Hoe beoordeel je de spring manieren van een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe beoordeel je de spring manieren van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:57

hoi bokkers,

Aangezien het iets is wat ik me al een tijdje afvraag, heb ik toch besloten om er eens naar te vragen. Aangezien er genoeg goede springruiters hier op bokt zitten zullen die mij vast kunnen helpen.

Als je een filmpje ziet van een vrijspringend paard. Waar kijk je dan precies naar om te bepalen of het een paard is met potentie of niet?
En waar kijk je naar als je een paard ohz ziet springen.

Ondanks dat ik wel veel spring en daar ook wel wat ervaring mee heb, is beoordelen op een filmpje iets wat ik absoluut niet kan. Ik kan zien hoe hoog een paard springt, en of hij zijn voorbenen netjes naast elkaar opvouwd. Maar op meer dingen weet ik niet hoe ik daar op moet beoordelen. Dus waar let jij op als je een springpaard beoordeelt op een filmpje? (bijv. als je een paard gaat kopen of iets dergelijks)

Als iemand het kan uit leggen aan de hand van filmpjes met voorbeelden maakt dat het helemaal duidelijk :)

Alvast bedankt!

Robin09

Re: Hoe beoordeel je de spring manieren van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:24

ik heb er zelf niet zo veel verstand van maar volgens mij heeft iemand een keer tegen mij gezegt dat een paard er 'rond' over heen moet springen.... Hoe je dat ziet weet ik ook niet ;)

Ik ga dit ook even volgen vind het wel interessant :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:28

Afbeelding

Zoiets? maar dan nog is er het punt van afzet bekijken. Het vermogen inschatten. Enz. Dus ik hoop dat er zo nog een "kenner" meld, die het ons haar fijn uit kan leggen :)

_Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:35

ja ik volg ook even mee :) ik vraag me trouwens ook af of er dingen zijn die je dan direct kunt zien en ook weet te veranderen of waarvan je zegt dat is hopeloos, die techniek trekt op niets en het zal ook niet veranderen... kun je een techniek eig veranderen? Dat is toch aangeboren?
Ja ik vind het toch wel interessant :+

@ Nini_roosje: ja maar wat met de achterbenen over / op de sprong zelf? :)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:36

Geen filmpjes, maar waar je op moet letten, zijn o.a. de volgende dingen:

Afdruk, vermogen, voorzichtigheid, lichaamsgebruik, handigheid, instelling. Niet per se in die volgorde.

Het is een beetje een totaal beeld dat je krijgt als je een paard een paar sprongen ziet maken. Hoe gaat ie naar de hindernis; hoe zet ie af; hoe snel drukt ie zich van de grond af; hoe snel vouwt ie z'n benen in; hoe ver blijft ie met z'n benen van de hindernis vandaan; maakt ie z'n rug bol of hol boven de hindernis; ligt z'n zwaartepunt boven of achter de sprong; landt ie in de goeie galop; landt ie met een harde plof; kreunt ie tijdens het landen; als ie in de verkeerde galop landt, changeert ie dan; als ie een fout maakt, durft ie de volgende keer er gewoon doorheen; durft ie op groot af te gaan of maakt ie altijd een pasje erbij.
Zo zijn er nog wel wat dingen waar je op kan letten, maar deze zijn toch wel belangrijk.

Probeer zelf maar een filmpje te plaatsen, dan zullen we wel commentaar geven. Misschien handig om Schoentje ook even te vragen, want dat is toch de resident-springexpert.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:37

Of het paard doet basculeerd,vanuit de schoft 'plooit' zegt maar.
Ik weet niet hoe je het moet uitleggen _O-
Ook of het paard z'n rug gebruikt of als'n plank over de hindernis kiepert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:38

_Celinee_ schreef:
ja ik volg ook even mee :) ik vraag me trouwens ook af of er dingen zijn die je dan direct kunt zien en ook weet te veranderen of waarvan je zegt dat is hopeloos, die techniek trekt op niets en het zal ook niet veranderen... kun je een techniek eig veranderen? Dat is toch aangeboren?
Ja ik vind het toch wel interessant :+

@ Nini_roosje: ja maar wat met de achterbenen over / op de sprong zelf? :)

Geen idee, Daarom hoop ik op een kenner :)

Ook zou ik het heel boeiend vinden als iemand op kan uitleggen of je op basis van een standfoto al kunt zien of je te maken heb met een springpaard met potentie of niet. En waar je dat dan aan kunt zien.

