Wanneer is iets dwang en wanneer is iets hulp?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniegirl

Wanneer is iets dwang en wanneer is iets hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 18:41

Ik hoor/lees vaak bij dingen 'je moet je paard niet dwingen!' Iets waar ik het tot op zekere hoogte mee eens bent, maar... wanneer is iets dwingen? Alleen bij een hulpmiddel zoals hulpteugels, of als je maar hulpen blijft geven? Ben benieuwd naar jullie meningen!

leeuwin

Re: Wanneer is iets dwang en wanneer is iets hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:28

Dwingen is voor mij meer dat je paard het MOET doen. Bijvoorbeeld gedwongen aan een slof ( hulpteugel ) lopen , door hem er aan te zetten en niet meer los te laten als ruiter zijnde. Hulpen is meer een been geven of een tikje met een zweepje . :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:37

De gehele paardensport is dwang ;)

Horsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:41

unicorn_kiss schreef:

>;) Beetje kort door de bocht.

Dwingen is als er veel geweld bij komt te staan. Bijvoorbeeld je paard vooruit slaan met de zweep, te veel druk aan de voorkant waardoor die moet zakken met zijn hoofd etc.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:41

unicorn_kiss schreef:

Dus jij zult nooit paardrijden???

Verder ga ik helemaal mee met leeuwin (leuke naam trouwens :P)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:45

Het is dwang als er kracht en pijn gebruikt wordt om een paard te laten doen wat jij wil.

Een paard moet altijd doen wat wij vragen en als wij het goed doen, gebeurt dat vanzelf omdat wij als leider geaccepteerd zijn door ons paard.
Anders proberen mensen dat weleens te bereiken met pijn en krachten dan kan het fout gaan.

voorbeeld van hulp: een paard wat vrijwillig op lichte neerwaartse druk van de slof reageerd.
dwang: een paard dat door de slof omlaag getrokken wordt.

voorbeeld van dwang: slaan met een zweep tot het paard eindelijk springt
hulp: een tikje erbij om duidelijker te maken wat je wil

Kortom: met alles kun je vragen of dwingen, zelfs met het scherpste bit kun je vragen en met een simpel halstertouw of zelfs helemaal niets kun je dwingen. Het ligt er compleet aan wat je ermee doet.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:12

Een in onze ogen acceptabele dwang noemen we een hulp. (want wie wordt er in vredesnaam mee geholpen?? :P eigenlijk is een teken een beter woord)

_Gaby1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:16

Dingen is wat ik denk dat je paard iets moet doen waar die het totaal niet mee eens is. Zoals aan de hulpteugel enz.

leeuwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:19

unicorn_kiss schreef:

Ben ik het absoluut niet mee eens. Wat is dat trouwens nou weer voor reactie!! :?
Je rijd dus ook geen paard neem ik aan?
Laatst bijgewerkt door leeuwin op 05-01-11 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

leeuwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:19

nine1987 schreef:
unicorn_kiss schreef:

Dank je haha :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:40

_Gaby1994 schreef:
Dingen is wat ik denk dat je paard iets moet doen waar die het totaal niet mee eens is. Zoals aan de hulpteugel enz.

Mijn paard heeft mij nog nooit verteld dat hij het er niet mee eens is als ik er een slof aanhang. Sterker nog, mijn paard loopt stukken beter met een slof, niet alleen aan de voorkant, maar ook aan de achterkant. Heb dus niet het idee dat hij er moeite mee heeft. Bovendien vraag ik me af in hoeverre een paard het wat uitmaakt of hij aan een hulpteugel moet lopen of gewoon aan de teugel.

dwang de; m machtsuitoefening waardoor men iem tot iets noodzaakt

In mijn ogen is paardensport inderdaad allemaal dwang, mijn paard help ik niet door op zijn rug te rijden. Betekend niet dat mijn paard het erg vindt, in tegendeel, maar ik help hem er niet mee. Door iets of iemand ergens toe te dwingen, kun je iemand helpen. Door mijn paard te dwingen aan de teugel te lopen (want dat doe je eigenlijk) en te lopen als ik hem aanspoor, krijgt hij meer spieren, wordt het werken makkelijker en wordt hij soepeler en bewegelijker, waarbij ik er vanuit ga dat dat voor mijn paard prima is. Dus door hem te dwingen iets te doen, help ik hem ook.

