De oorsprong van de rollkur/LDR/hyperflexie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

De oorsprong van de rollkur/LDR/hyperflexie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 00:19

Naar aanleiding van dit topic: [VN] FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden
Kwamen wij op het onderwerp 'de oorsprong van de methode(n)' terrecht.

Francois Baucher
Afbeelding
1848, schrijver van: Méthode d'Equitation basée sur de nouveax principes

alsmede Paul Plinzner
Afbeelding
Das gymnasium des pferdes

Kwamen naar boven als 'stempelhengsten' van de nu toegepastte methode der 'Hollandsche school'.

Om niet verder offtopic te gaan, dus dit discussie topic:
Waar ligt nu de oorsprong?
Wat was het idee achter de methode?
En is deze nog herzien en in de hedendaagse dressuur toepasbaar zonder het welzijnvan het paard te schenden?

En niet onbelangrijk... gaat MarcelDufour nog iets anders winnen dan een koelkast? :Y)

clarence

Re: De oorsprong van de rollkur/LDR/hyperflexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:04

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 01:08

Is dat de eerste of herzienne versie?
edit vol II dus :D

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:34

Ik denk wel dat je erg op moet passen om wat Anky en Sjef doet direct gelijk te stellen met Baucher, want dat doen ze niet. Als je je vergelijking alleen maar baseert op plaatjes van de hoofd-hals houding dan heb je m.i. juist totaal niet begrepen wat er in de moderne sportdressuur nou eigenlijk gebeurd.

Ik vind het eigenlijk wel frappant dat door bepaalde personen nu teruggegrepen wordt op iets uit de geschiedenis om de werkwijze van mensen met juist een enorm innovatieve en sportbrede blik te kunnen begrijpen. Over wie zegt dat nu eigenlijk iets? ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:18

Equimotion schreef:
Ik denk wel dat je erg op moet passen om wat Anky en Sjef doet direct gelijk te stellen met Baucher, want dat doen ze niet. Als je je vergelijking alleen maar baseert op plaatjes van de hoofd-hals houding dan heb je m.i. juist totaal niet begrepen wat er in de moderne sportdressuur nou eigenlijk gebeurd.

Ik vind het eigenlijk wel frappant dat door bepaalde personen nu teruggegrepen wordt op iets uit de geschiedenis om de werkwijze van mensen met juist een enorm innovatieve en sportbrede blik te kunnen begrijpen. Over wie zegt dat nu eigenlijk iets? ;)

Over u zegt dat wat.
Wist u dat SJ les gehad heeft in deze richting.
Het is niet nieuws geheel niet, SJ heeft het exstreemer gemaakt en zijn kaartje eraan gehangen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:19

c_alsemgeest schreef:
Is dat de eerste of herzienne versie?
edit vol II dus :D

Methode der Reitkunst nach neuen Grundsätze.

1864 erschien die 12te Ausgabe – Start der 2ten Manier – der Grundsatz „Hand ohne Beine, Beine ohne Hand“ taucht zum ersten mal auf. Das dieser Grundsatz erst so viele Jahre nach seinem Unfall auftaucht, erklärt sich durch die vertragliche Vereinbarung mit seinem Verleger, die in daran hinderdete bedeutende Änderungen am Grundtext vorzunehmen.
Anschliessend erschien noch eine 13te Ausgabe, welche Baucher selbst verfasst hatte.

Nog precieser:13. Ausgabe von
«Méthode d'équitation, basée sur de nouveaux principes», Paris 1867 Francois Baucher.
Dit boek heeft Francois Baucher zelf geschreven, hij was er al aan begonnen in 1834, men moet het zo zien, Baucher was een uitvinder, bewandelde steeds nieuwe wegen, en het eindstation kort voor zijn dood zag hij in, dat niemand anders dan hijzelf zo rijden kon als hij beschreven hadt, hij was nl een begenadigd ruiter.
Toen heeft hij het vereenvoudigd, in 1834, en toen op zijn ziekbed na het ongeluk waarvan de een schrijft een kroonluchter en de ander een circusmast, wat eigenlijk niet ter zake doet.
Hij was aan het werk met een jonge merrie in de circus manege, en werd daardoor begraven.
Het is een wonder dat hij het overleefde.
Tijdens zijn genezing hij lag geheel in het gips, begon hij op aandringen van zijn uitgever zijn boek te herschrijven waar hij in 1843 geschreven had, maar waar hij het niet meer mee eens was.
Ment noemde het in 1834 de Tweede Methode.

