De FEI staat er bij en kijkt er naar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

De FEI staat er bij en kijkt er naar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:38

Keer op keer komen welzijnsdiscussies op gang naar aanleiding van trainingsmethoden van topsportpaarden en met name wat er in de losrijringen gebeurt.

Telkens weer staat de FEI er bij en kijkt er naar en ze doen ............ niets!?!??

paardje opgeknoopt tot modelletje zeepaard:
[VN] Onderzoek naar longeren Power and Paint begonnen
en actie 0 van de FEI

Gedonder over rollkur
[VN] Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'
en de FEI komt met wazige regels van 'niet langer dan 10 minuten in een bepaalde houding' en totaal onbegrijpelijke schetsen van wat nou rollkur is en wat LDR is (LDR zou dan wél mogen)

Tongetje klem tussen het bit, ach joh geen enkel punt:
[VN] Geen vervolging voor Patrik Kittel na tongincident Scandic

Nog maar weer een onderzoekje om de gemoederen te sussen:
[VN] FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode
'ja ja wij vinden welzijn óók heel belangrijk, maar zijn veel te bang om duidelijke regels te stellen omdat geld, macht en roem regeren'

en kennelijk vindt de FEI het niet nodig dat stewards van hun stoeltje komen als mensen in de losrijring hun paarden afbeulen
[VN] Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Hoe lang kan de FEI dit nog volhouden? Het wordt onderhand een soap!

Als muziekje eronder had misschien beter gepast "ik zag twee beren broodjes smeren........ STOND ERBIJ EN KEEK ERNAAR"

Heel de wereld inclusief leken (misschien juist leken) zien dat dit allemaal gewoon mishandeling is van paarden, maar de FEI lijkt er niet uit te komen?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:00

Waarschuwing: dit is een flinke lap tekst :+

Ik heb misschien niet geheel dezelfde visie als jij op de paardensport, maar ik vind wel dat de FEI anders had kunnen optreden. Ik denk dat ze niet met onduidelijke regels moeten komen, maar als er echt misstanden zijn, dan moeten er gevolgen zijn. Dat kan zijn in de de vorm van een sanctie of straf voor de betreffende ruiter, maar ook in de vorm van nieuwe/duidelijkere regels.

Als er echt spraken is van te grove methoden of mishandeling, dan moet daar wat aan gedaan worden. Ik zie paardensport vooral als de samenwerking tussen mens en paard op bepaalde sportieve gebieden. Ik denk dat je in zo´n situatie respect moet hebben voor een dier dat voor je werk, maar je moet ook niet vergeten dat het topsport is en dat er dus hard getraind wil worden. Hard trainen is in mijn ogen echter niet het verkeerd gebruik van (hulp)middelen. Een stang en trens kan in mijn ogen prima, maar zorg dat je het gebruikt voor verfijning en vergeet niet dat je er heel krachtig mee bent.

In het Power and Paint verhaal vind ik dat er idd fouten zijn gemaakt. Geen enkel paard mag zo getraind worden. Ook niet voor enkele minuten. Een paard kan best achter de loodlijn lopen, maar wel laag en over de rug. Op deze manier kan dat dus niet. Het meisje stond naast haar trainer. Door het overwicht zal ze vast niks durven zeggen. Het is toch een volwassen persoon die je helpt. Coby van Baalen zelf zegt dat het in de begin van de training was, maar ik denk dat er dan nog een fout is gemaakt. Als je begint met het zo strak vast maken, dan zie je dat er iets niet goed is, want het paard loopt en staat als een zeepaard. Als professional zou je dat toch direct moeten zien en het dier niet eerst een aantal rondes laten lopen. Ik vind dat de FEI mevrouw van Baalen echt hierop had moeten aanspreken. Helemaal omdat ze een kind een voorbeeld gaf. Er had in mijn ogen dus wel iets moeten gebeuren. Niet zozeer in uitsluiting van wedstrijd oid, maar meer in de vorm van een geldboete en een excuusbrief die gepubliceerd wordt, waarin gezegd wordt dat ze een fout heeft gemaakt en dat het zo niet moet.

In de situatie van de rollkur vind ik het goed dat de FEI erover nagedacht heeft, maar er is daar toch iets fout gegaan. Er zijn heel onduidelijke regels uit gekomen. Heel jammer, want het is een erg interessante discussie. De regels die er nu zijn, die zijn te vaag. Daar is niet mee te werken. Ik denk dat de FEI daar beter had gekund.

