Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 12:24

Hallo,

Het valt mij de laatste tijd nogal op dat er meer en meer mensen een jong paard rijden,terwijl ze zelf nog niet zoveel ervaring hebben.
Wat zorgt ervoor dat niet zo ervaren ruiters tegenwoordig toch rustig een 4-jarige aanschaffen en niet gewoon starten met een 8-jarige die al behoorlijk is opgeleidt?

Ik persoonlijk vind het vragen om problemen wanneer een ruiter die nog niet eens goed kan meezitten op een doorgereden paard, ervoor kiest om een leuke 3 of 4 jarige aan te schaffen, vaak zie je ook een stukje verder in het traject dat er problemen ontstaan, vaak veroorzaakt door onkunde van de ruiter.
Het rijden van jonge paarden vergt veel ervaring en geduld, en is nu eenmaal niet voor iedereen een koud kunstje.
Wat is jouw mening hierover?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:26

Ik denk meer het feit is dat de ruiters langer van hun paarden willen genieten.
Alhoewel ik ben bang dat de meeste na een bepaalde leeftijd alweer verkocht wordt.

Meestal hebt de ruiter dan al een droom die ze voort willen zetten wat meestal niet zo goed uitpakt.

En soms is het ook gewoon door gebrek van kennis.

griebels

Re: Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:30

als het met goede begeleiding gaat, waarom niet?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:34

griebels schreef:

omdat 9 van de 10 keer de begeleiding ontbreekt.
heb net vorige week een pony opgehaald bij een gezin waarvan de jongen ( 9 jaar oud) al 2 jaar geen les had gehad en serieus de pony voorreed, door de teugels ondersteboven te houden en standje waslijnen.
pony is flink verreden door dat jongetje, in slechts enkele maanden tijd.
ze waren er onwijs gek mee, maar hadden echt weinig verstand van paarden :=

geluk bij een ongeluk dat ze wat groters wilden voor deze pony.
hij is nog jong en kan waarschijnlijk weer normaal bereden worden straks, maar denk dat dit vaker voorkomt dan wij denken.
en dat gaat altijd ten koste van de toekomst van de paarden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:37

Ben het helemaal eens met je freeride. Voordat ik mijn eerste paard kocht (3 jarige merens hengst) heb ik eerst een Hanoveraan jaren bij gereden en later veel buiten gereden op een merrie van 18 jaar. Van die twee paarden heb ik echt veel geleerd. Toen mijn drie jarige gekocht (werd maand later vier) die zadelmak was en goed beleerd voor de wagen en hem heel bewust op de manege gezet waarbij van te voren begeleiding was gevraagd want het was tenslotte mijn eerste eigen paard. We wisten dat het een brave merens was , behoorlijk bomproof en dapper, maar ook heftig, flegmatiek en dominant. Dus ook aanbod van fokker aangenomen om begeleiding te krijgen.
Inderdaad hebben we heel veel plezier van dit paard (gehad). Hij is nu 17 jaar en een ruin inmiddels en met de kinderen heeft hij tot M2 dressuur vroeger gedaan bij de volwassenen. Prachtig fijn paardje maar erg flegmatiek en barok gefokt. Zeer betrouwbaar met kinderen en mensen die niet zo goed kunnen rijden. Hij is een gentleman zoals zijn engelse bijrijder hem noemt.
Dus de volgende gekozen voor een vierjarige ranke merrie met mooie gangen. Deze merens is erg gevoelig, eenkennig en heet. Nu vier jaar later heb ik er een zeer fijn paardje aan waar leuk mee te dressuren valt. Ze is altijd ijverig, super voorwaarts, maar tja ook heet en zeker niet voor iedereen geschikt. Na af en toe wanhopen dat het me zou lukken is deze merens zo fijn in de omgang geworden en de leidmerrie tijdens buiten rijden hetgeen ze super doet. Ze is dapper en af en toe nog maar heeft ze de ruin nodig om voorop te gaan. Ik rijd inmiddels sinds twee jaar ook alleen met haar buiten en dat is verantwoord. Maar van dit paardje ben ik af en toe gelanceerd in het begin en daar ben ik dus eigenlijk te oud voor. Dus als er nog ooit een nieuw paardje komt zal het toch weer een iets minderheet paardje worden gezien mijn leeftijd.
Dus ja ben het helemaal met je eens dat mensen goed moeten bezinnen voordat ze een jong paardje kopen want daar komt heel wat bij kijken. Als het lukt is het geweldig want je hebt dan ook jaren plezier aan en je voedt je paard op zoals jij dat wilt. Maar het is erg zonde en verdrietig als paarden verknalt worden.
Als dit een topic wordt waarin mensen ervaringen gaan uitwisselen wat er allemaal bij komt kijken bij een jong paard, lijkt me dat heel waardevol. Vandaar mijn uitgebreide reactie.

