Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

clarence

Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:57

Nou, weer een vraagje van mij. Hopelijk komt er een leuke discussie uit naar voren.

Wat vinden jullie als dressuur- en springruiters (en amazones natuurlijk) van dressuur voor het springpaard?
Is dat uitwisselbaar of is het iets heel anders?
Kan je als springruiter een dressuurruiter op je paard laten rijden (zeg beiden Z niveau) en dan in het weekend op concours?
Kan je als springruiter zonder zorgen les nemen van een dressuurruiter?
Veel springruiters hebben les van Roelie Bril, maar geeft hij nou heel anders les dan een echte dressuurinstructeur zou doen?

Als we naar het hoogste niveau kijken, dan zien we dat de Amerikanen, Duitsers, Fransen en NL'ers allemaal heel anders door het parcours gaan, maar dat ze toch allemaal zo op elkaars paarden wegrijden. Een enkele uitzondering daargelaten. Maar... is de manier waarop ze tot die prestaties komen, de manier waarop ze hun paarden gehoorzaam maken, de manier waarop ze hun paarden dressuur rijden, nou ook hetzelfde?
Ik denk het niet, maar is er dan wel een manier die beter is dan de andere manieren? Is er een beste manier van dressuur rijden?
Is het echt alleen maar afhankelijk van het paard en iedere ruiter zoekt een paard dat past bij z'n systeem?

Nou, genoeg vragen voor discussie denk ik zo. Ik heb natuurlijk zelf wel een mening, ook al ben ik altijd bereid die bij te schaven en ik wil zo veel mogelijk ideeen opdoen om zelf tot een conclusie te komen.

Dus, bij voorbaat hartelijk dank,

- C

Mootje

Re: Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:09

Hier een SGW-amazone :D
Ik vind dressuur belangrijk, eigenlijk het belangrijkst in de training van mijn paard. Sommige oefeningen zijn in mijn ogen voor een springpaard niet heel erg van toepassing, maar als je in meerdere disciplines uitkomt natuurlijk wel.
Ik heb dressuurles van een 'echte' dressuurruiter. Gelukkig strookt dit met hoe mijn springinstructeur lesgeeft, anders had dit niet gewerkt.
Er zijn duizenden wegen naar Rome en niet elke weg leidt tot even snel / zichtbaar resultaat. Voor elk paard en elke ruiter zal dit anders zijn.

Ik denk dat een (professionele) ruiter meerdere systemen heeft, want meerdere toppaarden welke in hetzelfde systeem gereden kunnen worden lijkt mij niet echt reëel!
Waarom de meeste paarden toch goed op andere ruiters reageren bij een ruiterwissel? De opleiding van zowel ruiter als paard zijn waarschijnlijk zo gedegen, dat met evt. wat kleine aanpassingen dit geen probleem zal zijn (voor de korte termijn). Op lange termijn zou dit misschien wel problemen gaan geven!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:12

Ja hoor, dat kan, vraag Hesterve hier op bokt even. Zij rijdt een springpaard, waar actief mee gesprongen wordt, ik meende in het M, en zelf start ze Z1 dressuur met het dier. Gaat prima, ik zie niet in waarom niet. Het is voor eht paard een goede afwisseling!

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:17

dressuur is ook bij een springpaard zeker nodig. je krijgt meer controle over je paard en leert samen te werken. dat het doordat je dressuur rijd altijd goed gaat met springen is niet zo.
dressuur helpt maar springen vind ik toch nog een vak opzich. je moet toch op andere dingen reageren.

Ik vind zelf dat je niet persee dressuur hoeft te rijden op concour als je het thuis maar doet. als iemands passie gewoon bij het springen ligt en geen geld op concour uit wil geven aan dressuur moet hij/zij dat zelf weten vind ik.

of je zonder zorgen les kunt nemen van een dressuurruiter vind ik uiteraard waar. waarom zou je, je daar van moeten behouden of voor moeten schamen vele mensen doen dat om de puntjes op de i te krijgen.

iedereen heeft volgens mij een andere rijstijl. maar de meeste ruiters op hoog niveau hebben leren rijden op vele paarden. ze voelen aan wat het paard heeft en wat de beperking is en geven daar aan toe en werken daar aan. daarom kunnen ze zo snel op elkaars paarden weg rijden (de paarden van hun collega ruiters zijn verder meestal ook goed voor elkaar).