In het geval van Scandic gaat het ook om het feit of zijn ruiter het gemerkt of gezien heeft. Hij heeft het iig wel opgelost. Ik vermoed dat hij het eerst niet zag. Je zal het in je hand wel merken, maar ik denk dat je dan ook kan denken dat het paard wat stijfjes is. De FEI heeft wel een advies brief gegeven over het warm rijden. Dat is iets. Ik denk dat de FEI in dat geval ook niet echt veel kan doen, omdat er geen bewijs is dat hij het eerder zou hebben gezien. Hij heeft er iig gelijk wat aan gedaan.

Over het reiningfilmpje heeft de FEI als het goed is nog geen uitspraak gedaan. Ik ken de methode van voor een muur stoppen wel, maar ik denk dat het hier te ver is doorgevoerd. Een paard mag best leren om te durven. Een paard moet durven om snelheid te maken, ook al is er een muur voor hem, maar het is dan wel de bedoeling dat de ruiter voor de muur stopt en niet tegen de muur. Verder vind ik daar menig ruiter te grof in de hand. Je moet je toch realiseren dat je een heel scherp bit gebruikt en dat een kleine hulp al door komt. Ik las in dat topic ook wat over het lang spinnen. Ik denk dat dat ook een deel gewenning is. Een mens zal bij zijn eerste spin flink duizelig zijn, maar er treed gewenning op. Een paard zal hier ook aan wennen. Of het goed is voor spieren en pezen, dat is een ander verhaal. Ik vind dat de officials hier hadden mogen optreden tegen het grove hand en ophoudingen, die in mijn ogen niet nodig waren.

Er gaat een heleboel geld om in de paardensport en mensen moeten hun brood ermee verdienen. Je moet je inschrijfgeld wel terug verdienen natuurlijk. Dieren mag je daar zeker voor gebruiken, maar niet misbruiken. Hard trainen is prima, maar te harde methodes zijn not done. Helaas vermoed ik dat de FEI mensen niet tegen zich in het harnas wil jagen, want de paardensport draait door de mensen die meedoen en de sponsoren achter die mensen. Daar zit het echte geld en die mensen wil de FEI vast niet op de kast hebben.

Ik denk dat de FEI in sommige gevallen harder had mogen optreden en duidelijkere regels had mogen opstellen. Ben er voor de sport. Niet alleen voor de mensen, maar ook voor de paarden.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:38

Even een toevoeging op het reiningfilmpje. Er blijkt nu dat er wel waarschuwingen zijn gegeven. Dat iig iets. De stuwards hebben dus wel degelijk iets gedaan. Dat vind ik goed. Wat de gevolgen nu zijn, dat is afwachten.

Ik vraag me wel af of we in de topsport niet aan het door schieten zijn. Men wil show zien en steeds minder een getalenteerd paard meteen getalenteerde ruiter, waarbij het paard coorect gereden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 07:25

Ik denk dat we wat dat betreft op een totaal verkeerd spoor zitten. In de B moet paard al nageeflijk, wat resulteert in in de krul getrokken paarden, en blijkens een aantal topics op Bokt weten veel mensen niet eens meer hoe een nageeflijk, netjes gereden paard eruit ziet.......
Niet alleen de topsport schiet door, ook de basissport. Een plaatje is belangrijker dan correct rijden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:19

Yamcha schreef:
Ik denk dat we wat dat betreft op een totaal verkeerd spoor zitten. In de B moet paard al nageeflijk, wat resulteert in in de krul getrokken paarden, en blijkens een aantal topics op Bokt weten veel mensen niet eens meer hoe een nageeflijk, netjes gereden paard eruit ziet.......
Niet alleen de topsport schiet door, ook de basissport. Een plaatje is belangrijker dan correct rijden.

Kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn.
Maar hoe kunnen wij dit doorbreken?
Zelf denk ik dat er "andere" scholingsmogelijkheden moeten komen, scholingen die NÍET door de KNHS worden georganiseerd. De KNHS is niet neutraal; zij volgen teveel de lijn van de huidige dressuur-bondscoach; ze zijn té groot, teveel macht, hebben een monopoliepositie...!
Als je Paard en Sport, de Hoefslag, de Telegraaf en zelfs al het Bit leest, druipt de censuur er vanaf. Alleen de Paardenkrant "durft" nog wel eens een kritisch geluid te laten horen. De media in al zijn facetten moet op de schop!
Ik denk dat we terug moeten naar de Basis, ja heel cliché, maar met basis bedoel ik niet alleen de handvatten uit het Skala, maar ook de daarbij behorende doelstelling; de wedstrijd moet weer een test worden. Men moet weer TIJD gaan nemen om een paard zich te laten ontwikkelen door het álle fases van training te laten doorlopen.
Vervolgens dienen we , m.i., instructeurs en juryleden hierin op te leiden, zodat zij herkénnen hoe een correctgaand paard zou moeten gaan...! Leer ze het verschil tussen een Schenkelganger en een Rug-ganger te zien bijv. Als men dát kan zien, zijn we al een heel eind op de goeie weg. Deurne en zeker ORUN moeten op de schop. Zíjn mensen kritisch, dan moeten ze eruit!
De plannen die de KNHS nú heeft, betekenen niet veel goeds voor de toekomst: de kwaliteit van het paard gaat het aantal punten bepalen: het kan dus zijn dat een correctgaand, maar minder spektaculair-gaand paard het moet afleggen tegen een paard die die kwaliteiten wél heeft, ook al heeft dat paard niet die basis en dan zegt de KNHS "door zijn onervarenheid ziet het er misschien nog niet helemaal goed uit, maar de kwaliteit gaat vóór"!
Er is niets mis met het op de 1ste plaats zetten van een geweldig bewegend paard, maar ook díe moet correct geschoold zijn en dát mis je tegenwoordig té vaak, een correcte opleiding van paard ÉN ruiter...!
Tast diep in je buidel en koop de 1ste plek! Daar zijn we al mee bezig en daar werkt de KNHS verder aan mee in de vorm van de nieuwe plannen.
Gelukkig zijn er wel degelijk juryleden die zo"n rare zweefdraf, een schijnverzameling en een (te hoge, te enge) schijnoprichting wél afstraffen, maar ze zijn aan het uitsterven.
Hoogste tijd voor verandering!! Terug naar het Skala!!

Anoniem

Re: De FEI staat er bij en kijkt er naar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:58

Volkomen mee eens!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:34

Yamcha schreef:

Ik ben het er wel mee eens dat een paard in de B al nageeflijk moet zijn. Je hebt ook niets aan combi's die doorstromen naar hogere klassen omdat ze maar een beetje door hun figuurtjes heen hobbelen. In de krul getrokken moet afgestraft worden, maar combi's die niets rijtechnisch laten zien en maar een beetje meeliften (wat er in eerste intantie 'ontspannen en met de neus voor de ll' uit ziet) en zonder enige stelling en buiging, ruggebruik etc. door de proef heen sturen en niet van het padje afraken omdat ze gewoon een heel braaf paard hebben: DAT mag ook niet scoren.

murphy102 schreef:
Hoogste tijd voor verandering!! Terug naar het Skala!!

De huidige opbouw van de proeven IS gebaseerd op het skala. B/L staat voornamelijk: aanleuning, onstpanning en takt + horizontaal evenwicht centraal.

Het manko zit hem in de opleidingsstructuur van de KNHS; die levert te veel te slechte instructeurs. En ook andere 'paardenopleidingen leveren amper goede instructeurs. Het probleem zit hem ook in veel juryleden in de basis. Die kunnen een goed gaand paard niet onderscheiden van een mindere. Er is een grote garde die ooit 30 jaar geleden zijn jurybrevet bij een pakje boter heeft gekregen (door ooit eens met hangen en wurgen eenmalig wp in de M of Z te hebben gescoord) en al 25 jaar zelf niet meer op wedstrijd of zelfs te paard zijn verschenen. Die staan nu veel te ver van de praktijk af en zijn niet meer capabel om goed te jureren.

De KNHS is daar mee bezig, hogere eisen aan juryleden. Echter voordat dat resultaat zichtbaar is zijn we al weer een aantal jaar verder. Die oude garde gaan ze echt niet 'saneren'. Want dat heb je te weinig juryleden voor alle wedstrijden... (Ik heb ook liever een goede jury op wedstrijd en dan maar een wedstrijd minder, maar als organisator wil ik ook graag juryleden kunnen boeken om onze wedstrijden door te laten gaan... Die inkomsten zijn voor veel verenigingen hard nodig om te kunnen blijven bestaan...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:09

