Kip of het ei. Is t paard scheef door mij of ik door t paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pasdedeux

Kip of het ei. Is t paard scheef door mij of ik door t paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 23:19

Het lijkt mij leuk om een discussie te voeren over houding en zit en de beinvloeding hiervan op het paard. Ik zal mijn eigen paard en eigen lichaam als voorbeeld nemen. Als ik naar mezelf kijk ben ik geroteerd naar links. Mijn rechterheup staat meer naar voren dan mijn linkerheup. Met autorijden en hangen op de bank knik ik in mijn lendenen naar links en mijn schouders trek ik op. Mijn rechterschouder is lager dan de linker. Tot slot staat ook mijn rechter onderbeen scheef onder mijn knie.

Mijn paard heeft 2 ongelijke voeten. Links plat en rechts stijl. Heeft aan de stijle kant dus rechts een plattere schouder. Dit wordt gecompenseerd linksachter waardoor mijn zadel naar rechts zakt. Elk zadel wel te verstaan (dat recht opgevult is) zakt naar rechts. De scheefheid van mijn paard komt voornamelijk uit de voeten. Ik ben goed bekend met het rechtzetten van paarden in de botten en dit paard wordt ook goed rechtgericht met rijden alleen nog niet zo optimaal als zou kunnen vanwege mijn inknikken naar links.

Nu zit ik dus naar links ingeknikt. Compenseer ik hier de scheefheid van mijn paard of zou ik dit ook doen als mijn paard recht zou zijn.

Heel precies gekeken zit mijn linkerbil meer naast het zadel dan mijn rechter omdat ik natuurlijk wel recht boven mijn paard wil zitten ookal gaat mijn zadel scheef. Wil ik mijn inknikken corrigeren dan zou ik mijn rechterbil meer naar rechts in het zadel moeten doen maar dan heb ik het gevoel rechts naast mijn paard te hangen en is de druk op de zitbeenknobbels niet gelijk. Kortom wij versterken elkaar in onze scheefheid.

De vraag aan jullie, hoe zouden jullie dit oplossen en wat doen jullie zelf aan training op de houding en zit. Je kunt een paard natuurlijk wel recht richten in het rijden, maar hoe scheef ben jij zelf? wat doe je eraan? wat werkt? Richt je hierbij graag op de ruiter. Want over het rechtrichten van het paard zijn al vele topics. Ik ben benieuwd :D

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:36

Dat vind ik nog eens een goede discussie.
Ik merk dat zelf ook, ik knik in een heup, paard scheef. Als ik linksom rijdt, zit ik alsof ik rechtsom rijdt. Doe zo m'n best om erop te letten maar het is zo verdomde moeilijk...
Maar merk dat niet alleen met paardrijden, ook in de auto idd, op de bank, met lopen is een been sterker als de ander, als je gewoon stilstaat hang je meer op een been. Ik denk dat ook een mens een dragend en een stuwend been heeft, net zoals een paard.
Misschien handig om een osteopaat te zoeken die ruiter en paard samen kan behandelen :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Kip of het ei. Is t paard scheef door mij of ik door t paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:17

Sterker nog: mijn paard zit op precies hetzelfde plekje vast als ik :j Ik heb al jaren last van lage rugpijn, in gradaties van een lichte spierpijn tot een letterlijk kromtrekkende pijn naast mijn ruggegraat. Dan staat mijn ene heup een aantal centimeter (!) hoger dan de andere en krijg ik geen voet voor de andere...Linksom is de moeilijke kant van mijn paard, van mij ook met oefeningen doen. Ik doe namelijk bewust spierversterkende en losmakende oefeningen 's avonds. Hiervoor gebruik ik een bal (soort skippybal zonder handvat) waardoor je ook erg op je evenwicht en coördinatie moet letten. Omdat mijn zwakke kant ook de zwakke kant van mijn paard is, is rijden soms erg lastig en kan ik soms niet goed corrigeren. Maar ik ben me er bewust van, en we rijden onder begeleiding vrolijk verder....

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:40

Volgens mij zou dorntherapie voor jou dan wel wat zijn rijerijerije daar kijken ze naar beenlengteverschil bij de mens en corrigeren ze dat, waardoor je heup ook gelijker zou moeten worden. Jammer is het dat ookal wordt je rechtgezet, je na een tijd weer scheef trekt, waarschijnlijk uit gewoonte. Dit zie je ook bij paarden terug, vandaar dat goede training zo belangrijk is. Maar bij mezelf... ik heb nog niemand gevonden die me hier nou goed op kan trainen.

