Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)
schoentje schreef:ik had eigenlijk wel meer discussie verwacht.
Vooral van dressuurders die zeggen dat we toch alleen maar rukken en plukken
schoentje schreef:ik had eigenlijk wel meer discussie verwacht.
Vooral van dressuurders die zeggen dat we toch alleen maar rukken en plukken
Eindelijk een behoorlijke, eerlijke basis erin!

) zijn meer techneuten heb ik het idee... dit is de manier hoe het moet... en daar moet je het dan mee doen..
was een hele andere manier van rijden dan dat ik graag zie. voor mij is het meer loswerken van de paarden, ik gebruik bv wijken/schouderbinnenwaarts enz om een paard losser of sterker te maken en niet omdat het netjes getoond moet worden in een proef
) is het resultaat vervolgens dat het algemene gevoel veel fijner wordt en goh, wat een verrassing, die oefening an sich ook!kleinvosje schreef:Voor dressuurruiters zijn de oefeningen een doel, voor springruiters een middel om het doel te bereiken.
Wat een mooie zin!
Ik spring en dressuur (en soms SGW) en vind dat het allemaal prima naast elkaar kan! Les bij zowel spring- als dressuurruiter en vind de dressuurles meestal nuttiger! Door goed aan dressuur te werken(o.a. contragalop, veel verzamelen) is mijn paard veel sterker geworden in de achterhand, waar ik nu weer profijt van heb in het springen.