Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 13:37

Omdat veel mensen hier toch veel verschillende ideeën over bleken te hebben in andere topics, maar er nog geen echt topic voor was.. hier!

Na aanleiding van:
[VN] Edward: 'Alle wereldrecords in handen, maar het kan beter'
[EV-ITP] Edward Gal en Totilas @ kur CHIO Aachen 2010

De proef:
http://www.youtube.com/v/FX02aKEVK60

Quotes van Miska: (niet per se omdat ik haar mening deel, maar omdat deze posts goed in een discussietopic passen)
Miska schreef:
DDW1190 schreef:
haha wat voor achterhand wil jij dan zien bij een paard?

Hoe ga ik dat hier nu duidelijk uitleggen... :P

Maar ik zal een poging doen.
Ik gebruik even je avatar als voorbeeld, aangezien die wel mooi overeen komt.
Het achter onderbeen \ hoort in dezelfde lijn als het voor boven been. \
En dat is bij sommige paarden vrij stijl, maar het kan ook verticaler zijn alleen dat hoort imo altijd gelijk op te gaan.
Snap je wat ik bedoel?
Bij jouw paardje is dat bijna gelijk en geeft een beeld dat goed in balans is.

Ik heb wat plaatjes gevonden.

Natuurlijk evenwicht:
Afbeelding

Dit is rijkunstig evenwicht:
Afbeelding

En dit is echte verzameling:
Afbeelding

Bij onze Totilas komt het achterbeen niet eens in de buurt met het voorbeen op bepaalde foto's, behalve foto 6 dat komt aardig in de richting, maar nog niet helemaal.
Het voorbeen reikt tot grote hoogte, maar het achterbeen haalt dat niet eens.
Foto 2 & 3 ook, daarbij krijg ik een tuigpaard voorbeen idee.
Het voor bovenbeen is helemaal verticaal, terwijl het achterbeen zo hoog niet komt.
Ik vind het geen mooi beeld geven. :n

Overmatig ruggebruik: (fout)
Afbeelding

Gebruik buikspieren: (goed)
Afbeelding

Duidelijk genoeg?
Dat is wat ik graag wil zien en dat mis ik bij onze Edward en Totilas.
Maar misschien bekijk ik het wel verkeerd.
Ik ben natuurlijk maar een leek en hij is de prof. ;)
Jammer genoeg is dat wat de jury tegenwoordig onder dressuur verstaat, terwijl het imo veel beter kan!
Het lijkt allemaal heel spectaculair, maar ik vind het er nog niet eens in de buurt komen. :n

Miska schreef:
Hier Edward Gal op Gribaldi.

2002
Afbeelding

Dit zijn ze ook weer samen...

2004
Afbeelding

En nog een keer...
2007
Afbeelding

Waar is het achterbeen gebleven? :?

Dan vind ik het eerste beeld toch echt wel het mooist! :j
Zien jullie overeenkomsten met hoe Totilas nu loopt?
Geeft je toch wel te denken wat de manier van trainen is...
Ik wil niet miepen, want zowel Gribaldi als Totilas zijn mooie paarden ansich, maar iedereen ziet toch dat het achterbeen lang niet (meer) mee komt!

Zelf weet ik niet zo goed wat ik er nou van moet vinden. Enerzijds klopt het idd volgens mij niet dat hij zo weinig ondertreed, maar aan de andere kant weet hij toch wel heel veel moois te laten zien terwijl hij 'incorrect' beweegt, is het dan wel echt zo incorrect? Want wat hij doet vraagt toch wel wel veel van een paard.

Bomba

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:41

Ik vind het achterbeengebruik van Totilas incorrect. In verhouding tot het voorbeen doet het achterbeen niks, en laat het ook nog eens steeds minder worden ook. De kracht moet vanuit het achterbeen komen, niet van het voorbeen. Wat Edward en Totilas laten zien is geen dressuur, maar een circus act.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:43

Ik had het gezien bij zijn laatste kuur idd. Hij lijkt steeds korter te worden achter idd en verkeerd ruggebruik. Zonde hoor.
Duidelijk hoor!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:45

Ik deel je mening. Totilas loopt niet lekker. Kin op de borst, achterbeen- en voorbeengebruik komen niet overeen.

Deze houding vind ik top, al mag zijn neusje er voor mij nog net wat meer uit. +:)+

Afbeelding

Maar wie zijn wij om dat te zeggen? Ik kan niet eens een B-proefje met winst rijden :=

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:47

ik vind idd ook dat het achterbeen gebruik van totilas niet correct is,
vaak komt hij er gewoon niet bij...
Ik heb altijd gelaard dat er drie gelijke driehoeken in de draf te zien moeten zijn... bij totilas zie ik dat nooit.
het is een mooi paard, en hij laat goede dingen zien...
maar dat achterbeen is gewoon neit correct

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 13:48

xDonja schreef:
Ik deel je mening. Totilas loopt niet lekker. Kin op de borst, achterbeen- en voorbeengebruik komen niet overeen.

