te dikke ruiter...en voltige dan?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

te dikke ruiter...en voltige dan?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 23:33

Je leest in verschillende topics af keurende berichten over te zware/dikke ruiters.....maar hoe denken we dan over voltige,,,met drie ruiters op een paard,en dat dan ooknog eens belasten op niet natuurlijke plaatsen???
Afbeelding

Niobe

Re: te dikke ruiter...en voltige dan?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:33

Interessant punt.. Dat is toch al gauw 150 kilo

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:34

Vind dit ook erg interessant. Wil dit even volgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:37

Kijk, een paard zijn ruggengraat kan echt wel meer dragen dan altijd word gedacht. De rug van een paard is gebouwd om een groot gewicht te dragen (gras, maar bij een merrie ook een veulen) Een veulen weegt al snel minstens 10% van het lichaamsgewicht van de merrie, dus zware ruiters kunnen perfect op een paard rijden mits deze goed over de rug loopt. Net zoals bij voltige een paard dit ook kan dragen mits het correct loopt.

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:57

Wauwie, dat is nog eens een goed begin voor een discussie. Had hier zelf nog nooit bij nagedacht. :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 01:10

Volgens mij is constant op een volte galopperen, wat voltigepaarden moeten doen, ook heel zwaar en belastend voor een paard.
Ik dacht dat ze daarom ook maximaal 2x in de week gebruikt mogen worden daarvoor.

Het gewicht is wel zwaarder, maar er is niet de hele tijd gewicht op dezelfde plek.
Dat maakt het misschien wat makkelijker voor het paard.
Als je nu een uur lang 100 kilo op dezelfde plek moet dragen.
Of 150 kilo maar dan steeds afwisselend en niet contstant.

Het laatste lijkt mijzelf iets gemakkelijker voor het paard.
Zelfde als dat je zelf 50 kilo ergens heen moet brengen.
Dat verander je ook steeds van je linkerhand naar rechterhand enz.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 02:38

mika11 schreef:
Volgens mij is constant op een volte galopperen, wat voltigepaarden moeten doen, ook heel zwaar en belastend voor een paard.
Ik dacht dat ze daarom ook maximaal 2x in de week gebruikt mogen worden daarvoor.

Het gewicht is wel zwaarder, maar er is niet de hele tijd gewicht op dezelfde plek.
Dat maakt het misschien wat makkelijker voor het paard.
Als je nu een uur lang 100 kilo op dezelfde plek moet dragen.
Of 150 kilo maar dan steeds afwisselend en niet contstant.

Het laatste lijkt mijzelf iets gemakkelijker voor het paard.
Zelfde als dat je zelf 50 kilo ergens heen moet brengen.
Dat verander je ook steeds van je linkerhand naar rechterhand enz.

Ik zal als paard met zadel een gewicht van honderd kilo fijner vinden omdat de druk dan verdeeld is.
Met voltige in alle druk op een punt, ze staan op het paard, etc. Etc.
Dan heeft zon dikke pad nog wel nut, maar ik denk dat een paard dat echt wel voelt als er een knie in zijn rug word geduwt.
En daarbij is galoperen op een volte in een langzaam tempo ook nog lastig voor een paard.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 06:55

hiervoor zat ik bij toeval in dat topic te lezen. (dikke mensen te paard).. verbaas me er altijd over hoe mensen zich daar zo druk maken maargoed, dit is ook een mooi discussiepunt! haha ben benieuwd! dit lijkt mij idd minder prettig voor een paard.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:45

Laten we wel stellen dat bij voltige het welzijn van het paard vooropstaat, dit wordt ook echt meegenomen in de beoordeling. Ik heb enkele voltige lessen gedaan, er word heel veel aandacht gegeven hoe je bijv je knie neerzet en de druk goed verdeeld, zodat je niet je knie in het paard steekt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:54

knie in de rug of niet....feit blijft dat dat gewicht zich continu verplaatst en het paard daar zich dus continu op aan moet passen.
doe mij dan maar die dikke doos waarvan ik weet wat ik er van verwachten kan :+

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:54

Ik dacht dat je wilde discussieren over voltige met te dikke ruiters :') Even verkeerd begrepen dus, haha! Maar je hebt wel een interessant punt.

Ik vind zelf voltige de grootste onzin die er is, leuk dat je een beetje de acrobaat kunt uithangen terwijl je paard beweegt, maar ik zie er zelf geen enkel nut van in. Buiten dat vind ik het wel ontzettend knap, want ik doe het ze nooit na!

En verder blijft mijn mening gewoon dat je een beetje gezond verstand moet gebruiken met betrekking tot je gewicht en je paard (of het nou om 1 ruiter gaat of om drie tegelijk). Als je niet meer in je tuig past en ander tuig past je paard niet, dan moet je er niet op rijden. Als je zelf maar amper kan bewegen, dan wordt dat niet beter als je op een paard gaat zitten. Ga dan mennen en ondertussen proberen om - zeker voor je eigen gezondheid - wat gewicht kwijt te raken. Maar dat kan iedereen prima voor zichzelf beslissen, daar hebben ze mij niet voor nodig.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:00

Ik vind voltige een uitstekende manier voor ruiters om kennis te maken met de paardensport.
Continue begeleiding. Je leert goed en ontspannen zitten in alle 3 de gangen. zonder het paard te hinderen in de mond. Niet druk maken over sturen, tempo, etc; eerst onafhankelijk leren zitten.
Ik ben voorstander van jonge kinderen eerst een onafhankelijke zit aan te leren op voltige, alvorens ze leren sturen met een paard.