Zijn hier mensen bekend met alexandertherapie op het paard?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:54

pasdedeux schreef:
Volgens mij zou dorntherapie voor jou dan wel wat zijn rijerijerije daar kijken ze naar beenlengteverschil bij de mens en corrigeren ze dat, waardoor je heup ook gelijker zou moeten worden. Jammer is het dat ookal wordt je rechtgezet, je na een tijd weer scheef trekt, waarschijnlijk uit gewoonte. Dit zie je ook bij paarden terug, vandaar dat goede training zo belangrijk is. Maar bij mezelf... ik heb nog niemand gevonden die me hier nou goed op kan trainen.

Zijn hier mensen bekend met alexandertherapie op het paard?

Dorntherapie...wat houdt dat in? Het vreemde is dat "het scheve" echt vanuit het niets komt opzetten, ik voel het vaak 's ochtends langzamerhand optrekken zeg maar en meestal 's avonds, als ik thuiskom uit het werk, merk ik dat ik scheef ben. Een blik in de spiegel laat dan vaak inderdaad zien dat mijn heup weer scheef getrokken is...En een week later is het weer weg en zo kan het maanden later zomaar weer de kop opsteken....En het vervelende is dat het vroeger ong. 1 keertje per jaar gebeurde, of nog minder, en dat er tussen de voorlaatste en de laatste keer nu maar 3 maanden zat.... :( Foto's gemaakt, niks op te zien behalve een hele lichte scoliose (mag eigenlijk die naam niet eens hebben), verder geen hernia's of andere enge dingen...Huisarts kan er weinig mee...Ik heb zelf het idee dat het echt een spierenkwestie is, daarom ben ik nu ook fanatiek aan het oefenen en trainen. Ik merk wel dat ik zélf losser ben na een uurtje rijden. Paard trouwens ook, maar dat kleine plekje in zijn lendenen krijg ik met training niet 'weg', maar Happy Athlete, osteopate en chiropractor tot nu toe ook niet....Volgens hen is het ook iets wat een beetje bij zijn bouw hoort, dus misschien kan ik er niks aan doen. Moet ook zeggen dat ik er in de dagelijkse training weinig van merk, hij loopt braaf en goed zijn oefeningen, dus ach....

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:03

Dorntherapie heb ik nooit van gehoord, wat houdt dat in?
Alexandertherapie heb ik wel eens van gehoord, maar meer ook niet.
Heb wel een keer een clinic gereden van Barbara vd Broek, die doet Cesartherapie. Is al wel een aantal jaren geleden maar vond het toendertijd wel leerzaam!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:05

Gillian: ik heb wel 'mensen'Cesartherapie gehad...Ik ben ervan overtuigd dat dit erg nuttig kan zijn, maar ik ben mij al heel bewust van mijn houding en therapeute zei ook dat ik heel bewust bepaalde spiergroepen kan spannen en ontspannen. Ik weet wel wat er gebeurt in mijn lijf, alleen niet waarom en wat ik eraan kan (laten) doen....Lastig dus :j

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:07

Je moet zelf evenwicht- en balansoefeningen gaan doen. Waarschijnlijk zijn jouw rompstabiliteit en vormspanning niet helemaal ok. Door zulke oefeningen te gaan doen op een balansbal (swissball, gymball), of op een trampoline leer je je eigen lichaam kennen en merk je waar de problemen zitten... Ga dus oefenen naast je paard!

Kijk ook eens op google bij deze methoden:

