De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 20:38

Met regelmaat lees ik het woord 'de Hollandse school' in topics voorbij komen. Nou ben ik erg nieuwsgierig wat daar mee eigenlijk wordt bedoeld want zover mijn kennis strekt heeft Holland namelijk geen school. Ik ken wel een Hollandse manege, in noord Holland (Amsterdam) maar die wordt denk ik niet bedoeld.

Er zijn wel een aantal scholen, c.q. instituten maar die zijn niet in Holland.
Wat wordt er nou precies bedoeld met de Hollandse school.

Wie ...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:09

Het goud van de nationale dressuur equipe woensdag op de Europese titelstrijd in Windsor is het succes van de Hollandse school. Dat zei bondscoach Sjef Janssen na de huldiging.

Hij deed er niet geheimzinnig over. ,,We passen ons aan bij het paard. De rest doet dat niet. Zo houdt je hem te vriend en wil hij voor jou presteren. Het is zo simpel als wat. Elk paard wordt anders getraind, want elk paard is verschillend.''

Tien, vijftien jaar hield Oranje vast aan dat systeem. Janssen: ,,We zijn daar altijd in blijven geloven en dat betaalt zich nu uit. Ik zie nog wel mogelijkheden om beter te worden. De top bij ons kan breder. Ik zou graag zien dat we tien, vijftien combinaties hebben die rond de 75 procent kunnen rijden.''

Twee combinaties reden in Windsor boven de tachtig procent en die kwamen uit Nederland. Edward Gal met Moorlands Totilas, Adelinde Cornelissen met Parzival. Gal was, volgens de jury, de beste en realiseerde een monsterscore (84,09). Janssen: ,,Ik heb echter veel kenners gesproken die de proef van Adelinde de beste vonden.'' Zelf had hij daarover geen mening, zei hij.

Fenomenale kür Gal bij EK

WINDSOR - De dressuursport heeft een grens overschreden. Naar een nieuw tijdperk. Tien jaar geleden betekende een jurywaardering van 80 procent een absolute sensatie.

Zaterdagavond, in de kür op muziek tijdens de EK in Windsor, doorbrak Edward Gal met zijn Moorlands Totilas een nieuwe barrière. De Harskamper won zijn eerste individuele internationale titel met een score van 90,750 procent, een wereldrecord.

Achter hem zorgden Adelinde Cornelissen (Parzival, 87,350 procent) en Anky van Grunsven (Salinero, 87.250 procent) voor een originele 'clean sweep' (een-twee-drie), zoals de Engelsen dat noemen. Van de mogelijke zeven medailles pakte de equipe van Sjef Janssen er zes. De ploeg liet alleen het brons op de Grand Prix Special aan de Britse Laura Bechtolsheimer.

Halverwege de jaren negentig was een totaal van 80 procent opzienbarend. Een proef van mens en paard belonen met achten en soms een negen, dat was het absolute maximum. Afgelopen week liet de jury haar gêne varen. Gaf toe dat de Nederlandse combinaties de bovengrens hebben bereikt en beloonde, verdeeld over de drie proeven, hun 'kunststukjes' zo'n zestig keer met een tien.

Nederland steekt daarmee huizenhoog boven de rest uit. Dat moet ook Sjef Janssen als architect van dat succes erkennen. "De hele wereld zoekt al jaren tevergeefs naar paarden die dat kunnen", zegt hij. "Maar ze zijn gewoon niet te vinden, anders liepen ze hier wel rond. Natuurlijk kan er onverwacht ergens eentje opduiken, dat moet je niet uitsluiten. Echter, het is onze aanpak die de paarden tot dit niveau heeft gebracht. Zolang de andere landen blijven doen wat ze nu doen, houden wij een voorsprong van jaren."

De werkelijke waarde van de 'Nederlandse school' is moeilijk in te schatten. Adelinde Cornelissen, ze keert als debutante naar huis met twee keer goud en eenmaal zilver, heeft daar wel een mening over. "De sprong van 76 procent naar meer dan 80 heb ik alleen maar dankzij Sjef kunnen maken. Hij heeft me zoveel dingen geleerd."

