Mijn paard heeft 2 ongelijke voeten. Links plat en rechts stijl. Heeft aan de stijle kant dus rechts een plattere schouder. Dit wordt gecompenseerd linksachter waardoor mijn zadel naar rechts zakt. Elk zadel wel te verstaan (dat recht opgevult is) zakt naar rechts. De scheefheid van mijn paard komt voornamelijk uit de voeten. Ik ben goed bekend met het rechtzetten van paarden in de botten en dit paard wordt ook goed rechtgericht met rijden alleen nog niet zo optimaal als zou kunnen vanwege mijn inknikken naar links.
Nu zit ik dus naar links ingeknikt. Compenseer ik hier de scheefheid van mijn paard of zou ik dit ook doen als mijn paard recht zou zijn.
Heel precies gekeken zit mijn linkerbil meer naast het zadel dan mijn rechter omdat ik natuurlijk wel recht boven mijn paard wil zitten ookal gaat mijn zadel scheef. Wil ik mijn inknikken corrigeren dan zou ik mijn rechterbil meer naar rechts in het zadel moeten doen maar dan heb ik het gevoel rechts naast mijn paard te hangen en is de druk op de zitbeenknobbels niet gelijk. Kortom wij versterken elkaar in onze scheefheid.
De vraag aan jullie, hoe zouden jullie dit oplossen en wat doen jullie zelf aan training op de houding en zit. Je kunt een paard natuurlijk wel recht richten in het rijden, maar hoe scheef ben jij zelf? wat doe je eraan? wat werkt? Richt je hierbij graag op de ruiter. Want over het rechtrichten van het paard zijn al vele topics. Ik ben benieuwd
Ik heb al jaren last van lage rugpijn, in gradaties van een lichte spierpijn tot een letterlijk kromtrekkende pijn naast mijn ruggegraat. Dan staat mijn ene heup een aantal centimeter (!) hoger dan de andere en krijg ik geen voet voor de andere...Linksom is de moeilijke kant van mijn paard, van mij ook met oefeningen doen. Ik doe namelijk bewust spierversterkende en losmakende oefeningen 's avonds. Hiervoor gebruik ik een bal (soort skippybal zonder handvat) waardoor je ook erg op je evenwicht en coördinatie moet letten. Omdat mijn zwakke kant ook de zwakke kant van mijn paard is, is rijden soms erg lastig en kan ik soms niet goed corrigeren. Maar ik ben me er bewust van, en we rijden onder begeleiding vrolijk verder....
Foto's gemaakt, niks op te zien behalve een hele lichte scoliose (mag eigenlijk die naam niet eens hebben), verder geen hernia's of andere enge dingen...Huisarts kan er weinig mee...Ik heb zelf het idee dat het echt een spierenkwestie is, daarom ben ik nu ook fanatiek aan het oefenen en trainen. Ik merk wel dat ik zélf losser ben na een uurtje rijden. Paard trouwens ook, maar dat kleine plekje in zijn lendenen krijg ik met training niet 'weg', maar Happy Athlete, osteopate en chiropractor tot nu toe ook niet....Volgens hen is het ook iets wat een beetje bij zijn bouw hoort, dus misschien kan ik er niks aan doen. Moet ook zeggen dat ik er in de dagelijkse training weinig van merk, hij loopt braaf en goed zijn oefeningen, dus ach....
Ik gebruik dus ook de fitnessbal, daar draai ik rondjes mee en doe ik (buikspier)oefeningen op. Om m'n onderrug- en beenspieren leniger te maken leg ik één been op een stoel (ik gebruik thuis de bankleuning) en dan proberen je tenen aan te raken.
Het punt is al mijn instructeurs vinden mij prima zitten en ook van jury's krijg ik nooit commentaar en toch weet ik dat ik niet recht zit.