Lichtrijden v.s. doorzitten jong paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Biskwie

Lichtrijden v.s. doorzitten jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 21:02

Lichtrijden v.s. doorzitten bij jonge paarden en paarden die net onder het zadel zijn.

Wat is het voordeel van lichtrijden?

Wat is het voordeel van doorzitten?

Wat gebruik je wanneer en waarom? (Onderbouw svp je keuze!)

Wat zijn de concequenties voor het paardenlijf van beide?

Om de discussie makkelijker te maken, wil ik alleen uitgaan van de situatie waarin de ruiter een volledig onafhankelijke zit heeft en het paard niet soort.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:08

Lichtrijden, dit om de rug zo min mogelijk te belasten en jezelf licht te maken.

malloesje

Re: Lichtrijden v.s. doorzitten jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:51

Ik wil af en toe ook nog wel eens een pasje doorzitten alszijnde een soort natuurlijke rem. Dit alleen als klein lichtrijden niet voldoende werkt en in combi met stemhulpen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:31

Vind het lastig. Met lichtrijden ben je wel elke keer een beetje 'weg'.

Het voordeel van lichtrijden is dat je de rug wat minder belast.
Het voordeel van doorzitten is dat je het contact nooit kwijt bent.

Heb je een paard wat de hele tijd op de rem gaat als je doorzit, dan zou je eerst kunnen lichtrijden tot hij het wat beter snapt. Is dat niet zo, dan zou ik altijd door blijven zitten.
(Rijd zelf dan ook nooit meer licht)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:33

Bij lichtrijden belast je de rug minder als bij doorzitten, daarom kies ik ervoor om voornamelijk te gaan lichtrijden. Doorzitten gebruik ik enkel een paar passen om het te leren dat doorzitten niet betekend dat hij mag gaan stappen. Na een paar passen is het "braaf" en weer lichtrijden. Jonge paarden hebben zelf nog weinig balans, en ik vind dat je de rug ook zo min mogelijk moet storen. Zelfs met een onafhankelijke zit is doorzitten voor het paard naar mijn mening zwaarder als lichtrijden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:37

Angela schreef:
Bij lichtrijden belast je de rug minder als bij doorzitten, daarom kies ik ervoor om voornamelijk te gaan lichtrijden. Doorzitten gebruik ik enkel een paar passen om het te leren dat doorzitten niet betekend dat hij mag gaan stappen. Na een paar passen is het "braaf" en weer lichtrijden. Jonge paarden hebben zelf nog weinig balans, en ik vind dat je de rug ook zo min mogelijk moet storen. Zelfs met een onafhankelijke zit is doorzitten voor het paard naar mijn mening zwaarder als lichtrijden.

Hier ben ik het helemaal mee eens. De meeste paarden vallen erg terug in tempo als je gaat doorzitten. Ze kunnen het gewicht gewoon nog niet goed plaatsen. Zoveel mogelijk lichtrijden dus, totdat het paard wat sterker is en het gewicht beter kan dragen.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:51

Lichtrijden ben ik van mening, het paard krijgt hierdoor meer de ruimte om zijn balans te zoeken. Doorzitten is een stuk zwaarder en vergt meer trainingsuren. Het is niet voor niks dat er in een B proef lichtrijden wordt gevraagd en in zwaardere proeven doorzitten.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:59

Angela schreef:

helemaal mee eens.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:03

hihi, volgens mij is hier weinig discussie over!
Nu kan ik wel zeggen dat ik vind dat je gewoon door moet gaan zitten, maar
ook van mijn kant uit, ben ik het helemaal met jullie eens.
Zoveel mogelijk Lichtrijden, en af en toe doorzitten....(om ze te leren niet stil te vallen, balans te leren, voor een overgang etc.)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:03

In principe altijd lichtrijden...inderdaad omdat het minder belastend is. Daarnaast vind ik zelf dat ik me lichtrijdend iets makkelijker aanpas bij eventueel balansverlies of tempoverandering van het paard, wat zeker op het begin best nog eens voorkomt.

Enkel bij een wat rillerig jong dier blijf ik de allereerste keer of keren in draf even doorzitten, zodat ze niet schrikken van het feit dat ik plotseling begin te bewegen op hun rug. Als ze eenmaal een stukje gedraafd hebben en ontspannen ga ik weer zo snel mogelijk lichtrijden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:07

Ik vind het dubbel.. Zelf ga ik altijd lichtrijden om de reden die hierboven genoemd is.
Anderzijds is lichtrijden wel wat onrustig en het paard krijgt elke keer 'druk' op zijn rug als de ruiter gaat zitten, terwijl bij doorzitten de druk continu gelijk blijft. Bij een erg rillerig paard kan ik me voorstellen dat het dan niet helpt bij het vertrouwen met inrijden.

Wel ben ik van mening dat je echt heel goed en onafhankelijk moet kunnen doorzitten om dat op een jong paard te doen. Anders werkt het alleen maar averechts denk ik (belemmeren in het voorwaarts lopen).