Dat het bij dressuurpaarden kan weet ik. Dus heel benieuwd of daar bij spring paarden ook wat over gezegd kan worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:39

Quebelle schreef:
Of het paard doet basculeerd,vanuit de schoft 'plooit' zegt maar.
Ik weet niet hoe je het moet uitleggen _O-
Ook of het paard z'n rug gebruikt of als'n plank over de hindernis kiepert.

Dat snap ik ook nog wel ;) maar waar maak je het onderscheid tussen een b/L paard of een Z of hoger paard?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:42

Heel interessant dit :) Ik blijf even volgen!
Vandaag nog een springwedstrijd gedaan op mijn verzorgpaard (en een topic hiervan gemaakt [SPR-ITP] Springwedstrijd met braadkip! :D ). Ik zou wel graag willen leren beoordelen of ze goed springt.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:44

Niet alle paarden zijn goede springpaarden. Er worden paarden speciaal voor de springsport gefokt, goed springende paarden worden met elkaar gekruist in de hoop een steeds beter springpaard te krijgen. Daarbij tellen niet alleen de 'techniek' het 'vermogen' en de 'voorzichtigheid' maar ook het karakter van het paard. Een paard moet makkelijk te rijden zijn en graag willen meewerken met zijn ruiter, daarbij moet hij ook plezier hebben in het springen.
Techniek = De manier waarop het paard zijn lichaam gebruikt om zo makkelijk mogelijk over de hindernis te komen. Een paard met een goede techniek zal zijn rug bol maken boven de hindernis, zijn benen zo dicht mogelijk tegen zijn lichaam vouwen en op die manier dus niet extreem hoog hoeven springen om over de hindernis te komen.
Vermogen = Het gemak waarmee het paard over de hindernis springt. Een paard met veel vermogen springt heel makkelijk en lijkt met gemak veel hoger te kunnen springen, een paard met weinig vermogen moet al veel moeite doen om over een lage hindernis te komen.
Voorzichtigheid = Een voorzichtig paard let op dat hij de hindernis niet raakt, voorzichtige paarden zullen dus weinig strafpunten krijgen in een parcours omdat ze goed opletten dat ze hun benen niet stoten.

Wanneer is een paard een goed springpaard?

Niet ieder paard is een springpaard. Als een paard goed en makkelijk en los over de rug springt met gesloten achterbenen, is het een springpaard. Dit is te testen door een hindernis tegen een wand te zetten in een gesloten ruimte. Drijf het paard dan naar de hindernis. Springt het paard makkelijk en met een goede techniek, dan is het een goed springpaard. Als je onervaren bent met paarden kun je het beste een kenner meenemen, die kan meestal wel zien wanneer een paard een goed springpaard is.

Deze link word goed uitgelegd wat men vraagt van een 'goed' springpaard.
http://www.springpaardentraining.nl/paarden/visie.asp

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:52

Ik zou nooit een paard kopen omdat het goed vrijspringd. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden van 'kampioenen' bij het vrijspringen, die onder de man niks bleken te presteren.
Ik vind dat je een paard alleen met springen kan beoordelen (mbt de potentie van een springpaard) als je erop zit. Dan 'voel' je wat hij doet naar een hindernis.
Een paard hoeft geen halve meter over te springen op 1m... Liever met 1,05 erover en bij 1.60 met 1.65 erover... Hoe 'hoog' hij springt wil dus niks zeggen, karakter en 'hart' zijn in mijn ogen belangrijker.
Een jong paard kun je keer sprongetje (los) laten maken, om te kijken hoe het reageerd, maar ik zou 'techniek' etc er niet op gaan beoordelen. Lossigheid, goed op de benen, netjes kunnen lopen etc, gewoon de 'algemene' dingen als die goed zijn, heeft het paard potentie, maar dan is het nog geheel afhankelijk van de 'opleiding' die het paard krijgt.... Ken genoeg paarden die 'niks' waren maar met de juiste ruiter Z kunnen, maar ook andersom, genoeg paarden die geweldig waren die verkloot zijn door verkeerde ruiter ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:05

wat ik nog niet echt gelezen heb, naast veel goede dingen van oa cahill en clarence, is de reactie van een paard bij een fout. Dus niet alleen of hij nog een keer durft te springen "als ie een fout maakt, durft ie de volgende keer er gewoon doorheen", maar ook of hij dan wel reactie geeft en voorzichtiger (niet te voorzichtig) is geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:06

@Cahill: dankje voor de link! ik ga eens kijken.