ik ben zelf een springruiter. rijd thuis bijna alleen dressuur. zo leer je toch beter te rijden. ik rij ook op meedere paarden dus zorg dat ik van de paarden direct probeer te weten wat ze mankeren/missen en wat hun sterke punten zijn. zo kun je snel verder.
nooit heb ik eigenlijk op concour dressuur gereden. het kostte teveel tijd naast het springen en kon daardoor ook minder paarden uitbrengen op concour.
momenteel heb ik toch een andere inslag gedaan. heb iets minder paarden genomen en ben nou bezig met de eerste uit te brengen in de dressuur (ook al verwachte niemand dat van mij en mijn pony heb ik toch veel punten de laatste weken bij elkaar gehaald).
replay ging van springpaard (ZZ).
Afbeelding
naar prikker (nu nog B)
Afbeelding

zo krijg je toch de meeste grip op een paard en krijg je de beste band tussen paard en ruiter.

Dit is natuurlijk mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:38

Mmm ja en nee. Uiteraard bestaat de basis van een springpaard uit dressuur, maar er zijn nu eenmaal springpaarden die niet optimaal gebouwd zijn om netjes dressuurmatig te lopen.
Een springpaard wordt dressuurmatig getraind met een basis voor het springen. Daarmee bedoel ik dat je meer traint op kracht en balans, schakelen en effectiveit van de hulpen. Het kan mij geen snars interesseren dat mijn springpaard netjes kan wijken of zuiver een wissel springt, als hij deze maar springt.

Dus mijn 'conclusie'. Springpaarden worden dressuurmatig getraind om beter te worden voor het springen, niet perce voor de dressuur. (gut hoe formuleer ik dit nu juist :') )

overigens werk ik nu op een internationale springstal waar ik dit dus terug zie.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:26

Ik denk dat zowel de spring- als de dressuurruiters dressuurmatig (moeten) rijden om het paard sterk, soepel en gehoorzaam te maken en te houden. Het grote verschil is dat het bij een springpaard minder belangrijk is of het er mooi uitziet.

Met een springpaard rijd je dus functioneel dressuur waarbij je minder rekening houdt met het gewenste dressuurplaatje. Bij dressuur rijd je ook functioneel, maar moet een jury het er ook nog mooi uit vinden zien. Helaas gaat functioneel en mooi in de ogen van de jury/toeschouwers tegenwoordig niet meer altijd samen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:35

ja, Roeli Bril geeft (aan springruiters) anders les, dan een proef gerichte instructeur.
Roeli richt zich vooral op ontspanning, gehoorzaamheid, rechtrichten en aan de hulpen zijn. Niet zo zeer op oefeningen correct uitvoeren.

De basis is dus hetzelfde. Voor een springpaard en ruiter is de uitvoering verder niet zo belangrijk, als de basis maar goed is. Een springpaard heeft bijvoorbeeld minder oprichting nodig en is het minder erg als bijvoorbeeld het changement niet correct gedaan word.
Uiteindelijk probeer ik als springruiter wel te perfectioneren, maar de druk naar perfectie is een stuk lager. Voor dressuurruiters zijn de oefeningen een doel, voor springruiters een middel om het doel te bereiken.

Dan heb je, zoals joolien al schreef, ook paarden die zich niet laten bewerken, niet fijn nageeflijk kunnen lopen, of juist gruwelijk op de kop gebouwd zijn etc. Deze paarden kunnen toch goed functioneren als springpaard.

Een dressuurruiter probeert naar een bepaald plaatje te werken, wat voorgeschreven staat en door jurylleden graag gezien word. Als springruiter kun je verschillende stijlen aannemen, waar ook weer verschillende manieren van dressuurmatig rijden bij horen. Want de balk moet immers boven blijven en het paard moet er over.

Ik denk wel dat dressuur en springen samen gaan. Misschien is het zelfs wel beter voor de paarden.sgw-ers doen niet anders. Een van mijn Z springpaarden, word door iemand anders Z dressuur gestart. Vaak ook op dezelfde dag. Zelf rij ik met een Z springpaard ook L2 dressuur. Dressuurring uit, martingaal en peesbeschermers aan, plastron af en de springring in.
Dus imo is het zeker te combineren.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:41

Voor dressuurruiters zijn de oefeningen een doel, voor springruiters een middel om het doel te bereiken.