Auch für anderssprachige Reiter, die Deutsch recht kompetent zu lesen imstande sind, ist dieser Text von Interesse, denn der "reife" Baucher ist allgemein bisher schwer zugänglich gewesen: Auf Englisch z. B. gibt es nur die Übersetzungen von Hart und Swire (1852/1879 bzw. 1854/1919, basierend auf der 9. bzw. 10. Ausgabe) und die von Nelson (1991, welche zwar auf der 12. Auflage basiert, in der aber die Eigentlichkeit der "Zweiten Methode", wie eine so eminente Autorität wie Jean-Claude Racinet gezeigt hat, höchst unzulänglich verstanden und dargestellt wird); Leser des Russischen kennen ihn aus einer 1850 und italienische Reiter aus einer 1863 Übersetzung. Nur im Spanischen existiert eine Übersetzung der 13. Auflage (Garcés de Marcilla 1872), doch beinhaltet sie kulturspezifische interpretative Eigenheiten, welche zu somanchen Missverständnissen zu führen riskieren. Selbst Französisch lesende Reiter haben nur in den seltensten Fällen den ausgereiften Baucher kennengelernt, denn alle Neuausgaben seiner Texte seit dem 19. Jahrhundert sind Wiederdrucke der 12. Méthode (die sich von der 13. unterscheidet) bzw. der 14. (welche aber von H. Baucher und Faverot de Kerbrech "überarbeitet" wurde).

Henri Baucher (1818-1912) zoon van Francois Baucher en zijn vrouw Antoinette Harct (beide getrouwd in 1818)

Baucher starb am Morgen des 14. März 1873 in seinem Haus an der rue Amelot. Er ist begraben auf dem Friedhof Père-Lachaise.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:39

Equimotion schreef:

Dat wordt natuurlijk niet gedaan. De TS noemt specifiek "de oorsprong" van de methode.

Citaat:

Ten eerste kun je gerust stellen dat in de "moderne sportdressuur" zoals jij dat noemt, niets innovatief of sportbreed te noemen is. Immers, welke naam je er ook aan geeft: er is in de basis van de dressuur niks veranderd - wat Steinbrecht et al ooit schreef is nu nog even geldig als toen. Je kunt hooguit zeggen dat er soms een wiel opnieuw uitgevonden wordt, of dat er een kleine variatie in de uitvoering aangebracht wordt. Kijk naar het bovenstaande plaatje van Baucher - stel het paard dan op dezelfde manier laag in en je hebt de hedendaagse school.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 00:03

Equimotion schreef:

Ik stel niets gelijk... ik ben juist opzoek naar de oorsprong, het 'orginele' idee waat het allemaal uit voortgekomen is.
Een nazaad hoeft toch niet in alles op zijn verwekker te lijken?
En veronderstellen dat ik iets totaal niet heb begrepen t.a.v. een openingspost vind ik nogal makkelijk en kort door de bocht.

Equimotion schreef:

Niet wie... wat... in welk hokje probeer je mij te scharen als je het hebt over 'bepaalde personen'?
Dit is een topic over de oorsprong, juist om niet offtopic te gaan.
Het heeft hier geen zin om weer de voor en tegenstanders van de LDR weer lijnrecht tegenover elkaar te zetten, iets waar jouw post wel naar toe kan leiden. Erg jammer.
Maar dit daar gelaten, is het verkeerd om het verleden beter te willen begrijpen? Zodat je misschien het heden beter kan bevatten? Ik denk het persoonlijk niet :n
Want je doet nu net of ik een methode probeer af te vallen... maar de laatste keer dat ik het er met mijzelf over had was ik toch meer pro :D
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 12-02-10 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:10

ik dacht dat het uit de zeventiende eeuw kwam...iets later dus..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 00:19

Professor schreef:
Tijdens zijn genezing hij lag geheel in het gips, begon hij op aandringen van zijn uitgever zijn boek te herschrijven waar hij in 1843 geschreven had, maar waar hij het niet meer mee eens was.
Ment noemde het in 1834 de Tweede Methode.

