Zelf als onervaren een paard beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Zelf als onervaren een paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 20:11

Ik vind dit wel een goede discussie. Wil sommige bokkers even aan de tand voelen :P
Misschien is er al een soortgelijk topic over, dan hoor ik het wel!
Hier op bokt wordt praktisch bij elke praktijk vraag gezegd: Ervaren iemand vragen. Hulp vragen.
Die mensen die ervaring hebben, die hulp bieden, die zijn toch ook ergens bij het begin als onervaren begonnen?
Al hebben ze hulp gekregen, de 1e keer is de 1e keer.
Dan het volgende punt. Ik allemaal moeilijk doen omdat ze hier zeggen dat je zonder ervaring er niet aan moet beginnen een paard te beleren, kom ik dus vandaag bij mijn vriendin:
http://photos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs208.snc3/21563_1279785404802_1535063782_738137_1893368_n.jpg
Hij heet Carlito. Is 2 jaar. Ze heeft hem 1 jaar nu. Ze heeft hem tot nu toe alles zelf geleerd, zonder hulp.
Zij zegt: Jouw Shetlander, die ga je toch niet wegbrengen om te beleren voor de kar? Dat krijg je zelf zo geleerd!
Ze wil dus ook wel komen helpen een enkele keer.
Maar de vraag nu is dus: wel of niet zelf doen???
In hoeverre kan ik mijn 2 jarige Shet verpesten? Mocht het niet lukken dan kan ik ze toch alsnog wegbrengen?
Ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Anoniem

Re: Zelf als onervaren een paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:15

Nou... je verpest sowieso je 2-jarige al door hem nu al voor de kar te zetten. Daar zou ik minstens 1 jaar mee wachten ;)
Als je weet waar je mee bezig bent kan het geen kwaad. Maar de meesten denken te weten waar ze mee bezig zijn, terwijl dat in praktijk niet helemaal klopt..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:16

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:18

Wat is er mis met je van te voren laten inlichten over hoe je het best aan de slag kunt met je paard? Dan is de kans dat er eventueel iets fout gaat toch kleiner. Ik zeg niet dat het per se fout gaat, maar voorkomen is altijd beter dan genezen lijkt me.
Maar ik snap dat het leuk is om het zelf te proberen, vooral als je daarna vooruitgang ziet ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 20:19

Dus mijn vriendin verpest haar paard?
Ze rijdt er met een slee achteraan of een super licht karretje. En dan hooguit 10 minuutjes.
In het begin is ze begonnen met een plank er achter.
Je kan toch met 2 al beginnen met er achter te lopen etc?
Ik ga er niet op zitten. Maar een zadeltje erop om te wennen kan toch?
Je kan zelf toch wel íets doen?
Laatst bijgewerkt door 1Boefje op 23-12-09 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:19

Voor iedereen is een eerste keer geweest ja....Toen ik voor het eerst zadelmak ging maken was dat bij de handelaar waar ik op dat moment werkte..en 'díe had wel heel veel ervaring. Dus prima als jij zover bent om je eerste paard te beleren, maar doe het dan wel onder begeleiding van een zeer ervaren iemand.
Ik zou dan niet voor een vriendin kiezen die toevallig zelf haar pony beleerd heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:20

1Boefje schreef:
Dus mijn vriendin verpest haar paard?
Ze rijdt er met een slee achteraan of een super licht karretje. En dan hooguit 10 minuutjes.
Je kan toch met 2 al beginnen met er achter te lopen etc?
Ik ga er niet op zitten. Maar een zadeltje erop om te wennen kan toch?
Je kan zelf toch wel íets doen?

Nee.
Nee.
Ja.

Een twenter hoort nog lekker in de wei te staan, 3 jaar vind ik zelfs al ietswat jong om te beginnen.
Heb geduld, heb je alleen maar profijt van in de toekomst...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 20:21

sifra01 schreef:
Voor iedereen is een eerste keer geweest ja....Toen ik voor het eerst zadelmak ging maken was dat bij de handelaar waar ik op dat moment werkte..en 'díe had wel heel veel ervaring. Dus prima als jij zover bent om je eerste paard te beleren, maar doe het dan wel onder begeleiding van een zeer ervaren iemand.
Ik zou dan niet voor een vriendin kiezen die toevallig zelf haar pony beleerd heeft.

