Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sander_ schreef:Dat "massaal in meegaan" valt best mee in mijn ervaring. Sowieso als je op amateur-dressuurniveau gaat kijken, ga de concoursen eens af, ik denk dat nog minder dan de helft weet waar deze zgn. hollandse school voor staat. Daar wordt het uiteraard al helemaal niet toegepast.
Op professioneel niveau zal dit wellicht hoger zijn, daar wordt het zeker weten ook toegepast, maar die bovenlaag is een stuk dungezaaider.
Natuurlijk wordt er op de Windsor-tribune tijdens een EK druk gevlagd en gejuichd voor de Nederlanders. Maar de meesten juichen gewoon voor hun land, en niet voor Sjef. Dat geldt voor mij in elk geval.
Paardentango schreef:Blijft voor mij toch een beetje open of er dan gesproken kan en mag worden van de Hollandse school als de defintie zou betekenen dat het de trainingswijze van Dhr. Janssen betreft.
Zou je dan niet moeten spreken over trainingswijze in plaats van school, want met een school wordt een educatief iets bedoeld.
Een trainigswijze is geen school, hoogstens een scholing.
Verder ben ik wel degelijk sterk geneigd om te zeggen dat velen massaal meegaan in een trainingswijze, die dan hoogst onterecht 'school' wordt genoemd.
Laat staan Hollandse school.
Zoals er Baucherisme bestaat, of volgens een klassieke methode a la Guerinière. En ja 'ik doe Parelli' dat kan ook gezegd worden. Die Sjef, bescheidenheid siert de mens.
Een 'school' is in mijn beleving iets anders.
Paardentango schreef:Als er echt met Hollandse school bedoeld wordt om paarden in LDR vorm te bezitten, dan is de hele definitie van paardrijden veranderd.
Paardentango schreef:Overigens is het ook zo met 'de' term klassiek, dat zou weer een ander topic kunnen vullen.
Paardentango schreef:Inderdaad Mw. van Grunsven als boegbeeld, dat snoerde mij en nog enkelen in een keer de mond. Einde bescherming..
Paardentango schreef:Heeft Dhr. FaberSmid dan toch gelijk?
Paardentango schreef:Men beslaat al vanaf de ontdekking van op paarden rijden de bereden paarden. Da's een goede drieduizend jaar nu?
Paardentango schreef:Voor zover ik weet besloegen de Romeinen ook al hun paarden. Als ik jok, jok ik in commissie want dat heb ik ergens ooit ook maar geleerd.