Deze houding vind ik top, al mag zijn neusje er voor mij nog net wat meer uit. +:)+

Afbeelding

Maar wie zijn wij om dat te zeggen? Ik kan niet eens een B-proefje met winst rijden :=

Ik vind zijn bovenlijn daar wel erg vreemd en hij tilt zijn ene voorbeen wel ver omhoog, maar de knie buigt eigenlijk heel weinig alsof hij hem alleen uitsteekt.

Ik denk ook niet dat dit een goede houding is.

edit:
@NonaWen: Geen idee ben net terug van vakantie en ik zag hier zo gauw geen recent topic staan.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:51

Het beste kan je nog vergelijken met Gribaldi als driejarige.

Afbeelding

Afbeelding

minniemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:52

Totilas is een schitterend paard, zonder twijfel. Maar het achter been treedt niet over de afdruk van het voorbeen. Wordt met zo'n spectaculair voorbeen wel een beetje moeilijk, dat geef ik toe. Maar waarom? Waarom niet wat minder van voor en wat meer actie van achter?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:53

Nee, Totilas wordt niet bepaald getraind met het achterbeen als belangrijkste onderdeel nee, dat is duidelijk te zien, hoe mooi iemand het ook mag vinden.
Ik vind het ook spectaculair hoor, maar ik noem het niet correct.

Ik denk dat de hele dressuursport deze kant op zal gaan. Steeds meer spectakel en minder correctheid. We leven in een maatschappij dat alles gekker wilt hebben, dus ook de dressuursport :)

spottedponie

Ik meen ook dat het onderbeen van het achterbeen evenwijdig moet lopen aan het onderbeen van het voorbeen??

In de eerste foto van Gribaldi is dit duidelijk het geval, bij de andere fotos niet...

Ditzelfde zie ik volgens mij bij Totilas terug (al vind ik hem nog steeds waanzinnig...)

Anoniem

Bomba schreef:
Ik vind het achterbeengebruik van Totilas incorrect. In verhouding tot het voorbeen doet het achterbeen niks, en laat het ook nog eens steeds minder worden ook. De kracht moet vanuit het achterbeen komen, niet van het voorbeen. Wat Edward en Totilas laten zien is geen dressuur, maar een circus act.

Een circusact vind ik weer onzin.

Waarom gaan wij hier over discussieren terwijl hij wereldrecord naar wereldrecord loopt? Wat zien wij wel wat de beste dressuurjury's ter wereld volgens jullie niet zien? Of zijn er jury's en andere bevestigde criticy die dit beamen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:57

Vind Edward en Totilas, super combi.
Echter ik mis ook wat van achteren, zeker in vergelijking met het spectacel voor.

Dressuur is niet iets objectiefs heeft ook met smaak te maken en die is voor iedereen verschillend.
Ik mis de balans tussen voor en achter, dat zou voor mij het plaatje compleet maken.
Achter lijkt hij zeker in verhouding met voor een compleet ander paard.

Kan overigens prima genieten van Totilas hoor! Prachtig dier!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:59

Enige wat ik hierover wil zeggen is dat je op basis van foto's écht geen achterbeen gebruik kunt beoordelen. Zoals bovenstaande foto's zijn op totaal verschillende momenten genomen en dus niet vergelijkbaar.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:59

Ik vind het ook wel een leuke combi, maar errrrg overroepen, al is Totilas echt wel een supergetalenteerd paard, maar, de manier waarop dit paard getraind wordt? Neen, niet mijn ding, als driejarige kwam hij nog onder vanachter, aktief achterbeen, maar nu?! Is volgens mij maar vr bepaalde periode tot ie blessures krijgt, kan me niet voorstellen dat deze manier van lopen vr een paard nou echt gezond is?!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:00

phormicola schreef:
Nee, Totilas wordt niet bepaald getraind met het achterbeen als belangrijkste onderdeel nee, dat is duidelijk te zien, hoe mooi iemand het ook mag vinden.
Ik vind het ook spectaculair hoor, maar ik noem het niet correct.

