Discussie's over rij-methodieken...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Discussie's over rij-methodieken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 17:01

Nu wordt er met regelmaat van gedachten gewisseld over rij-methode's.

Maar net zo regelmatig veranderen die gedachtenwisselingen in meer persoonlijke sneren uit delen, dan over de inhoud.

Hoe komt het toch, dat in paardrij-land discussie's zo gevoelig liggen?

Hoe komt het toch, dat partijen/discussie-genoten over en weer zo overtuigd zijn van eigen gelijk?

Ben benieuwd hoe jullie dat zien?

annebe

Re: Discussie's over rij-methodieken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:08

Er zijn diverse stromingen, maar zelf kijk ik liever naar hoe ik zo min mogelijk mijn paard in de weg zit, maar het best kan gymnastiseren en of dat nou op een CR, voest, klassieke rijkunst of manege manier gaat maakt mij niet uit.
Zo veel mogelijk resultaat met zo min mogelijk inspanning!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:15

Je stelt één van de moeilijkste vragen in paardenland. Ik denk dat iedereen over de basis hetzelfde denkt; met een vriendelijke, maar consequente manier je paard opleiden. In de basis leert iedereen hetzelfde, maar door de jaren heen gaat iedereen zijn eigen methode en techniekjes aanleren. Niet iedereen is het daarmee eens...
Daarnaast wordt paarden-land geteisterd door jaloezie en het zelf beter weten dan de ander. Op de één of andere manier speelt dat vaak op en dan krijg je gezeur op elkaar.
Ik denk dat deze perikelen opspelen en zorgen voor felle discussies. Denk ik... ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 17:40

Dat het een moeilijke vraag is, is wel heel duidelijk na een paar gesloten discussie's.

Ligt het wellicht ook aan de manier waarop bv "klassiekers" geïnterpreteerd worden?
Bij andere discussie's komt vaak het welzijn naar voren.

Maar is snap het inderdaad nog steeds niet.... waarom het gewoon niet onderbouwen en uitleggen?
Of, nog belangrijker, open staan voor andere inzichten.

Want wie bepaalt wat goed is?
Waar gaan we dan vanuit, wat goed is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:38

Paardensport is voor een heel groot deel emotie. Ik denk dat het daar al begint. En ook verkeerd gaat. Men vindt een manier die voor dat mens/dat paard/die combi werkt, en wil dan graag anderen helpen/bekeren/overtuigen, want het is voor hen immers al bewezen dat HUN manier werkt en dus de beste is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-06-11 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:58

Sonja schreef:
Paardensport is voor een heel groot deel emotie. Ik denk dat het daar al begint. En ook verkeerd gaat. Men vindt een manier die voor dat mens/dat paard/die combi werkt, en wil dan graag anderen helpen/bekeren/overtuigen, want het is voor hen immers al bewezen dt uN manier werkt en dus de beste is.

Mee eens, Plus dat het een jurysport is wat het nogal lastig maakt, iedereen heeft een andere visie van hoe een paard word gereden! :)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:29

Zet teveel vrouwen op een kluitje en je krijgt dit als resultaat :+

Nee alle gekheden op een stokje, makkelijk is het zeker niet. Ik ben er altijd op uit om mezelf te verbeteren op paarden-gebied, en zo zijn er velen met mij.
Ik sta heel erg open voor andermans inzichten, en dat is zowel een zegen als vloek.

Ik word echt stapelgek van al die verschillende manieren, en iedere rij-methode heeft wel weer iets negatiefs of positiefs.
Al een tijdje ben ik van plan te switchen naar een andere rij-methode omdat ik het gevoel heb dat sommige dingen echt anders of beter kunnen.