Daarbij is ook Janssen natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van de paarden, want als het alleen aan de mens zou liggen, had hij zijn partner Anky van Grunsven dat wel als eerste bijgebracht om haar aan de absolute top te houden. Zij moet zich nu overeind zien te houden tegen de nieuwkomers. Dat deed ze zaterdag uitstekend door terug te grijpen op haar oude kür. Ze kwam slechts 0,1 procent tekort voor zilver.
Het was pas de tweede keer dat Nederland goud won in de landenwedstrijd van een internationaal kampioenschap. Het verschil tussen de nummer één en twee was nooit zo groot. Janssen: ,,We hadden geen concurrentie, maar dat is niet mijn probleem. Maar met concurrentie hadden we ook wel gewonnen.''

Hij ziet Nederland nog wel meer winnen. ,,Volgens mij haalt de rest ons niet zo snel in. Duitsland heeft altijd gewonnen, maar is daardoor op een gegeven moment stil blijven staan. Men dacht dat het allemaal vanzelf ging. Al hun goede trainers waren oud en zijn nu dood. Nu doet iedereen daar wat anders. Dat lijkt me niet goed.''

Als altijd reageerde Janssen ingetogen op het succes. ,,Ik geloof dat ik pas opfleurde toen ik bij de prijsuitreiking naast de prinses (Haya, voorzitter van de internationale federatie FEI) stond. Ze zag er goed uit! Verder blijf ik te 'cool', vind ik zelf. Het mag wel wat uitbundiger, maar ik blijf kritisch. Dat neemt niet weg dat ik voor de ruiters heel blij ben.''

Edward Gal 'buitenpaards'

WINDSOR - De Europese titel was woensdagmiddag in Windsor, zoals verwacht, voor de Nederlandse dressuurploeg. Maar alle lof ging naar één man. Én zijn paard. Wat Edward Gal met zijn Totilas in de ring liet zien, is nooit eerder vertoond. 'Buitenpaards', zei een bewonderaar op de tribune, nadat paard en ruiter zes minuten lang door de ring hadden gedanst.
Zie ook:

* Dressuurploeg superieur naar goud

De juryleden probeerden elkaar de loef af te steken met negens en tienen. Alleen bij de stap en de wissels ging het even mis en kwam een vijf op het bord. Het leverde uiteindelijk een score van 84,085 procent op. Een verbetering van het wereldrecord van Anky van Grunsven en Salinero uit 2006. Die combinatie kwam destijds tot 81,333 procent.

Gal tilde met zijn optreden het puntentotaal van Nederland naar 238,595 procent, een score die tot gisteren nog nooit een dressuurploeg had gekregen. De overmacht was zo groot dat de Oranje-ploeg de titel al op zak had voordat Gal met Totilas de ring in moest.

Dat veranderde niets aan de opzet van de 39-jarige Gal. "Ik voelde er niets voor om er een oefenrondje van te maken, want dat verdient dit paard niet. Alle Grands Prix die we hebben gereden, hebben we gewonnen en dat wilde ik zo houden. Vandaar ook dat ik een traan moest wegpinken na de laatste rechte lijn. Ik kende mijn eindscore nog niet, maar wist wel dat we een goede proef hadden gereden."

Pas vijf maanden acteert Gal met de negenjarige Totilas op dit niveau en hij weet nog niet waar de grenzen liggen van zijn paard. Iedere keer als hij met de zwarte hengst de ring in gaat, is Gal benieuwd naar de fratsen die zijn paard wel of niet uithaalt. "Je weet niet wat je kunt verwachten. Het gaat goed of het gaat helemaal fout. Een middenweg lijkt er niet te zijn. Eigenlijk moet ik hem soms eens aanpakken, maar hij is zo goed. Dan ga je vanzelf een beetje softer met hem om. Totilas voelt zich ook nog geen ster, is niet arrogant of zo. Ik praat tegen hem in de stal en ik denk dat we een goed koppel vormen."

