Dressuurruiters banger dan springruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Dressuurruiters banger dan springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 18:08

Dag Bokkers.. (:)

Een veel voorkomende stelling:

Zijn dressuurruiters nou vaak banger dan springruiters?

Naar mijn inzien vind ik deze stelling waar. De springruiters hebben
meer lef, gaan gewoon met hun paarden naar buiten, zitten niet om het
minst geringste te vloeken als een paard een keer wat geks doet, en
zijn wat dat betrefd allemaal net even wat soepeler. Uitzonderingen bij
de dressuurruiters daar gelaten, die heb je er uiteraard wel bij zitten.

Maar, het meeste gros van de dressuurruiters is eigenlijk niet zo'n held.
Als een paard een keer wat geks doet, dan zijn ze al helemaal gekookt.

Ik zelf dressuur en spring beide, en als ik dan kijk naar het verschil qua
bangheid met het inrijden alleen al, dan vind ik dat nog best een groot
verschil bij de mensen.

Hoe denken jullie daarover? En waarom zullen hen banger wezen?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:15

En waarom zullen hen banger wezen?
ABN? :D

Maar goed ik spring niet omdat dat niet goed is voor mijn hart.
Wel voor mijn darmen want die worden vanaf het begin van de dag waarop het moet gebeuren geheel leeggewerkt.
Ook voor de lijn, want eten is er op zo'n dag ook niet meer bij.

Bang? Ja
Voorzichtig? ook ja.

MiSsY_Me

Re: Dressuurruiters banger dan springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:18

Vind het dikke onzin.
De een vind dressuur leuker, de ander springen, de ander western. Is toch persoonlijke smaak?

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:20

Naar mijn inzien is die stelling ook waar,

Reactie van de ruiter als een paard een keer bokt
Springen: ooh,, is niet erg hoor, eigenlijk is het wel grappig
Dressuur: *piep* beest!!! DOe eens normaal!!! Was bijna gevallen :(

Natuurlijk zijn niet alle dressuurruiters zo

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:20

Maarja, ik ben tegenwoordig ook meer dressuurruiter, ik heb een nieuw paard en die heeft het springen niet in zich :=
we zijn al aantal keer samen ( dus inclusief paard ) over de kop gegaan.. paard rollend over me heen etc..

dus ben maar gestopt met springen met dit paard ( voordat tie zijn benen breekt .. ) dus ben nu tijdelijk een dressuurmuts :Y) met andere paard wil ik wel gaan springen

maar nu betrek ik het op mezelf :D

ik denk dat het grotendeels inderdaad klopt, met springen moet je natuurlijk echt durven, anders werkt het niet, dressuur is al iets 'veiliger'

maar ja, dan heb je natuurlijk ook mensen die springen gewoon niets aan vinden, dan heeft het weer niest met lef te maken o.i.d.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:24

MiSsY_Me schreef:
Vind het dikke onzin.
De een vind dressuur leuker, de ander springen, de ander western. Is toch persoonlijke smaak?

Ja, maar dan is het nog wel zo. Want als dressuurprikker houd je vaak van de controle die je daarmee hebt. In principe kun je je voor elk foutje in de proef verantwoordelijk houden. Je bent dus veel meer gericht op de controle hebben. Bij springen kun je niet elk balkje voorkomen en is er niet perse iets fout gegaan. Springruiters zijn dus sowieso minder 'controlefreaks'. Je persoonlijkheid bepaalt dus ook deels wel je voorkeur. ;)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:27

Onzin.

Mijn paard kan vanalles bij mij uithalen, word er niet bang van en ga er ook niet om lopen schelden, en ben wel een 'dressuur' ruiter.

Vind het niet gek dat je hierop komt, aangezien als je op wedstrijden gaat springen het niet werkt als je bang bent, simpelweg omdat je over (B paarden) 1meter moet, wat vanaf het paard toch een beste hoogte is, als je dan al bang wordt omdat paard een voetje hoger optilt dan het andere kom je nooit een parcours rond :+.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:30

Dat verschilt per persoon natuurlijk. Maar als je het algemeen wil zien denk ik wel dat dressuur ruiters wat banger zijn.

Plaisir schreef:
Onzin.

Mijn paard kan vanalles bij mij uithalen, word er niet bang van en ga er ook niet om lopen schelden, en ben wel een 'dressuur' ruiter.

Vind het niet gek dat je hierop komt, aangezien als je op wedstrijden gaat springen het niet werkt als je bang bent, simpelweg omdat je over (B paarden) 1meter moet, wat vanaf het paard toch een beste hoogte is, als je dan al bang wordt omdat paard een voetje hoger optilt dan het andere kom je nooit een parcours rond :+.

Voor een paard is die meter geen hoogte, dat doet hij nog vanuit stilstand. Voor de ruiter is het vaak wel best een hoogte :D

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:34

Zeg (en bedoel) ik, vanaf het paard is het best een hoogte, als je ernaast staat denk je ook: pff makkie, totdat je op het paard zit.

Het staat er vreemd :).