Je zou het dus per paard moeten bekijken denk ik wat het beste werkt, uiteindeijk zou ik als ze zeker genoeg zijn met een ruiter op hun rug toch over gaan naar lichtrijden, om het 'zwaar zitten' en belastende gedeelte te voorkomen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:11

Het heeft beide voor en na delen, lichtrijden ontlast de rug en tussen wervels, je kan mooi in de zelfde balanslijn blijven van het paard, echter heb je minder gevoel van de beweging, je voelt niet goed of het achterbeen goed onder treedt en de rug goed los komt, is en blijft, het is makkelijker met doorzitten het paard in balans te rijden en onder de massa te houden je voelt je paard veel beter en is beter te begeleiden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:20

Angela schreef:

Paard krijgt wel behoorlijke schommelingen van ruitergewicht te verwerken bij lichtrijden en een hoop gewiebel uit de ooghoeken van de extra bewegingen van de ruiter.

Ik kom ook de mening wel tegen dat als je bij het inrijden lichtrijd je daar voortaan aan vast zit. Doorzitten is dan later moeilijker voor een paard.

Voor de ruiter kan het langzamer draven bij doorzitten juist makkelijk zijn (kan je beter stil zitten). En hoewel het meer inspanning vraagt bij paard is het niet gaan rennen om in balans blijven met al die beweging wel een voordeel. Liever wat aarzelen en dat opvangen door op tijd weer stap te vragen dan in de mond te moeten gaan zitten omdat paard zowat de bocht uit vliegt.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:21

Het lijkt mij vrij logisch dat je als je een paard opleert, je zoveel mogelijk lichtrijdt om de rug van het paard te ontlasten, net voor een overgang kan je even een paar pasjes doorzitten, maar dit moet beperkt worden

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:31

ik doe in het begin ook altijd alleen maar lichtrijden, zelfs voor een overgang terug naar stap: langzamer lichrijden. Het enge van het gewiebel ondervang ik door in stap al te gaan lichtrijden en bewegen, zodat ze daar volledig aan gewend zijn voordat ik ga draven (duurt meestal zo'n 20 meter, dan vinden ze -mochten ze het al eng vinden- het niet meer zo spannend) En tuurlijk, de eerste drafpasjes zijn vaak zo ontzettend terug dat je nog geen tijd hebt om te lichtrijden, dan vallen ze vaak met een paar passen weer terug in stap. Maar zodra ze snappen dat ze moeten doordraven ga k lichtrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:34

Ligt er aan wat voor paard. Ik heb ook wel wat rillerige typetjes gehad waarbij het toch echt handiger was om de eerste keren gewoon te blijven doorzitten omdat lichtrijden, hoe klein ook, al teveel beweging was. Dat heb je er dan met een paar keer ook wel weer uit, maar de eerste keren zit je dan toch.
Wat mij betreft dus geen wet van Meden en Perzen hoor, meteen lichtrijden op een jong paard.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:39

Ik ben het er mee eens om meteen te gaan lichtrijden om de rug te ontlasten. En in galop wil ik ook nog wel eens in de verlichte zit gaan zitten als het paard niet wil doorspringen in de galop, maar dat ligt aan het paard.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:42

Ik merk toch dikwijls dat de jonge paarden echt niet weten wat hun overkomt als ik de eerste keren ga doorzitten. Door een gebrek aan balans weten ze niet hoe lopen.
Dus eerst lichtrijden, na enkele maanden met hele korte stukjes (een lange zijde max) beginnen en zo stilletjes aan opbouwen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:47

Eens met de meest reacties, bij het allereerste opstappen kan ik me idd voorstellen dat je bij een rillerige even blijft zitten, bij het doorrijden rij ik altijd erg lang licht totdat ze lekker in balans lopen en bij wijze van spreken al een b proefje zouden kunnen doen. Zelfs bij de overgang van draf naar stap blijf ik lichtrijden, bij het aangalopperen wil ik dan wel eens een pasje doorzitten, maar ook minimaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:56

Wat me in de reacties opvalt, is dat mensen zeggen dat ze lichtrijden, omdat het paard dan niet steeds het volledige gewicht hoeft te dragen.

Maar de hoeveelheid gewicht dat het paard moet dragen verandert niet.
Je zit bovenop het paard, of je nou aan het lichtrijden bent of aan het doorzitten bent, dat maakt niet uit.
Als je zadel 10kg weegt en jij weegt 55kg, dan zit er 65kg op het paard. Ongeacht of je lichtrijdt of doorzit.
Je gaat niet plotseling "zweven" door te lichtrijden.

Het gewicht verplaatst zich wellicht een beetje. Want in plaats van dat jij het verdeelt met je kont, komt dat gewicht nu op de rug via de kniestukken waar je je met je knieën mee in het zadel houdt en via je stijgbeugels waar je ook op steunt. En dat wordt via het zadel verdeelt. Maar het aantal kilo's op het paard blijft hetzelfde.