Ik denk dat de hele dressuursport deze kant op zal gaan. Steeds meer spectakel en minder correctheid. We leven in een maatschappij dat alles gekker wilt hebben, dus ook de dressuursport :)

Feit is dat op grote concoursen de grote meerderheid van de (betalende) bezoekers nauwelijks weet heeft van hoe een paard correct afgericht dient te worden en welk beeld daarbij hoort. Deze meerderheid houdt echter wel van het element show en of het wel of niet correct is doet niet ter zake. In feite is de sport een soort blockbuster geworden, men wil gewoon vermaakt worden en letterlijk zijn ogen uitkijken. In dat opzicht weinig verschil tussen een dressuurwedstrijd en bijv. een James Bond film. Helaas zijn ook juryleden niet immuum voor het fenomeen show en daardoor worden dit soort paarden doodgegooit met punten. Ik klaag niet als Nederland daardoor goud wint maar op zijn zachtst gezegd is het wel apart. Helaas zijn combinaties als Haazen/Nartan daar de dupe van, wel correct maar niet spectaculair.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 14:01

Joolien schreef:
Bomba schreef:

Waarom gaan wij hier over discussieren terwijl hij wereldrecord naar wereldrecord loopt? Wat zien wij wel wat de beste dressuurjury's ter wereld volgens jullie niet zien? Of zijn er jury's en andere bevestigde criticy die dit beamen?

Blijkbaar vinden de dressuurjury's dit wel acceptabel, terwijl gewone ruiters met gewone paarden hier absoluut keihard op afgerekend worden.

Logisch toch dat mensen daar twijfels over hebben. Op achterbeengebruik wordt zoveel gehamerd en je ziet het hier gewoon zo weinig, maar het wordt beloond ipv afgestraft. En blijkbaar is het beeld van wat de jury wil zien verandert alleen is dat beeld wel beter?

Ezumii schreef:
Enige wat ik hierover wil zeggen is dat je op basis van foto's écht geen achterbeen gebruik kunt beoordelen. Zoals bovenstaande foto's zijn op totaal verschillende momenten genomen en dus niet vergelijkbaar.

In de OP staat ook een filmpje.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:02

Ezumii schreef:

Mee eens maar ook in het echt (wedstrijd en trainig) doet het heel onnatuurlijk aan zoals dit paard loopt.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:03

Ho ho, ik zeg ook niet dat iedereen hier op basis van foto's beoordeelt. Maar er zijn er wel die dat doen ;).

Mi_Amore

ulysse1 schreef:
Bomba schreef:

Kon het zelf niet beter zeggen ;) Volledig met je eens !

Ik deel dezelfde mening ;) Vind Totilas zijn voorbeengebruik gruwelijk om te zien moet ik eerlijk zeggen. Ik vind er niets natuurlijks meer aan :n Leuk dat je paard zijn voorbeen intensief gebruikt, maar volgens mij loopt hij toch zo niet door de wei ;) Ik zie liever het dressuur van 10, 15 jaar geleden dan het huidige... Ik vind dat heel wat mensen eens terug moeten gaan in de tijd, want het gaat niet meer om het natuurlijke talent van het paard, maar om het showgehalte.

Miska

Ezumii schreef:

Daar heb je deels gelijk in, maar alles is een moment opname alleen als je de kür bekijkt dan zie je het ook.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:04

chipieke schreef:
Ik deel dezelfde mening ;) Vind Totilas zijn voorbeengebruik gruwelijk om te zien moet ik eerlijk zeggen. Ik vind er niets natuurlijks meer aan :n Leuk dat je paard zijn voorbeen intensief gebruikt, maar volgens mij loopt hij toch zo niet door de wei ;) Ik zie liever het dressuur van 10, 15 jaar geleden dan het huidige... Ik vind dat heel wat mensen eens terug moeten gaan in de tijd, want het gaat niet meer om het natuurlijke talent van het paard, maar om het showgehalte.

Precies, het klassieke is er een beetje boel vanaf.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:06

Joolien schreef:
Bomba schreef:

Nou idd zeg!!! In plaats van dat we zeggen het NL team heeft in Duitsland het Duitse team aan de kant gezet gaan we roepen dat Totilas niks is...

Training onnatuurlijk? Ik heb hem tijdens het losrijden in Neumünster gezien en er was echt niks onnatuurlijks aan... Ooo wacht jawel! Hij is van een buitenaards niveau! Nu snap ik het! :)*

_CaithlynnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:06

Maar zolang ze hoge punten geven.
En dus niet kijken of er correct gereden wordt.
Zal het ook zo voor altijd blijven.
Ik vind het een echte toppaard.
En ben wel weg van hem.
Verder ik vind het wel knap

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 14:11

Ezumii schreef:
Ho ho, ik zeg ook niet dat iedereen hier op basis van foto's beoordeelt. Maar er zijn er wel die dat doen ;).

Ik vermeldde het alleen nog een keer, omdat hij niet zo opvalt en mensen er misschien overheen kijken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:13

Het lijkt allemaal zo onnatuurlijk, maar Totilas nadert gewoon een vorm van absolute perfectie, is dat zo erg?
En het lijkt me niet dat ze trainen puur om het voorbeen, lijkt me namelijk nogal riskant in de vorm van blessures en dat zou nogal stom zijn he :+