Waarom mag een paard geen eenpersoonspaard zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom mag een paard geen eenpersoonspaard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:50

Ik vind dat zo raar.
Bij honden is het volkomen geaccepteerd als hij naar 1 persoon toetrekt, en zelfs als hij maar naar 1 persoon luistert. Goed, het is niet makkelijk, maar vreemd vindt niemand het.

Maar als een paard erg naar 1 persoon toetrekt, en het gewoon niet leuk vindt als er een ander op zijn rug zit, als hij niet naar een ander wil luisteren, maar echt die ene persoon wil, is dat opeens heel raar......
Waarom moet een paard maar iedereen op zijn rug goedvinden?

absque_dubio

Re: Waarom mag een paard geen eenpersoonspaard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:53

Ik heb liever een 1persoonsgerichtdier (leuk woord := ).
Niet alleen met honden, maar ook met paarden/pony's of andere dieren. Vind dat veel fijner dan zo'n allemansvriendje.
Ik deel dus jouw mening.

Snap wel dat het voor sommige mensen makkelijker of fijner is als het dier in kwestie naar meerdere mensen luisterd of meerdere mensen als 'baas' accepteert.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:53

ik vind dat niet hoeven hoor.
Als een paard iemand niet zo graag mag, dan laat hij dat wel merken.Ik vind daar niets mis mee.
Ik ken een paard die zich alleen door vrouwen laat berijden. Gaat een man erop rijden wordt die gelijk eraf gegooid en vrouwen kunnen erop gaan zitten en dan is ze super lief...
Als je dat dus weet kan je er rekening mee houden.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:55

Ik rijd absoluut niet graag met 2e een paard. De een rijd anders dan de ander, of er moet iets met mij aan de hand zijn waardoor ik uit de running ben, dan zou ik er geen bezwaar bij hebben dat iemand het paard toch zijn/haar beweging geeft. Maar wanneer ik ga trainen, ben ik de enige die ermee rijdt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:55

Mijn paard is ook heel erg op mij gericht en kan heel moeilijk doen tegen anderen. Ik vind het zelf erg fijn. Ik wil liever geen andere mensen bij/op mn paard tenzij ik er bij ben.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:58

Er zijn natuurlijk een boel paarden waar meerdere mensen op rijden - maneges, je buurmeisje wat je een beetje les wil geven, die vriendin die graag een keertje erop wil, een bijrijdster..

Dat heb je met paarden veel meer dan met honden. Dus ik denk dat daarom mensen ook liever een paard zien wat niet té eenkennig is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:58

Ik zie het probleem niet zo. Het kan een probleem worden als je langer op vakantie gaat of door ziekte oid uit de running bent, of als je het paard wilt verkopen.
Dan nog ken ik meer dan genoeg verhalen van paarden die echte '1persoonspaarden' waren, maar toch ook een duidelijke klik hadden met een andere mens.

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:01

Ligt er aan waar je paard staat.Als hij thuis staat is dat geen probleem. Mijn pony staat op een zorgboerderij en ik ben heel blij dat ze gewoon lief is voor de mensen die met haar omgaan. Zo krijgt ze lekker veel aandacht en worden de zorgvragers ook blij omdat ze om kunnen gaan met een lieve pony.
Toch is het wel heel schattig als je paard alleen naar jou hinnikt als je de wei op komt.
Ik denk dat je wel een bijzondere band kunt hebben met je paard zonder dat ze vervelend doet tegen andere mensen. Zo heb ik het in ieder geval wel met die van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:02

[RT-P] Tips graag! Paard als lespaard erg 'lui'..?

Bijvoorbeeld dit topic :)

De gedachte dat dit paard het gewoon niet leuk vindt om een ander op zijn rug te hebben, lijkt haast ondenkbaar :)

Er is toch niets mis mee dat een paard maar 1 persoon leuk vindt? Mijn hond is ook lastig bij anderen, hij luistert gewoon niet. Ik vind dat niet erg, anderen zijn ook niet zijn baas. Maar een paard lijkt wel naar iedereen te moeten luisteren :)

@ MysticTinker: vanuit het paard gezien vind ik dat ook heel normaal eigenlijk :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:03

Een paard mag laten zien wie het wel/ niet/ minder leuk vindt, maar ik vind ook dat een paard goed moet opgevoed zijn en zich dus grosso modo bij iedereen moet "gedragen".
ter verduidelijking
Mijn paard is een schatje en laat zich door iedereen netjes begeleiden, gedraagt zich bij de hoefsmid en DA, laat zich netjes door iemand anders laden, MAAR ...

zodra je ermee aan het "werk" wil, gaan de poppen aan het dansen. Bij vreemden wil ze absoluut niet meewerken en is alleen "braaf" zolang ze haar eigen zin kan doordrijven.
Ik vind meestal niet erg, want vind het leuk te weten dat mijn paardje alleen voor mij haar uiterste best wil doen. Alleen wanneer ik rijtechnisch een dip heb met haar, dan wens ik soms wel dat ze minder vervelend zou doen bij m'n lesgeefster.