Achter het succes van Imke Schellekens, Adelinde Cornelissen, Anky van Grunsven en Edward Gal gaat de hand van één man schuil: Sjef Janssen. De Limburger is de architect van het succes. Hij hanteert al een jaar of vijftien hetzelfde systeem en dat betaalt zich de laatste jaren uit. Euforisch springen zie je hem nooit, maar gisteren kon er toch wel een glimlach af toen hij tijdens de prijsuitreiking naast FEI-president prinses Haya zat. "Ik vind soms ook wel eens dat ik te koel ben", erkende hij na afloop, onwennig in zijn donkerblauwe bondskostuum. "Ik blijf ook altijd kritisch kijken naar de punten die we nog kunnen verbeteren. Maar in de stal, als we onder elkaar zijn, ben ik ook wel blij hoor."

Janssen heeft in het verleden vaker kritiek gekregen op zijn manier van werken. Van Duitse kant, de grootste concurrent, maar ook in eigen land werd hij niet altijd begrepen. "Het systeem is heel simpel," zo legt hij uit. "Er is geen naam voor, maar je mag het van mij gerust de Hollandse school noemen. Ik ben van mening dat we moeten proberen ons aan te passen aan de paarden en niet andersom. Daarmee hou je de paarden tot vriend en houden ze er ook plezier in. Daarbij kan toch iedereen het paard op zijn eigen, meest geschikte, manier blijven trainen."

Janssen, nooit te beroerd om zijn mening te geven, bleef ook gisteren kritisch. Al zei hij dat enigszins omfloerst. "Ik geef zelf geen commentaar op de punten, maar enkele technische experts vonden toch dat iemand anders (Adelinde Cornelissen, red.) eerste had moeten staan. De hoge cijfers van Edward waren terecht, maar de missers die er ontegenzeggelijk waren, werden mild beoordeeld. Maar goed. Deze ploeg is nog relatief jong, de paarden zijn dat ook. We kunnen nog wel enige vooruitgang boeken."

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:23

Kortom; het LDR/Rollkur zoals dit door Sjef Jansen wordt getraind = Hollandse School.

Je kan er videofilmpjes van vinden op Youtube. Tik in ´grunsven rollkur´: dát = archetype Hollandse School.

Soort Parelli Natural Horsemanship, maar dan anders van inhoud 8-)

Bepaal zelf maar of je het prettig vindt om als NLer door Dhr.Jansen met de term Nederlands/Hollands met deze methode geassocieerd te worden.

De methode vertegenwoordigt wel Nederland op ruiterspelen en olympische spelen door de afvaardiging van uit deze school geselecteerde ruites. Dhr.Jansen is nl. bondcoach.
Je betaalt er via het KNHS of anders via het NOC/NSF nagenoeg altijd aan mee, aan deze vertegenwoordiging.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:34

De Nederlandse School ken ik wel.
De Hollandse van SJ is eigenlijk ludiek.
Een Limburger die Hollandse School gebruikt.(hij mocht willen een Hollander te zijn)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 21:44

Resumé : het is de uitvinding van de vorige eeuw van Dhr. Janssen als ik het goed begrijp. (Met dubbel s)
Dhr. Janssen heeft zichzelf, of is inmiddels door anderen, benoemd als instituut de 'Hollandse school'.
Ik raak bijna een beetje van de hoefslag af zeg. Het moet niet gekker worden.

Een nieuw tijdperk... is dat werkelijk zo? Het tijdperk van de biomechanica en het zielloze wezen wat we herkennen als paard. (Of ben ik nu wat kort door de bocht)

FaberSmid

Re: De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:49

Door meneer janssen zelf en daardoor ook door anderen zo benoemd. Als de mens nu eens eindelijk van de geschiedenis en herkomst zou leren, zou niet steeds het wiel opnieuw uitgevonden worden. Wat zou meneer Baucher ondernemen?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 21:57

Dat is een aardige, Hr Baucher kan alle kanten op, de first en de second. Hilarsch zouden we bijna kunnen spreken van de ´third manner´, mogelijk dat Dhr. Baucher dat plausibel zou vinden.
(Deze opmerking wordt me ongetwijfeld niet in dank afgenomen).

Zelfbenoemingen zijn m.i. hilarisch en getuigen van weinig eerbied en het kennen van de eigen grenzen. Dat mensen daar zo massaal in meegaan, zijn we allen zo sterk verblind door goudkleurige massa die goud heet?