Klassieke dressuur en natural horsemanship spreken mij tot nu toe het meeste aan... maar op basis van globale in-lezingen maakte ik al op dat beide rij-methode's weer anders te werk gaan, logisch maar ik zou graag die twee willen combineren. Maar natural horsemanship is ervan overtuigd dat een paard in zijn eigen houding moet blijven lopen en klassieke dressuur zegt dat het paard de ruiter moet leren dragen en dus een andere houding aan moet nemen om dat te kunnen (verbeter mij maar als ik het fout heb)

Heel verwarrend dus die tegenovergestelde overtuigen... want wat zijn nou de echt feiten? en wat is nou echt goed? Als paardenmens of mens met paard moet je dus maar af gaan op hetgeen wat jouw het meeste schikt en jouw dus het beste lijkt?
Je leest heus wel eens over onderzoeken en bewezen feiten.. maar feiten over het rijden van een paard en hoe het zou moeten heb ik nog enkel gezien in een vorm van mening....

moeilijk :=

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 19:32

DDW1190 schreef:
Sonja schreef:
Paardensport is voor een heel groot deel emotie. Ik denk dat het daar al begint. En ook verkeerd gaat. Men vindt een manier die voor dat mens/dat paard/die combi werkt, en wil dan graag anderen helpen/bekeren/overtuigen, want het is voor hen immers al bewezen dt uN manier werkt en dus de beste is.

Mee eens, Plus dat het een jurysport is wat het nogal lastig maakt, iedereen heeft een andere visie van hoe een paard word gereden! :)

Ja, emotie komt er zeker bij kijken.
Ook misschien een soort van "smaakverschil", persoonlijke voorkeuren van jury-leden.
SJ had trouwens, blijkbaar ook nog volop besprekingen met/bij de FEI.

Ook in het helpen/bekeren/overtuigen kan ik me wel vinden.

Iets onderbouwen en uitleggen scheelt dan weer natuurlijk.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:38

Horse321 schreef:
Zet teveel vrouwen op een kluitje en je krijgt dit als resultaat :+

Nee alle gekheden op een stokje, makkelijk is het zeker niet. Ik ben er altijd op uit om mezelf te verbeteren op paarden-gebied, en zo zijn er velen met mij.
Ik sta heel erg open voor andermans inzichten, en dat is zowel een zegen als vloek.

Ik word echt stapelgek van al die verschillende manieren, en iedere rij-methode heeft wel weer iets negatiefs of positiefs.
Al een tijdje ben ik van plan te switchen naar een andere rij-methode omdat ik het gevoel heb dat sommige dingen echt anders of beter kunnen.

Klassieke dressuur en natural horsemanship spreken mij tot nu toe het meeste aan... maar op basis van globale in-lezingen maakte ik al op dat beide rij-methode's weer anders te werk gaan, logisch maar ik zou graag die twee willen combineren. Maar natural horsemanship is ervan overtuigd dat een paard in zijn eigen houding moet blijven lopen en klassieke dressuur zegt dat het paard de ruiter moet leren dragen en dus een andere houding aan moet nemen om dat te kunnen (verbeter mij maar als ik het fout heb)

Heel verwarrend dus die tegenovergestelde overtuigen... want wat zijn nou de echt feiten? en wat is nou echt goed? Als paardenmens of mens met paard moet je dus maar af gaan op hetgeen wat jouw het meeste schikt en jouw dus het beste lijkt?
Je leest heus wel eens over onderzoeken en bewezen feiten.. maar feiten over het rijden van een paard en hoe het zou moeten heb ik nog enkel gezien in een vorm van mening....

De spreekwoordelijke bomen in het bos ja :j

Ik houd het zelf bij de basis die ik aangeleerd heb. Die is voor mij (en half rijdend duitsland) goed dus dat blijft erin. Daarnaast probeer ik wel eens wat anders en kijk ik naar andere stromingen om te kijken of er iets bij zit wat ik kan gebruiken of wat me past. Maar ik verlaat nooit mijn basis. Zo blijf ik het bos zien ook al neem ik wel eens ander pad ;)

Waarom die discussies niet werken? Geen idee, wat hierboven ook al gezegd wordt: Sommige mensen zijn zo overtuigd van eigen gelijk dat ze nog niet eens goed lezen wat een ander schrijft. Het liefst smijt men dan ook nog met hele overgetikte rijtechnische passages om de ander af te snoeven.