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:06

mijn merrie is super eenkennig. al toen we haar kochten.
het is zo als er iemand in haar buurt komt,(sommigen meer als de anderen.) ze erg boos word. hapt. en soms bijt. en heel soms dreigen.
het is inmiddels een stuk beter geworden. maar het blijft er altijd in zitten. zelf heb ik er geen problemen mee. ze zou nooit wat tegen mij doen, en wij zijn strontwijs met elkaar. en heb liever ook geen anderen mensen bij mijn paard tenzij ik er zelf bij ben. ;)
maar mensen weten hoe ze is, en blijven ook uit haar buurt & dan is het ook goed!

zou het een soort dominantie zijn naar andere toe?
want tegen mij doet ze het niet, maar zou ze ook niet doen. ze weet heel goed wat ze mag en wat ze niet mag. ook naar anderen mensen toe. dus als ze zou mogen bijten, happen, slaan? word ze daar ook echt op gecorriceerd :)

ik blijf even meelezen :)
Laatst bijgewerkt door Ils_e op 13-04-10 15:08, in het totaal 2 keer bewerkt

ponymeid1

petitparis schreef:
Een paard mag laten zien wie het wel/ niet/ minder leuk vindt, maar ik vind ook dat een paard goed moet opgevoed zijn en zich dus grosso modo bij iedereen moet "gedragen".
ter verduidelijking
Mijn paard is een schatje en laat zich door iedereen netjes begeleiden, gedraagt zich bij de hoefsmid en DA, laat zich netjes door iemand anders laden, MAAR ...

zodra je ermee aan het "werk" wil, gaan de poppen aan het dansen. Bij vreemden wil ze absoluut niet meewerken en is alleen "braaf" zolang ze haar eigen zin kan doordrijven.
Ik vind meestal niet erg, want vind het leuk te weten dat mijn paardje alleen voor mij haar uiterste best wil doen. Alleen wanneer ik rijtechnisch een dip heb met haar, dan wens ik soms wel dat ze minder vervelend zou doen bij m'n lesgeefster.

Mijn paard heeft precies hetzelfde. Met rijden is ie niet zo heel handzaam bij een ander. Daarom laat ik vaak mensen uitstappen, hou hem wel zelf vast ivm sprintpogingen :+ maar ik merk dat het hem wel went op deze manier.

Posh

Yamcha schreef:
[RT-P] Tips graag! Paard als lespaard erg 'lui'..?

Bijvoorbeeld dit topic :)

De gedachte dat dit paard het gewoon niet leuk vindt om een ander op zijn rug te hebben, lijkt haast ondenkbaar :)

Hee, dat is mijn topic :D

Ik denk dat er genoeg paarden zijn die alleen met een vast persoon willen werken, het ligt gewoon helemaal aan het karakter van het paard......

Mijn paard in het bovengenoemde topic bijvoorbeeld is echt een allemansvriend, in tegenstelling tot mijn pony die elke nieuwe ruiter weer leuk met bokkensprongen uitprobeerd. Toch vind ik het belangrijk dat beide paarden niet blijven drammen bij bijvoorbeeld de hoefsmid of dierenarts.

Dan moeten ze hun eenkennigheid maar even opzij zetten.

Anoniem

Re: Waarom mag een paard geen eenpersoonspaard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:09

Lang niet elk paard is geschikt om door meerdere ruiters bereden te worden. Waarom denk je dat het zo verrekte moeilijk is om een écht goed manegepaard te vinden?