De Hollandse goudkoorts.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:15

Dat "massaal in meegaan" valt best mee in mijn ervaring. Sowieso als je op amateur-dressuurniveau gaat kijken, ga de concoursen eens af, ik denk dat nog minder dan de helft weet waar deze zgn. hollandse school voor staat. Daar wordt het uiteraard al helemaal niet toegepast.
Op professioneel niveau zal dit wellicht hoger zijn, daar wordt het zeker weten ook toegepast, maar die bovenlaag is een stuk dungezaaider.

Natuurlijk wordt er op de Windsor-tribune tijdens een EK druk gevlagd en gejuichd voor de Nederlanders. Maar de meesten juichen gewoon voor hun land, en niet voor Sjef. Dat geldt voor mij in elk geval. 8-)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:04

Sander_ schreef:
Dat "massaal in meegaan" valt best mee in mijn ervaring. Sowieso als je op amateur-dressuurniveau gaat kijken, ga de concoursen eens af, ik denk dat nog minder dan de helft weet waar deze zgn. hollandse school voor staat. Daar wordt het uiteraard al helemaal niet toegepast.
Op professioneel niveau zal dit wellicht hoger zijn, daar wordt het zeker weten ook toegepast, maar die bovenlaag is een stuk dungezaaider.

Natuurlijk wordt er op de Windsor-tribune tijdens een EK druk gevlagd en gejuichd voor de Nederlanders. Maar de meesten juichen gewoon voor hun land, en niet voor Sjef. Dat geldt voor mij in elk geval. 8-)

Wanneer u alleen voor u land juicht dan doet u dat voor de equipe.
Niet voor de desbetreffende ruiter?
Toch niet blind achter een landenequipe staan waarvan u het systeem niet goed vind?
Dat is vaker gebeurd in de geschiedenis.
Ben laatst op een lokatie in Noord Holland geweest, ik was er gewoon prive dus niet uit het oog van mijn beroep.
Heb daar zeker 10 amazone´s zien rijden die de paarden in de krul trokken, en immitatie Anky´s waren, en zo op L/M niveau waren (rijden kon ik het niet noemen) arme paarden denk ik dan, en bedankt publiek dat u zo blind achter zo´n diktatortje aanloopt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:10

De "Hollandse" School-manier van rijden, zie ik in het zuiden van Nederland ook, jammer genoeg.
En veel meer, dan me lief is.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 00:24

Blijft voor mij toch een beetje open of er dan gesproken kan en mag worden van de Hollandse school als de defintie zou betekenen dat het de trainingswijze van Dhr. Janssen betreft.
Zou je dan niet moeten spreken over trainingswijze in plaats van school, want met een school wordt een educatief iets bedoeld.
Een trainigswijze is geen school, hoogstens een scholing.

Verder ben ik wel degelijk sterk geneigd om te zeggen dat velen massaal meegaan in een trainingswijze, die dan hoogst onterecht 'school' wordt genoemd.
Laat staan Hollandse school.

Zoals er Baucherisme bestaat, of volgens een klassieke methode a la Guerinière. En ja 'ik doe Parelli' dat kan ook gezegd worden. Die Sjef, bescheidenheid siert de mens.

Een 'school' is in mijn beleving iets anders.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:33

Paardentango schreef:
Blijft voor mij toch een beetje open of er dan gesproken kan en mag worden van de Hollandse school als de defintie zou betekenen dat het de trainingswijze van Dhr. Janssen betreft.
Zou je dan niet moeten spreken over trainingswijze in plaats van school, want met een school wordt een educatief iets bedoeld.
Een trainigswijze is geen school, hoogstens een scholing.

Verder ben ik wel degelijk sterk geneigd om te zeggen dat velen massaal meegaan in een trainingswijze, die dan hoogst onterecht 'school' wordt genoemd.
Laat staan Hollandse school.

Zoals er Baucherisme bestaat, of volgens een klassieke methode a la Guerinière. En ja 'ik doe Parelli' dat kan ook gezegd worden. Die Sjef, bescheidenheid siert de mens.

Een 'school' is in mijn beleving iets anders.