Nee doe mij dan maar een lekker paardengesprek in de kantine met een potje bier of glaasje wijn. Die na het rijden heerlijk converseren avonden. Of de "bij de boer in de keuken aan de koffie gesprekken". Wie kent ze en wie heeft ze tegenwoordig nog?

Vele edits: tikfoutjes blijf je zien :+

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:45

Gij ziet de splinter bij de ander in het oog, Maar niet de balk in zijn eigen oog! :Y)

Ga er helemaal in mee hoor! Sommige mensen horen alleen wat ze willen horen!

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:48

Basis ben ik het mee eens.

Ik ben van mening dat je een methode toepast welke het beste bij jou paard past. Dit kan natuurlijk ook een combinatie zijn en de kunst is om dit aan te voelen welke combinatie en wat goed voelt. Dus inderdaad, emotie komt om de hoek kijken. Natuurlijk blijft het een jurysport en natuurlijk heeft iedereen een andere visie en natuurlijk zullen sommige mensen zijn/haar visie willen opleggen aan anderen en alleen horen wat ze willen horen. Daar zijn we mensen voor haha :Y)

Mensen hebben ook allemaal een verschillende methode/manier om te leren en informatie te verwerken. En de sommige mensen die alleen horen wat ze willen horen zullen een blokkade vormen voor zichzelf om verder te komen in de sport. Je open opstellen voor informatie, ook al spreek de methode je niet geheel aan, zal toch in je achterhoofd blijven hangen en je misschien ooit nog eens van pas komen. B-)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:54

Horse321 schreef:

Ik ben ook overgestapt naar de NH-methode. (Al maak ik er altijd een beetje m'n eigen ding van)

En ik heb nog nooit gehoord dat het paard hetzelfde moet lopen zonder als met ruiter? Ik leer ook gewoon hoe mijn paard mij het beste kan dragen. Dat ze van nature scheef zijn en dat je dat ook moet proberen te corrigeren.

Ik ben me er als NH-er namelijk van bewust dat er niks natuurlijks is aan rijden. Een roofdier op de rug van een prooidier, wie dat toch bedacht heeft :+ Zou dus onlogisch zijn om te zeggen dat het paard dan wel in z'n natuurlijke houding moet blijven lopen.

Maar je kunt prima dressuren en toch volgens een NH-methode blijven werken. Andersom lukt helaas niet. Je kunt niet een beetje NH doen. NH is meer een omgangsmethode. Je dressuurtrainingen zullen er dus wel iets anders uit gaan zien. (Training aanpassen op karakter van het paard, tussendoor de tijd geven om een oefening te verwerken en waarschijnlijk stap je dan ook over naar bitloos)

On-topic: Ik ben zelf dus een NH-aanhanger, vind het bit geen mishandeling maar zou er zelf nooit meer één in mijn paard d'r mond hangen. Pfoe, en dan die zware bitten bij het Z-dressuur... dan denk ik: jaja knap hoor, met zulk tuig. Terwijl die mensen waarschijnlijk heel goed kunnen rijden en met zo'n bit om kunnen gaan.

In dat soort discussie-topics zijn de meesten al bevooroordeeld en zien de adviezen/tips van anderen dus ook niet zoals ze zijn. Al een beetje gekleurd.
Daarbij willen mensen hún methode opdringen waarvoor die andere methode dus minder goed moet lijken. (oh nee TS, niet het scherpere bit pakken! Snel, ik moet het advies van de ander weerleggen!)