Nou ben ik geen zit-expert of zadel-expert (en ik ben erg benieuwd wat experts er over zeggen...).
Maar natuurkundig gezien is het gewoon een simpel rekensommetje. Het gewicht verdwijnt niet.

Mijn eigen ervaring met jonge paarden is dat als je vanaf het begint door blijft zitten (en je uiteraard zelf een goede, rechte houding en balans hebt), het paard daar geen last van heeft. En juist van het lichtrijden in onbalans kan raken, omdat het moet omgaan met druk- en belastingverschillen op de rug tijdens iedere pas.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:09

Citaat:
Wat is het voordeel van lichtrijden?

Op het goede been lichtrijden ontlast elke pas de buitenschouder waardoor het jonge (en/of stijve/scheve) paard gemakkelijker balans kan vinden en kan draaien.

Citaat:
Wat is het voordeel van doorzitten?

Wanneer je een onafhankelijke zit hebt kun je zonder het paard in de weg te zitten sneller je hulpen toepassen doordat je letterlijk dichter bij je paard blijft.

Citaat:
Wat gebruik je wanneer en waarom? (Onderbouw svp je keuze!)

Wanneer je opwarmt en/of nog niet onafhankelijk (genoeg) kunt zitten altijd lichtrijden op een jong paard. Op een ouder, goed gereden paard kun je het doorzitten dan weer oefenen om (onder goede begeleiding) te leren onafhankelijker te gaan zitten.

Wanneer je paard warm is en je als ruiter onafhankelijk kunt zitten is doorzitten fijn om sneller in te spelen met je hulpen.

Citaat:
Wat zijn de concequenties voor het paardenlijf van beide?

Denk dat bovenstaande wel genoeg verklaard. Met lichtrijden kun je je paard minder in de weg zitten dan met doorzitten als je niet onafhankelijk in balans mee zit in de beweging.
Met doorzitten kun je doordat je sneller en meer kunt inspelen op het lijf dus ook meer vooruitgang boeken als je wél onafhankelijk en in balans mee zit in de beweging.

Of je nu lichtrijdt of doorzit, je paard in de weg zitten zorgt altijd voor blokkades in het lijf van zowel paard als ruiter.

Citaat:
Om de discussie makkelijker te maken, wil ik alleen uitgaan van de situatie waarin de ruiter een volledig onafhankelijke zit heeft en het paard niet soort.

Als het alleen gaat om een onafhankelijke zit gaat het alleen om de snelheid van de hulpen die je kunt geven, zoals ik al zei blijf je met doorzitten sneller bij je paard en werk je dus sneller en makkelijker meer in. Maar die ideale situatie ontstaat vrijwel nooit en dat maakt de discussie dus zinloos in mijn ogen ;)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:12

Ik zit altijd door.Vind ik stabieler voor het paard,want je zit stiller.
Bovendien geloof ik niet dat je de rug ontlast aangezien je nog steeds druk hebt op de beugels die aan het zadel vast zitten.
Lijkt mij juist een hoger piekbelasting geven.
Bovendien zit ik graag door zodat ik niet de helft vd tijd uit het zadel ben en er dus ook makkeijker op blijf zitten als er een rare sprong gemaakt wordt.
Eigenlijk rijd ik alleen licht bij het uitdraven.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:16

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:26

coulash schreef:

Theoretisch prima! Maar de praktijk wijst uit dat een ruiter die uit balans, afhankelijk zit en dus tegen de beweging in beweegt (wat misschien wel 75% van de ruiters doen, zelfs als je denkt onafhankelijk te zitten dan valt dat nog vies tegen) het paard direct minder fijn gaat lopen.

De grote misvatting van lichtrijden is dat je 'lichter' wordt zoals het woord lijkt te beweren maar lichtrijden is bedoeld om de buitenschouder meer ruimte te geven op het moment dat je staat. Vandaar dat je ook op het juiste of op het verkeerde been kunt lichtrijden. De buitenschouder maakt doorgaans de langste draai in een wending en dus heeft die de meeste ruimte nodige. Wanneer je afhankelijk zit geef je die ruimte doorgaans niet en dáárom wordt er gekozen voor lichtrijden met een ongebalanceerd paard, het is namelijk een wisselwerking, is het paard uit balans dan is het moeilijker voor de ruiter in balans te zitten en visa versa.

Niet voor niks dat lichtrijden in de lagere klasses voorkomt, waar de snelheid van de hulpen minder belangrijk is en de ruiters minder onafhankelijk zitten. Waar de Skala der Ausbildung vooral nog gaat om takt, aanleuning, ontspanning. In de hogere klasses waar het ook steeds meer gaat om impuls, rechtgerichtheid en later een stukje verzameling wordt er vanuit gegaan (vaak onterecht) dat ruiters min of meer onafhankelijk kunnen zitten en dus beter kunnen doorzitten om sneller in te werken en beter de beweging van het paard te volgen.
Ook weer in theorie prima, de praktijk wijst vaak anders uit.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:40

Maar de theorieën over lichtrijden zijn ook afwijkend.
Er zijn dus mensen die op het binnenvoorbeen lichtrijden.