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:34

Plaisir schreef:
Onzin.

Het gaat natuurlijk over in het algemeen hè. Echte dressuurruiters leidden zelden jonge paarden op, dat zijn meestal de springruiters.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:36

ik ben het zeker eens met de stelling. ik vind dat sommige dressuur ruiters gewoon meer miepen. en springen is hopaa en gaan. ik denk dat springruiter ook eerder een paard kopen dat heel vervelend en onhandelbaar is maar wel met veel potentie dan een dressuur ruiter.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:37

Skygirl schreef:
Het gaat natuurlijk over in het algemeen hè. Echte dressuurruiters leidden zelden jonge paarden op, dat zijn meestal de springruiters.

Maar daar ben ik het ook niet mee eens, bij mij in de buurt zijn ook genoeg dressuurstallen die de jonge paarden opleiden.

Paardje3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:38

Ja maar is dat zo gek dan?

Springpaarden zijn in de meeste gevallen een stuk braver als die hete dressuur beesten.

Ik doe allebei, maar die spring paarden zijn gewoon zoveel braver.
Laatst bijgewerkt door Paardje3_ op 21-12-09 18:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:40

Paardje3_ schreef:

Springpaarden zijn in de meeste gevallen een stuk braver als die hete dressuur beesten.

huh?? :')

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:40

Skygirl schreef:

Dat vind ik echt het raarste dat ik ooit gehoord heb, dressuurruiters die geen paarden opleiden. Haha.
Dat heeft niks met je dicipline te maken hoor.

Akitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:43

Skygirl schreef:

Wat is dit voor onzin?
Jonge paarden die dressuur gefokt zijn, waarom zou een springruiter die inrijden?
Nee hoor.

Heb zelf ook genoeg jonge beesten beleerd en ben toch wel echt een dressuur miep, toch maak ik regel matig een sprongetje om mijn lef te behouden.

spottedponie

ik ben het er wel mee eens dat dressuur ruiters vaak "banger" zijn (of voorzichtiger enz) laatst maakte ik het ook mee..

zelf op dressuur wedstrijd en ik til mijn onderbeen beetje op (zat al op mn paard) om mijn spoor goed te doen, kreeg meteen commentaar dat ik stil moest blijven zitten want een ander paard kon er van schrikken....

en laatst moest ik helpen op een springwedstrijd, de losrijbak moest gesleept worden, dus kleine tractor naar binnen en slepen, terwijl er nog gewoon gereden werd (wel rustig natuulijk) dat hoef je bij een dressuur wedstrijd niet te doen...

springpaarden vind ik ook mindere zeikerds dan dressuurpaarden, die zien vaak toch minder "rare" dingen dan springpaarden, en zijn er dus minder aan gewend...

Aria_zz

Misschien moet je de stelling een beetje anders bekijken, mensen die banger zijn gaan dressuren omdat het springen niet goed lukt.
Overgens, ik ben een bange springer, en een zotte buitenrijder dus dat klopt ook niet helemaal.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:44

wat betreft het inrijden, ik merk wel dat het vaak de springruiters zijn die voor de eerste keer op een 3 jarige stappen... de dressuurruiters nemen het vaak later pas over, als de rem, gas en het stuur erop zit....

Paardje3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:46

Aria_zz schreef:
Misschien moet je de stelling een beetje anders bekijken, mensen die banger zijn gaan dressuren omdat het springen niet goed lukt.
Overgens, ik ben een bange springer, en een zotte buitenrijder dus dat klopt ook niet helemaal.

Uhm nou die vat ik niet?

Dressuur is de ehm basis, je kan pas springen als je de dressuur goed kent en niet andersom.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:47

MiSsY_Me schreef:
Vind het dikke onzin.

Dit gaat toch helemaal niet om smaak?
Het gaat om angst.
En ik denk dat menig ruiter het herkent als je zegt dat springen toch beangstiger is dan dressuur.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:47

Paardje3_ schreef:
Aria_zz schreef:

Uhm nou die vat ik niet?

Dressuur is de ehm basis, je kan pas springen als je de dressuur goed kent en niet andersom.

Maar als jij het al eng vindt om naar een hindernis te kijken (bij wijze van) ga je bijvoorbaat al niet springen, dat bedoelt Aria :).

Paardje3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:48

Oke, ik snapte hem al even niet. :P

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:48

spottedponie schreef:
wat betreft het inrijden, ik merk wel dat het vaak de springruiters zijn die voor de eerste keer op een 3 jarige stappen... de dressuurruiters nemen het vaak later pas over, als de rem, gas en het stuur erop zit....

Dat doen springruiters ook wel hoor,, anders kan je niet springen als ie niet vooruit wil :+

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:49

Paardje3_ schreef:

Ik doe allebei, maar die spring paarden zijn gewoon zoveel braver.

Haha, hier ben ik het dus weer niet mee eens.
Een pony die ik gereden heb was met dressuur niet vooruit te branden en met springen zo enthousiast voor de sprong, dat je haar amper terug kreeg. :)