Dan heb je ook nog de mensen die gaan reageren op de over-en-weer gaande discussie tussen 2 mensen. En dan is het feest en wordt het topic gesloten :n

Horsewoman74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:56

rindin schreef:
Je stelt één van de moeilijkste vragen in paardenland. Ik denk dat iedereen over de basis hetzelfde denkt; met een vriendelijke, maar consequente manier je paard opleiden. In de basis leert iedereen hetzelfde, maar door de jaren heen gaat iedereen zijn eigen methode en techniekjes aanleren. Niet iedereen is het daarmee eens...
Daarnaast wordt paarden-land geteisterd door jaloezie en het zelf beter weten dan de ander. Op de één of andere manier speelt dat vaak op en dan krijg je gezeur op elkaar.
Ik denk dat deze perikelen opspelen en zorgen voor felle discussies. Denk ik... ;)

Goed gezegd rindin, dit is inderdaad de moeilijkste vraag in paardenland. Maar aan de andere kant, stel deze vraag eens bij mensen met kinderen.....daar denkt ook iedereen het goed te doen en te weten hoe het moet. Maar niemand krijgt er een handleiding bij...

Er zijn al veel dingen genoemd:
* emotie -> persoonlijke smaak, het houden van je eigen paard, simpelweg subjectief zijn
* jaloezie -> de één heeft een mooier paard, de ander heeft dure spullen, iemand rijdt altijd hoge punten etc.
* het beter willen weten -> hele volksstammen denken dat wat zij denken en vinden het beste is (zie religie....)

Ik wilde nog toevoegen:
* geld -> paardensport is altijd een sport voor de rijkeren geweest en waar geld is, is ook haat, nijd en afgunst
* tijd -> we leven in een snelle wereld, iedereen gaat voor het kortdurende genot. Een paard moet dus ook in een korte tijd precies doen wat wij van hem willen en het moet er fantastisch uitzien, zodat we flink de blits kunnen maken op wedstrijden! Hoe we dat voor elkaar moeten krijgen is bij sommige mensen ondergeschikt: het doel heiligt de middelen.
* opleiding -> waar leer je nou echt goed rijden als je een beginner bent? hoe leer je hoe een paard functioneert, wat zijn behoefte is? welke trainers nemen nog de tijd om hun paard goed op te leiden? welke instructeurs nemen de moeite om te kijken naar een combinatie en zijn echt bij machte mensen iets nieuws aan te leren?

Heel moeilijk hoor, dit vraagstuk. Ik weet ook niet alle antwoorden helaas en boven alles: waar moet je beginnen?
Gelukkig is paardenwelzijn flink onder de aandacht, maar de rijmethodes zijn denk ik het allerlastigst! ;(

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:40

Ik heb niet alles gelezen... maar ik kan wel even medelen wat mijn instructrice ervan denkt/zegt... en waar ik haar eigenlijk alleen maar gelijk in kan geven. Eerst en vooral kan je van iedereen en alles leren, misschien leer je wel hoe het niet moet, maar leren zul je! Ten tweede moet je zorgen dat je achter alles wat verteld wordt begrijpt waarom iets zo of zo gedaan wordt. Zorg ervoor dat je blijft doorvragen tot je het begrijpt. Als je de logica achter het waarom begrijpt en zo leert van logisch nadenken over zaken, dan leer je ook zaken oplossen, ook zonder instructrice!

Achter alles zit logica vertelt zij altijd, wel, ik moet zeggen, ze heeft gewoon gelijk. Dus stop met elkaar 'af te maken', als iemand mij de logica achter het waarom kan uitleggen én ik kan daarachter staan, nadat ik het volledig heb begrepen, dan zal ik het inpassen, bekijken én zien hoe het lukt met mijn paard. Als iemand met het niet kan uitleggen, dan hoeft het voor mij zelfs niet meer. Ik heb het wel gehad met instructeurs die traditiegewijs zich blijven vasthouden aan bepaalde ideeën, maar helemaal niet weten waarom deze tot stand zijn gekomen, én hoe alles misschien geëvolueerd is ondertussen. Kijk naar wat, waarom, én of het bij je paard past, en bij je visie van paardenwelzijn! En dan komt het allemaal goed! :-)

