" dressuur paard proberen zichzelf te verbeteren ten bate van het paard.
Aangezien wij mensen het zo leuk vinden om erop te gaan zitten, kunnen we er minstens voor zorgen dat op een verantwoorde manier te
doen toch?

Overigens vind ik het dan weer zonde als een ras te ver afkomt te staan als waar het van origine voor werd gefokt.
Als dat de enigste manier is om een ras te behouden, kan ik er nog inkomen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:46

Elk paarden ras is ergens voor gefokt.
Dressuur, Western, Aangespannen, Endurance, Werkpaard, Recreatie, enz.

Maar met mijn Patrol voor de trailer zal ik nooit de BMW in kunnen halen op de snelweg.
Maar de BMW blijft in de modder vastzitten, terwijl mijn Patrol met trailer er zo weer uitkomt.

Elk paardenras kan je tot een bepaald nivo trainen, maar er zijn grenzen.
Heb je zelf de aanleg, kans en mogelijkheden om je te ontwikkelen tot een top ruiter ??
Zorg dan voor een paard wat er voor gefokt is om daarmee in de top te komen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 19:48

fanci_mike schreef:
Vwb stelling 1: als je de ambitie hebt om binnen nu en twee jaar bij de internationale top te rijden, ja, dan maak je meer kans met een sportcrack.
Als je, gewoon ter lering ende vermaak, op een rustige manier wedstrijden wilt rijden maakt het geen bal uit met welk paard je dat doet, elk paard zal plus en min punten hebben. Elk paard dient op correcte wijze gereden te worden, en van elk paard kun je heel veel leren.
Pas als je echt op hogere niveaus gaat komen ga je verschil merken tussen sportgefokte (en dusdanig getrainde) paarden en h-t-k-paarden.
Dit geld in principe in elke tak van sport m.i.

Vergeten we alleen nog het talent van de ruiter, kijk goed paard zal allicht een voorwaarde zijn,
maar is niet de enigste voorwaarde.
Voor hoeveel mensen is internationale top nou echt weggelegd?
Denk aan hoe fanatiek wenst iemand te trainen, hoeveel tijd mag het kosten, hoeveel geld? etc.

In theorie wil ik ook wel internationaal bij de top rijden, alleen ongeacht het paard waar je me opzet denk ik dat dat niet reeel is.
Je ambities moeten reeeel zijn tov je paard, maar ook tov jezelf.
(oke, geef toe, wil echt wel een keer op een makkelijk na te rijden g.p. paard een keer les hebben en ervan genieten :o ben ook niet gek natuurlijk)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:26

Iemand reageerde op mijn post in het vorige topic. Die is nu gesloten dus even mijn reactie hier.
Je rijdt Dressuur VOOR het paard, ongeacht het ras. Wij willen er op rijden omdat wij het leuk vinden, dan is het ook onze taak dit op de juiste manier te doen zodat het paard er niet alleen plezier aan beleefd maar het ook nog veel goed doet voor het paard lichamelijk en geestelijk gezien.
Goed trainen maakt een paard sterk, soepel door het lichaam en brengt het paard beter in evenwicht. De spieren worden korter waardoor het paard beter in de houding komt, zowel onder het zadel als buiten het rijden om. In de wei of in de stal ondervindt het paard ook de positieve kanten van goed trainen.
Kortom, zoals ik iemand mooi zag zeggen, je bent niet alleen de ruiter van je paard maar ook de trainer.