De meeste oefeningen in de voltige les zijn individueel. Soms met zijn tweeën en zelden met zijn drieën. Tenzij je over de top in de voltige praat.
Oefeningen met zijn 3-en duren vaak maar 1 minuut.

Ik denk dat de belasting op de rug van het paard wel meevalt.

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:05

Goed punt! Ik vind sowieso dat mensen hier op bokt heel erg onaardig doen over te zware mensen (ben ik er overigens ook 1 van!). Een paard kan aardig wat hebben, dat vergeten veel mensen hier.... Kijk, dat ik niet meer op een pony kan rijden begrijp ik ook wel maar een paard kan toch wel wat verdragen!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:12

Of een paard een bepaald gewicht kan dragen is afhankelijk van een aantal factoren;
Spier opbouw van het paard (dus loopt hij met aangespannen buikspieren en zijn deze sterk genoeg ontwikkeld,
Type paard (bepaalde rassen/types hebben van nature een sterker gestel),
Maar het belangrijkste is of de ruiter mee is in de beweging.

Het heeft allemaal te maken met de moment krachten. Pure natuurkunde (weet alleen ff de formule niet meer). We weten allemaal dat als je met 50kmh met je auto tegen een boom aanrijdt dat dat een inpact heeft van 100kmh. Simpeler gezegd ga eens fietsen met een kind achterop van zo'n 40 kg en die leuke kleine heeft bedacht dat het grappig is om vooral heel bewegelijk achterop te zitten, kan je vertellen dat is niet fijn fietsen. Maar neem nu een kranten jongen, die heeft die zelfde 40kg in zijn tassen zitten die fietst veel makkelijker.

Een voltigeur zit/staat/knielt als het goed is zo dat hij mee is in de beweging hij zal wel moeten anders lukt de oefening niet.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:17

Hoe denkt Papagroom hier zelf over?

Ik neem aan dat je zelf ook wel een mening hebt :D

Ooit zelf aan voltige gedaan? Ooit gekeken naar goede voltige aan het werk?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:18

Ach, dat zijn richtlijnen, ik heb een arabier gehad van en 145, en ik woog 95-90 kg
Het dier heeft nooit rugproblemen gehad, liep netjes zijn rondje, zowel braaf als ondeugend, gestrekt en verzameld.

Natuurlijk bevestigd uitzondering de regel,maar ik heb zoveel paarden gereden met mijn eigen overgewicht, en heus niet altijd netjes gereden of correct in balans (nobody's perfect) en ik heb er geen 1 met pijn en moeite gezien.

Paarden kunnen veel hebben, in de riddertijd hadden ze heel wat meer te verduren,en dat waren heus niet allemaal koudbloeden.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:29

Intressant bedacht dit zeg :)

Ik denk, dat het verschil hem in de samenwerking zet.
Een voltige paard loopt altijd met hoofd omlaag (dus meer ruggebruik toch?)/ nagevelijk.
Een dikke ruiter kan evengoed blijven stuiteren op een rug die het paard wegdrukt.

Nogmaals: volgens mij zit het hem in de samenwerking.
Ik wil niet alle dikke ruiters over een kam scheren, want ik ken er zat mensen, die wél netjes rijden, denken om het paard etc. en ook steviger zijn.
(zullen we een keer achter de schermen kijken? :D )

Voltige heb ik nog nooit gedaan, dus uit ervaring kan ik niet spreken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:36

ik denk dat dit gewicht ook meer verspreid is over de paardenrug.
Ze zijn alledrie natuurlijk superlicht,het is geen klomp vlees van 150 kilo wat in een te klein zadel gepropt zit.

Sleipnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:57

Bij voltige is de impact maar van korte duur. Op wedstrijden mag in de hogere klassen de plicht hooguit zes minuten duren (ieder individueel), de vrije kür (meerdere mensen op het paard) hooguit vier minuten.
De meeste voltigeverenigingen realiseren zich dat zonder paard voltige niet mogelijk is, en zijn erg zuinig op de paarden. Dit betekent dat het paard doorgaans niet vaker dan twee à drie keer per week wordt ingezet voor een training en dressuurmatig wordt getraind zodat hij de belasting fysiek aan kan. Training op de voltigeton zorgt ervoor dat je de techniek onder de knie hebt voordat je het paard hiermee belast.
Ook wordt er veel geoefend in stap, de kür wordt vaak geoefend in fasen, trainen van bepaalde onderdelen, zodat het paard niet minutenlang meerdere personen draagt.
Het is niet toegestaan om knieën, ellebogen of andere lichaamsdelen in het paard te prikken, lichaamsdruk wordt bij knielen bijvoorbeeld verdeeld over het gehele onderbeen. Het is bijna niet mogelijk om tegen de beweging van het paard in te werken, bij de lastigere oefeningen zul je er simpelweg naast liggen. Bovendien is er op wedstrijden de jury, de harmonie met het paard en het paardcijfer tellen zeer zwaar mee voor het eindcijfer. Tenslotte is niet ieder paard geschikt voor (de hogere) voltige, de paarden worden hier qua exterieur op uitgezocht.

