Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
petitparis schreef:Een paard mag laten zien wie het wel/ niet/ minder leuk vindt, maar ik vind ook dat een paard goed moet opgevoed zijn en zich dus grosso modo bij iedereen moet "gedragen".
ter verduidelijking
Mijn paard is een schatje en laat zich door iedereen netjes begeleiden, gedraagt zich bij de hoefsmid en DA, laat zich netjes door iemand anders laden, MAAR ...
zodra je ermee aan het "werk" wil, gaan de poppen aan het dansen. Bij vreemden wil ze absoluut niet meewerken en is alleen "braaf" zolang ze haar eigen zin kan doordrijven.
Ik vind meestal niet erg, want vind het leuk te weten dat mijn paardje alleen voor mij haar uiterste best wil doen. Alleen wanneer ik rijtechnisch een dip heb met haar, dan wens ik soms wel dat ze minder vervelend zou doen bij m'n lesgeefster.
Yamcha schreef:[RT-P] Tips graag! Paard als lespaard erg 'lui'..?
Bijvoorbeeld dit topic
De gedachte dat dit paard het gewoon niet leuk vindt om een ander op zijn rug te hebben, lijkt haast ondenkbaar
Yamcha schreef:Hm, ik vind dat mijn paard zich buiten en binnen moet kunnen laten zetten zonder gemiep, maar de rest doe ik wel hoor. Mijn hond hoeft ook niet braaf te zijn bij iedereen (maar hij mag niet heel vervelend zijn natuurlijk, bijten en dreigen is nicht im Frage). Geldt voor paard ook, die mag ook niet schoppen en bijten en anderzijds erg vervelend worden, maar hoeft ook echt niet naar iedereen te luisteren, vind ik echt onzin.
Monica_1987 schreef:Is wel fijn om een paard te hebben dat zelf een voorkeur heeft.
Maar ik vind het wel noodzakelijk dat een paard goed handelbaar is bij meerdere personen. Zowel aan de hand als rijden. Ook wanneer ik er niet bij ben. Is wel zo prettig als mijn paard echt iets mankeerd dat ze ook gewoon rustig is als ik er niet ben en de da moet komen of iets dergelijks. Zou me dan niet fijn voelen als mensen er dan mee moeten stuntelen omdat mijn paard een voorkeur heeft.
En dat heeft in mijn ogen meer te maken met goede opvoeding dan voorkeur. Ieder paard zal wel een lichte voorkeur hebben en de een zal het duidelijker laten merken maar ze zullen ze zich wel moeten gedragen zolang de andere persoon ook normaal met het paard omgaat.
_Ella_ schreef:Yamcha schreef:Hm, ik vind dat mijn paard zich buiten en binnen moet kunnen laten zetten zonder gemiep, maar de rest doe ik wel hoor. Mijn hond hoeft ook niet braaf te zijn bij iedereen (maar hij mag niet heel vervelend zijn natuurlijk, bijten en dreigen is nicht im Frage). Geldt voor paard ook, die mag ook niet schoppen en bijten en anderzijds erg vervelend worden, maar hoeft ook echt niet naar iedereen te luisteren, vind ik echt onzin.
Sja... ik corrigeerde haar wel als ze wat deed natuurlijk, maar écht verhelpen kon ik het niet. Ik denk dat het meer met angst/wantrouwen te maken had dan 'iemand gewoon niet mogen'.
Ik denk dat dat met de meeste paarden het geval is, en het ene paard is wat sensibeler dan het andere. Een paard is toch een gewoontedier, en steeds een andere ruiter of verzorger kan als onveilig ervaren worden.