Wat een mooie zin!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:47

Dat is inderdaad de zin die het perfect samenvat.
het feit dat springpaarden omgeschoold worden tot dressuurpaarden, maar dressuurpaarden nooit tot springpaarden (op het hoogste niveau) zegt eigenlijk al genoeg.
Een dressuurpaard is zo verfijnd afgericht, dat zou als springpaard echt alleen maar tegenwerken.
Zie je het al voor je dat je iets teveel sluit, je paard gelijk met zijn kin op zijn borst loopt, dan krijg je nooit meer een afstand.
of dat je diep gaat zitten, en dat je paard dan gelijk stilstaat....
dressuur blijft ook voor een springpaard de basis...maar dan niet helemaal verfijnd en uitgewerkt maar als gymnastiek en verbeteren van reacties en hulpen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:47

ja goed hè! Bedacht ik me net ff toen ik een rondje aan het buitenstappen was.
Zo zie ik het iig wel.

Maar ik stond zelf ook wel even te kijken van m'n filosofische kunsten hoor :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:55

Haha, je hebt meer in je zitten dan je zelf dacht! Het is wel erg waar, het zijn gewoon twee heel verschillende manieren van rijden. Het een kan de ander helpen, beide kanten op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:14

Nou dan is deze discussie ten einde haha. Mooi geformuleerd Bianc :P

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:17

ik had eigenlijk wel meer discussie verwacht.
Vooral van dressuurders die zeggen dat we toch alleen maar rukken en plukken ;)

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:26

Ik vind dat springen : dressuur met hindernissen is!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:16

schoentje schreef:

Ik ben een echte dressuurder, maar heb ook vijf wedstrijdjes gesprongen. Ik vind niet dat springen ALLEEN maar geruk en gepluk is, alleen op hoger niveau vind ik dat er af en toe flink getrokken wordt. Maar daar zijn de hindernissen en afstanden soms ook debet aan. Zeker als de basis van de dressuur er is, is er niet veel geruk en gepluk nodig!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:29

Ik denk dat er weinig discussie komt want schoentje heeft eigenlijk alles al gezegd! Zo is het gewoon. :D

Al denk ik wel dat menig dressuur ruiter wat van springruiters kunnen leren qua diep,rond en ontspannen rijden. (dan bedoel ik eigenlijk dressuur ruiters op amateur niveau) EN het rechtuit rijden, als ik om me heen kijk zie ik veel dressuur ruiters alleen maar oefeningen doen en met "stelling" buiging rijden. Nou moet ik zeggen dat het niveau hier in Sachsen (Duitsland) ook wel veel minder is dan in NRW en NL bv. Van springruiters is ook wel wat te zeggen natuurlijk, daar zie je ook wel ruiters die denk ik 2 in de week op hun paard springen, wat rukken en plukken en een parcours rondkomen. Maar die komen zichzelf wel tegen vanaf het M, dan krijg je toch een probleem.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:32

Om nog even op de opeingspost terug te komen, ik denk dat een dressuur ruiter over het algemeen makkelijker met een springpaard kan weg rijden omdat de basis, rond, diep en ontspannen vaak er goed in zit.

Voor een springruiter wordt het denk ik lastiger om met een dressuur paard een parcours te springen, die worden toch anders getrained. Het gaat erom hoe het in de proef er uit ziet en als je dan 5 min. ongelijke druk in je handen hebt dan is dat maar zo, hoofdzaak is dat de jury het niet te zien krijgt.

Als beiden paarden op de manier getrained worden zoals het in de boeken beschreven wordt is er natuurlijk niets aan de hand... ;-)
Laatst bijgewerkt door muc op 26-08-10 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:33

schoentje schreef:

Ik ben, als redelijke dressuurmuts, op een gegeven moment voor mn lessen overgestapt naar sprngruiters :D Eindelijk een behoorlijke, eerlijke basis erin! :D
Voor de verfijning nu wel een dressuurjuf, maar het gewoon simpel rijden, lichaam zo efficient mogelijk laten gebruiken, etc, daarvoor ga ik liever naar een springinstructie :)

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:39

mijn ervaring is dat ik liever dressuurmatige training volg bij een springruiter en bij een dressuurruiter :o
vooral omdat ik meerdere paarden rijd en de springruiters vaak qua gevoel dichter bij komen hoe je een combinatie wordt..

dressuurruiters (vast niet allemaal :P ) zijn meer techneuten heb ik het idee... dit is de manier hoe het moet... en daar moet je het dan mee doen..