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:42

trouwens @ Sonja... paardrijden is spijtig genoeg voor een groot deel emotie. Gelukkig heb ik iemand gevonden die de combinatie maakt. Zij is nog steeds heel emotioneel bezig met paarden, maar vertrekt wel vanuit een theoretisch, wetenschappelijke basis... kijk maar eens hier

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/en ... conference

Zij vindt het essentieel dat er een logica én basis achterzit die je dan aanpast aan de logica van het dier ;-) Ik kan me daar in ieder geval heel goed in vinden! :-)

Horsewoman74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:51

Nou Tonidressuur, dat is een heel goed punt wat jij zegt: logica. Ik heb helaas nooit een instructeur/trice gehad die het had over logica in de training van een paard. Gelukkig nu wel trouwens, dus daarom ben ik ook zo blij dat jij het zegt. Als je iets begrijpt, kun je het ook toepassen, ook als je alleen aan het rijden bent. Paardrijden is mijns inziens dan ook niet alleen een sport om te doen, maar ook om over na te denken! Als het niet lekker gaat, denk dan niet: "jezus wat een poedersuiker!", maar ga dan nadenken wat er fout gaat en hoe je het kunt oplossen! Als je kritisch blijft naar jezelf en open blijft staan voor ideeën en adviezen (die logisch zijn dus...), dan word je niet alleen een betere ruiter, maar ook een beter mens.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:43

Ik denk dat je uit iedere soort training wel wat kunt halen, of het nu NH is, Antoine de Bodt, modern of
duits/frans en/of spaans-klassiek. Logica is hierbij idd van belang..

We hebben leren lopen met vallen en opstaan, waarom zou paardrijden anders zijn? Het eerste paard
dat alles goed en fijn oppakt en nergens moeite mee heeft moet ik nog leren kennen.. en ook de ruiter
die dat doet/kan trouwens.

Iedereen maakt fouten, niemand rijd perfect.. ik heb nog nooit iemand echt 10en zien rijden in proeven,
wel her en der misschien ooit een 9.

Ik zie dagelijks mensen prutsen met bepaalde oefeningen en/of kunstjes waarvan ik denk, goh dat zou
ik anders aanpakken/doen. Als mensen er voor open staan wil ik best vertellen hoe en wat.. en ook duidelijk
vertellen WAAROM.

Bijv: Ruiter krijgt het paard niet aan het wijken.. heeft gehoord dat ze op het binnenbeen moet leunen, ze
zet daarbij de binnenhand vast en houdt de buitenteugel krampachtig tegen de manenkam.. om steun
te zoeken bij het paard omdat ze haar buitenarm zo strekt trekt ze haar buitenschouder op en gaat ze
scheef zitten.

Dan ben ik echt zo'n muts die eerst stap voor stap uitleggen wat het belang is van rechtop zitten, gelijke
druk en dat wijken al vanaf een simpele hulp zoals 1 been ietsjes langer maken moet kunnen :P

Als ze het proberen en ik geef hulp bij en het gaat ineens 3x zo goed dan vind ik dat natuurlijk hartstikke leuk..
maar ik zeg er wel altijd bij.. "als je er zo'n moeite mee hebt.. vraag dan in je les hoe wat en waarom!"
Zij weet vast meer dan ik.

Ik heb het genoeg paarden geleerd, ik kan met minimale hulpen mijn nieuwe paard tot aardig wat "kunstjes"
aanzetten maar de puntjes op de i moeten mij ook nog altijd worden herhaald. Voor MIJ werkt MIJN manier
heel fijn en er zit ook een logica achter.. maar of iedereen (en haar instructrice) het daar mee eens is is
verschillend. Ik wil daar niet tussen zitten.. enige wat ik probeer te voorkomen is dat het paard striemen
op
zijn kont krijgt omdat de ruiter de verkeerde kant op werkt.. als je begrijpt wat ik bedoel.