Dit gebeurt er natuurlijk, als één persoon, de methode die hij de mensen aanleert, zo gaat noemen.
Hij heeft de zgn "aanvulling op de bekende stromingen" zelf zo genoemd. Men "schermt" daar nogal eens mee. Geen nieuwe methode, word er gezegd, maar een aanvulling op de "klassieke" manier van rijden.
Dan kan men ook eigenlijk niet meer spreken van een "aanvulling", maar van een nieuwe "School"
Educatie ten top, euhh, voor de top, bedoel ik

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 00:42

Een aanvulling voegt toch iets toe?
In mijn ogen wordt er met de gegeven definitie iets afgepakt, van het paard dan, zijn waardigheid. Is dit dan de Hollandse school?

Overigens is het ook zo met 'de' term klassiek, dat zou weer een ander topic kunnen vullen. Wat is klassiek precies, op de meest recente opleiding werd uitgegaan van de hedendaagse ruiterij. Wat doe je dan? Zeker met al die Amerikaanse invloeden.
Ieder heeft een eigen interpretatie van klassiek.

Als er echt met Hollandse school bedoeld wordt om paarden in LDR vorm te bezitten, dan is de hele definitie van paardrijden veranderd.
Op een paard zitten en er niet vanaf kukelen
Op een paard rijden en hem kunnen besturen
Op een paard zitten en hem zijn complete trots afpakken

Heeft Dhr. FaberSmid dan toch gelijk?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:16

Paardentango schreef:
Als er echt met Hollandse school bedoeld wordt om paarden in LDR vorm te bezitten, dan is de hele definitie van paardrijden veranderd.

....waarom denk je dat ik die definitie al járen invul ;)
Loopt ook een topic over :D

Het is inderdaad hét punt.
Voor veel ruiters is paardrijden een kunstje in een rijbak, liefst overdekt. Dressuur daarvoor staat in dienst van de uitvoer van kunstjes onder gecontroleerde omstandigheden met het paard in dienst van persoonlijke ambitie.
Met paardrijden in dienst van verhoogde mobiliteit, betrouwbaar veilig overal kunnen komen heeft het níets meer te maken. Niets.
Dat is in NL extreem het geval. Dát maakt het tot een typisch NL fenomeen.

Het, de Hollandse School, vertegenwoordigt daardoor helaas inderdaad het NL paardrijden. Of dit nu kip of ei is, is irrelevant.
Ook is Jansen er niet schuldig aan; hij vult slechts in wat de FEI beloont en doet dat perfect. Een groot deel van de ruiterij loopt achter het onethische behandelen van dieren aan dus ook dat kan je hem alleen niet verwijten.
De DB neemt het vlaggeschip zelfs als beschermvrouwe.
De NL samenleving heeft met de Hollandse School een stuk :o mbt bio-ethiek.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:19

Paardentango schreef:
Overigens is het ook zo met 'de' term klassiek, dat zou weer een ander topic kunnen vullen.

Dat is al tig keer gedaan en dat begrip is volstrekt helder. Dat maakt bitloos klassiek dressuur ook een 8)7
Dat menigeen dat niet op het netvlies heeft is het probleem van het lage niveau aan kennis, kunde, vaardigheid in de ruiterij.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 10:56

Dan is het woord Hollandse scholing aldus SJ (met dubbel S) meer op zijn plaats dan 'de' Hollandse school.
Een school is een instituut en geen modeverschijnsel.

Inderdaad Mw. van Grunsven als boegbeeld, dat snoerde mij en nog enkelen in een keer de mond. Einde bescherming..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:23

Paardentango schreef:
Inderdaad Mw. van Grunsven als boegbeeld, dat snoerde mij en nog enkelen in een keer de mond. Einde bescherming..

Erger nog; het is internationaal een verschutting van het dierenwelzijn in NL.
De DB authoriseert er defacto de Hollandse School mee.

Mbt de woordkeuze voor ´school´ is deze vergelijkbaar met het gebruik als ´stroming´ en volkomen correct. Mbt literatuur en kunst is dat heel gebruikelijk.
Juist in relatie met dressuur is het zeer toepasselijk, cynisch, omdat het rij´kunst´ genoemd wordt.
Hollandse School ter identificatie van wat Dhr.Janssen en pupillen doen vind ik helder. Het is minder verwarrend dan het ´hyperflexie´wat niets zegt over de manier waarop dit toegepast wordt en dát is net het punt van kritiek. Niet het flexen maar het afdwingen ervan zoals de Hollandse School dit uitdraagt. De kunst van het afdwingen.....