Ok dat maakt het wat duidelijker... ik heb er tussen de duitse stukken ook het volgende over gevonden:
Citaat:
The 12th addition to his method (the "second manner")
Baucher was severely injured when a large chandelier fell on him while riding and needed several years to recover. After the accident, Baucher could not apply the aids to the same degree of severity as before. He therefore changed his system slightly. Maar hier lijkt het erop dat hij het gewijzigd heeft t.g.v. zijn lichamelijke onvermogen ipv een helder moment qua inzicht? Of lees ik dat verkeerd? To achieve the mise en main, or lightening of the front, the neck was raised, which caused a slight shift of weight towards the back. This achieved lightness not only quicker but with less effort than the ramener.

The ramener was still used as a control device. Baucher no longer pulled the horse's nose towards his chest, but instead had the rider push the horse's body closer and closer to his head (fixed by the rider) so that flexion of the poll increased and the head became vertical. Dus op de loodlijn... This technique had its origins in the rassembler.

The effet d'ensemble was no longer used on horses to re-establish lightness, but for certain horses that were resistant and defensive, in order to dominate them and force them into submitting to the aids.

Baucher then began using the half-halt and vibrations to decrease muscular tension. To do so, he rejected his long-time use of simultaneous application of hand and leg, and came up with the idea of 'hand without legs, legs without hand.'
imo een heel belangrijk stuk en, behalve de houding, het grootste verschil tussen de 1e en 2e methode. The hand is used to regulate the action, the legs to increase impulsion. Therefore, if the hand is dropped and the leg keeps pressure, the horse should immediately move off the leg. This was a great advancement of Baucher's theory, keeping horses sharp to the leg instead of restraining them in the effet d'ensemble. It also simplified his method, making it easier for the amateur or average horseman to use. This method also employed the use of only one rein at a time, instead of both.

geerke schreef:
ik dacht dat het uit de zeventiende eeuw kwam...iets later dus..

ach een paar jaar meer of minder :')

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:34

Dan ziet men dat SJ is blijven steken op de 1e methode.
En deze op een verschrikkelijke manier misbruikt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 00:51

Ja dat zou ik niet geheel durven stellen... vooral omdat baucher de veranderingen eigenlijk aanbracht uit lichamelijk onvermogen.
Wanneer dit niet het geval geweest was, had hij de methode dan misschien herschreven á la SJ?
(nu begeef ik mij wel op glad ijs... daar ben ik me bewust van, maar maakt de discussie wat spannender :') )

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 01:00

c_alsemgeest schreef:
Ja dat zou ik niet geheel durven stellen... vooral omdat baucher de veranderingen eigenlijk aanbracht uit lichamelijk onvermogen.
Wanneer dit niet het geval geweest was, had hij de methode dan misschien herschreven á la SJ?
(nu begeef ik mij wel op glad ijs... daar ben ik me bewust van, maar maakt de discussie wat spannender :') )

Hoezo lichaamlijk onvermogen, hij had het al eerder geschreven voor zijn ongeluk, hij had het alleen niet uitgewerkt.
Zal uw de jaartallen geven hoe en wat, is mij nu te laat, maar ik schrijf ze wel op.
Dan kunt u zien hoe het opgebouwd is, en wanneer het ontwikkeld is.
Hij heeft al veel eerder ingezien dat het verkeerd was wat hij deed.
Dat schrijft hij ook in het boek, u heeft de Engelsevertaling, die is niet geheel authenthiek, dat kunt u ook lezen uit die jaartallen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 01:03

Het is maar goed dat de heren toen geen bokt hadden, zo gebroederlijk naast elkaar zoals hier in dit topic hadden ze geen van beide erg gewaardeerd. :=

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 01:07

Professor schreef:
Hoezo lichaamlijk onvermogen, hij had het al eerder geschreven voor zijn ongeluk, hij had het alleen niet uitgewerkt.
Zal uw de jaartallen geven hoe en wat, is mij nu te laat, maar ik schrijf ze wel op.
Dan kunt u zien hoe het opgebouwd is, en wanneer het ontwikkeld is.
Hij heeft al veel eerder ingezien dat het verkeerd was wat hij deed.
Dat schrijft hij ook in het boek, u heeft de Engelsevertaling, die is niet geheel authenthiek, dat kunt u ook lezen uit die jaartallen.

