hoe straf jij je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paf

hoe straf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 20:03

Hallo beste bokkers!

Ik vond dit punt toch wel disscusie waardig. Hoe straf jij je paard? Sommigen vinden het dieren mishandeling als je je paard een plekje schopt of hard met de zweep slaat, anderen vinden dit geen dierenmishandeling.

Een paard de hele tijd schoppen zonder sporen (zoals je veel op manege's ziet) is niet erg, wand blauwe plekken bij een paard zie je niet. Maar een wondje in tegendeel is de ergste zonde die een mens kan begaan, wand dat zie je.

Niemand mag zeggen dat hij zijn paard flink straft wand dat is verschrikkelijk. Maar een paard wat geen respect heeft en jou daarom een trap geeft mag wel?

of is negeren de beste manier om je paard te straffen, en alleen het goede te belonen.

ík ben benieuwd naar jullie meningen
Hou het netjes,

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:06

bij mijn haflingers hoef ik mijn stem maar te verheffen.. en macho straf ik eigenlijk nooit..
Dorritt zet ik weer op haar plek met een duw of mijn stem, of laat haar achteruit lopen, want zij is drammerig.
mijn shetlander geef ik wel eens een schop onder zijn kont, of een tik tegen zijn neus, want die heeft de vervelende hobby om mensen te bijten

Urielle

Re: hoe straf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:38

Dat ligt helemaal aan welk paard het is, wat hij doet, in welke situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:39

Urielle schreef:

Zelfde hier.
Bij sommige zegt een blik al 1000 woorden terwijl je tegen sommige moet staan (bijwijzevan) schreeuwen wil je iets gedaan krijgen.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:51

Asyaa schreef:
Urielle schreef:

Zelfde hier.
Bij sommige zegt een blik al 1000 woorden terwijl je tegen sommige moet staan (bijwijzevan) schreeuwen wil je iets gedaan krijgen.

Dat verschil zie je heel goed bij mijn paarden. Bij Dunker hoef ik maar iets zwaarder te praten en hij begint al onderdanig te kauwen en schuldig te kijken :+ maar Gerrit is zeer hardleers... Die moet je echt bang maken om hem te laten beseffen dat het niet mag wat hij doet. Als hij schraapt oid, en ik heb hem al een kans gegeven door mijn stem te verheffen, moet ik hem echt een schop in zijn flank geven voordat hij doorheeft dat hij moet stoppen. Als hij dan stopt, beloon ik hem wel meteen :j Zielig? Hij weet dat het niet mag en krijgt altijd een kans, dus hij kiest zelf wat hij ermee doet.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:53

de mijne moet in zijn blote billen naar bed. O:) :D

Sabriinaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:55

Ik hoef me stem maar teverheffen en ze gaat nog net niet spontaan knielen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:57

precies :D kan je niet zo even zeggen......... per paard, vergrijp en honderd andere variabelen afhankelijk :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:59

Als het moet dan geef ik ze een geweldige rotschop, gelukkig is dit maar weinig nodig en kan het meestal met een stemverheffing of een hand in de lucht alweer goedkomen. :)

Het ligt natuurlijk ook aan het paard, wat er gebeurd is enz... Zo kan je er niet zoveel over zeggen. ;)
Laatst bijgewerkt door isverwijderd op 23-01-10 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:10

Ja dat is inderdaad waar, maar een algemeen antwoord heb ik ook wel voor je! Vaak weten onze slimme diertjes wel wanneer ze iets fout doen of net even iets te ver gaan! Wanneer je dan inderdaad een blik werpt of ff een zware stem opzet, weten ze vaak al wel genoeg.
Maar zoals je vaak op springwedstrijden wel ziet, wanneer een paard weigert voor een hindernis, worden ze helemaal verrot geslagen omdat ze niet sprongen! Dit vind ik echt dikke onzin want vaak is het je eigen schuld waardoor het paard niet springt! Of te kort wenden omdat je een snelle tijd wilt halen, te kort houdt of net ff te weinig druk geeft! Zo jammer en belachelijk vind ik dat! Ik heb het dan niet over 1 mep maar wel 10....eigenlijk zolang dat ze het paard over de hindernis heen willen slaan! zo jammer.............