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:33

Mede-ruiters kijken zelfs "redelijk gek" als men ook met een wedstrijd-paard/pony buiten rijdt.

Dat kan in de ogen van "wedstrijd-ruiters" niet.

En eigenlijk ook wel logisch: een wedstrijd-paard kan alleen nog maar "gecontroleerd" worden, door de "Hollandse" scholings-methode toe te passen.

Ja, dan komen de problemen: buiten staat een paard dat echt niet toe.
Dan komt er meer rijkunst en vertrouwen aan te pas.

En vooral "vertrouwen" is vaak ver te zoeken, bij de LDR-opgeleide paarden/pony's.
WAnt ook biij pony's wordt deze methode "te pas en te onpas" toegepast

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:56

Paardentango schreef:
Heeft Dhr. FaberSmid dan toch gelijk?

Waar heb ik volgens u dan toch gelijk?

Dit had ik spontaan geschreven, op verzoek van HoeftNiet. Veel persoonlijke commentaar reacties ontvangen, maar is het zoals die het niet met mijn beschreven wantoestanden eens zijn? Was het maar het tegendeel van wat ik beschreven heb, voor de welzijn van de paarden en paardensport.

"Piramiden sekten"?

Wie durft er iets te ondernemen?
Er zijn van die "nieuwe" uitvindingen", die je doen denken aan "Piramiden sekten".
"nieuwe uitvindingen" zoals natuurlijk bekappen, hoefschoenen, speciaal beslag, ldr, rollkur, hyperflexi, natural horsemanship, paardenfluisteren, lange teugel en ga zo maar door.
"Piramiden sekten" zoals natuurlijk bekappen, ldr, rollkur, hyperflexi, natural horsemanship, paardenfluisteren, lange teugel en ga zo maar door.
Laten we natuurlijk bekappen als voorbeeld nemen. Voor het natuurlijk bekappen betaal je een natuurlijke bekapper. Om het te leren moet je deel nemen aan een of meer cursussen. Daar zijn de verdienste aan het cursuspakket, boeken, dvd's, gereedschap en cursus. Na de cursus heb je nog begeleiding, gereedschap en benodigheden nodig. Als de tijd komt dat je zelf cursussen geven mag, breng je weer de klanten in de visuele cirkel van de "piramiden sekte" natuurlijk bekappen.
Het zal dan wel de hoefsmeden kwalijk genomen worden, hun klanten het gratis te leren en hun oude gereedschap aan dat goede doel te schenken.
Nog een goed voorbeeld is ldr, rollkur en hyperflexi, de topruiters presteren er goed mee tegen alle regels in en ten koste van de paarden. Het liefst met dopinggebruik er ook nog bij, de paarden verdoven en hersendood spuiten. Ook hier zijn er maar weinig mensen die er wat tegen durven te ondernemen. Wie wil er nu een boycot riskeren? Die paar mensen die het wel durven en geboycot worden, die vechten voor de welzijn van de paarden. Omdat de paarden zelfs door de dierenbescherming geboycot worden, die nemen Anky van Grunsven als hun grote voorbeeld voor de paarden? Je zal maar paard zijn, daar sta je dan en je kan er niks tegen ondernemen. Blijkbaar valt het onder de welzijn van de dierenbescherming, dat paarden met stang, trens en slofteugel met ldr, rollkur en hyperflexi gereden mogen worden? Het zijn toch maar momentopnames van lange duur.
Maar er is hoop, de wel bekende ruiters hierboven beschreven die daar onder vallen gaan in gesprek over de welzijn van paarden.
Bent u een van de weinige die iets durft te ondernemen?

Faber ferramentarius (Faber Smid)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 11:20

De vergelijking met het pyramide spel gaat behoorlijk op FaberSmid.
Helaas de rest van uw theorie ook.