@colette_007: maar wanneer jij een 2,5 jarige koopt die nog niet beleerd is let jij dan absoluut niet op de sprong?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:12

clarence schreef:
Geen filmpjes, maar waar je op moet letten, zijn o.a. de volgende dingen:

Afdruk, vermogen, voorzichtigheid, lichaamsgebruik, handigheid, instelling. Niet per se in die volgorde.

Het is een beetje een totaal beeld dat je krijgt als je een paard een paar sprongen ziet maken. Hoe gaat ie naar de hindernis; hoe zet ie af; hoe snel drukt ie zich van de grond af; hoe snel vouwt ie z'n benen in; hoe ver blijft ie met z'n benen van de hindernis vandaan; maakt ie z'n rug bol of hol boven de hindernis; ligt z'n zwaartepunt boven of achter de sprong; landt ie in de goeie galop; landt ie met een harde plof; kreunt ie tijdens het landen; als ie in de verkeerde galop landt, changeert ie dan; als ie een fout maakt, durft ie de volgende keer er gewoon doorheen; durft ie op groot af te gaan of maakt ie altijd een pasje erbij.
Zo zijn er nog wel wat dingen waar je op kan letten, maar deze zijn toch wel belangrijk.

Probeer zelf maar een filmpje te plaatsen, dan zullen we wel commentaar geven. Misschien handig om Schoentje ook even te vragen, want dat is toch de resident-springexpert.

Bijv. Dit paard (niet mijn paard ofzo dit paard ken ik namelijk helemaal niet. Filmpje van mijn paard heeft namelijk geen zin want daarvan weet ik dat hij een belabberde techniek heeft :Y) )

http://www.youtube.com/watch?v=QNxc6gMGS7I
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-11 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:21

Ik wil dit ook even volgen!
Ts jij had het ook over of je kan zien of een paard goed springt
aan een standfoto. Hier ben ik ook wel heel beniewd naar!
Ga ook zoeken naar een standfoto van mijn paard. :-)

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:36

Aan een standfoto kan je niet zien of een paard goed springt. Daar kan je alleen maar aan zien hoe hij staat _O-
Flauw van me :+ Ik begrijp dat je bedoelt dat je van een standfoto af wil kunnen zien of het paard in de juiste proporties is om eventueel een goede springer te zijn/ worden....

Is een beetje lastig om te antwoorden want zet een aantal int. springers op een rij en je ziet een geméleerd gezelschap staan. In ieder geval werkt het mee als het paard in het rechthoekmodel staat en voor een springer is het niet erg als de rug wat langer is. Zo’n paard is makkelijker zijdelings in te buigen en heeft meer rek op de sprong. Een kort paard heeft vaak moeite met de breedte.
Over 1.50m springen kan in principe elk paard. Maar het wordt anders wanneer de hindernis daarbij breed wordt, of als in een combinatie twee oxers staan. De lendenpartij moet goed ontwikkeld zijn
om voldoende kracht in de afzet te verkrijgen. De ligging van de croupe vind ik heel belangrijk. Die wordt bepaald door het heupbeen. Paarden met een wat rechte croupe kunnen achter makkelijker openen in de sprong. Paarden met een schuine croupe zijn vaak wat knijperig achter, ze slaan het achterbeen onvoldoende uit in de afwikkeling van de sprong. Over de ideale schouderligging van een springpaard is weinig bekend. Een paard met een schuine schouder heeft vaak wat meer schoft, waardoor de ruiter wat meer voor zich heeft en niet voor op zijn paard zit. De hals moet voldoende lengte hebben.
Daarmee balanceert het paard boven de sprong. Een springpaard mag gerust een wat recht achterbeen hebben. Dat geeft wat meer afzet.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:50

Hier heeft een keer een heel goed en leuk artikel over in de Bit gestaan. Daar werd aan de hand van vrijspringfoto's de techniek van verschillende paarden beoordeeld. Zal eens kijken of ik die kan vinden, dan zet ik 'm even online. :j

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:56

Ik ben het wat exterieur betreft veelal eens met Cahill.