Oke, maar als ik nu een pony neem die alles al kan, dan heb ik nog de onervarenheid. En van je pony weet je vanaf punt A hoe hij op bepaalde dingen reageerd omdat je er zelf mee bezig bent geweest.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:28

Als je pony dan netjes is afgegricht leer je van je pony..

ik vind dit een beetje dezelfde vraag als kan je zonder autorijlessen gaan autorijden en het dan leren..
Sommige mensen zijn het bewijs dat dat kan.. her grote andere deel heeft hopelijk niemand dood gereden.

Je kan alles zelf doen wat je wil.. alleen het risico op ongelukkig is heel veel groter dan als je onder begeleiding ervaring op doet.
En er zijn gewoon in mijn mening basis dingen die je moet weten en gedaam moet hebben. Immers je hebt ze in 10 minuten verpest.. zie het aantal topics over paarden die bijten rennen bokkek of niet te vangen zijn.

Dus je hebt de keuze, neem het risico voor jezelf én je pony of je bent wat zuiniger op jezelf en je pony en je laar je helpen om er van te leren.

En een twee jarige laat men lekker lopen tot hij 3 is doorgaans dus tijd zat om ervaring op te doen. :)

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:39

Ik zou ook nog eventjes wachten tot je paard iets ouder is. Maar als jij graag nu begint met dingetjes proberen dan houd ik je natuurlijk niet tegen.;)
Het kan fout gaan, maar natuurlijk ook goed.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:47

waarom zefl gaan lopen rommelen als dat nergens voor nodig is..?
een paard beleren is niet hopen dat hij het doet, maar knoppen erop zetten.
en nee, dat doe je niet zomaar.

en je vriendin zou ik niet erg vertrouwen in deze dingen. een twee jarige hoort lekker op het land. daar moet je niet mee werken.
geduld is een schone zaak. :)

en manonlalala: het kan goed en fout gaan idd. zullen we dan toch maar zo veel mogelijk safe kiezen? als is het maar voor het paard, die of een goede of een slechte basis kan krijgen. die voor jou niet zoveel gevolgen heeft. maar voor hem de slager of blijven leven kan betekenen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 22:45

gekvanfleur schreef:
waarom zefl gaan lopen rommelen als dat nergens voor nodig is..?
.

Waarom?
Ik heb een pony van 100 euro, hem laten beleren kost tussen de 200 en 1.000 euro!!
Ik kan natuurlijk zeggen, ik hou van het beestje en dat kost me teveel geld, dus maar onbeleerd laten lopen, maar dan gaat hij er uiteindelijk toch uit. Of ik zeg, ik heb een band met het beestje, ik vind het nog altijd teveel geld om haar te laten beleren dus probeer ik er zelf wat mee te doen. Met de nodige adviezen links en rechts van mensen die ook paarden hebben beleerd. Mocht ik het verpesten dan is het nog altijd een lief beestje, dat weet ik zeker. Het karaktertje kan niemand beter inschatten als ik! En misschien is die methode van een 'ervaren' iemand wel niet goed voor haar, want hoe weet je dat wel zeker of een 'ervaren' iemand wel zo ervaren is??

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:49

ten eerste vind ik je pony nog net iets te jong beter nog een jaartje wachten...
veder heb je wel een punt, je kent je paard beter als iemand anders maar zo iemand is niet voor niks ervaren, die zit misschien al jaren lang voor de koets en doet al jaren lang paarden beleren.
Voor het paard zelf zou ik het iemand anders laten doen en niet met het paard gaan 'kloten' en van iemand anders leer je het ook dus het volgende paard kan je dan misschien zelf beleren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:57

Ik zou een jaartje wachten en in dat jaar mijn koetsiersbewijs gaan halen tenzij je dat al hebt natuurlijk. Tijdens de lessen van het koetsiersbewijs leer je het een en andere over het mennen en de zaken erom heen. En ook niet geheel onprettig wanneer je dat koetsiersbewijs eenmaal hebt ben je gelijk verzekerd wanneer je met je aanspanning de weg op gaat.

Ik had ook nooit een pony voor de kar beleerd en heb na het behalen van mijn koetsiersbewijs ook zelf gedaan en was blij met de dingen die ik geleerd had tijdens de cursus. En ik was nog blijer toen mijn pony een keer van iets schrok en opzij ging en het lamoen tegen een autokwam want de verzekering van mijn koetsiersbewijs dekte alle kosten.