In de jaren dat ik meedraai heb ik, vooral de laatste jaren, heel veel zien veranderen. Vroeger was niet beter, maar wel eerbiedigder.
Men beslaat al vanaf de ontdekking van op paarden rijden de bereden paarden. Da's een goede drieduizend jaar nu?
In 2007 wordt ontdekt op basis van de mustangs, die rond 1849 ontstonden in Amerika dat 'de natuur' gevolgd dient te worden.
Deze nakomelingen van gedomesticeerde paarden schijnen het 'erg goed te doen'. Paarden worden op de gekste manieren met prachtuge verhalen mismaakt en na een jaar pijn kan de smid de schade herstellen. ALS de kreupelheid bij het paardje in kwestie gesignaleerd wordt dan. Kreupel op vier benen is lastiger te zien dan kreupel op één been.

In 2005 ontdekt een meneer Janssen dat een oude trainingswijze met hyperflectie vruchten afwerpt. De paardjes luisteren veel beter naar de baasjes en er wordt goud gewonnen. Er is een topsportpaard gefokt, wat weliswaar op een 'speciale manier' bereden dient te worden, maar het is een toppertje !

Hoewel het twee verschillende dingen zijn, ben ik van mening dat er een revolutie ontstond.

'Europese goudkoorts', vergelijkbaar met toen men in 1849 Amerika veroverde. Ook daar waren vele levende wezens het slachtoffer van de koorts.
Waar ligt de prijs voor welzijn?

Theoretisch is alles mogelijk, maar kijken we nog wel echt in de ogen van de paarden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:07

Paardentango schreef:
Men beslaat al vanaf de ontdekking van op paarden rijden de bereden paarden. Da's een goede drieduizend jaar nu?

Euh nee en nee.
Het paard is waarschijnlijk zo´n zevenduizend jaar als rijdier in gebruik.
Het hoefijzer is een middeleeuwse uitvinding, zeg duizend jaar oud en dan nog hoofdzakelijk alleen in west-europa.
Het is uitgevonden voor tractie op onverhard.
Pas in de 19de eeuw kreeg het hoefijzer ook een rol ter verzekering van de inzetbaarheid op verhard. Dit moet gezien worden in het massaal op stal houden van deze paarden waardoor hun hoeven waren als de stront waar ze op stonden.
De erosie van kennis, kunde, vaardigheid welke sinds de jaren vijftig steeds sneller gaat heeft van het bedrijfszeker houden van stronthoeven op verharding een natte apen verhaal gemaakt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 14:41

Voor zover ik weet besloegen de Romeinen ook al hun paarden. Als ik jok, jok ik in commissie want dat heb ik ergens ooit ook maar geleerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:23

Paardentango schreef:
Voor zover ik weet besloegen de Romeinen ook al hun paarden. Als ik jok, jok ik in commissie want dat heb ik ergens ooit ook maar geleerd.

Nee, dat is een misverstand zoals er wel meer hardnekkig rondzingen in de paardenwereld.

De romeinen kenden de hipposandalia en die werd ondergebonden en is gevonden in veterinaire context.
Was totaal ongeschikt voor rijdieren.

Er gaat ook een mythe over Keltische hoefijzers rond, maar dat is gebaseerd op ´vervuiling´ uit latere periodes.

Het hoefijzer is echt een middeleeuwse uitvinding voor tractieverbetering. De ijzers en nagels waren zelfs gewoon ongeschikt voor verharding.

Ook anno nu is er nog tractiebeslag voor trekpaarden wat ongeschikt is voor inzet op verharding. Dat is eigenlijk ongewijzigd middeleeuws.
Een voorbeeld wat ik hier in een duits boek voor ecologisch boeren heb staan is gewoon een in moderne massaproductie gemaakte ´replica´ van een plaatje van een middeleeuwse vondst die ik in een archeologisch boek heb staan :D

Ijzerbeslag als bescherming tegen slijtage op verharding is pas iets uit de 19de eeuw.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:20

Sla dat stukje maar ergens op HC, dat ga je nog vaak kunnen posten ;-)
Ik heb zelf de moed al niet meer om het steeds opnieuw uit te schrijven.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:07

Volgens mij vroeg je naar de bekende weg TS of verbeeld ik me dat nu alleen maar? >;)