Mensendieck
Cesartherapie
Feldenkrais
Centered Riding
Alexander techniek

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:00

Ik heb zelf zo'n 2 jaar geleden manuele therapie gehad voor m'n rug.
Ik heb jaren stalwerk (zwaar werk) gedaan en heb een keer een groot pak stro op m'n kop gekregen omdat die omviel. Heb ik dus een flinke klap van gehad. Met m'n vorige paard heb ik een ongeluk gehad waardoor ik eraf viel en op een auto/stoep landde. Heb daar nu nog een verdikking van net boven m'n rechterbil.
M'n rechterheup staat wat naar achter gedraaid. Heb ook vaak last van die rechterkant, si gewricht en m'n linkerknie.
De therapeut heeft die verdikking een heel stuk weg gekregen, heup en si gewricht losgemaakt/verbeterd en daardoor heb ik ook lang geen last gehad van m'n knie. Helaas begint dat nu steeds vaker op te spelen, moet echt weer een keer langs de therapeut. Ik merk dat met lopen, dan krijg ik ineens een steek net boven m'n rechterbil, alsof er een mes ingestoken wordt. Kan dan ook niet op dat been steunen. Dat duurt een paar seconden en dan trekt het weer weg, vaak blijft er wel een zeurend gevoel achter.
Als ik gewoon sta, leun ik altijd op links. Linkerbeen is ook wat langer. Zitten ook, ik zit altijd meer op de linkerkant. Als ik er echt over nadenk, probeer ik meer het gewicht te verdelen over 2 kanten, maar handig is het dan niet.
Af en toe, als ik echt last heb van m'n onderrug, doe ik wat oefeningen.
Ga plat op m'n rug liggen en trek een knie naar de borst, dat voel ik al heel snel achter in de spieren in m'n bil. Span dat even aan en laat weer los, zo een paar keer met beide benen. Dan met de linkerknie naar de rechterschouder en andersom.
Benen gewoon languit en de benen om de beurt lang maken vanuit de heup.

Weet iemand nog wat oefeningen om jezelf wat losser te maken?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:05

Als je op de grond ligt zoals je net schreef: je bekken liften, billen dus van de grond en even vasthouden. Dat enkele keren herhalen. Wat ik zelf veel doe is hoelahoepen, maar dan zonder hoepel...Draaien met je heupen dus, word ik zelf lekker los van...:j Kan natuurlijk ook mét hoepel, maar daar ben ik niet zo handig in :P Ik gebruik dus ook de fitnessbal, daar draai ik rondjes mee en doe ik (buikspier)oefeningen op. Om m'n onderrug- en beenspieren leniger te maken leg ik één been op een stoel (ik gebruik thuis de bankleuning) en dan proberen je tenen aan te raken.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:13

Heb net eens gezocht op si gewricht, staan idd ook dit soort oefeningen op. Thanx!!
Zal m'n fitnessbal ook eens oppompen, kan ik mooi op zitten alc ik achter de pc zit :D

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 18:23

Ik heb even een willekeurige link van google gekopieert waar de dorntheraphie wordt uitgelegd http://massagetherapie-vlaar.nl/dorntherapie.php

Ik weet van mijn eigen scheefheid dat het voornamelijk houding is (volgens een ceasartherapeute) maar des al niet te min is het erg lastig dit te veranderen. Zijn hier ook boktleden die ook scheef op hun paard zaten en die nu recht zitten. Hoe hebben jullie dit verholpen?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:59

In het rechtrichten-topic stond een post van een meisje dat van een slechte houding behoorlijk wat vooruitgang heeft geboekt, ik zal even zoeken...

Edit: kan het niet vinden, mss kom ik het toevallig nog ergens tegen....
Laatst bijgewerkt door Rije op 06-05-10 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:05

Ik reed eerst een paardje wat enigzins scheef was, sprong moeilijk aan een een galop, kon moeilijk stelling aannemen op een kant terwijl het op de andere kant teveel naar buiten liep.

Toen ik na 10 maanden een ander paardje kwam te rijden had ik met haar hetzelfde probleem, terwijl zij dit probleem, in tegenstelling tot het eerste paardje, nooit gehad had met iemand anders. Ik ben heel veel zonder beugels en gaan rijden en verder heel erg op m'n zit gaan letten, en nu is het probleem wel zodanig opgelost dat ik het paardje met mijn zit niet meer blokkeer om op een kant aan te galopperen of naar binnen te komen. Helemaal recht ben ik nog niet, en het paardje is net als vele van nature ook wel een beetje scheef, dus of dat ooit helemaal recht zal worden is de vraag.

Ik vind dus dat het beide kanten op kan. Oplossing zou kunnen zijn als je weet dat je een scheef paardje rijdt ook geregeld op een 'rechte' te rijden.

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:41

Ik let er eigenlijk alleen op of ik wel richt zit XD alleen zonder zadel zie je me langzaam scheef zitten tot ik uiteindelijk op de grond lig :P

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:43

Nou hier is nog zo'n scheve hoor xD. Ik zit te veel naar links en draai daardoor mijn linker schouder niet mee. T is er gewoon langzaam in gekomen. Zo is het wel dat mijn pony mij ook naar links zet, maar hoe het nu komt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:56

Inprincipe is het niet belangrijk, want een paard kan niet nadenken in de vorm: 'mijn ruiter zit scheef omdat ik scheef ben' en zal er dusdanig ook niks aan kunnen doen.