Vind het moeilijk om precies uit te leggen wat ik bedoel, maar ik denk dat je een paard zeker dwingt als je aan het rijden bent. Daarmee help je hem, maar dat weet dat paard niet. Het is dat een paard een vriendelijk dier is die dit alles toelaat, maar anders hadden we mooi pech gehad..

Kan me nog het beste vinden in de reactie van sparklingapp...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:46

nine1987 schreef:
unicorn_kiss schreef:

Jawel, dwang is niet per sé iets negatiefs.
Maar in principe kiezen paarden zelf niet om een ruiter op hun rug te hebben, ergo dwang

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:46

Horsk schreef:
unicorn_kiss schreef:

>;) Beetje kort door de bocht.

Dwingen is als er veel geweld bij komt te staan. Bijvoorbeeld je paard vooruit slaan met de zweep, te veel druk aan de voorkant waardoor die moet zakken met zijn hoofd etc.

Nee hoor dwingen heeft niks te maken met geweld, enkel met 'iets laten doen zonder keuze'.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:48

@unicorn_kiss: Hier ben ik het niet mee eens.. Er bestaan echt wel paarden die AB-SO-LUUT geen ruiter op hun rug dulden.. Kun je hoog en laag springen, je blijft er gewoon niet op zitten, niet alle paarden laten zich rijden en zich dus ook niet "dwingen".. (maar dat is mijn mening)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:01

Ik zie het verschil tussen dwang en hulp als tussen 'eisen' en 'vragen'.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:04

nine1987 schreef:
@unicorn_kiss: Hier ben ik het niet mee eens.. Er bestaan echt wel paarden die AB-SO-LUUT geen ruiter op hun rug dulden.. Kun je hoog en laag springen, je blijft er gewoon niet op zitten, niet alle paarden laten zich rijden en zich dus ook niet "dwingen".. (maar dat is mijn mening)

Hier loopt ook een recent topic over... dat er geen lastige paarden zouden bestaan.. blijft een discussiepunt.
Ik ga ervan uit dat de meerderheid van de paarden zich uit onderdanigheid zal 'laten doen'. Er zijn ook maar een miniem aantal paarden dat niet bereden kunnen worden uit verzet. (en dus GEEN medisch probleem) Maar dat neemt niet weg dat heel veel paarden ook gewoon genieten van rijden.
Maar toch blijft het dwang. Het klinkt alleen verdomd negatief, maar ben niet te belabberd om toe te geven dat ik mijn paard dwing om op hem te rijden.
Hij lijkt er wel plezier in te hebben :) ...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:07

Als een paard er plezier in heeft is het imo geen dwang..
Echter WEL als je ziet dat t paard er echt geen lol aan beleeft, dit valt vaak op te merken aan de lichaamstaal van het paard en/of bokken, weigeren en noem maar op..

(En je had mijn post wel correct gelezen, vergeten erbij te zetten, maar ik bedoelde inderdaad paarden ZONDER medisch probleem :P)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:10

Ja zo kun je het ook zien.... maar het komt er wel op neer dat een paard zichzelf niet opzadelt ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:12

moet je mij eens vertellen hoe hij dat meot doen? Er zullen er zat zijn die t wel deden als ze konden.. Waaronder die van mij.. Die staat al te stuiteren als ik aankom? gaan we wat doen, gaan we wat doen??? WAT WAT WAT DAAAAAAN vrouwtje??? :P Maar ik denk dat iedereen daar zijn eigen mening en visie op heeft, dus of je er een concreet antwoord op kunt krijgen, denk ik niet..

edit: spelfoutje

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:17

Ik ben het eigenlijk wel eens met die opmerking. Men doet zo moeilijk tegenwoordig overal over.
In principe is de algehele paardensport mijn inziens zeker dwang, of heeft jullie paard je gevraagd er alsjeblieft een zadel op te gooien en op de rug te gaan zitten?