Mijn eigen "ruiteropleiding" is gemengd tussen klassiek en toch wel erg "modern" (heb veel instructrices
gehad die alleen maar bezig waren met me truucjes leren waardoor de basis ver te zoeken was)
In mijn eigen lessen krijg ik toch wel vrij klassiek les (sturen en overgangen op zit en minimale hulpen geven)
maar dat gaat ook niet van de ene op de andere dag.

Soms heb ik wat meer "aanwijzingen" nodig om het paard te laten voelen waar ze heen moet en daarin te
belonen.. dat ze ontspannen en toch zo min mogelijk gedwongen voorwaarts blijft maar als het paard
zich "geeft" gebruik ik ook minder hulp (zoals handhulp, halve ophoudingen etc) en langzamerhand maak
ik daar ook best wel wat progressie in..

De ene komt in het Z met ruk en pluk training.. en de ander komt het M1 niet uit terwijl ze klassiek
geschoold worden.. waar dat mee te maken heeft? Deels de mening van de jury.. en toch ook wel of
paard en ruiter allebei talent hebben..

Blijf het erg moeilijk vinden.. in principe zijn er in mijn ogen meer wegen die naar Rome leiden, zolang je je
paard de kans geeft om te leren en consequent doch rechtvaardig bent.

Als mijn paard goed voelt voor MIJ ben ik binnen 15 minuten rijden al klaar (en 15 min in en uitstappen niet
meegerekend) voelt ze niet los/fijn kan ik er wel langer dan een uur op zitten...

Vinden sommige mensen niet goed.. anderen weer wel.. ik wil op een fijn moment stoppen.. of dat nu met
moeilijke oefeningen is.. of met een paar nette voltes waarbij het paard loopt zoals naar mijn mening zou
moeten. Ontspanning = reden tot belonen.. :)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:45

ik denk dat het grootste probleem is dat mensen een waarheid of een feit als absoluut zien terwijl ze alleen maar met hun eigen paard ervaring hebben. Andere paarden hebben een andere "aanpak"/ Techniek nodig om tot bepaalde dingen te komen. Maar omdat dit ene bij hun zo goed werkt, is dit hun absolute waarheid. En dat kan je mensen ook niet kwalijk nemen. daarom kunnen mensen standvastig zijn in hun mening. Dat is alles

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 18:07

tjoppie schreef:
ik denk dat het grootste probleem is dat mensen een waarheid of een feit als absoluut zien terwijl ze alleen maar met hun eigen paard ervaring hebben. Andere paarden hebben een andere "aanpak"/ Techniek nodig om tot bepaalde dingen te komen. Maar omdat dit ene bij hun zo goed werkt, is dit hun absolute waarheid. En dat kan je mensen ook niet kwalijk nemen. daarom kunnen mensen standvastig zijn in hun mening. Dat is alles

Daar ben ik het dan weer niet mee eens ;)
Alhoewel, gedeeltelijk heb je gelijk, zelfs :D

Iemand die zijn/haar "waarheid" van het rijden van één paard heeft, dat is niet echt een "waarheid" of een "ervaring"

Alleen de aanpak/techniek kan bij elk paard nl wel dezelfde zijn :D en daar kan inderdaad een discussie over gevoerd worden.