jasmijn78 schreef:
In de krul getrokken moet afgestraft worden,

Ik denk dat ruiters prima iets rijtechnisch kunnen laten zien, zonder dat krulletje......
Ik word een beetje moe van al die in de krul getrokken paarden, die wel dingen laten zien, maar waarbij het niet verder komt dan trucjes......
Zag het pas geleden ook weer, het zag er wel aardig uit, maar als je beter keek, zag je alleen maar een houdinkje, paard dat de benen wel opzij zette, maar het principe 'wijken voor druk' was duidelijk nog niet begrepen, het het was een kunstje, zoals een hond die een poot geeft. Van losheid was geen sprake, paard ontspande geen ogenblik in kaak en nek, liet de rug niet los, helemaal niets......
En dan zie ik liever een paard dat een beetje begint de hand op te zoeken, waarbij nog niet helemaal sprake is van een stabiele aanleuning, maar wel netjes gereden wordt, de rug los, ontspannen in kaak en nek, overgangen netjes gereden, figuren netjes gereden, niet helemaal recht, maar dat hoeft ook niet in de B...... maar dan liever nog het neusje een stukje voor de loodlijn dan erachter.
Er is gewoon teveel wat achter die loodlijn gereden wordt, en als je daarvoor het rijkunstig gevoel mist, dan resulteert het in de rug wegdrukken, en de achterhand nog op stal. Natuurlijk kun je het in de training wat meepakken om de bovenlijn op te rekken en los te maken, maar dan nog liever lang en laag, mét contact en een paard dat het bit aanneemt uiteraard, geen losse teugel, en een correct ruggebruik.
In hogere klasses kun je een stabiele aanleuning eisen, maar in de B imo zeker nog niet.
jasmijn78 schreef:
maar combi's die niets rijtechnisch laten zien en maar een beetje meeliften (wat er in eerste intantie 'ontspannen en met de neus voor de ll' uit ziet) en zonder enige stelling en buiging, ruggebruik etc. door de proef heen sturen en niet van het padje afraken omdat ze gewoon een heel braaf paard hebben: DAT mag ook niet scoren.

Mee eens, er moet wel iets te zien zijn dat een rijtechnische waarde heeft. Het mag wel boven manege-niveau idd :j
Bij mij zouden vele combi's die nu in de B wp's halen, helemaal niets scoren, omdat er ten eerste niets van rijtechnische waarde is, en omdat het paard ook nog in de krul getrokken wordt. Dat heeft geen nut, paard wordt er niet beter van en de ruiter ook niet.
jasmijn78 schreef:
De huidige opbouw van de proeven IS gebaseerd op het skala. B/L staat voornamelijk: aanleuning, onstpanning en takt + horizontaal evenwicht centraal.

Denk dat dat het probleem ook niet is. Als je de proeven doorleest is dat idd heel aardig opgebouwd, en zou je op de klassieke manier les nemen (wat ik dus ook doe, echt volgens het Skala) dan gaat dat prima samen met de proeven. Die zijn idd heel logisch opgebouwd.
jasmijn78 schreef:
Het manko zit hem in de opleidingsstructuur van de KNHS; die levert te veel te slechte instructeurs. En ook andere 'paardenopleidingen leveren amper goede instructeurs.

Klopt. Zet Deurne maar eens op de schop, net als de ORUN opleidingen......
Als een instructeur zijn leerlingen al niet kan leren hoe een correct nageeflijk gereden paard eruit ziet (en ik vind het ronduit schokkend hoeveel mensen dat niet weten) dan vrees ik met grote vreze voor de rest van de lessen........
Ken je definities, ken je klassieken, leer over biomechanica. Begrijp waarom je paard niet wil zakken als het niet los en ontspannen is, begrijp dat die bovenlijn pas losgelaten kan worden als de buikspieren aangespannen zijn, en de achterhand ondertreedt. Mijn merrie heeft een iets weke rug, het is voor haar dus heel belangrijk dat zij correct gereden wordt, dat zij die rug niet wegdrukt, maar juist loslaat en ontspant. Zag tot mijn grote plezier dat die rug aardig wat rechter is geworden, het was me nog niet eerder opgevallen, maar gisteren zag ik het opeens. Het deed me plezier, en gaf ook bevestiging, dat we toch wel lekker bezig zijn samen. Een paard kan fysiek ook echt veranderen door rijden, en goed gereden maakt een paard beter, maar slecht rijden kan een paard ook echt slechter maken.
Punt is, dat dat geleerd moet worden. Dat als je lesneemt, je dat ook doet met het doel om je paard beter in zijn/haar vel te laten zitten. Dressuur voor het paard, ipv paard voor de dressuur, en dat moet ook in deze tijd. Maar dat vraagt om een andere instelling van instructeurs, en ook van ruiters. Mensen die zo snel mogelijk in de Z willen komen hou je. Maar ik ben er van overtuigd dat het gros van de ruiters dol is op hun paarden, en vervalt in geruk en gepluk omdat ze niet anders weten. Ik geloof echt dat ze ervoor zouden tekenen als ze een manier van rijden konden leren waardoor hun paard écht een ´happy athlete´ zou worden, niet meer boos zou zijn als het zadel erop ging, maar met plezier het werk zou doen. Dat is namelijk voor veel mensen het doel, plezier hebben met hun paard, en het is doodjammer dat er een groep is die denkt dat dat alleen maar recreatief kan.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:00

