Mijn paard heeft 2 ongelijke voeten. Links plat en rechts stijl. Heeft aan de stijle kant dus rechts een plattere schouder. Dit wordt gecompenseerd linksachter waardoor mijn zadel naar rechts zakt. Elk zadel wel te verstaan (dat recht opgevult is) zakt naar rechts. De scheefheid van mijn paard komt voornamelijk uit de voeten. Ik ben goed bekend met het rechtzetten van paarden in de botten en dit paard wordt ook goed rechtgericht met rijden alleen nog niet zo optimaal als zou kunnen vanwege mijn inknikken naar links.
Nu zit ik dus naar links ingeknikt. Compenseer ik hier de scheefheid van mijn paard of zou ik dit ook doen als mijn paard recht zou zijn.
Heel precies gekeken zit mijn linkerbil meer naast het zadel dan mijn rechter omdat ik natuurlijk wel recht boven mijn paard wil zitten ookal gaat mijn zadel scheef. Wil ik mijn inknikken corrigeren dan zou ik mijn rechterbil meer naar rechts in het zadel moeten doen maar dan heb ik het gevoel rechts naast mijn paard te hangen en is de druk op de zitbeenknobbels niet gelijk. Kortom wij versterken elkaar in onze scheefheid.
De vraag aan jullie, hoe zouden jullie dit oplossen en wat doen jullie zelf aan training op de houding en zit. Je kunt een paard natuurlijk wel recht richten in het rijden, maar hoe scheef ben jij zelf? wat doe je eraan? wat werkt? Richt je hierbij graag op de ruiter. Want over het rechtrichten van het paard zijn al vele topics. Ik ben benieuwd