Verder vind ik dat er sprake is van dwingen: - als je het paard niet de kans geeft het goed voor je te doen.

Een hulpmiddel vind ik een HULPmiddel, geen dwangmiddel. Dat kan het worden als je het niet goed gebruikt.

Ook vind ik dat je af en toe best ff mag dwingen. Mijn paard mag 22 uur per dag doen en laten waar die zin in heeft, dus als ik ermee bezig ga kan die best ff luisteren. Of gewoon actief naast me meelopen. Stel dat je paard zijn box niet in wil, dan heeft ie naar mijn mening toch echt ff pech. Klinkt misschien korter door de bocht dan dat ik het bedoel, maar goed. :)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:00

Chaos schreef:
Ik ben het eigenlijk wel eens met die opmerking. Men doet zo moeilijk tegenwoordig overal over.
In principe is de algehele paardensport mijn inziens zeker dwang, of heeft jullie paard je gevraagd er alsjeblieft een zadel op te gooien en op de rug te gaan zitten?
Dat het paard er niet om gevraagd heeft, betekent niet dat het gedwongen wordt.

Iemand iets laten doen zonder dat hij of zij erom vraagt is geen dwang.

unicorn_kiss schreef:
Ja zo kun je het ook zien.... maar het komt er wel op neer dat een paard zichzelf niet opzadelt ;)

Omdat het paard zichzelf niet zadelt is het dwang? Hij kan de keuze maken om zich niet te laten zadelen.

Net zoals hij de keuze heeft om jou niet op te laten stijgen.

Als jij hem die keuzes ontneemt, dan is het dwang.

Het hebben van geen keus maakt het dwang.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:22

WinBinChes schreef:
Chaos schreef:
Dat het paard er niet om gevraagd heeft, betekent niet dat het gedwongen wordt.

Iemand iets laten doen zonder dat hij of zij erom vraagt is geen dwang.

unicorn_kiss schreef:

Omdat het paard zichzelf niet zadelt is het dwang? Hij kan de keuze maken om zich niet te laten zadelen.

Net zoals hij de keuze heeft om jou niet op te laten stijgen.

Als jij hem die keuzes ontneemt, dan is het dwang.

Het hebben van geen keus maakt het dwang.

Het merendeel wordt hiervoor afgestraft = dwang

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:08

Waar haal jij de wijsheid vandaan dat het meerendeel hiervoor afgestraft wordt?

Het paard de keuze geven is niet afstraffen. Dus het rijden an sich is geen dwang. De manier waarop het gebeurt wel. En dat is wel een groot verschil, want het hoeft geen dwang te zijn.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:43

Daar hoef je enkel maar je ogen voor open te doen of simpelweg de topics op 'praktijkproblemen' lezen.
Paard bokt tot ruiter eraf ligt enz... wat zijn de tips? Goed aanpakken, tik met de zweep, blijven proberen enz enz...
Geen enkel mens die zijn paard na een staaksessie pensioen geven hoor

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:53

unicorn_kiss schreef:
Daar hoef je enkel maar je ogen voor open te doen of simpelweg de topics op 'praktijkproblemen' lezen.
Paard bokt tot ruiter eraf ligt enz... wat zijn de tips? Goed aanpakken, tik met de zweep, blijven proberen enz enz...
Geen enkel mens die zijn paard na een staaksessie pensioen geven hoor

Dat jij dat heel veel ziet, betekent niet dat dat waarheid is... En dus kan je het niet als feit benoemen en dus is het geen dwang. Het kan wel dwang zijn, maar dat hoeft niet altijd.

Dus ik hoef mijn ogen niet open te doen. Ik zie niet 1 waarheid. Jij wel....