Wedstrijden rijden is een controle voor jou en je paard of je op de goede weg bent. Wat ik daar ook al zei, ieder paard kun je tot Z nivo opleiden. Iemand reageerde daar ook op of ik wel het verschil wist tussen Z nivo in de achtertuin of in de wedstrijdring. Nou volgens mij is daar niet zo veel verschil in, behalve de bak en de plek misschien :D
Zonder gein, het gaat niet om het nivo. Het gaat er om dat het paard juist bereden wordt, de oefeningen die daar voor worden ingezet worden ingezet om het paard juist te verbeteren. Iedere oefening heeft zijn losmakende of verzamelde werking op het paard. Je rijdt de oefeningen, niet om ze te kunnen maar omdat ze je paard verbeteren. Paardrijden is een lange weg en daarom dat mensen mijn bovenstaande tekst niet serieus kunnen nemen. Snel Dressuur bestaat niet. Bij een tinker doe je er misschien langer over dan bij een Lipizzaner. Dit ligt 1. aan het karakter, de werkwilligheid is bij een Lipizzaner veel groter dan bij een koudbloed. Niet dat een koudbloed niet werkwillig is maar die moet eerst overtuigd worden van het werken. Als een koudbloed ervaart dat hij of zij hier beter van wordt, niet alleen onder het zadel maar ook in de wei dan wordt het vanzelf werkwillig. Een Lipizzaner wil graag werken voor de baas vanuit nature. 2. de bouw, je hebt overbouwde en goed gebouwde paarden. Overbouwde paarden hebben veel meer blokkades in het lichaam omdat het paard van nature, net als mensen ongemakkelijkheden uit de weg gaat of gaat compenseren. Een lichaam dat niet juist is gebouwd bevat deze ongemakkelijkheden. Een goed gebouwd paard heeft dit veel minder en gaat daarom sneller in de opleiding. 3. verreden of niet verreden. Heb je een paard onder je kont die jaren verkeerd gereden is dan zul je dit eerst moeten rechtzetten, hier gaan tijden overheen voordat dit gecorrigeerd is. Bij een niet verreden paard, kortom, jong paard die vanaf dag 1 goed is opgeleid daar kun je gelijk fijn mee aan de slag.
Kortom, ieder paard kan tot Z nivo aan, wanneer je dat nivo bereikt is niet van toepassing, wat wel van toepassing is, is hoe je paard verbeterd door de juiste manier van rijden. En met Z nivo bedoel ik de oefeningen die ze daar willen zien en hoe ze de uitvoering willen zien, paard gaat in de juiste takt, gaat soepel door het lichaam en is rechtgericht, toont schwung in de gangen en staat aan het begin van de verzameling.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 20:34

Overigens snap ik niet waarom dat topic nu dicht ging, volgens mij waren ze daar aantal dagen geleden aan het katten
(althans beperkt aantal posters daar) en werd er nu gediscuseerd, uiteraard was en is niet iedereen
het met elkaar eens, maar dat lijkt me geen probleem. Is volgens mij juist de bedoeling.

Denk dat wij het overigens als ik het zo lees wel aardig eens zijn, op dit punt dan :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:38

Ja als ze gewoon de discussie/ruzie opgeruimd hadden dan hadden we daar makkelijk verder kunnen gaan :+ :D maargoed, nieuw topic is mij ook prima :D

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:42

Ja uiteindelijk wel. Het gros van de koudbloeden is niet gemaakt als z-paard. Dus ontwikkeld een ruiter zich uiteindelijk niet verder als het paard (je kan niet leren GP rijden op een paard dat maar L2 kan bij wijze van).
Dat we dit moeten "verbieden" (bepaalde rassen) nee, iedereen zijn keus niet iedereen wil Z rijden er zijn enorm veel mensen die al lang blij zijn als ze keertje M1 gereden hebben. Moet je die dan verplichten een warmbloed te kopen omdat ze hogerop moeten?

Dat het niveau laag is ja maar dit krijg je niet omhoog door dingen te gaan verbieden ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:52

colette_007 schreef:
Ja uiteindelijk wel. Het gros van de koudbloeden is niet gemaakt als z-paard. Dus ontwikkeld een ruiter zich uiteindelijk niet verder als het paard (je kan niet leren GP rijden op een paard dat maar L2 kan bij wijze van).
Dat we dit moeten "verbieden" (bepaalde rassen) nee, iedereen zijn keus niet iedereen wil Z rijden er zijn enorm veel mensen die al lang blij zijn als ze keertje M1 gereden hebben. Moet je die dan verplichten een warmbloed te kopen omdat ze hogerop moeten?

Dat het niveau laag is ja maar dit krijg je niet omhoog door dingen te gaan verbieden ;)

Het gaat niet om het nivo maar om de oefeningen die er gereden worden. Z nivo dan sta je aan het begin van de verzameling. Tot en met Z nivo is BASIS, niets meer, niets minder. Dat is voor ieder paard weggelegd.
Ik heb het niet over dat ieder paard een piaffe kan uitvoeren, nee zelfs na jaren trainen zullen er ontzettend veel paarden (en ruiters!) zijn die deze oefening niet uit kunnen voeren. Simpelweg omdat de bouw en het karakter daarvoor niet geschikt zijn.
Maar de oefeningen tot het met Z zijn oefeningen die een paard losser maken in het lichaam, sterker maken, zowel fysiek als mentaal en beter maken. Door deze oefeningen wordt je paard recht, en dat is wat we willen. Een paard dat in goede conditie verkeerd. En je begint dan met de verzameling en tot dat deel van de verzameling kunnen heel veel paarden en ruiters komen omdat het basis is. Maar dat kan alleen via de juiste manier van trainen. En niet met dat snel Dressuur wat mensen tegenwoordig willen, of met de AR, oefeningen rijden om de oefeningen te kunnen. Daar gaat het niet om, iedere oefening heeft zijn doel en effect voor het paard. Daarom is Dressuur er VOOR het paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:55

