De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 18:39

... is niet zo moeilijk, maar het kost wel tijd.

Aangezien ik hier op bokt soms verschrikkelijke topics tegen komen over bokkers die denken hun paard goed nageeflijk te rijden, wil ik dit toch even posten. Aangezien ik dit in elk topic weer herhaal...

Na-geef-lijk-heid

Laten we beginnen met het woord. nageven
na - ge - ven (gaf na, h. nagegeven) als goed- of afkeuring meegeven

Het belangrijkste woord in dit topic: GEVEN

 ge·ven gaf, h gegeven 1 aanreiken 2 iem iets toekennen, toeschrijven: iem de schuld ~ 3 verlenen als een gunst of weldaad; schenken: iem een cadeau ~; weten te ~ en te nemen meegaand zijn 4 laten horen of zien.

Dus, hieruit kunnen we opmaken dat geven gebeurt bij een goede prestatie. Bij nageven kunnen we opmaken dat als je het goeddoet, dat het je word nagegeven. Als je er geweld (lees zagen, stevig gebruik van binnenhand enz) voor nodig had, had het wel nadwingen geheten....

Wat is nageeflijkheid nou?
Citaat:
Het paard is nageeflijk wanneer het paard in nek en kaakgewricht ontspant. Dit geeft der ruiter controle op de houding en het tempo van het paard. Het paard toont een zekere, nog oppervlakkige ontspanning. Hierdoor wordt de ruiter instaat gesteld het paard te gymnastiseren. Het evenwicht kan over vier benen verdeeld gaan worden en het gaan van het paard wordt positief beïnvloed.
Rijden dressuur en springen, basis, NHB Deurne. juni 2002

Citaat:
..het onvoorwaardelijk aannemen van het bit, waarbij geen weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning…
quote van KNHS wedstrijdregelement, dresuurproef

Citaat:
Dit betekent dat het paard loslaat in de kaken. Je voelt dat hij met het bit in de mond speelt. Het bit rammelt een beetje. Op dat moment dat het paard nageeft, komen de hulpen door. Dan kun je met hem praten. Als hij zijn kaken op elkaar houdt, dan komen je hulpen niet door.
Citaat van Tineke Bartels

Citaat:
•Nauw verbonden met aanleuning
•Door actieve achterbenen wordt gewicht aan voorkant minder
•Paard ontspant nek- en kaakgewricht
•Bewegingen komen van achteren naar voren door lichaam paard
Aanleuning en nageeflijkheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: de ruiter streeft naar aanleuning, het paard antwoordt met nageeflijkheid.
http://www.dressuurtotaal.nl/?cat=10

Wat je hier uit duidelijk zou kunnen maken, is dat het dus vooral te maken heeft met ontspanning en loslaten. Hier komt geen enkel woord zagen, druk enz in voor....

Recht paard?

Een van de belangrijkste punten voor de nageeflijkheid is: is het paard recht!? Hieronder vallen het rechtrichten (http://www.paardenbegrijpen.nl/algemeen/rechtrichten) , het paard recht onder je (dus hoofd en hals recht) en is de druk op het bit gelijk! Je zou denken, wat heeft dat nou met recht te maken, maar als je op een kant van het bit (door bijv je binnenhand teveel te gebruiken) begint het paard al scheef te lopen om de druk te ontwijken.

Het rechtrichten staat op http://www.paardenbegrijpen.nl helemaal kant en klaar uitgelegd, zeker iets om naar te kijken :) Het paard recht onder je is van enorm belang! Veel mensen onderschatten dat, gaan extreem veel binnen/buitenstelling gebruiken of rijden alleen maar voltes. Hierbij zetten (de meeste!) extra druk op een teugel...