Dus hoe het ook zij, het is aan ons, om recht te zitten en het paard recht te richten :D

Maar een paard is van nature nooit recht.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:53

Nou hier even een verhaaltje van "zie je wel!"

Mijn paard is de afgelopen twee weken erg nukkig geweest, vooral in galop. Slecht aanspringen, af en toe trappen naar het been, oren naar achteren; echt chagrijnig dus. Tanden goed, zadel nagekeken, HA-masseuse was net geweest, geen gevoelige rug oid, ander bit gekocht, maar nog steeds chagrijnig paard.

Ik zat de afgelopen tijd fysiek ook niet lekker in m'n vel: stijf, rugpijn, niet lekker kunnen bewegen... Maar wel paardrijden, want daarna voelde ik me losser en minder pijn...

Tot gisteravond...

Gewoon weer 's opgestapt, had een aantal dagen niet gereden, wel gelongeerd, en wéér een chagrijnig paard in de galop. Ik probeer wat aan m'n houding te veranderen, en PRECIES op het moment dat ik voor mijn eigen gevoel scheef op het paard zit, gaan de oortjes naar voren, koppie omlaag en klaar!

Blijkbaar belast ik vooral in de galop de verkeerde zitbeenknobbel en raakt paard daarvan in de war. Als ik maar "overdreven" op links ga zitten, loopt paard opeens goed! Het voelt voor mij even raar, maar de reactie van mijn paard was zo overduidelijk: het ligt dus echt aan mij...Zo makkelijk kan het dus zijn :)

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:08

Toepasselijk topic wat ik tegenkom zeg:

Ik was tot de herfst van vorig jaar goed bezig met mijn paard (6 jaar nu). Ik was ontzettend scheef zelf maar met hulp van instructie en heel bewust worden van je eigen lijf ben ik, ook met hulp fysiotherapie een stuk rechter geworden en daarmee was het paard ook mooi recht en los te rijden. In november is hij geblesseerd geraakt en nu ben ik sinds een paar weken weer bezig met oppakken.
Nu loop ik gelijk weer tegen de volgende feiten aan; scheef paard en scheve ruiter. En ik heb weer meer last van mij rug omdat ik dmv paardrijden normaal de boel aardig sterk en los kon houden, nu dus een paar maanden gemist.
Wat nou eerst komt weet ik niet, wat ik wel weet: hoe bewuster ik probeer om recht te blijven hoe beter het weer met het paard gaat. Het zadel is ook weer bijgevuld, dus ik zit inmiddels al een stuk rechter. Problemen in zijn rug zitten precies op dezelfde plek als bij mij. Zijn linkerachterbeen zwaait minder naar voren door blokkade/zwakheid bij linker kant heup/si gewricht. Feit is dat mijn linkerbeen ook niet altijd doet wat de bedoeling is.
Tot nu toe ging het steeds een beetje beter alleen woensdag in het bos wilde hij niet links galoperen, dus ik zal vanmiddag weer eens extra bewust gaan rijden nu ik dit weer lees. Kijken of ik er wat van kan maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:08

persoonlijk denk ik dat het door beide kan komen.
Sommige paarden zijn wat schever dan de ander
Kan ook door trauma komen (-vastliggen etc), maar ook door de vorige ruiter.
De meeste gevallen zullen imo wel door de (huidige) ruiter komen.
Ik vind het ook altijd zo "stom" als mensen zeggen dat ze hun paard gaan trainen - je "moet" jezelf trainen en dan gaat het paard steeds beter lopen en zal ondertussen ook meer conditie en kracht krijgen.
Rechtrichten is een hype (vroegah deden ruiters dit namelijk ook al) en minder handige mensen gaan nu ook sb en travers proberen wat het paard alleen maar schever maakt. Ook zonder deze oefeningen kun je het paard rechtrichten, maar je leest voornamelijk over sb en travers...
das iig mijn idee :o

zealotic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:06

Ik zou zelf eerst is naar de fysio gaan. Ik had ook dat mijn ene heup meer naar voren stond dan de andere. Door de fysio stond ik weer recht. En wanneer jijzelf niet meer scheef zit en het paard loopt nog wel scheef dan kun je werken aan het paard. (want je weet dat het dan niet door jezelf komt)

Succes ermee!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:11

zealotic schreef:
Ik zou zelf eerst is naar de fysio gaan. Ik had ook dat mijn ene heup meer naar voren stond dan de andere. Door de fysio stond ik weer recht. En wanneer jijzelf niet meer scheef zit en het paard loopt nog wel scheef dan kun je werken aan het paard. (want je weet dat het dan niet door jezelf komt)

Succes ermee!!