Ok dan ligt dat aan mijn informatiebron :D

Paardentango schreef:
Het is maar goed dat de heren toen geen bokt hadden, zo gebroederlijk naast elkaar zoals hier in dit topic hadden ze geen van beide erg gewaardeerd. :=

Dat denk ik ook niet nee :Y)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 01:10

* Am 16. Juni 1796 wurde Francois Baucher in Versailles bei Paris geboren
* 1798 fand der Staatsstreich von Genrela Napoleon Bonaparte statt.
* 1810 - im Alter von 14 Jahren wurde Francois Baucher durch einen Onkel nach Italien gebracht, der in Mailand Stallungen von Camille Borghese, Prinz von Sulmone und Ehemann von Pauline Bonaparte, einer Schwester Napoleons leitete.
* 1814 kehrte Baucher mit dem Fall von Napoleon nach Frankreich zurück. Er arbeitete dannn kurze Zeit in den Stallungen des Herzogs von Berry in Versailles.
* 1816 erhält Baucher eine Anstellung als piqueur aux écuries in den Stallungen des Herzogs von Berry, Charles-Ferdinand
* 1818 - Hochzeit mitAntoinette Harct und Geburt seines Sohnes Henri Baucher (1818-1912), welcher später seinem Vater und hilft seiner Methode sowohl in Frankreich als auch im Ausland (Belgien, England und Russland) bekannter zu machen.
* 1820 wird der Herzog von Berry ermordet und Baucher verliert seine Anstellung.
Anschliessend zieht es ihn nach Le Havre wo er eine Anstellung als écuyer au manège bei M. de Châtillon am place Dauphine annimmt. bevor er sich dann aber für die Selbstständigkeit entschied und das Reitinstitut in Le Havre übernahm.
Anschliessend übernimmt er dann zusätzlich die alte Reithalle von Antonio Franconi (1738-1836) in der rue Duguay-Trouin in Rouen.
Er wechselte zwischen diesen beiden Städten hin und her, Winter und Frühling in Rouen, Sommer und Herbst in Le Havre.
* 1833 brachte Baucher sein erstes Buch „Dictionnaire raisonné d´equitation“ heraus.
* 1842 folgte „Méthode d´equitation basée sur de nouveaux principes“
* Im Jahre 1843 wurde seine Reitlehre “Methode der Reitkunst nach neuen Grundsätzen“, auch ins Deutsche übersetzt.
* Im Februar 1843 fand ein letztes Expirement in der Kavallerieschule von Saumur statt. Obwohl es mit dem üblichen Erfolg ablief, wurde es nach 6 Wochen beendet und Baucher musste seinen Abschied nehmen. Seine Methode wurde , ausser für die Ausbildung von jungen Pferden verboten.
* 1844 - E.F. Seidler (1798-1865) veröffentlicht sein Buch “Unparteiische Ansichten über das System der Bauchersche Pferde-Dressur”
* 1845 - Charles Raabe (1811-1889) publiziert sein “Manuel équestre pour dresser les jeunes chevaux d’après les principes de M. Baucher”
* 1855 eines nachmittages, als er mit einer jungen Stute an der Hand in der Zirkusmanege arbeitete, fiel ein riesiger Gasleuchter von der Decke, er entkam nur mit Mühe dem Tod, trug aber so schwere Verletzungen davon, dass er nicht länger auftreten konnte.
* 1864 erschien die 12te Ausgabe – Start der 2ten Manier – der Grundsatz „Hand ohne Beine, Beine ohne Hand“ taucht zum ersten mal auf. Das dieser Grundsatz erst so viele Jahre nach seinem Unfall auftaucht, erklärt sich durch die vertragliche Vereinbarung mit seinem Verleger, die in daran hinderdete bedeutende Änderungen am Grundtext vorzunehmen.
* Anschliessend erschien noch eine 13te Ausgabe, welche Baucher selbst verfasst hatte.
* zu seinen Gegnern gehörte vor allem Louis Seeger (1798-1865)
- Dieser war ein angeheirateter Onkel von Gustav Steinbrecht
- Seine allseits anerkannte Reitlehre erschien im Jahre 1844.
* - 1853 – schrieb Seeger ein Anti-Baucher Buch: Herr Baucher und seine Künste „ein ernstes Wort an Deutschlands Reiter“
- 1855 - Ernst Leopold von Sierakowski entgegnete der Seegerschen Schrift: Auch ein ernstes Wort an Deutschlands Reiter
* Baucher starb am Morgen des 14. März 1873 in seinem Haus an der rue Amelot. Er ist begraben auf dem Friedhof Père-Lachaise.
* Posthum erscheint eine 14te Ausgabe seines Werkes “Méthode d’équitation basée sur de nouveaux principes” – verfasst von General Faverot der Kerbrech und Henri Baucher.
* ein weiterer Gegner Bauchers Lehren war der schon erwähnte Gustav Steinbrecht (1808 - 1885)
In Steinbrechts Todesjahr 1885 erschien sein Lebenswerk “Das Gymnasium des Pferdes”, das für die deutsche Reiterei richtungsweisend wurde und bis heute seine Gültigkeit behauptet. Das Buch wurde anhand von Steinbrechts Aufzeichnungen von seinem Schüler Plinzner herausgebracht.
Sorry dat het in Duits is, maar het komt uit de Bayerische Staatsarchief.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 01:13