Wat betreft het vrijspringen: Aan het vrijspringen kun je misschien niet al het talent zien, maar geeft toch wel een redelijke indicatie. Er zullen altijd gevallen zijn waarbij het erg meevalt/tegenvalt.

Het paard in het filmpje van de TS vind ik een redelijk tot redelijk goed springpaard. Het voorbeen mag meer gevouwen worden, grijpt daarmee vaak wat boven de sprong. Het paard opent van achteren ruim voldoende. Lijkt vermogen te hebben, maar zou af en toe iets meer mogen basculeren. Ook toont het paard genoeg instelling en inzicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:10

Appelflapje schreef:
Hier heeft een keer een heel goed en leuk artikel over in de Bit gestaan. Daar werd aan de hand van vrijspringfoto's de techniek van verschillende paarden beoordeeld. Zal eens kijken of ik die kan vinden, dan zet ik 'm even online. :j

Ah dat zou fijn zijn. :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:51

nini_roosje: (Wij kopen in principe geen paarden, maar ga zeer regelmatig mee met mensen voor een koop).
Als je een jong (onbeleerd) paard koopt, moet hij 100% gezond en 100% goed in beweging, stand etc zijn.
Springen hoeft van mij niet, echt niet, wel zie ik er graag een papier bij waarbij de moederlijn(of de nakomelingen ervan) behoorlijk gepresteerd hebben in de sport.
Hetzelfde bv dat ik 0 waarde hecht aan 'ster' of 'keur', is mooi, maar heb al zoveel flauwekul op die keuringen meegemaakt, dat ik liever uit ga van 'bewezen' sport-resultaten.
Mij maakt het niet uit als hij er achterstevoren overheen springt, als hij ook maar 15hindernissen springt als het 1.50 hoog en 1.50 breed staat.... Dan doen 'manieren' en 'basculeren' etc er niet meer toe, dan moeten ze rek, vermogen, lucht, karakter en hart hebben. Rek en atletisch zijn is als jong paard (zonder te springen) goed te beoordelen. Vermogen denk ik niet, ook niet als je hem laat vrijspringen. Je gaat (ik in ieder geval niet) een 2,5 jarige niet over 1.30 jagen.
Iedereen doet het anders natuurlijk, wij fokken ze alleen zelf (en verkopen) en bij sommige kan je gewoon op een papiertje meegeven dat die het gaan maken in de sport(als er goede combi komt met ruiter) soms zijn paarden waar je minder verwachtingen van hebt die het ook super gaan doen in de sport.
Kortom ik denk dat: papier(moederlijn) en 100%gezond in alle mogelijkheden de meest 'betrouwbare' bronnen zijn en dat voor de rest het een kwestie van goed opleiden is. (Natuurlijk kunnen ze niet allemaal 1.50 maar met een goed 1.30 paard is ook niks mis, we kunnen immers niet allemaal GP gaan rijden ;))

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:54

Had 'm gelukkig snel gevonden, maar de scanner is kapot, dus heb er maar foto's van gemaakt met mijn compact. Sorry voor de vreselijk kwaliteit. Voor de zekerheid soms even het stukje tekst erbij getypt. :=

Afbeelding

Afbeelding
"Wat een spectaculaire foto! Dit paard springt erg overdreven, maar met veel lichaamsgebruik en de schoft goed omhoog. Hij basculeert goed, hij maakt een mooie parabool. Het voorbeen is goed weggevouwen met de pijp iets naar het lichaam. De voorknie zou misschien nog iets meer naar de hals kunnen worden gevouwen, maar een kniesoor die daar op let. Een prima techniek en veel afdruk. Het paard overspringt zich hier misschien, maar je ziet toch wel wat een klassepaard dit is."

Afbeelding
"Dit dier springt heel erg naar voren en houdt zich zeer strak in rug en lendenen. Er is sprake van weinig lichaamsgebruik. Dit paard verheft de onderarm niet genoeg, die blijft lang en de pijp wordt onder het lichaam gebracht. Voor zo'n paard heb je altijd een singel met buikflap nodig, anders bezeert hij zichzelf. Hij lijkt hier over het voorbeen heen te springen. Ook de schoft is te weinig naar boven."

