Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Saar88 schreef:Ik denk dat het bij de westernpaarden veel meer om de algehele wendbaarheid gaat, omdat dit natuurlijk oorspronkelijk was bedoeld voor het drijven van koeien. Als er zo'n beest van voor op je af komt stormen, dan moet je paard net zo hard opzij kunnen als voorwaarts of achterwaarts.
Correct me if I'm wrong, ik heb namelijk erg weinig verstand van de westernsport
Moll schreef:maar is dit met dressuur ook niet zo een oefening in zetten en het paard deze blijft doen tot er verandering in komt van uit de ruiter? en is een drijvend been altijd aan wezig of alleen als de inpuls van het dressuur paard minder word?
mol
Professor schreef:Moll schreef:maar is dit met dressuur ook niet zo een oefening in zetten en het paard deze blijft doen tot er verandering in komt van uit de ruiter? en is een drijvend been altijd aan wezig of alleen als de inpuls van het dressuur paard minder word?
mol
Denk het niet mijnheer Moll, zeker niet met een pirouette of Piaffe of Passage, men drijft inwezen steeds, al is het met alleen de kuit die aan het paard blijft.
Wij dressuur ruiters hebben daarmee altijd feeling met het paard, wat ik nou niet bepaald zie bij werstern ruiters.
FaberSmid schreef:Daarom ben ik ook van mening dat het oneerlijk is als de dressuurruiter niet correct de voorgeschreven hulpen geeft door gewoon minder of geen hulpen te geven? Zo is een dressuurpaard niet beleerd en geschoold, hoe kan de ruiter nu verlangen van een dressuurpaard te werken als een westernpaard met geheel contra beleren en scholing?

Anya schreef:@professor: bij die opmerking is sprake van vooroordelen. Er zijn westernruiters zonder feeling met hun paard, er zijn dressuur/spring/eventingruiters zonder feeling met hun paard.
Kortom: er zijn ruiters die misschien niet zouden moeten rijden, maar een fiets moeten kopen. Dat is heel wat anders.