Voorbeeld: Pietje wil naar links afwenden met Blesje. Hij rijd eerst op de lange zijde recht, en wilt dan ineens afwenden. Op de lange zijde laat Blesje voorzichtig zijn hoofd zakken. Pietje heeft geleerd om zijn hand naar achter te doen, zo gaat het paard opzij. Hij zet op de linkerteugel druk, haalt hem naar achter en de rechterteugel blijft op zijn plaats. Resultaat? Extra druk op teugel, , Blesje neemt stelling en gooit zijn hoofd omhoog om aan deze druk te ontwijken, valt over zijn linkerschouder en wendt af.

Zoals je dus ziet, nee geen recht paard. Ontspannen paard in de afwending? Nee....

Wat je kan doen is simpel. Gewoon handen recht voor je, polsen op gelijke hoogte en teugels gewoon aangenomen houden. (Als je moeite hebt om te zien of een pols verder naar achter/voor steekt, kan je je ogen dicht doen en op je pols te concentreren, je zult merken dat je het snel doorhebt of je ene pols 2 cm verder naar voren ligt dan bijvoorbeeld rechts) En rechte lijnen rijden, bij het afwenden verplaats je je polsen (allebei!) naar links of naar rechts, je schuift dus en je teugeldruk blijft gelijk. Resultaat? Geen onnodige druk op 1 kant van het bit, recht paard, ook in de wending en paard zal ontspannener lopen.

Het tweede keywoord: ontspanning

Tja, wie weet dit nou niet? Ontspannen rijden, zonder stress. Wat hier oa ondervalt is geen onnodige druk op bit, ruiter die zijn bewegingen beheerst (dus geen kloppende benen die steeds aandrijven en stille handen oa) en afwisseling. (er is een onderzoek waaruit is gebleken dat dressuurpaarden meer stress hebben, dit zou oa komen door te weinig afwisseling http://www.horses.nl/gezondheid/nieuws/ ... werkstress ) Maar waarom doen we dit nou niet?! Nou, heel simpel! De gemiddelde ruiter wil zo snel mogelijk wedstrijden starten, tijd=geld... Ontspanning kost tijd, dus geld... Je rijd een paard niet een, twee, drie ontspannen (en recht). Dit duurt maanden soms wel jaren voordat het paard volledig ontspannen de bak rondhobbelt. Wij bokkers (en natuurlijk andere ruiters) hebben steeds minder tijd. Paard word vaak gauw in de avond nog even gereden en alles moet sneller. (Ook zijn er weinig ruiters die echt de tijd nemen voor het paardrijden en pas stoppen als het goed gaat, dit kan in een kwartier maar ook zeker anderhalf uur, maar dit terzijde)

Een paard is geen handbal die je zo na een week rust weer oppakt en verder gaat met spelen, een paard is een levend dier , heeft training nodig, tijd en ontspanning. Je moet dagelijks rijden, wil je een paard ontspannen nageeflijk hebben. Je moet er tijd en aandacht aanbesteden en blijven investeren. En zit je een keer in een dal? Neem dan eens een poos afstand van het echte dressuren. Ga eens lekker naar buiten, je zal merken, je komt er echt weer boven op. Paardrijden is net de Pyreneen, er zitten verschrikkelijke dallen in, maar ook zeker mooie hoogtepunten :)

Ik ben waarschijnlijk een hoop vergeten, maar op dit moment weet ik zeker dat dit dé belangrijkste punten zijn om in iedergeval een ontspannen, losgelaten nageeflijk paard te krijgen. Zo, nu ban ik mezelf om te leren :D ;)

FIjne sites met zeker goede uitleg:

http://www.fijnerijkunst.nl/artikelen/v ... ijden.html

http://www.zilvermaan.eu/pages/links/Revista.ZKD.01.pdf

http://www.hippocampus-nl.com/index.php ... ent_id=331

Elles

Re: De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:22

Verplaatst van RT-P naar RT-D.
Goed informatief topic! :)

Cheeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:27

Hartelijk bedankt voor het topic, heb er veel van geleerd!
Heeft u misschien verschillende foto's van hoe het wél en hoe het niet moet? Ik ben voornamelijk recreatief ruiter geweest namelijk en sinds kort begonnen met trainen natuurlijk door middel van les van een goede instructrice. Nu pas merk ik hoe weinig ik eigenlijk weet...
Laatst bijgewerkt door Cheeems op 15-04-10 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:28

_/-\o_

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:40

Ik heb niet alles nog kunnen lezen, maar wat bij mij enorme indruk maakte en mij deed beseffen wat nageeflijkheid inhoudt qua houding voor een paard was heel simpel.
Ga op je knieën en de handen op grond (alsof je gaat kruipen), plaats je knieën nog meer onder je buik en voel hoe vanzelf je voorwaarts en je hoofd en schouder vanzelf hoger komen te liggen. Probeer dan in die houding je hoofd meer naar beneden te brengen en merk dan hoe pijnlijk en forcerend een valse knik is. Sindsdien nooit meer geprobeerd mijn paard diep te rijden (niet dat ik mensen hierop aanval, je moet zelf weten wat je doet en wat je goeddunkt).

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 17:25

Phoe.. foto's? Zal eens kijken of er iets in de les gemaakt kan worden :) Ik rijd nu bij een prima instructrice die dus ook internationaal heeft gereden. Een paar dagen terug zei ze tegen mij, nou als ik wist wat jij nu weet had ik het allang hoog geschopt....

Ik ben blij dat jullie er iets aan hebben, durfde hem eerst niet te plaatsen :+

Nageeflijkheid is op zich niet moeilijk, zolang je de tijd en kennis hebt... En een goede instructrice natuurlijk, deze zijn echt zeldzaam aan het worden :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:33

Heel herkenbaar dit en ik lees hier ook veel dingen die ik zelf momenteel met mijn paard tegenkom.
Wel toevallig eigenlijk want gister maakte mijn instructrice nog de opmerking dat het recht en ontspannen rijden belangrijker is dan het totaal plaatje. Maar ik denk dat er inderdaad genoeg ruiters zijn die voor het plaatje gaan en niet voor de juistheid van de houding.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:40

Laatst bijgewerkt door Air op 15-04-10 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:43

Juangi schreef:
Phoe.. foto's? Zal eens kijken of er iets in de les gemaakt kan worden :) Ik rijd nu bij een prima instructrice die dus ook internationaal heeft gereden. Een paar dagen terug zei ze tegen mij, nou als ik wist wat jij nu weet had ik het allang hoog geschopt....

Ik ben blij dat jullie er iets aan hebben, durfde hem eerst niet te plaatsen :+

Nageeflijkheid is op zich niet moeilijk, zolang je de tijd en kennis hebt... En een goede instructrice natuurlijk, deze zijn echt zeldzaam aan het worden :)

Oké, hartelijk bedankt! Dan wacht ik het even af :D .

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:54

Wat een ontzettend goed topic! Heel duidelijk en mooi uitgelegd. Ook met die citaten en websites erbij. SUPER!!
Hier kan ik wel wat mee :) .

Alleen doordat ik het zo goed uitgelegd vond ging ik is in je profiel kijken :o . En daar vond ik deze foto: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 1-2213.jpg

En toen vroeg ik me af hoe je dat en onderstaande tegelijk kunt doen :o .
Niet aanvallend bedoeld hoor, en ik snap ook wel dat jij niet altijd geweten hebt hoe het echt moest. Ik neem dus aan dat dit een verouderde foto is?
Juangi schreef:
Recht paard?

Een van de belangrijkste punten voor de nageeflijkheid is: is het paard recht!? Hieronder vallen het rechtrichten (http://www.paardenbegrijpen.nl/algemeen/rechtrichten) , het paard recht onder je (dus hoofd en hals recht) en is de druk op het bit gelijk! *knip* Resultaat? Geen onnodige druk op 1 kant van het bit, recht paard, ook in de wending en paard zal ontspannener lopen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 18:15

Haha, Nada! Je hebt helemaal gelijk, is ook een oude foto van ik denk een jaar terug :) Toen ging het echt rampzalig... Hippen, racen... Gelukkig zie ik het dus nu wel in, ze is rustiger, hipt niet en laat haar hoofd zakken.