Ik denk dat wanneer het "grote geld" een steeds grotere rol speelt de liefde voor het dier op een laag pitje gezet word.
Bekend zijn/worden in het paardenwereldje levert geld op, er word grif betaald voor trainingen/workshops/demo's enz. voor deze "beroemdheden"
Dan krijg je natuurlijk alleen maar grote/rijke sponsors als je presteerd.
Allerlei redenen om je paard te laten presteren en jezelf in de picture te rijden als bekend paardenmens.
Misschien moet er maar eens naar gekeken worden of "sport" met dieren nog wel kan/mag.

Het enge van dit alles is dat veel jonge meisjes die een paard hebben dit soort trainingen zien op internet en denken dat je heeeel ver komt als je jouw paard op deze manier traint.
Voor je weet is dit "gewoon een manier" geworden om te trainen en je doel te bereiken.

Nu word er nog naar gekeken en gezegd...... dit kan eigenlijk niet.
Straks komt de gewenning....... en over een x-tijd zegt iedereen...... dat ging toch altijd al zo.... dat hoort zo.

Eng hoor

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:49

@ Janine, het grote geld verdien je echt niet in de paarden. Hoe veel ruiters kunnen er nu leven van de sport en zet dat eens af tegen de mensen die aan paardensport doen? Zelfs bij de profs kom je heel veel mensen tegen die in een gouden wiegje geboren zijn of zo'n typje voor het altaar hebben gevonden :)

Het schort wel enorm aan de opleiding van instructeurs. Helaas is Deurne maar gewoon een MBO-opleiding. Ik pliet ervoor om dat niveau op te trekken naar minimaal HBO.

Verder is er helemaal geen vooropleiding vereist om jury te kunnen worden. Slechts 5 wp in de klasse Z2 en een interne opleiding [die niet veel voorstelt en vooral hamert op kennis van de regelementen] zijn genoeg om alle basisklasses te kunnen jureren. Vind je het dan gek dat heel veel jury's totaal niet kunnen beoordelen of een paard rugebruik heeft of nageeflijk is en zich daarom maar blind staren op de neusje dat aan of iets voor de LL moet zijn.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:11

Abacab schreef:
@ Janine, het grote geld verdien je echt niet in de paarden. Hoe veel ruiters kunnen er nu leven van de sport en zet dat eens af tegen de mensen die aan paardensport doen? Zelfs bij de profs kom je heel veel mensen tegen die in een gouden wiegje geboren zijn of zo'n typje voor het altaar hebben gevonden :)

Het schort wel enorm aan de opleiding van instructeurs. Helaas is Deurne maar gewoon een MBO-opleiding. Ik pliet ervoor om dat niveau op te trekken naar minimaal HBO.

Verder is er helemaal geen vooropleiding vereist om jury te kunnen worden. Slechts 5 wp in de klasse Z2 en een interne opleiding [die niet veel voorstelt en vooral hamert op kennis van de regelementen] zijn genoeg om alle basisklasses te kunnen jureren. Vind je het dan gek dat heel veel jury's totaal niet kunnen beoordelen of een paard rugebruik heeft of nageeflijk is en zich daarom maar blind staren op de neusje dat aan of iets voor de LL moet zijn.

Die dame die al een paar keer de olympische spelen heeft gevonden (filmpjes van TS) leeft er goed van hoor.
Ja die verdient het grote geld met paarden.
Die dame op die mooie palomino (filmpjes van TS) verdient het grote geld met de paarden.
Die meneer op vos (filmpjes van de ts) verdient er een lekker bekkie mee hoor.

Die wonen niet 3 hoog achter met een minimum loontje.
Dat is geen mening.... dat is een feit.

Waar geld is -zijn belangen- is het dier van ondergeschikt belang.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:33

janine, jij hebt het over de top van de wereld, maar die is maar heel klein.
wat is het perentage dat echt kan verdienen van de sport?