Persoonlijk vind ik het niet handig, heb er wel zo eentje gehad, maar die kon ik dus nooit eens uit handen geven bij ziekte of vakantie. Toen ik een ongeluk kreeg en erg lang moest revalideren heb ik 'm dan ook maar verkocht aan iemand zonder rijambities.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:10

Ik vind het ook prima als een paard voorkeuren heeft. Soms wel vervelend als het paard iemand echt niet moet natuurlijk.
Ik heb een tijdje een bijrijdpaard gehad die mijn vriend háátte. (dat had ze bij wel meer mensen trouwens, en voornamelijk bij mannen.) Hij had haar nog nooit wat gedaan ofzo. Vriend kwam mijn nieuwe bijrijdpaardje bekijken, aaide over haar hals, en het was hap. Ook als ze vast stond, en vriend liep over het erf, volgde ze hem met haar achterhand := Tegenover de hoefsmid was ze ook verre van aardig.
Ergens denk ik wel dat het in dit met een vervelende ervaring van haar in het verleden (met mannen?) te maken heeft.

Maar goed, ik zou ook niet zo goed weten hoe ik haar een voorkeur had moeten verbieden? Ik had zelf geen moeite met haar... al was het wel een tantetje waar je rekening mee moest houden. Maar mijn grenzen waren duidelijk. En mijn vriend kon, onervaren als hij is, beter uit de buurt blijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:11

Hm, ik vind dat mijn paard zich buiten en binnen moet kunnen laten zetten zonder gemiep, maar de rest doe ik wel hoor. Mijn hond hoeft ook niet braaf te zijn bij iedereen (maar hij mag niet heel vervelend zijn natuurlijk, bijten en dreigen is nicht im Frage). Geldt voor paard ook, die mag ook niet schoppen en bijten en anderzijds erg vervelend worden, maar hoeft ook echt niet naar iedereen te luisteren, vind ik echt onzin.

@ Sugarfoot: hoop dat je het niet vervelend vindt? :) vond het een leuk voorbeeld, en dan vooral de reacties :)

Stom doen bij DA en hoefsmid vind ik ook niet goed, idd, ze moeten zich wel goedgemanierd gedragen (heb overigens nooit klachten gehad, hoor). Maar eenkennig mag best.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:13

Ik kan met mn paard altijd naar buiten, nooit vervelend, nooit weigeren.. Maar toen mn ex-instructrice er eens op naar buiten wilde zonder dat ik erbij was toen heeft ie me toch gestijgert, hoorde ik achteraf :=
Terwijl hij de keer daarvoor, toen ik er wel bij was, wel netjes was gaan uitrijden.
Ik vind t wel fijn :) Wil niet dat ie zomaar met iedereen mee zou gaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:14

Is wel fijn om een paard te hebben dat zelf een voorkeur heeft.
Maar ik vind het wel noodzakelijk dat een paard goed handelbaar is bij meerdere personen. Zowel aan de hand als rijden. Ook wanneer ik er niet bij ben. Is wel zo prettig als mijn paard echt iets mankeerd dat ze ook gewoon rustig is als ik er niet ben en de da moet komen of iets dergelijks. Zou me dan niet fijn voelen als mensen er dan mee moeten stuntelen omdat mijn paard een voorkeur heeft.
En dat heeft in mijn ogen meer te maken met goede opvoeding dan voorkeur. Ieder paard zal wel een lichte voorkeur hebben en de een zal het duidelijker laten merken maar ze zullen ze zich wel moeten gedragen zolang de andere persoon ook normaal met het paard omgaat.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 13-04-10 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:14

1 van mijn 2 verzorgpaarden is heel erg persoongericht naar zijn eigenaar. Hij accepteert mensen wel gewoon in de paddock/wei. Maar zodra er iemand anders opgaat zitten. Luistert hij gewoon niet. Vliegt steeds naar de stal toe of naar het midden.

Ik kan nu eindelijk 2 naar jaar redelijk normaal op hem rijden. Maar hij luistert niet naar zo mij zoals hij bij de eignaar doet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:15

Ligt er geheel aan waar je een paard voor wil gebruiken..
Is het een manege paard dan lijkt het me logisch dat je niet veel hebt aan een eenpersoonspaard.. :=
Als je een eigen paard hebt lijkt het me fijn als je paard wat meer op jou dan op andere gericht is.

Apple

Praktisch is het niet inderdaad.