In dat jaar konden we niet eens over de balkjes lopen vanwege het racen... Ging er in keiharde draf eroverheen.. Nu gaan we er in een sukkeldrafje overheen!

Dus ik schaam me soms behoorlijk voor die tijd...

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 00:10

Pris! +:)+ GE-WEL-DIG. Ik had het nooit zo duidelijk uit kunnen leggen.

En je schamen voor die tijd? Hoezo? Je weet nu beter, toen niet. Je doet er tenminste iets mee en je wilt leren!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 00:56

Jaa.. das waar. Maar nog, tis niet mijn leuke tijd, iniedergeval :)

Word helemaal blij :):)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 02:04

Super uitleg :) Zo iets staat er ook in het FNRS boek. Een paard komt zelf naar beneden wanneer je het paard op het been naar voren blijft rijden met daarbij een verbinding tussen de mond van het paard en de hand van de ruiter. Wanneer deze verbinding constand is, zonder los vast, dan vind het paard dit fijn en gaat hier op nageven. Het ontspant en laat zijn hoofd zakken. Dus is 'aan de teugel' . Wanneer de ruiter zelf ook in balans is en ontspannen is, kan een paard zich ook ontspannen waardoor er een harmonie ontstaat. Heerlijk om daar naar te kijken/ zo te rijden ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 12:26

In het FNRS boek? Zal eens nakijken :) De binding is hier het belangrijkst en het rechthouden van het hoofd.

Oja, nog een toevoeging (van Westland):

'' Nageeflijkheid krijg je als je, je paard met je benen naar de nageeflijkheid toe te drijft! Niet door slechts alleen teugeldruk. ''

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:19

Goed topic.

Wat er ook nog bij komt kijken is een actief van achter naar voren gereden paard. Een paard met drang naar voren. Zwabberende benen en bewegende armen zijn een teken dat het paard niet voorwaarts genoeg is (door paard of ruiter is terzijde).

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 17:21

Dat van actief naar voren rijden hoeft niet eens. Bij mijn merrie is het geval juist dat als ze terugkomt dat ze ontspannen word en nagefelijk gaat lopen.

Mariekkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:55

_/-\o_

Wat ontzettend goed en duidelijk omschreven!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:06

Juangi schreef:
Haha, Nada! Je hebt helemaal gelijk, is ook een oude foto van ik denk een jaar terug :) Toen ging het echt rampzalig... Hippen, racen... Gelukkig zie ik het dus nu wel in, ze is rustiger, hipt niet en laat haar hoofd zakken.

goed informatief topic! mooi stukje ook om op terug te komen :j

ik zou alleen wel die oude foto uit je profiel halen, het komt nu allemaal zo......tegenstrijdig over
en snap wel dat als jij bijv mensen aanspreekt op HAW , dat ze je dan niet serieus nemen (dit wat ik dus zag gebeuren)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 21:11

Ojaa, niet aangedacht eigenlijk :+ Dankje!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:25

Mijn ervaring is dat een rechtgericht paard vanzelf nageeft.
Het rechtrichten in de beginpost vind ik dan ook wat matig uitgelegd. Niet alleen het hoofd en de hals moeten recht zijn, het gehele paard moet recht zijn.
Ik les nu ruim een half jaar via het systeem van AdB en voor mij is er een hele wereld open gegaan. Niet meer dat geforceerde gedoe aan de voorkant, ben blij dat ik daar vanaf ben.