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:34

In de filmpjes gaat het toch over de top?
Daar word hier toch nou net over gediscuseerd?
Groot geld, veel belangen, dieronvriendelijk
Oorzaak en gevolg.
Of heb ik het nou niet goed begrepen?

Ik bedoel maar, ik heb geen belang in hoe mijn paard loopt als hij mijn karretje maar trekt.
Hoe zijn hoofdhouding is? ehhh als hij maar lekker rond kan kijken.
Mijn paard kost geld, hij is hobby, hij is liefde, hij is recreeren en mag dus ook geld kosten.
Hij is mijn ontspanning.
geen belangen, geen geldopbrengst, genieten, zo diervriendelijk mogelijk.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:11

Yamcha schreef:
Ik denk dat ruiters prima iets rijtechnisch kunnen laten zien, zonder dat krulletje......

Maar je kunt vrijwel niets rijtechnisch laten zien zonder nageeflijkheid en dus zonder aanleuning. Een paard hoeft in een b-proef geen oprichting te laten zien. Maar aanleuning en naageflijkheid moet er zijn, icm ontspanning, takt en enige mate van impuls. Anders is er geen sprake van ruggebruik. Dus ik zie liever een ruiter die probeert aanleuning te krijgen (en hierbij misschien fouten maakt, met als risico dat hij door omstanders wordt beticht van rukkeplukken) als een ruiter die maar meelift. Zonder wrijving geen glans. De eerste probeert dan tenminste nog IETS rijtechnisch voor elkaar te krijgen. Nog beter is als ruiters het eerst thuis eens goed voor elkaar hebben voordat ze op wedstrijd gaan...

Maar daarentegen vind ik dat ruiters in de basissport door omstanders niet te hard veroordeeld moeten worden ALS ze eens op wedstrijd gaan. Thuis goed rijden en het in een proef laten zien zijn soms nog twee heel verschillende dingen. Ze durven het in ieder geval aan om hun kunnen te laten beoordelen, en hoe je het ook draait of keert; daar is wat voor te zeggen. Ze stellen zich daarmee kwetsbaar en open op voor kritiek en daar dien je als jury, maar ook als omstander een beetje normaal mee om te gaan ipv alles maar te 'veroordelen' wat fout gaat.

Yamcha schreef:
maar dan liever nog het neusje een stukje voor de loodlijn dan erachter.
Er is gewoon teveel wat achter die loodlijn gereden wordt, en als je daarvoor het rijkunstig gevoel mist, dan resulteert het in de rug wegdrukken, en de achterhand nog op stal.

Dat vind ik wel meevallen... Ik vind een pietsie achter de LL helemaal niet zo'n probleem zolang er sprake is van voldoende takt, impuls ontspanning en ruggebruik. Ik zie meer paarden die voor het plaatje net op of voor de LL gaan, maar zich dan toch nog strak in de rug houden. Ruggebruik, voldoende impuls, losgelatenheid, takt... Dat vind ik belangrijker dan de plaats waar het hoofd zich exact bevindt.

Yamcha schreef:
In hogere klasses kun je een stabiele aanleuning eisen, maar in de B imo zeker nog niet.

Ik vind dat dat wel moet gebeuren. B/L ruiters moeten de aanleuning voor elkaar hebben. Als je ineens opzij moet... Travers, sb, contra etc en je aanleuning (icm goed ruggebruik etc) is NIET voor elkaar dan wordt het huilen in de M en Z. Dat is niet fijn voor paarden, voor ruiters en slecht voor de sport. Een strengere, kundige selectie in de B/L zorgt er voor dat echt alleen de combi's die daar aan toe zijn doorstromen naar hoger.

Abacab schreef:
@ Janine, het grote geld verdien je echt niet in de paarden. Hoe veel ruiters kunnen er nu leven van de sport en zet dat eens af tegen de mensen die aan paardensport doen?

Precies... Dat is maar voor een enkeling weggelegd. Voor de meesten, in de basis en ook in de subtop is het gewoon een geldverslindende hobby.

Abacab schreef:
Vind je het dan gek dat heel veel jury's totaal niet kunnen beoordelen of een paard rugebruik heeft of nageeflijk is en zich daarom maar blind staren op de neusje dat aan of iets voor de LL moet zijn.

Precies... De de focus licht op de verkeerde aspecten...

Janine_L schreef:
Die dame die al een paar keer de olympische spelen heeft gevonden (filmpjes van TS) leeft er goed van hoor.