mijn eigen rijd ik intern. in het 1.40m, daar heb ik vroeger wel dressuur mee gereden op concours, maar ik had er geen zin meer in en geen tijd omdat de rest van de paarden ook de ring in moesten. heb er wel eens een dressuurruiter op gehad... maar daar werd ik niet blij van :o was een hele andere manier van rijden dan dat ik graag zie. voor mij is het meer loswerken van de paarden, ik gebruik bv wijken/schouderbinnenwaarts enz om een paard losser of sterker te maken en niet omdat het netjes getoond moet worden in een proef

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:42

Dat laatste is precies een nuanceverschil wat ik ook heel erg merkte Biertabje. Bij de dressuurinstructie wa smn schouderbinnenwaarts goed, dus het was goed. Terwijl het hele gevoel níet goed was. Door wijken, sb, travers, etc los te laten als doel, maar te gebruiken als middel (dank Schoentje voor de bewoording ;)) is het resultaat vervolgens dat het algemene gevoel veel fijner wordt en goh, wat een verrassing, die oefening an sich ook!
Nu moet ik trouwens zeggen, huidige dressuurinstructie denkt ook zo en mijn springinstructeur waarvan ik zoveel dressuurmatig geleerd heb lest weer bij een dressuurman, dus..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:46

bedenk dat een springpaard in vol wedstrijdseizoen thuis in conditie gehouden wordt door vnl dressuurmatig werk en galopwerk en er zelden nog gesprongen wordt en al helemaal niet op hoogte.

Dus dressuur is ook belangrijk voor een springpaard. dressuur is eigenlijk het gymnatiseren van je paard, rechtrichten, soepel maken, in balans en op eigen benen leren lopen. Dit draagt bij tot de controle die nodig is om je paard gemakkelijk kort te doen wenden, galopsprongen te verkorten en verruimen om uit te komen voor de sprong. zonder goede dressuurbasis kan/blijft een springpaard niet soepel 1.40 of hoger springen.

dus zoals biertabje zegt je gebruikt de dressuur om ja paard sterker te maken en niet voor de oefeningen op zich. zoals helaas de laatste tijd wel vaker het doel is van dressuurruiters en dat is jammer, want de essentie gaat hierbij verloren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:48

kleinvosje schreef:
Voor dressuurruiters zijn de oefeningen een doel, voor springruiters een middel om het doel te bereiken.

Wat een mooie zin!

Een mooie zin, maar niet een zin die klopt (voor mij in elk geval).
Ik rijd als dressuurruiter geen oefeningen om de oefeningen, maar omdat ze mijn pony sterker maken. Om een voorbeeld te noemen, schouderbinnewaarts is geen kunstje, maar een oefening om het achterbeen te versterken. Voor mij zijn de oefeningen dus ook een middel om het doel te bereiken. Het doel is alleen geen proef rijden, het doel is een sterke, fijn getrainde, goed aan de hulpen staande pony :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:54

@ blijheid: voor mij is de dressuur ook in de eerste plaats een middel om een gezond en goed gespierd paard te krijgen, dat fijn te rijden is. En een dressuurproefje meepikken is gewoon als controle voor mezelf : "ben ik goed bezig"

Maar als ik dan rondom mij kijk dan zie ik veel ruiters/amazones die alleen oog hebben voor de oefeningen en het plaatje. bv bij middendraf is het belangrijker dat die er "mooi/spectaculair uitziet" ongeacht wat ze ervoor moeten doen, dan dat het paard goed reageert op fijne hulpen maar misschien niet zo spectaculair verruimd.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:58

werkt in 2 richtingen volgens mij:

voor een springpaard is een goeie dressuurbasis onontbeerlijk want het paard moet soepel zijn, aan de hulpen lopen, spieren kweken, rug goed leren gebruiken, noem maar op...

voor een dressuurpaard vind ik het echter ook niet slecht als het paardje ook een basis springen kent - terug om soepel te lopen, rug te gebruiken, ...
basis springen noem ik "gymnastiek" (oa cavaletti ed) - wat "basis" springen is hangt dan weer van paard tot paard af, de ene heeft al meer dan genoeg aan 30cm hoogte bv, de andere gaat vlotjes over 80cm en de rest

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:03

Leuk topic :) Ik spring en dressuur (en soms SGW) en vind dat het allemaal prima naast elkaar kan! Les bij zowel spring- als dressuurruiter en vind de dressuurles meestal nuttiger! Door goed aan dressuur te werken(o.a. contragalop, veel verzamelen) is mijn paard veel sterker geworden in de achterhand, waar ik nu weer profijt van heb in het springen.
Ik denk dat veel dressuurpaarden qua afwisseling heel goed wat meer balkjes/sprongetjes kunnen doen..