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:15

Ik heb één keer op het juiste moment mijn paard echt een flinke klap verkocht, toen hij me gericht wilde bijten. Hij was net hengstaf en moest nog leren wat wel en niet kon. Daarna heb ik hem nooit, maar dan ook echt nooit meer geslagen. Over het algemeen weet mijn paard hoe ver hij kan gaan bij mij. Hij gaat voor mij door het vuur en doet wat ik vraag, dus waarom dan straffen?

Mijn mening is dat een paard niet moedwillig een mens een hak wil zetten, dus als er iets gebeurt wat me niet aanstaat, kijk ik altijd eerst bij mezelf wat ik fout kan hebben gedaan om die reactie te krijgen. Wat voor gedrag wil jij eigenlijk straffen?
Maar ja, toegegeven, ik rijd met een spoortje als hulpmiddel. Ik zie dat eigenlijk niet zo zeer als straffen? Dat noem ik gewoon een hulpmiddel bij het rijden.

Maar idd, als een paard mij gericht wil bijten of slaan, dan wil ik daar nog wel eens op reageren met een schop of klap. Ik probeer daarna wel weer gewoon 'normaal' te doen tegen het paard. Een paard bijt immers niet zo maar en hij slaat meestal ook niet zo maar. Dat ik dat accepteer is wel een tweede, hangt ook van die situatie af. Meestal is een korte stemverheffing voldoende en als het mijn paard niet is, blijf ik er gegarandeerd met de handjes vanaf en blijf ik simpelweg uit diens buurt. Ik vind namelijk dat een eigenaar zelf verantwoordelijk is voor het gedrag van het paard. Wat ik niet vind kunnen, zou natuurlijk wel eens gewoon geaccepteerd kunnen worden door diens baas.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 23-01-10 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:18

Bij mijn paard als hij bijvoorbeeld met zijn voet schraaft hoef ik alleen een heel klein beetje me stem te verheffen en dan stopt hij al, en met rijden tja hij doet niet echt heel stout maar als hij wat fout doet eventjes in zijn 'reverse' en hij luistert weer.:D
Maar vroeger bij mij op de manege werd geleerd met rijden , luistert een paard niet sla dan met een zweepje.
maar nu ik zelf een paard heb vind ik dat niet de beste oplossing.:P

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:22

Ik rijd vanaf mijn 7e jaar en ik vind dat er in de paardenwereld veel is veranderd! Als ik zie hoe mijn schoonpa bijvoorbeeld met paarden omgaat of ik? Ik heb me er behoorlijk in verdiept en probeer altijd te begrijpen waarom een paard doet wat ie doet. Maar in den beginne is het mij ook zo niet geleerd. Dan was het gewoon een r*tknol... haha.

Nu ik leer voor zadelmaker en regelmatig mee mag kijken naar paardenruggen, zie ik wel dat de grootste veroorzaker van 'stoute' paarden regelmatig op de rug van het dier ligt in de vorm van een slecht passend zadel. :+

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:23

Afhankelijk van welk paard en wat die doet. Bij Silver bijv. als ie echt irritant is dan geef ik wel even een flinke klap maar dan is het ook over. En met rijden, in het begin loopt ie wel eens niet door, geef ik een tik, gaat ie bokken, tik ik een paar keer door.. Maar dan loopt ie ook het hele uur goed!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:24

Door stem te verheffen, dat is tegenwoordig voor Silence meer dan voldoende.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:24

meestal is een schreuw wel genoeg :D licht er ook aan wat,
meeste negeer ik, vandaag was ik een paard aan het bandageren en die gaf zomaar om niks een flinke rake rotschop, dan krijgen ze er wel een paar terug, maar verder het meeste negeren, of het tegen over gestelde als wat me paarden willen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:26

Tja... Met het meest vriendelijke, doch duidelijke geluid dat ik uit mijn keel kan krijgen. Tot de meest dieronvriendelijke acties die ik kan uitvoeren met wat ik op dat moment ook in mijn handen heb.