Voordat die dame ook maar 1 OS medaille had gewonnen is er al zoveel geld in haar paardensport gepompt... Daar kunnen zeker 3 gezinnen 10 jaar van leven. Dus dat het geld een keer terugverdiend wordt als daar de gelegenheid voor is; dat is haar gegund. Ze heeft het wel eens voorgerekend; als zij terug komt van een internationale wedstrijd in bijvoorbeeld zweden, en ze wordt eerste, dan mag ze blij zijn als ze na aftrek van alle kosten zo'n 1000,- overhoudt. En daarvoor ben je dan bijna een hele week op pad. Als je dus 2e, 3e of 7e wordt, dan houd je dun NOG minder over of moet er zelfs geld bij. Dus dat ze wat bijschnabbelen dmv clinics, kleding etc. vind ik niet zo gek.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:16

Je trekt dingen uit zijn verband.
Of mensen wel of niet geld mogen verdienen is niet de vraagstelling in dit topic.(ik gun iedereen de hoofdprijs :D )

De vraag is....... mogen mensen geld verdienen TEN KOSTE van dierenleed.
Mijn antwoord hierop is nee

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:19

de FEI is er niet voor het welzijn van het paard ;) , dat moge duidelijk zijn..

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:29

Janine_L schreef:
Mijn antwoord hierop is nee

Dat zijn we dan eens :)
Ik ben het met je oneens dat dierenleed onstaat omdat mensen veel geld willen verdienen met paarden. Dierenleed kom je overal tegen, en mijn ervaring is dat je dat vooral op de doorsnee manege ziet waar mensen vaak niet eens weten hoe ze op een normale maniet met hun paard om moeten gaan. [maar dat is weer een andere discussie]

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:31

Janine_L schreef:

Ik denk dat de mate waarin dat in de top gebeurd minder is als dan hier wordt gesuggereerd. Bovendien wordt min of meer maar gesuggereed dat iedere recreant het automitisch beter met zijn paard voor heeft... En ik denk dat dat nog valt te bezien. Ongetwijfeld alle goede bedoelingen ten spijt... Er wordt ook grof geld verdiend aan NH clinics en merchandise. Aan cursussen die mensen zelf leren bekappen, met alle gevolgen van dien. Er wordt grof geld verdiend aan onwetendheid... Paarden die kapot worden gevoerd omdat mensen denken dat dat goed is, die op een blubberig achteraffie naast een spoor staan omdat men toch op een goedkope manier paarden wil houden. Veearts is te duur, dus modderen ze zelf wel wat aan, al dan niet met weet ik veel wat voor bloesemtherapien en meer van die onzin. Mensen die rijden met een zadel van 100,- omdat een kwalitatief goed passend zadel te duur is, en ze willen toch rijden.

Dan is een paard in een sportstal, waar wekelijks de DA preventief over de vloer komt en waar men wel geld heeft voor een goede verzorging misschien toch een stuk beter af?

Je zal het per situatie moeten bekijken. Of er al dan niet competitie met een dier gedaan wordt, en hoeveel geld daar in om gaat is niet per definitie een graad meter voor het welzijn. Er mag ook geen sprake zijn van dierenleed alleen maar voor het plezier van de eigenaar. Dus dat zielige meisje met die chronische ziekte en die 100KG weegt... Die moet eigenlijk ook niet te paard stappen. Maar dat soort situaties worden toch minder afgewogen in de discussie over paardenwelzijn. Dat dikke meisje van 100KG benijd men namelijk niet... terwijl men wel afgunstig is naar topruiters. En dat vind ik nogal hypocriet.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:33

mooi verwoord Jasmijn

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:56

@ Jasmijn
Jij zegt
Citaat:
Ik denk dat de mate waarin dat in de top gebeurd minder is als dan hier wordt gesuggereerd.

Vind je nou echt dat de filmpjes die de TS plaatst dit niet bewijzen dan?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:06

Die filmpjes zijn allemaal afschuwelijk, daar zal iedereen het over eens zijn. Er moet ook tegen opgetreden worden en de FEI laat nu ook stewards aanwezig zijn bij grote wedstrijden. Het is belangrijk dat er duidelijk wordt aangegeven dat het niet normaal is om zo met je paard om te gaan. De toppers hebben een voorbeeldfunctie.