stroo

Re: Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:40

sommige mensen doen het denk ik ook om het geld , een beleerde pony of paard kost namelijk veel duurder , maar of het wijs is

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:43

heel vaak is het ook om het geld, een jonkie kost soms maar de helft van een opgeleid paard...

maar ik snap het dus ook niet hoe bv ouders een 3 jarige kopen voor een 13 jarig kind, ik zie het zo vaak dat het mis gaat... een aantal maanden ook weer, mensen waren een beetje kwaad omdat ik zei dat ze beter geen jong paard kopen voor hun dochter, toch doen, resultaat; dochter is met paard en al achterover geslaan door onkunde en de dochter haar eerste zin was: papa ik voel mijn benen niet meer..

ouders denken daar ook veel te weinig over na; ik zou het nooit kunnen, ( het gaat wel om het leven van je kind he) het eerste paard of pony die mijn zoon zal krijgen zal een oude rot in het vak zijn, en dan nog....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:44

Waarschijnlijk omdat ze dan goedkoper zijn. Er zijn niet voor niets zoveel paarden dat verpest is en er zijn niet voor niets zoveel problemen en staan ze te koop.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:45

Ragdollcat schreef:
Waarschijnlijk omdat ze dan goedkoper zijn. Er zijn niet voor niets zoveel paarden dat verpest is en er zijn niet voor niets zoveel problemen en staan ze te koop.

en als het dan niet lukt is het een rotknol die wegmoet... ook al veel gezien..

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:47

Mensen onderschatten vaak hoe moeilijk het is om een jong paard op te leiden tot een fijn te rijden paard dat ook nog goed opgevoed is in de omgang. Vaak wordt alleen maar gedacht hoe leuk het is om een jong paard op te leiden... En natuurlijk spelen ook de financiën een rol, een vierjarige is toch een stuk goedkoper dan een goed opgeleide achtjarige van vergelijkbare kwaliteit.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:47

Lowara schreef:
griebels schreef:

omdat 9 van de 10 keer de begeleiding ontbreekt.
heb net vorige week een pony opgehaald bij een gezin waarvan de jongen ( 9 jaar oud) al 2 jaar geen les had gehad en serieus de pony voorreed, door de teugels ondersteboven te houden en standje waslijnen.
pony is flink verreden door dat jongetje, in slechts enkele maanden tijd.
ze waren er onwijs gek mee, maar hadden echt weinig verstand van paarden :=

geluk bij een ongeluk dat ze wat groters wilden voor deze pony.
hij is nog jong en kan waarschijnlijk weer normaal bereden worden straks, maar denk dat dit vaker voorkomt dan wij denken.
en dat gaat altijd ten koste van de toekomst van de paarden.

misschien willen ze alleen maar plezier met hun pony hebben...

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:48

Ik denk dat dat komt omdat jongere paarden natuurlijk goedkoper zijn. En uiteindelijk is dat iets wat in deze tijd erg zwaar weegt bij de paarden kopers.
Voor een goed gereden paard betaal je gewoon meer.
Helaas zijn de wensenlijsten van de gemiddelde paardenkoper/zoeker een beetje omgekeerde wereld.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:48

Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Ik heb ook een toen net 4 jarige gekocht, maar die was zeker niet goedkoper dan een oudere.
Ook heb ik hiervoor een 12 jarig paard gehad, maar ik zeg niet dat ik veel ervaring heb.
Wel ben ik een voorstander van goede begeleiding, ik ga er niet op als ik geen les heb, en stel dat er in de omgang wat fout gaat vraag ik ook hulp.
Bijvoorbeeld eerst was hij bang voor trailers, en toen ben ik wel een trailercursus met hem gaan volgen.
Dus ik denk dat als je goede begeleiding erbij hebt dat je wel gewoon een jong paard kan kopen. Of je ervaren bent of niet.
Soms zie ik onervaren mensen beter met hun paard lopen dan met een ervaren iemand.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:51

onder begeleiding, tja, maar dat is dan ook nog maar te zien welke begeleiding, je kan bv begeleiding krijgen van iemand die zelf geen drol van paarden kent maar het wel super goed kan uitleggen...
En hoeveel hebben er elke dag begeleiding?? Bitter weinig lijkt me
Laatst bijgewerkt door Deertje op 26-03-12 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:52

sympie schreef:
onder begeleiding, tja, maar dat is dan ook nog maar te zien welke begeleiding, je kan bv begeleiding krijgen van iemand die zelf geen drol van paarden kent maar het wel super goed kan uitleggen...
En hoeveel hebben er elke dag begeleiding?? Bitter weinig lijkt me