Dus in feite, zo zacht als maar kan, zo hard als het moet.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:41

idefix4 schreef:
Ik heb één keer op het juiste moment mijn paard echt een flinke klap verkocht, toen hij me gericht wilde bijten. Hij was net hengstaf en moest nog leren wat wel en niet kon. Daarna heb ik hem nooit, maar dan ook echt nooit meer geslagen. Over het algemeen weet mijn paard hoe ver hij kan gaan bij mij. Hij gaat voor mij door het vuur en doet wat ik vraag, dus waarom dan straffen?

Mijn mening is dat een paard niet moedwillig een mens een hak wil zetten, dus als er iets gebeurt wat me niet aanstaat, kijk ik altijd eerst bij mezelf wat ik fout kan hebben gedaan om die reactie te krijgen. Wat voor gedrag wil jij eigenlijk straffen?
Maar ja, toegegeven, ik rijd met een spoortje als hulpmiddel. Ik zie dat eigenlijk niet zo zeer als straffen? Dat noem ik gewoon een hulpmiddel bij het rijden.

Maar idd, als een paard mij gericht wil bijten of slaan, dan wil ik daar nog wel eens op reageren met een schop of klap. Ik probeer daarna wel weer gewoon 'normaal' te doen tegen het paard. Een paard bijt immers niet zo maar en hij slaat meestal ook niet zo maar. Dat ik dat accepteer is wel een tweede, hangt ook van die situatie af. Meestal is een korte stemverheffing voldoende en als het mijn paard niet is, blijf ik er gegarandeerd met de handjes vanaf en blijf ik simpelweg uit diens buurt. Ik vind namelijk dat een eigenaar zelf verantwoordelijk is voor het gedrag van het paard. Wat ik niet vind kunnen, zou natuurlijk wel eens gewoon geaccepteerd kunnen worden door diens baas.

Toch is de eigenaar niet altijd verantwoordelijk voor het gedrag van je paard..

Hengten hebben aanleg om je eens flink aan je arm te proeven... Deze krijgen bij mij onheroepelijk een knal. Nooit op het hoofd, dit werkt averechts vind ik. Als ze mij voorbij walsen aan de hand, schop ik achteruit, tegen hun borst. Als ze slaan met hun achtebenen bij bv hoefsmid oid, schop ik ook terug.
En niet zacht... Dit gebeurt enkel bij een nieuw paard, daarna hebben ze respect, want ze weten hoever ze kunnen gaan.. Want ik sta altijd hoger in de rangorde dan mijn paard!

En ik geef altijd een "uhh" als commando erbij. Of een vinger knip. Dit hebben ze zo door.
De hele erge doordrammers moet ik wel eens vaker herhalen, maar dit komt zelden voor.

Beter 1 of 2 keer goed hard, dan telkens een klein tikje/ schopje.. Dan blijven ze proberen.

Schrapen enz vind ik weer een ander verhaal, negeren. Gewoon eens een uur laten staan op de poetsplaats, en andere dingen gaan doen. Ik ga dan bv mijn kast opruimen, ben wel in de buurt.
Als ze tijdje braaf rustig staan, krijgen ze weer mijn volledige aandacht.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:41

waarom zou je paard straffen. vaak doe je zelf iets fout en daar reageert het paard op. dus het paard doet het eigenlijk wel goed maar het is vaak niet wat jij wil.
bijten en schopen egt gericht naar jou toe is iets anders. dan vaak even me stem opheffen en soms ik mij hand om hoog doen of een grote beweging maken al genoeg.
natuurlijk heb ik ook wel eens gehad dat ik niet lekker in me vel zat en ging rijden dan ging alles fout en lukt het maar niet wat ik wil. ja en dan moet je frustratie maar eens proberen in houden en te kijken wat jij fout doet. mja dat is toch heel moeilijk en dat reageer je dan op je paard af. gelukkig betrap ik mezelf vaak genoeg hie rop en zeg ik tegen mezelf hard op:
'nee Marika dit ga je niet op je paard afreageren, je stopt nu waar je mee bezig bent en gaat iets doen wat hij wel kan'

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:46

jesterlover schreef:
idefix4 schreef:

Toch is de eigenaar niet altijd verantwoordelijk voor het gedrag van je paard..