Ik vind wel dat je alles in perspectief moet blijven bezien. Overal waar mensen aan paardensport doen gebeuren misstanden. Kijk hier maar eens naar wat plaatjes op HAW daar wordt je vaak ook niet heel blij van, en dan laten mensen alleen nog maar hun mooiste foto momenten zien. Laat staan hoe die slechte fotomomenten er uit zien.
Ik vind het een beetje schijnheilig om met een loepje te gaan kijken naar wat een paar toppers doen en dan te roepen dat de hele top verrot is. Ga eens een dagje naar de manege, ik weet dat je daar heel wat meer belastend foto- en video materiaal vandaan kunt halen dan van een FEI wedstrijd. Probeer hier eens een discussie aan te gaan over te 'grote' ruiters op te 'kleine' paarden of het maximale gewicht van de ruiter, dan heb je meteen iedereen op je nek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:43

En daarom pakte ik ook de basissport erbij, want daar gaat het al mis. Het gaat al mis bij het lesgeven bij de B.......
Heb werkelijk een instructeur horen zeggen dat de leerling net zo lang druk moest zetten, tot het paard inknikte, en toen moest ze stevig vasthouden, om hem daar te houden........

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:58

Heb nog niet alles gelezen, maar sluit me bij Yamcha aan.

Als je dingen wilt veranderen zal je in mijn ogen moeten beginnen bij het begin.
Dus (nieuwe) ruiters correct opleiden, dus ja ik zeg ook beginnen bij de B.

Probleem blijft hoe dan ook bestaan, dat het overgrote deel van de ruiters een paard hebben voor de sport. Terwijl de dressuur er is voor het paard.
Helaas mist bij veel ruiters de kennis over dit simpele basis principe en dus gaat het in mijn ogen fout in de sport. Er wordt gekeken naar een plaatje ipv naar het africhtings niveau van het paard en de samenwerking tussen paard en ruiter.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:00

Janine_L schreef:
Abacab schreef:

Hier wil ik allereerst even op reageren. Misschien heb je gelijk, en moet het niveau inderdaad een stapje hoger, ik weet het niet. Maar waarom zou een MBO-er het er slechter vanaf brengen dan een HBO-er? Het HBO is theoretischer dan het MBO, paardrijden is niet iets wat je uit een boekje leert. Je leert door te doen. Maar zoals ik al zeg, ik weet niet of het een stapje hoger zou moeten. In elk geval ben ik het met Yamcha heen en moeten we het probleem bij de wortel aanpakken. Maar om Deurne te omschrijven als maar gewoon een MBO-opleiding vind ik een beetje superieur klinken.

Even wat meer on-topic, ik denk dat mensen bij FEI of hoog aan te top (want daar word voor een groot deel over gevallen) anders naar hun paard kijken dan dat de "Hobby Boer"** zou doen. Het is zo'n andere wereld, iets waar weinig mensen een voorstelling bij kunnen bedenken. Ik wil niet suggereren dat ze paarden zien als machines die maar even leuk moeten lopen, maar misschien ervaren zij het gewoon...anders.
Maar toch zou het in mijn ogen professioneler overkomen als men gewoon eens duidelijk durfde te zeggen: "Sorry, ik heb een fout gemaakt". Iedereen maakt fouten (ik ook) maar dat bewijst alleen maar dat je menselijk bent. Het komt nu echter op mij over alsof ze (FEI) de boel maar een beetje proberen te sussen, en maar hopen dat hun vaandel hoog blijft.

Maar paardrijden moet in iedere sociale kring in elk geval leuk blijven, en dat vergeten we soms nog wel eens.

**Natuurlijk wil ik nu niet iedereen afschrijven als een boer(in), het was alleen een duidelijke zwart/wit omschrijving :Y)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 19:09

Ben het eens met dat teveel media hier in meegaan. De BIT doet wel zogenaamd kritisch, maar zijn ook bang om adverteerders te verliezen. En elke maand staat er een groot artikel in van een topsporter, en ja als BIT kritisch zou zijn willen díe niet meer meewerken aan een leuk verhaal.

Hoefslag is imo een verlengstuk van de niet functionerende KNHS en FEI. Lekker met elkaar in hetzelfde rondje ronddraaien en praten over winstpunten waarbij welzijn ondergeschikt is 8)7

En wat betreft de opleiding van jury's; of die nou MBO of HBO is, dat maakt niet uit. Ze zijn té schijterig om in te gaan tegen de bobo's als Sjef Janssen. Niemand zal durven zeggen 'he Anky kan het ff wat minder' in de inrijring.

Ja dan krijg je op den duur dat mensen die geen enkele 'macht' hebben het gaan aankaarten, het filmen en op internet zetten. Dat is omdát de professionals die daarvoor aangewezen zijn, het allemaal laten liggen omdat ze te graag vriendjes zijn met de 'groten' in de topsport en hun centen.