Het belangrijkste is om "open" te staan en te weten waar het over gaat en hoe iets moet aanvoelen en of dat aanvoelen dan ook nog eens in de wedstrijden hoog scoort.
Onderbouwingen kunnen helpen, maar dan komt weer het "open" willen staan erbij.
En "kritiek" hebben op IETS is niet erg, als het maar geen "kritiek" op de PERSOON wordt.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:12

tjoppie schreef:

Helemaal mee eens :j Daarom houd ik het ook op de leer die al decennia goed is gebleken, zo goed dat er zelfs een Duits opleidingsinstituut voor is gemaakt :) Die hebben zoveel ruiters en zoveel rassen dat ik me niet hoef te baseren op die ene waarheid, gelukkig maar :D

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:13

Mensen die overtuigd zijn van een bepaalde trainingsmethode zullen vaak discussie over die methode als persoonlijke kritiek ervaren of dat ze de methode weer moeten uitleggen zodra het gevoel persoonlijk wordt onstaan akelige dicussies. Ik vind het leuk om verschillende inzichten te lezen. Maar ik bemoei me nooit met iemand anders;-) ik vond het bv jammer dat het klassiek rijden topic 2 keer gesloten. En gaat het bijna fout bij de LDR topic.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:07

Volgens mij zijn het grote ego's die het nodig hebben om hun ego's op te vijzelen door een ander neer te sabelen. Kennelijk hebben zij het nodig om zichzelf ten opzichte van een ander op een voetstuk te plaatsen om hun zelfrespect te vergroten. Kennelijk hebben ze zelf niet zo'n rust in zichzelf, dat ze een ander in hun waarde kunnen laten en de kracht uit zichzelf halen. Maar hun kracht en zelfrespect halen uit het kleineren en voor dom verkopen van de ander.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:17

vur schreef:
Kennelijk hebben zij het nodig om zichzelf ten opzichte van een ander op een voetstuk te plaatsen om hun zelfrespect te vergroten.

Ik denk dat dat iik in de paardensport meer dan gemiddeld voorkomt. Paardensporters zijn vaak toch in meer of mindere mate narcisten.

Op het eerste gezicht heeft een narcist een zeer sterk gevoel van eigenwaarde en straalt zelfvertrouwen uit. (kun je afleiden aan de grote stelligheid waarmee sommige paardenspoters hun overtuiging uiten) Vreemd genoeg is echter het tegendeel het geval. Narcisten hebben, meestal onderbewust, juist weinig gevoel van zelfwaarde en compenseren dit door zich als beter of belangrijker dan anderen te beschouwen. (de manier waarop zij met hun paard omgaan wordt hierbij dan een compensatiemiddel. Bovendien is een paard nog altijd een bepaalde 'luxegoed' en het hebben van een paard kan dus ook een bepaald gevoel van 'status' met zich meebrengen) Dit wordt in het Engels wel de narcissistic paradox genoemd. Om zich te beschermen tegen kritiek heeft een narcist niet veel aandacht voor de mening of de gevoelens van anderen en zo vaak een onderontwikkeld inlevingsvermogen. (hier op bokt altijd heel herkenbaar; slechts een enkeling gaat hier inhoudelijk en onbevooroordeeld op de post van een ander in. Er worden maar weinig open vragen gesteld om de mening/probleem/beleving van de ander goed te kunnen begrijpen. Men gaat vaak vrijwel direct over tot het geven van kritiek/advies/eigen mening)

Nu heeft ieder mens een bepaalde behoefte aan bevestiging en 'gezien worden'. Dus in die zin zijn we allemaal een beetje narcistisch. Maar bij sommige hier op bokt loopt dat echt de spuigaten uit. De bokkers met een extreme vorm van narcisme kun je herkennen aan de onderstaande kenmerken:

De persoon heeft gevoelens van grootsheid en eigen belangrijkheid (hij overdrijft bijvoorbeeld zijn prestaties, talent, kennis, contacten en persoonlijke eigenschappen en eist als superieur beschouwd te worden, ook als zijn prestaties hiertoe geen aanleiding geven).
(heel herkenbaar, want vaak als je bij bokkers doorvraagt naar hun ervaring, klasseringen, foto's, films of anderzins bewijs van hun kunnen ect. dan krijg je de deksel op je neus) (en dan ondertussen wel bijvoorbeeld beweren dat je de halve internationale GP top hebt getraind, of dat ze zo goed zijn dat het A-kader maar eens zitles bij hen zou moeten nemen, of dat zij in staat zijn met een Belg GP-dressuur te rijden, of beweren dat je net zo fijn hebt gereden volgens je eigen theorie, dat het onmogelijk is dat anderen die niet trainen volgens jou theorie ooit met zo'n fijn gevoel van hun paard afstappen)