Maakt niet uit... zo lang het geen chinees is kom ik er wel uit :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 01:14

c_alsemgeest schreef:
Maakt niet uit... zo lang het geen chinees is kom ik er wel uit :D

Gelukkig.
Die taal beheers ik niet.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:37

Professor schreef:

Dat is dus precies wat ik bedoelde met mijn eerdere uitspraak over aannemen dat Janssen klakkeloos Baucher volgt ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:23

Equimotion schreef:
Professor schreef:

Dat is dus precies wat ik bedoelde met mijn eerdere uitspraak over aannemen dat Janssen klakkeloos Baucher volgt ;)

Vandaar het stukje wat ik geschreven heb over steeds weer het wiel opnieuw uitvinden.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:42

Volgens mij is de methode Jansen juist, naast het LDR, been zonder hand en hand zonder been. Dus, zeg maar , methode 2 van Baucher. Dit heb ik Anky zelf en meerdere leerlingen van haar vaak horen zeggen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:04

Dorino schreef:
Volgens mij is de methode Jansen juist, naast het LDR, been zonder hand en hand zonder been. Dus, zeg maar , methode 2 van Baucher. Dit heb ik Anky zelf en meerdere leerlingen van haar vaak horen zeggen.

Maar daar past de duur en de houdingen van hoofd, nek en hals niet bij.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:27

Dorino hoe verklaard u dan het niet nageven door ruiter en paard?

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:58

@ Professor en FaberSmid, ik vind hyperflexie/rollkur er ook zeker niet prettig uitzien. En dit geldt nog dubbel als het langer dan een paar minuten wordt volgehouden. Wat ik niet kan inschatten is de kracht die gebruikt wordt om de paarden in deze houding te krijgen. Of zijn ze zo getraind dat ze direct doorslaan of nageven zodra de hand wordt vastgezet? En blijft de hand vastgezet als het paard "doorgeslagen" is/nageeft?

Opvallend is wel dat de FEI e.e.a. alleen afkeurt als het door overmatig gebruik van kracht of door geweld wordt gerealiseerd. En daar zit meteen de adder onder het gras, want dat overmatige is en blijft een subjectief begrip.
Maar een van de vragen van TS ging over de oorsprong van LDR/rollkur en dan zie ik toch veel overeenkomsten met methode 2 van Baucher.

Als het gaat over het effect van het gebruik van deze methode op de paarden dan vind ik het moeilijk om daar wat over te zeggen. Het valt mij altijd wel op dat de paarden, die dit tijdens het losrijden en dus ook tijdens de training moeten ondergaan, tijdens de proef met de oortjes naar voren lopen. Meer onderzoek naar hoe paarden een bepaalde training ervaren lijkt mij noodzakelijk (geldt ook voor andere methodes).

Waar ik wel van overtuigd ben is dat het gebruik van de rollkur/hyperflexie methode in de basissport en subtop, zeg maar door de wannabees, zeker schadelijk is. Maar zolang deze methode oplevert wat de jury klaarblijkelijk wil zien, zal ze niet snel verlaten worden. Het subjectieve criterium dat de FEI aan haar verbod heeft gekoppeld maakt dit ook mogelijk.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:18

Dorino was het maar de 2e methode Baucher, het boek wat hij zelf geschreven heeft.
Niet die navertaalde enz.
Baucher deed het nl in stand, na zijn boek.
Het inbuigen van de nek en kaak, zoals Baucher het beschrijft, in zijn 2e Methode der Reitkunst nach neuen Grundsätzen, uit 1884.