En wie weet leer je op zo'n cursus wel iemand kennen die het leuk vindt om je te helpen met je pony te beleren, sta je er ook niet alleen voor want geloof me een helpende hand bij het africhten voor de wagen is een must. :j Maar misschien heb je die helpende hand al wel in de vorm van je vriendin.
Succes!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:00

Tsja.. Ik vind het niet iets om op te bezuinigen, stallen die je paard weer recht breien (wat echt niet lief gebeurd) als jij het hebt verkloot zijn ook niet echt goedkoop.. :n

Ik heb ook de eerste keer onder begeleiding een paard ingereden en ik moet zeggen dat ik dat echt wel nodig heb gehad.. Zonder had het heel anders af kunnen lopen! Mensen die jou begeleiden hebben het 9 vd. 10 keer ook onder begeleiding geleerd.. Het hoeft helemaal niet duur te zijn, een instructrice die ervaring heeft met beleren kan al genoeg zijn! Het is fijn om hulp te hebben.. Vasthouden lijkt bijvoorbeeld niet zo moeilijk, maar je kan niet verwachten dat een onervaren persoon kan helpen als het paard in paniek raakt.

Mennen NIET doen met 2 jaar, wacht daar nog een jaartje mee.. Je vriendin verkloot haar pony nu nog niet, maar loopt wel een grotere kans om hem te verkloten.

Ik zou er ZEKER een ervaren persoon bij halen. Je mengt je wel in het verkeer en geloof mij, een paard die aan de ren gaat (ja, óók een shet) met een kar erachter kan levensgevaarlijke situaties opleveren!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:03

ik heb nu zelf een veulen staan ! waar ik over 3 jaar zelf mee wil beginnen .. uiteraard wel met `wat` hulp maar ik wil het grootste gedeelte toch zelf doen !! mocht het echt niet gaan kan ik het altijd uit hande geven !

ook komt mijn 4 jarige shet de 29e terug en die wil ik ook zelf gaan beleren !! we beginnen met de lange lijnen en als dit allemaal goed gaat .. gaan we het proberen voor de kar !

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:16

Beetje idioot bericht .. mijn pony is maar 100 euro .. je weet toch hoeveel ervaring je hebt voor je een dier koopt en waar je later voor komt te staan???

Wie zegt dat je hem moet laten beleren.. neem een instructeur ofzo.

Of anders doe alles lekker zelf het is toch maa 100 Euro (en een dier van vlees en bloed) want ja als ie onbeleerd blijft gaat hij er toch uit. :?

Nou ben ik blij dat je een shet hebt en geen paard.. scheelt weer een meter of meer als je gelanceerd wordt :) :P

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:20

Met twee jaar voor de kar beleren kan geen kwaad.
Een paard hoeft geen ruiter te dragen op zijn rug, dus dit is een heel ander verhaal als bij het inrijden.

Als je shet jouw vertrouwd kan je hem alles leren!
Als je zelf absoluut geen ervaringen hebt met voor de kar beleren zou ik er iemand die dit wel heeft bij halen. Of veel erover gaan lezen, info opdoen, bij mensen gaan kijken, bij je vriendin gaan kijken...

Ik vind wel dat je ervoor moet zorgen dat je pony goede ervaringen krijgt, anders zou hij wel verpest kunnen worden!

Als er bij mij een vriendin of een vreemde aan mijn paard zit blijf ik er altijd zelf bij voor de zekerheid, you''ll never know, en jij kent/ begrijpt je dier het beste zelf.

Succes

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:22

het gaat niet alleen om het gewicht en de leeftijd. Mennen betekent aan het verkeer deelnemen en dat zijn aardig wat indrukken voor een dier. Ze hebben niet alleen een lijf maar ook een brein en een mate van volwassen zijn en met dingen om gaan.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:23

Naar mijn mening hoef je niet perse iemand erbij te halen die ervaring heeft, geniet gewoon lekker van je shetlander!
Ik heb hem zelf ook allerlei dingen aangeleerd, zonder ervaring..
Als je maar gewoonde tijd+geduld ervoor neemt, wanneer hij er aan toe is.
Je gaat er toch ook niemand bij halen om hem aan het halster te leren lopen? Dat gaat misschien wel stukken sneller dan voor de kar, maar het is hetzelfde principe. Nieuwe dingen aan leren.
Kijk veel rond op internet voor eventuele tips+informatie, volg je hart, luister naar je paard en doe het gewoon op je gevoel wat goed is..