Ja dat klopt, maar als je de keuze maakt een jonger paard te nemen vind ik wel dat je ook de keuze moet maken om begeleiding te krijgen.
En zoals ik al zei soms zie ik onervaren mensen beter lopen met een paard dan een ervaren iemand

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:53

Nog een punt om mee te nemen:de meeste mensen overschatten hun kennis en kunde.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:54

fransje23 schreef:
Nog een punt om mee te nemen:de meeste mensen overschatten hun kennis en kunde.

mee eens

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:54

Tegenwoordig is een paard van 9 à 10 jaar al te oud en afgeschreven. Weinig mensen weten dat een paard dan pas 'volwassen' wordt en nog jaren mee kan. Ik heb zelf een nu 5 jarige merrie, net zadelmak. Wordt mij al gevraagd: wanneer ga je starten??? Nou, dit jaar denk ik nog niet. Ze is er nog niet aan toe en ik wil heel lang plezier van haar hebben.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:55

@loversyl:ja, zo denk jij er over (wat super is), maar ik denk dat de groep die er zo over nadenkt toch in de minderheid is..

en ook, mensen denken als snel dat ze het kunnen ook he
Laatst bijgewerkt door Deertje op 26-03-12 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:55

Blijkbaar klooien er heel wat mensen met de paarden aan, zoveel probleempaarden en zoveel die te koop staan.

Dus het gaat echt niet altijd goed.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:56

Ragdollcat schreef:
Blijkbaar klooien er heel wat mensen met de paarden aan, zoveel probleempaarden en zoveel die te koop staan.

Dus het gaat echt niet altijd goed.

nee? echt????? :D :D :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:57

sympie :oo Uiteindelijk wel goedgekomen met dat meisje?

Ik denk dat het een beetje de zelf-doen-''cultuur'' is. Mensen worden door toenemende kennis steeds zelfstandiger en ook in de paardenwereld werkt dat door. Ik weet niet, lastig uit te leggen wat ik bedoel merk ik :+ Geld zal ongetwijfeld een rol spelen maar voor een goed paard betaal je sowieso een hoop geld.

Mensen denken gewoon niet meer na... Internet weet alles dus kunnen we best een jong paard aan, als we ergens tegenaan lopen googlen we gewoon even :+ Ik snap het ook niet hoor... Zeker met kinderen en jonge paarden gaat het gauw mis en de veelal onwetende ouders kopen de pony die hun kind het leukst vindt (en het gros zal een pony kiezen op een leuk kleurtje oid, weinig kinderen kiezen een pony die bij hun niveau past).

Ach... Ik denk dat je er weinig aan kunt doen, helaas.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:57

Maar wat bedoelen jullie precies met onervaren ruiters?
Want ik vind mezelf niet ervaren maar ik heb wel een jaar een opleiding paardensport gedaan en 3 jaar eigen paard en nu een jaar mijn jongere dan zeg maar.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:59

Pff breek mij de bek niet open. Wat ik allemaal om mij heen zie gebeuren. Ook welke ruiters wel eens bij mij langs zijn gekomen om een jong paard te bekijken. Uitzonderingen daar gelaten.
Wat is onervaren en wat is ervaren? Ervaring wil trouwens ook niets zeggen over kunde. Het is ook moeilijk om goed in te schatten of de begeleiding die je in roept, daadwerkelijk ook de goede is.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:59

Freeride;

Als eerste heb ik het idee dat er een beetje sprake is van afgunst.

Als tweede, imo logische verklaring, kost een huidig 3 jarig onbeleerd paard gewoon geen drol vergeleken met een paard “op leeftijd” wat gepresteerd heeft.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar een zadelmak dier (dus waar je alleen op kunt zitten) waarna ik dat dier kan doorrijden en hem naar mijn hand kan zetten zodat deze óf weer terug gaat naar de huidige eigenaar zodat deze ermee verder kan, óf de verkoop in gaat.

De huidige markt biedt daarin tegen ook meer jonge dieren aan dan doorgereden paarden omdat fokkers/eigenaren geen geld willen uitgeven/hebben om het paard zadelmak te maken door een expert.

Daarnaast is onkunde en missende kennis een breed begrip. Iedereen heeft zijn plus en minpunten. Als het daarbij niet werkt, komt de ruiter die een jong paard beleerd zichzelf van zelf tegen door middel van verzet. Dat is een teken dat je iets fout doet en naar een alternatief moet zoeken. Dit is in de meeste gevallen een meerwaarde omdat je ervaring krijgt met de manier van aanpakken/uitvoeren.