Het is een beetje contradictorisch om aan de ene kant te verkondigen dat dressuur de basis is en dat dressuur nodig is om het gewicht van de ruiter te dragen en terzelfdertijd bepaalde paarden(rassen) uit te sluiten van dressuur.
Waarom zou een huis tuin en keuken paard niet naar ontspanning toe gereden moeten worden? Heel cru gesteld, zijn paarden onder 2000 euro enkel goed om mijn hun hoofd in de nek door het bos te crossen.
Zal een doorsnee zwaargebouwde Fjord eerder aan een plafond komen dan dat dressuurgefokte hoogbenige warmbloedje? Misschien, waarschijnlijk. Maar is dat dan een reden om te gaan willen shiften welk paardenras mag deelnemen en welk niet.
En dan nog iets? Wanneer is je ontwikkeling als ruiter geslaagd? Moeten we daar een wedstrijdniveau aan vastplakken? En zo ja, welk?

Kortom, ik vind de gequote redenering enorm kort door de bocht.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:02

Als ruiter is je ontwikking nooit 'geslaagd'. Meen je dat wel te vinden dan ben je geen ruiter.
Een ruiter moet zelfkritiek hebben en kritiek van andere aanhoren, door laten komen en er dan iets mee doen. Iedere keer opnieuw. Je leert altijd, van het paard waar je mee werkt, van leerlingen die je les geeft en van nog ontelbaar veel andere dingen. Als ruiter zijnde mag je nooit vinden dat je 'geslaagd' bent. Je mag tevreden zijn maar dat is het, er zijn altijd nog dingen om aan te werken.
Goed paardrijden, daar is meer tijd voor nodig dan een mensen leven.

Daarom dat wat ik schrijf voor sommige mensen misschien niet begrijpbaar is omdat het zelfkritiek en het kritiek van andere waarderen niet meer van toepassing is bij heel veel ruiters. Ruiters menen de wijsheid in pacht te hebben, uitgeleerd te zijn. Je bent op het gebied van paardrijden of met paarden omgaan NOOIT uitgeleerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:05

Midnight16 schreef:
tamary schreef:

Ik vind dit altijd zo'n losse fladder die er te pas en te onpas ingegooid wordt.
Wanneer je het paard hebt voor de dressuur dan vind je dressuur rijden leuk en koop je paard om deze tak van de sport te gaan beoefenen met als doel het paard te gymnastiseren en te verbeteren.
Wanneer de dressuur er is voor het paard dan heb je een paard gekocht omdat je het paardrijden leuk vind en je, je paard wilt gymnastiseren om hem te verbeteren.
Wat ik bedoel is: In beide gevallen heb je toch een paard gekocht omdat je het zo leuk vindt om erboven op te gaan zitten?!

Nee, even kort door de bocht, maar er zijn helaas mensen die paard kopen om status te krijgen. Wedstrijden winnen is dan de reden om dressuur te gaan rijden. Dressuursport gaat om het uiterlijk vertoon ipv goed lopend paard, maar die discussie is binnen de FEI ook gaande. Het is wel wat ik bedoel met die "losse fladder". Sport is er voor de mens/ruiter, niet voor het paard en daarbij komt het welzijn soms in het gedrang. Afschaffen? Nee, maar er moet eens kritisch gekeken worden naar hoe de oefeningen er uit horen te zien en hoeveel tijd het gewoon kost om een paard correct op te bouwen en volwassen te laten worden. Levensduur/gebruiksduur van paarden is op dit moment veel korter dan wat verder terug de geschiedenis in. Deel daarvan kan best komen uit fok (geen selectie kriterium) en huisvesting, maar ook het ongeduld van de mens speelt een rol. En dat ongeduld komt (mede?) uit kosten overweging en uit het idee dat paard maar zo kort kan presteren, dus begin zo vroeg mogelijk ermee te werken, dan heb je er het meeste aan.