De persoon is geobsedeerd door fantasieën over succes, roem, (al)macht, genialiteit (de cerebrale narcist), schoonheid of seksuele prestaties (de somatische narcist) of een ideale, blijvende liefde.
(al zijn hier op bokt 'roem' en 'succes' bijna doodzonden... Bij paardensporters moet je eerder denken aan obsessie en fantasieen over de unieke band die zij met hun paard hebben. Zo uniek dat daar bij een ander geen sprake van kan zijn. Vaak doorspekt met een flinke dosis antropomorfisme)

De persoon ziet zichzelf als uniek en meent dat hij alleen begrepen kan worden door even unieke of speciale mensen (of instellingen).
De persoon heeft enorme behoefte aan bewondering, aandacht en bevestiging of wil gevreesd en berucht zijn.
De persoon gelooft dat hij meer rechten heeft dan anderen. Hij wil dat anderen zich aanpassen aan zijn "onredelijke" verwachting van een voorkeursbehandeling.
De persoon is manipulerend en gebruikt anderen om zijn doel te bereiken.
De persoon heeft een onderontwikkeld inlevingsvermogen. Hij of zij kan of wil geen rekening houden met de behoeften of opvattingen van anderen.

De persoon is vaak jaloers, wat gepaard kan gaan met woede. Dit leidt tot paranoïde wanen, omdat hij denkt dat anderen jaloers zijn op hem en zich op dezelfde manier gedragen als hij.

Ook heel herkenbaar... deze bokkers beschuldigen 'anderen' (en wie die 'anderen' zijn is dan vaak niet duidelijk... Vrijwel niemand op bokt lijkt ook de tegenwoordigheid van geest te hebben om daarnaar te vragen? Er wordt dan vaak maar 'ja' geknikt door medebokkers dat zij dit ook zo ervaren. Want die zijn vaak net zo narcistisch en willen ook graag horen en bevestiging krijgen dat anderen jaloers op hen zijn). Er is altijd sprake van haat en nijd jegens hen. Maar bij hen is nooit sprake van haat en nijd jegens anderen.

En als iemand dan eens inhoudelijk en onderbouwd reageert in een topic, en de narcistische bokker weet er geen antwoord op, dan gaat de narcistische bokker over in persoonlijk gesneer. Of beschuldigd degene die de moeite heeft genomen om inhoudelijk en onderbouwd te reageren van betweterigheid en arrogantie. Om zijn eigen gebrek aan inhoud te compenseren en zo het kwetsbare ego te beschermen :)

De persoon gedraagt zich arrogant. Hij voelt zich superieur, boven de wet verheven en alom aanwezig (magisch denken). Hij wordt kwaad als hij wordt tegengesproken door mensen die hij als minderwaardig beschouwt.

neapolitano schreef:
Maar ik bemoei me nooit met iemand anders;-) ik vond het bv jammer dat het klassiek rijden topic 2 keer gesloten. En gaat het bijna fout bij de LDR topic.

In die topics waren mijns inziens toch een aantal bijzonder narcistische persoonlijkheden die daar hun stempel drukten...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:46

O Jasmijn, wat een prachtig stuk met uitleg over narcisme. Heel herkenbaar. Tegenwoordig moet je wel een beetje narcistische eigenschappen gebruiken om te kunnen slagen in deze maatschappij, maar echt als karakter narcistisch zijn, is wat mij betreft een hele nare karaktereigenschap. Mooi om te lezen. Dank je wel. ;)

Horsewoman74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:03

Ach, niets menselijks is ons vreemd, haha! Maar in de paardenwereld is dit wel heel herkenbaar inderdaad!