Hier nog definitie's volgens de AdB methode:

Wat is rechtrichten?
Rechtrichten houdt in dat de ruiter de natuurlijke scheefheid van het paard corrigeert door het dier zijn verticale en horizontale evenwicht te herstellen.
De ruiter begint hierbij met het verticale evenwicht (balans van links naar rechts). Wanneer dit op correcte wijze wordt uitgevoerd zal het horizontale evenwicht volgen (balans van voor naar achter).

Wat is een rechtgericht paard?
Een rechtgericht paard is een paard dat zich in de beide richtingen gelijkmatig en ongedwongen buigt,
in een correct nageeflijke houding,
achter een perfect gelijke aanleuning,
onder een ruiter die het paard correct in balans berijdt.

Wat is nageeflijkheid
Een nageeflijk paard is een rechtgericht paard dat de rugspieren loslaat, de buikspieren sluit en de achterhand onderbrengt. Het paard geeft dan op elke teugeldruk na.

Wat is gelijke aanleuning
Gelijke aanleuning is dezelfde spanning onder houden op de rechter en de linker teugel. Bij gelijke aanleuning is er op beide teugels even veel spanning. (de aanleuning is gelijk aan het gewicht op de voorbenen).

Wat is dressuur?
De natuurlijke beweging van het paard onder de ruiter laten brengen.
Dressuur is er voor het paard. Niet het paard voor de dressuur.

Overig:
-Laag rijden betekend niet automatisch dat het paard ontspannen is en de rug los laat. Een paard wat scheef is, moet zichzelf altijd inspannen om zichzelf overeind te houden.
-De spanning op de teugels moet van het paard af komen, niet van de ruiter.
-Ontspanning kun je niet afdwingen.

Als je dan kijkt bij nageven: "de buikspieren sluit". Dit kun je heel goed zien. Als je rondkijkt zie je veel paarden die in de krul lopen, maar hun buikspieren niet aanspannen en dus hun rug niet ontspannen. Kortom: de rug wegdrukken.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:38

Priscilla!

goed topic, echt waar!

die woorden komen me bekend voor :=

gister ging het echt goed met boy!, ik hoefde zelfs nauwlijks moeite te doen om hem aan tedrijven, hij deed het vanzelf! Bettie heeft idd gelijk ;$

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:44

Goede info.. top!
Mijn instructrice legt het ook ongeveer zo uit en fijn om een deel dan rustig even na te lezen! Ik ga zeker ook de links bekijken! :-)
Dank je!

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:52

Inderdaad mooi omschreven! Ik ben sinds een tijdje bezig met mijn (verzorg)paard rechter te maken omdat hij steeds meer onder de druk uit wilde lopen en nu met mijn instructrice besloten om helemaal terug naar de basis te gaan. Alles is stap en met minimale teugeldruk (eigenlijk losse teugel) om hem niet van voren in de krul te trekken maar hem weer te leren zelf te ontspannen in de kaak en hals. Als de motor van achteren dan aanslaat komt hij van voren vanzelf zegt ze! Vindt het dus heel mooi om er over te lezen! BEDANKT!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:36

pindy77 schreef:
Ik heb niet alles nog kunnen lezen, maar wat bij mij enorme indruk maakte en mij deed beseffen wat nageeflijkheid inhoudt qua houding voor een paard was heel simpel.
Ga op je knieën en de handen op grond (alsof je gaat kruipen), plaats je knieën nog meer onder je buik en voel hoe vanzelf je voorwaarts en je hoofd en schouder vanzelf hoger komen te liggen. Probeer dan in die houding je hoofd meer naar beneden te brengen en merk dan hoe pijnlijk en forcerend een valse knik is. Sindsdien nooit meer geprobeerd mijn paard diep te rijden (niet dat ik mensen hierop aanval, je moet zelf weten wat je doet en wat je goeddunkt).

Dit is geen goede vergelijking.
Een paard loopt niet op zijn knieën.
Ook uit zich zelf kunnen ze gewoon diep en rond lopen!!
En onze nek is aanzienlijk korter. Ook niet te vergelijken.
Wij zijn echt totaal anders gebouwd.