Afbeelding
"Dit paard springt goed naar boven. Hij houdt wel zijn onderarm naar beneden met de pijp onder zijn lichaam, dat is een probleem. Hij is explosief, gaat goed omhoog met het hoogste punt op de juiste plaats. De vraag is in hoeverre hij in de lucht kan doorschakelen om de breedte te halen. Waar moet hij de rek vandaan halen? De bascule is goed, maar hij springt echt te veel naar boven."

Afbeelding

Afbeelding
Dit paard springt met een goede afdruk, maar laat zijn pijpbeen hangen. Hij vouwt zijn onderarm wel en heeft voldoende lichaamsgebruik. Toch oogt het simpel. Je kunt op dit paard niet veel aanmerken, maar hij springt eenvoudig. Het voorbeen hoeft bij een jong paard niet meer gevouwen te worden, de rest komt wel als hij meer ervaring krijgt. Hij lijkt over voldoende vermogen te beschikken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Hier ben ik niet tevreden over, want dit paard springt onvoldoende uit de schoft. Hij is strak in de bovenlijn met een matig voorbeengebruik. Hij vouwt zijn benen onder zijn lichaam en de hoek van het spronggewricht is hier al niet goed. Het wordt zo moeilijk afwikkelen. Het paard mist techniek. Hij heeft wel veel lucht tussen de sprong en het lichaam, dus hij doet moeite om geen fouten te maken. Toch is het geen economische manier van springen."

BRON: Bit, Nummer 166.

** oliebol, zie dat ik een bladzijde vergeten ben. Die doe ik straks nog wel even!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:59

@colette_007: bedankt voor het beschrijven van jou manier van een paard beoordelen.. Vind het heel interessant om te lezen. Dus het komt er uiteindelijk op neer. Dat jij met name naar het papier kijkt, om het niveau in te schatten?

@Appelflapje: Bedankt voor het online zetten! staan interessante dingen tussen :)

Wat betekend "afdruk" eigenlijk :o ?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-11 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:00

Cahill dan heb ik een hele leuke voor je om te beoordelen:

Ik heb een paard met een hellend kruis met vooral veel stuwkracht in draf.
Haar achterbenen zijn volgens mij vrij recht.. In galop heeft het paard
een sterk achterbeen en van voren heeft ze in de knie best wel wat actie.
Paard staat imo in het rechthoeksmodel. Is in alle verhoudingen wat lang, op
de foto lijkt ze vrij compact. Komt omdat haar hals in vergelijking wat langer oogt.
Nadeel is wel dat haar rug wat gezonken is, is al deels verbeterd door het trainen
van de rugspieren maar veel rechter zal ze niet worden volgens de zadelmaker,
ze zal enkel nog bespierder worden op de schoft (en hals en achterhand)

Wat denk jij aan de hand van de standfoto van dit paard?
Afbeelding
op deze foto is al duidelijk dat de rugspieren al veel aan zijn gesterkt:
http://94.100.118.209/1293400001-129345 ... _Xhey.jpeg

stap:
http://94.100.119.250/1266750001-126680 ... _4Y_D.jpeg
draf:
http://94.100.122.220/1266800001-126685 ... _c8FK.jpeg
galop (springt op deze foto iets minder bergop dan normaal omdat ze zich wat hangerig maakte
van voren)
http://94.100.118.135/1282550001-128260 ... _SwAC.jpeg

Ik wil ook wel met haar gaan springen (heb 1x een sprongetje gemaakt) maar ben wel benieuwd of ze
(heb haar als dressuurpaard gekocht) ook wel wat zou kunnen presteren boven een sprong (mits goed
opgeleid met/door de ruiter uiteraard)

Vind het een interessant onderwerp TS.

Ik ga even youtuben op zoek naar een paard wat in mijn ogen goed springt.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:07

De laatste 3:

Afbeelding
"Een goede afdruk heeft dit paard, er zit veel lucht tussen hem en de sprong. Hij springt goed vanuit de schoft met een fraaie voorbeentechniek en een prima bascule. Misschien iets minder extreem dan de spectaculair springende vos, maar technisch zeer correct. Je ziet nu al dat hij de breedte makkelijk gaat halen. Je kunt hier niets nadeligs van zeggen, dit is gewoon goed."

Afbeelding

Afbeelding

:)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:11

In mijn ogen is dit een mooie springer. Wat me alleen stoort is dat ene voorbeen die niet gelijkmatig gaat.

Mee eens of oneens? (ben ook maar een (spring)leek)