Succes er mee iig ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:26

1Boefje schreef:
Die mensen die ervaring hebben, die hulp bieden, die zijn toch ook ergens bij het begin als onervaren begonnen?
Al hebben ze hulp gekregen, de 1e keer is de 1e keer.

En toch vind ik dit onzin en geen vergelijking.
Ik vind het niet eerlijk om een paard het leerproces van jou te laten ondergaan wat eigenlijk zijn leerproces moet zijn. Jij zal fouten maken terwijl je ook iemand mét ervaring het kan laten doen.
De opleiding is het belangrijkste voor een paard. Dat is zijn toekomst, want voor "paarden met problemen" is er geen markt. (btw paarden met ruiterproblemen)

Iemand die proffecioneel paarden zadelmak maakt heeft natuurlijk ook zijn fouten gemaakt, maar wel met het doel om vele paarden op te leiden die niet die fouten hoeven te ondergaan.Daarbij hebben deze mensen in de goede gevallen wel een goede basis, waardoor ze minder (ernstige) fouten maken dan de doorsnee hobby-ruiter.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:29

Janski schreef:
het gaat niet alleen om het gewicht en de leeftijd. Mennen betekent aan het verkeer deelnemen en dat zijn aardig wat indrukken voor een dier. Ze hebben niet alleen een lijf maar ook een brein en een mate van volwassen zijn en met dingen om gaan.

Ja dat is wel zo! Ligt aan het paard...
Het eerste halfjaar zou je het beste kunnen oefenen in een afgezette omgeving, rustig aan, niet iedere dag, eindigen met iets goeds.
Wel veel aan de hand wandelen door het verkeer, zodat alle dingen en geluiden normaal voor het beestje zijn.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:31

Ik ben zelf begonnen met een net beleerd paard in de mennerij en als ik geen goeie instructie had gehad waren we beide verzopen. Punt was dat ik wou mennen en er geen andere paarden waren. Dus toen nam ik dit besluit. Ik raad het niemand aan. Behalve als je gek bent op enge toestanden en knoppen zoeken die er niet opzitten. Plus elke les net niet op hol slaan de eerste maanden.
Ervarene volwassenen die twee jarigen voorzichtig in tuig zetten best. Pubers en kinderen, not.
In een bak heb je meer bak gebruikers, in verkeer is nog gevaarlijker en dat kun je niet overzien. Al helemaal niet als je nog veel te jong bent.
Vergeet niet dat de meeste ervaren mensen hun ervaring ook weer ergens vandaan hebben. Het valt niet uit een boom. Ga in de leer bij een oude rot in het vak.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:37

1Boefje schreef:

Hier gaat het al fout.
Je begint met zelf tegendruk te geven voordat je er iets achter hangt. En daarna met je eigen gewicht eraan hangen. Gaat het paard aan de kletter, is de ramp nog een beetje te overzien.
(Dan bedoel ik met zijn 2-en he. 1 Hangen en 1 heeft de leidsels vast)

:n Niet aan beginnen als je niet weet waar je mee bezig bent.

1Boefje schreef:

Met een ervaren iemand erbij.
Je kunt jezelf niks aanleren als je niet weet hoe het moet.

1Boefje schreef:
In hoeverre kan ik mijn 2 jarige Shet verpesten?

In zoverre dat je er niks meer mee kan of misschien nog erger. Dat 2 onervaren wezens elkaar verwonden.
Of het paard houd er een traumatische ervaring aan over.

1Boefje schreef:
Mocht het niet lukken dan kan ik ze toch alsnog wegbrengen?

Helaas werkt dat zo niet. Dan ben je al te laat.
Je kunt het dier voor zijn leven een trauma geven.

Er wordt echt niet voor niks in al die topics gezegd dat ze er een ervaren iemand bij moeten halen.
En daarbij beleer je altijd nog een paard minimaal met zijn tweeën voor de kar. Alleen kan niet eens. (Of je wilt dat het fout gaat)
Ik zou niet weten wat ik zonder groom moet hoor. Hoe ga je je paard inspannen als je alleen bent? Iemand zal hem vast moeten houden en een ander hem in moeten spannen. Of laat je hem maar gewoon los staan als je de strengen aan de zweng bevestigd?

Je kunt dit gewoon niet alleen en al helemaal niet zonder ervaring.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 23-12-09 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:50

Een paard ga je niet even resetten als de eerste beleerpoging mislukt. En als je alleen aan het werk gaat, ben je levensgevaarlijk bezig. Mennen doe je met een groom en beleren liefst met zijn drieen.