Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sonja schreef:Paardensport is voor een heel groot deel emotie. Ik denk dat het daar al begint. En ook verkeerd gaat. Men vindt een manier die voor dat mens/dat paard/die combi werkt, en wil dan graag anderen helpen/bekeren/overtuigen, want het is voor hen immers al bewezen dt uN manier werkt en dus de beste is.
DDW1190 schreef:Sonja schreef:Paardensport is voor een heel groot deel emotie. Ik denk dat het daar al begint. En ook verkeerd gaat. Men vindt een manier die voor dat mens/dat paard/die combi werkt, en wil dan graag anderen helpen/bekeren/overtuigen, want het is voor hen immers al bewezen dt uN manier werkt en dus de beste is.
Mee eens, Plus dat het een jurysport is wat het nogal lastig maakt, iedereen heeft een andere visie van hoe een paard word gereden!
Horse321 schreef:Zet teveel vrouwen op een kluitje en je krijgt dit als resultaat![]()
Nee alle gekheden op een stokje, makkelijk is het zeker niet. Ik ben er altijd op uit om mezelf te verbeteren op paarden-gebied, en zo zijn er velen met mij.
Ik sta heel erg open voor andermans inzichten, en dat is zowel een zegen als vloek.
Ik word echt stapelgek van al die verschillende manieren, en iedere rij-methode heeft wel weer iets negatiefs of positiefs.
Al een tijdje ben ik van plan te switchen naar een andere rij-methode omdat ik het gevoel heb dat sommige dingen echt anders of beter kunnen.
Klassieke dressuur en natural horsemanship spreken mij tot nu toe het meeste aan... maar op basis van globale in-lezingen maakte ik al op dat beide rij-methode's weer anders te werk gaan, logisch maar ik zou graag die twee willen combineren. Maar natural horsemanship is ervan overtuigd dat een paard in zijn eigen houding moet blijven lopen en klassieke dressuur zegt dat het paard de ruiter moet leren dragen en dus een andere houding aan moet nemen om dat te kunnen (verbeter mij maar als ik het fout heb)
Heel verwarrend dus die tegenovergestelde overtuigen... want wat zijn nou de echt feiten? en wat is nou echt goed? Als paardenmens of mens met paard moet je dus maar af gaan op hetgeen wat jouw het meeste schikt en jouw dus het beste lijkt?
Je leest heus wel eens over onderzoeken en bewezen feiten.. maar feiten over het rijden van een paard en hoe het zou moeten heb ik nog enkel gezien in een vorm van mening....
moeilijk
Horse321 schreef:Al een tijdje ben ik van plan te switchen naar een andere rij-methode omdat ik het gevoel heb dat sommige dingen echt anders of beter kunnen.
Klassieke dressuur en natural horsemanship spreken mij tot nu toe het meeste aan... maar op basis van globale in-lezingen maakte ik al op dat beide rij-methode's weer anders te werk gaan, logisch maar ik zou graag die twee willen combineren. Maar natural horsemanship is ervan overtuigd dat een paard in zijn eigen houding moet blijven lopen en klassieke dressuur zegt dat het paard de ruiter moet leren dragen en dus een andere houding aan moet nemen om dat te kunnen (verbeter mij maar als ik het fout heb)
moeilijk
rindin schreef:Je stelt één van de moeilijkste vragen in paardenland. Ik denk dat iedereen over de basis hetzelfde denkt; met een vriendelijke, maar consequente manier je paard opleiden. In de basis leert iedereen hetzelfde, maar door de jaren heen gaat iedereen zijn eigen methode en techniekjes aanleren. Niet iedereen is het daarmee eens...
Daarnaast wordt paarden-land geteisterd door jaloezie en het zelf beter weten dan de ander. Op de één of andere manier speelt dat vaak op en dan krijg je gezeur op elkaar.
Ik denk dat deze perikelen opspelen en zorgen voor felle discussies. Denk ik...
tjoppie schreef:ik denk dat het grootste probleem is dat mensen een waarheid of een feit als absoluut zien terwijl ze alleen maar met hun eigen paard ervaring hebben. Andere paarden hebben een andere "aanpak"/ Techniek nodig om tot bepaalde dingen te komen. Maar omdat dit ene bij hun zo goed werkt, is dit hun absolute waarheid. En dat kan je mensen ook niet kwalijk nemen. daarom kunnen mensen standvastig zijn in hun mening. Dat is alles
tjoppie schreef:ik denk dat het grootste probleem is dat mensen een waarheid of een feit als absoluut zien terwijl ze alleen maar met hun eigen paard ervaring hebben. Andere paarden hebben een andere "aanpak"/ Techniek nodig om tot bepaalde dingen te komen. Maar omdat dit ene bij hun zo goed werkt, is dit hun absolute waarheid. En dat kan je mensen ook niet kwalijk nemen. daarom kunnen mensen standvastig zijn in hun mening. Dat is alles
vur schreef:Kennelijk hebben zij het nodig om zichzelf ten opzichte van een ander op een voetstuk te plaatsen om hun zelfrespect te vergroten.
neapolitano schreef:Maar ik bemoei me nooit met iemand anders;-) ik vond het bv jammer dat het klassiek rijden topic 2 keer gesloten. En gaat het bijna fout bij de LDR topic.