Hengten hebben aanleg om je eens flink aan je arm te proeven... Deze krijgen bij mij onheroepelijk een knal. Nooit op het hoofd, dit werkt averechts vind ik. Als ze mij voorbij walsen aan de hand, schop ik achteruit, tegen hun borst. Als ze slaan met hun achtebenen bij bv hoefsmid oid, schop ik ook terug.
En niet zacht... Dit gebeurt enkel bij een nieuw paard, daarna hebben ze respect, want ze weten hoever ze kunnen gaan.. Want ik sta altijd hoger in de rangorde dan mijn paard!

En ik geef altijd een "uhh" als commando erbij. Of een vinger knip. Dit hebben ze zo door.
De hele erge doordrammers moet ik wel eens vaker herhalen, maar dit komt zelden voor.

Beter 1 of 2 keer goed hard, dan telkens een klein tikje/ schopje.. Dan blijven ze proberen.

Schrapen enz vind ik weer een ander verhaal, negeren. Gewoon eens een uur laten staan op de poetsplaats, en andere dingen gaan doen. Ik ga dan bv mijn kast opruimen, ben wel in de buurt.
Als ze tijdje braaf rustig staan, krijgen ze weer mijn volledige aandacht.

precies, beter gewoon 1 x dan de hele tijd heel zacht. dan hebben ze meteen respect en hoe je het niet vaak meer te herhalen.
want als je steeds maat een klein tikje/schopje geeft voelen ze het gewoon niet meer.

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:51

ik verhef altijd me stem met 'e' * ja kan het niet uitleggen in 1 woord :Y) *
tijdens het rijden beloon ik met stem en handen, ik straf meestal met mijn stem, ik geef alleen een tikje als ze niet op mijn been reageert, en ik rij nog niet met sporen is voor een jong paard meestal niet nodig ;)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:58

Hangt er af welk paard wat er gebeurt en waarom. Mijn eigen paard is super braaf, doet zelden iets raars en is al genoeg gestraft bij een boze stem van mij. Laatst een pensionpaard: ik zette hem op stal, deed het halster af en hij draait zijn hoofd om (erg lomp) en knalt in volle vaart keihard tegen de zijkant van mijn hoofd. Die krijgt echt een oplawaai terug. Moet tie maar opletten. is een jong paard, en nog lomp. Laatst een manegepony. Die staat naast een kleine pony waar hij een hekel aan heeft. ik sta bij de kleine pony in de stal, reik over het schot heen om de waterbak te controleren. Blijkbaar dacht die andere pony dat ik die kleine pony was en hij komt zo op mij af, bek wijd open en bijt/hapt in mijn hoofd. Op dat moment schrok die pony, want hij had donders inde gaten dat ik het was en niet zijn buurpony. Hij stond gelijk achter in de stal, dus een mep terug kon al niet meer. Ik heb hem wel verrot gescholden, want het deed gruwelijk zeer. Een pony/paard wat gericht trapt bij aansingelen of opzadelen krijgt een trap terug. Een andere pony is lastig met hoefjes uitkrabben, vooral achter. Ik pak (rustig en normaal) zijn achterhoef, hij trekt terug en trapt vervolgens (heel bewust!) tegen mijn knie aan. Die kreeg een maatje 40 in zijn reet.
Heel vaak brul ik even van achter uit mijn strot als ze vervelend zijn.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:02

Ik brom even. Heb net ergens gelezen dat een paard een straf niet met fout gedrag linkt, maar met de persoon die die straf geeft. Hij ziet dus jouw als persoon die altijd slaat, met de zweep een lel geeft of wat dan ook. Dus het schijnt niet echt te helpen als je straft. Belonen van goed gedrag schijnt dan weer wel te werken.
Laatst bijgewerkt door haukieboy op 24-01-10 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:03

Ik begin met huisarrest. :D

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:06

Zonder eten naar bed!