Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Gaby1994 schreef:Dingen is wat ik denk dat je paard iets moet doen waar die het totaal niet mee eens is. Zoals aan de hulpteugel enz.
Horsk schreef:unicorn_kiss schreef:De gehele paardensport is dwang
Beetje kort door de bocht.
Dwingen is als er veel geweld bij komt te staan. Bijvoorbeeld je paard vooruit slaan met de zweep, te veel druk aan de voorkant waardoor die moet zakken met zijn hoofd etc.
nine1987 schreef:@unicorn_kiss: Hier ben ik het niet mee eens.. Er bestaan echt wel paarden die AB-SO-LUUT geen ruiter op hun rug dulden.. Kun je hoog en laag springen, je blijft er gewoon niet op zitten, niet alle paarden laten zich rijden en zich dus ook niet "dwingen".. (maar dat is mijn mening)
Chaos schreef:Ik ben het eigenlijk wel eens met die opmerking. Men doet zo moeilijk tegenwoordig overal over.
In principe is de algehele paardensport mijn inziens zeker dwang, of heeft jullie paard je gevraagd er alsjeblieft een zadel op te gooien en op de rug te gaan zitten?
Dat het paard er niet om gevraagd heeft, betekent niet dat het gedwongen wordt.
unicorn_kiss schreef:Ja zo kun je het ook zien.... maar het komt er wel op neer dat een paard zichzelf niet opzadelt
WinBinChes schreef:Chaos schreef:Ik ben het eigenlijk wel eens met die opmerking. Men doet zo moeilijk tegenwoordig overal over.
In principe is de algehele paardensport mijn inziens zeker dwang, of heeft jullie paard je gevraagd er alsjeblieft een zadel op te gooien en op de rug te gaan zitten?
Dat het paard er niet om gevraagd heeft, betekent niet dat het gedwongen wordt.
Iemand iets laten doen zonder dat hij of zij erom vraagt is geen dwang.unicorn_kiss schreef:Ja zo kun je het ook zien.... maar het komt er wel op neer dat een paard zichzelf niet opzadelt
Omdat het paard zichzelf niet zadelt is het dwang? Hij kan de keuze maken om zich niet te laten zadelen.
Net zoals hij de keuze heeft om jou niet op te laten stijgen.
Als jij hem die keuzes ontneemt, dan is het dwang.
Het hebben van geen keus maakt het dwang.
unicorn_kiss schreef:Daar hoef je enkel maar je ogen voor open te doen of simpelweg de topics op 'praktijkproblemen' lezen.
Paard bokt tot ruiter eraf ligt enz... wat zijn de tips? Goed aanpakken, tik met de zweep, blijven proberen enz enz...
Geen enkel mens die zijn paard na een staaksessie pensioen geven hoor