Ja het is een stereotyp en er zijn zat mensen die wel een goede balans kunnen vinden, helaas dienen zij maar weinig tot voorbeeld.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:16

Dressuur rijdt je niet (alleen) omdat je die takt van de sport wilt beoefenen maar omdat het paard Dressuur nodig heeft als je het wilt berijden. Wil je springen, cross of wat dan ook rijden dan nog is de basis van Dressuur belangrijk om je paard fit te houden.
Daarom zeg ik iedere keer weer, het gaat er niet om, om de oefeningen te 'kunnen' maar die oefeningen doen iets voor het paard. Daarom zijn deze oefeningen er. En dit wordt getoetst wanneer men Dressuur wedstrijden rijdt, dan zijn de oefeningen een graadmeter van het nivo, of beter gezegd de uitvoering van de oefeningen maar aan de hand van de oefeningen heeft met B, L, M en Z nivo ontwikkeld omdat een traversale niet gereden kan worden als het paard niet eens kan wijken.
Dressuur is de basis van al het rijden, of je nu wilt springen of iets anders wilt doen met je paard.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:20

ik denk dat degene van die quote vooral niet wil geloven in zijn of haar eigen fouten.. :j
Wie geeft er nu een paardenras of rassen de schuld van de mindere kwaliteit van de dressuursport...haha, het is gewoon lachwekkend. :')

Waar het probleem wel ligt: de ruiters! De ruiters die niet meer bereid zijn om echt te leren door ervaring en kennis van het wezen paard, maar die zo snel mogelijk hoog willen komen. En als dat moet door flink te zagen in de mond van het paard, hem kapot te slaan als het niet goed gaat is dat jammer dan. Kijk even in de topics hier op bokt..paarden met geweldige afstammingen die Z lopen en die een ruggebruik hebben van niets en gewoon zwabberen soms. Waarom: Omdat een goede basis tijd kost en dat hebben we niet meer..het moet snel.
En de jury accpeteert dat veel te veel. Heeft niet met een ras te maken.

Hoe kun je in godsnaam een dier de schuld geven van een verminderde kwaliteit van een sport. Wie stopt zo´n dier nu in de ring dan? Ik ben wel heel beniewd wie deze quote heeft geplaatst.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 21:23

Ik ben met mijn 2 (ehhhh, 3..) atypische dressuur paarden heel blij.
MET de 1e samen heb ik heel veel geleerd en de 2e verteld me dat ik nog heel veel moet leren.
De 3e gaat me ooit vertellen dat ik het nog lang niet allemaal weet, maar dat is niet erg.
Dat is nou juist de uitdaging!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:26

De eerste quote is gewoon dikke onzin.. Ik denk niet dat er mensen zijn die verwachten met hun haffie of fjordje grand prix te rijden ofzo.. Maar het is toch gewoon leuk om zoiets te proberen met een wat minder talentvol paard, gewoon kijken waar je eindigt. En als het moeilijker wordt vallen ze vanzelf af (of niet, als je een uitzonderlijk exemplaar treft en die zijn er :D ), sja dan erken je de grenzen van je paard en je hebt er vrede mee of je neemt het geleerde mee naar een meer getalenteerd paard omdat je toch verder wil dan dit.
Niks mis mee toch?

Lijkt me dat de meeste prof sporters ook ooit begonnen zijn met een goedkoop merk/tweedehands spullen, je moet toch ergens beginnen, en met die spullen kan je het ook heus wel leren.

Denk zelfs dat je er beter van leert rijden als je wat meer moeite moet doen je 'standaard' paardje mooi uit de verf te laten komen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:32

Over welk niveau heeft de persoon in de quote het? M2? Z2? ZZ-Zwaar? Grand-Prix?

Ik denk dat veel mensen snappen dat je met een Shetlander of een Percheron niet snel tussen de GP ruiters zal rijden, aan de andere kant, hoeveel mensen halen dit niveau wel ooit? Ik denk dat het die persoon het een beetje overschat, een beetje dressuurcapaciteit (en nog veel meer dingen) ga je natuurlijk nodig hebben als je tussen de (sub)top wilt rijden. Je ziet tegenwoordig veel paarden die er niet voor gefokt zijn in het Z rijden, ook paarden die er wel voor zijn gefokt. Waar ik me meer zorgen om maak is het ontbreken van de basis, dat is pas slecht voor de dressuursport.