Ons paardenbestand bestaat op dit moment uit een allemansvriend en een eenkennigemuts. De allemansvriend kan dus blij en gelukkig lekker op buitenrit als ik eens een paar dagen weg ben terwijl de eenkennigemuts niet verder komt als 'aan de hand gestapt worden' of 'gelongeerd'. Maar goed, het is nu eenmaal zo. Gelukkig staan we op een goede stal waar dat nog te regelen is :-)

(en dan nog, de allemansvriend gedraagt zich ook wel anders bij de 'gastruiters' dan bij mij, wel braaf hoor, maar toch anders)

_Ella_

Yamcha schreef:
Hm, ik vind dat mijn paard zich buiten en binnen moet kunnen laten zetten zonder gemiep, maar de rest doe ik wel hoor. Mijn hond hoeft ook niet braaf te zijn bij iedereen (maar hij mag niet heel vervelend zijn natuurlijk, bijten en dreigen is nicht im Frage). Geldt voor paard ook, die mag ook niet schoppen en bijten en anderzijds erg vervelend worden, maar hoeft ook echt niet naar iedereen te luisteren, vind ik echt onzin.

Sja... ik corrigeerde haar wel als ze wat deed natuurlijk, maar écht verhelpen kon ik het niet. Ik denk dat het meer met angst/wantrouwen te maken had dan 'iemand gewoon niet mogen'.
Ik denk dat dat met de meeste paarden het geval is, en het ene paard is wat sensibeler dan het andere. Een paard is toch een gewoontedier, en steeds een andere ruiter of verzorger kan als onveilig ervaren worden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:18

het ligt waarschijnlijk aan het doel van het paard.
Is het een gezinspaard of een lespaard dan zal het zeker onhandig zijn als het dier erg persoonsgericht is. Maar als het een privepaard is maar 1 eigenaar heeft dan zie ik er geen probleem in.
Het is alleen dat 1 persoonsgerichte paarden niet zo makklijk te verkopen zijn als een allround geschikt paard. Want zo een dier laat natuurlijk nooit zien wat hij of zij echt kan en is bij anderen totdat die persoon zijn vertrouwen heeft gewonnen.
Maar zo heeft iedereen dier zijn eigen dingetje en is voor ieder dingetje wel ergens een liefhebber.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:19

Monica_1987 schreef:
Is wel fijn om een paard te hebben dat zelf een voorkeur heeft.
Maar ik vind het wel noodzakelijk dat een paard goed handelbaar is bij meerdere personen. Zowel aan de hand als rijden. Ook wanneer ik er niet bij ben. Is wel zo prettig als mijn paard echt iets mankeerd dat ze ook gewoon rustig is als ik er niet ben en de da moet komen of iets dergelijks. Zou me dan niet fijn voelen als mensen er dan mee moeten stuntelen omdat mijn paard een voorkeur heeft.
En dat heeft in mijn ogen meer te maken met goede opvoeding dan voorkeur. Ieder paard zal wel een lichte voorkeur hebben en de een zal het duidelijker laten merken maar ze zullen ze zich wel moeten gedragen zolang de andere persoon ook normaal met het paard omgaat.

Vind ik ook hoor :j

Ze moeten zich wel netjes gedragen bij de DA en de hoefsmid idd :j

_Ella_ schreef:
Yamcha schreef:

Sja... ik corrigeerde haar wel als ze wat deed natuurlijk, maar écht verhelpen kon ik het niet. Ik denk dat het meer met angst/wantrouwen te maken had dan 'iemand gewoon niet mogen'.
Ik denk dat dat met de meeste paarden het geval is, en het ene paard is wat sensibeler dan het andere. Een paard is toch een gewoontedier, en steeds een andere ruiter of verzorger kan als onveilig ervaren worden.

Kan me dat idd goed voorstellen, en juist ook omdat een paard zo een gewoontedier is, vind ik het best vreemd dat er zoveel paarden zijn die alles maar goed moeten vinden :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:28

Ik heb er zelf niet echt een probleem mee bij mn eigen paard, vind ik net een beetje getuigen van een echt eigen karakter. En ja, ik vind het fijn dat hij MIJ als zn baas ziet en dus eerder naar mij toe komt :o

Bij mijn eigen paard is het nu wel zo dat hij niet onmogelijk wordt als iemand anders wat met 'm gaat doen. Hij test die persoon gewoon echt uit - terecht. Ook vind hij het erg vervelend als iemand anders even met hem gaat stappen omdat ik even iets moet gaan halen ofzo .. Ergens vind ik het niet meer dan normaal, zolang het geen te extreme vormen gaat aannemen uiteraard! Ik pik ook niet zomaar alles van iedereen, zeker niet als ze voor een ritje komen (HA-HA :+ bij wijze van natuurlijk)