Natuurlijk zijn er de uitzonderingen die de regel bevestigen, maar ik ben ervan overtuigd dat je bij iedere discipline je paard naar z'n grootje kunt helpen door je gezonde verstand en inzicht thuis te laten.
Persoonlijk denk ik dat voltige een zware belasting is, maar dat er hierbij rekening wordt gehouden met het fysiek van het paard en dat de duur en intensiteit van de training hierop wordt aangepast.
Hetzelfde geldt (of zou moeten gelden) voor zwaardere ruiters. Niet ieder paard is geschikt voor een zwaardere ruiter. Er valt m.i. ook geen directe lijn te trekken, het hangt af van de omstandigheden van het geval: fysieke gesteldheid van het paard, de daarmee samenhangende duur en intensiteit van de belasting en de kwaliteiten van de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Sleipnir op 09-08-11 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:00

vind het een erg goed punt, altijd dat minachtige gedoe naar de zwaardere mensen.

Dit zal misschien van kortere duur zijn, maar het gehups en het gepor van knieen in de rug lijkt mij toch iets minder fijn als dat de wat zwaardere ruiter op een paard zit.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:01

Hahaha Geerke... Geen klomp vlees in een te klein zadel gepropt. Je verwoordt het in ieder geval heerlijk subtiel :+

Ik was een beetje uitgediscussieerd in dat andere topic, omdat dat topic steeds bleef steken op het woord gewicht en niet op het mee (kunnen) bewegen van de ruiter, wat volgens mij een belangrijker punt is dan het gewicht.

Hier nogmaals datzelfde punt en ik praat uit ervaring. Als je overgewicht hebt, wordt het moeilijker om goed met je paard mee te bewegen en alle bewegingen subtiel te houden, dan wanneer je geen overgewicht hebt (neem hierbij even dezelfde ruiter in gedachte die eerst overgewicht had en daarna niet meer ofzoiets, zodat de non-argumenten over dat het altijd nog erger kan ditmaal -in dit topic- achterwege kunnen blijven :+ ). Als je dan met overgewicht in een te klein zadel zit (en dat is al snel zo, aangezien de meeste paarden niet meer dan max 18,5 inch kwijt kunnen en je maakt mij niet wijs dat je met veel overgewicht netjes en goed kunt zitten in een 17 inch zadel... ik paste tenminste niet hoor, al helemaal niet in een dressuurzadel. Had gewoon een kleine picknicktafel over de achterkant van dat zadel hangen :o ), wordt het een nog veel grotere uitdaging om goed contact te houden met je paard. De bewegingen van je paard zijn met overgewicht moeilijker te voelen dan zonder overgewicht.

Dat vergelijkend met mensen die aan voltige doen: ik denk dat voltige dan vriendelijker is voor het paard. Je moet zo goed mee kunnen bewegen met de bewegingen van je paard en je zit moet grandioos onafhankelijk zijn, wil het allemaal lukken zonder te vallen.
Ook met voltige heb ik ervaring. Vroegah (in een ver verleden toen ik nog niet te kampen had -gehad- met overgewicht, maar eerder te dun was en op hoog niveau turnde - als je daarmee stopt wordt je trouwens in rap tempo dik :+ ) heb ik gevoltigeerd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er van overtuigd ben dat ik het paardje toen minder in de weg zat dan toen ik eenmaal echt overgewicht had.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:30

Het gewicht is heftiger , maar al snel veel dynamischer en soepeler verdeeld dan 1 ruiter die op een strak zadeltje zit.

Daarbij leren de voltige-meiden ook wel om heel goed met de bewegingen van het paard mee te gaan anders stuiteren ze er af of lukken de oefeningen niet goed :P

Het paard heeft ook geen last van eventueel gebonk en gesjor en ruiters die niet goed mee gaan tijdens allerlei overgangen en wendingen en over het algemeen duurt het allemaal niet zo lang en zitten er niet constant 2 of meer ruiters op. Daarbij lopen de dieren vaak ook met een ronde rug en worden rug- en buikspieren goed getraind zodat ze goed sterk worden en blijven :)

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:25

LOl, mischien zijn het gewoon super sterke paarden. Wij doen Pilates om ons "core strength" sterk te houden, mischien hebben die paarden er wel speciaal voor getraind? :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:14

ik heb niet het gevoel als ik naar de voltigeteams hier op de manege kijk dat dat het paard veel schade toedoet,sterker nog,het vaste voltigepaard van de manege is er eentje die dressuurmatig onder het zadel ook enorm fijn loopt

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:16

interesant! heb het topic beetje gelezen. Ga nu ook even volgen :)