Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bandita

Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:15

Citaat:
'Het overgewicht van de ruiter heeft een negatief effect op het paard'

Wat vinden jullie hiervan?

SteffiiY

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:23

Dit ligt aan de verhouding :j

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:24

het ligt eraan hoe de ruiter rijd of die hem/haar rijd hij of zij kan het paard blokkeren met het niet goed rijden, en ook hoe de bouw van het paard is is het een rank paard en weeg je 90 kilo, dat vind ik niet meer helemaal kunnen om echt vollop te trainen e.d.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:25

een rank paarden 90 kilo?
Misschien is het wel een paar van in de 1.80 dan heeft hij echt wel genoeg kracht om 90 kilo te dragen hoor :j

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:26

Ja, helaas zie ik dat nogal eens voorbij komen ja.
Maar het ligt er maar net aan of diegene mee zit met de beweging of niet, hoe groot het paard is, hoe het zadel ligt en de ruiter zit.. Het opstappen lijkt me hoe zwaarder hoe vervelender en slechter worden voor (de rug van) het paard.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:29

Mee eens. Ik heb het verschil al gemerkt toen ik van 60 naar 75 kilo ging. Op zich niets aan de hand met 75 kilo, ware het niet dat ik ook wist hoe ze liep toen ik wat lichter was. Wel degelijk verschil dus. Ik stap er boven de 70 niet meer op (heb het nu over mijn eigen paard natuurlijk)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:31

Weet je wat een negatief effect op een paard heeft, mensen zonder balans die niet weten wat ze doen en zo het paard hinderen in al zijn bewegingen. Dat heeft niks met gewicht te maken.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:32

MontyRulezz schreef:
Weet je wat een negatief effect op een paard heeft, mensen zonder balans die niet weten wat ze doen en zo het paard hinderen in al zijn bewegingen. Dat heeft niks met gewicht te maken.

dat is inderdaad nog belangrijker dan je gewicht.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:37

Gewicht=ballast, en vanuit het paard gezien is zo weinig mogelijk dus beter. Meer gewicht is meer belasting. Dat staat verder echt los van wat bij mensen als overgewicht wordt gekwalificeerd.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:43

Wat wil je bereiken met deze stelling? Volgens mij zijn de meeste het wel eens dat het aan de maat van het paard ligt en hoe goed de ruiter kan rijden.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:44

Lotte1990 schreef:
Ja, helaas zie ik dat nogal eens voorbij komen ja.
Maar het ligt er maar net aan of diegene mee zit met de beweging of niet, hoe groot het paard is, hoe het zadel ligt en de ruiter zit.. Het opstappen lijkt me hoe zwaarder hoe vervelender en slechter worden voor (de rug van) het paard.

Daarom stap ik altijd op via de bakrand :')

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:44

ZusJacobs schreef:
Wat wil je bereiken met deze stelling? Volgens mij zijn de meeste het wel eens dat het aan de maat van het paard ligt en hoe goed de ruiter kan rijden.

Ik ben benieuwd of jullie vinden, ongeacht of iemand goed kan rijden, het gewicht van de ruiter invloed kan hebben op bijvoorbeeld de rug van het paard!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:44

hangt helemaal van de combinatie af :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:45

bandita schreef:
En bijvoorbeeld zoiets, dit is niet een persoon met overgewicht... maar wel degelijk te zwaar voor dat paardje, dit zou een negatief effect hebben!

http://horstermeerpolder125jaar.web-log ... pony_1.jpg

Ik denk niet dat er iemand is die je hierin tegenspreekt hoor. :+ Net zoals het is ook nogal wiedes is dat een shire prima een meisje van 5 met overgewicht kan houden. (Wat niet wegneemt dat het meer 'ballast' is die moet worden meegesjouwd.)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:45

bandita schreef:
ZusJacobs schreef:

Ik ben benieuwd of jullie vinden, ongeacht of iemand goed kan rijden, het gewicht van de ruiter invloed kan hebben op bijvoorbeeld de rug van het paard!

Ja natuurlijk, iemand die for example 80 kilo weegt moet niet op een kleine pony gaan zitten, dat zal uiteindelijk leiden tot schade aan de rug.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:46

Waarom zou iemand ueberhaupt op een paard/pony willen stappen als die er veels te zwaar voor zou zijn??
En een paard kan heel veel hebben, dus je moet toch al top zwaar zijn. Waarom je paard/pony kapot willen rijden??

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:46

bandita schreef:
ZusJacobs schreef:

Ja, natuurlijk. Meer gewicht = meer ballast = meer effect op de rug. Maar gewicht is maar één van de vele factoren van rijden die invloed heeft op de rug, denk bijvoorbeeld ook aan de spreiding van dat gewicht, de druk. Die hangt weer erg af van je zadel. En wanneer het dan kritisch wordt hangt vooral af van de duur. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 08-05-10 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:48

MontyRulezz schreef:
Waarom zou iemand ueberhaupt op een paard/pony willen stappen als die er veels te zwaar voor zou zijn??
En een paard kan heel veel hebben, dus je moet toch al top zwaar zijn. Waarom je paard/pony kapot willen rijden??

En een paard zal ook niet gauw een kik geven... ookal is iemand echt te zwaar voor zijn/haar rug..

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:50

Nee, dat snap ik, maar waarom zou je als ruiter op een paard willen gaan rijden die je gewicht eigenlijk niet kan dragen??

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:52

MontyRulezz schreef:
Nee, dat snap ik, maar waarom zou je als ruiter op een paard willen gaan rijden die je gewicht eigenlijk niet kan dragen??

Ik denk, omdat veel ruiters niet eens in de gaten hebben dat het eigenlijk niet kan.... of omdat ze er niet bij nadenken dat het een negatief effect voor het paard kan hebben!

Er zijn geen grenzen... geen regels... Iedereen mag op elk paard stappen wat hij/zij wil, ongeacht het gewicht. Eigenlijk wel apart!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:53

Ik vind dat als je twijfelt je eens een foto van jezelf zou moeten laten maken als je op het paard zit, dan zie je precies hoe het eruit ziet en waarom het wel/niet kan....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:53

bandita schreef:
Citaat:
'Het overgewicht van de ruiter heeft een negatief effect op het paard'

overgewicht van de ruiter..
Iemand van 2 m lang kan best 100 kilo wegen, zonder overgewicht te hebben.
Klein iemand van 1.50, kan overgewicht hebben en maar 75 kilo wegen...
Da's dus minder dan die lange...

De stelling is dus beetje onduidelijk.
Voeg daar aan toe dat het ook nog eens afhankelijk is van het paard wat je eronder schuift
en dan blijft er niet zo veel van de stelling over.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:55

MontyRulezz schreef:
Ik vind dat als je twijfelt je eens een foto van jezelf zou moeten laten maken als je op het paard zit, dan zie je precies hoe het eruit ziet en waarom het wel/niet kan....

Een foto zegt niet zoveel, dat is maar een plaatje... Je zou moeten meten wat het effect van de ruiter in het zadel op de rug is om te kijken of, en zo ja wanneer er potentieel schadelijk effect optreedt (denk aan doorbloeding, indrukking van spierweefsel).

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:56

en hoe zou je dat moeten meten dan?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:00

Welke technieken er precies zijn zou ik niet weten, maar ik zou wel denken aan bijvoorbeeld warmtescans, drukpads, hartslag, pols... Is meer iets voor een dierenarts of onderzoeker om de precieze methode te bepalen. Maar dat lijkt me in elk geval accurater dan om maar iets te roepen vanaf een foto. ;)