Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:Ik denk dat we wat dat betreft op een totaal verkeerd spoor zitten. In de B moet paard al nageeflijk, wat resulteert in in de krul getrokken paarden, en blijkens een aantal topics op Bokt weten veel mensen niet eens meer hoe een nageeflijk, netjes gereden paard eruit ziet.......
Niet alleen de topsport schiet door, ook de basissport. Een plaatje is belangrijker dan correct rijden.
Yamcha schreef:Ik denk dat we wat dat betreft op een totaal verkeerd spoor zitten. In de B moet paard al nageeflijk, wat resulteert in in de krul getrokken paarden, en blijkens een aantal topics op Bokt weten veel mensen niet eens meer hoe een nageeflijk, netjes gereden paard eruit ziet.......
murphy102 schreef:Hoogste tijd voor verandering!! Terug naar het Skala!!
jasmijn78 schreef:In de krul getrokken moet afgestraft worden,
jasmijn78 schreef:maar combi's die niets rijtechnisch laten zien en maar een beetje meeliften (wat er in eerste intantie 'ontspannen en met de neus voor de ll' uit ziet) en zonder enige stelling en buiging, ruggebruik etc. door de proef heen sturen en niet van het padje afraken omdat ze gewoon een heel braaf paard hebben: DAT mag ook niet scoren.
jasmijn78 schreef:De huidige opbouw van de proeven IS gebaseerd op het skala. B/L staat voornamelijk: aanleuning, onstpanning en takt + horizontaal evenwicht centraal.
jasmijn78 schreef:Het manko zit hem in de opleidingsstructuur van de KNHS; die levert te veel te slechte instructeurs. En ook andere 'paardenopleidingen leveren amper goede instructeurs.
Abacab schreef:@ Janine, het grote geld verdien je echt niet in de paarden. Hoe veel ruiters kunnen er nu leven van de sport en zet dat eens af tegen de mensen die aan paardensport doen? Zelfs bij de profs kom je heel veel mensen tegen die in een gouden wiegje geboren zijn of zo'n typje voor het altaar hebben gevonden
Het schort wel enorm aan de opleiding van instructeurs. Helaas is Deurne maar gewoon een MBO-opleiding. Ik pliet ervoor om dat niveau op te trekken naar minimaal HBO.
Verder is er helemaal geen vooropleiding vereist om jury te kunnen worden. Slechts 5 wp in de klasse Z2 en een interne opleiding [die niet veel voorstelt en vooral hamert op kennis van de regelementen] zijn genoeg om alle basisklasses te kunnen jureren. Vind je het dan gek dat heel veel jury's totaal niet kunnen beoordelen of een paard rugebruik heeft of nageeflijk is en zich daarom maar blind staren op de neusje dat aan of iets voor de LL moet zijn.
Yamcha schreef:Ik denk dat ruiters prima iets rijtechnisch kunnen laten zien, zonder dat krulletje......
Yamcha schreef:maar dan liever nog het neusje een stukje voor de loodlijn dan erachter.
Er is gewoon teveel wat achter die loodlijn gereden wordt, en als je daarvoor het rijkunstig gevoel mist, dan resulteert het in de rug wegdrukken, en de achterhand nog op stal.
Yamcha schreef:In hogere klasses kun je een stabiele aanleuning eisen, maar in de B imo zeker nog niet.
Abacab schreef:@ Janine, het grote geld verdien je echt niet in de paarden. Hoe veel ruiters kunnen er nu leven van de sport en zet dat eens af tegen de mensen die aan paardensport doen?
Abacab schreef:Vind je het dan gek dat heel veel jury's totaal niet kunnen beoordelen of een paard rugebruik heeft of nageeflijk is en zich daarom maar blind staren op de neusje dat aan of iets voor de LL moet zijn.
Janine_L schreef:Die dame die al een paar keer de olympische spelen heeft gevonden (filmpjes van TS) leeft er goed van hoor.
Janine_L schreef:De vraag is....... mogen mensen geld verdienen TEN KOSTE van dierenleed.
Mijn antwoord hierop is nee
Janine_L schreef:De vraag is....... mogen mensen geld verdienen TEN KOSTE van dierenleed.
Janine_L schreef:Abacab schreef:
Het schort wel enorm aan de opleiding van instructeurs. Helaas is Deurne maar gewoon een MBO-opleiding. Ik pliet ervoor om dat niveau op te trekken naar minimaal HBO.