Nee hoor, je kan jezelf ook meer vastzetten aan 1 kant (vaak te maken met links of rechtshandig) óf gewoon scheef zitten zonder dat je scheef bent.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:32

Maar is het dan zo dat je je houding wel corrigeert als je zonder zadel zit?

Zat onlangs op het paard van mijn man. Ze heeft 2 jr stilgestaan, maar heeft wel een drafcarriere in ver verleden achter de rug (koudbloeddraver) Ze is scheef (wordt aan gewerkt met grondwerk op volte) en toen ik erop zat, zat ik scheef.
Kan dus door haar komen, maar ook door mij.

Zou zonder zadel erop zitten een beter beeld geven?
En corrigeer je je dan zelf?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 15:50

Ik ben vroeger bij fysio's geweest, ik heb mijn hele leven al een bepaalde scheefheid, maar ik ben er van overtuigd dat het een houdings en gewoonteprobleem is wat er helaas zo diep in zit. Dus dat het moet kunnen verbeteren. Ik ben recentelijk al een paar keer rechtgezet in mijn lijf zoals dat eigenlijk bij paarden ook gebeurd. Met mijn paard zijn scheefheid heb ik geen moeite. Mijn paard redt zich prima onder me en ik doe vooral basiswerk.

Wat ik dus irritant vindt is dat ik paarden prima kan trainen in het recht belasten van hun lijf en zelfs het rechtzetten in hun lijf, maar mijn eigen lijf lijk ik niet te kunnen corrigeren. Ik knik op ELK paard in naar links en dus ook in de auto, op de bank etc. Dat ben ik dus nu aan het bestuderen.

Ook zijn er maar weinig concrete instructies te vinden van instructeurs waar het probleem zich bevind of start. Is het door mijn hypermobiele lendewervels, zit ik verkeerd door, komt het door die heup die naar achteren staat, maar waarom staat die naar achteren en komt het probleem elke keer weer terug. Ik ben er van overtuigd dat net als in een paardenlichaam mensen ook compenseren. Waarom trek ik altijd mijn schouders op? En waarom krijg ik zevens voor mijn houding ;) Het punt is al mijn instructeurs vinden mij prima zitten en ook van jury's krijg ik nooit commentaar en toch weet ik dat ik niet recht zit.

Zonder zadel geeft precies hetzelfde beeld trouwens. :o

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:29

Als ik het zo lees ben je je wel al heel bewust van wat er verbeterd kan worden bij jezelf.
Dat is meestal de lastigste stap, dus fijn dat je die al gedaan hebt.

Wat je kan doen om je zit te paard te verbeteren is doorlopend te visualiseren.

Je schrijft dat je ook in de auto en op de bank ingeknikt zit.
Als je je nu voorstelt dat je op die momenten (niet op enge verkeersknooppunten natuurlijk) op de rug van je paard zit.
En dan bijvoorbeeld bij A moet afwenden en binnenkomen voor de jury.

Trots binnenkomen, dus schouders netjes laten afhangen.
Op de A-C lijn valt het ook op als je scheef gaat, dus hier goed op letten.

Als je dat dan netjes recht hebt kun je gaan spelen met lichte stelling, zoals je zou hebben als je C nadert om de wending in te zetten.
Dit kan allemaal op de bank en in de autostoel, want het zijn minimieme bewegingen.
Je kan de lijn zo lang maken als nodig is en je goed concentreren op je spieren, wervels en bekken.
Je hebt ook alle tijd om rustig de bewegingsmogelijkheden te verkennen en te ontdekken wat wel en niet werkt voor je.
Het is vaak verrassend te leren wat een verandering van houding kan bewerkstelligen op een ogenschijnlijk niet gerelateerde spiergroep.

Tip: kijk op de bank hoe je je benen op de salontafel legt.
Is dat 1 recht en 1 met een boogje op de andere leunend?
En probeer ditzelfde nu eens met het andere been als rechte been en voormalig recht been nu als boogje.

Met dit soort dingen kun je jezelf gymnastiseren.
Door het visualiseren van het paardrijden, gaat het op den duur automatisch goed te paard.
Kost wel tijd, nagelang de mate van scheefheid en gewenning.